خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۲۶

  • رئیس سازمان انرژی اتمی: اساس مذاکره با اروپایی‌ها بر بی‌اعتمادی خواهد بود
  • آیت الله العظمی نوری همدانی: هرگونه اعتماد به آمریکا خیانت است
  • آیت الله اعرافی: انتقال سفارت آمریکا به قدس مهمترین اقدام نابخردانه دولت این کشور است
  • آیت الله کعبی: خروج آمریکا از برجام، خط بطلانی بر دیپلماسی سازش بود
  • آیت الله موسوی اصفهانی: مسائل مادی، طلاب را از وظایف اصلی باز ندارد
  • حجت الاسلام والمسلمین رجبی: ماه رمضان بهترین فرصت برای تحکیم ارتباط میان خالق و مخلوق است

 

** جام جم ۹۷/۲/۲۶
*  آمریکا، رئیس بانک مرکزی را هم تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا در دومین دور از اعمال تحریم علیه ایرانیان از زمان خروج این کشور از برجام، «ولی ا… سیف» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.
ولی ا… سیف مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شده یعنی تبعیت از این تحریم برای همه اتباع و نهادهای آمریکایی و همه اتباع و نهادهای کشورهای خارجی که نمی‌خواهند مشمول تحریم‌های آمریکا شوند، لازم‌الاجراء است.
*  تذکر ۵۰ نماینده به رئیس‌جمهور در مورد برجام
۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز طی تذکری کتبی به رئیس‌جمهور خواستار اجرای قانون اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در مقابل نقض‌های مکرر برجام شدند.
در این تذکر آمده است: آقای رئیس‌جمهور اطلاع دارید که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام از سوی ایران مشروط به رعایت الزامات نه گانه مقام معظم رهبری است. لازم بود تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل تدارک دیده شود. نمایندگان امضاکننده این تذکر افزوده‌اند: با توجه به خروج رسمی آمریکا از برجام و عدم وجود هیچ‌گونه بهانه‌ای در این‌باره نسبت به اعمال بند ۳ قانون فوق مصوب مجلس جهت جلوگیری از ادامه ضرر و زیان غیر قابل جبران اقدام نمایید.
** همشهری ۹۷/۲/۲۶
*  اساس مذاکره با اروپایی‌ها بر بی‌اعتمادی خواهد بود
رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه اساس مذاکره با اروپایی‌ها بر بی‌اعتمادی خواهد بود، گفت: امیدواریم آنها خروج آمریکا از برجام را جبران کنند؛ در غیر این صورت به شرایطی به مراتب بالاتر از سطح پیش از برجام بازمی‌گردیم.
علی‌اکبر صالحی با اشاره به جلسه عصر دیروز با کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جزئیات امکاناتی که سازمان انرژی اتمی در اختیار داشته و آمادگی دارد همانطور که مسئولان ارشد نظام تصمیم بگیرند اقدام شود، به صورت کامل و تبیین شده برای کمیسیون امنیت ملی تشریح شد. وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات را بر اساس اعتماد پیش نمی‌بریم و اینگونه نیست که با خوش‌بینی مذاکره کنیم، تصریح کرد: اساس بر بی‌اعتمادی خواهد بود، چنانچه مقام معظم رهبری تأکید داشتند تضمین‌های لازم گرفته شود.
*  حمله طالبان به فراه در نزدیکی مرز ایران
نیروهای طالبان در نخستین ساعات بامداد دیروز باحمله به شهر فراه مرکز ولایت فراه در نزدیکی مرز ایران، بخش‌هایی از این شهر را تصرف کردند. درگیری میان نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان تا عصر دیروز ادامه داشت تا اینکه با اعزام نیروهای کمکی از دیگر مناطق به فراه، نیروهای دولتی موفق شدند کنترل کامل شهر را در دست بگیرند. به گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، دو طرف تلفات سنگینی متحمل شده‌اند اما آمار دقیقی از سوی دولت منتشر نشده است.
** کیهان ۹۷/۲/۲۶
*  آمریکا برای فشار به ایران از اروپا تضمین گرفت سپس از برجام خارج شد
رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
یک روزنامه لبنانی در گزارشی نوشت: آمریکا قبل از خروج از برجام، از سه کشور اروپایی برای مقابله با برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران ضمانت گرفته است.
*  دیدار ظریف و موگرینی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از دیدار همتایان خود در پکن و مسکو، دوشنبه شب وارد بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد تا با وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه و فدریکا موگرینی دور جدیدی از مذاکرات برجامی را آغاز کند.
وی پس از دیدارش با موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: بحث‌های خوبی با خانم موگرینی برای آمادگی نشست مشترک با وی و سه وزیر اروپایی داشتیم.
وزیر امور خارجه افزود: تأکید بر ضرورت اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌های باقیمانده و بهره‌مندی ایران از منافع برجام و اینکه این بهره‌مندی‌ها تضمین شود، نظر مشترک ماست.
** شرق ۹۷/۲/۲۶
*  پایان نهمین دور مذاکرات «آستانه» درباره سوریه
روز گذشته نهمین دور مذاکرات با محوریت بررسی آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه در «آستانه»، پایتخت قزاقستان، به پایان رسید. این نشست در دو روز متوالی با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شد. بعد از پایان نشست آستانه، ایران، روسیه و ترکیه بیانیه ۹ماده‌ای مشترکی را منتشر کردند. در بند اول این بیانیه آمده است: «مجددا بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کنیم؛ همگان باید به این اصول احترام گذاشته، از هرگونه اقدامی که ناقض آنها بوده یا دستاوردهای فرمت آستانه را تضعیف کند، اجتناب ورزند».
** ایران ۹۷/۲/۲۶
*  خروج از برجام و انتقال سفارتخانه به قدس، دو اشتباه تاریخی امریکا است
رئیس جمهوری دیروز ضمن دیدار با سفرای جدید کشورهای نیوزیلند، نپال، استونی و لتونی، استوارنامه‌های آنان را دریافت و بر گسترش مناسبات ایران با این کشورها تأکید کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدارها که به صورت جداگانه برگزار شد، خروج دولت امریکا از توافق برجام و انتقال سفارتخانه به قدس شریف را دو اشتباه بزرگ و تاریخی این کشور برشمرد.
وی با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با هر دو تصمیم اشتباه امریکا گفت: اولین نتیجه این تصمیمات غلط، انزوای واشنگتن نزد افکار عمومی جهان است.
*  تهدید ایران، امریکا را به جایی نمی‌رساند
برنی سندرز، سیاستمدار دموکرات و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا در یادداشتی برای گاردین، خروج ترامپ از برجام را به باد انتقاد گرفت. وی نوشت: سر و صدا و تهدید ایران ما را به جای بهتری نمی‌رساند. ما باید به تلاش برای ادامه گفت‌وگوها با دولت ایران ادامه دهیم، در جست‌وجوی روابط بهتری با مردم ایران باشیم و نقش سازنده‌تری در منطقه برای ایران بخواهیم. رهیافت ترامپ دستیابی به این اهداف را مشکل‌تر کرده است. این رهیافت منجر به تقویت تندروهای نظام ایران شده که اساساً در سر و کله زدن با یک امریکا خصم و دشمن بسیار راحت‌تر هستند تا در تعامل با یک امریکای منطقی و صلح‌جو.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۲۶
*  بیانیه سپاه در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و تقبیح جنایت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن و زخمی کردن فلسطینی‌های نوار غزه در روز نکبت تأکید کرد: بی‌تردید جنایت صهیونیست‌ها در به خاک و خون کشیدن راه‌پیمایی حق بازگشت در نوار غزه که با چراغ سبز آمریکا و به‌منظور نشان دادن مشت به‌اصطلاح آهنین رژیم صهیونیستی ‌به انتفاضیون صورت پذیرفته است، هرچند این حادثه یک اتفاق نکبت‌بار و مصیبت بزرگ است اما شرایطی را فراهم می‌آورد که امت اسلامی و جبهه مقاومت ،پاسخ گستاخی به مقدسات مسلمین و اولین قبله آنان را در دستور کار قرار دهند و تحقق وعده برچیدن طومار اشغالگران را سرعت بخشند.
** وطن امروز ۹۷/۲/۲۶
*  درخواست ۱۰۰ نماینده برای توقف الحاق به FATF
بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار توقف الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم شدند. نمایندگان مجلس در این نامه خواستار این شده‌اند که با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده، بنابراین ضرورتی به ایفای تعهدات یک‌طرفه از سوی ایران برای پیوستن به FATF وجود ندارد.
*  فشار قابل توجه واشنگتن به اعضای باقیمانده برجام
سرگئی لاوروف با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: «ما شاهدیم آمریکا در آینده و هم‌اکنون سعی می‌کند فشار قابل‌توجهی را به اعضای باقیمانده برجام وارد کند. آنها (آمریکایی‌ها) همین الان هم اولتیماتوم‌هایی را درباره توقف تجارت با ایران از جمله نقل‌وانتقال برخی اقلام خاص مانند نفت ایران داده‌اند. آنها زمان‌های ۶۰ روزه و ۹۰ روزه تعیین می‌کنند. این برنامه‌ای برای اعمال فشار عظیم است». وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با همتای فیلیپینی خود گفت: یک چیز روشن است و آن اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و همه حقوق خود را درباره این سند از دست داده است، چرا که در این سند تعدادی از بندها به اعضای برجام حقوقی را اعطا کرده ‌است.
** جوان ۹۷/۲/۲۶
*  ایران، مقتدر و استوار مسیر تعالی و پیشرفت خود را ادامه خواهد داد
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار با دریابد جمیل بورداسوسا فرمانده نیروهای مسلح بولیوی با بیان اینکه امریکای لاتین در سیاست خارجی و دفاعی دولت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: برای توسعه مناسبات دفاعی نظامی با کشور بولیوی ارزش قائل هستیم. وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از عدم پایبندی و خروج منفعت طلبانه امریکا از توافقنامه بین‌المللی معتبر و چندجانبه از جمله برجام خاطرنشان کرد: طی ۴۰ سال گذشته ملت ایران بارها شاهد بدعهدی و نیات بدخواهانه امریکا بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران، مقتدر و استوار مسیر تعالی و پیشرفت خود را ادامه خواهد داد.
*  برخی دولت‌های منطقه شریک جرم رژیم صهیونیستی هستند
دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایات اخیر صهیونیست‌ها که در سناریویی مشترک و تحریک کننده با دولت آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض عهدنامه‌ها و مقررات انسانی و بین المللی انجام گرفت، از جامعه بین المللی خواست با شکستن سکوت طولانی خود، پایان اشغالگری و تامین حقوق فلسطینیان بعنوان صاحبان واقعی سرزمین‌های اشغالی را تضمین کند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران همچنین علاوه بر رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی در این مهم؛ چون گذشته از هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق مشروع و غصب شده فلسطین و مردم مظلومش دریغ نخواهد کرد و رویدادهایی نظیر جنایت دیروز صهیونیستها را جنایت علیه بشریت و آزمونی تاریخی برای همه کسانی می‌داند که عهده دار مسوولیت و اختیارات موثر، بویژه در کشورهای اسلامی هستند.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۲۶
*  هند همچنان خریدار نفت ایران می‌ماند
پالایشگاه‌های هندی با اشاره به این واقعیت که کشورهای غربی از همراهی با آمریکا در زمینه خروج از برجام خودداری کرده اند می‌گویند، عجله‌ای برای جایگزین کردن نفت ایران با نفت کشورهای دیگر ندارند.
ای کی شارما، مدیر مالی شرکت ایندین اویل در این باره گفت: «ما عمدتا تاثیری از این تصمیم نپذیرفته ایم… این بار شرایط با دفعه قبل فرق می‌کند. ما امیدواریم تاثیر واقعی تحریم‌ها در طی روزهای آینده مشخص شود.»
به گفته شارما، شرکت ایندین اویل، بزرگترین پالایشگاه نفتی هند امیدوار است طرح‌های خود برای خرید روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران در سال ۱۹-۲۰۱۸ را ادامه دهد.
** رسالت ۹۷/۲/۲۶
*  با هوشیاری از دو غده تخلف و اختلاف دور شویم
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از نمایندگان طلاب و تنی چند از اعضای بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم، اظهار داشت: وقتی قرآن کریم موضوع حفظ نظام اسلامی را مورد اشاره قرار می دهد می فرماید مراقب باشید دشمنان شما و در راس آنها صهیونیسم هر روز دشمنی و خصومتشان با شما بیشتر می‌شود، اینها هر روز در حال نقشه کشیدن هستند؛ اینها تنها با شخص پیامبر(ص) دشمنی نداشتند بلکه دشمنی اینها با اصل اسلام بود و اکنون نیز با اصل دین مخالفند. این نکته باید برای ما اصل باشد.وی ادامه داد: اگر مردم با رهبر نباشند رهبر ولو علی بن ابی طالب (ع) باشد شکست قطعی است، لذا باید با هوشیاری از این دو غده بدخیم «تخلف» و «اختلاف» خود را دور نگه داریم تا به آن تجربه تاریخی تلخ دچار نشویم.
*  آمریکا قصد نابودی سازمان ملل را دارد
علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی کشتار وسیع مردم فلسطین در روز دوشنبه را محکوم کرد و گفت: رژیم صهیونیستی در این جنایت حدود ۵۰ نفر از مردم مظلوم فلسطین را به شهادت رساند و حدود دو هزار نفر را مجروح کرد. لاریجانی یادآور شد: این فاجعه تاریخی مبنای تولد این رژیم نکبت که عامل ماجراهای چند دهه اخیر است، شد. وی همچنین این جنایت را همزمان با انتقال سفارت رژیم آمریکا از تل آویو به قدس به دستور ترامپ دانست و گفت: با این که تقریبا همه کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کردند و همه می دانند این اقدام مخالف مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است اما ظاهرا از سال‌ها پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند این نهادهای بین‌المللی را بی اعتبار و نابود کنند.
** مردم سالاری ۹۷/۲/۲۶
*  رد ادعای محکومیت ایران در پرونده کرسنت
اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در واکنش به نطق یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مبنی بر محکومیت جمهوری اسلامی ایران به پرداخت جریمه به شرکت کرسنت ضمن تکذیب این موضوع اطلاعیه‌ای صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: پرونده قرارداد کرسنت هم‌اکنون در مراحل پایانی داوری قرار دارد و تاکنون هیچ حکمی درباره این پرونده صادر نشده است و از این رو بیان محکومیت ایران در این پرونده صحت ندارد و به طریق اولی ارقامی نیز که به عنوان جریمه ایران مطرح شده است مورد تایید نیست.
*  پاسخ تهران به اتهامات ساختگی مراکش
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد ادعاهای اخیر مقامات مراکش در ارتباط با ایران، تاکید کرد: مقامات این کشور چه در ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان و چه در مصاحبه با رسانه‌های مختلف هیچ سند و مدرک معتبری برای اثبات ادعاهایشان ارائه نداده‌اند. بهرام قاسمی در پاسخ به این سوال که مقامات مراکش پس از قطع ارتباط با ایران در چند روز اخیر بارها اقدام به موضع‌گیری علیه ایران کرده‌اند، تصریح کرد: مقامات کشور مغرب پس از قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران به یک دلیل واهی و بی‌اساس، اکنون برای توجیه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی با مشکل مواجه شده‌اند و به همین خاطر در روزهای گذشته شاهد مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای تکراری از سوی وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت آن کشورعلیه ایران بوده‌ایم.
** آرمان ۹۷/۲/۲۶
*  روند فعالیت مجمع تشخیص تغییر می‌کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با دستور رهبری مجمع تشخیص مصلحت از گسترش به سمت تمرکز کارها حرکت خواهد کرد و بر این اساس نظارت بر امور مختلف به مجموعه‌ای که از سوی این مجمع انتخاب می‌شوند و در عین حال نباید روسای قوا در آن قرار بگیرند، سپرده می‌شود. احمد توکلی افزود: مجمع تشخیص مصلحت به‌جای بررسی ۷۷۰ بند سیاست‌های کلی در ۳۹ موضوع مختلف از این پس بر روی چند مساله مشخص از جمله بندهای اقتصاد مقاومتی تمرکز خواهد کرد.
** آفرینش ۹۷/۲/۲۶
*  ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران برای اروپا درخصوص برجام
معاون وزیر امور خارجه آلمان گفت که ضرب الاجل تعیین شده ازسوی ایران برای اروپا برای ارائه تضمین هایی درخصوص تامین منافع ایران در برجام باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ‘میکائیل روت’ تاکید کرد که ضروری است کشورهای اروپایی مهلت تعیین شده ۴۵ تا ۶۰ روزه از سوی ایران را مورد بررسی قرار دهند.
روت در بروکسل گفت: ضروری خواهد بود در این خصوص بحث کنیم که چگونه می توانیم در مهلت تعیین شده از سوی ایران در این زمینه به پیشرفت برسیم.
*  قیمت نفت خام از ۷۹ دلار بالاتر رفت
با افزایش ریسک‌های خاورمیانه، قیمت نفت در لندن، به بالاترین نرخ ۳ ساله خود صعود کرد و از ۷۹ دلار عبور کرد. با افزایش ریسک‌های خاورمیانه به دنبال نا آرامی‌های غزه و احتمال بازگشت تحریم‌های ایران، قیمت نفت در لندن، به بالاترین نرخ ۳ ساله خود صعود کرد و از ۷۹ دلار عبور کرد.
** قدس ۹۷/۲/۲۶
*  پایداری و مقاومت در منطقه به تبعیت از انقلاب اسلامی است
فرمانده کل سپاه گفت: مردم منطقه با فداکاری‌های خود شیرینی پیروزی را چشیدند و ملت فلسطین نیز با همین استقامت می‌تواند طعم شیرین پیروزی را در آینده‌ای نزدیک بچشد. سرلشکر محمدعلی جعفری افزود: این استقامت و پایداری که به تبعیت از انقلاب اسلامی در سطح منطقه انجام می‌گیرد، به دلیل درس‌هایی است که از مقاومت بویژه جمهوری اسلامی و جنگ هشت ساله و حوادث دیگری مثل استقامت جنوب لبنان، سوریه و یمن به دست آمده است.
*  آمریکا بازی اشتباهی را در زمان اشتباهی انجام داد
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در ارتباط با انتقال سفارت آمریکا از تل ‌آویو به قدس در سخنانی اعلام کرد: با تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت این کشور موافق نیستیم وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: آمریکا بازی اشتباهی را در زمان اشتباهی انجام داده است. وی افزود: باید در خصوص استفاده از گلوله‌های جنگی خویشتنداری کرد. بوریس جانسون همچنین از ادامه کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط نظامیان صهیونیست ابراز نگرانی کرد.
** خراسان ۹۷/۲/۲۶
*  عملیات مسدود سازی فیلتر‌شکن‌ها آغاز شده است
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، روزگذشته درباره نقش شرکت ارتباطات زیرساخت در مسدود کردن فیلترشکن‌ها گفت: تحت دستوری که آقای رئیس جمهور دادند و در چارچوبی که شورای عالی فضای مجازی ارائه داده و منطق هم دارد، شرکت زیرساخت به دنبال استفاده از فیلترشکن‌ها، نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج‌افزار شود و باید جلوی این‌ها را گرفت. به همین دلیل، اقداماتی برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها آغاز شده که طبق قانون هم بوده و مشکل مقرراتی درباره این موضوع وجود ندارد.
** اعتماد ۹۷/۲/۲۶
*  حفظ برجام بیشتر از ایران به نفع اروپاست
معاون اول رییس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی گفت: رییس‌جمهور امریکا در نهایت زشتی به ملت بزرگ ایران انواع و اقسام اتهامات را زد و از نظر خودش از توافق برجام خارج شده است و بعد از آن هم امضا کرد تا تحریم‌ها برگردد. معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: خروج امریکا از برجام از جهات مختلفی برای امریکایی‌ها به عنوان کشوری بزرگ بی‌آبرویی است. جهانگیری تصریح کرد: سایر اعضای توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند تا توافق را سر پا نگه دارند نه به خاطر ما، بلکه به خاطر خودشان است چرا که اگر این راه بسته و گفته شود که می‌توان نتیجه این مذاکرات را آتش زد، چه دلیلی برای مذاکرات بعدی وجود دارد و چرا باید دیپلماسی ادامه یابد؟
** شهروند ۹۷/۲/۲۶
*  ۶١ شهید و ٢٧٠٠ زخمی
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز دوشنبه فلسطینی‌ها دست‌کم ۶١ فلسطینی شهید و بیش از ٢٧٠٠تن نیز زخمی شدند. روز دوشنبه در جریان تظاهرات فلسطینی‌ها در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس دست‌کم ۶١ فلسطینی شهید و بیش از ٢٧٧٠تن زخمی شدند که از بین زخمی‌شدگان ٢٢۵تن کودک و ٧٩تن زن هستند.
٨تن از شهدا نیز کودک هستند. از زمان آغاز راهپیمایی بازگشت این بیشترین تعدادی از معترضان فلسطینی است که شهید می‌شوند.
** اخبا رخبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
هرگونه اعتماد به آمریکا خیانت است
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی ، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کردوگفت: قطعاً این کار آمریکا عمر رژیم صهیونیستی را به پایان خواهد برد.وی آمریکا را کشوری مستکبر و ظالم و استعمار گر دانست و افزود: رییس جمهور آمریکا و صهیونیست‌ها بدانند مسلمانان به زودی قدس شریف را آزاد خواهند کرد. استادحوزه در ادامه هر گونه اعتماد به آمریکا را بعد از این، خیانت دانست وگفت: آمریکا می‌خواهد مردم ایران هم مثل بعضی از کشورهای عربی زیر سیطره او باشند ولی این آرزو را به گور خواهد برد.
انتقال سفارت آمریکا به قدس مهمترین اقدام نابخردانه دولت این کشور است
حوزه/آیت الله اعرافی در دیدار دکتر سید غیور الحسن رضوی، رئیس کمیسیون اقلیت‌های هند،گفت: انتقال سفارت آمریکا به سرزمین قدس مهمترین اقدام نابخردانه دولت این کشور در سالیان اخیر است؛ البته آمریکا سابقه متعددی در نقض قوانین بین المللی از جمله در مسائل آب و هوا و نیز برجام دارد.مدیرحوزه‌های علمیه تصریح کرد: امیدواریم هندوستان بتواند مستقل از قدرت‌های استکباری جهان، نقش سازنده خود، در عرصه‌های بین‌المللی را به خوبی ایفا نماید.وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در برابر زیاده خواهی‌های استکبار جهانی ایستادگی خواهد نمود.
خروج آمریکا از برجام، خط بطلانی بر دیپلماسی سازش بود
رسا/آیت الله کعبی، با بیان اینکه چهره فریبکارانه و عهدشکن و دروغگوی آمریکا به وسیله ترامپ با خروج از برجام آشکار شد، اظهار داشت: آمریکا اعتبار بین المللی را از دست داد و به عنوان یک رژیم ناقض حقوق بین الملل و عهدنامه‌های بین المللی در جهان شناخته شد که متحدانش دیگر به آن اعتماد نخواهند کرد.عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام، خط بطلانی بر دیپلماسی سازش بود و اینکه گشایش‌های اقتصادی تنها با دیپلماسی انقلابی حاصل می‌شود؛ از این رو دیپلماسی انقلابی باید جایگزین دیپلماسی سازش شود.
مسائل مادی، طلاب را از وظایف اصلی باز ندارد
رسا/آیت الله موسوی اصفهانی در همایش مبلغان استان همدان، گفت: مبلغان باید نسبت به مساله تبلیغ حوزه‌های علمیه و کادرسازی انقلاب اهتمام ویژه داشته باشند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اهمیت خدامحوری در زندگی طلبگی خاطرنشان کرد: مبلغان باید خدامحوری را در راس امور خود قرار دهند، مبادا مسایل مادی آنها را از هدفشان بازدارد.وی در پایان گفت: ما طلاب و روحانیان باید گفتار و عملمان یکی باشد مبادا افراد معمولی به واسطه علم ما به بهشت بروند و ما از این فیض الهی محروم شویم.
ماه رمضان بهترین فرصت برای تحکیم ارتباط میان خالق و مخلوق است
حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رجبی با اشاره به این که با آغاز ماه مبارک رمضان، باب رحمت الهی به روی بندگان گشوده می‌شود، خواستار بهره مندی کامل همگان ازفیوضات این ماه شد.عضو جامعه مدرسین با بیان این که رمضان همچنین فرصتی بسیار مناسب برای تقرب و ایجاد ارتباطی قوی و مستحکم میان خالق و مخلوق است، افزود: ماه رمضان بهترین فرصت برای سیر و سلوک الی الله است و ما باید قدر این فرصت کم نظیر و بلکه بی نظیر را بدانیم و از آن در مسیر کسب سعادت دنیا و آخرت نهایت استفاده را ببریم.
شرکت کنندگان در نشست بروکسل تعهد خود به برجام را اعلام کردند
باشگاه خبرنگاران/در پی خروج آمریکا از برجام، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیتی و سیاست خارجی و وزرای امور خارجه ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس در بروکسل دیدار کردند. شرکت کنندگان در این نشست تعهد خود در اجرای کامل و موثر برجام را که به اتفاق آراء در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به عنوان عنصری کلیدی در ساختار نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد دیپلماتیک قابل توجه مورد تاکید قرار گرفته است، یادآوری کردند.
خروج از برجام اسفبارترین تصمیم ترامپ است
ایرنا/موسسه غیردولتی «گروه بحران» با برگزاری نشستی با موضوع اتفاقات احتمالی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، به بررسی سیاست خارجی دولت فعلی این کشور پرداخت و خروج از برجام را اسفبارترین تصمیم ترامپ در این حوزه دانست.، در این نشست که در واشنگتن برگزار شد، سناتور برنی سندرز، با اشاره به سیاست خارجی دولت ترامپ گفت: برای بعضی حرف زدن از جنگ آسان است اما نقش ما باید سازنده باشد و مردم را کنار هم بیاورد تا تانک و اسلحه را کنار بگذارند و با هم صحبت کنند، اما متاسفانه امروز ما دقیقا برعکس این عمل می‌کنیم.
تاکید ایران و سازمان ملل بر ادامه رایزنی‌ها برای سوریه
ایرنا/دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در دیداری دوجانبه بر ضرورت ادامه مشورت‌ها و رایزنی‌های متمرکز برای کمک به حل بحران سوریه تاکید کردند.جابری انصاری دردیداربا دی میستورا با اشاره به گفت وگو‌های اخیر خود با مقام‌های بلند پایه سوریه، بر ضرورت یافتن یک راه حل توافقی که بتواند اعتماد همه طرف‌ها را جلب کند، تاکید کرد.
به هیچ وجه نگفته‌ام که ایران باید امتیاز بدهد
ایرنا/ معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد ما به هیچ وجه از ایران نمی‌توانیم بخواهیم که امتیازی بدهد بلکه معتقدیم برجام یک توافق کامل و متوازن است که طرفین روی آن بسیار فکر کرده اند و باید حفظ شود. سرگئی ریابکوف افزود:اینکه اکنون چیز دیگری از ایران خواسته شود، کاملا نادرست، غیرسازنده و زیان بار است؛ برعکس ما اکنون باید به همراه ایران شرایطی را فراهم کنیم که از فعالان اقتصادی فعال در ایران، دفاع شود.
 واکنش آخوندی به ممنوعیت فروش هواپیما به ایران
تسنیم/ وزیر راه به تصمیم آمریکا برای ممنوعیت فروش هواپیما به ایران واکنش نشان داد.آخوندی درباره تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ادامه فروش هواپیما به ایران گفت: در این باره بحث و انتظاری که از اروپا داریم این است که مستقل از تصمیم آمریکا به قرارداد‌های خود و تضامینی که می‌دهند پایبند باشند.وی اظهار داشت: البته باید صبر کنیم تا مذاکرات آقای ظریف با اتحادیه اروپا به پایان برسد بعد اظهارنظر قطعی کنیم.
آمریکا شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها است
مهر/ نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد اظهارات اخیر نماینده آمریکا نمی تواند واقعیت شراکت این کشور در جنایات رژیم صهیونیستی را پنهان کند در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده است: آمریکا شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در ۷۰ سال گذشته از جمله خونریزی‌های جاری در غزه بوده و رفتارهای آمریکا ورژیم صهیونیستی به مهمترین عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه تبدیل شده است.
هنیه: تظاهرات بزرگ «حق بازگشت» ادامه دارد
مهر/ رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که ملت فلسطین به تظاهرات بزرگ حق بازگشت ادامه می‌دهد و این ملت بیش از آنچه که دشمنان فکر می‌کنند، سعه صدر دارد.وی افزود: مقاومت ملت ما ادامه دارد و تشکیلات خودگردان فلسطین باید رسما مرگ «اسلو» را اعلام کند».
 بیمه آلیانز آلمان همکاری با ایران را قطع می‎کند
تسنیم/ سخنگوی شرکت بیمه آلیانز آلمان گفت، این شرکت در حال آماده شدن برای کاهش قراردادهای مرتبط با ایران به دلیل تحریم‌های جدید دولت آمریکاست.
شیخ زکزاکی در دادگاه «کادونا» حاضر شد
فارس/شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از سال ۲۰۱۵، زمانی که ارتش نیجریه به حسینیه شهر «زاریا» حمله کرد، به همراه همسرش در بازداشت به سر می‌برد، روز سه‌شنبه (دیروز) در دادگاه ایالتی «کادونا» حاضر شد.این دومین باری است که رهبر جنبش اسلامی نیجریه بعد از بازداشت، در ملاء‌عام مشاهده می‌شود.برخلاف حکم‌های دادگاه مبنی بر آزادی وی، زکزاکی از دسامبر ۲۰۱۵ تاکنون همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *