خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۲۷

حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد

  • رئیس جمهور: باید همه در برابرآمریکا متحد باشیم؛ رژیم صهیونیستی فقط حرف زور می‌فهمد، راهی جز مقاومت وجود ندارد
  • آیت الله خاتمی: اظهار نظر درباره مسائل مهم کشور حق مجلس خبرگان است
  • دکتر ولایتی: ایران زیر بار کم‌ و زیاد کردن برجام نمی‌رود
  • رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران: اروپا باید در قبال برجام تضمین بدهد
  • بیانیه ستادکل نیروهای مسلح: شمارش معکوس برای فروپاشی رژیم صهیونیستی آغاز شده است

 

** جام جم ۹۷/۲/۲۷
*  امکان ادامه حضور در پارس جنوبی را نداریم!
شرکت توتال فرانسه اعلام کرد با احیای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران امکان ادامه حضور در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی را نخواهد داشت.
در بیانیه توتال با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌های ثانویه پس از یک مهلت چند ماهه، آمده است: در چنین شرایطی، توتال دیگر تعهد تازه‌ای در ارتباط با پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی نخواهد گرفت و پیرو تعهدات قراردادی که با مقام‌های ایرانی داشته، در حال رایزنی با مقام‌های فرانسوی و آمریکایی است تا امکان دریافت یک معافیت تحریمی پروژه‌ای، را بسنجد.
*  افشاگری ماموران پیشین موساد از طرح‌های ترور رهبران جهان
کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فیلمی از اظهارات فرماندهان سابق موساد درباره عملیات این سازمان و نقشه‌های آنها برای ترور شخصیت‌هایی نظیر امام‌خمینی(ره) و خالد مشعل منتشر کرد. الیعزر تسفریر، رئیس سابق یگان موساد در تهران فاش کرد در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، پیامی فوری برای بازگشت به تل آویو دریافت کرد.
وی افزود: به محض رسیدن به تل آویو با رهبران موساد نشستی فوری داشتیم و در آن دستور کار ترور آیت‌ا… خمینی قبل از رسیدنش به تهران مطرح شد، یعنی هنگامی که در پاریس بود.
** همشهری ۹۷/۲/۲۷
*  حکم افشانی ابلاغ شد
حکم شهردار تهران،‌ محمدعلی افشانی دیروز در جلسه‌ای در وزارت کشور توسط عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ابلاغ شد.
براساس اعلام اعضای شورای شهر تهران، یکشنبه هفته آینده مراسم تحلیف شهردار تهران برگزار می‌شود.
*  به ترامپ هشدار داده بودم
بان‌کی‌مون در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: من شخصا بر این باورم که این اقدام یک پیام بسیار دردسرساز در ارتباط با اعتبار، اعتماد و اتکا به آمریکا به همراه دارد. کره شمالی از این اقدام چه پیامی دریافت خواهد کرد؟ آنها از خود خواهند پرسید که آیا می‌توانند به رییس‌جمهور آمریکا اعتماد کنند؟ این اولین سوالی است که رهبر کره شمالی از خود خواهد پرسید.
دبیرکل پیشین سازمان ملل با بیان اینکه مدت‌ها قبل به دولت ترامپ برای کنار گذاشتن برجام هشدار داده بود، گفت: اما این تلاش‌ها هیچ فایده‌ای نداشت.
** کیهان ۹۷/۲/۲۷
*  انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس حذف رژیم ‌اشغالگر قدس از صحنه روزگار را تسریع می‌کند
ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و جنایت اخیر صهیونیست‌ها تأکید کرد: بدون تردید تحولات اخیر با تشدید و تقویت انتفاضه در فلسطین و امواج بیداری ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در منطقه و جهان، فرایند پایان عمر نکبت بار رژیم‌اشغالگر قدس و فروپاشی و حذف آن از صحنه روزگار را تسریع نموده و اضمحلال این رژیم را نزدیک می‌کند.
*  اظهار نظر درباره مسائل مهم کشور حق مجلس خبرگان است
آیت‌الله سید احمد خاتمی در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه اخیر مجلس خبرگان و سوالات و ابهاماتی که در این زمینه مطرح شده است تصریح کرد: بیانیه‌ای که صادر شد، بیانیه مجلس یا هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نبود، بلکه بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری بود که توسط آیت‌الله احمد جنتی صادر شد. وی افزود: احساس می‌کنم برخی افراد به دنبال تخریب مجلس خبرگان و نماز جمعه هستند و به بهانه بیانیه‌ای نهاد‌های سرمایه‌ای نظام را می‌کوبند و این کار درستی نیست. وی خاطرنشان کرد: در روز‌های اخیر بیان شده است که وظیفه مجلس خبرگان تنها مراقبت بر واجد بودن شرایط رهبری است ولی سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که چگونه خبرگان رهبری از جایگاه شخصیت حقیقی خود نباید اظهار نظر کند و البته حق مجلس خبرگان رهبری است که در مسائل مهم کشور اظهار نظر کند.
** شرق ۹۷/۲/۲۷
*  تا زمانی که افرادی از قاچاق سود ببرند، نباید انتظار موفقیت داشت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور، در دیدار اعضای هیئت تحقیق و تفحص قاچاق کالا و ارز یکی از آسیب‌های جدی این حوزه را نبود عزم جدی در مبارزه با پدیده قاچاق کالا در همه لایه‌ها عنوان کرد و گفت: تا‌زمانی‌که افرادی باشند که از طریق قاچاق کالا و در مسیر مقابله با آن منافعی به آنها می‌رسد، نباید انتظار موفقیت در مبارزه داشت و بر‌این‌اساس باید در تحقیق و تفحص موفق از این پدیده، ابتدا تابلو و تصویری شفاف از تمام ابعاد آن ترسیم شود. دادستان کل کشور تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به برخی قوانین برمی‌گردد که کارآمد نیست و باید اصلاح شود.
*  اروپا تسویه‌حساب با ایران به جای دلار با یورو را مشروط پذیرفت
عضو شورای ملی فرانسه گفت: اتحادیه اروپا تسویه حساب با ایران را مشروط به عدم وضع تحریم‌های ثانویه به جای دلار با یورو انجام می‌دهد. «دلفاین اُو»، عضو شورای ملی فرانسه افزود: اتحادیه اروپا در حال بررسی چگونگی حفاظت از شرکت‌های خود در ایران و اقدامات مقابله‌ای در ارتباط با خروج ترامپ و ایالات متحده از برجام است.
** ایران ۹۷/۲/۲۷
*  روابط تجاری با ایران برای انگلیس خیلی مهم است
مراسم امضای توافقنامه میان کنسرسیوم بین‌المللی پرگس و شرکت ملی نفت ایران در حالی برگزار شد که امریکا از برجام خارج شده و ایران را دوباره تحریم کرده است، اما اروپا این تحریم و نقض برجام را هنوز محکوم می‌کند. در این مراسم رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در ایران نیز حضور داشت. او شب گذشته در جمع مسئولان کشور تأکید کرد که حمایت از روابط تجاری با ایران برای انگلیس خیلی مهم است. مک ایر برای تأکید بیشتر این جمله را حتی به فارسی گفت. در این مراسم رولی، رئیس کنسرسیوم بین‌المللی پرگس نیز بر همکاری و پایبندی خود به این قرارداد تأکید کرد و قول داد که تکنولوژی و سرمایه را به ایران منتقل خواهد کرد و پروژه را پیش خواهد برد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۲۷
*  ترامپ و نتانیاهو مسئول قتل عام مردم در غزه هستند
جان برنان رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نوشت:ترامپ و نتانیاهو مسئول قتل عام مردم در غزه هستند.به گزارش خبرگزاری میدل ایست مانیتور آمریکا، برنان در یک پیام توئیتری نوشت: کشتار غزه نتیجه بی توجهی آشکار ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) به حقوق فلسطینیان و سرزمین مادری آنها است. وی با انتقاد از تصمیم دولت آمریکا برای جابجایی سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس افزود:رئیس جمهوری آمریکا بااین اقدام نقش صلح بانی آمریکا رااز بین برده است.
** وطن امروز ۹۷/۲/۲۷
تضمین ندادند!
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپایی «می‌تواند حفظ همین سطح فعلی از تجارت با ایران در ماه‌ها و سال‌های پیش رو را تضمین کند»؟ گفت: ما تلاش می‌کنیم اطمینان یابیم که برجام پابرجا می‌ماند. می‌دانیم که کار دشواری است، اما مصمم به انجام آن هستیم و کار را برای اجرای اقداماتی که کمک کند از محقق شدن این [هدف] اطمینان یابیم، آغاز کرده‌ایم». موگرینی ادامه داد: «بنابراین ممکن است نتوانم درباره ضمانت‌های حقوقی یا اقتصادی صحبت کنم، اما می‌توانم درباره کار جدی، مصمم و متعهد از سوی طرف اروپایی و همچنین طرف ایرانی برای حفظ تعهدات‌مان صحبت کنم. می‌توانم بگویم زمانی که ما به صورت متعهد، مصمم و با حسن نیت و حسن اراده با هم کار می‌کنیم، حتی در شرایط دشوار به دستاوردهایی می‌رسیم».
*  سردار خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع شد
با حکم فرمانده معظم کل قوا سردار «مجید خادمی» رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع شد. در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع حکم انتصاب سردار مجید خادمی به ریاست سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع از سوی فرمانده معظم کل قوا توسط رئیس دفتر فرماندهی کل قوا قرائت شد و از خدمات شایسته سردار سیداصغر میرجعفری، رئیس سابق حفاظت اطلاعات وزارت دفاع تقدیر به عمل آمد.
*  استیضاح زنگنه به‌خاطر کرسنت
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از تقدیم طرح استیضاح بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت به هیات‌رئیسه پارلمان خبر داد و گفت: این طرح روز گذشته با امضای ۱۵ نماینده به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شد.
ابوترابی اضافه کرد: طرحی که روز گذشته به هیات‌رئیسه پارلمان تقدیم شد در راستای بی‌نتیجه ماندن بحث قرارداد کرسنت بود.
** جوان ۹۷/۲/۲۷
*  آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی رژیم صهیونیستی
ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام تحریک‌آمیز و شیطانی رئیس‌جمهور امریکا در انتقال سفارت این کشور را محکوم و تأکید کرد: شمارش معکوس برای فروپاشی رژیم صهیونیستی آغاز شده است.
در این بیانیه آمده است: اقدام گستاخانه ترامپ که هم‌زمان با روز نکبت و هفتادمین سال اشغالگری رژیم جعلی صهیونیستی صورت گرفته است برخلاف تصور طراحان آن، نه‌تنها به استحکام پایه‌های سست و بی‌ریشه رژیم صهیونیستی نخواهد انجامید، بلکه خون‌های پاک شهیدان و مجاهدان فلسطینی و به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان بی‌گناه، نویدبخش توسعه و رشد انتفاضه ملت فلسطین علیه این اقدام تجاوزکارانه خواهد بود.
*  با موشک امارات و سایر متجاوزین را می‌زنیم
سخنگوی ارتش یمن هشدار داده که گزینه‌های نظامی بی شمار دارد و از جمله آنها هدف قرار دادن کشورهایی نظیر امارات و کشورهای عرب دیگر حوزه خلیج فارس است که در تجاوزگری به یمن شرکت دارند. شرف لقمان با اشاره به ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان که مرحله آینده شاهد اتفاق‌های غیرمنتظره جدیدی در جبهه‌های نبرد خواهد بود، به ویژه در زمینه برد موشکهای بالستیک در کنار پهپادهایی که ماموریت آنها از عملیات شناسایی تا بمباران اهداف نظامی را در برخواهد گرفت.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۲۷
*  ادعای آمریکا درباره حضور سردار سلیمانی در عراق
هیتر نوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در پاسخ به این سوال ادعایی که سردار قاسم سلیمانی برای تشکیل دولت جدید عراق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در بغداد به سر می‌برد، گفت:ما روابط خوبی با دولت عراق داریم ومعتقد به ادامه آن هستیم.البته نگرانی‌هایی درباره نفوذ ایران در عراق و بسیاری کشورهای دیگر داریم.
وی در ادامه مدعی شد:من تائید می‌کنم که او (سردار سلیمانی) اکنون در عراق است، اما جزئیاتی درباره برنامه سفر وی ندارم و اینکه چرا در آنجا به سر می‌برد.
*  کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد
علی مطهری نماینده تهران و نایب رئیس مجلس از عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوالی درباره علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه را پرسید. علیرغم توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد مطهری اعلام کرد که از پاسخ ها قانع نشده است لذا سوال او به رای مجلس گذاشته شد.نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۴۷ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس نظر مطهری را قبول داشته و با این رای اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر قانع کننده نیست.به این ترتیب وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اولین کارت زرد را از مجلس گرفت.
** رسالت ۹۷/۲/۲۷
باید همه در برابرآمریکا متحد باشیم؛ رژیم صهیونیستی فقط حرف زور می‌فهمد، راهی جز مقاومت وجود ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از یک طرف در منطقه با بی‌تدبیری مقامات آمریکا شرایطی پیش آمده و سفارتخانه خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتی قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: تردیدی ندارم که این گونه اعمال تصمیم ملت فلسطین را برای مقاومت و ایستادگی بیشتر خواهد کرد و به مسلمانان جهان نیز نشان می‌دهد که در برابر رژیم صهیونیستی جز وحدت، اتحاد، فشار بیشتر و کمک به مردم فلسطین برای آزادی سرزمین‌شان راه دیگری وجود ندارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی، رژیمی نیست که به اخلاق و حتی قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند باشد و فقط زور را می‌فهمد. در شرایط کنونی هم راه دیگری غیر از مقاومت وجود ندارد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: در مسئله هسته‌ای عده‌ای که آن طرف هستند، تصور می‌کنند با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان دادن علائم جنگ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند، اما ایستادگی و مقاومت ملت ایران به خوبی نشان داد که این تفکر و راه، نادرست و غلط است.
وی تصریح کرد: در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم.
*  ایران زیر بار کم‌ و زیاد کردن برجام نمی‌رود
عضو هیئت نظارت بر برجام گفت: ایران زیر بار کم‌ و زیاد کردن برجام نمی‌رود. علی اکبر ولایتی در حاشیه دیدار اساتید دانشگاه‌های سوریه درباره اصلاح‌پذیری برجام و اظهارات آمریکایی‌ها درباره مذاکرات مجدد گفت: این توهم آمریکاست و ایران حاضر نیست هیچ چیزی را به برجام اضافه و کم کند.وی افزود: همان چیزی را که از دو سال گذشته اجرا شده باید به آن عمل شود و اگر بخواهند اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها پایبندی ایران را به شروط جدید از جمله مسائل موشکی که مهم‌ترین سلاح دفاعی ماست منوط و حضور ایران را در منطقه محدود کنند، هرگز زیر بار آن نخواهیم رفت.
*  ملت و نیروهای مسلح عوامل اقتدار کشور هستند
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: ملت و نیروهای مسلح عوامل اقتدار کشور هستند. سردار سرلشکر سید یحیی صفوی در نشست واکاوی عملیات بیت‌المقدس اظهار داشت: تهدیدات امروز علیه ایران فرامنطقه‌ای است؛ چون هیچ کشوری که در همسایگی ایران قرار دارد را به تنهایی تهدید نمی‌دانیم بنابر این قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و صهیونیست‌ها تهدید هستند. همچنین تهدیدات آینده دریاپایه و هواپایه است.
** مردم سالاری ۹۷/۲/۲۷
*  دفاع مرکل از اجرای کامل برجام
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خواستار مذاکره با ایران و حفظ توافق هسته‌ای با این کشور شد.
مرکل در جریان سخنانی در پارلمان آلمان گفت: «بهترین راه برای پاسخ دادن به نگرانی‌ جهان درباره نقش ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیکی این کشور این است که در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، حتی پس از خروج آمریکا از این توافق باقی بمانیم.»
صدراعظم آلمان افزود: «این توافق ایده‌آل نیست اما ایران بر طبق همه اطلاعاتی که مقامات بین‌المللی هسته‌ای داده‌اند، به تعهدات خود عمل کرده است.»
** آرمان ۹۷/۲/۲۷
*  اروپا باید در قبال برجام تضمین بدهد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نشست وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی به همراه خانم موگرینی در بروکسل را برای اتخاذ سیاست واحد در برابر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام مهم ارزیابی کرد. کمال خرازی در پاسخ سوالی در خصوص نحوه ادامه تعهدات ایران در برجام تاکید کرد: ایران تاکنون به همه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده اما با توجه به مانع تراشی آمریکا هنوز به طور کامل از مزایای آن منتفع نشده است بنابراین با خروج آمریکا این موضوع به کشورهای اروپایی بستگی دارد که بتوانند تضمین‌های لازم را برای اجرای تعهدات خود به منظور ادامه برجام به ایران ارائه دهند.
*  درخواست اعاده دادرسی در پرونده ثلاث
وکیل مدافع جدید متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران از ارائه درخواست اعاده دادرسی برای این پرونده خبر داد. زینب طاهری در رابطه با آخرین وضعیت پرونده متهم حادثه خیابان پاسداران اظهار کرد: من به عنوان وکیل‌مدافع «محمد ثلاث» روز شنبه۲۹ اردیبهشت‌ماه برای ثبت درخواست اعاده دادرسی اقدام خواهم کرد.
** آفرینش ۹۷/۲/۲۷
*  ایران و روسیه اتحاد ارزی تشکیل می دهند
مدیر گروه بین پارلمانی دوستی روسیه و ایران، اعلام کرد که ایران و روسیه اتحاد ارزی تشکیل می دهند.
ایگور موروزوف افزود: چالش ها و تهدیدهای جدید امکان مذاکره بین کشورهایی را که قبلا چنین اقدامی را نمی کردند، فراهم می کند.عضو شورای فدراسیون تصریح کرد: مشارکت ایران و روسیه نه فقط در سیاست‌های خاورمیانه بلکه در عرصه اقتصادی ثمربخش است. ما دورنمای خوبی برای همکاری در بازار نفتی داریم.
*  احتمال لغو نشست ترامپ و کیم جونگ اون
معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی اعلام کرده است که کشورش تمایلی به برگزاری نشست با آمریکا ندارد. معاون وزیرخارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که از خبرگزاری رسمی کره شمالی قرائت شد گفته است که اگر آمریکا بر نابودی تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ اصرار داشته باشد کشورش دیدار برنامه‌ریزی شده ۱۲ ژوئن میان رهبران کره شمالی و آمریکا را لغو می‌کند.
** قدس ۹۷/۲/۲۷
*  با داشتن دوستی چون ترامپ به دشمن نیاز نیست
رئیس شورای اروپا با بیان اینکه ترامپ اروپا را از توهم خارج کرده، گفت: اروپایی ها باید آماده باشندکه خود به صورت مستقل درباره موضوعات مختلف اقدام کنند.
دونالد تاسک دیروز در اظهاراتی بی سابقه رئیس جمهور آمریکا را دوستی بدتر از دشمن توصیف کرد و گفت:تصمیمات او موجب شده که اروپا از این توهم که می‌تواند از آمریکا کمک بگیرد خارج شود.
*  اروپا نمی خواهد تضمین‌های لازم را بدهد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:بیانیه‌ای که پس از نشست چهار جانبه بروکسل داده شد، بیانیه بدی نبود، اما مصاحبه‌ای که خانم موگرینی انجام داد با محتوای آن بیانیه تقاوت زیادی داشت.هدف ما مذاکره با اروپایی ها این است که تضمین‌های عملی و اجرایی برای حفظ برجام گرفته شود؛ یعنی ما باید از اروپایی ها تضمین‌های لازم برای جبران خسارت خروج آمریکا ازبرجام را بگیریم.اظهارات موگرینی نشان داد که اروپا نمی خواهد تضمین‌های لازم را برای اجرای برجام به ما بدهد که اگر این روند پیش برود حفظ برجام هیچ سودی برای ملت ایران ندارد.
** خراسان ۹۷/۲/۲۷
*  ایران در آستانه پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا
دولت با امضای موقت موافقت نامه تعرفه‌های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت کرد. هیئت وزیران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داد به انجام مذاکره، پاراف و امضای موقت موافقت نامه تعرفه‌های ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام کند. اتحادیه اقتصادی اوراسیایی شامل قزاقستان، بلاروس و روسیه بود که ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن اضافه شدند. هم اکنون کشورهای چین، ایران، ترکیه ، ویتنام و چند کشور دیگر در آستانه پیوستن به این اتحادیه هستند.
** اعتماد ۹۷/۲/۲۷
*  طرح اصلاح قانون متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رییس کمیته هسته‌ای مجلس اعلام کرد: طرح اصلاح قانون «اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام» به صورت دوفوریتی و با عنوان «الحاق یک ماده به قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام» آماده شده است. یک بخش از این طرح تبصره دارد و آن هم این است که مذاکرات با اروپا نباید بیش از یک ماه طول بکشداین طرح در جلسه یکشنبه هفته آینده مجلس آماده مطرح شدن در صحن خواهد بود.
** شهروند ۹۷/۲/۲۷
*  آمریکا اعتبارش را به خاطر کشتار غزه از دست داد
لوئیس شاربونیو، نماینده دیده‌بان حقوق بشر در سازمان ملل اظهار داشت: «آمریکا با کارشکنی در تلاش شورای امنیت برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به منظور تحقیق درباره کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه، اعتبار خود را از دست داد.» شاربونیو افزود: «آمریکا مانع از آن شد که شورای امنیت درخواست آغاز تحقیقاتی مستقل و شفاف درباره استفاده اسراییل از زور و خشونت را مطرح کند.»
** سازندگی ۹۷/۲/۲۷
*  حمید ابوطالبی مشاور رئیس جمهور: مرکل و موگرینی صریح و روشن دو وجه از نگرش جدید اروپا به برجام را مطرح نمودند؛ وجوهی که ترکیب آن دو، تبدیل برجام به توافقی ابزاری برای حضور آن چیزی است که در برجام سخنی از آن نیست. ویژگی مهم این دوره از گفتگو آن است که برای جلوگیری از اتفاقی شبیه خروج آمریکا، صریح و روشن با هم سخن بگوییم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
گواتمالا سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد
باشگاه خبرنگاران/ در پی برگزاری مراسم بحث برانگیز افتتاحیه سفارت جدید آمریکا در قدس اشغالی، «جیمی مورالس» رئیس جمهور گواتمالا، به تقلید از واشنگتن برای افتتاح سفارت این کشور در قدس، روز سه شنبه وارد سرزمین‌های اشغالی شد و روزچهارشنبه در مراسم افتتاح سفارت گواتمالا شرکت کرد.
گواتمالا پس از آمریکا دومین کشوری بود که در سال ۱۹۷۸ رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. اکنون نیز گواتمالا پس از آمریکا، دومین کشوری است که سفارت خود را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل می‌کند.
آمریکا بگوید چرا نیروهایش در سوریه هستند
باشگاه خبرنگاران/ نماینده روسیه در سازمان ملل با انتقاداز سخنان ضد ایرانی نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت: من از نماینده آمریکا می‌خواهم قبل از اینکه ایران یا روسیه را متهم کند به این سوال پاسخ دهد که نیروهای آمریکایی بر چه اساس و با چه توجیهی در سوریه حضور دارند و هدف واقعی آمریکا از این اقدام چیست؟ وی افزود: در اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نه تنها هیچ احساس همدردی با اوضاع سوریه مشاهده نکردیم بلکه هر آنچه گفته شد تجاوزی آشکار به قوانین بین‌المللی بود و باید گفت که این اظهارات هیچ کمکی به برقراری صلح در سوریه نمی کند.
آمریکا سید حسن نصرالله و معاونش را تحریم کرد
باشگاه خبرنگاران/ وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین مقام ارشد جنبش حزب‌الله لبنان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
براساس گزارش عرب نیوز، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله و شیخ نعیم قاسم، نائب رئیس این جنبش، در فهرست تحریم‌های جدید این وزارتخانه قرار دارند. سید حسن نصرالله هم که پیش‌تر تحت عناوین و ادعاهای واهی دیگری در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشت، این بار تحت عنوان «تروریست جهانی»تحت تحریم قرار گرفته است. رژیم سعودی و شورای همکاری خلیج فارس نیز به تبعیت از آمریکا چندین مقام حزب‌الله را در فهرست سیاه قرار دادند.
بانکدار ترکیه‌ای به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه حبس محکوم شد
باشگاه خبرنگاران/ دادگاه فدرال نیویورک «محمت محمد هاکان آتیلا»، معاون بانک خلق ترکیه موسوم به «هالک‌بانک» را به اتهام پولشویی و دور زدن تحریم‌های ایران، به ۳۲ ماه (دو سال و هشت ماه) حبس محکوم کرد. ریچارد برمن، قاضی دادگاه منهتن، پیش‌تر این شهروند ترکیه‌ای ۴۷ ساله را به بهانه کمک به رضا ضراب در دور زدن تحریم‌های ایران مجرم شناخته بود. دادستان‌های آمریکایی ماه گذشته خواستار صدور حکم ۲۰ سال حبس برای این بانکدار ترکیه‌ای شده بودند.
رژیم صهیونیستی مناطقی را در شمال نوار غزه بمباران کرد
مهر/ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بهانه حمله خمپاره‌ای به اراضی اشغالی، مناطقی را در شمال نوار غزه بمباران کردند. رژیم صهیونیستی مدعی شد در این حملات ساختمان‌های مربوط به حماس از جمله یک کارخانه تولید مهمات هدف قرار گرفته است.
کمیسیونر انرژی اروپا به ایران سفر می‌کند
مهر/ کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا یک هفته پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، راهی این کشور می‌شود. بر این اساس «میگل آریاس کانیته» قصد دارد روز ۲۹ اردیبهشت با سفر به تهران، با مقامات ایرانی در خصوص گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه انرژی رایزنی کند. این سومین سفر کانیته به تهران پس از سفرهایش در فروردین ۹۵ و اردیبهشت ۹۶ به شمار می‌رود. گفتنی است رهبران اروپایی در نشست شب گذشته خود در صوفیه در خصوص اتخاذ تصمیمی برای حمایت از برجام و جلوگیری از تضعیف آن به توافق رسیدند
سازمان همکاری اسلامی برای فشار به صهیونیستها اقدام عملی انجام دهد
مهر/ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از سازمان همکاری اسلامی خواست اقدامات عملی برای تحت فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی در توقف جنایات علیه فلسطینیان انجام دهد خوشرو در نشست سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سازمان ملل اضافه کرد: همزمان با این جنایت ها و کشتار، در همان روز، نتانیاهو و مهمانان او سرگرم جشن انتقال غیرقانونی سفارت امریکا به قدس بودند و این یک روز شرم آور برای جهان اسلام بود.
سران اروپا برای حفظ برجام متحد شدند
ایرنا/ خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای اروپایی در نشست شامگاه چهارشنبه خود در بلغارستان، برای اتخاذ «رویکردی متحد» به منظور حفظ برجام به توافق رسیدند.
آمریکا: ایران عامل افزایش تنش است
فارس/ نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با اتهام زنی علیه کشورمان گفت: «هفته گذشته شاهد افزایش خطرناک تنش‌ها در منطقه بودیم و در شورای امنیت بر کسی پوشیده نیست که ایران مسئول آن بود؛ نیروهای ایرانی از خاک سوریه، راکت‌هایی را به سمت شهروندان اسرائیلی پرتاب کردند.»
کلی کوری در ادامه گفت: «آمریکا قویاً از اقدام اسرائیل در دفاع از خود حمایت می‌کند؛ اقدامات ایران، سندی است بر درست بودن گفته‌های ما که هر کجای خاورمیانه که ایران پیدایش شود، هرج و مرج می‌شود.» وی در سخنانی تحریک‌آمیز گفت: «از همین جا از ایران، حزب‌الله و دیگر نائبانشان می‌خواهیم که دست از اقدامات تحریک‌آمیز بکشند و اگر چنین نکنند، مسئولیت کامل این اقدامات بر عهده ایران خواهد بود.»
هدف از انتقال سفارت آمریکا به قدس، نابودی مقدسات است
فارس/رهبر انصارالله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی را محکوم و اعلام کرد که انتقال سفارت آمریکا، اقدامی خصمانه برای دستیابی به مقدسات امت اسلامی و نابودی آن است.سید عبدالملک الحوثی تاکید کرد که اقدام آمریکا در انتقال سفارت به قدس عجیب نیست، زیرا با «اسرائیل» در هرگونه رویدادهای فلسطین و تحولات اسلامی و منطقه همکاری دارد.
اسرائیل، آمریکا و عربستان می‌توانند  به تغییر رژیم در ایران کمک کنند
فردا/ یک مقام اطلاعاتی بلندپایه سابق اسرائیلی از عملیات دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور برای براندازی نظام ایران خبر داد.حاییم تومر، افسر بلندپایه سابق موساد، به روزنامه جروزالم‌پست گفته اسرائیل، آمریکا و عربستان می‌توانند به طور سری به پیشبرد سیاست تغییر رژیم در ایران کمک کنند.تومر با ادعای اینکه ایران ضعیف شده و در آن نارضایتی وجود دارد، مدعی شد اسرائیل می‌تواند با کمک مالی سعودی‌ها و نیز حمایت آمریکایی‌ها در جبهه‌های متعدد، به طور پنهانی تغییر رژیم در ایران را تسهیل کنند.
 خروج آمریکا از برجام جهان را تهدید می‌کند
ایرنا/ روزنامه لاراسون در تحلیلی نوشت : خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پیامدهای منفی زیادی برای جامعه بین‌المللی دارد و متاسفانه دیر یا زود باید شاهد مشکلاتی در همزیستی مسالمیت آمیز جهانی باشیم. این روزنامه اسپانیایی ادامه داد: موضوع این نیست که یک تصمیم نادرست گرفته شده بلکه واقعیت این است که این تصمیم منطبق بر معیارهای منطق بین‌المللی نیست.
 حامی تلاش اروپا برای حفظ برجام هستیم
ایرنا/ دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر این که اتحادیه اروپا باید نقش محوری تری در جهان سیاسی امروز بازی کند، از آنچه که تلاش‌های این اتحادیه برای حفظ برجام خواند، اعلام حمایت کرد. گوترش تصریح کرد: اروپا باید بیش از گذشته متحد، موثر و در صحنه حاضر باشد و به عنوان رکن اصلی چندجانبه گرایی در جهان امروز، کاری کند که صدایش بیشتر شنیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *