خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۲۴

  • دبیر شورای عالی امنیت ملی: آمریکا ریشه اصلی سازماندهی تروریست‌ها در منطقه است
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور سریلانکا: یادداشت‌های تفاهم دوکشور به طور جدی پیگیری و عملیاتی شوند
  • بیانیه مجلس خبرگان رهبری: ماندن در برجام بدون اخذ تضمین خلاف منافع ملی است
  • آیت الله اعرافی: تقویت حوزه علمیه شهرستان‌ها از دغدغه‌های جدی مدیریت حوزه‌های علمیه است
  • آیت الله علیدوست: احیای سنت‌های حوزه فقط منوط به رویکردهای آموزشی نیست
  • تظاهرات در ۴۶ شهر جهان در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس

 

** جام جم ۹۷/۲/۲۴
*  افق‌های روشن گسترش روابط با ترکمنستان
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان گفت: افق‌های روشنی برای گسترش روابط با ترکمنستان وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها بهره برد.
علی لاریجانی افزود: با توجه به نزدیک بودن فرهنگ دو کشور ایران و ترکمنستان، این مسأله می‌تواند به زمینه‌ای برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تبدیل شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی تجارب و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنعت و امور فنی دارد که از این ظرفیت‌ها می‌توان بهره برد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نقش پارلمان‌های دو کشور ایران و ترکمنستان را در گسترش روابط، پررنگ و برجسته دانست و گفت: مجالس دو کشور باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
** همشهری ۹۷/۲/۲۴
*  گفتگوی دوباره مکرون با ترامپ
رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود نسبت به تاثیر خروج واشنگتن از برجام روی وضعیت خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که وی در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره خروج وی از توافق هسته‌ای با ایران گفتگو کرده است. مکرون که مخالف خروج آمریکا از این توافق است، در این گفتگو تاکید کرده که نسبت به تأثیر این اقدام بر تنش‌های منطقه خاورمیانه بسیار نگران است. دو طرف همچنین در این تماس تلفنی درباره مسائل تجاری رایزنی کرده‌اند. دولت‌های اروپایی در تلاش هستند تا میلیون‌ها دلاری را که از تجارت با ایران در نتیجه اجرای توافق هسته‌ای به دست می‌آورند،‌ حفظ کنند.
*  انفجار و حمله مسلحانه در افغانستان ۹ کشته گرفت
چند انفجار و حمله مسلحانه به ساختمان‌های دولتی در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان، دست کم ۹ کشته و ۳۶ مجروح به جا گذاشت. در حمله به یک ساختمان متعلق به وزارت دارایی دست کم صدای ۳ انفجار شنیده شد. بعد از این انفجارها، نیروهای امنیتی و مهاجمان با هم به تبادل آتش پرداختند. براساس گزارش رسانه‌ها، درگیری‌ها بعد از آن شروع شد که یک مهاجم انتحاری، خود را در ورودی ساختمان منفجر کرد.
** کیهان ۹۷/۲/۲۴
*  یادداشت‌های تفاهم دوکشور به طور جدی پیگیری و عملیاتی شوند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای سیریسنا رئیس‌جمهوری سریلانکا با ‌اشاره به روابط فرهنگی و تاریخی میان دو کشور و همچنین کشورهای منطقه شبه قاره، سطح کنونی روابط تجاری ایران و سریلانکا را بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود دانستند و تأکید کردند: کشورهای آسیایی باید هر چه بیشتر با یکدیگر کار و همکاری کنند، زیرا این همکاری‌ها موجب تقویت آنها خواهد شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پیشرفت‌های علمی، فنی و تحقیقاتی ایران را زمینه‌ای مناسب برای گسترش همکاری‌های دو کشور برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران آماده تقویت دوستی و همکاری با دولت و کشور شماست و در این خصوص باید یادداشت‌های تفاهمی که امروز امضا شد، به‌طور جدی پیگیری و عملیاتی شوند.
*  اروپایی‌ها ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را به ایران بدهند
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اقدام سخیف، نابخردانه و برخلاف موازینِ رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم نموده و ترامپ باید پاسخگوی عواقب اقدام خود در عرصه بین‌المللی باشد. نقوی حسینی اظهار داشت: با حضور عراقچی، کمیسیون امنیت وارد بررسی موضوع برجام و آینده آن شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عراقچی گفته اروپایی‌ها ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را درخصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا را به ایران بدهند. اگر اروپایی‌ها تضمین ندادند تصمیم‌گیری نسبت به آینده به عهده مقامات ارشد نظام است. به همین جهت مذاکرات با چین، روسیه و سه کشور اروپایی با سفر ظریف شروع شد.
** شرق ۹۷/۲/۲۴
*  هراسی از تحریم و تهدید نداریم
نماینده ولی فقیه در سپاه در واکنش به خروج آمریکا از برجام با تأکید بر اینکه از نظام استکباری آمریکا انتظاری جز این نمی‌رفت، گفت: ملت ایران هرگز از تحریم و تهدید هراس نداشته و با انسجام و وحدت در سایه هدایت‌های ولی فقیه، راه خود را برای پیشرفت انقلاب طی می‌کند. حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی افزود: خروج آمریکا از برجام برخلاف اصول و قواعد بین‌المللی و آداب رایج و متعارف دیپلماتیک، حیثیت و اعتبار نداشته کاخ سفید را بر باد داد و مردم این کشور را نزد جامعه بشری خجالت‌زده کرد.
*  ایران شریک استراتژیک اتحادیه اروپاست
وزیر اقتصاد جمهوری بلغارستان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان در واکنش به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، با تأکید بر تداوم همکاری‌های این اتحادیه با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک استراتژیک اروپا خواند. مسعود کرباسیان پس از این دیدار اظهار کرد: ایران و بلغارستان روابط همکاری اقتصادی دیرینه در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و حمل‌و‌نقل دارند و این سفر موقعیت خوبی را برای توسعه این روابط برای طرفین فراهم آورد.
** ایران ۹۷/۲/۲۴
*  ضمانت پنج کشور، شرط بقای برجام
رئیس جمهوری صبح دیروز در مجموعه سعدآباد از همتای سریلانکایی خود استقبال کرد.در ادامه با حضور رؤسای جمهوری ایران و سریلانکا، چهار یادداشت تفاهم همکاری مشترک و یک برنامه مبادلات فرهنگی میان مقامات دو کشور به امضا رسید.
حجت الاسلام‌والمسلمین روحانی در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا با بیان اینکه دستیابی به توافق برجام در مذاکرات هسته‌ای به جهان نشان داد که ایران کشوری خواهان صلح است، افزود: امروز می‌بینیم که ۵ کشور اروپایی و جامعه جهانی بر اجرای این توافق تأکید داشته و نسبت به ادامه و حفاظت از آن اصرار دارند.
وی افزود: اگر کشورهای دیگر در برجام تضمین دهند که منافع ایران محقق خواهد شد، این توافق بر خلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.
*  رد ادعای احمدی‌نژاد درباره مخالفتش با مذاکره‌های پنهانی در عمان
قائم‌مقام وزارت امور خارجه در دولت اول احمدی‌نژاد با رد ادعای اخیر محمود احمدی‌نژاد مبنی بر مخالف بودن او با مذاکرات ایران و امریکا در عمان گفت: «بنده آن زمان مشاور رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی بودم و اطلاع دقیق دارم که این مذاکرات با حمایت شخص آقای دکتر احمدی‌نژاد انجام شد و حتی ایشان دستور داد که برخی مقامات رسمی وزارت خارجه در مذاکرات حضور داشته باشند.» حسین شیخ‌الاسلام با بیان اینکه احمدی‌‌نژاد بدون اطلاع و هماهنگی با مقامات عالی‌رتبه نظام، مذاکره با امریکایی‌ها در عمان را کلید زد، تصریح کرد: «احمدی‌نژاد به وزارت‌ خارجه دستور داد که هیأتی را برای مذاکره با امریکایی‌ها به عمان بفرستد و حتی برخی مقامات رسمی وزارت امور خارجه که اکنون نیز مسئولیت دارند، به عمان رفتند.»
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۲۴
*  “محمدعلی افشانی”شهردار تهران شد
با ۱۹ رأی اعضای شورای شهر، سیدمحمد علی افشانی، شهردار تهران شد. محمدعلی افشانی پیش از این در دولت یازدهم استاندار فارس بوده و هم‌اکنون معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دولت دوازدهم است. افشانی برنامه‌های خود را در قالب ۱۴فصل با شعار “شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر” به شورای شهر ارائه کرد و توانست با کسب ۱۹ رأی از رقیب خود یعنی سمیع الله حسینی مکارم دیگر گزینه تصدی شهرداری تهران، پیشی بگیرد. آغاز فعالیت رسمی شهردار جدید تهران پس از ابلاغ حکم وزیر کشور خواهد بود.
** وطن امروز ۹۷/۲/۲۴
*  برجام بستر نهادینه‌ کردن تحریم‌ها شد
فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد. سرلشکر محمدعلی جعفری در نخستین جشنواره طرح ملی بسیج همگام با کشاورز طی سخنانی اظهار داشت: برجام به‌جای آنکه تحریم‌ها را برطرف کند، تبدیل به بستری برای نهادینه کردن تحریم‌ها علیه ایران شد. فرمانده‌کل سپاه در واکنش به خروج آمریکا از برجام، گفت: خروج اخیر آمریکا از برجام که در راستای شکستن مقاومت مردم ایران انجام گرفته، یک موضوع جدید نیست و ما سال‌هاست درگیر این خباثت‌ها هستیم ولی مشکل امروز ما، تحریم‌های آمریکا نیست، مشکل ما نگاه به بیرون برخی مسؤولان به‌جای نگاه به پتانسیل‌های داخلی است.
*  آمریکا ریشه اصلی سازماندهی تروریست‌ها در منطقه است
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: تجربه کشورهای عراق و سوریه نشان می‌دهد آمریکا ریشه اصلی سازماندهی تروریست‌ها و ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در این کشورها است. علی شمخانی در دیدار سپهبد طارق شاه‌بهرامی، وزیر دفاع افغانستان با اشاره به افزایش ناامنی و بی‌ثباتی ناشی از حضور آمریکا در این کشور، ضرورت تقویت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی افغانستان برای ایفای نقش فعال در ایجاد صلح و امنیت را در این کشور مورد تاکید قرار داد. وی افزود: مستندات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا و همپیمانان این کشور در مقاطع زمانی مختلف، بی‌شرمانه به نیروهای نظامی و امنیتی عراق و سوریه با هدف نجات تروریست‌ها حمله کرده‌اند.
** جوان ۹۷/۲/۲۴
*  مشکلی حل‌نشدنی بین ایران وافغانستان وجود ندارد
سپهبد طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان با سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. سرلشکر باقری در این دیدار با اشاره به تاریخ، زبان و دین مشترک دو کشور، تأکید کرد: با فرهنگ و تمدن مشترک، دو ملت همواره در طول تاریخ همسایگان خوبی برای یکدیگر بوده‌اند و خواهند بود و هیچ مشکلی که غیرقابل حل باشد، بین دو کشور وجود ندارد. وی افزود: امیدوارم در این سفر تصمیمات خوبی به نفع هر دو ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و افغانستان اتخاذ شود.
*  اروپا تا سال ۲۰۳۰، ۴۴ میلیون مسلمان خواهد داشت
پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهند، جمعیت مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۳۰ به ۴۴ میلیون نفر خواهد رسید. بر اساس گزارشی که از سوی پروژه جهانی پراکندگی مسلمانان با همکاری دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا تهیه شده، جمعیت مسلمانان اروپا تا سال ۲۰۳۰، به هشت درصد کل جمعیت این قاره می‌رسد. این گزارش پیش‌بینی‌می‌کند که مسلمانان در همان سال، ۲.۱ درصد (نزدیک به پنج میلیون) از جمعیت آمریکا را تشکیل خواهند داد.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۲۴
*  دیدار حکیم با فرستاده ویژه ترامپ
عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی در دیدار با “برت مک گورک”، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در موعد مقرر بیانگر تمایل شدید عراقی‌ها برای تثبیت نظام دموکراسی در کشور خود، ساختن آینده و بازسازی عراق است، تصریح کرد: مرحله پیش رو، مرحله ورود به کارزار و عمل به وعده‌ها است تا آرزوهای ملت عراق تحقق یابد و “دولت اکثریت ملی” بر اساس زمانبندی قانونی تشکیل شود. وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در این مرحله باید از جانب عراقی‌ها بوده و آنها استقلال داشته باشند، گفت: عراق نباید در این تصمیم گیری‌ها از دخالت‌های خارجی تأثیر بپذیرد.
*  استعفای سیف تکذیب شد
رئیس کل بانک مرکزی خبر منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه از سمت خود استعفا کرده است را رد کرد و گفت: به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت ندارد. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت ندارد و از این موضوع تعجب می‌کنم که چرا برخی افراد مباحث اینچنینی را مطرح می‌کنند.
** رسالت ۹۷/۲/۲۴
*  با اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد دیپلماسی به پایان رسیده باشد
سردار غلامحسین غیب‌پرور در نخستین جشنواره طرح ملی بسیج همگام با کشاورز با بیان اینکه کشور ما در حال جنگ اقتصادی است،گفت: با اتفاقات چند روز اخیر شاید دیپلماسی به پایان رسیده باشد و ما باید روی پای خود بایستیم و کشوری که نتواند شکم خود را سیر کند محکوم به فناست.وی افزود: انقلاب اسلامی داعیه خدمت به مردم را دارد، باید همه کمک کنیم این انقلاب روی پای خود بایستد و بی نیاز از بیگانگان باشد.
*  تظاهرات در ۴۶ شهر جهان در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس
“عصام بکر” هماهنگ‌کننده گروه‌های فلسطینی در رام‌الله تاکید کرد که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار است همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، تظاهرات‌های سراسری در ۴۶ کشور دنیا برگزار شود. عصام بکر گفت: گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه تصمیم به برگزاری تظاهرات‌هایی با مشارکت صدها هزار نفر گرفته‌اند.وی افزود: این تظاهرات‌ها همسو با تظاهرات بزرگ بازگشت در سرتاسر کرانه باختری از جمله قدس اشغالی برگزار خواهد شد.
** مردم سالاری ۹۷/۲/۲۴
*  یکه‌تازی العبادی در بغداد
نتایج اولیه غیر رسمی انتخابات پارلمانی عراق حکایت از پیشتازی ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» و لیست «سائرون نحو الاصلاح» به ریاست «مقتدی صدر» دارد. ائتلاف النصر نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار بدست آورده است. بعد از آن ائتلاف سائرون در رتبه دوم، لیست الفتح در رتبه سوم و ائتلاف دوله قانون وابسته به «نوری مالکی» در رتبه چهارم قرار گرفته است. همچنین ائتلاف الوطنیه وابسته به «ایاد علاوی» از مجموع ۱۸ استان عراق در چهار استان سنی‌نشین پیشتازی می‌کند. ایاد علاوی از برجسته‌ترین مخالفان جنجالی در بغداد است.
*  اتهام تراشی شورای همکاری خلیج فارس علیه تهران
«عبداللطیف الزیانی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در نشستی در ابوظبی پایتخت امارات گفت: اگر امنیت منطقه برای ایران مهم است باید پنج خواسته را محقق کند و خواسته‌ها این است که پرونده هسته‌ای از نظر بازرسی و زمان پایان توافق را به اتمام برساند، از تروریست‌ها حمایت موشکی نکند، به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام بگذارد، در امور داخلی کشورهای همسایه دخالت نکند و از فعالیت‌های تروریستی حمایت نکند. الزیانی ادامه داد: این اقدامات باعث ایجاد امنیت در منطقه می‌شود و جهان نیازمند این است که چنین منطقه‌ای به وجود آید تا بتواند نقش خود را در شکوفایی و پیشرفت ایفا کند.
** آرمان ۹۷/۲/۲۴
*  طرح «کاهش نمایندگان تهران» کلید خورد
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس از طرح کاهش نمایندگان تهران در مجلس خبر داد. حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: در حال حاضر ۱۵ نماینده این طرح را به امضا رسانده‌اند. وی تاکید کرد: نمایندگان بر اساس این طرح پیشنهاد کرده‌اند که نمایندگان تهران از ۳۰ تن به ۲۰ تن کاهش پیدا کند. وی بیان داشت: این طرح در دستور بررسی کمیسیون شورا‌ها قرار دارد و به زودی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
*  واکنش محتاطانه هند به اعمال تحریم علیه ایران
وزیر اقتصاد هند ضمن اظهار نگرانی در مورد افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی گفته که هنوز برای پیش‌بینی کردن تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روی واردات نفت کشورش از ایران بسیار زود است. در این رابطه دارمندرا پرادان وزیر اقتصاد هند طی سفری که به امارات داشته با رویکردی محتاطانه اذعان کرده است که «این شکل از تنش ژئوپلیتیک بر روی کشورهای تولید‌کننده و مصرف‌کننده (نفت خام) تاثیر می‌گذارد. ما باید با واقعیت‌هایی که در نتیجه شرایط ژئوپلیتیک فعلی به وجود آمده خود را وفق دهیم».
** قدس ۹۷/۲/۲۴
*  ایران همچنان تهدید جدی علیه تل‌آویو است
«رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در اظهارنظری، ایران را کماکان تهدیدی علیه موجودیت تل‌آویو نامید. ریولین در مراسم یادبود نظامیان در جنگ‌های ۶ روزه گفت: «ما حتی برای یک دقیقه نیز فراموش نمی‌کنیم که مسابقه تسلیحاتی ایران در مرزهای ما قرار دارد. ما به طور مداوم آن را تحت نظر داریم تا اسرائیل و مرزهای خود را حفظ کنیم.»
** خراسان ۹۷/۲/۲۴
*  اظهارات اژه‌ای درباره درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی و وضعیت بقایی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه:
– درّی اصفهانی تقاضای اعاده دادرسی کرده است. البته الان حکم قطعی و از نظر دادگاه به عنوان جاسوس شناخته شده است و اگر اعاده دادرسی پذیرفته شود، باید ببینیم چه مراحلی را طی می‌کند.
– هر کسی که درخواست اعاده دادرسی کند، ثبت می‌شود؛ اما ثبت شدن درخواست به معنای این نیست که پذیرفته شده است و باید بررسی شود.
– مرتضوی هم اعاده دادرسی را درخواست کرده اما این که به کجا می‌رسد، باید ببینیم نظر دیوان عالی کشور چیست.
– بقایی در حال تحمل کیفر در زندان است و این فرد و هر زندانی دیگری هر وقت نیاز به اقدامات درمانی داشته باشند، اگر این امکان در داخل زندان فراهم باشد، انجام می‌شود و چنان چه نیاز به مراجعه به خارج از زندان باشد نیز پیگیری صورت می‌گیرد. ‌
** آفرینش ۹۷/۲/۲۴
*  دولت برای مدیریت کشور در شرایط جدید اقتصادی برنامه دارد
معاون اول رییس جمهور با اشاره به شرایط جدید کشور پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: اجرای سیاست‌های جدید ارزی امکان مدیریت بهتر کشور در شرایط جدید را فراهم کرده است. دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی ضمن بیان اهداف آمریکا در جهت وارد کردن آسیب به کشور، گفت: دولت با برنامه ریزی و تدوین راهکارهای مختلف آمادگی لازم برای مدیریت کشور در هر شرایطی را دارد.
*  ماندن در برجام بدون اخذ تضمین خلاف منافع ملی است
مجلس خبرگان رهبری در پی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، تاکید کرد: در شرایط کنونی، ماندن در این قرارداد بدون اخذ تضمین های صریح و روشن، بطور مسلم تضمین کننده منافع ملی ما نخواهد بود.
مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود با اشاره به وجود بی اعتمادی به طرف‌های اروپایی عنوان کرد: اگر تضمینهای جدی و محکمی برای ماندن در توافق اخذ نشود، خروج از برجام، تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. همچنین در بخش پایانی این بیانیه آمده است: لازم است رئیس جمهور محترم صادقانه و با صراحت نسبت به خسارت‌های وارده در برجام که به خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین‌های لازم از ۱+۵ و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذرخواهی کرده تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.
** اعتماد ۹۷/۲/۲۴
*  دختر و داماد ترامپ وارد سرزمین‌های اشغالی شدند
هیات اعزامی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت امریکا در رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس، وارد فرودگاه بن‌گوریون در سرزمین‌های اشغالی شد. این هیات یک روز مانده به مراسم انتقال رسمی سفارت امریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی سفر کردند. «جان سولیوان» قائم مقام وزیر خارجه امریکا ریاست این هیات را برعهده دارد و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری، «ایوانکا ترامپ» دختر رییس‌جمهور و شوهر او «جرد کوشنر» از دیگر اعضای این هیات هستند. امروز دوشنبه در سایه تدابیر شدید امنیتی در بیت‌المقدس، مراسم انتقال سفارت امریکا به قدس برگزار می‌شود.
** شهروند ۹۷/۲/۲۴
*  محافظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا دشوار است
وزیرامورخارجه آلمان گفت که این کشور خواهان کمک به شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند اما حمایت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا کار دشواری خواهد بود. ‌هایکوماس وزیر امور خارجه آلمان گفت: برلین قصد دارد به شرکت‌هایی که به تجارت در ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند، کمک کند اما از نظر من محافظت از شرکت‌ها در برابر خطرات ناشی از تحریم‌های آمریکا یک راه‌حل ساده نخواهد داشت. گفت‌وگوها با اروپایی‌ها، ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای درباره این است که چگونه می‌توان با تجارت با ایران ادامه داد. وی افزود: اروپایی‌ها می‌خواهند اطمینان یابند که ایران کماکان به قوانین و محدودیت‌های توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند.
** سازندگی ۹۷/۲/۲۴
*  محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور: ما باید همراهی جهانی با خود را به عنوان یک سرمایه تلقی کرده و با کشورهای حامی برجام روابط بیشتری داشته باشیم. برخی اختلاف سلیقه‌ها میان سیاسیون وجود دارد، اما در این شرایط باید بر وحدت، انسجام و صمیمیت بیشتر میان جریان‌های سیاسی و سران قوا تاکید کنیم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
بیشتر بودجه کشورهای داعیه تمدن صرف آدم کشی می‌شود
رسا/‌آیت الله جوادی آملی دردیدار جمعی از شیعیان مقیم انگلستان، کانادا و بوسنی که جهت شرکت در همایش بین المللی «تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر ارزش‌ها و چشم انداز اسلامی» به قم سفر کرده اند، گفت: کارخانه‌های تولید سلاح در کشورهایی که داعیه تمدن دارند سه شیفت کار می‌کنند و بیشترین بودجه این کشورها صرف آدم کشی می‌شود.
تقویت حوزه علمیه شهرستان‌ها از دغدغه‌های جدی مدیریت حوزه‌های علمیه است
حوزه/آیت‌الله اعرافی،در جمع مدیران مدارس علمیه و معاونین مرکز مدیریت حوزه استان گیلان، با بیان اینکه تقویت حوزه علمیه شهرستان‌ها از دغدغه‌های جدی مدیریت حوزه‌های علمیه است، گفت: سعادت فرد، خانواده و اجتماع در گرو پرورش عالمان بزرگ و وارسته است.مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: وقتی به این نتیجه رسیدیم که سعادت فرد، خانواده و اجتماع در گرو پرورش عالمان بزرگ است طبعاً مرکزی که این عالمان وارسته را تربیت کند بزرگ‌ترین خدمت را به جامعه بشری کرده است.
احیای سنت‌های حوزه فقط منوط به رویکردهای آموزشی نیست
حوزه/آیت الله علیدوست در همایش «حوزه علمیه، سنت‌های کارآمد» با اشاره به لزوم احیای سنت‌های حوزوی، گفت: حوزه‌های علمیه سنت‌های کارآمدی داشتند که امروز برخی از آنان درگیر مهجوریت شده و باید این سنت‌ها را احیا کرد.عضو جامعه مدرسین با بیان این که در کنار احیای سنت‌ها باید خلق روش‌های مفید و تاسیس روش‌های ارزشمند نوین صورت بگیرد، تصریح کرد: احیای سنت‌های حوزه فقط منوط به رویکردهای آموزشی نیست، اما در عین حال باید آموزش را به صورت یک طرح کلی و جامع دید که تحصیل، سنجش، امتحانات و تقریر و پژوهش را نیز شامل می‌شود.
برجام بدون آمریکا امکان پذیر است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با ترزا می‌حفظ برجام بدون آمریکا را امکان پذیر اما بدون حضور و تامین منافع ایران، آن را غیرممکن خواند. حجت الاسلام و المسلمین روحانی در تماس تلفنی “ترزا می” نخست وزیر انگلیس با وی، تاکید کرد: ایران با پایبندی به برجام، تامین منافع ملی خود را دنبال می‌کند، گرچه متاسفانه طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات خود، عملکرد رضایت بخشی نداشته‌اند. روحانی بااشاره به نقش بریتانیا در مذاکرات هسته‌ای از سال ۲۰۰۳ تا تصویب برجام به عنوان یک توافق برد – برد، اقدام آمریکا را مبنی بر خروج از برجام، غیرقانونی، غیرمسئولانه و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.
 تشکر نتانیاهو از ترامپ بابت مقابله با ایران
فارس/نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هنگام سخنرانی در مراسم خوش‌آمدگویی به هیئت آمریکایی که برای انتقال سفارت به قدس وارد فلسطین اشغالی شده‌اند گفت: «برای دستیابی به صلح، باید با دشمنان صلح مقابله کنیم؛ و من از رئیس‌جمهور ترامپ بابت تصمیمش برای مقابله با ایران به جای مماشات با آن، تشکر می‌کنم.»نتانیاهو اضافه کرد: «خروج از توافق هسته‌ای به معنی آن است که بزرگترین حامی تروریسم در دنیا دیگر برای دستیابی به زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای روی ریل کامیابی حرکت نمی‌کند. این برای اسرائیل، برای منطقه و برای دنیا خوب است.»
 انفجار در یک ساختمان پلیس در اندونزی
باشگاه خبرنگاران/ یک انفجار در ساختمان پلیس در «سورابایا» در اندونزی رخ داد.مقامات اندونزی اعلام کردند دو شبه‌نظامی سوار بر موتورسیکلت خود را در مقر پلیس اندونزی منفجر کردند.هنوز خبری از تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.این انفجار در حالی روی می‌دهد که روز گذشته نیز در پی وقوع ۳ انفجار در ۳ کلیسا در اندونزی، بیش از ۴۰ نفر کشته و زخمی شدند.
ایران حمله داعش به شهروندان فرانسوی را محکوم کرد
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن حمله داعش به گروهی از شهروندان فرانسوی گفت که این نوع تروریسم کشور و مذهب نمی شناسد و جهان یک صدا باید با این بلیّه قرن به مبارزه برخیزد.قاسمی گفت: پذیرفتن مسئولیت این اقدام سبعانه از سوی گروه تروریستی داعش نشان دهنده میل سیری ناپذیر و بیرحمانه این گروه تروریستی به مطرح کردن نام خود و تلاش برای بقا در پی شکست‌های پی در پی در منطقه، به بهای گرفتن جان انسان‌های بیگناه در هر نقطه از جهان، از خاورمیانه تا اروپا، است.
آمریکا ممکن است شرکت‌های اروپائی طرف معامله با ایران را تحریم کند
مهر/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» اعلام کرد: واشنگتن ممکن است شرکت‌های اروپائی طرف معامله با ایران را مورد تحریم قرار بدهد.جان بولتون ادعا کرد: خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) به دلیل مغایرت آن با منافع ملی آمریکا بود. وی در ادامه گفت: به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی یابد!
ایران در برجام به دنبال تصرف خاورمیانه بود!
مهر/رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به انتقاد از «برجام» پرداخت و مدعی شد که ایران در زمان این توافق به دنبال تصرف خاورمیانه بود.«دونالد ترامپ» در ادامه این ادعا افزود: چنین چیزی دیگر اتفاق نخواهد افتاد.
می‌خواهیم با همکاری اروپا به توافقی جدید با ایران برسیم
تسنیم/وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفته که کشورش خواستار همکاری با اروپا برای رسیدن به توافقی جدید با ایران است.«مایک پامپئو» بعد از بیان اینکه آمریکا نتوانسته با اروپایی‌ها بر سر اصلاح برجام به توافق برسد، گفت: «باید این را بدانید. ما تلاشمان را ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس‌جمهور ماکرون هر دو گفته‌اند می‌خواهیم به توافقی برسیم که بزرگتر است. ما در هفته‌های آینده سخت در این راستا تلاش خواهیم کرد.»
ترکیه رژیم صهیونیستی را متهم به جنگ‌افروزی کرد
رسا/ رییس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی از ایجاد ترس رژیم صهیونیستی در منطقه و خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد.رییس جمهور ترکیه گفت که رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد ترس می‌کند. اردوغان ضمن اشاره به تبادل آتش اخیر میان نیروهای سوریه و صهیونیست‌ها گفت که رژیم صهیونیستی در حال تحریک به جنگ در منطقه است.
خبر دیدار خرازی با کری دروغ محض است
مهر/ رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در پاریس تاکید کرد: خبر برخی رسانه‌ها در خصوص دیدار دکتر کمال خرازی با جان کری در پاریس کذب محض است و در ادامه شانتاژهای تبلیغاتی علیه تهران ارزیابی می‌شود. حمید مرادخانی اعلام کرد: کمال خرازی امروز یکشنبه ٢٣اردیبهشت ماه جهت شرکت در جلسات ‘بنیاد رهبران برای صلح ‘ به پاریس سفر کرده است.و فقط با آقای رافارن ملاقات داشته است.
فرانسه: قصد داریم در برجام بمانیم
مهر/وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس قصد دارد به مشارکت خود در توافق هسته‌ای با ایران (موسوم به برجام) که همچنان کارآیی دارد، ادامه دهد.«ژان ایو لودریان» با اشاره به اهمیت منع اشاعه تسلیحات هسته ای، افزود که توافق با ایران جلوی آنچه وی «ظرفیت‌های تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای« نامید، می‌گیرد.وی افزود: منفعت ما ایجاب می‌کند در توافق وین باقی بمانیم و یکی از طرف‌های آن باقی خواهیم ماند.
بیت المقدس بخش لاینفک فلسطین است
ایرنا/وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین اعلام کرد: بیت المقدس بخش لاینفک سرزمین فلسطین و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی است که تلاش برای انتقال سفارت به آن، نقض آشکار موازین و قطعنامه‌های بین المللی محسوب می‌شود.این بیانیه تصریح کرد: رژیم درنده خو و متجاوز صهیونیسم طی۷۰ سال گذشته، علاوه بر ارتکاب جنایات ضدبشری علیه ملت بی دفاع فلسطین، منشاء اصلی بحران‌های منطقه و تهدیدکننده واقعی صلح و امنیت بین‌المللی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *