خبرروز ۱۳۹۷/۰۲/۰۵

  • آیت الله العظمی وحید خراسانی: علامه مجلسی با کتاب بحارالانوار دین و مذهب را زنده کرد
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: حوزویان برای پاسخگویی به شبهات مجهز به سلاح علم و عمل شوند
  • آیت الله حسینی بوشهری: نام آیت الله شوشتری در تاریخ تشیع ماندگار است
  • آیت الله موسوی اصفهانی: روحانیان از فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی غافل نشوند
  • حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی: هماهنگی و انسجام نهادهای فعّال در مساجد، دشمنان را در پیاده‌سازی اهداف و برنامه‌هایشان ناکام خواهد گذاشت
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی: گزینه محتمل ما در قبال خروج آمریکا از برجام خروج از ان‌پی‌تی است

 

** جام جم ۹۷/۲/۵
*  ۴ کشته و ۱۵ زخمی در حملات تروریست‌ها به دمشق
منابع سوری از کشته و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان در حملات تروریست‌های تکفیری داعش به بازاری در شهر دمشق پایتخت سوریه خبر دادند. براساس این گزارش؛ یک منبع وابسته به پلیس دمشق به کشته‌شدن ۴ غیرنظامی و زخمی‌شدن ۱۵ نفر دیگر در حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به بازاری در منطقه نهر  عیشه در شهر دمشق اشاره کرد.
*  هزار بند تخلف دولت از بودجه سال ۹۵
فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات با اشاره به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی ما این است که بر اساس گزارش‌های مبتنی بر تفریغ بودجه سال ۹۵ که پیچیدگی زیادی داشت و در دی‌ماه در صحن علنی مجلس قرائت شد، هزار بند تخلف تا پایان خرداد به دادستانی گزارش شود. فرآیند کار به این نحو است که پس از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس واحدهای فنی، حسابرسی، حسابرسان کل دیوان محاسبات و مدیران کل دیوان محاسبات استان‌ها مستندسازی کرده و در قالب گزارش‌های تخلف به دادستانی دیوان گزارش می‌دهند.
** همشهری ۹۷/۲/۵
*  سوال ۱۵ نماینده از وزیر اطلاعات
سوال ۱۵ نماینده از وزیر اطلاعات «درباره برخوردهای امنیتی» اخیر با نخبگان تحویل هیات رییسه مجلس شد.
این ۱۵ نماینده در سؤال خود از وزیر اطلاعات با بیان اینکه متأسفانه این روزها شاهد برخوردهایی نشأت گرفته از دیدگاه‌های امنیتی و سیاسی به نخبگان هستیم پرسیده شده که در راستای منافع ملی در حوزه علم و فناوری جهت اطمینان‌بخشی به نخبگان و بازگشت و اسکان همراه با آسایش و آرامش آنان در وطن در حیطه وظایف و اختیارات آن وزارتخانه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است.
*  تأیید پمپئو توسط کمیته روابط خارجی سنا
کمیته روابط خارجی سنا مایک پمپئو گزینه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای تصدی پست وزارت خارجه تأیید کرد. به گزارش گاردین، پمپئو مخالفان زیادی در این کمیته داشت و با اختلاف اندکی (۱۱ به ۹) رأی مثبت آن را گرفت. ۹ نفر از ۱۰ عضو دمکرات این کمیته علیه پمپئو رأی دادند. با گرفتن این تأییدیه، راه پمپئو برای گرفتن رأی اعتماد از سنا هموار شد.
** کیهان ۹۷/۲/۵
*  پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله مهمان‌نواز
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم‌ربانی آیت‌الله مهمان‌نواز را تسلیت گفتند.
متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم ربانی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حبیب‌الله مهمان‌نواز را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان ایشان و عموم مردم مؤمن و وفادار خراسان شمالی تسلیت عرض می‌کنم. عالم با عمل و مردمی و با صداقت، صفت حقیقی و قطعی این روحانی بزرگوار بود. ایشان در دوران انقلاب پیشگام و پناه مردم و در دوران جمهوری اسلامی راهنما و شریک تلخ و شیرین زندگی آنان بود. رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسئلت می‌کنم.
*  گزینه محتمل ما در قبال خروج آمریکا از برجام خروج از ان‌پی‌تی است
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به سوچی روسیه در مورد خروج آمریکا از برجام اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های لازم را دارد و حتما اقدامات تعجب برانگیزی را برای طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهد.
شمخانی همچنین در مورد واکنش به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام گفت:‌ متاسفانه از روز آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به‌اشکال مختلف کارشکنی انجام داده است. البته بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: آمریکا چه خارج شود و چه اجرا نکند چه این قرارداد یکپارچه را با تعلل و تاخیر اجراکند برای ما چنین مسئله‌ای به مصلحت نیست.
** شرق ۹۷/۲/۵
*  حتی اگر مورد هجمه واقع شویم، کوتاه نمی‌آییم
سردار «حسین اشتری» در همایش رؤسای پلیس امنیت عمومی با تأکید بر لزوم تداوم طرح‌های امنیت اخلاقی، گفت: «پلیس حافظ و پاسدار ارزش‌های نظام و انقلاب است، هر جا که ارزش‌های نظام و انقلاب به خطر بیفتد، برای صیانت از این ارزش‌ها آماده هستیم و حتی اگر مورد هجمه واقع شویم، کوتاه نمی‌آییم». فرمانده ناجا افزود: «در اجرای مأموریت‌ها همواره بر «آموزش نیروها» و «استانداردسازی و تعالی رفتار کارکنان» تأکید داریم و از نیروهایی که بر مبنای وظایف قانونی ایفای نقش می‌کنند حمایت می‌کنیم».
*  تأیید حکم قصاص محمد ثلاث در دیوان عالی
رئیس دادگستری استان تهران از تأیید حکم قصاص محمد ثلاث – راننده اتوبوسی که در حادثه خیابان پاسداران ۳ مأمور نیروی انتظامی را زیر گرفته بود – در دیوان عالی کشور خبر داد. غلامحسین اسماعیلی افزود: پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و در نهایت حکم صادره از سوی دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر سه فقره قصاص بابت سه فقره قتل عمد سه نفر از مأموران ناجا و همچنین تحمل یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق بابت اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، ازسوی دیوان عالی کشور تأیید شد و با توجه به قطعیت دادنامه به‌زودی اقدامات قانونی برای اجرای حکم از ناحیه دادسرای تهران انجام خواهد شد.
** ایران ۹۷/۲/۵
*  هیچ‌کس نمی‌تواند امید را از ملت بگیرد
رئیس جمهوری دیروز به همراه کاروان تدبیر و امید، به استان آذربایجان شرقی سفر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در اجتماع مردم استان، با تأکید بر اینکه مردم و دولت ایران مسیر توسعه کشور را قدرتمندانه ادامه خواهند داد، اظهارکرد: هیچ‌کس نمی‌تواند این ملت را مأیوس و امید به آینده را از آن بگیرد و کاخ سفید بداند به تعهداتشان پایبند باشد و نباشد، ملت بزرگ ایران با هرگونه توطئه و نقشه آنان با قدرت برخورد می‌کند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما به هم وعده دادیم سرزمین‌مان، سرزمین امن و امنیت باشد، اظهارکرد: امروز به برکت دلاورمردی‌های سپاه پاسداران عزیز و غیور، ‌ارتش جمهوری اسلامی و بسیج ایثارگر و فداکار شاهد امنیت مثال‌زدنی در ایران عزیز هستیم. ما هر روز امنیتی که در سایه وحدت و انسجام ملت ایران به وجود آمده را پاس می‌داریم و آن را ادامه خواهیم داد.
*  ادعای کشف دستگاه‌های شنود در منزل «خاتمی»
اعتماد آنلاین به نقل از یک منبع آگاه از کشف و جمع‌آوری دستگاه‌های شنود در دفتر کار و منزل سید محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین کشور خبر داد. این منبع آگاه مدعی شده: «علاوه بر دفتر خاتمی حتی در منزل مسکونی او هم مواردی از شنود پیدا شد که بچه‌های اصلاح‌طلبی که قبلاً در وزارت اطلاعات بودند ابزار و دستگاه‌های شنود را پیدا و آنها را جمع کردند.»
** جمهوری اسلامی ۹۷/۲/۵
*  حوزویان برای پاسخگویی به شبهات مجهز به سلاح علم و عمل شوند
جمعی از فعالان عرصه مهدویت، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیه‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار کردند.
این مرجع عالیقدر در بخشی از بیانات خود، با اشاره به اینکه، اساس دین و ایمان و ولایت، مهدویت است افزودند: مسأله ولایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مسأله‌ای بسیار بسیار با اهمیت است، لذا همه باید در این مقام باشیم که این مطلب هر چه بیشتر در بین مردم شایع بشود. همیشه باید یاد آن حضرت باشیم و مردم را با یاد ایشان مأنوس کنیم.
ایشان، با اشاره به هجمه دشمنان علیه معارف دین بخصوص مهدویت، فرمودند: همه بخصوص حوزویان باید خود را مجهز به سلاح علم و عمل نموده تا بتوانند در مقابل این هجمه ها، از دین و معارف مکتب دفاع نمایند و همیشه آماده پاسخگویی به شبهات باشند.
معظم‌له در بخش دیگری از توصیه‌های خود، بیان کردند: مباحث مهدویت در حوزه‌های علمیه باید در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد و بعنوان یکی از دروس اصلی، مطرح شود و کتاب‌های معتبر مهدوی بعنوان کتاب درسی مورد استفاده طلاب و فضلا معرفی شود.
*  افتتاح ۳۳ طرح توسعه‌ای در استان آذربایجان شرقی با اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد تومان
حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور در جلسه توسعه و برگزیدگان استان آذربایجان شرقی ۳۳ طرح و پروژه را در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، عمران و شهرسازی و خدماتی به طور همزمان در شهرستان‌های مختلف استان افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی تعدادی از این پروژه‌ها را صادر کرد. در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های صنعتی و زیربنایی که روز سه‌شنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، وزرا و مسئولین مربوطه از محل پروژه‌ها، گزارشی را ارایه کردند و سپس رئیس جمهور دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها را صادر کرد.
** وطن امروز ۹۷/۲/۵
*  ایران غنی‌‌سازی کند با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد
رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود توافق هسته‌ای با ایران را غیرعاقلانه توصیف کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که میزبان امانوئل مکرون است بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و آن را فاجعه نامید و گفت: برجام غیرعاقلانه و وحشتناک است و نباید امضا می‌شد. ترامپ با بیان اینکه ازسرگیری برنامه هسته‌ای برای ایران آسان نخواهد بود، ادامه داد: اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد که پیش از این نداشته است. رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد هر مشکلی که در کشورهای منطقه وجود دارد ایران پشت آن قرار دارد.
*  هیچ‌ محدودیتی را درباره راهبرد موشکی‌مان نمی‌پذیریم
علاءالدین بروجردی در واکنش به اظهارات مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه ایران باید توان موشکی خود را کاهش دهد، اظهار کرد: حرف کاملا بی‌ربطی است و ما پذیرفته‌ایم که بمب اتم در سیاست‌های راهبردی دفاعی کشور جایگاهی نداشته باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: ما بر اساس منافع ملی کشورمان تصمیم‌گیری می‌کنیم و هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه راهبرد موشکی و سلاح‌های دیگر را نخواهیم پذیرفت؛ بنابراین اظهارات مکرون در راستای امتیاز دادن به ترامپ بوده است.
** جوان ۹۷/۲/۵
*  وظیفه مراکز فرهنگی جهان اسلام مصون‌سازی مسلمانان مقابل تهاجم غرب و تکفیری‌هاست
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز رسالت مراکز بزرگ فرهنگی جهان اسلام، تبیین اسلام ناب محمدی(ص) برای مصون‌سازی ملت‌های مسلمان در برابر تهاجم فرهنگی غرب و تفکرات افراطی و تکفیری است. حجت‌الاسلام‌ سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رئیس‌جمهور و مقامات دینی تاتارستان به این جمهوری خودمختار فدراسیون روسیه سفر کرده است، در دیدار با شیخ کامل سمیع اوللین، مفتی اعظم تاتارستان اظهار داشت: از اینکه طی سال‌های اخیر، تعداد مساجد تاتارستان به ۶۰۰ مسجد افزایش یافته، بسیار خوشحالم چراکه این خانه‌های خدا در روی زمین مراکز مصون‌سازی مسلمانان در برابر هجمه‌های جبهه استکبار و طاغوت هستند.
*  نیروهای دریایی ارتش و سپاه یک مشت واحد هستند
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نکته بسیار مهمی که درباره دو نیروی دریایی سپاه و ارتش وجود دارد این است که هر دو متشکل از فرزندان این ملت و یک مشت واحد در مقابل دشمنان هستند. امیر دریادار حسین خانزادی تأکید کرد: دشمنان بدانند که در عرصه دریا با مشت محکم و مقتدر نظام اسلامی یعنی نیروهای دریایی ارتش و سپاه روبه‌رو هستند و پاسخ هر تهدیدی را با اقتدار می‌دهند.
** آفتاب یزد ۹۷/۲/۵
*  برگزاری دهمین جلسه رسیدگی به پرونده « دکل نفتی»
وکیل‌ مدافع یکی از متهمان پرونده موسوم به دکل نفتی از برگزاری دهمین جلسه رسیدگی به پرونده دکل نفتی خبر داد و گفت: زمان جلسه بعدی به ما ابلاغ می‌شود.
سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی اظهار کرد: صبح روز سه‌شنبه دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار شد. در این جلسه، ادامه دفاعیات مطرح شد و از جلسه آینده، اخذ آخرین دفاع از متهمان انجام می‌شود.
*  درخواست اسرائیل از روسیه برای عدم فروش اس۳۰۰ به سوریه
روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک دیپلمات روسی نوشت: اسرائیل از روسیه خواسته نیروهای نظام سوریه را به سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ مجهز نکند.
وزارت خارجه اسرائیل واکنشی به این مسئله نشان نداده است. روزنامه “کومرسانت” روسیه در این رابطه نوشته است: در صورتی که روسیه، سوریه را به این موشک‌ها مجهز کند احتمالا اسرائیل پاسخ منفی نشان دهد.
** رسالت ۹۷/۲/۵
*  دشمن از اتحاد ارتش و سپاه آزرده خاطر می شود
سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در دیدار با پدر شهید مدافع حرم «محسن قوطاسلو» در شهرستان پاکدشت اتحاد ارتش و سپاه را اصل جدانشدنی دانست و اضافه کرد: این اعتقاد تمامی ارتشیان جان بر کف است.فرمانده ارتش با بیان اینکه در سخنرانی های اخیر خود بر اتحاد بین ارتش و سپاه تاکید کردم، گفت: دشمنان از این اتحاد و نیز از صحبت های من آزرده خاطر می شوند، اما این حرف ها، حرف دل ارتشیان است.وی افزود: اختلاف افکنان هرگز موفق به از بین بردن اتحاد ارتش و سپاه نمی‌شوند.
*  فرماندهان نظامی از عوامل قدرت هستند
سرلشکر یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در آیین تجلیل از یک دهه تلاش ارزشمند سردار علی فضلی در راهیان نور کشور گفت: نخبگان و اندیشمندان می توانند کشور را به رفاه و آبادانی برسانند. از جمله عوامل قدرت، فرماندهان عالی نظامی هستند که وقتی کشور و انقلاب به خطر می افتد، نظام و انقلاب را نجات می دهند.وی با بیان اینکه زمانی که سیاستمداران نمی توانند در موقع هجوم دشمن از کشور دفاع کنند، این فرماندهان هستند که کشور را نجات می دهند، اظهار کرد: سردار فضلی اندیشه خدامحوری، قرآن محوری و ولایت محوری دارد و در اعتقادات خود محکم است. در اخلاق و رفتار نیز بسیجی و مردم مدار است.
** مردم سالاری ۹۷/۲/۵
*  وصل ایران به بانک‌ها و موسسه‌های مالی اروپا
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: با وجود فشارهای آمریکا، تاکنون بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های مالی و بانکی اروپا به شبکه بانکی ایران وصل شده‌اند. علی دیواندری اظهار کرد: سیستم بانکی ایران بعد از یک دوره طولانی تحریم نیاز به روزآمدی داشت و از نظر تکنیکی و ساختاری متناسب با نیازمندی‌های جامعه جهانی تغییراتی را در خود به وجود آورد.
*  اعمال فشار آمریکا به کارشناسان شیمیایی در سوریه
وزارت خارجه روسیه هشدار داد، کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی حاضر در سوریه تحت فشار آمریکا و هم‌پیمانانش هستند تا تحقیقات درباره حمله شیمیایی ادعایی به دوما در مسیر اهداف مورد نظر آنها حرکت کند.
** آرمان ۹۷/۲/۵
*  توافقات انتقال ۷۰۰ محکوم از ترکیه
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از انجام توافقات اولیه برای انتقال ۷۰۰ محکوم ایرانی از ترکیه به کشور خبر داد. محمود عباسی تصریح کرد: متاسفانه در ترکیه تعداد زیادی محکوم داریم که بسیار زیاد هستند، در آینده نزدیک همه آنها را برمی گردانیم. رئیس کارگروه انتقال محکومین و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ادامه داد: برای انتقال ۷۰۰ نفر از محکومین ایرانی از ترکیه توافقات اولیه صورت گرفته و تلاش می‌کنیم هم محکومین آن‌ها را تحویل دهیم و هم محکومین خود را از ترکیه برگردانیم.
*  بازداشت خبرنگار هتاک حین فرار از کشور
خبرنگاری که در فضای مجازی به یکی از ائمه علیهم‌السلام توهین کرده بود، حین فرار بازداشت شد. وی روز دوشنبه از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود. او عصر دیروز حین فرار از کشور بازداشت شد. بر همین اساس، یک منبع آگاه امنیتی در تشریح جزئیات دستگیری خبرنگار هتاک گفت: نامبرده در تاریخ ۴/۲/۹۷ در فرودگاه امام خمینی و در حین متواری شدن از کشور به قصد گرجستان دستگیر و تحویل مرجع قضایی گردید.
** آفرینش ۹۷/۲/۵
*  پرداخت ۴۰۰۰ میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه امسال چهار هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه در نظر گرفته شده است و با تمام توان درصدد پرداخت کامل این رقم هستیم.
محمدباقر نوبخت در نشست شورای اداری آذربایجان غربی افزود: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیز در سال های آینده برای احیای این دریاچه در نظر گرفته شده است و در این خصوص نیز تمام توان خود را برای پرداخت کامل این ارقام به کار‌ می گیریم.
*  هیچ کشوری در اتحادیه اروپا سفارتش را به قدس منتقل نمی‌کند
لیویو دراگنی، رئیس پارلمان رومانی از حزب سوسیال دموکرات گفته بود که رومانی به دنبال انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس است.کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی اما این خبر را رد کرده و گفت: اتحادیه اروپا و ما که متعلق به آن هستیم از خط مشی مشخصی تبعیت می‌کنیم. هیچ کشوری از اتحادیه اروپا این انتقال را انجام نمی‌دهد تا زمانیکه اسرائیل و فلسطین درباره وضعیت قدس به توافق برسند.
رئیس جمهوری رومانی تاکید کرده که طرف‌های ثالث حق اظهارنظر درباره چگونگی تقسیم‌بندی قدس را ندارند.
** خراسان ۹۷/۲/۵
*  پاسداری از انقلاب ایستایی و توقف ندارد
حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی را باور و عملی پیش برنده که هرگز ایستایی و توقف ندارد توصیف و تاکید کرد: تنها کسانی می‌توانند در این راه موفق باشند که در صحنه و میدان جهاد اکبر پیروز شده باشند.
*  روسیه توافق پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا را امضا کرد
«دمیتری مدودف» نخست وزیر این کشور موافقت نامه موقتی با یک دوره چهار ساله به منظور ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران با تمرکز روی یکسری کالاها امضا کرده است. اتحادیه اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه می‌شود.
** اعتماد ۹۷/۲/۵
*  شبکه‌های اجتماعی انحصار را شکسته‌اند
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در مورد پیشرفت سخت‌افزارهای ارتباطی گفت: ‌شبکه‌های اجتماعی انحصار را شکسته‌اند. انحصار موجب می‌شود میل شخصی بر عقل غلبه بیابد اما وقتی به خردجمعی برسد، فرصت رشد هیتلرها و صدام‌ها فراهم نمی‌شود و یک اپلیکیشن تلفن همراه ممکن است از ده‌ها شبکه تلویزیونی جلوتر باشد. در این شرایط دیگر مهم نیست که شما حرف‌تان را کجا بزنید؛ مهم این است که چه حرفی برای گفتن دارید.»
** شهروند ۹۷/۲/۵
*  انتقاد لاریجانی از نظام بانکی
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان گزارش وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی در جلسه دیروز مجلس، از مقامات ارشد این دو دستگاه خواست تا ایرادات گزارش واگذاری مازاد اموال بانک‌ها را تا پایان ‌سال جاری رفع و در گزارش نهایی خود واگذاری اموال مازاد بانک‌های خصوصی را هم اضافه کنند. علی لاریجانی ادامه داد: طبق این قانون، هر‌ سال باید ٣٣‌درصد واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اجرایی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است. علاوه بر آن، این گزارش مربوط به بانک‌های دولتی بود درحالی‌که بانک‌های خصوصی باید به این گزارش اضافه شود.لاریجانی همچنین میزان افزایش سرمایه بانک‌ها از محل فروش اموال مازاد به آنها را غیرشفاف دانست.
*  تنظیم پیش‌نویس بیانیه حمایت از برجام توسط چین و روسیه
روسیه و چین درحال تنظیم پیش‌نویس بیانیه‌ای در راستای جلب حمایت کامل کشورهای عضو سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران هستند. متن پیش‌نویس بیانیه روسیه و چین از دولت‌های عضو سازمان ملل می‌خواهد تا با حمایت بی‌قید و شرط خود از اجرای جامع و موثر برجام، حمایت و سهم قابل توجه این توافق در امنیت بین‌المللی را به رسمیت بشناسند.
** سازندگی ۹۷/۲/۵
*  سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور: لایحه جامع انتخابات در کمیسیون سیاسی دفاعی دولت نهایی شده است. عدم شفافیت در هزینه‌های انتخاباتی از جمله مسائلی بود که همواره از سوی گروه‌ها و اقشار مختلف از آن به عنوان یک ضعف یاد می‌شد که به این ترتیب در این لایحه پیش بینی شده که حساب انتخاباتی خود را در یکی از بانک‌ها افتتاح کرده ونماینده مالی خود را هم جهت ارائه گزارش مالی انتخاباتی معرفی کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
علامه مجلسی با کتاب بحارالانوار دین و مذهب را زنده کرد
رسا/ آیت الله العظمی وحیدخراسانی در دیدار باجمعی از دست‌اندرکاران همایش” واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه”  با اشاره به ارزشمندی و در عین حال مشکل بودن کار حدیث و دفاع از میراث حدیثی امامیه، تأکید کردند: شیخ الطائفه، جناب شیخ طوسی، محیی مذهب شیعه است. ایشان به بغداد هجرت نمودند و کرسی تدریس در آن شهر برقرار کردند و بر اساس انظار چهار مذهب اهل سنت نیز نظر می‌دادند. زندگی شیخ طوسی عبرت انگیز است و همه‌ی آثار ایشان از فقه و اصول و رجال و حدیث و تسلط ایشان بر تمامی علوم بهت انگیز است. این مرجع تقلید احادیث را یادگار ائمه معصومین علیهم‌السلام و حشر با حدیث را اکسیر احمر خواندند و فرمودند: علامه مجلسی با بحارش دین و مذهب را زنده کرد. کوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تألیف بحارالأنوار، نشانه‌ی جهالت است!
نام آیت الله شوشتری در تاریخ تشیع ماندگار است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری، در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی علامه قاضی نورالله شوشتری اظهارداشت: علامه شهید شوشتری در تاریخ تشیع به عنوان شهید ثالث شناخته می‌شود و سخن گفتن پیرامون عالمانی که با اخلاص برای جایگاه دین و پاسداری از حریم تشیع از جان مایه گذاشتند، بسیار دشوار است.نایب رئیس جامعه مدرسین با تأکید بر ضرورت معرفی علامه نورالله شوشتری به نسل امروز، تصریح کرد: جامعه ما باید مفاخر خود را بهتر بشناسد و با این الگوهای معرفتی که فداکارانه در راه تمدن اسلام و تشیع جان خود را در طبق اخلاص قرار دادند، آشنا شوند .وی با بیان اینکه نام علامه شهید شوشتری پس از ۴۲۰ سال همچنان ماندگار مانده است، اظهار کرد: إن شاءالله کنگره این شهید بزرگوار در شهر، استان و حتی دیگر کشورها نیز برگزار خواهد شد.
روحانیان از فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی غافل نشوند
رسا/آیت‌الله  موسوی اصفهانی با بیان اینکه ویژگی مهم شعار امسال را می توان تمرکز آن بر روی نقطه ثقل اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی دانست، عنوان کرد: در حقیقت مقام معظم رهبری با این نام گذاری به صورت کاملاً شفاف مهم ترین بند اقتصاد مقاومتی را مطالبه کرده اند.عضو جامعه مدرسین نقش روحانیان و طلاب را در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود:  بخش فرهنگی و فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی نباید مغفول واقع شود و طلاب، روحانیان و نخبگان علمی کشور درباره این مقوله مهم باید کارهای پژوهشی و ارائه مقالات را آغاز کنند.
هماهنگی و انسجام نهادهای فعّال در مساجد، دشمنان را در پیاده‌سازی اهداف و برنامه‌هایشان ناکام خواهد گذاشت
اختصاصی/معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در هفتمین نشست شورای عالی هماهنگی و برنامه‌ریزی مساجد استان قم با اشاره به کارکردهای مساجد در صدر اسلام، محوریت مساجد را برای مقابله با توطئه‌های فرهنگی دشمنان مورد تأکید قرار داد و فعّالیت منسجم و هماهنگی نهادهای مرتبط با مساجد را خواستار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی پراکندگی، ناهماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن در مساجد را از آسیب‌های فعلی دانست که موجب کاهش اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی مساجد می‌شود.
روسیه اهداف ناشناس بر فراز پایگاه حمیمیم در سوریه را منهدم کرد
ایسنا/نماینده پایگاه هوایی روسیه در حمیمم اعلام کرد: پدافند هوایی این کشور اهداف هوایی ناشناسی را بر فراز این پایگاه در سوریه منهدم کردند.نماینده این پایگاه اظهار داشت: تمامی اهداف هوایی ناشناس با پدافند هوایی بدون اینکه کشته یا خسارتی در پایگاه به جای بگذارند منهدم شدند.
مرکل و ماکرون چگونه می‌خواهند برجام را نجات دهند؟
تسنیم/روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان در مطلبی با عنوان ماکرون و مرکل چگونه می خواهند توافق اتمی را نجات دهند نوشت: “امانوئل ماکرون” و “آنگلا مرکل” در سفرهای جداگانه خود به آمریکا تلاش می‌کنند در دیدار با رئیس جمهور آمریکا توافق اتمی با ایران را نجات دهند.به نوشته روزنامه “تاگس اشپیگل”، از شروع سال جاری میلادی مذاکرات محرمانه بسیاری بین مذاکره کنندگان آمریکایی و اروپایی وجود داشته و ظاهرا راه های احتمالی برای دست یافتن به توافق مشخص شده است. بر اساس گزارش های رسانه ای به یک توافق جدید با ایران اندیشیده می شود که در آن تهران در توافقی جدید به موازات برجام بر انصراف از هدف دستیابی به تسلیحات اتمی متعهد می شود.
تشویش در کنگره آمریکا در خصوص تصمیم ترامپ برای خروج از برجام
فارس/تهدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به خروج از برجام به تشویش و نگرانی در میان اعضای کنگره به ویژه جمهوری‌خواهانی منجر شده است که علیرغم مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵  نگران پیامدهای خروج واشنگتن از این توافق بین‌المللی هستند.پایگاه اینترنتی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا با انتشار این خبر، نوشت: ترامپ، سیگنال‌های متناقضی را درباره اقداماتی که قصد دارد بعد از ضرب‌الاجل ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) انجام دهد، ارسال کرده است.در ضرب‌الاجل فوق، در صورتیکه ترامپ بار دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید نکند، امکان از بین رفتن برجام وجود دارد.
وحشی گری ائتلاف سعودی در یمن صدای سازمان ملل را درآورد
مهر/«لیز تروسل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: تنها در چهار روز گذشته دست کم ۴۵ غیر نظامی در عملیات هوایی در سه منطقه یمن کشته شده اند.وی  افزود:  در روز یکشنبه نیز حمله هوایی به یک مراسم عروسی در استان حجه دهها کشته و زخمی برجای گذاشت و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد قربانیان این حملات هیچ وابستگی سیاسی نداشتند و نمی توان گفت که این مراسم عروسی یک هدف مشروع به شمار می آمد.وی در ادامه افزود: کسانی که در این حملات دست داشته اند باید بازخواست شوند. ائتلاف سعودی باید به مبانی قانونی و اقدامات پیشگیرانه برای عدم وقوع چنین مسائلی پایبند باشد.
اشغالگری ترکیه یا آمریکا از نظر ما مردود است
 تسنیم/عدنان محمود سفیر سوریه در ایران در نشست تخصصی «سوریه و رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیر آن بر حوزه پیرامونی» که روز سه شنبه در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: از نظر ما روابط با ایران، روابطی راهبردی و نه مقطعی است.سفیر سوریه در ایران گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که نیروهای متجاوز آمریکایی باشند یا ترکیه‌ای، اشغالگری از نظر مردم ما مردود است و حضور هر نیروی خارجی بدون مجوز دولت سوریه نوعی اشغالگری است.
اعلام آمادگی مصر برای اعزام نیروی نظامی به سوریه
مهر/ منابع دیپلماتیک آگاه مصری گزارش داده اند که مصر اعلام آمادگی کرده تا در قالب نیروهای عربی مشترک برای ایجاد امنیت در شمال سوریه، نیروی نظامی به این کشور اعزام کند. بر اساس این خبر عربستان اخیرا سعی کرده نظر مصر را در خصوص اعزام نیروهای مشترک عربی از سوی ائتلاف اسلامی که عربستان تشکیل داده به سوریه جویا شود و قاهره هم تأکید کرده که در صورتی که مأموریت این نیروها تنها حفظ امنیت باشد و دست به عملیات جنگی و نظامی نزنند با این مسأله موافقت خواهد کرد.
مالزی دست داشتن اسرائیل در ترور البطش را تأیید کرد
مهر/مالزی به صورت ضمنی دست داشتن اسرائیل در ترور «فادی البطش» نخبه فلسطینی در کوالالامپور را تأیید کرده است.خانواده البطش تأکید کرده اند که پیکر او امروز به مصر انتقال داده خواهد شد و پس از آن از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد نوارغزه خواهد شد، این در حالی است که اسرائیل پیشتر از مصر خواسته بود که با انتقال البطش به مصر موافقت نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *