خبرروز ۱۳۹۶/۱۲/۲۳

  • رهبر معظم انقلاب درگذشتِ آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی را تسلیت گفتند
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بین حوزه قم و نجف تقابل ایجاد نکنیم
  • پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت آیت الله شاه‌آبادی: آیت الله شاه آبادی همواره در صراط مستقیم گام برداشت
  • آیت الله حسینی بوشهری: نمایندگان طلاب در تحول حوزه نقش کلیدی ایفا می‌کنند
  • آیت الله بهشتی: طرح مسائلی مانند علم دینی نتیجه‌ای جز شبهه‌افکنی ندارد
  • حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی: تفکر سکولار آفت حوزه انقلابی است

 

** جام جم ۹۶/۱۲/۲۳
*  مویدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در حکمی علی مویدی خرم‌آبادی را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.
** همشهری ۹۶/۱۲/۲۳
*  تاریخ دیدار ترامپ و بن سلمان مشخص شد
به گفته کاخ سفید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز ۲۹ اسفند با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کند. این سومین سفر خارجی بن سلمان طی یک ماه گذشته، بعد از مصر و انگلیس خواهد بود. از سوی دیگر شبکه روسیاالیوم به نقل از یک منبع آگاه خبر داده ولیعهد عربستان در آینده نزدیک به عراق سفر خواهد کرد و بغداد و نجف از جمله مقاصد سفر وی اعلام شده است.
** کیهان ۹۶/۱۲/۲۳
رهبر معظم انقلاب درگذشتِ آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی را تسلیت گفتند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، درگذشتِ عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج آقا‌ نصرالله شاه‌آبادی رحمه‌الله‌علیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و بیت رفیع شاه‌آبادی و همه‌ ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات ایشان را که از شاگردان و نزدیکان امام راحل عظیم‌الشأن و از وفاداران به انقلاب و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی بودند، از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
*  ربیعی و آخوندی به کار و راه خود ادامه می‌دهند
نمایندگان در جلسه صبح و بعدازظهر دیروز مجلس شورای اسلامی دو وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را استیضاح و به ادامه فعالیت آنان رأی دادند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۲۶ رأی موافق استیضاح، ۱۲۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع و یک رأی باطله از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.
عباس آخوندی با ۹۲ رأی موافق استیضاح، ۱۵۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.
** شرق ۹۶/۱۲/۲۳
*  حمله به آشتی ملی
رامی حمدالله، نخست‌وزیر فلسطین، در سفر کم‌سابقه خود به غزه، از ترور جان سالم به‌در برد. خودروی او به محض ورود به غزه مورد هدف قرار گرفت و با این انفجار روند ازهم‌پاشیده آشتی ملی میان حماس و تشکیلات خودگردان فلسطینی پیچیده‌تر از گذشته شد. گرچه رامی حمدالله از این انفجار جان سالم به‌در برد، اما تعدادی از همراهان او زخمی شدند. در این خودرو علاوه‌بر رامی حمدالله، ماجد الفرج، رئیس سازمان اطلاعات فلسطین، هم حضور داشت.
** ایران ۹۶/۱۲/۲۳
*  روابط تهران – باکو درراستای منافع دو ملت است
رئیس جمهوری روابط ایران و جمهوری آذربایجان را رو به گسترش و در راستای منافع دو ملت دانست و بر ضرورت تلاش برای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – باکو تأکید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دیروز در دیدار «شاهین مصطفی‌اف» وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان، اراده دولت‌ها و ملت‌های ایران و جمهوری آذربایجان را در توسعه مناسبات و همکاری‌های فی مابین حائز اهمیت برشمرد و از تلاش‌های سفرا و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان قدردانی کرد.
*  ١٢ سند همکاری بین تهران – باکو امضا می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در پایان دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، ۱۲ سند همکاری امضا می‌شود. «مسعود کرباسیان» در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: پس از مراسم افتتاحیه، گروه‌های کاری تشکیل می‌شود.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۲/۲۳
*  پنجمین کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا ۲۲ اسفند برگزار شد
پنجمین کنگره ملی روز بزرگداشت شهدا (۲۲ اسفند) با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس بنیاد شهید و جمع فراوانی از پدران، مادران،‌همسر و فرزندان شهدا دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و جهاد علوم هسته‌ای، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی در این مراسم با اشاره به برنامه دیدارهای رهبر معظم انقلاب با خانواده‌های شهدا گفت: یکی از برنامه‌های ثابت حضرت آقا دیدار با خانواده‌های شهداست. ایشان هفته‌ای چند بار بعد از نماز با خانواده شهدا ملاقات می‌کنند و گاهی بدون خبر قبلی به منزل برخی از خانواده‌های شهدا می‌روند. ساعت‌های نشستن کنار خانواده شهدا را بهترین لحظات عمرشان می‌دانند، زیرا اهمیت کار شهید را می‌دانند. وظیفه دولتمردان هم این است که هر کجا هستند نسبت به خانواده شهدا به دیده احترام نگاه کنند.
*  تعیین قدس به عنوان “پایتخت دائم میراث عربی” توسط اتحادیه عرب
اتحادیه عرب طی نشستی در قاهره، پایتخت مصر به مناسبت “روز میراث عربی” قدس را به عنوان “پایتخت دائمی میراث عربی” انتخاب کرد. اتحادیه عرب در نشست خود در سطح وزراء در ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ تصمیم گرفت تا روزی را برای میراث عربی اختصاص دهد.
** وطن امروز ۹۶/۱۲/۲۳
*  سپاه ادعای یکی از محکومان قضایی را تکذیب کرد
در پی ادعای واهی مطرح‌شده توسط یکی از محکومان محاکم قضایی در نامه به یکی از فرماندهان عالی‌رتبه و محبوب سپاه مبنی بر «رد اتهام وارده درباره دخل و تصرف شخصی در وجوه بیت‌المال» که در سایت خبری حامی وی منتشر شده است، سردار رمضان شریف سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح این‌گونه ادعاهای بی‌اساس را حرکتی نخ‌نما خواند و اظهار کرد: رأی محاکم قضایی براساس مدارک مستند، مستدل، دقیق و قوی صادر می‌شود و فرافکنی و طرح سناریوهای تکراری علیه نهادها و اشخاص در کشور بار جرائم متهمان را کاهش نمی‌دهد.
*  سلاح جدید اسرائیل علیه معترضان فلسطینی
ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار جهت متفرق کردن تظاهرکنندگان فلسطینی از پهپاد استفاده کرد. روزنامه هاآرتص نوشت: استفاده از پهپاد معمولا برای فیلمبرداری استفاده می‌شود اما اسرائیل این بار به طور آزمایشی از طریق آن اقدام به متفرق کردن تظاهرکنندگان با گاز اشک‌آور کرد. حدود ۲۰۰ فلسطینی روز جمعه در شرق الشجاعیه در نوار غزه تظاهرات کردند. سازندگان این سلاح می‌گویند سربازان اسرائیلی می‌توانند از طریق این پهپاد از مسافت‌های بسیار دور تظاهرکنندگان را متفرق کنند.
** جوان ۹۶/۱۲/۲۳
*  سال ۹۶ غلبه قدرت مقاومت در منطقه بود
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در اجلاسیه خبرگان رهبری، با اشاره به توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: سال ۹۶ سال شکست داعش و تکفیری‌های مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی در عراق و سوریه بود که بزرگترین پیروزی جبهه مقاومت اسلامی در منطقه محسوب می‌شود.
وی افزود: از طرف دیگر، سال ۹۶ سال غلبه قدرت مقاومت در منطقه است که نمونه بارز این ادعا ساقط کردن هواپیمای F16 رژیم صهیونیستی توسط ارتش سوریه بود که در نوع خود سابقه نداشت و این اتفاق در پرتو پیروزی‌های مقاومت در منطقه است و شکست بسیار بزرگی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی بود.
*  آمریکایی‌ها عقرب جراره هستند
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان مهدی و حمید باکری در تالار وزارت کشور با تأکید بر اینکه اگر امثال شهید باکری‌ها نبودند، شاید ما به سرمایه‌های عظیم نهفته در وجودمان پی نمی‌بردیم، تصریح کرد: وجود چنین الگو‌هایی حجت را بر ما تمام کرده و این لطف خداوند به ما بندگان است. امیر موسوی در ادامه گفت: دشمنان ما هر چه می‌خواهند انجام بدهند. هر چه می‌خواهند فشار بیاورند، آن‌ها کار خود را می‌کنند و ما هم باید به تکلیف خود عمل کنیم. فرمانده کل ارتش اضافه کرد: امریکایی‌ها عقرب جراره هستند و کارشان زهر در جان ملت ریختن است، عقرب جراره را باید زیر پا له کرد.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۲/۲۳
*  محکومیت زیباکلام به ۲ سال محرومیت از فعالیت سیاسی
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران از ابلاغ حکم خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: طبق اعلام دادگاه بنده محکوم به ۱۵ ماه حبس تعزیری و دو سال محکومیت از فعالیت اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی شدم. وی با اشاره به قانون مجازات اسلامی گفت: حداکثر مجازات این جرم در قانون یک سال حبس است که به علت داشتن سابقه محکومیت بخاطر تبلیغ علیه نظام حکم من تشدید شد و محکوم به ۱۸ ماه حبس شدم.
*  طرح اعاده اموال نامشروع با این کیفیت قابلیت اجرا ندارد
حجت الاسلام‌والمسلمین منتظری در پاسخ به سؤالی در رابطه با طرح اعاده اموال نامشروع گفت: با اصل قضیه مخالفتی نداریم و هرکسی در هر جایگاه و مقامی و هر زمانی اگر پول و مال نامشروعی به دست آورده باشد به لحاظ موازین شرعی و قانونی حتما باید آن را به بیت‌المال برگرداند. هیچ فردی که معتقد به موازین و قوانین قانونی است با اصل این قضیه مخالف نیست و بنده نیز مخالف نیستم. وی تاکید کرد: این طرح با این کیفیت قابلیت اجرا ندارد مگر اینکه اشکالات آن را برطرف کرده و سپس آن را اجرایی نمایند.
** رسالت ۹۶/۱۲/۲۳
*  ریشه همه فتنه‌ها در منطقه صهیونیست‌ها هستند
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار حجت الاسلام حاجی‌صادقی نماینده جدید ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه انقلاب ارکان و مؤلفه هایی دارد و یکی از آنها پیروی از ولایت فقیه است، گفتند: این روزها، شاهد بودیم که بعضی از افراد و فرقه‌ها با چراغ سبز دشمن و پول آنها به سفارت ایران حمله می‌کنند، این دشمن است و نباید در مقابل آن ساکت بود.وی با بیان اینکه ریشه همه فتنه‌ها در منطقه صهیونیست‌ها هستند، تأکید کرد: الان دولت عربستان این همه مسلمان یمنی را به خاک و خون می کشد، این به دلیل چراغ سبز آمریکا و صهیونیزم جهانی است.
وی با بیان اینکه شکل گیری بسیج توانست بسیاری از فتنه‌های دشمنان را خنثی کند، بیان داشتند: شکل گیری بسیج باعث شد بسیاری از جوانان با عضویت در این سازمان برای دفاع از دین به میدان بیایند.
*  طرح مسائلی مانند علم دینی نتیجه‌ای جز شبهه‌افکنی ندارد
آیت الله احمد بهشتی در نطق پیش از دستور اجلاسیه خبرگان اظهار داشت: بعضی مسائل به جای تریبون عمومی، باید در حوزه و دانشگاه طرح شود. عده ای بدون توجه به این امر مسائلی مانند علم دینی یا غیردینی، حجاب اجباری یا اختیاری و امثال این‌ها را در تریبون های عمومی و سخنرانی‌ها مطرح می کنند که نتیجه ای جز شبهه افکنی و ایجاد تردید نسبت به مسلمات ندارد.وی افزود: مگر بی حجابی و بدحجابی در جامعه از منکرات نیست؟ این مقوله امری نیست که به سلیقه افراد واگذار شده باشد. اسلام مخالف آزادی نیست اما نه آزادی همراه با فساد و بی بندو باری بلکه آزادی عقل و عقلانیت و رهایی از توطئه های استکباری. آزادی این است که مردم حق انتقاد داشته باشند.
** مردم سالاری ۹۶/۱۲/۲۳
*  خیابان نفت به نام «مصدق» نامگذاری شد
اعضای شورای شهرتهران به تغییرنام خیابان نفت به نام «مصدق» رای مثبت دادند.اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز خود به تغییر نام خیابان نفت به نام «محمد مصدق» در آستانه ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت، رای مثبت دادند.
** فرهیختگان ۹۶/۱۲/۲۳
*  برای مردم رفع حصر اولویتی ندارد
عبدا… نوری وزیر کشور دولت اصلاحات در دیدار با جمعی از دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی تصریح کرده برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی مانند رفع حصر کمتر مطرح است و هیچ‌کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در خانه دارد، اولویتش رفع حصر باشد.
** آرمان ۹۶/۱۲/۲۳
*  واکنش واعظی به اظهارات آیت‌ا… جنتی
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: دولت به رفع دغدغه‌های دلسوزانه بزرگان کشور، مراجع عظام و همچنین حضرت آیت‌ا… جنتی رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری اهتمام داشته و دارد. وی افزود: دولت، یکپارچه و انقلابی است و اکثر اعضای ارشد دولت همت خود را در دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلاب به کار گرفته‌اند و در این راه مصمم هستند و به آن افتخار می‌کنند. واعظی تصریح کرد: انتظار دولت و توقع مردم این است که صحت و سقم اطلاعات و نامه‌هایی که از مسیرها و با انگیزه‌های مختلف به دست بزرگان می‌رسد، قبل از طرح در تریبون‌های عمومی از مسئولان دولت استعلام شود. وی تاکید کرد: شخصا آمادگی دارم چنین مواردی را بررسی و پاسخ دهم و منطقی است که اگر قرار است ادعایی درباره رئیس جمهوری و دولت از تریبون‌های مهم ملی مطرح شود، پاسخ و توضیحات دولت هم بیان شود تا اطلاعات مخدوش و اثبات نشده موجب بی اعتمادی مسئولان و دستگاه‌ها به یکدیگر و لطمه به سرمایه اجتماعی نظام اسلامی نشود.
*  ضبط اموال متهم ۵۰۰‌ میلیاردی
عضو هیات تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از ضبط اموال متهم ۵۰۰‌میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. اسدا… عباسی با اشاره به متهم صندوق ذخیره فرهنگیان که به آلمان فرار کرده بود، افزود: اموال این شخص در حال کارشناسی و قیمت‌گذاری است که بخشی از اموال وی ضبط و عودت داده شده است، مابقی اموال وی نیز در حال قیمت‌گذاری است.
** آفرینش ۹۶/۱۲/۲۳
*  “مایک پمپئو”رئیس سیا، وزیر امور خارجه آمریکا شد
رئیس جمهور آمریکا وزیر خارجه را برکنار کرد.
دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا با انتشار یک توئیت از برکناری “رکس تیلرسون” وزیر خارجه خبر داد. ترامپ همچنین “مایک پمپئو” مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را جایگزین او کرده است.ترامپ علاوه بر این گفت که با تیلرسون بر سر موضوع برجام اختلاف داشته است.رئیس جمهور آمریکا همچنین خانم “جینا هاسپل” را به عنوان رئیس جدید سیا معرفی کرد. هاسپل افسر اطلاعاتی باتجربه است. این برای اولین بار است که یک خانم به این سمت منصوب می شود.
*  تاکید ایران و پاکستان بر تقویت همکاری های مرزی و دفاعی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین روز از سفر خود به اسلام آباد با حضور در مقر فرماندهی ارتش پاکستان، با عالی ترین مقام ارتش این کشور دیدار کرد. محمد جواد ظریف در دیدار با ژنرال ‘قمر جاوید باجوا’، درباره موضوعات مهمی از جمله تقویت همکاری های مرزی، مبارزه با تروریسم و کمک به حل صلح آمیز مسایل و مشکلات منطقه و جهان اسلام تاکید کردند.دو طرف در این دیدار مهم همچنین بر ضرورت تقویت همکاری‌های همه جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به ویژه در زمینه های دفاعی، مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت مرزها تاکید کردند.
** قدس ۹۶/۱۲/۲۳
*  تفکر سکولار آفت حوزه انقلابی است
عضو خبرگان رهبری گفت: اگر نماینده‌ای انقلابی نباشد و غیرانقلابی‌ها وارد مجمع طلاب شوند، باید منتظر کسانی باشیم که دارای تفکر سکولار هستند و قصد دارند مسائل حوزه را از انقلاب و حکومت جدا کنند اینها افرادی هستند که توجهی به سنت‌های حوزه ندارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی با اشاره به اهمیت و نقش نمایندگان طلاب و فضلای حوزه گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، تشکل جوانی است و این تشکل با توجه به مجموعه‌ای که دارد، می‌تواند نقش‌آفرین باشد.
*  بین حوزه قم و نجف تقابل ایجاد نکنیم
آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی نسبت به تلاش عده‌ای برای ایجاد تقابل بین حوزه قم و نجف هشدار داد و تأکید کرد فرهنگ حاکم بر این دو حوزه با یکدیگر متفاوت است اما این تفاوت هرگز نمی تواند سبب تقابل شود. این مرجع تقلید در دیدار مدیرعامل و مسئولان خبرگزاری رسا افزود: ما معتقدیم که حوزه باید استقلال داشته باشد چرا که وابستگی به دولت هر چند دولت اسلامی باشد به هیچ وجه مصلحت نیست؛ برخی جاها که وابسته شدند چیزی را که باید نقد کنند، مورد نقد قرار نمی دهند. یکی از اشکالات که برخی به حوزه قم می‌کنند این است که می‌گویند حوزه قم نباید مانند الازهر وابسته به دولت شود در حالی که حوزه قم هیچگاه مانند الازهر نبوده و نخواهد بود، شیخ الازهر از سوی دولت تعیین می‌شود اما مرجع حوزه قم را که هرگز دولت تعیین نمی کند بلکه نخبگان حوزوی تعیین می‌کنند.
** خراسان ۹۶/۱۲/۲۳
*  نامه ۲۰۰تشکل دانشجویی خطاب به شورای نگهبان درباره لایحه «پالرمو»
۲۰۰ تشکل دانشجویی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای نگهبان درباره لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو» اعلام کردند: تقاضا داریم که در بررسی این لایحه اشتباه تاریخی برجام تکرار نشود.
*  مسئولان و مقامات سیاسی همگی زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند
نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت سامانه دریافتی مسئولان و مدیران گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور، مسئولیت راه‌اندازی این سامانه را بر عهده دارد. مسئولان و مقامات سیاسی همگی زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها نیز شامل آن‌ها نمی‌شود.
** اعتماد ۹۶/۱۲/۲۳
*  بقایی راهی زندان شد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و همچنین ابلاغ حکم صادره، مامورین پلیس روز سه‌شنبه (٢٢/١٢/١٣٩۶) نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله ١۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده و به زندان معرفی شد. دادستانی تهران متعاقبا در مورد مفاد حکم صادره جداگانه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
** شهروند ۹۶/۱۲/۲۳
*  لایحه بودجه دوباره به مجلس بازگردانده شد
دیروز شورأی نگهبان نظر خود را در مورد لایحه بودجه ‌سال ۱۳۹۷ کل کشور اعلام کرد. پس از بررسی اصلاحات انجام شده از سوی مجلس محترم، نظر نهایی شورأی نگهبان درخصوص لایحه بودجه ‌سال ۱۳۹۷ کل کشور بدین شرح اعلام شد: با توجه به این‌که در بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ اصلاحی به عمل نیامده است، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.
** صبح نو ۹۶/۱۲/۲۳
*  آمریکا در جایگاهی نیست که برای برجام شرط تعیین کند
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیت خود نوشت: آمریکا در جایگاهی نیست که برای برجام شرط تعیین کند. آقای ترامپ عادت به غیرقابل پیش بینی بودن دارد و به همین دلیل برای هر کسی می‌خواهد با او تعامل کند، غیرقابل اعتماد است. اگر امضای آمریکا (پای توافق‌ها) فقط ۴ تا ۸ سال اعتبار داشته باشد، دیگر کسی تمایلی نخواهد داشت که با کاخ سفید به توافق برسد.
*  عامل حمله به اقامتگاه سفیر ایران در وین، گرایش سلفی داشته است
رئیس امنیت ملی اتریش اعلام کرد که فرد مهاجم به اقامتگاه سفیر ایران در وین، گرایش سلفی و افراطی داشته است. وی توضیح داد که اشیاء یافت شده در منزل فرد مهاجم و فعالیت‌های او در شبکه‌های اجتماعی در روزهای آینده بررسی و تحلیل خواهند شد اما فعلا جزئیات بیشتری درباره پیش‌زمینه یا انگیزه‌های احتمالی او وجود ندارد.
** سازندگی ۹۶/۱۲/۲۳
*  رحمانی فضلی وزیر کشور در دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل متحد: تولید بیش از ٩ هزار تن مواد مخدر در افغانستان، زنگ خطر و هشدار جدی برای جامعه جهانی است و ضرورت دارد تا کشورهای جهان بر اساس اصل مسئولیت مشترک به تکالیف و وظایف خود عمل کنند. تولید بیشتر مواد مخدر به معنای تحمیل خسارت بیشتر به کشورهای منطقه و مسیر ترانزیت، افزایش میزان ترانزیت مواد به بازارهای مصرف در اقصی نقاط جهان و توزیع بیشتر مواد مخدر در سطح جهان است. رحمانی فضلی ادامه داد: برنامه‌های راهبردی و استراتژیک ایران، بصورت جامع و متوازن و مبتنی بر برنامه‌های حوزه مقابله با تولید، ترانزیت، قاچاق و توزیع مواد مخدر، اقدامات پیشگیرانه، برنامه‌های درمانی، کاهش آسیب و صیانت، شناسایی اموال و دارایی‌های قاچاقچیان، مبارزه با پولشویی و… است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
آیت الله شاه آبادی همواره در صراط مستقیم گام برداشت
اختصاصی/ جامعه مدرسین در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال مرحوم آیت الله شاه آبادی بیان داشت: این عالم جلیل القدر که محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی حجت و حضرت امام خمینی(رحمهالله علیهم اجمعین) را درک کرده بود همواره در راه ترویج معارف ناب مکتب اهل بیت (علیهم السلام) خدمات شایسته‌ای نموده و در صراط مستقیم گام برداشته و حضور درخشانی داشته‌اند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این فقیه پرهیزگار را به اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، شاگردان، مریدان، حوزه‌های علمیه و بویژه بیت شریف شاه‌آبادی تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت و مغفرت الهی و علو درجاتشان را مسئلت می‌نماید.
دشمن از طریق فضای مجازی وارد خانه‌های ما شده است
مهر/ حضرت آیت الله سبحانی در دیدار با حجت‌الاسلام‌ حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون، اظهار داشت: هدف سپاه پاسداران از ابتدا این بود که دارای معنویت خاصی باشد و با دیگر گروه‌ها فرق کند و به خاطر معنویتی که دارد حافظ نظام باشد.وی در ادامه به فضای مجازی پرداخت و ابراز داشت: دشمن از طریق این فضا وارد خانه‌های ما شده است لذا باید برای آن تدبیری اندیشید و گرچه ما مخالف فضای مجازی و بسته شدن آن و دیوار کشیدن به دور کشور نیستیم اما نباید اجازه دهیم هر میکروبی وارد خانواده‌های ما شود.
مجمع نمایندگان تشکیلاتی است که پویایی حوزه خواهد بود
رسا/ آیت الله سیداحمد خاتمی در رابطه با برخی از فضا سازی‌های اخیر درباره عدم حضور طلاب در انتخابات هشتمین دوره مجمع به اهمیت مجمع نمایندگان برای طلاب سخن گفت و اظهار داشت: حضور طلاب در این انتخابات بسیار با شکوه بوده است، نقد سازنده همیشه کارگشا است؛ اما فریبکاری سیاسی راهی به جایی نمی برد. وی با بیان اینکه اصل تشکیلات مجمع نمایندگان ستودنی است، گفت: مجمع نمایندگان تشکیلاتی است که پویایی حوزه خواهد بود و این موجی که ایجاد شده و برخی کلمه تحریم را آوردند، این بدترین شیوه موضع‌گیری‌هاست که انجام گرفته و خوشبختانه طلاب هم اعتنا نکردند.
نمایندگان طلاب در تحول حوزه نقش کلیدی ایفا می‌کنند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری با شرکت در انتخابات مجمع نمایندگان گفت: نمایندگان مجمع طلاب می‌توانند پیشنهادهای خوبی به جامعه مدرسین و شورای عالی و مدیریت حوزه منتقل و در شکوفایی و تحول حوزه نقش کلیدی را ایفا کنند. وی خاطرنشان کرد: در طول این چند سالی که مجمع نمایندگان طلاب مشغول به کار بوده آثار و برکات خوبی در این زمینه داشت، امیدواریم که در این دوره هم با سلامت کار انتخابات انجام بگیرد و نمایندگان و منتخبین طلاب و فضلا در جایگاهی که قرار می‌گیرند دلسوزانه و مخلصانه نسبت به حوزه و نیازهای طلاب طرح و برنامه داشته باشند.
پلیس انگلیس در ماجرای تعرض به سفارت کوتاهی کرد
تسنیم/ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در خصوص حمله به سفارت ایران در انگلیس در جمع خبرنگاران گفت: پلیس انگلیس در دو حوزه کوتاهی کرده و ما در حال پیگیری هستیم. وی ادامه داد: هم در اینکه از قبل تمهیدات لازم را در جلوگیری از این واقعه بیندیشد و هم تعلل و تاخیری که در اتمام این ماجرا نشان دادند و ماجرایی که می‌شد خیلی سریعتر خاتمه یابد بیش از ۲ ساعت به طول انجامید.
ایران در آستانه کسب پیروزی در خاورمیانه است
مهر/ سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی آمریکا با اذعان به عقب گرد آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه، اظهار داشت که ایران «در آستانه کسب پیروزی» در منطقه است. «لیندسی گراهام» نوشت: «بارها به منطقه [خاورمیانه] سفر کرده ام، اما سفر اخیرم دلسردکننده‌ترین دیدارم ظرف سالهای گذشته بود» وی در ادامه می‌نویسد: «ایران با کمک ولادیمیر پوتین [رئیس جمهور روسیه] و بشار اسد [رئیس جمهور قانونی سوریه]، در آستانه پیروزی است. در مقابل، اعراب سنی، اسرائیل و آمریکا دچار عقب گرد شده اند»
برجام یکی ازبدترین توافق‌هایی است که تاکنون شاهدآن بوده‌ایم
مهر/رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه برجام یکی از بدترین توافق هایی است که تا کنون شاهد آن بوده ایم، مدعی شد: «ایران در پشت تمامی مشکلات در خاورمیانه است» «دونالد ترامپ» در جمع تفنگداران دریایی در ایالت کالیفرنیا مدعی شد: «ما همچنین با متحدان و هم پیمانان خود تعامل می‌کنیم تا راه ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را مسدود و با حمایت این کشور از تروریسم و خونریزی در سراسر جهان مقابله کنیم»
برکناری تیلرسون؛ «جایزه» ترامپ به ائتلاف تحریم‌کننده قطر
تسنیم/ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای‌الیوم» به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به برکنار کردن «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه پرداخت و نوشت: تصمیم «قابل انتظار» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به برکنار کردن وزیر خارجه‌اش، رکس تیلرسون چه بسا «جایزه بزرگی» است که وی به شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی تقدیم خواهد کرد که قرار است یک هفته دیگر با وی در کاخ سفید دیدار کند. تیلرسون به داشتن روابط استراتژیک با دولت قطر، داشتن مواضعی مخالف با لغو توافق هسته‌ای با ایران، و تمایلش بر ماندن ترکیه با ریاست «رجب طیب اردوغان» به عنوان همپیمان قابل اعتماد واشنگتن، مشهور است.
مایک پومپئو از حامیان شکنجه و خشونت است
واحد مرکزی خبر/ سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک با انتقاد از معرفی مایک پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و جینا هاسپل به عنوان رئیس جدید سیا گفت این دو حمایت از خشونت و شکنجه را در کارنامه خود دارند و سنای آمریکا باید جلوی این انتصاب‌ها را بگیرد. در این بیانیه آمده است: با توجه به تاریخچه و کارنامه آنها و حمایت آنها از اقدامات خشونت آمیز و نیز بکار بردن آن در خارج از کشور، سنای آمریکا باید متقاعد شود که نامزدی هر دو را رد کند.
وزیر خارجه ترکیه از ارتباط اطلاعاتی کشورش با سوریه خبر داد
ایرنا/ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: امکان تماس واحدهای اطلاعاتی ترکیه و سوریه با یکدیگر در منطقه وجود دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر همکاری آنکارا و سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی گفت: تماس هایی میان واحد‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه در موضوعاتی مشخص در منطقه وجود داشته و احتمال ادامه این مراوده اطلاعاتی وجود دارد اما در حین تماس نمایندگان اطلاعاتی دو کشور، موضوعات سیاسی مورد بحث نبوده و نخواهد بود.
رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد ایران در ۹ ماهه امسال
فارس/ به گزارش مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در نه ماهه نخست سال جاری به رقم ۵۰۶ هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان و بدون احتساب نفت ۴۳۶ هزار و ۳۶۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. نتایج مذکور حاکی از آن است که در ۹ ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ١، گروه صنعت ٣,١ و گروه خدمات ٧ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته است.
تاکید بر ضرورت انجام همکاری‌های مشترک در مبارزه با مواد مخدر
مهر/ وزیر کشور و کار سنگاپور در حاشیه شصت و یکمین اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار بر ضرورت تعیین راهکارهای مناسب به منظور انجام همکاری‌های مشترک دو کشور در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها تاکید کردند. همچنین مقرر شد تا تمهیدات لازم برای تنظیم و امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های دو جانبه اتخاذ و از طریق مجاری دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *