طلیعه ۱۳۵۶ – ۹۷۰۲۲۰

مردم لبنان پس از وقفه‌ای حدودا یک دهه‌ای روز جمعه ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت یک‌بار دیگر پای صندوق‌های رای رفتند. حضوری که البته چندان پر رونق نبود و از ساعات ابتدایی اخذ رای تمامی گزارش‌ها از میزان مشارکت پایین مردم حکایت داشت؛ اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی برگزاری انتخابات و تلاش‌های احزاب مختلف برای کشاندن مردم به پای صندوق‌ها، این وضعیت کمی بهبود پیدا کرد.

بیروت که عموما خاستگاه جریان سعد حریری شناخته می‌شود، این‌بار شاهد مشارکت ناامیدکننده‌ای بود، چرا که تنها حدود ۳۵ درصد شهروندان پایتخت لبنان به پای صندوق‌های رای آمدند و این موضوع سبب از دست رفتن کرسی‌های بیشتر برای حزب مستقبل شد. با این حال، اخبار از پیروزی نسبی گروه‌های شیعه و نزدیک به حزب‌الله و البته شکست جریان سعد حریری و حزب المستقبل حکایت دارد.

روزنامه «البناء» در گزارشی درباره نتایج انتخابات نوشت: مقاومت، مافوق پیش‌بینی‌ها «پیروز» از انتخابات خارج شد؛ چه از نظر حجم رأی‌دهنده‌ها که در راستای لبیک به دعوت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «نبیه بری» رئیس پارلمان بود و چه از نظر تعداد کرسی‌هایی که لیست‌های «الامل و الوفاء» (لیست‌های وابسته مقاومت) و متحدانش کسب کردند. خبرگزاری «رویترز» هم در این باره نوشت: حزب‌الله و متحدانش از جمله جریان ملی آزاد حدود ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را از آن خود کرده‌اند.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: حامیان مقاومت حرفشان را زدند و به گزینه مقاومت رأی دادند، آنها دعوت سید حسن نصرالله، نبیه بری، حنا الناسف رئیس حزب قومی اجتماعی سوریه و مابقی متحدان در تمامی مناطق لبنان را لبیک گفتند و این نشان دهنده حجم پیوستگی مقاومت با پایگاه مردمی‌ است و پیامی واضح به قوای بین‌المللی و منطقه‌ای است که می‌خواستند این رقابت انتخاباتی را به شکستی برای مقاومت و گزینه‌های آن تبدیل کنند.

دبیرکل حزب‌‌الله لبنان نیز در سخنرانی خود پس از پیروزی بزرگ مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان گفت: انتخابات پارلمانی یک دستاورد بزرگ برای لبنان و تمام جناح‌های سیاسی بود. سید حسن نصرالله افزود: در حالی که حتی در غرب هم انتخابات با مشکلات زیادی همراه است اما انتخابات در لبنان در یک روز و در امنیت کامل برگزار شد. اسرائیل و عاملانش به دنبال ایجاد مشکل در روند انتخابات لبنان بودند، اما به موفقیتی دست نیافتند. سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما در انتخابات به دنبال جلب حمایت سیاسی از مقاومت بودیم چه در پارلمان و چه در دستگاه‌های دولتی. طبق نتایج اولیه انتخابات، ما به آنچه می‌خواستیم دست یافتیم. ترکیب جدید پارلمان لبنان تضمینی بر حمایت از مقاومت برای دفاع از کشور خواهد بود.

بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان نتایج انتخابات کنونی، مرحله سیاسی را با چند عنوان ترسیم کرد که مهم‌ترین آن تثبیت حضور ملی مقاومت با حضور شخصیت‌های سنی تاثیرگذار و حامی مقاومت، در مقابل انحصارگرایی جریان المستقبل است و این یک پیروزی جدید برای حزب الله و جنبش امل به شمار می‌آید.

از سوی دیگر این انتخابات، شکستی دیگر برای عربستان سعودی بود که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تمام تلاش خود را برای شکست جریان مقاومت و حزب الله بکار بسته بود. براین اساس «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و نویسنده سرشناس عربستانی نوشت: نتیجه انتخابات پارلمانی در لبنان شکست عربستان و پیروزی ایران در منطقه بود. خاشقچی افزود: نتیجه انتخابات لبنان نشان داد که تمام تلاش‌های ریاض برای کاهش نفوذ ایران در منطقه شکست خورده است. وی به حکام سعودی توصیه کرد: وقت آن فرا رسیده تا در برنامه ریزی و ائتلاف‌های خود نه تنها در لبنان که در کل منطقه بازنگری کنید. (خ-۱۳۵۶)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *