خبرروز ۱۳۹۷/۰۱/۱۶

  • آیت الله یزدی: نامگذاری امسال ، یک مسئله حساب شده و دقیق است که باید به آن توجه بشود
  • رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه: ما خود را موظف به حمایت از مقاومت فلسطین از هر نوع آن می‌دانیم
  • وزیر امور خارجه: مستشاران نظامی‌ایران به درخواست دمشق در سوریه حضور دارند
  • فرمانده کل سپاه: سال ۹۶ نمایشگاهی از شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه بود
  • سردار اسماعیل کوثری: عربستان عددی نیست که بخواهد در برابر‌ایران عرض‌اندام کند
  • خشم گروه‌های فلسطینی از اظهارات ذلت‌بار بن سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل

 

** جام جم ۹۷/۱/۱۶
*  تکذیب مطالب نقل شده از دیدار محسن‌ هاشمی با رهبری
یکی از حاضران در دیدار محسن هاشمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، مطالب منتشر ‌شده از‌این دیدار در برخی رسانه‌های جریان معاند را تکذیب کرد.
وی در خصوص مطالب منتشرشده و مرتبط کردن‌این دیدار با استعفای شهردار تهران، خاطرنشان کرد: به طور اتفاقی در اسفند ماه سال گذشته توفیق حضور در نماز ظهر و عصر رهبری را داشتم و آقای محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران پس از نماز دیداری کوتاه و سرپایی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت، اما هیچ‌یک مواردی که به‌عنوان محتوای‌این دیدار منتشر شده، صحت ندارد.
** همشهری ۹۷/۱/۱۶
*  درخواست رئیس مجلس از قوه قضائیه
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از مسئولان استان قم از قوه قضائیه خواست چتر حمایتی‌اش را برای سرمایه‌گذاران بیشتر کند تا آنها احساس کنند همه قوا پشتیبانان آنها هستند. لاریجانی با اشاره به‌اینکه باید شرایط داخلی کشور را به درستی ترسیم و درک کرد، گفت: باید بستر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم تا با‌ایجاد رغبت در‌این حوزه معضلات و مشکلات حل شود. وی با اشاره به ‌اینکه تمام بخش‌های کشور باید پشتیبان سرمایه‌گذاران باشند، اظهار کرد: باید قوانین‌این عرصه را تسهیل کنیم. لاریجانی خاطرنشان کرد: هم اکنون فشارهای بیرونی وجود دارد، لذا باید با مقاوم‌سازی و سرمایه‌گذاری داخلی‌این فشارها را کاهش دهیم.
*  «سه‌شنبه سیاه» فرانسه
دومین روز از اعتصاب سراسری کارگران خطوط راه‌آهن در فرانسه که به «سه‌شنبه سیاه» معروف شده حمل و نقل‌این کشور را مختل کرد. حدود نیمی از کارگران شرکت راه‌آهن دولتی فرانسه از روز سه‌شنبه در محل کار خود حاضر نشدند تا به وضعیت دستمزدها و امنیت شغلی خود اعتراض کنند. دیروز سیستم قطار شهری پاریس با یک چهارم ظرفیت فعالیت داشت و خطوط اتوبوسرانی‌این شهر نتوانست جوابگوی جابجایی مسافران باشد.
** کیهان ۹۷/۱/۱۶
*  رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه: ما خود را موظف به حمایت از مقاومت فلسطین از هر نوع آن می‌دانیم
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه اسماعیل هنیه: در روزهائی که شدت یافتن ظلم و قساوت دشمن صهیونیست در غزه، دلبستگان به مسئله‌ فلسطین را غمگین و خشمگین ساخته، لازم می‌دانم بار دیگر بر مواضع همیشگی جمهوری اسلامی در‌این مسئله‌ مهم که در صدر مسائل امت اسلامی است تأکید کنم.
– بی‌شک مبارزه و مقاومت تنها راه نجات فلسطین مظلوم و تنها نسخه شفابخش جراحات وارد بر پیکر آن ملت شجاع و سرافراز است.
– ما خود را موظف به حمایت از شما از هر نوع آن می‌دانیم.این وظیفه‌‌ای دینی و نیز فریضه‌ای انسانی و فراتر از حوادث و تحولات سیاسی است و ان‌شاءالله همچون گذشته به‌این وظیفه عمل خواهیم کرد.
– حرکت به سمت مذاکره با رژیم فریبکار و دروغگو و غاصب، خطای نابخشودنی بزرگی است که پیروزی ملت فلسطین را به عقب می‌اندازد و جز خسران عاید آن ملت ستم‌کشیده نمی‌کند.
– علاج‌این همه تقویت جناح مبارز و مقاوم در دنیای اسلام و تشدید مبارزه با رژیم غاصب و پشتیبانان آن است. ملت‌ها و بویژه جوانان غیور در کشورهای اسلامی و عربی و نیز دولت‌هائی که نسبت به فلسطین احساس مسئولیت می‌کنند، باید‌این وظیفه‌ بزرگ را کاملاً جدی بگیرند و با مجاهدت حماسی و مدبّرانه دشمن را مجبور به عقب‌نشینی به سمت نقطه زوال کنند.
*  نه به حرف‌های آمریکا می‌توان اعتماد کرد نه به قول‌هایش
دومین اجلاس سه جانبه رؤسای جمهور‌ایران، روسیه و ترکیه با محوریت موضوع سوریه روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی پس از‌این اجلاس در نشست خبری مشترک با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه گفت: آمریکایی‌ها هر روزی یک حرفی می‌زنند. دولت فعلی آمریکا نه به حرف هایش آدم می‌تواند اعتماد کند نه به قول‌هایی که می‌دهد. هر روز رنگ خاصی دارد و چهره خاصی را از خودش نشان می‌دهد.
** شرق ۹۷/۱/۱۶
*  ممنوعیت خرید اجناس خارجی در ارتش
سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش گفت: ما پیش از‌این نیز از منویات فرمانده معظم کل قوا آگاهی داشتیم. خرید اجناس خارجی که مشابه داخلی دارند در ارتش ممنوع است. به دلیل نوع کاری که ارتش دارد، تکیه به توان داخلی از مدت‌ها پیش آغاز شده است.
**‌ایران ۹۷/۱/۱۶
*  هیأت عالی رتبه ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی به تهران سفر می‌کند
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری‌ایران همکاری و رایزنی‌های‌ایران و ترکیه در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای بویژه مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی را سازنده و مثبت عنوان کرد و خواستار توسعه و تقویت روابط فی مابین در‌این راستا شد. وی با بیان‌اینکه استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران-آنکارا تأثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک هیأت عالی رتبه از مقامات ترکیه برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی میان‌ایران و ترکیه به تهران سفر خواهند کرد.
*  آمادگی‌ایران برای ترغیب حوثی‌ها به شرکت در گفت‌وگو
دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ایران برای ترغیب حوثی‌ها به شرکت در گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده‌است.
گوترش گفت: من تاکنون با نماینده‌ایران در سازمان ملل دیدار کرده‌ام. وی به من گفت که‌ایرانی‌ها آماده‌اند که حوثی‌ها را برای مشارکت در‌این گفت‌وگو ترغیب کنند. دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر‌اینکه «امیدواری برای حل‌ بحران یمن وجود دارد»، تصریح کرد: نماینده ویژه من پس از سفر به ریاض و تماس با حوثی‌ها امیدوار است که برقراری صلح ممکن خواهد بود اما موانع زیادی برای غلبه بر آنها وجود دارد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱/۱۶
*  رشد اقتصادی‌ایران حدود ۴ درصد خواهد بود
صندوق بین‌المللی پول اخیرا گزارشی در مورد اقتصاد‌ایران منتشر کرده و طی بیانیه‌ای به طور خلاصه به‌این گزارش پرداخته است؛ متن‌این بیانیه به‌این شرح است:
به دنبال یک بهبود قوی(در اقتصاد) پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۶، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص واقعی در سال ۱۸-۲۰۱۷ به ۴.۳ درصد برسد.
*  خشم گروههای فلسطینی از اظهارات ذلت‌بار بن سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل
اظهارت اخیر ولیعهد عربستان سعودی درباره حق موجودیت رژیم صهیونیستی با خشم فلسطینیان روبرو شده است. گروههای فلسطینی اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را که طی آن موجودیت رژیم اشغالگر را به رسمیت شناخت و مشروع دانست، محکوم کردند. گروههای فلسطینی درباره پیامدهای‌ایراد‌این سخنان هشدار دادند و آن را خنجر از پشت به فلسطینی‌ها و راهپیمایی بزرگ «بازگشت» در روز زمین دانستند. همچنین تظاهر کنندگان فلسطینی در شعارهای خود محمدبن سلمان را مخاطب قرار دادند و وی را برده آمریکا عنوان کردند.
** وطن امروز ۹۷/۱/۱۶
*  بررسی تهدید‌های اقتصادی تلگرام در جلسه مشترک ۲ کمیسیون‌ مجلس
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه فوق‌العاده کمیسیون‌های «امنیت ملی و سیاست خارجـی» و «اقتصـادی» مجلس برای «بررسی تهدید‌های اقتصادی شبکه تلگرام و ضرورت تامین امنیت اطلاعات شخصی افراد در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی» خبر داد. حسین نقوی‌حسینی تصریح کرد: محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی از جمله میهمانان‌این جلسه خواهند بود.
*  هلاکت ۵۵ نظامی سعودی در یمن
عملیات‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های جیزان، نجران و عسیر علیه نظامیان سعودی و همپیمانان‌شان طی ماه مارس گذشته به کشته شدن ۵۵ نظامی و زخمی شدن ۵۳ تن منجر شد.‌این آمار با رصد اخبار منتشر شده در رسانه‌های رسمی و غیررسمی عربستان سعودی به دست آمده و به همین دلیل نیز اسامی‌این نظامیان منتشر شده است.
** جوان ۹۷/۱/۱۶
*  اصلاح وضعیت اقتصادی با تبلیغات درست نمی‌شود
آیت الله العظمی نوری همدانی در درس خارج فقه خود با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان حمایت از کالای‌ایرانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری امسال را به‌این نام انتخاب کردند که مفهوم آن‌این است که همه مردم باید با خرید اجناس داخلی به حمایت از کالاهای‌ایرانی بپردازند.
استاد سطوح عالی حوزه با بیان‌اینکه اصلاح وضعیت اقتصادی با تبلیغات و جلسات درست نمی‌شود، اضافه کرد: باید با رانت‌خواری و قاچاق کالا مبارزه و از تولید داخلی حمایت شود.
وی با بیان‌اینکه کشور همان‌طور که امنیت می‌خواهد اقتصاد هم لازم دارد، اظهار داشت: دشمن می‌خواهد نظام را ناکارآمد جلوه دهد و ما باید هوشیار و بیدار باشیم.
آیت الله العظمی نوری همدانی با اشاره به انتخاب وزیر خارجه جدید آمریکا، ادامه داد: وی فردی ضد‌ایرانی است و نیت آمریکا نیز فشار بیشتر بر‌ایران است و در چنین وضعی ما هم باید وابستگی خود را به بیرون کشور کم کنیم.
*  تداوم همکاری‌‌ایران و روسیه تا نابودی کامل تروریست‌ها در سوریه
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز سفر به روسیه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مسکو، با سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
امیر حاتمی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه ‌تا نابودی کامل تروریسم در سوریه ادامه خواهد داشت، گفت: ‌همکاری‌های دو کشور ‌براساس عهدی که برای نابودی تروریسم بسته بودیم انجام شد و بر عهد خود ‌با روسیه در این زمینه ‌وفاداریم.
** آفتاب یزد ۹۷/۱/۱۶
*  عربستان عددی نیست که بخواهد در برابر‌ایران عرض اندام کند
سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با اشاره به اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در خصوص جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی‌ایران در ۱۰ تا ۱۵ سال‌ آینده، اظهار کرد: عربستان عددی نیست که بخواهد در برابر جمهوری اسلامی‌ایران عرض اندام کند؛ اگر آمریکا دستش را از پشت عربستان بردارد، عمر‌این‌ها یک روزه به سر می‌آید و سقوط می‌کنند. رژیم جنایتکار آل‌سعود که می‌خواست یک هفته‌ای در جنگ یمن پیروز شود، امروز وارد چهارمین سال تهاجم به یمن شده و کاری از پیش نبرده است.
*  متهم پرونده گلستان هفتم خیابان پاسداران به سه بار قصاص محکوم شد
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از صدور حکم قصاص برای متهم پرونده گلستان هفتم خیابان پاسداران تهران خبر داد.
قاضی محمد شهریاری از صدور حکم محکومیت متهم پرونده خیابان گلستان هفتم پاسداران خبر داد و گفت: متهم به دلیل قتل سه نفر به سه بار قصاص محکوم شده است. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران افزود:‌این حکم قابل اعتراض است و باید در دیوان عالی کشور قطعی شود.
** رسالت ۹۷/۱/۱۶
*  دلیل ناکارآمدی اقتصاد کشور وجود بانک های ربوی است
آیت‌الله جوادی‌آملی در درس تفسیر قرآن کریم خود گفت: دلیل ناکارآمدی اقتصاد کشور وجود بانک های ربوی است. وی با بیان اینکه بانک‌های ربوی و رباخوار محارب هستند، گفت: اینکه هنوز اقتصاد فلج است به همین دلیل است. اکنون در سال حمایت از کالا قرار داریم باید در نظر داشت تولید با کدام سرمایه انجام می‌شود؛ سرمایه ربوی محاربه با خدا است.
*  تحریم‌ های جدید اروپا علیه ایران تا دو هفته دیگر
خبرگزاری رویترز گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید موشکی علیه ایران با هدف قانع کردن ترامپ به ماندن در برجام است. چند دیپلمات آگاه در این‌باره به رویترز گفتند که نمایندگان کشورهای اروپایی در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران گفتگو کردند. یک‌دیپلمات به رویترز گفت: قرار است که موضوع تحریم‌های جدید موشکی ایران تا پیش از نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی در ۱۶ آوریل در لوکزامبورگ نهایی شود.
** مردم سالاری ۹۷/۱/۱۶
*  سال ۹۶ نمایشگاهی از شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه بود
فرمانده کل سپاه، سال ۹۶ را نمایشگاهی از شکست‌های آمریکایی‌ها و متحدانش در سطوح داخلی و منطقه‌ای و پیروزی‌های‌ایران دانست. سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان‌اینکه طراحان آشوب‌های دی‌ماه درصدد بودند خط آشوب و فتنه آفرینی را تا ۲۲ بهمن‌ماه دنبال کنند، گفت: ضد انقلاب و منافقین با حمایت دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظام و ملت‌ایران برنامه‌های مفصل و پیچیده‌ای را به زعم خود برای تمام کردن کار جمهوری اسلامی‌ایران تدارک دیده بودند که با سد مستحکم هوشیاری و بصیرت مردم مواجه شدند.
*  احتمال لغو حکم سپنتا نیکنام توسط دیوان عدالت اداری
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان‌اینکه پایان مهلت ۶ ماهه عدم حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد به معنی لغو عضویت وی نیست، از احتمال لغو حکم موقت عدم حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد توسط دیوان عدالت اداری تا اتخاذ تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر‌این پرونده به نتیجه برسد.
** آرمان ۹۷/۱/۱۶
*  ورود اصولگرایان به انتخابات ۱۴۰۰ با چند کاندیدا
محمدعلی پورمختار نماینده اصولگرای مجلس گفت: بعید می‌دانم که اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به یک نفر بسنده کنند و ممکن است که چند نفر معرفی شوند. احتمال دارد مانند انتخابات اخیر که چند نفر را معرفی کردند در انتخابات ۱۴۰۰ نیز همین اقدام را انجام دهند. البته درست هم همین است که محدود به یک نفر نشوند.
** آفرینش ۹۷/۱/۱۶
*  یک ایرانی تبار معاون وزیر بازرگانی آمریکا شد
نازک نیک اختر، وکیل ایرانی آمریکایی به عنوان معاون جدید وزارت بازرگانی آمریکا سوگند یاد کرد.
نازک نیک اختر معاون وزیر بازرگانی در امور صنایع و تحلیل اطلاعات خواهد بود.پیش تر در ۱۹ مارس سنای آمریکا پس از برگزاری جلسه استماعی با انتصاب نیک اختر موافقت کرده بود. او پیش از این در یک شرکت حقوقی در واشنگتن به عنوان وکیل در زمینه تجارت بین المللی فعالیت کرده است.
** قدس ۹۷/۱/۱۶
*  ترامپ با تداوم حضور نظامیان آمریکا در سوریه موافقت کرد
یک مقام آمریکایی مدعی شده رئیس‌جمهور‌این کشور با تداوم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت کرده است.
این مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: «قصد نداریم فوراً [از سوریه] خارج شویم، اما رئیس‌جمهور تمایلی به حمایت از یک تعهد طولانی‌مدت هم ندارد.»
مقام ارشد آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش گفته ترامپ به فرماندهان نظامی‌این کشور دستور داده آماده خروج از سوریه باشند، اما تاریخی برای‌این موضوع تعیین نکرده است.
*  آمار تلفات تصادفات رانندگی جای نگرانی دارد
آیت الله سبحانی با ابراز نگرانی از آمار بالای تلفات و صدمات تصادفات رانندگی گفت: قبل از‌ایام نوروز هم تذکر دادیم که سفرهای زیاد و غیرضروری به صلاح کشور و مردم نیست.
وی با بیان‌این که هر روز تعداد بسیاری از مردم شیعه و مسلمان بر اساس تصادفات از دست می‌روند یا آسیب‌های جدی می‌بینند، اظهار داشت: بی نظمی و عدم رعایت قانون و استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروها بسیار مشکل ساز است، تعداد کشته‌ها و مجروحان بر اساس تصادفات رانندگی جای نگرانی دارد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.
** خراسان ۹۷/۱/۱۶
*  مستشاران نظامی‌ایران به درخواست دمشق در سوریه حضور دارند
وزیر خارجه‌ایران اعلام کرد که «حضور نظامی ما در سوریه قانونی و به درخواست دمشق صورت گرفته است.» «محمد جواد ظریف» در گفت‎وگو با خبرنگار شبکه بی بی سی عربی اعلام کرد که جنگ و درگیری در سوریه اکنون خیلی کمتر از آن چیزی است که قبل از توافقات آستانه و سوچی وجود داشت.وی افزود: حضور نظامی ما در سوریه قانونی و به درخواست دولتی است که سازمان ملل و جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسند.ظریف با بیان‌این که توافق آتش بس در سوریه منجر به کاهش درگیری‌ها در‌این کشور شده است، ادامه داد: متاسفانه عناصر مسلح اقدام به نقض آتش بس می‌کنند که‌این مسئله به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان سوری می‌انجامد.
*  طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان ، یک شنبه در صحن علنی
نماینده طرقبه و چناران با اشاره به زمان بررسی طرح دو فوریتی اعاده اموال نامشروع مسئولان در صحن علنی مجلس، گفت: طراحان‌این طرح از ابتدا تقاضای بررسی آن را به صورت دو فوریت داشتند، زیرا‌این گونه موارد نباید مشمول زمان شود. دهقان تأکید کرد: در صورت موافقت نمایندگان‌این طرح دو فوریتی یک شنبه در صحن علنی مطرح می‌شود.وی گفت: ۲۰۶ نماینده طرح دو فوریتی اعاده اموال نامشروع مسئولان را امضا کرده‌اند.
** اعتماد ۹۷/۱/۱۶
*  روسیه مصمم به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی در ایران است
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری فدراسیون روسیه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری‌ایران با اشاره به روابط و همکاری‌های مثبت و نزدیک ایران و روسیه در زمینه مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در موضوع سوریه، بر ضرورت گفت‌وگوی دایم و همیشگی مسوولان دو کشور در راستای گسترش مناسبات تهران- مسکو تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه در سطوح عالی سیاسی، اقتصادی، انرژی و دفاعی ادامه می‌یابد، گفت: روسیه مصمم به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی در ایران است.
** شهروند ۹۷/۱/۱۶
*  برگزاری نخستین جلسه هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان
نخستین جلسه هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری، شنبه هفته آینده در دبیرخانه‌ این مجلس در تهران برگزار می‌شود. اعضای هیأت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری ۱۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان هستند که در اجلاسیه اسفندماه با رأی نمایندگان ‌این مجلس انتخاب شدند و ریاست آن را‌ آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری بر عهده دارد.
* ‌ایران موضوع گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و نتانیاهو
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک تماس تلفنی درباره تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام‌این خبر تصریح کرد: ترامپ در‌این گفت‌وگو بر تعهد آمریکا به امنیت اسراییل تأکید و دو طرف توافق کرده‌اند تا به همکاری نزدیک خود برای مقابله با نفوذ‌ایران در منطقه ادامه دهند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
«نامگذاری امسال ، یک مسئله‌ی حساب شده و دقیق است که باید به آن توجه بشود.»
اختصاصی/حضرت آیت الله یزدی درآغاز درس خارج فقه خود درسال جدید با اشاره به رویه مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای مختلف گفتند:«نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، یک مسئله‌ی حساب شده و دقیق است که باید به آن توجه بشود.» ایشان با اشاره به ایرادات مختلفی که نسبت به کیفیت کالاهای ایرانی وجود دارد گفتند: حقیقت این است که کیفیت کالاها همزمان با مصرف آنها و به تدریج بهتر می‌شود. چرا که تولید کننده اگر مصرف داخلی را ببیند قطعا به دنبال افزایش کیفیت کالای خود می‌رود».رییس شورایعالی جامعه مدرسین در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات جهان اسلام و پدیده‌هایی چون اسلام هراسی و نیز روابط پیدا و پنهان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اشاره کردندوگفتند: «ریشه‌های اصلی همه ماجراهای تروریستی در منطقه و اروپا، عربستان سعودی و تعالیم وهابیت است اخیرا هم سران سعودی آشکارا و بی‌پرده ارتباطاتشان را با اسرائیل ذکر کرده اند.آیت الله یزدی در پایان به توطئه های مختلف دشمنان برای سست کردن پایه های اعتقادی مردم از جمله مساله حجاب اشاره کردند و از علما و روحانیون خواستند بیش از پیش برای مقابله با تهاجمات و شبهات فکری و عقیدتی دشمنان و ضدانقلاب حساسیت نشان بدهند.
خروج آمریکا از سوریه، ایران را جسورتر نمی‌کند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی کاخ سفیددر پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا خروج نظامیان آمریکا از سوریه نمی تواند سبب جسارت بیشتر ایران شود؟ گفت: نه، زیرا هدف انتقال وظایف به یک نیروی محلی خواهد بود.سارا سندرز افزود: ما همچنین همپیمانان و متحدان خود را در منطقه داریم که در خطر قرار دارند.آنها باید سرمایه گذاری بیشتری بر روی این موضوع انجام دهند.
حمله موشکی یمنی ها به انبار‌های نفتی عربستان
باشگاه خبرنگاران/یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با موشک بالستیک ‹‹بدر ۱›› انبار‌های شرکت نفتی آرامکوی عربستان را در جیزان هدف قرار داد.
خشم رژیم صهیونیستی از نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه
باشگاه خبرنگاران/آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ضمن ابراز ناخرسندی از نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای کاهش تنش در سوریه با ادعای اینکه این نشست مورد تایید سازمان ملل متحد نیست، گفت: آن‌ها می‌خواهند بدون حضور آمریکا آینده سوریه را تعیین ‌کنند.روسای‌جمهور ایران، روسیه و ترکیه روز چهارشنبه در نشستی در آنکارا درباره ادامه اقدامات مشترک برای کاهش تنش‌ها در سوریه گفتگو کردند.
بررسی اقدامات لازم برای خروج از برجام از سوی مقام‌های امنیتی آمریکا
باشگاه خبرنگاران/آسوشیتدپرس نوشت: در حالی که کمتر از پنج هفته به ضرب‌الاجل دونالد ترامپ در خصوص برجام باقی مانده، مقام‌های امنیت ملی آمریکا هم اکنون اقدامات پس از خروج از برجام را بررسی و پیش بینی می‌کنند.در ادامه این گزارش آمده است که کسی از عواقب خروج آمریکا و واکنش ایران به آن نیز خبر ندارد و در واقع هیچ کس نمی داند چه اتفاقی رخ می‌دهد.به گفته مقام‌های آمریکایی، دیپلمات‌ها و مشاوران غیررسمی دولت ترامپ، سناریوهای در دست بررسی مواردی مانند نحوه معرفی خروج از برجام به عنوان راهبرد صحیح، میزان شدت عمل برای بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران و نحوه رسیدگی به واکنش‌های ایران و اروپا پس از خروج را شامل می‌شوند.
تراز تجاری منفی۷میلیارد دلاری ایران در سال۹۶
مهر/ رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس آمار گمرک پارسال حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم یعنی ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشتیم.خسروتاج افزود: در صادرات در بخش صنعت و معدن به رشد ۲۲ درصدی رسیدیم اما به علت کاهش در میعانات گازی و برخی اقلام پتروشیمی نتوانستیم به رشد مطلوب مورد نظر قانون گذار یعنی ۲۲ درصد برسیم.وی افزود: واردات سال ۱۳۹۶ کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ میلیارد دلار رشد داشت.
حزب الله در جنگ، صهیونیستها را شکست می‌دهد
مهر/یکی از نمایندگان وابسته به فراکسیون مقاومت در پارلمان لبنان به تهدیدات رژیم صهیونیستی درباره جنگ بزرگ با حزب الله در سال جاری میلادی واکنش نشان داد. نواف الموسوی افزود: ما در صورتی که جنگ علیه لبنان به راه انداخته شود توان شکست دادن دشمن صهیونیستی را داریم. اگر دشمن فکر می‌کند که می‌تواند مرتکب جنایات علیه غیرنظامیان لبنانی شود بدون اینکه جواب کوبنده ای دریافت کند سخت در توهم به سر می‌برد.
ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای‌ است
 فارس/رئیس سازمان جاسوسی موساد بار دیگر به تکرار اتهامات علیه ایران پرداخته و تهران را به تلاش برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم کرده است.«یوسی کوهن»، در جلسه‌ای مدعی شده اطمینان دارد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای است. وی توافق هسته‌ای ایران را «اشتباهی وحشتناک» خوانده و مدعی شده که این توافق به ایران اجازه می‌دهد بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای خودش را سالم نگاه دارد و محدودیت‌های آن علیه ایران ظرف چند سال آینده منقضی خواهند شد.
 افغانستان در حال تبدیل شدن به پایگاه جدید داعش
فارس/وزیر دفاع روسیه می‌گوید پس از برخورد قاطع ائتلاف ایران و روسیه با تروریست‌ها در سوریه، حالا داعش در مناطق دیگر و به خصوص افغانستان در حال ایجاد پایگاه است. «سرگئی شویگو» تاکیدکرد: آمریکا و متحدانش در ائتلاف به اصطلاح ضدداعش، عزمی برای مبارزه با تروریست‌ها وداعش نداشته‌اند.
آمریکا خواستار ۱۵ سال حبس برای بانکدار ترکیه‌ای شد
فارس/دادستان‌های آمریکایی به دنبال محکوم کردن معاون سابق بانک خلق ترکیه به تحمل بیش از ۱۵ سال حبس به جرم ادعایی کمک به دور زدن تحریم‌های اقتصادی و بانکی علیه ایران هستند. دادستان‌های آمریکایی از یک قاضی فدرال خواسته‌اند «مهمت هاکان آتیلا» را به تحمل بیش از ۱۵ سال حبس محکوم کند.
کالاهایی وارد کشور می‌شود که ما در دنیا صاحب برند آن هستیم
باشگاه خبرنگاران/رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عدم‌برنامه مشخص وزارت صنعت، برای تفکیک کالاهای وارداتی گفت: اکنون کالاهایی وارد کشور می‌شود که صادرکننده نمونه آن در دنیا هستیم.پورابراهیمی گفت: اکنون سالانه ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار واردات به کشور صورت می‌گیرد که باید در رابطه با آن آنالیز دقیقی صورت بگیرد و کالاهایی که در زمینه توسعه تولید کشور قرار می‌گیرد از موارد مصرفی جداسازی شود.وی افزود: مقرر شده بود وزارت صنعت، در این زمینه اقدام کند اما تاکنون عملاً برنامه مشخصی در این رابطه نداشته است .
ایران قربانی سلاح شیمیایی وسکوت جهانی است
ایرنا/ نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاحهای شیمیایی درجلسه فوق العاده این سازمان برای بررسی مناقشه روسیه و غرب درباره پرونده اسکریپال (جاسوس روسی) گفت که ایران قربانی سلاح شیمیایی و سکوت جهانی است.جهانگیری در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه شورای اجرایی این سازمان اظهار کرد، سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاح های شیمیایی به نفع دولت های عضو نبوده و اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
ریاض، درآمدهای حج را صرف جنگ یمن می‌کند
ایرنا/’هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین’ با برگزاری کنفرانسی در تایلند، ضمن تاکید بر ناکامی عربستان در نحوه اداره اماکن مقدس مسلمانان، با بهره‌برداری سیاسی حج از سوی ریاض و سوء استفاده از درآمدهای حاصل آن در جنگ یمن، مخالفت کرد.در این کنفرانس، شماری از علما، اساتید، پژوهشگران، نمایندگان مراجع دینی، مسئولان دفاتر حج، دانشجویان و شخصیت های دیگر تایلندی حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *