خبرروز ۱۳۹۷/۰۱/۱۸

  • آیت الله یزدی: قرآن به عنوان واحد درسی در حوزه علمیه تدریس شود
  • آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی: فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی موجب افتخار تشیع و عالم اسلام است
  • آیت الله خاتمی: اگر می‌خواهید تل‌آ‌ویو با خاک یکسان شود، دوباره به حزب‌الله حمله کنید
  • آیت الله حسینی بوشهری: با نظارت بر افزایش کیفیت کالاها شعار «حمایت از کالای ایرانی» عملا محقق شود
  • آیت الله اعرافی تأکید کرد: لزوم استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه در طرح مددکاری اسلامی
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان برجام خواهیم داشت

 

** همشهری ۹۷/۱/۱۸
*  تحلیل اندیشکده بروکینگز از قدرت ایران
اندیشکده آمریکایی بروکینگز در تحلیلی درباره آینده سوریه و خاورمیانه نوشت: کشورهای خاورمیانه بدون حمایت آمریکا برای مقابله با ایران به اندازه کافی قدرتمند نیستند.
اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارش خود به بررسی تاثیرات خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخت و نوشت: همان‌طور که تجربه عراق نشان می‌دهد خروج نیروها خلائی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند توسط دشمنان آمریکا پر شود. ایران پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا این فضا را پر کند. چنین چیزی در خصوص سوریه نیز اتفاق خواهد افتاد. اکنون شبه نظامیان قدرتمند شیعه عراق پرنفوذترین نیروها در این کشور هستند.
*  اصلاح قانون انتخابات؛ اولویت اصلی احزاب
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اولویت اصلی احزاب در سال ۹۷ را اصلاح قانون انتخابات دانست و گفت: این قانون نواقص زیادی دارد که مانع حضور کاندیداهای شایسته برای انتخابات مجلس آتی می‌شود.
علی صوفی با بیان اینکه باید در قانون احزاب اصلاحاتی صورت بگیرد، گفت: وزارت کشور در پی اصلاح قانون انتخابات است، عده‌ای از نمایندگان هم در فکر این موضوع هستند؛ به نظر من احزاب نیز باید پیگیر تغییر قانون مربوط به خود باشند.
** کیهان ۹۷/۱/۱۸
*  اگر می‌خواهید تل‌آ‌ویو با خاک یکسان شود، دوباره به حزب‌الله حمله کنید
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تا پایان سال میلادی به حزب‌الله حمله می‌کنیم، تصریح کرد: شما یکی دو بار شانس‌تان را آزمودید و حزب‌الله با موشک‌های ۷۰ کیلومتری خود تل‌آویو و حیفا را تبدیل به شهر‌اشباح کرد، امروز حزب‌الله قوی‌تر از گذشته است و اگر می‌خواهید حیفا و تل‌آویو با خاک یکسان شود یک بار دیگر شانس خود را آزمایش کنید.
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه مسئله جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه همچنان موضوع روز است، گفت: گویا این جنایتکاران تا زمانی که خونخواری نکنند نشئه نمی‌شوند، جواب این رژیم جز با زور نیست.
*  با نظارت بر افزایش کیفیت کالاها شعار «حمایت از کالای ایرانی» عملا محقق شود
امام‌جمعه قم با اشاره به ظرفیت‌های انسانی و منابع خدادادی کشورمان، گفت: مسئولین برای حل مشکلات منتظر نسخه بیگانگان نباشند. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌‌بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه قم افزود: بعد از ۳۹ سال، فرود و فرازها و گردنه‌های سخت را پشت سرگذاشته‌ایم و حقیقتا می‌توانیم با اتکا به نیروی جوان و خوش فکر خودمان مشکلات کشور را مرتفع کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شعار حمایت از کالای ایرانی را باید عملا محقق کرد و تنها به چاپ و نصب بنر اکتفا ننمود بلکه باید با نظارت بر افزایش کیفیت کالاها و تولیدات داخلی مسیر تحقق آن را مهیا کرد.
** شرق ۹۷/۱/۱۸
*  مشارکت سوئد در طرح ۵میلیارد یورویی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ایران
رئیس کل بانک مرکزی در دیدار همتای سوئدی خود در تهران، مشارکت این کشور در مگاپروژه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ایران را زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های تجاری و بانکی میان دو‌ طرف عنوان کرد. ولی‌اله سیف در این دیدار به «اینگوِس» اظهار کرد: مشارکت شرکت‌های تولید کامیون سوئدی در این پروژه، می‌تواند آغازگر روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور باشد.
*  افتتاح اولین پایگاه نظامی دائم بریتانیا در خلیج‌فارس
بریتانیا حضور نظامی خود در منطقه حوزه خلیج‌فارس را با افتتاح اولین پایگاه نظامی دائم خود در خاورمیانه از بیش از ۴٠ سال قبل تقویت کرده است. این پایگاه در بندر سلمان در منامه، پایتخت بحرین، تأسیس شده است.
** ایران ۹۷/۱/۱۸
*  امریکا به بهانه‌های واهی تلاش دارد ایران را از منافع برجام محروم کند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتمین کنفرانس امنیتی مسکو با وزیر دفاع صربستان، پاکستان و قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر حاتمی در دیدار با همتای صربستانی به فرصت‌های پیش آمده بعد از توافق برجام اشاره کرد و افزود: دولت امریکا به بهانه‌های واهی و به دلیل عدم پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی تلاش می‌کند کشورمان را از منافع این توافق منع کند.
*  تشکیل کمیته بین‌المللی برای محاکمه مسببان جنایات اخیر رژیم صهیونیستی
اجلاس میان‌دوره‌ای جنبش عدم تعهد (نم) با عنوان «ترویج صلح و امنیت بین‌المللی در راستای توسعه پایدار» روز پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و با حضور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور و وزیران خارجه عضو جنبش آغاز به کار کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خواستار اقدام جمعی جنبش عدم تعهد برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و تشکیل یک کمیته تحقیق بین‌المللی برای محاکمه مسببان جنایات اخیر صهیونیست‌ها شد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱/۱۸
*  مخالفت اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن با بازبینی برجام
اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ژاپن بر اجرای برجام تاکید و اعلان کردند: مخالف تلاش‌ها برای بازبینی توافق هسته‌ای برجام میان ایران و گروه ۱+۵ هستند.
*  جاه‌طلبی ولیعهد بداندیش سعودی از حد و اندازه برون شده است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان تازه ولیعهد کج اندیش سعودی در مصاحبه با نشریه آمریکایی تایم که به گونه‌ای از سر خامی و شوقی کودکانه، دو رژیم متجاوز عربستان و اسرائیل غاصب را دارای منافع و دشمنان مشترکی مانند ایران دانسته بود، اظهار داشت: جاه‌طلبی ولیعهد بداندیش سعودی از حد و اندازه برون شده است و می‌رود تا به یک بیماری لاعلاج و مزمن بدل شود.
این تازه از راه رسیده جویای قدرت و نام چشم خرد بر تمامی واقعیت‌های تاریخی و هفت دهه جنایات رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی فرو بسته و در خیانتی بزرگ و آشکار به آرمان فلسطین دم از شناسایی و همسویی کشورش با این رژیم نامشروع می‌زند.‏‎
** وطن امروز ۹۷/۱/۱۸
*  ۲ طرح سؤال از رئیس‌جمهور به قوت خود باقی است
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس آخرین وضعیت ۲ سؤال از رئیس‌جمهور را تشریح کرد. سیدجواد ابطحی با اشاره به طرح ۲ سؤال از رئیس‌جمهور گفت: هر ۲ سؤال از رئیس‌جمهور به‌قوت خود باقی است. وی با بیان اینکه یکی از سؤالات از رئیس‌جمهور درباره مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری است که با ۸۵ امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شده است، افزود: سؤال دوم از رئیس‌جمهور در ۵ محور تدوین شده که این سؤال با ۱۰۲ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.
*  فلسطینیان تصاویر پادشاه سعودی را آتش زدند
هزاران نفر از فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری، روز گذشته در ادامه راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز «بازگشت میلیونی»، در مناطق مرزی با اراضی اشغالی تظاهرات برگزار کردند. فلسطینیان در این راهپیمایی بر قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل که در بند ۱۱ آن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان به رسمیت شناخته شده، تأکید کردند. تظاهرات‌کنندگان فلسطینی همچنین تصاویری از سلمان بن‌عبدالعزیز، شاه و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و نیز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
** جوان ۹۷/۱/۱۸
*  ما برای دفاع از خود از کسی اجازه نمی‌گیریم
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: امروز مردم دنیا به حرف‌های نامربوط و توخالی ترامپ عادت دارند.
ولایتی با بیان اینکه ایران مقتدرانه به راه خود که حمایت از استقلال و تمامیت ارضی است ادامه می‌دهد، گفت: ایران از هدف خود که پیشرفت در حوزه علمی است دست نخواهد کشید و در کنار کشورهای منطقه و در خط مقدم مقاومت همگام و همراه خواهد بود.
رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حوزه دفاعی ما پیشرفت‌های بسیاری داشته است و ما برای دفاع از خود از کسی اجازه نمی‌گیریم.
*  ضرب شست ویژه‌ای برای برهم‌زنندگان برجام خواهیم داشت
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات بی شماری که برای توافق برجام صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: دشمنان باید بدانند که در شرایط برگشت پذیری برجام – به رغم اینکه هیچ گاه به دنبال چنین شرایطی نیستیم – شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد و زمانی که مسوولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب شست ویژه‌ای برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت.
** آفتاب یزد ۹۷/۱/۱۸
*  برجام محور دیدار مرکل و ترامپ
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است ۷ اردیبهشت ماه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، اختلافات بر سر توافق هسته‌ای با ایران و مسائل تجاری در روابط فرا آتلانتیک از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار خواهد بود. خبر سفر مرکل به آمریکا که اولین بار از سوی روزنامه آلمانی بیلد منتشر شد، کمی پیش از ضرب‌الاجل رییس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌گیرد.
*  جزئیات پیام بایدن به ایران
فواد معصوم رئیس جمهور عراق در گفتگو با شبکه العالم گفت: در جریان سفر به آمریکا با جوبایدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا دیدار کردم و بایدن به من گفت: به دوستانتان (ایرانی‌ها) بگویید که ما در صدد ایجاد مشکل برای ایران نیستیم و نمی‌خواهیم در امور داخلی آنان دخالت کنیم و نمی‌خواهیم رژیم ایران را تغییر دهیم، بین ما و ایرانی‌ها توافقی وجود دارد توافق هسته‌ای که اگر این توافق حاصل شود دیگر هیچ مشکلی در روابط وجود ندارد و سایر مسائل نیز حل خواهد شد و من نیز این پیام آمریکایی‌ها را (به طرف ایرانی) رساندم.
** رسالت ۹۷/۱/۱۸
*  باید مشخص شود نرخ ارز را چه کسی تعیین می‌کند
آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه و تلاش جدی مسئولان برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی شد و گفت: این مسئله بسیار مهم است اما تا زمانی که اهل خبره زنجیره‌های موردنیاز آن را حل نکنند این موضوع محقق نمی‌شود.وی افزود: افزایش کیفیت، جلوگیری از قاچاق و وجود قیمت‌های قابل‌رقابت باید در دستور کار مسئولان و تولیدکنندگان باشد. وی با انتقاد از نوسانات عجیب نرخ ارز و افزایش آن اضافه کرد: باید مشخص شود که نرخ ارز را چه کسی تعیین می‌کند، چراکه موضوع ارز برای مردم معما شده است، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که با راهکارهایی مسئله ارز سامان پیدا می‌کند اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ البته مسائل روانی هم در افزایش نرخ ارز اثرگذار بوده که باید حل شود.
*  ممکن نیست کسی خلاف کند ،آبرویش نرود
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در نخستین جلسه درس اخلاق خود در سال جدید با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: کار حرام این‌طوری نیست که با گذشت زمان اثرش از بین برود، ممکن نیست کسی خلاف بکند و آبرویش نرود! بعضی‌ها ترس از جهنم دارند، بعضی‌ها شوق به بهشت دارند، بعضی‌ها برتر از اینها فکر می‌کنند از مولایشان خجالت می‌کشند که گناه کنند، بعضی‌ها هیچ کدام از این سه امر نیستند فقط از آبرویشان می‌ترسند فرمود، لااقل در دنیا نه بیراهه برو نه آبروی کسی را ببر!
*  دولت فاصله بین انتظارات مردم و وعده‌ها را کاهش دهد
آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار وزیر بهداشت گفت: مسئولان باید بدانند که مجاهدت‌های پابرهنگان جامعه آنها را بر سرکار آورده است.وی با تأکید بر اهمیت خدمات‌رسانی به اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه افزود: خدمت به طبقات ضعیف جامعه همواره باید مورد توجه و اهتمام مسئولان باشد. وی با تأکید بر ضرورت کاهش فاصله بین وعده‌های انتخاباتی و اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: دولت باید تلاش کند فاصله‌های ایجادشده بین انتظارات و وعده‌ها‌ی داده‌شده را کمتر کند، دولت جمهوری اسلامی باید اقداماتی انجام دهد که به الگویی در بین ملت‌های دیگر تبدیل شود.
** مردم سالاری ۹۷/۱/۱۸
*  شناسایی سه هزار شرکت صوری برای فرار مالیاتی
معاون وزیر اقتصاد در خصوص فعالیت شرکت‌ها‌ی صوری و فرار مالیاتی اینگونه شرکت‌ها‌، اظهارداشت:‌ ما در کل کشور ۳ هزار شرکت صوری شناسایی کردیم که ممکن است برخی در مناطق آزاد فعالیت داشته باشند.به گفته تقوی نژاد، شگردهایی که برخی انجام دادند این است که محل ثبت و دفتر مرکزی شرکت را به مناطق آزاد منتقل کردند ولی فعالیت آنها در سرزمین اصلی بوده و این مسئله در سازمان مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است.
*  برای تقویت قدرت دفاعی‌مان از کسی اجازه نمی‌گیریم
امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: کشور در وضعیت مطلوب و درخشانی قرار دارد جایگاه جمهوری اسلامی بسیار بالاست وکسی نمی‌تواند این جایگاه را در تصمیمات جهانی نادیده بگیرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی حرف حق را دنبال می‌کند، درباره ارتقا جایگاه کشور گفت: در این راستا باید توان دفاعی را بالا ببریم و قدرت سازی کنیم باید آنچنان توان دفاعی را افزایش دهیم که هیچکس به خود اجازه ندهد منافع ما را خدشه دار کند. سیاری ادامه داد: آنچه برای دفاع از انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی لازم داریم را تامین می‌کنیم و از کسی اجازه نمی‌گیریم.
** آرمان ۹۷/۱/۱۸
*  دیدار سفیر ایران در عراق با فواد معصوم
سفیر ایران در بغداد به صورت جداگانه با فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق و عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار و رایزنی کرد. در دیدار ایرج مسجدی وفواد معصوم دو طرف بر لزوم توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. در جریان دیدار عمار حکیم و ایرج مسجدی که در دفتر رئیس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، طرفین در خصوص گسترش روابط دوجانبه در راستای خدمت به دو ملت ایران و عراق بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار همچنین درباره گسترش روابط تجاری و توجه به مناطق آزاد، ایجاد این مناطق و نقش و توانمندی‌های عراق در این زمینه رایزنی شد.
*  جریمه شرکت نروژی برای ارتباط با ایران
به‌دنبال اتهام‌زنی خزانه‌داری آمریکا به یک سازمان غیرانتفاعی نروژی درباره ارتباط با ایران، این سازمان بیش از دو‌میلیون دلار جریمه پرداخت می‌کند. «کمک مردم نروژ»، یک سازمان غیرانتفاعی است که دفتر مرکزی آن در شهر اسلو قرار دارد. آمریکایی‌ها این سازمان نروژی را متهم کرده‌اند در انجام برخی از بخش‌های یک پروژه مین‌روبی در ایران، با ارتش این کشور همکاری کرده است و از این طریق با بخشی از کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، از ایران، حماس و برخی دیگر از گروه‌های فلسطینی که در «لیست تحریم» آمریکا قرار دارند، حمایت کرده است.
** آفرینش ۹۷/۱/۱۸
*  تأکید وزیر خارجه آلمان بر لزوم حفظ برجام
وزیر امورخارجه آلمان بار دیگر با تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران گفت: آلمان تمایل زیادی به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک دارد.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در یک سفر رسمی به اردن رفته است، در پاسخ به سوالاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با اشاره به رویکرد انتقادی رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه، تاکید کرد که کشورش تمایل زیادی به حفظ توافق هسته‌ای با ایران دارد.
*  تکرار ادعاهای بی‌اساس محمد بن سلمان علیه ایران
محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان مدعی شد که ایران تهدید بزرگی برای عربستان نیست اما اگر با آن برخورد نشود به تهدید بزرگی تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهای منطقه با ایران دشمنی دارند و ایران خواستار این امر است، مدعی شد: ایران دلیل مشکلات خاورمیانه است.
ولیعهد سعودی در ادامه ادعاهای خود علیه مهدویت و ظهور امام زمان (عج) افزود: ایران با اعتقاد به اینکه امام غائب روزی ظهور خواهد کرد و حکم تمام جهان را در دست می گیرد، هزینه‌های زیادی در راه انتشار افکار افراطی کرده است.
** قدس ۹۷/۱/۱۸
*  لزوم استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه در طرح مددکاری اسلامی
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خواستار بهره‌گیری از ظرفیت حوزه علمیه در نظریه‌پردازی‌ها و تعریف و تدوین دوره‌های آموزشی و عملی طرح مددکاری اسلامی شد. آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیرکل و مدیران کمیته امداد قم بابیان اینکه قم یک شهر خاص است و بودن فقیر در این شهر زیبنده نیست گفت: سند چشم‌انداز فقرزدایی استان قم با محوریت کمیته امداد و با همکاری سازمان‌ها، ادارات و نهادهای استان تدوین شود.
*  قرآن به عنوان واحد درسی در حوزه علمیه تدریس شود
رییس شورای عالی جامعه مدرسین در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در نظام جمهوری اسلامی و به واسطه فعالیت سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه، شاهد خارج شدن قرآن از غربت هستیم.
آیت‌الله محمد یزدی با بیان اینکه طی قرون متعدد، شاهد نگارش کتب فقه‌القرآن مختلفی بوده‌ایم گفت: البته این روند در دهه‌های گذشته کمرنگ شده است.
وی خواستار توجه بیشتر به کلام وحی در کتب درسی شد و افزود: لازم است در یکی از مراحل تحصیلی طلاب، قرآن کریم به صورت واحدهای درسی ارائه شود و مباحث طلبگی در مورد تفسیر و فهم این کتاب آسمانی صورت بگیرد.
** خراسان ۹۷/۱/۱۸
*  منتظر حمایت ایران از حل و فصل منصفانه مناقشه کشمیر هستیم
سفیر پاکستان در ایران ضمن محکوم کردن کشتارهای مردم بی‌گناه کشمیر، گفت: از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم هند را وادار کند که از خشونت‌های خود دست بکشد.آصف علی‌خان دورانی اظهار کرد: مشتاقانه منتظر حمایت همیشگی ایران از حل و فصل منصفانه مناقشه کشمیر طبق خواست مردم آن هستیم.
** اعتماد ۹۷/۱/۱۸
*  اصولگرایان به دنبال حضور چهره نظامی برای ریاست‌جمهوری نیستند
محسن کوهکن، ‌فعال سیاسی اصولگرا و از نمایندگان مجلس در مورد حضور یک نظامی در جایگاه ریاست‌جمهوری گفت: «بحث حضور یک چهره نظامی در راس قوه مجریه اصلا در جریان اصولگرایی مطرح نشده است و دامن زدن به آن هم عقبه‌ای سیاسی دارد. در حال حاضر زمان طرح این مسائل نیست. ریاست‌جمهوری تازه شروع به کار کرده و تا پایان دوره دوم دولت روحانی حداقل سه سال زمان باقی مانده است.»
** شهروند ۹۷/۱/۱۸
*  گزارش لاریجانی به مراجع تقلید و علما؛ از اقتصاد تا دیپلماسی
علی لاریجانی با آیات عظام وحید خراسانی، صافی‌گلپایگانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی و سبحانی دیدار و گفت و گو داشته است. حل مشکلات اقتصادی، حمایت از تولید و صادرات و ارایه گزارشی از وضع کنونی منطقه، از مهمترین محورهای سخنان رئیس مجلس در این دیدارها بود که طی آن تأکید کرد: یکی از مهمترین مسائل در حوزه اقتصاد کشور، بخش تولید است و قطعا تا زمانی که این مسائل حل نشود موضوعات دیگر مانند اشتغال نیز قابل حل شدن نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی گفت: تقویت این بخش یکی از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی است از این‌رو ما برای بهبود وضع اقتصادی کشور باید از پروژه‌های صادرات و تولید حمایت کنیم.
*  جنگ یمن بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار خسارت به بار آورده است
محمد السعدی، وزیر برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی وابسته به دولت مستعفی یمن در سخنانی اعلام کرد که در پی ارزیابی ضررها و تعیین نیازهای مناطق متضرر از جنگ، مشخص شد که میزان خسارات وارده شده از جنگ به این کشور از ۱۰۰‌میلیارد دلار نیز فراتر رفته است.
** سازندگی ۹۷/۱/۱۸
*  سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه: آمریکا برای بازنگری در توافق هسته‌ای اصرار می‌کند زیرا مایل است در عرصه‌های بین‌المللی به صورت یکجانبه ورود کرده و تمایلاتش را اعمال کند. از دیدگاه مسکو بازنگری در توافق هسته‌ای با ایران پذیرفتنی نیست. اگرچه آمریکایی‌ها در بسیاری از موضوعات بین‌المللی موضعگیری‌های متناقضی دارند اما برای نابودی کامل تروریسم در سوریه باید با آمریکا توافق صورت گیرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی موجب افتخار تشیع و عالم اسلام است
رسا/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در جمع رئیس و معاونان سازمان اوقاف با بیان این که قرآن نباید مهجور باشد، گفت: فعالیت‌های گسترده قرآنی در نظام جمهوری اسلامی یکی از عوامل افتخار تشیع و بلکه تمام عالم اسلام است.وی با اشاره به انتقاد برخی از مسلمانان نسبت به شیعیان به خاطر کم کاری در زمینه قرآن خاطرنشان کرد: بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت مراکزی همچون سازمان اوقاف، مردم ایران در حوزه قرآن از سایر مسلمانان پیش افتاده‌اند و نقص‌هایی که در این زمینه داشتیم برطرف شده است.
دولت برای رفع مشکلات درمانی مردم برنامه ریزی جدی کند
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار وزیر بهداشت خدمت به مردم را نعمتی الهی به مسؤولان دانست و طرح تحول سلامت را خدمت بزرگی به مردم کشور عنوان کرد.استاد حوزه علمیه قم درادامه با بیان این که طب و بهداشت از مسائل مهم است، گفت: مردم در این زمینه مشکلاتی دارند که باید با برنامه ریزی درست آن‌ها را برطرف کرد و کارها باید به بهترین نحو ممکن انجام و اجرا شود.
توسعه فعالیت‌های قرآنی وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند
رسا/آیت‌الله سبحانی در جمع رئیس و معاونان سازمان اوقاف با اشاره به لزوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت مبانی دینی اظهار کرد: بقاع متبرکه ظرفیت خوبی برای گسترش احکام اسلامی و معارف دینی هستند و حضور روحانیون در این اماکن، اهمیت فراوانی دارد.وی درادامه گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی از طریق برگزاری مسابقات بین‌المللی، وجهه جمهوری اسلامی را در سطح جهان تقویت می‌کند.
ثبت نام بیش از ۷۴ هزار نفر در حج ۹۷
باشگاه خبرنگاران/مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت از نهایی شدن ثبت نام بیش از ۷۴ هزار نفر در کاروان‌های حج سال ۹۷ تا کنون خبر داد. اسکندری تصریح کرد: ثبت نام از دارندگان فیش‌های حج در کاروان‌های حج سال ۹۷ تا تکمیل شدن ظرفیت نهایی همچنان ادامه دارد.اسکندری خاطرنشان کرد: اولین پرواز زائران به احتمال زیاد در ۲۸ تیرماه (۵ ذی القعده) انجام می‌شود.
ترامپ از نقش امارات در مقابله با ایران تشکر کرد!
باشگاه خبرنگاران/رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با محمد بن زاید، ولیعهد امارات عربی متحده از نقش امارات در مقابله با ایران تشکر کرد. دونالد ترامپ در تماسی تلفنی ضمن تشکر از نقش امارات در مقابله با ایران بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور تاکید کرد. ترامپ و ولیعهد امارات همچنین بر اهمیت تشکیل یک شورای همکاری متحد در منطقه خلیج فارس تاکید کردند. دو طرف علاقمندی‌شان را نسبت به برگزاری نشستی در کاخ سفید برای ادامه بحث درباره چگونگی تقویت بیشتر مشارکت راهبردی امارات و آمریکا نیز اعلام کردند.»
 اوضاع یمن همچنان بد است
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: اوضاع یمن همچنان نابسامان است. استفان دوژاریک گفت: کمک‌هایی که برای یمنی‌ها ارسال می‌شود کافی نیست، نه غذا به اندازه کافی به یمن می‌رسد و نه سوخت.وی افزود: ما تلاش می‌کنیم که درگیری در این کشور متوقف شود؛ و همه طرف‌های درگیر در یمن باید به پای میز مذاکره برگردند.
تجمع منافقین در پاریس برای حمایت از ولیعهد سعودی
باشگاه خبرنگاران/شماری از اعضای گروهک تروریستی منافقین در پاریس، با صف آرایی مقابل معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی و سعودی در فلسطین و یمن، از اشغالگران و ولیعهد جاه‌طلب سعودی حمایت کردند.در حالیکه مسلمانان و فرانسویان حامی ملت فلسطین در محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه در خیابانی مقابل وزارت خارجه فرانسه تجمع کرده بودند، تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین با صف آرایی در آن سوی خیابان در حمایت از رژیم صهیونیستی و سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به پاریس دست به تجمع زدند.
نشست آنکارا ناکامی بزرگی برای تلاش‌های غرب در خصوص سوریه به شمار می‌رود
باشگاه خبرنگاران /خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه ناکامی بزرگی برای آمریکا و همپیمانانش در قبال دمشق بود.درادامه این گزارش آمده است: نشست آنکارا که سران سه کشور ترکیه، روسیه و ایران را چهاردهم آوریل دور هم جمع کرد نشان از تعهد این کشور‌ها به حفظ تمامیت ارضی سوریه بود و ضمن ارسال پیامی به نیرو‌های کرد تحت حمایت آمریکا، تلاش‌های ائتلاف غربی برای تشدید فشار‌های روانی بر مسکو، آنکارا و تهران را ناکام گذاشت.
منافع ایران و عراق با هم گره خورده است
باشگاه خبرنگاران/ رئیس ائتلاف دموکراسی و عدالت عراق گفت: منافع امنیتی، سیاسی و اقتصادی عراق و ایران با یکدیگر مرتبط است.برهم صالح خاطرنشان کرد: ایران در کنار ملت عراق قرار دارد و بار‌ها از مردم عراق حمایت کرده است.وی افزود: «امیدواریم بغداد برای مقابله با مداخله ترکیه در مناطق کردنشین عراق اقدامات فوری انجام دهد. چه در عراق و چه در سوریه نمی‌توان با کرد‌ها با خشونت و زور برخورد کرد.»
به زودی به ریل باثبات اقتصاد بازمی‌گردیم
مهر/وزیر اقتصاد با بیان اینکه برهم خوردن ثبات بازارها و نگرانی مردم نسبت به آینده قیمت‌ها، فضای ذهنی کارآفرینان را مخدوش کرده‌ است، گفت: به زودی مسیر به ریل باثبات و قابل پیش‌بینی بازخواهد گشت. کرباسیان با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: به نظر می‌رسد برای تحقق حمایت از کالای ایرانی، باید طی سال پیش‌روی به صورت جدی به موضوع توسعه صادرات پرداخته‌ شود.
اگر اسرائیل غزه را بزند عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهیم
مهر/محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: در صورتی که اسرائیل به خود جرأت ترور فرماندهان فلسطینی در نوار غزه را بدهد ما نیز عمق اسرائیل را هدف قرار خواهیم داد. شلیک به افراد غیر مسلح جزء رویکرد اشغالگران محسوب می‌شود. زمانی فرا خواهد رسید که تمام خاک فلسطین را آزاد می‌کنیم.الزهار گفت: راهپیمایی مسالمت آمیز بازگشت جزئی از راهکارهای مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی است.
آمریکا با بیانیه شورای امنیت درباره غزه مخالفت کرد
ایرنا/ نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت با وجود موافقت ۱۴ عضو شورای امنیت برای صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی درباره غزه، تنها مخالفت آمریکا آن را متوقف کرد. ریاض منصور افزود: آمریکا برای بار دوم جلوی صدور بیانیه مطبوعاتی درباره غزه را می‌گیرد.وی تاکید کرد: تلاش‌های ما متوقف نخواهد شد و ما گزینه‌های دیگری همچون پیگیری از طریق دبیرکل سازمان ملل، شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل را داریم.
۱۲۰کشور اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند
ایرنا / هجدهمین اجلاس وزیران امورخارجه جنبش عدم تعهد با محکوم کردن سیاست‌های غیر قانونی و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین جمعه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به کار خود پایان داد.در بیانیه پایانی این اجلاس که با شرکت ۸۰۰ نماینده از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد ، ۱۷ کشور و ۱۰ نهاد بین المللی در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، آمده است : ما سیاست‌های غیرقانونی و اقدامات اسرائیل اشغالگر را علیه مردم فلسطین در رابطه با ساخت و گسترش شهرک سازی غیرقانونی، تخریب خانه‌ها و اموال فلسطینی، اعمال مجازات جمعی علیه غیرنظامیان مانند حبس و بازداشت هزاران غیرنظامی محکوم می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *