طلیعه ۱۳۵۴ – ۹۷۰۱۲۳

انتخاب شعار سال و نامگذاری‌های پی در پی با مبنای اقتصادی بار دیگر روشن ساخت که کشور ما نیازی اساسی به اصلاح و تقویت پایه‌های اقتصادی خود دارد. رهبر معظم انقلاب با شناخت دقیق ضعف‌ها و قوت‌های نظام اسلامی نقطه کانونی تمرکز دشمن برای آسیب رسانی به کشور را شناسایی کرده‌اند و با هدف سوق دادن تلاش‌های مسئولان و مدیران به سمت این اولویت بار دیگر شعار سال را با درون مایه‌ای اقتصادی معین فرمودند.

 اقتصاد ایران علی رغم برخی مشکلات و ضعف ها، در نگاه کارشناسان و رصد گران یک اقتصاد بحران زده و مرده نیست اما از بیماری‌هایی رنج می‌برد که عدم رسیدگی و درمان به موقع آن حیات اقتصادی کشور را تهدید می‌کند. اقتصاد کشور بیشترین تکیه خود را بر روی نفت دارد که این روند یک نقطه ضعف بزرگ برای اقتصاد ما محسوب می‌شود و دست دشمنان را در ضربه زدن به کشور باز تر می‌کند. لذا باید برنامه‌ای جهت رفع این ضعف طراحی و اجرایی شود. اقتصاد مقاومتی یکی از مهترین و بهترین ایده‌ها برای ایمن کردن اقتصاد کشور است. اجرای صحیح و دقیق ایده و شعار اقتصاد مقاومتی که با هدف مقاوم کردن پایه‌های اقتصاد مطرح شده بود می‌تواند مقاومت کشور را در برابر فشار‌ها به گونه‌ای افزایش دهد که از شکنندگی و سستی خارج شده و به حیات خود ادامه دهد.

 تحقق اقتصاد مقاومتی از چند محور ممکن می‌شود که مهمترین آنها تقویت کار و سرمایه ایرانی است. حمایت از تولید ملی برای ایجاد یک اقتصاد درون زا و مقاوم در برابر بحران‌های تحمیلی بیرونی ،کار و سرمایه ایرانی را به رشد و شکوفایی می‌رساند و زمینه‌های امنیت و ثبات اقتصادی را فراهم می‌کند. در این میان دو نقش و دو جریان باید با هم همراه شوند. اول جریان تولید و دوم مصرف کننده است. در بخش اول پویایی و سلامت تولید از عناصر مهم تقویت کننده اقتصاد است. البته خطرات عمده‌ای وجود دارد که تولید را ناکارامد و ضربه پذیر می‌کند. واردات بدون منطق و مدیریت نشده، قاچاق و کیفیت پایین تولیدات، نابود کننده اقتصاد تولیدی است. بنابراین دولت باید در بخش مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق حامی و هادی تولید کننده باشد تا تولید را در خدمت کار و سرمایه قرار دهد. در خصوص نقش مصرف کننده نیز باید گفت که فرهنگ مصرف کالای داخلی با کیفیت و حمایت از کالای ایرانی می‌تواند قاچاق و جنس خارجی که رقیبان اصلی محصول داخلی هستند را زمینگیر کند. در حقیقت بخش اعظمی از بار حمایت از کالای داخلی و تولید ملی به دوش مصرف کننده است.

 البته نامگذاری امسال به نام سال “حمایت از کالای ایرانی “اگرچه یک اقدام اقتصاد محور است اما در دل خود پیام‌ها و اهداف فرهنگی و اجتماعی کلانی نیز به همراه دارد. پیام‌های فرهنگی مستور در شعار سال ، فرهنگ مصرف و حمایت از کالای ایرانی است که بی توجهی به آن تا نابودی اقتصاد ، اشتغال و اجتماع پیش خواهد رفت. چرا که تولید و اشتغال همراه و در پیوند باهم هستند. آسیب دیدن تولید، آسیب اشتغال را در پی دارد و آسیب اشتغال نیز باعث فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم می‌شود. معیشت بحران زده، آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی را تقویت می‌کند و فروپاشی اجتماعی نقطه پایان فروپاشی اقتصاد و تولید است.

امید است همه مردم و مدیران نقش خود را در تحقق شعار سال بشناسند و برای تحقق آن تلاش کنند. انشالله  (خ-۱۳۵۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *