خبرروز ۱۳۹۶/۱۲/۱۷

سـالـروز میـلاد حضرت فاطمه زهرا علیها السلام را تبریک می‌گوییم

  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: حقیقت اسلام و کلام معصومان برای جهانیان تبیین شود
  • آیت الله مقتدایی : شبهات دینی جوانان را به سوی سکولاریسم سوق می‌دهد
  • آیت الله خائفی تاکید کرد : لزوم پیروی همه مسؤولان و مردم از ولایت فقیه
  • آیت الله اعرافی: سیاست شورای عالی واسپاری اختیارات به مدیریت‌های استانی است
  • آیت الله مروی: مباحث تهذیبی و تربیتی در مدارس علمیه نظام‌مند می‌شود

 

** جام جم ۹۶/۱۲/۱۷
*  رایزنی ایران و روسیه برای خرید هواپیماهای سوخو ۱۰۰
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد تهران و مسکو درباره فروش هواپیماهای سوخو۱۰۰ به ایران رایزنی کرده‌اند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در گفت‌وگو با کانال ۲۴ تلویزیون روسیه، در این باره گفت: ما با شرکای ایرانی‌مان درباره فروش هواپیماهای سوپر جت سوخو ۱۰۰ رایزنی و طرحی را برای عملیاتی کردن آن مشخص کرده‌ایم. وی همچنین گفت که دو طرف برای فروش وسایل نقلیه ساخت روسیه نیز با ایران توافقاتی انجام داده‌اند.
** همشهری ۹۶/۱۲/۱۷
*  ابراز تأسف ایران از بیانیه عربستان و مصر
سخنگوی وزارت خارجه با رد اتهامات تکراری مطرح شده نسبت به ایران در بخشی از بیانیه مشترک عربستان سعودی و مصر، با محکوم کردن این اقدام، اینگونه اتهامات را بی پایه، واهی و اصرار بر اشتباهات مخرب گذشته دانست.
بهرام قاسمی تصریح کرد: جای تاسف است که دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک میان مسئولان برخی کشورها در منطقه ما به جای آنکه به حل مشکلات و خروج از وضعیت فرسایشی کنونی بینجامد، به صحنه‌ای برای اتهام زنی علیه کشورهای منطقه تبدیل شده است. وی افزود: تکرار اتهامات خیالی نتیجه‌ای جز گردش در دور باطل مشکلات منطقه ندارد. قاسمی تاکید کرد: اتهام مداخله ایران در کشورهای منطقه به هر شکل و از سوی هر طرفی محکوم است.
*  امضای ۲ قرارداد ریلی با چینی‌ها
چینی‌ها دیروز ۲ قرارداد در حوزه حمل و نقل ریلی با ایران امضا کردند. از یک سو وزارت راه و شهرسازی قرارداد تامین مالی ساخت راه‌آهن شیراز – بوشهر را با شرکت سایناکاست چین امضا کرد و از سوی دیگر قرارداد همکاری تامین و ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مترو میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ابدرو) و شرکت پوژن چین به امضا رسید.
** کیهان ۹۶/۱۲/۱۷
*  پذیرش پیشنهاد دشمنان و مستکبران خلاف عزت اسلامی و نوعی سلطه‌پذیری است
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در درس خارج اظهار داشت: اگر دشمنان اسلام، کفار، استکبار و صهیونیست‌ها پیشنهاداتی دارند اما قبول کردن این پیشنهاد خلاف عزت اسلامی است باید پرهیز کرد چرا که قبول کردن خواسته‌های مخالف عزت اسلامی در واقع نوعی سلطه پذیری است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با ‌اشاره به اظهار نظر برخی مسئولان، اظهار داشت: برخی مسئولان تصور می‌کنند چون که مردم به آنها رأی دادند، هرچه که گفتند باید همان باشد و کسی حق اظهار نظر ندارد، در حالی که رأی مردم به معنای چک سفید دادن به مسئولان نیست.
وی خاطرنشان کرد: مردم دغدغه‌های خود را با ما در میان می‌گذارند و می‌گویند که می‌خواهیم گرانی و بیکاری از بین برود، مسئولان وعده دادند که این مشکلات را حل کنند از این رو نمی‌توانند بگویند که دیگران حرفی نزنند و هرگونه که خواستند برخورد کنند.
** شرق ۹۶/۱۲/۱۷
*  در حوزه‌های موشکی و پهپاد جزء ۵ کشور اول دنیا هستیم
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز خوشبختانه هم در حوزه‌های موشکی و هم در حوزه‌های پدافندی و راداری و بمب‌های هوشمند و حوزه پهپادی، جزء پنج کشور اول و در برخی حوزه‌ها نیز جزء ١٠ کشور اول جهان هستیم. او ادامه داد: این مسیر باید ادامه پیدا کند و در جاهایی که ما مشکل داریم، ‌باید از جوانان عظیم کشور استفاده کنیم.
*  آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست
رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در سومین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با تأکید بر اینکه «هرچیزی به‌جز اجرای کامل تعهدات با حسن‌نیت، برخلاف متن و روح برجام است»، در بخشی از سخنانش در واکنش به «برخی تفاسیر خودسرانه که برخلاف متن صریح بخش‌های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح شد»، اظهار کرد: آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست.
** ایران ۹۶/۱۲/۱۷
*  ضربه به دولت، ضربه به نظام است
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:
– دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخگوست و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها در قبال ملت مسئولند و همه باید پاسخگو بوده و به قانون اساسی عامل باشند.
– باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند، تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود در اشتباه است.
– ایران به‌دنبال عزتمندی بوده و هست اما هیچگاه به فکر زورگویی و تجاوز به دیگران نبوده و نخواهد بود؛
– سلاح ما برای صلح، تقویت ثبات و امنیت و برای این است که دیگران قصد تجاوز به کشورمان را نداشته باشند؛ پس هیچ کس نباید نگران سلاح، موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد. آنانی که در طول ۷۰ سال گذشته در منطقه، آشوب، جنگ و ویرانی را به بار آوردند و هر روز دنبال قتل‌عام مردم بودند و صبرا و شتیلا را درست کردند، دیگر جایی ندارد که بخواهند دم از خطر ایران بزنند. ایران برای هیچ‌کس خطر نیست.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۲/۱۷
*  ایران و ترکیه آماده استفاده از پول ملی در معاملات مشترک هستند
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی تاکید کردند که جزئیات بکارگیری و استفاده از پول ملی دو کشور در معاملات مشترک نهایی شده و آماده اجرای آن هستند؛ حرکتی که می‌تواند جهشی در همکاری‌های اقتصادی تهران – آنکارا ایجاد کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان»، گسترش همکاری‌های بانکی را کلید اصلی توسعه روابط اقتصادی دو کشور برشمرد و اظهار داشت: نهایی شدن جزئیات بکارگیری پول ملی دو کشور در معاملات مشترک، حرکتی تازه و خبری خوب برای دو ملت است که پیوسته خواهان تعمیق همکاری‌های تهران – آنکارا هستند.
*  یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ۲۵ اسفند در وین برگزار می‌شود
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۵، ۲۵ اسفند در شهر وین برگزار می‌شود.
قرار است یک روز قبل از نشست، قدرت‌های اروپایی در دیدار با مقامات آمریکایی در شهر برلین تعهدات این کشور نسبت به برجام را گوشزد کنند.
** وطن امروز ۹۶/۱۲/۱۷
*  دشمن به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی است
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه دشمن قصد ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی را دارد، گفت: دشمن می‌خواهد مردم را از عملکرد مسؤولان ناامید کند.
آیت‌الله جنتی در دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به وظیفه‌ خطیر و مهم مجلس درباره نظارت افزود: مجلس شورای اسلامی دارای قدرت و اختیارات فراوانی است که می‌تواند بر عملکرد دستگاه‌های دولتی نظارت داشته باشد و جلوی تخلفات را بگیرد و نمایندگان مجلس باید وظیفه‌ مهم نظارت را جدی بگیرند.
*  ۱۶۶ امضا پای طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان
محمد دهقان، نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی، از ارائه طرح اعاده اموال نامشروع مسؤولان به هیات‌رئیسه پارلمان خبر داد. وی ادامه داد: این طرح روز گذشته با ۱۶۶ امضا تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان شده که البته این تعداد امضا افزایش یافته است.نماینده مردم چناران در مجلس اضافه کرد: این طرح یکشنبه هفته آینده با قید ۲ فوریت در صحن علنی پارلمان مطرح می‌شود.
** جوان ۹۶/۱۲/۱۷
*  به گردن کلفت‌ها نمی‌شود اعتماد کرد ضربه می‌خوریم
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج خود گفت: دشمنان می‌گویند ایران باید ضعیف باشد تا حاکمیت آنها بر منطقه و جهان محفوظ بماند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مذاکره در زمینه موشکی را بی معنا دانست و گفت: می‌گویند که درباره مسائل موشکی و دفاعی مذاکره شود، چرا باید در این زمینه مذاکره صورت گیرد؟ چرا این کشورها از خود شروع نمی‌کنند؟ فرانسوی‌ها و غرب به منافقان که تروریست واقعی هستند جا دادند و دفاع می‌کنند و امکانات می‌دهند در حالی که هزاران نفر را ترور کردند.
وی افزود: نسبت به دنیای کنونی که این گردن کلفت‌ها بر آن حاکم هستند باید بدبین بوده و اعتماد نکنیم و الا ضربه خواهیم خورد چون به صورت کلی نمی‌توان جلوی کار آ‌نها را گرفت مگر اینکه بشریت در برابر زورگویان قیام کنند و آ‌نها را سر جای خود بنشانند.
*  افشای نقشه موساد برای ترور۱۵ دانشمند هسته ای ایران
یک روزنامه نگار صهیونیست در جدیدترین کتاب خود از نقشه چند سال پیش موساد برای ترور ۱۵ دانشمند هسته ای ایران و نیز صرف هزینه دو میلیارد دلاری تل آویو جهت «مقدمات» حمله هوایی علیه ایران پرده برداشت. تارنمای آمریکایی پولیتیکو با انتشار بخش‌هایی از کتاب این روزنامه نگار صهیونیستی نوشت: ترور دانشمندان هسته ای، بخشی از راهبرد اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بود. «رونن برگمن» نویسنده، روزنامه نگار و پژوهشگر صهیونیستی در کتابی جدید الانتشار با عنوان «برخیز و اول بکش: تاریخ سری ترورهای هدفمند اسرائیل»، نقشه حمله هوایی تل آویو به ایران و برنامه ریزی موساد برای ترور دانشمندان هسته ای ایران را افشا کرده است.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۲/۱۷
*  ایران هفته آینده از آمریکا به سبب نقض برجام شکایت می‌کند
حمید بعیدی نژاد، دیپلمات ارشد سابق هسته ای ایران گفت: ‘آز آنجایی که آمریکا همواره این توافق جامع امضاء شده در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت های جهانی را نقض و موجبات نگرانی ایران را فراهم کرده است، تهران قصد دارد هفته آینده در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آی ای ایی ای) در شهر وین علیه واشنگتن طرح دعوی کند’. براساس این گزارش، قرار است معاونین وزرای خارجه کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، آلمان و ایران در ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) در وین گردهم آمده و ضمن مرور مراحل اجرای برجام، دغدغه های امضاء کنندگان آن را نیز بررسی کنند.
*  آمریکا با تحریم ایران، روسیه و کره شمالی ضعف خود را نشان داد
رئیس‌جمهور روسیه گفت که آمریکا با تحریم ایران، روسیه و کره شمالی ضعف خود را نشان داده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: آمریکا با قرار دادن ایران، روسیه و کره شمالی در یک فهرست مشابه تحریم ضعف و بی‌کفایتی خود را نشان داده است.
پوتین همچنین گفت که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه پیش بینی تحریم‌های ضد روسی از سوی واشنگتن را می‌کرده است.
** رسالت ۹۶/۱۲/۱۷
*  آمریکا بداند انتقال سفارت به بیت‌المقدس هزینه‌های سنگینی دارد
سردار رمضان شریف رئیس ستاد انتفاضه و قدس در اولین نشست برنامه ریزی و هماهنگی ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از اعلام آمریکایی‌ها مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس در اردیبهشت ماه سال آینده به عنوان طرحی «شیطانی» و قطعه ای از پازل آمریکایی ـ صهیونیستی یاد کرد و گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست ها باید بدانند که این اقدام واکنش بازدارنده و جدی افکار عمومی و آزاداندیشان نه تنها در جهان اسلام بلکه در سراسر دنیا را به همراه داشته و اشغالگران تبعات و هزینه‌های سنگینی را در این خصوص متحمل خواهند شد.
*  دشمنان به دنبال بی اعتمادی در ارتش هستند
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی در دهمین همایش فرماندهان یگان‌های عمده نیروی زمینی ارتش فضای مجازی را یکی از سلاح‌های جنگ نرم عنوان کرد و ادامه داد: ما معتقد به عدم استفاده از علم و فناوری نیستیم اما باید هوشیار باشیم، دشمنان چند سال است که به وسیله فضای مجازی با هدف ناامید سازی، بی اعتمادی در ارتش، مطالبی را  انتشار می‌دهند و این موضوع را به شدت پیگیر هستند، باید حواس مان را جمع کنیم و با برنامه ریزی های مطلوب این حربه را نیز مانند دیگر سلاح ها خنثی کنیم.
** مردم سالاری ۹۶/۱۲/۱۷
*  اراده مدیران باید حمایت از تولید باشد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه فاز ۴ طرح توسعه گروه بین‌المللی کارخانجات آذرخش قم با بیان اینکه مهم ترین مسئله کشور مسائل اقتصادی است و در مسائل اقتصادی نیز موضوعاتی مانند تولید و صادرات بسیار دارای اهمیت است، گفت: این موضوعات سبب ایجاد اشتغال می‌شود البته مسائلی مانند موضوعات فرهنگی، سیاسی، منطقه ای و بین‌المللی نیز در کشور وجود دارد ولی همیشه باید به نقطه اصلی توجه کرد و نباید اذهان را از موضوع اصلی متفرق کرد که در این زمینه رسانه‌ها و سیاستمداران باید اذهان را بر مسئله اصلی متمرکز کنند و اگر تولید و صادرات فعال نشود بقیه مسائل تبدیل به شعار خواهد شد.
*  پاسخ ظریف به اظهارات ضدایرانی نتانیاهو
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با انتشار توئیتی به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد. ظریف در صفحه توئیتری خود نوشت: برخلاف ادعای نتانیاهو، واقعیت این است که اشغال غیرقانونی سرچشمه بیشتر مشکلات منطقه ماست. هیچ گاه در تاریخ، اشغال سرزمین دیگران دوام نداشته است.
این اشغال و سیستم آپارتایدی که آن را استمرار می‌بخشد، نیز چندان دوام نمی‌آورد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنرانی در اجلاس آیپک مدعی شد: من پیش تر هشدار دادم اگر تحریم‌های ایران برداشته شود ایران معتدل تر نمی‌شود بلکه خطرناک تر می‌شود. ایران می‌خواهد امپراطوری خود را در مدیترانه بسازد.
** فرهیختگان ۹۶/۱۲/۱۷
*  یک سال حبس برای کرباسچی
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که پیش از این به سه سال زندان و ۱۰ سال انفصال از خدمت محکوم شده بود، روز گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
** آرمان ۹۶/۱۲/۱۷
*  واکنش عراقچی به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران نسبت به اجرای تعهداتش در برجام، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دهمین گزارش خود را در خصوص راستی آزمایی نسبت به اجرای برجام در ایران منتشر کرد و با گزارشی که قبل از اجرای برجام منتشر کرده بود، می‌توان گفت در حقیقت در حال حاضر این یازدهمین بار است که آژانس پایبندی ایران به برجام را تایید می‌کند.این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: آقای آمانو نیز در جلسه شورای حکام در زمانی که گزارش آژانس را ارائه می‌کردند، این موضوع را بیان کردند و این‌ها همه بیانگر پایبندی کامل ایران به اجرای برجام است و ما انتظار داریم که طرف‌های مقابل نیز به تعهدات خود در برجام متعهد باشند.
** آفرینش ۹۶/۱۲/۱۷
*  برای تقویت همه جانبه روابط با عراق تلاش می کنیم
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به بغداد گفت: برای تقویت همه جانبه روابط با عراق به بغداد سفر کردم.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: به دعوت حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و برای گفت و گو درباره راههای تقویت روابط میان دو کشور به بغداد آمدم. در جریان سفر معاون رییس جمهور ایران قرار است یک تفاهم نامه جامع همکاری در ۱۰ بند بین دو کشور امضا شود.
*  ایران، قطر و ترکیه “محور شرارت” هستند
“محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی ۳ کشور ایران، ترکیه و قطر را “مثلث شیطانی” و حامی تروریسم در کشورهای عربی معرفی کرد.
ولیعهد سعودی که هم اینک برای سفری ۳ روزه از مصر عازم بریتانیا شده و از آنجا برای دیداری طولانی از چند ایالت آمریکا عازم این کشور خواهد شد، در سخنان خود این ۳ کشور منطقه را ” محور شرارت” و حامی و مروج تهدید تروریستی در کشورهای عربی منطقه دانسته است. ولیعهد سعودی نوک تیز حملات و انتقادات خود را متوجه جمهوری اسلامی کرده و در جلسه با روزنامه نگاران در مصر ایران را به ترویج طایفه‌گرایی و نزاع مذهبی در منطقه متهم کرده است.
** قدس ۹۶/۱۲/۱۷
*  قدرت دفاعی ما قابل مهار نیست
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه بازدید از اولین جشنواره «فجر رشد» سپاه درخصوص هدف برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: ما در حقیقت با فورانی از اطلاعات فناوری‌ها و دانش‌های نوین در عرصه‌های دفاعی در این نمایشگاه مواجه هستیم. سردار سلامی گفت: در حقیقت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با ترکیب فناوری‌های نوین با یکدیگر فناوری‌های جدیدتری به دست می‌آوریم. وی در واکنش به اظهارنظر مقامات غربی درخصوص قابل مذاکره بودن توانمندی دفاعی کشور گفت: اولین عبارتی که بیان می‌کنم این است که توان دفاعی ما قابل توقف و مهار نیست.
*  سرانجام دومین سؤال از رئیس جمهور اعلام وصول شد
نماینده مردم قم از تقدیم دومین سؤال ۱۰۴ نماینده از رئیس جمهور با موضوع موسسه‌های مالی به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گفته مجتبی ذوالنوری، این سؤال با دستور رئیس مجلس برای بررسی به کمیسیون تخصصی ارسال شد.
وی در این باره افزود: کمیسیون اقتصادی باید ظرف یک هفته برای بررسی این موضوع جلسه‌ای با حضور نمایندگان دولت و نمایندگان سؤال کننده برگزار کند و چنانچه سؤال کنندگان از پاسخ دولت قانع نشوند و همچنین پس از گذشت یک هفته امضاهای طرح از حد نصاب که ۷۳ امضاست کمتر نشود، رئیس جمهور باید ظرف یک ماه برای پاسخگویی در خصوص سؤال در صحن مجلس حاضر شود.
** خراسان ۹۶/۱۲/۱۷
*  مذاکرات نظامی – دفاعی تهران و کابل درباره حضور داعش در افغانستان
معاون امور بین الملل وزارت دفاع درنشست با معاون سیاسی و راهبردی وزیر دفاع ملی افغانستان با اشاره به این که حضور داعش در افغانستان بر پیچیدگی اوضاع امنیتی این کشور خواهد افزود ،گفت: جمهوری اسلامی ایران از این شرایط احساس نگرانی می‌کند.
امیر سرتیپ محمد احدی با ابراز همدردی با مردم و دولت افغانستان درباره قربانیان حملات تروریستی اخیر در این کشور خاطرنشان کرد: آن ها که داعش را ایجاد و در سوریه و عراق از آن ها حمایت کردند و حتی بخشی از سران و عناصر موثر آن ها را از مهلکه نجات دادند، امروز در انتقال آن ها به افغانستان نقش آفرینی می‌کنند و باید دانست حضور داعش در افغانستان بر پیچیدگی اوضاع امنیتی این کشور خواهد افزود و ایران از شرایط به وجود آمده احساس نگرانی می‌کند.
** اعتماد ۹۶/۱۲/۱۷
*  مجلس موضوع بازداشت دانشجویان را بررسی می‌کند
فاطمه سعیدی نماینده مجلس با تاکید بر اینکه پیگیر موضوع بازداشت اخیر دانشجویان هستم، گفت: در این باره از وزیر اطلاعات توضیح می‌خواهم که علت بازداشت این دانشجویان چه بوده است. وی همچنین گفت که از وزیر اطلاعات درباره ضابط قضایی که دانشجویان را بازداشت کرده توضیح خواهد خواست.
** شهروند ۹۶/۱۲/۱۷
*  حجتی هم در صف استیضاح قرار گرفت
طرح استیضاح وزیر کشاورزی اعلام وصول شد. اکبررنجبرزاده، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را که در تاریخ ٢٧ دی ٩۶ به کمیسیون کشاورزی ارجاع شده بود، با توجه به اصرار ١٠نفر از نمایندگان متقاضی برابر ماده ٢٢٣ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
*  درخواست هیأت نمایندگی آمریکا برای رسیدگی به کاستی‌های برجام
هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود در نشست شورای حکام از گزارش ٢٢ فوریه مدیرکل آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال و از تلاش‌های مدیرکل آژانس و معاون وی در امور پادمان‌ها و کارکنان‌شان برای کار حرفه‌ای در ایران قدردانی کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است: ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی و نظارت توافقات پادمانی همزمان با اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد. ‌
** سازندگی ۹۶/۱۲/۱۷
*  عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران: اعتقاد داریم که زنان متدین و متشرع ما که طرفدار عفاف و حجاب هستند، بسیار زیادند و اقدامات ساختارشکنانه چند نفر محدود هرگز نمی‌تواند ارزش‌های دینی ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حقیقت اسلام و کلام معصومان برای جهانیان تبیین شود
رسا/ حضرت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی پیامی به همایش بزرگ ریحانه‌النبّی(علیهماالسّلام) در شهرستان مهر صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: اهمیت برگزاری این همایش‌ها از آنجا معلوم می‌شود که جامعه ما نیاز وافر به معنویت و درک حقایق و شناخت راه و رسم زندگی پاکان دارد. زیبایی‌های کلام معصومین را به دیگران ابلاغ کنید و حقیقت اسلام که پیامبرش رحمه‌للعالمین است را برای جهانیان تبیین نمایید تا ملّت‌ها بدانند که ما به غیر از صلح و صفا و صمیمیت برای همه، چیز دیگری نمی‌خواهیم. در این پیام تصریح شده است: اگر جامعه، زهرای اطهر(سلام‌الله‌علیها) را واقعاً بشناسد و اگر زندگی علی مطهر علیه الصلاه و السلام را الگوی رفتاری خود قرار دهد و اگر فرهیختگان و دانشمندان ما، نهج البلاغه امیرالمؤمنین و خطبه فدکیه فاطمی را بارها و بارها قرائت نمایند و از معارف والای آن بگویند و بنویسند، نورانیت مضاعفی، جامعه را فرا می‌گیرد و دل‌ها را روشن و اندیشه‌ها را پاک و مطهّر خواهد نمود.
شبهات دینی جوانان را به سوی سکولاریسم سوق می‌دهد
مهر/ آیت‌الله مقتدایی در مراسم رونمایی از نرم افزار کلام اسلامی که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، خدمات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه را شایسته تقدیر ارزیابی کرد و گفت: خدمات حوزه علمیه در پاسخگویی به شبهات دریایی از خدمت است که عنایت و توجه خداوند را به همراه خواهد داشت. وی بر نقش شبهات نوظهور در منحرف شدن اذهان تأکید کرد و افزود: امکان منحرف شدن ذهن جوانان در اثر ورود شبهات اعتقادی و کلامی بسیار محتمل است که به این وسیله جوانان را از سمت و سوی دین اسلام و تشیع به سوی سکولاریسم و بی دینی پیش خواهد برد.قائم مقام جامعه مدرسین با تأکید بر لزوم مجهز بودن در برخورد با شبهات دینی، تصریح کرد: پاسخ به این شبهات باید با قدرت و علم کامل صورت بگیرد که در این صورت خود این پاسخ‌ها می‌تواند تشویق کننده جوانان به سوی دین باشد.
لزوم پیروی همه مسؤولان و مردم از ولایت فقیه
حوزه/ آیت‌الله‌ خائفی در هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین معرفی جایگاه انسان و انسانیت را ضروری دانست و گفت: جایگاه انسانیت باید به خوبی تبیین شود. عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: چیزی که جامعه اسلامی را به سمت صراط مستقیم هدایت می کند این است که حیات فردی، اجتماعی و سیاسی و جمیع حیات انسان الهی باشد، برای رسیدن به مقامات عالی، داشتن پست و مقام نیاز نیست بلکه باید رضایت الهی را در انجام کارها مدنظر قرار داد. آیت‌الله‌ خائفی در پایان سخنان خود با تجلیل از رهبری خردمندانه، حکیمانه و شجاعانه رهبر معظم انقلاب و با تأکید بر لزوم پیروی همه مسؤولان و مردم از ولایت فقیه اضافه کرد: دعا می کنیم که رهبر انقلاب پرچم مقدس نظام اسلامی را با دست خود به دستان مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) تحویل دهند.
سیاست شورای عالی واسپاری اختیارات به مدیریت‌های استانی است
حوزه/ آیت‌الله‌ اعرافی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه کشور که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد گفت: نگاه شورای عالی این است که اختیارات مدیران مدارس علمیه بیشتر شود. حدود ۱۰۰ مصوبه با حضور اعضای شورای عالی در استان ها به تصویب رسیده است. عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: نکته اول و سیاست اول شورای عالی، واسپاری اختیارات به مدیریت استانی است و این امر نیازمند به همکاری همه مدیران و از بین نرفتن کیفیت است. آیت‌الله‌ اعرافی افزود: هدف این طرح این است که وضعیت مدارس علمیه پیشرفت کند و این امر توجه به عمق بخشی ممکن است، اگر عمق بخشی نباشد این واسپاری هم کارآیی نخواهد داشت.
مباحث تهذیبی و تربیتی در مدارس علمیه نظام‌مند می‌شود
حوزه/ آیت‌الله‌ مروی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه کشور با بیان اینکه مدیران مدارس نقش تعیین کننده در تربیت انسانها دارند، گفت: هدف از برگزاری این اجلاسیه، هم فکری و هم افزایی برای رفع مشکلات و آشنایی بهتر با مصوبات شورای عالی و آشنایی با نقش بیشتر مدیران به بحث تربیتی و علمی است. عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه باید سیاست اقناع بر مدارس علمیه حاکم باشد، از نظامند نبودن مباحث اخلاقی و تهذیبی و تربیتی در مدارس علمیه انتقاد کرد و گفت: امروز این وظائف از سوی مدیران کم رنگ شده و این خطر جدی است. باید مدیران بر بحث تهذیب و اخلاق در همه مسائل اشرافیت کامل داشته باشند.
حمله نظامی به سوریه برای عاملان آن پرهزینه خواهد بود
مهر/ مشاور سیاسی – رسانه‌ای بشار اسد رئیس جمهور سوریه اظهار داشت که کشورهای غربی درصدد هراس افکنی رسانه‌ای علیه سوریه هستند و اسرائیل، آمریکا و کشورهای غربی برای جلوگیری از حملات دولت سوریه به تروریست ها در غوطه سریعا وارد عمل شدند. «بثینه شعبان» افزود: هدف اصلی جنجال رسانه‌ای غربی، جلوگیری از محقق شدن پیروزی در سوریه است. وی ادامه داد: ما به عنوان ائتلافی که تروریسم را شکست دادیم نیرومند و قوی هستیم، حمله نظامی به سوریه بعید است چرا که نتیجه برای عاملان آن پرهزینه و خطرناک خواهد بود.
در نشست شورای ملی فلسطین شرکت نمی‌کنیم
ایسنا/ نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه تأکید کرد که راهکار وحدت ملی گزینه راهبردی این جنبش بوده و پیشرفت آشتی ملی نیازمند اراده و تصمیم سیاسی جنبش فتح است. خلیل حیه، در دیدار با نویسندگان و تحلیلگران سیاسی خاطرنشان کرد که این جنبش در نشست‌های آتی شورای ملی شرکت نخواهد کرد و به نتایج نشست بیروت که بر تشکیل شورای ملی جدید و دولت وحدت ملی در فلسطین تأکید دارد، پایبند خواهد ماند.
مسلمانان و مساجد همچنان هدف مهاجمان در سریلانکا
 ایرنا/ با وجود تلاش‌های دولت سریلانکا برای کنترل آشوب‌های دینی و نژادی اخیر در این کشور، حملات کینه جویانه بوداییان به مسلمانان با وجود اعلام وضعیت اضطراری در سراسر سریلانکا همچنان ادامه دارد. گروه‌های نژادپرست بودایی همچنان در طول شب گذشته حملات خود به مساجد و اماکن کسب و کار متعلق به مسلمانان را ادامه داده و با نادیده گرفتن وضعیت اضطراری و قوانین محدودیت رفت و آمد که از سوی دولت این کشور اعلام شده است به هدف قرار دادن اقلیت مسلمان ادامه دادند. دولت این کشور به دلیل ترس از افزایش حملات به مسلمانان ، روز چهارشنبه برخی شبکه‌های اجتماعی را به مدت سه روز مسدود کرد.
نیمی از غوطه شرقی در سیطره ارتش سوریه
 تسنیم/ گروه موسوم به «دیده‎بان حقوق بشر سوریه»، وابسته به معارضان سوری که مقر آن در لندن است، اعلام کرد که نیروهای دولتی سوریه و گروه‌های همپیمان آن بیش از نیمی از مساحتی را که گروه‌های مسلح در غوطه شرقی دمشق بر آن مسلط بوده‌اند، پس گرفته‌اند. این مرکز تصریح کرد: نیروهای ارتش سوریه و همپیمانانش موفق شدند با پیشروی به سمت شهرک «بیت سوی» و مزارع اطرافش و منطقه «العشاری» و مزارع اطراف آن، غوطه را به دو بخش تقسیم کنند. تلویزیون دولتی «الاخباریه» در سوریه اعلام کرد روز چهارشنبه نیروهای ارتش به «مسرابا» رسیده و در حال بیرون راندن گروه‌های مسلح هستند.
ایراد دوباره شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۷
فارس/ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: نشست شورای نگهبان برای بررسی مصوبه مجلس در خصوص بودجه سال ۹۷ برگزار شد و اعضای شورا مجدداً‌ ایراداتی را به مصوبه مجلس در این خصوص وارد دانستند. وی افزود: اعضای شورای نگهبان به هفت بند بودجه ایراد گرفتند که این ایرادات هم شرع و هم قانون اساسی و هم عبارتی است. سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت:‌ نتیجه بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ در جلسه شورای نگهبان به صورت غیررسمی برای مجلس ارسال شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *