دیدار جمعی از اساتید علوم قرآنی دانشگاه کوفه با حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ جمعی از اساتید رشته علوم قرآنی دانشگاه کوفه با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار که به همت دفتر بین الملل جامعه مدرسین صورت گرفت، رئیس هیئت عراقی ضمن تشکر و قدردانی از فرصت به وجود آمده، اعضای هیئت همراه را معرفی و ابراز داشت: این اساتید با دارا بودن مدارج عالی حوزوی و دانشگاهی، از اعضای هیئت علمی رشته علوم قرآنی دانشگاه کوفه و دروس عالی حوزه علمیه نجف و عضو موسسه علوم وحیانی اسرا (شعبه نجف که تحت اشراف آیت الله جوادی آملی است) می باشند.

مرکز اسراء در نجف با توجه به ضرورت توجه به علوم قرآنی در کشور عراق توانسته است آثار قرآنی مناسبی را تولید و منتشر نماید و برنامه های مختلف قرآنی در زمینه تلاوت، قرائت، تجوید و غیره اجرا می‌نماید.

ایشان ادامه داد: باید توجه داشته، حوزه علمیه نجف دارای تاریخ ارزشمندی است و کشور عراق دروازه شرقی جهان عرب محسوب می شود و برای اینکه بتوان فکر و مکتب اهل بیت علیه السلام را در جهان عرب گسترش داد باید از طریق عراق وارد شد.

 رئیس مرکز همچنین در مورد برنامه آموزشی دانشگاه کوفه گفت: جذب دانش پژوهان از نخبگان بوده و دوران کارشناسی ارشد در این دانشگاه ۴ سال زمان می برد، که ۳ ساله آن علوم نظری در زمینه علوم قرآن، تفسیر و غیره را طی می نمایند و یک سال نیز بر روی پایان نامه خود کار می نمایند، همچنین این مرکز سعی نموده است که ارتباط خود را با مرجعیت عالی در قم و نجف حفظ نماید و با عنایت الهی تاکنون توانسته این رسالت خود را به خوبی ایفا نماید.

در ادامه یکی دیگر از اساتید عراقی ابراز داشت: متاسفانه قرآن در حوزه نجف کمرنگ بوده و بیشترین توجه به فقه و اصول شده است، ما تلاش داریم تا مجتهد و عالم در زمینه قرآن تربیت نماییم و اساتید از قدرت اجتهادی و استنباطی با رویکرد قرآنی برخوردار شوند و باید سعی نماییم که جوامع علمی به خصوص مراکز و موسساتی مانند جامعه مدرسین نگاه عمیق تری به علوم قرآنی داشته باشند.

در ادامه این دیدار حجه الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ضمن خوش آمدگویی به اساتید قرآن پژوه فرمود: کوفه از شهرهای بزرگ اسلام است و خبرها و اسناد بسیاری در مورد کوفه به ما رسیده است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: مکه حرم خداوند، مدینه حرم حضرت رسول(ص) و کوفه حرم حضرت علی (علیه السلام) می باشد و از دوران صدر اسلام تا کنون ارتباط عمیقی بین کوفه و قم برقرار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به خاندان اشعری افزود: این خاندان از کوفه به قم مهاجرت نمودند و تلاش های علمی و عملی بسیاری در زمینه گسترش مکتب اهل بیت داشتند.

این عضو جامعه مدرسین ادامه داد، بین عراق و ایران تفاوتی نمی‌بینیم و آنان را سرزمینی جدا از یکدیگر نمی‌دانیم، بلکه ما برادران دینی یکدیگر هستیم و نگاه ما به حوزه نجف برادرانه و به صورت یک مجموعه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ابراز داشت: خوشبختانه از دوران صدر اسلام و در بین آثار متقدمین تا کنون قرآن دارای جایگاهی اصیل بوده است و ترویج علوم قرآنی و تفسیر مورد عنایت عالمان و اساتید حوزه بوده است.

این استاد درس خارج حوزه ادامه داد:  سیره علما تاریخ و هویت ماست و ما باید آنرا حفظ و گسترش دهیم، خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی و قیام حضرت امام خمینی(ره) و رهبری امام خامنه ای مکتب اهل بیت(ع) در حال رشد و گسترش است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: هانگونه که سلمان فارسی تنها به ایران و ایرانیان تعلق نداشت و از صحابه جلیل پیامبر و فرموده ی حضرت محمد(ص) سلمان محمدی و اهل بیت پیامبر بود، انقلاب اسلامی ایران نیز مختص مرزهای ایران نمی‌باشد بلکه انقلاب اسلامی با رویکرد انسانی و ادامه دهنده عدالت طلبی در بین تمام آزادی خواهان است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: باید از فرصت موجود در کشورهای عراق و ایران استفاده نمود و به حفظ، ترویج و گسترش قرآن آموزی در بین جوانان همت گماشت، و باید نگاهی علمی به قرآن داشته باشیم.

این استاد درس خارج حوزه ضمن معرفی کتاب فقه القرآن حضرت آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین، به سنت علما در مورد تالیف فقه القرآن اشاره و فرمود: قرآن کتابی کامل در تمام زمینه های فقهی، اصولی، ادبی و تاریخی است، و در تمام دوران علما توجه جدی و مهم به قرآن داشته و خواهند داشت.

ایشان در پایان ضمن ابراز خرسندی فرمودند: خوشبختانه موسسات متعددی در زمینه علوم قرآنی در قم مشغول به فعالیت هستند و فعالیت های متعدد آموزشی و پژوهشی بر روی قرآن در سطوح پایانامه های ارشد و دکتری انجام می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *