خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۲۲

  • آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی: وظیفه فعلی مسلمانان، اتحاد، همدلی و یکرنگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام عزیز است
  • رهبر معظم انقلاب: بهترین کتاب‌ها آنهاست که انسان را به سمت خدا ارزش‌های والا و انقلابی هدایت می‌کند
  • آیت الله خاتمی: اروپا در بدعهدی تفاوتی با آمریکا ندارد
  • آیت الله حسینی بوشهری: طلاب با برخورد‌ وزین مردم را به سوی دین جذب کنند
  • آیت الله اعرافی: نباید به شرکای اروپایی آمریکا اعتماد کرد
  • آیت الله موسوی اصفهانی: حفظ ارتباط با آمریکا برای اروپاییان از تعهد به برجام مهم‌تر است

 

** جام جم ۹۷/۲/۲۲
*  بیانیه سازمان همکاری در حمایت از خروج آمریکا از برجام بود
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه ضد ایرانی اخیر یوسف بن‌احمد العثیمه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی که در حمایت آشکار از اقدام سخیف دولت آمریکا در خروج از برجام صادر شد را محکوم کرد. قاسمی افزود: بیانیه غیرمسئولانه و ناشیانه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی کاملا خارج از شرح وظایف نامبرده، ناقض اصل بی‌طرفی دبیرخانه و هماهنگ با سیاست ضد اسلامی دولت آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و دولت عربستان سعودی صادر شده و گامی دیگر در تضعیف اعتبار و جایگاه این سازمان است.
** همشهری ۹۷/۲/۲۲
*  مخالفت سنای کانادا با تحریم ایران
پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در خروج آمریکا از توافق بین المللی هسته‌ای ایران، سناتور لیندا فرام در کانادا درخواست رای گیری فوری در مورد این لایحه را مطرح کرد که این لایحه در سومین مرحله بررسی با رای ۴۴ در برابر ۳۳ به کنار گذاشته شد. این لایحه از سوی سناتور دیوید چاچوک و با حمایت سناتور لیندا فرام و دیگر سناتورهای محافظه کار مطرح شده بود.
*  نبرد ائتلاف‌ها در انتخابات عراق
در انتخابات امروز عراق بیش از ۲۴ میلیون عراقی (از مجموع ۳۵ میلیون شهروند ساکن این کشور) برای انتخاب ۳۲۹ نماینده از میان نزدیک به ۷ هزار کاندیدا (از جمله ۲۰۱۴ کاندیدای زن) به پای صندوق‌ها می‌روند. براساس تقسیم‌بندی وزارت کشور عراق، احزاب شیعی در ۹ استان بر سر ۱۲۴ کرسی، احزاب سنی در ۴ استان بر سر ۷۵ کرسی و احزاب کردی در ۳ استان بر سر ۱۳ کرسی به رقابت خواهند پرداخت. این در حالی است که علاوه بر حوزه‌های سه‌گانه، احزاب شیعی، سنی و کردی به طور مشترک در بغداد بر سر ۷۱ کرسی و همچنین احزاب عربی، کردی و ترکمان در کرکوک بر سر ۱۳ کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.
** کیهان ۹۷/۲/۲۲
*  بهترین کتاب‌ها آنهاست که انسان را به سمت خدا، ارزش‌های والا و انقلابی هدایت می‌کند
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (جمعه) به مدت یک‌ساعت و نیم از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
در این بازدید که آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از ۵۰ غرفه دیدن کردند و ضمن گفت‌وگو با ناشران و شنیدن نکات و دغدغه‌های آنان در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی پس از بازدید، در سخنان کوتاهی، کتاب و کتابخوانی را یکی از ضرورت‌های زندگی آحاد مردم به ویژه جوانان دانستند و افزودند: نقش کتاب یک نقش بی‌بدیل است، البته بهترین کتاب‌ها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزش‌های والا و انقلابی هدایت کند، و امیدواریم کتاب جایگاه حقیقی خود را در جامعه بیابد.
*  حفظ ارتباط با آمریکا برای اروپاییان از تعهد به برجام مهم‌تر است
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: قطعا اروپایی‌ها تعهد به برجام را به بهای حذف ارتباط با آمریکا از دست نمی‌دهند بنابراین ادامه حضور در برجام با وجود اروپایی‌ها توجیهی ندارد.
آیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی تصریح کرد: پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا برجام را پاره کرد ما هم طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید آن را آتش بزنیم و دلیلی برای ماندن در این توافق بی‌حاصل وجود ندارد.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان بر لزوم تداوم فعالیت‌های هسته‌ای کشور تاکید و تبیین کرد: داشتن موضع کژدار و مریض در برجام هیچ ثمره‌ای برای کشور نداشته و نخواهد داشت جز اینکه علم هسته‌ای در این مرز و بوم متوقف شده و ما را سال‌های سال به عقب برگردانده است.
وی افزود: مواضع نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از ابتدا در خصوص رابطه با آمریکا صریح و روشن است و همواره مقابله با آمریکا جزو اصول انقلاب بوده و تنها راه پیروزی ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران است.
** شرق ۹۷/۲/۲۲
*  ماهاتیر محمد پیروز انتخابات مالزی
نتایج رسمی کمیته ملی انتخابات مالزی نشان داد ائتلاف «امید» به رهبری ماهاتیر محمد پیروز انتخابات سراسری در این کشور شده است. کمیته انتخابات ملی مالزی اعلام کرد ائتلاف ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر اسبق مالزی، توانست ۱۲۱ کرسی (۵۰ درصد +۱) را در مقابل ائتلاف جبهه ملی (ائتلاف حاکم) به دست آورد. با پیروزی ماهاتیر محمد، حکومت حزب ائتلاف جبهه ملی به ریاست نجیب عبدالرزاق، نخست‌وزیر کنونی این کشور که از ۶۰ سال پیش ادامه داشته، پایان می‌یابد.
** ایران ۹۷/۲/۲۲
*  اروپا در فرصت محدود چگونگی تضمین حفظ منافع ایران در برجام را مشخص کند
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز پنجشنبه در تماس تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، خواستار ضمانت عملی، دقیق و صریح طرف‌های برجام بویژه سه کشور اروپایی شد.
رئیس جمهوری در تماس تلفنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با وی، تصریح کرد: منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، گاز، پتروشیمی و روابط بانکی، به طور روشن و صریح باید مشخص و تضمین شود.وی در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با وی نیز، ضمن اشاره به اینکه برجام توافق مهم بین‌المللی در راستای توسعه ثبات و امنیت جهانی و پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به اذعان ۱۱ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا و به طور کامل به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.
*  به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم
نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه در واکنش به خروج امریکا از برجام اعلام کرد که کشورش با‌وجود خروج امریکا از برجام، به تجارت با ایران ادامه خواهد داد. زیبکچی گفت: بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل مراودات اقتصادی خود با ایران را ادامه خواهیم داد. وی اظهار کرد: ترکیه در گذشته نیز زمانی که امریکا و دیگر کشورهای اروپایی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده بودند، به همکاری تجاری خود با ایران ادامه داد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۲۲
*  صادرات نفت و گاز ایران بدون مشکل ادامه می‌یابد
وزیر نفت گفت: با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند.
بیژن زنگنه در خصوص آخرین وضعیت نفت،‌گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گزارشی ارائه کرد. زنگنه با اشاره به تحقق خودکفایی در تولید بنزین گفت: وضع کشور درباره بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند.
*  تظاهرات باشکوه ضدآمریکایی مردم انقلابی ایران در پاسخ به عهدشکنی دولت مستکبر آمریکا
تظاهرات باشکوه ضدآمریکایی در پاسخ به عهدشکنی دولت مستکبر آمریکا با حضور پرشور مردم انقلابی ایران در سراسر کشور برگزار شد. دیروز در سراسر ایران اسلامی مردم انقلابی پس از حضور در نماز جمعه یکصدا فریاد وحدت و مقابله با آمریکا سردادند.
نمازگزاران جمعه با ابراز انزجار از عهدشکنی و سیاست‌های خصمانه رئیس جمهور و دولت آمریکا با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامینی همچون آقای ترامپ غلط می‌کنید، بر محکومیت سیاست‌های استکبار آمریکا تاکید کردند.
در پایان این راهپیمایی ضدآمریکایی ضمن به آتش کشیدن پرچم این کشور قطعنامه پایانی قرائت شد.
** وطن امروز ۹۷/۲/۲۲
*  هر کس با اسلام انس بیشتری دارد خدمات اجتماعی او بیشتر است
بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌الله حاج شیخ غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی) که در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۶ برگزار شده بود، صبح پنجشنبه در محل این همایش در یزد منتشر شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار گفتند:
– خدمات اجتماعی و کمک به فقرای شهر حتی فقرای یهودی و زرتشتی، در دنیای مادی امروز مهجور است و تنها دین اسلام است که به پیروان خود می‌آموزد انسان‌ها حتی اگر به دین ما معتقد نباشند در خلقت شبیه به ما و در سختی‌ها نیازمند کمک ما هستند و از هر کس که با اسلام انس بیشتری دارد، چنین خدمات و کمک‌هایی بیشتر سر می‌زند.
– در مقابل صداهای گمراه‌کننده و تصویرهای فریبنده‌ای که در دنیای امروز برای منحرف‌کردن نسل جوان وجود دارد، خوشبختانه ظرفیت و امکان هدایت و رویش نسل جوان نیز وجود دارد.
– نباید در محیط‌های دانشگاهی و فرهنگی، جریان انقلابی تضعیف و جریان مقابل آنها تقویت شود.
*  حمله خونین به مسجد شیعیان آفریقای جنوبی
رسانه‌های آفریقای جنوبی از حمله به نمازگزاران حاضر در یک مسجد در نزدیکی پایتخت آفریقای جنوبی و به آتش کشیدن این مکان مقدس خبر دادند. این حمله پنجشنبه در شهرک ورولام در نزدیکی دوربان انجام شده و طی آن مهاجمان که سلاح سرد در دست داشتند، ۳ نمازگزار حاضر در مسجد «امام حسین علیه‌السلام» را بشدت مجروح کرده‌اند؛ یکی از مصدومان کشته شده و ۲ نفر دیگر شرایط وخیمی دارند. هنوز هیچ شخص یا گروهی مسؤولیت این حمله خونین را بر عهده نگرفته است.
** جوان ۹۷/۲/۲۲
*  خروج امریکا از برجام تأثیری بر بنیه دفاعی ایران نخواهد داشت
امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: خروج امریکا از برجام، هیچ تأثیری بر بنیه دفاعی و اقتدار ایران اسلامی نخواهد داشت و نیروهای مسلح با قدرت از منافع ملی و تمامیت ارضی تا پای جان دفاع خواهند کرد.
*  نیویورک تایمز دسترسی ایران به «نامه ترامپ به اعراب» را تأیید کرد
بعد از سخنان مقام معظم رهبری درباره دست یافتن ایران به متن نامه‌های رئیس‌جمهور امریکا به حاکمان کشورهای عربی که با لحنی تحکم‌آمیز خواستار تأمین هزینه‌های تقابل با ایران شده بود، یک روزنامه امریکایی هم این خبر را تأیید کرد.
نیویورک تایمز به نقل از یک فرد نزدیک به رهبران کشورهای عربی خاورمیانه افزود: ترامپ طی چند هفته اخیر با ارسال دو نامه خصوصی به همپیمانان خاورمیانه‌ای خود از آنان شکوه کرد که چرا به رغم صرف هزینه‌های گزاف از سوی دولت امریکا در خاورمیانه این رهبران مسئولیتی را برای جلوگیری از نفوذ ایران به عهده نمی‌گیرند.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۲۲
*  آمریکا ۹ فرد و شرکت ایرانی را تحریم کرد
آمریکا شش فرد و سه شرکت ایرانی از جمله یک صرافی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا با ادعای اینکه این افراد و شرکتها بخشی از یک شبکه ارزی گسترده برای تامین مالی نهادهای نظامی ایران بوده‌اند، گفت که این شبکه صدها میلیون دلار را به ارزهای دیگر تبدیل کرده‌اند وی همچنین مدعی شده که بانک مرکز ایران هم در این امر همکاری داشته است.
*  اگر مردم باشند هیچ کس توان ضربه به نظام را ندارد
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام راحل با حضور در پنجمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها درباره نقش جایگاه شوراها در کشورمان گفت: برخی اظهار می‌کنند که شوراها تمرین دموکراسی هستند اما شوراها تمرین دموکراسی نیستند بلکه همه دموکراسی نظام جمهوری اسلامی هستند. شما نمایندگان هویت جمهوری اسلامی هستید و شوراها همه حیثیت جمهوری اسلامی هستند؛ چراکه همه حیثیت جمهوری اسلامی ایران به مردم سالاری است. اگر مردم باشند هیچ کسی توان ضربه زدن به نظام اسلامی را ندارد.
** رسالت ۹۷/۲/۲۲
*  گرگ‌های صف کشیده علیه انقلاب باید به سزای اعمالشان برسند
آیت الله عبدالله جوادی‌آملی در درس خارج فقه خود به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد.وی با اشاره به دشمنی های دائمی آمریکا با نظام اسلامی و ملت ایران افزود: گرگ هایی که از هر طرف صف کشیده اند باید به سزای اعمالشان رسانده شوند، با استقلال طلبی و عزت و شکوه طلبی باید جلوی یاوه گویی ترامپ و امثال آن را گرفت. وی افزود: از آمریکا بعید نبود که از عهدنامه خارج شوند چون غالبا اینگونه هستند، بیان نورانی از امیرمؤمنان وجود دارد که کفار اگر با یک دست عهد ببندند با دست دیگر نقض می کنند.
*  اروپا در بدعهدی تفاوتی با آمریکا ندارد
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: باید عبرت‌های این حادثه را دریافت کنیم؛ عبرت نخست آن است که دشمنان دین مطلقاً قابل اعتماد نیستند و نباید به اینها اعتماد کرد؛ چرا که کسی که دین ندارد اخلاق و پایبندی به عهد ندارد. این موضوع نشان داد بیگانگان غیرقابل اعتمادند و باید برای آینده این امر را مورد توجه قرار دهیم.وی بیان داشـت : دشمنان دین سر و ته یک کرباس‌اند. اینکه آمریکا نه اتحادیه اروپا آری. این با عبرت نمی‌سازد. اتحادیه اروپا در بدعهدی هیچ چیز کمتر از آمریکا ندارد. اینها هم بدعهدی کردند.
وی ادامه داد: اما به یاری خداوند آینده این کشور روشن است و به یاری خداوند از این گردنه‌ها عبور می‌کنیم و بحران‌ها را تبدیل به فرصت می‌کنیم و به فضل خداوند دایره مقاومت را در جهان خواهیم گشود.

** مردم سالاری ۹۷/۲/۲۲
*  مراکش از مقصد سفر ایرانی‌ها حذف شد
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: به دنبال قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران، این کشور از فهرست مقاصد سفر ایرانی‌ها حذف شد.
مراکش ۱۱ اردیبهشت‌ماه از قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر داد و وزیر خارجه این کشور با نسبت دادن اتهام واهی به ایران، اعلام کرد که فعالیت سفارتخانه کشورش در ایران متوقف شده و سفیر ایران در مراکش نیز اخراج خواهد شد.
** آرمان ۹۷/۲/۲۲
*  سؤال ۳ نماینده مجلس از ۲ وزیر دولت
سه تن از نمایندگان مجلس سؤالات‌شان از دو وزیر کابینه را هفته آینده در صحن پارلمان مطرح می‌کنند. مجلس در روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۳، ۲۵ و ۲۶) اردیبهشت جلسه علنی دارد که در مهم‌ترین بخش‌ها قرار است سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و علی مطهری نماینده تهران از عباس صالحی وزیر ارشاد و نیز سؤال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس از علی ربیعی وزیر کار مورد بررسی قرار گیرد.
*  انتقال ۲۸ زندانی ایرانی در کویت به کشور
با حضور معاون سفیر و کنسول کشورمان در کویت، ۲۸ زندانی ایرانی برای گذراندن باقیمانده دوران محکومیت خود در ایران، کویت را با یک پرواز چارتر ترک گفتند.
** آفرینش ۹۷/۲/۲۲
*  ایران از خط قرمز عبور کرده است
نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ادعا علیه ایران و خودداری از هدف قرار گرفتن مواضع راهبردی نظامی‌اش در جولان اشغالی سوریه، تجاوز اخیر این رژیم را به سوریه که با پاسخ قاطع و شدید دمشق روبرو شد پیامی روشن به رهبران سوریه دانست.
بنیامین نتانیاهو مدعی شد: ایران از خط قرمز عبور کرده و پاسخ اسرائیل مناسب بود.
*  خروج آمریکا از برجام به نظم جهانی لطمه می زند
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اطمینان به نظم جهانی را تضعیف می‌کند. وی افزود: لغو یکجانبه توافقی که در مورد آن موافقت شده و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است، کار درستی نیست. این مساله باعث کم شدن سطح اعتماد به نظم جهانی می شود. مرکل گفت: اگر همواره بگوئیم که مسائلی را نمی‌پسندیم و نمی توانیم به نظم جدید بین المللی دست یابیم، در آن صورت هر کس هر کاری دوست دارد انجام می دهد و این اخبار بدی برای جامعه جهانی است.
** قدس ۹۷/۲/۲۲
*  امکان حفظ برجام در صورت تضمین قطعی طرف‌های دیگر
معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: در صورت ارائه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تامین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، حفظ برجام ممکن خواهد بود.
در ادامه گفتگوها و رایزنی‌های دو جانبه میان ایران و دیگر اعضای برجام، آقای سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه ۱۹ اسفند به تهران سفر کرده و با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
عراقچی در این دیدار با اشاره به موارد بدعهدی و نقض تعهدات آمریکا در طول اجرای برجام، اعلام کرد: ایران به گفتگو با تمام طرف‌های اروپایی، روسیه و چین برای بررسی امکان ادامه برجام ادامه خواهد داد.
*  بسیج سالانه ۲۹ هزار واحد اقتصادی ایجاد می‌کند
رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: بسیج سازندگی توانسته سالی ۲۹ هزار واحد کوچک اقتصاد مقاومتی ایجاد کند، در سال جاری هم با کمک و با ظرفیت مردم قصد داریم در حوزه اشتغال، به این هدف دست پیدا کنیم.سردار نعمان غلامی گفت: ما با دستگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، با بهزیستی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده امضاشده که هم‌اکنون توسط بسیجیان در سر پل ذهاب در حال اجراست و بخشی از آن به پایان رسیده است.
** خراسان ۹۷/۲/۲۲
*  بیانیه دولت در واکنش به خروج آمریکا از برجام
هیئت دولت در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، از حق اقدام متقابل ایران خبر داد و تأکید کرد که موضوعات مورد درخواست رئیس جمهور آمریکا مانند مسائل دفاعی ایران، حضور مشروع ایران در منطقه و هیچ یک از مفاد برجام و چارچوب زمانی آن به هیچ شکلی قابل مذاکره نیست. در این بیانیه ضمن درخواست از وزیر خارجه کشورمان برای گزارش نتیجه مذاکراتش با کشورهای اروپایی، آمده است: رئیس سازمان انرژی اتمی نیز موظف شده کلیه آمادگی‌های لازم برای ورود به مرحله غنی سازی صنعتی را بدون هیچ گونه محدودیت و با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تحقیق و توسعه دانشمندان غیور هسته‌ای کشور فراهم کند.
*  هیچ کشوری آن اندازه بزرگ یا قوی نیست که به تنهایی با جهان مواجه شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تاکید کرد که این اتحادیه مصمم به حفظ توافق هسته‌ای با ایران است و رایزنی‌ها در هفته آینده با وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی پیگیری خواهد شد. موگرینی در کنفرانس وضعیت اتحاد اروپا در فلورانس ایتالیا با طعنه‌ای آشکار به سیاست‌های دولت آمریکا گفت: هیچ کشوری آن اندازه بزرگ یا قوی نیست که به تنهایی با جهان مواجه شود. موگرینی افزود: اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده است که برداشتن تحریم‌ها نه تنها تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران دارد بلکه مزایای مهمی برای مردم ایران دارد.
** اعتماد ۹۷/۲/۲۲
*  رایزنی‌های ظریف در پکن، مسکو و بروکسل
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان برای رایزنی‌ها برای حفظ برجام، فردا به پکن پایتخت چین سفر می‌کند. ظریف بعد از سفر روز یکشنبه به چین، دوشنبه به روسیه و سه‌شنبه برای دیدار با وزرای سه کشور اروپایی به بروکسل، پایتخت بلژیک سفر می‌کند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست وزرای خارجه ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه‌شنبه در بروکسل شرکت خواهد کرد. این دیدار در راستای بررسی تبعات خروج آمریکا از برجام و آینده این توافق تشکیل خواهد شد.
** شهروند ۹۷/۲/۲۲
*  از منافع شرکت‌های‌مان در تجارت با ایران حفاظت می‌کنیم
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به احتمال صدور تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا علیه شرکت‌های تجاری اروپایی که با ایران به تجارت ادامه می‌دهند، گفت: از منافع شرکت‌های‌مان در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد شد. وی افزود: تحمیل قوانین آمریکا فراتر از مرزهای خود و علیه اروپا قابل قبول نیست. پس از خروج آمریکا از برجام مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند ایران در صورتی به برجام ادامه می‌دهد که اروپا به ایران تضمین دهد.
*  پس از ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران پاسخ نهایی‌مان مشخص خواهد شد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همان‌طور که از سوی رئیس‌جمهوری روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی این‌که آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به‌طور کامل تأمین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد.
** سازندگی ۹۷/۲/۲۲
*  خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین: هر دولتی از جمله اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند و منابع خطر را از بین ببرد. تا زمانی که ایران به این اقدامات خود ادامه دهد، هر دولتی در منطقه از جمله اسرائیل از حق نابود کردن منابع خطر و دفاع از خود برخوردار است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
تعظیم شعائر را در کشور جدی بگیرید
سایت آیت الله العظمی وحید خراسانی/آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیدار وزیر کشورتصریح کردند: سلام من را به آقای روحانی برسانید و بگوئید فکری به حال جوان‌های بی‌کار کنید. این جوان‌ها برای گذراندن زندگی خود، نیاز به اشتغال دارند؛ اگر شغل و کار نباشد، زندگی مردم نمی‌گذرد.ایشان با توجه به مشکلات جاری کشور افزودند: این کار شما، کار دشواری است و باید متوسل به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بشوید و با قرائت هر روزه قرآن و هدیه به آن حضرت، مدد بگیرید.ایشان همچنین افزودند: تعظیم شعائر را در کشور جدی بگیرید! فاطمیه، علویه، صادقیه باید مانند عاشورا احیاء بشود.
وظیفه فعلی مسلمانان، اتحاد، همدلی و یکرنگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام عزیز است
حوزه/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با ابراز تاسف از حادثه تروریستی مسجد امام حسین علیه السلام در آفریقای جنوبی آن را محکوم کرد.ایشان با ابراز تاسف از این حادثه دردناک، گفتند: گروهی گمراه و جاهل و خشن، چهره رحمانی اسلام عزیز را مخدوش نموده. همه باید بدانند که مکتب اهل البیت علیهم السلام، مکتب رحمانیت و صلح است و این خشونت‌ها در آن جای ندارد.ایشان با فراخواندن همه مسلمانان به همدلی در برابر دشمنان اسلام، افزودند: وظیفه فعلی مسلمانان، اتحاد، همدلی و یکرنگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام عزیز است. باید فرقه گرایی‌ها و سیاست بازی‌ها کنار برود و همه امت اسلام در برابر کسانی که می خواهند با حیله و تزویر و خشونت، چهره رحمانی اسلام را مخدوش نمایند بایستند.
طلاب با برخورد‌ وزین مردم را به سوی دین جذب کنند
حوزه/آیت الله حسینی بوشهری در گردهمایی طلاب بوشهری مقیم حوزه علمیه قم، گفت: اگر انسان می خواهد زندگی خود را اصلاح کند باید به سیره ائمه اطهار‌(ع) رجوع نماید نائب رئیس جامعه مدرسین در رابطه با وظیفه روحانیت نسبت به مردم گفت: ما باید بیشتر با مردم ارتباط برقرار کنیم و انتظارات خود را کم‌تر نماییم و باید بدانیم نام این لباسی که بر تن داریم، لباس خدمت به اسلام است. وی با بر شمردن نکاتی کاربردی در رابطه با سلوک طلاب در جامعه افزود: انصاف را رعایت کنید و شرح صدر داشته باشید و با برخورد‌های وزین مردم را به سوی دین خدا جذب کنید.
نباید به شرکای اروپایی آمریکا اعتماد کرد
حوزه/آیت الله اعرافی تصریح کرد: بدعهدی آمریکا برای ملت بزرگ ایران اتفاق تازه‌ای نیست، نزدیک به چهار دهه است که آمریکا و سیاست‌های خبیثانه آن را می شناسیم.مدیر حوزه‌های علمیه درادامه اظهارداشت: همه خوب می دانیم که اروپائیها پشت سر آمریکا حرکت خواهند کرد و برای اینکه خلاف آن را ثابت کنند باید تضمین واقعی و محکم به ملت ایران بدهند.وی افزود: از مسئولان و دست اندرکاران کشور انتظار داریم که توصیه‌های رهبری را مورد توجه قرارداده و با اعتماد، به اروپایی‌ها روی نیاورند چراکه اینها نیز پیمان‌شکنی را در ذات خود دارند.
ادعای بولتون: تغییر نظام ایران هدف واشنگتن نیست
باشگاه خبرنگاران/مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مدعی شد تغییر نظام ایران هدف دولت واشنگتن نیست. بولتون در مصاحبه‌ای مدعی شد دولت تغییر نظام در ایران را به عنوان هدف خود دنبال نمی‌کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشتر بارها به اشکال مختلف از سرنگونی نظام ایران حمایت کرده بود.در همین حال، روزنامه آمریکایی واشنگتن فری‌بیکن گزارش داد دولت ترامپ در پی خروج از برجام، هم‌اینک در حال بررسی یک طرح جدید برای تغییر نظام حاکم بر ایران است.
استعفای ۲مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا وآژانس اتمی در پی خروج ترامپ از برجام
باشگاه خبرنگاران/یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که در سال‌های اخیر نقش معاون موقت هماهنگ‌کننده اجرای برجام را در این وزارتخانه برعهده داشت، بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران از مقام خود استعفا کرد.جانسون اشاره‌ای به دلیل استعفایش نکرده، اما در بیانیه خداحافظی خود، از برجام به عنوان یکی از دستاوردهایش در دوران حضور در وزارت امور خارجه آمریکا یاد کرده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از استعفای ناگهانی ترو واریورانتا معاون مدیرکل و رئیس بخش بازرسی این آژانس خبر داد. استعفای رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون ارائه هیچ دلیلی و آنهم در زمان حساس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، صورت گرفته است.
شرکت سوخو همکاری خود را با ایران ادامه می‌دهد
باشگاه خبرنگاران/شرکت هواپیماسازی روسی سوخو اعلام کرد با وجود برقراری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پی خارج شدن واشنگتن از برجام، قصد دارد همکاری خود را با ایران ادامه دهد.شرکت هواپیماسازی سوخو اعلام کرد ، ایران هواپیما‌های سوخوی سوپرجت ۱۰۰ را که به روسیه سفارش داده است، دریافت خواهد کرد.
ترامپ و ترزا می «اقدامات تحریک‌آمیز ایران» را محکوم کردند!
باشگاه خبرنگاران/کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس آنچه «حملات راکتی تحریک‌آمیز ایران از سوریه علیه اسرائیل» خوانده شده، را محکوم کردند.ترامپ در این گفتگو از تمامی کشور‌ها خواست در روشن کردن اینکه اقدامات ایران، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌روند به آمریکا و انگلیس بپیوندند!بیانیه کاخ سفید اشاره‌ای به گفتگوی دو طرف درباره خروج آمریکا از برجام نکرده است. این در حالی که در بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس آمده طرفین درباره تبعات خروج آمریکا از این توافق نیز به گفتگو پرداختند.
حضور سفرای عربستان و بحرین در جشن سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره
باشگاه خبرنگاران/در جشنی که سفارت اسرائیل به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس این رژیم جعلی در قاهره برگزار کرد، “اسامه نقلی” سفیر جدید عربستان سعودی و “راشد بن عبدالرحمن آل خلیفه” سفیر بحرین نیز حضور داشتند.سفیر جدید سعودی در حال دست دادن با دیوید گوورین سفیر اسرائیل در قاهره دیده شده و سپس برای مدتی طولانی با او به گفتگو نشسته است.دیوید گوورین در این مراسم گفته است: «محمد بن سلمان شریک اسرائیل در پروژه‌هایی است که به واقعیت‌های جدید در منطقه منجر می‌شود.»
سوریه برای پاسخ به حملات دشمن تردید نمی کند
باشگاه خبرنگاران/ سفیر سوریه در چین اعلام کرد این کشور برای پاسخ به حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی تردیدی نخواهد کرد.عماد مصطفی گفت: «سوریه به تقویت پدافند‌ هوایی خود ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد هر موشک شلیک‌شده توسط اسرائیل را رهگیری و سرنگون کند و هر هواپیمای اسرائیلی ناقض حریم هوایی سوریه را هدف قرار دهد.»
نیازی به واردات گندم نداریم
صداوسیما/مجری طرح تولید گندم با اشاره به اینکه از ۶ اردیبهشت تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شده است گفت: امسال تولید و خرید گندم از سال گذشته شرایط بهتری دارد اسفندیاری گفت: با این وجود نیازی به واردات نداریم.
وعده اتحادیه اروپا به حمایت از شرکت‎های اروپایی فعال در ایران مقابل تحریم آمریکا
تسنیم/ اتحادیه اروپا اعلام کرد، با خروج آمریکا از برجام، برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت های اروپایی دارد. این اقدام می تواند موجب تشدید بیشتر اختلافات میان دو سوی آتلانتیک شود.سخنگوی امور خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما در حال کار بر روی طرح هایی برای حمایت از منافع شرکت های اروپایی (در برابر تحریم های جدید دولت آمریکا علیه ایران) هستیم.»معاون رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام تاکید کرد که حالا اروپا باید رهبری برای حفظ برجام را در مشارکت با روسیه وچین بر عهده گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *