خبرروز ۱۳۹۶/۱۲/۰۳

  • رئیس جمهور: خشونت و اهانت به پلیس را تحمّل نمی‌کنیم
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: عزاداری‌ها نباید در ذکر مصیبت خلاصه شود
  • آیت الله استادی: دشمن از ناآگاهی جامعه برای ایجاد شبهه و تردید استفاده می‌‌‌کند
  • آیت الله کعبی: رشد حوزه انقلابی در گرو توجه به منشور روحانیت است
  • وزیر امور خارجه: پرنفوذترین قدرت منطقه هستیم
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح کرد: ضرورت ورود اتحادیه اروپا به بحران یمن

 

** جام جم ۹۶/۱۲/۳
*  دومین طرح سوال از رئیس جمهور کلید خورد
اکبر ترکی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از جمع آوری امضا برای دومین طرح سوال از رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: حدود ۸۰ نماینده، پنج سوال جدید را در قالب دومین طرح سوال از رئیس‌جمهور مطرح کرده‌اند. وی درخصوص اهم محورهای سوال جدید نمایندگان از رئیس‌جمهور اظهار کرد: محورهای این سوالات عبارت است از اقتصاد، قاچاق، معیشت مردم، بیکاری و افزایش قیمت دلار.
*  پرنفوذترین قدرت منطقه هستیم
وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران، پرنفوذترین قدرت منطقه است توضیح داد: نفوذ ما روی مردم است و روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی پی بی اس، گفت: با وجود آن‌که آمریکا و تقریبا همه قدرت‌های برتر از عربستان سعودی حمایت و تلاش می‌کنند ما را تضعیف کنند، ما همچنان پرنفوذترین قدرت در منطقه هستیم و این نکته‌ای با خود به همراه دارد که ایران انتخاب‌های درستی داشته است و آنها اشتباهات بزرگی را انجام دادند ولی ما خواستار گفت‌وگو میان همه طرف‌ها هستیم.
** همشهری ۹۶/۱۲/۳
*  ضرورت ورود اتحادیه اروپا به بحران یمن
دبیر شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت ورود اتحادیه اروپا به بحران یمن و جلوگیری از کشتار بی‌رحمانه مردم این کشور توسط عربستان تأکید کرد و گفت: سکوت در قبال جنایات تاسف‌آور آل سلمان شراکت در نسل کشی و انهدام زیرساخت‌های این کشور است.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار «سیخرید کاخ» وزیر امور خارجه هلند تاکید کرد: نقض برجام و اتخاذ رویه زورگویانه از سوی آمریکا موجب بی اعتمادی و بدبینی گسترده مقامات کشورهای مختلف به ساختار و هیأت حاکمه آمریکا شده و جمهوری اسلامی ایران این فرصت را یافته که ضمن تبیین ماهیت تحریم‌های ضدانسانی و غیرقانونی برای شرکای خود با ایجاد گفتمان و درک مشترک مسیر پیمان‌های پولی دوجانبه و حذف دلار را پیگیری کند.
*  طرح دو فوریتی درباره اموال مسئولان
جمعی از نمایندگان مجلس طرح ۲ فوریتی «اعاده اموال نامشروع مسئولان» را تهیه کردند. به موجب این طرح، هیاتی متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان را دارد که پس از بررسی‌ها درصورت حصول اطمینان از نامشروع بودن این اموال، آنها را به بیت المال باز می‌گرداند. براساس این گزارش، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درحال جمع آوری امضا برای این طرح در صحن علنی مجلس است.
** کیهان ۹۶/۱۲/۳
*  پنجمین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه امام خمینی(ره)
مراسم سوگواری و عزاداری شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، رؤسای قوای مجریه و مقننه، جمعی از مسئولان و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در حسینیه‌ امام خمینی(رحمه‌‌الله علیه) برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عالی سخنرانی کرد و آقای حدادیان به مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی در عزای حضرت صدیقه‌ کبری(سلام‌الله‌علیها) پرداخت.
*  روزهای سخت و سیاه نتانیاهو از شهادت معاون در دادگاه تا دستگیری سخنگو
اتفاقات تازه در پرونده‌های فساد نتانیاهو، وی را در تنگنای شدیدی قرار داده است. دو تن از معاونان سابق نتانیاهو دستگیر شده‌اند و حالا هم خبر رسیده یکی از آنان موافقت کرده تا علیه وی شهادت دهد.
پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده یکی دیگر از معاونان نزدیک نتانیاهو به نام «سلومو فیلبر»، که پیشتر مدیر ارتباطات او بوده با شهادت علیه او موافقت کرده است. وی از نزدیکان نتانیاهو و از مدیران شرکت ارتباطات اسرائیل است که چند روز پیش بازداشت شد و قرار است در دادگاه علیه نخست‌وزیر این رژیم شهادت دهد. نتانیاهو و همسرش متهم به دریافت رشوه و هدایا از چند شرکت‌ و شخصیت و انعقاد قرارداد با آنها هستند.
** شرق ۹۶/۱۲/۳
*  رایزنی با مقام‌های ایران برای زندگی زاغری در خانه‌ای به ‌صورت تحت‌الحفظ
«ریچارد رادکلیف» همسر نازنین زاغری که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در ایران بازداشت و زندانی شده مدعی است مقام‌های ایران در رایزنی با وکلای همسرش مطالبی درباره اقامت او در منزل والدینش مطرح کرده‌اند. به ادعای وکیل زاغری، در رایزنی‌های صورت‌گرفته این مسئله مطرح شده است که متهم همراه دخترش در خانه‌ای تحت‌الحفظ و با حضور نیروهای امنیتی زندگی کند.
*  حقوق کارمندان دولت حداکثر ٢٠ درصد افزایش می‌یابد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند حقوق کارکنان دولت حداکثر ٢٠ درصد و به‌صورت پلکانی نزولی افزایش ‌یابد، ولی حقوق مقامات و نمایندگان مجلس افزایش نمی‌یابد. نمایندگان مجلس در این بند، دولت را مکلف کردند حقوق و مزایای مستمری گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر شاغل دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده ٢٩ قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیئت علمی و قضات را به‌صورت پلکانی نزولی به‌گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر افزایش بیشتری داشته باشند.
** ایران ۹۶/۱۲/۳
*  الواح هخامنشی در مسیر بازگشت به ایران
دیوان عالی امریکا رأی داد که بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر نمی‌توانند برای گرفتن غرامت از ایران الواح گلی هخامنشی را از دانشگاه شیکاگو بگیرند و حراج کنند. محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور بازگرداندن الواح گلی هخامنشی را موکول به رأی دیوان عالی امریکا دانسته بود.
*  خشونت و اهانت به پلیس را تحمّل نمی‌کنیم
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، پس از ارائه گزارش وزرای کشور و اطلاعات از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج شد، به خانواده‌های شهدای عزیز تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد. رئیس جمهوری همچنین از مدیریت سنجیده و مدارای حداکثری نیروهای عملیاتی بویژه نیروی انتظامی قدردانی و تأکید کرد: برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم. وی ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع‌های فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را بشدت محکوم کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۲/۳
*  سازمان ملل بار دیگر نسبت به فروپاشی غزه هشدار داد
نیکولای ملادینوف هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه تاکید کرد: در صورتی که اقدامات فوری به منظور بهبود اوضاع انسانی و احیای اقتصاد غزه انجام نشود، این منطقه با فروپاشی در زیربناها و اقتصادش روبه‌رو خواهد شد.
** وطن امروز ۹۶/۱۲/۳
*  بیانیه دراویش گنابادی در محکومیت جنایت خیابان پاسداران
دراویش گنابادی در بیانیه‌ای جنایت خیابان پاسداران به دست اغتشاشگران مدعی درویش‌گری را که به شهادت ۳ نیروی پلیس و یکی از بسیجیان منجر شد بشدت محکوم کردند.
** جوان ۹۶/۱۲/۳
*  دستور قضایی برای برخورد با قلدرهای قانون شکن
سخنگوی قوه قضائیه رفتار مجرمان در حوادث اخیر خیابان پاسداران را داعش‌گونه توصیف کرد و گفت: این موضوعی است که دستگاه‌های مسئول و مردم نمی‌توانند از آن بگذرند و دادستانی به جد به این موضوع ورود می‌کند. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای اظهارکرد: اگر کسانی از طریق قانون شکنی مخل نظم، امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشارهای داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به طور جد در مقابل آن ایستاد. وی اضافه کرد: کسانی که در این راستا مجرم هستند هر چه زودتر باید به مجازات متناسب قانونی برسند.
*  قدرت دفاعی ایران مذاکره‌ناپذیر است
حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع توان موشکی و دفاعی کشور روشن بوده و قدرت دفاعی ایران مذاکره ناپذیر است.
وی ادامه داد: قدرت دفاعی ایران باید در اندازه‌ای باشد که بالاترین سطح امنیت و قدرت را برای ملت ایران خلق کند و خوشبختانه قدرت دفاعی ایران امروز به گونه‌ای است که دشمنان قسم خورده ایران توان عملی کردن هیچ‌گونه تهدیدی را علیه ملت ایران ندارند.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۲/۳
*  امضای دو یادداشت تفاهم همکاری‌های سیاسی و حمل و نقل ریلی بین تهران – مادرید
روز گذشته وزرای خارجه دو کشور اروپایی هلند و اسپانیا در سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کردند. در جریان حضور وزیر امور خارجه اسپانیا در کشورمان یادداشت‌های تفاهم و همکاری‌ای به منظور گسترش رایزنی‌های سیاسی و دوجانبه بین دو کشور امضاء شد. همچنین یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ریلی نیز به امضای مقامات راه‌آهن دو کشور رسید.
*  اعلام وصول سوال مطهری از وزیر دادگستری
یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال علی مطهری نماینده مردم تهران درباره علت تداوم حصر را اعلام وصول کرد. محمدعلی وکیلی در جریان رسیدگی مجلس به جزئیات لایحه بودجه ۹۷، سوال علی مطهری نماینده مردم تهران از وزیر دادگستری در خصوص علت تداوم حصر را اعلام وصول کرد.
** رسالت ۹۶/۱۲/۳
*  پیکر ۳۲ تن از قربانیان سقوط هواپیما پیدا شد
استاندار اصفهان با بیان اینکه پیکر ۳۲ مسافر هواپیمای «آی تی آر» ۷۲ تاکنون پیدا شده و نیروها آماده‌اند که با طراحی لازم برای پایین‌آوردن پیکرها اقدام شود، گفت: با توجه به محل سقوط و وضعیت جوی نامساعد کار انتقال پیکرها برای کوهنوردان ماهر نیز بسیار مشکل است اما به دنبال این هستیم تا از مسیر سی‌سخت اقدام شود. مهرعلیزاده گفت: کوهنوردان به دنبال این هستند که پیکرها را حتی به صورت حمل شخصی بر پشت به صورت یک نفر یا دو نفر منتقل کنند.
*  بمب ساعتی ایران بیخ گوش اسرائیل
پایگاه شبکه آمریکایی فاکس نیوز با انتشار گزارشی با وقاحت تمام پیشنهاد می‌کند که نیروهای شیعی که سال‌ها با تروریست ها(ی تحت حمایت آمریکا و صهیونیست ها) در سوریه نبرد کرده‌اند و امنیت را به این کشور بازگردانده اند، از سوی آمریکا به عنوان “گروه‌های تروریستی” معرفی شوند!
در این گزارش آمده است: شبه نظامیانی که اکنون در سوریه تحت مدیریت سپاه پاسداران ایران قرار دارند، مانند یک بمب ساعتی برای شمال اسرائیل هستند. این افراد که از سراسر جهان اسلام به سوریه آمده‌اند مانند یک ارتش خارجی برای ایران هستند. جنگجویان شیعی که راکت‌ها و پهپادهای زیادی را در سوریه تحت اختیار دارند، به روشنی نشان داده‌اند که هدف نهایی آن‌ها جنگ با اسرائیل است.
** مردم سالاری ۹۶/۱۲/۳
*  به دنبال ساخت نیروگاه هسته‌ای هستیم
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان تاکید کرد که این کشور به دنبال ساخت نیروگاه‌های چرخه تولید سوخت هسته‌ای برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش صادرات آن است. این دیپلمات ارشد سعودی از آمریکا خواست تا به ریاض اجازه تولید سوخت هسته‌ای در خاک این کشور را مثل حقوق دیگر کشورها برای تولید سوخت هسته‌ای در خاک خود بدهد. وی همچنین به آمریکا هشدار داد در صورتی که شرکت وستینگ‌هاوس آمریکا این قرارداد را قبول نکند، ریاض می‌تواند حداقل با ۱۰ طرف دیگر برای ساخت راکتورها مذاکره کند.
*  به ناتو اجازه نخواهیم داد از خاک عراق علیه ایران استفاده کند
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک نشست خبری با اشاره به اینکه امروز درگیری‌های منطقه‌ای وجود دارد و هر کشوری خواهان تحقق منافع خودش است، گفت: به نیروهای ناتو و یا دیگر نیروها اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق علیه ایران استفاده کنند.
العبادی با بیان اینکه هیچگونه پایگاه نظامی غیرعراقی در کشورمان وجود ندارد، افزود: عراق حتی در زمان وجود تروریست‌ با حضور نیروهای نظامی در کشورش موافقت نکرد.
** فرهیختگان ۹۶/۱۲/۳
*  راه‌حل مسائل منطقه سیاسی است، نه نظامی
دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل روز گذشته با آلفونسو داستیس، وزیر امورخارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد. دکتر ولایتی در این دیدار تاکید کرد: «آنهایی که حساسیت این منطقه را نمی‌دانند، از حضور نامناسب در منطقه بیش از دیگران ضربه خواهند خورد و اکنون بعد از چندین سال دخالت بیگانگان و مشاهده عینی زیان‌های این دخالت، همه به این نتیجه رسیدند که راه‌حل مشکلات این منطقه سیاسی است، نه نظامی.»
دکتر ولایتی تصریح کرد: «سرنوشت این منطقه باید به خود مردم منطقه و نه به بیگانگان واگذار شود.»
** آرمان ۹۶/۱۲/۳
*  بازدید از زندان‌ها ادامه دارد
سخنگوی کمیسیون قضائی وحقوقی مجلس گفت که بازدید از زندان‌ها با ترکیب خاص کمیسیون قضائی ادامه می‌یابد. حسن نوروزی با بیان اینکه کمیسیون قضائی هنوز در مورد فوت کاووس سید امامی ورودی نکرده گفت: رئیس کمیسیون قضائی با رئیس قوه قضائیه صحبت کرده و آنها هم قبول دارند که کمیسیون قضائی سرکشی به زندان‌ها یا تفحص را دنبال کند و ما این کار را انجام می‌دهیم و بازدید از زندان‌ها را نیز با ترکیب خاص کمیسیون قضائی ادامه خواهیم داد.
*  ۹ صیاد بوشهری آزاد شدند
مدیر شیلات شهرستان بوشهر گفت: ۹ صیاد اهل جزیره شیف این شهرستان پس از ۲ سال اسارت در عربستان‌سعودی آزاد شدند و به کانون گرم خانواده‌های خود بازگشتند.حسن احمدی افزود: این صیادان سرنشینان یک موتورلنج صیادی بودند که ۲ سال پیش شناور آنها در حدفاصل جزیره‌های فارسی و عربی توسط گارد ساحلی عربستان سعودی توقیف شد. در جریان این توقیف مالک شناور مورد اصابت گلوله قرار گرفت که تاکنون اثری از وی یافت نشده است.
** آفرینش ۹۶/۱۲/۳
*  تخلف عده‌ای را نباید به حساب کل جامعه دراویش گذاشت
وزیر کشور درمورد حوادث خیابان پاسداران تهران در روزهای گذشته اعضای جامعه دراویش کشور را افرادی منطقی توصیف و تاکید کرد:‌قطعا تخلف عده ای معدود از این جامعه را نباید به حساب کل جامعه دراویش دانست. عبدالرضارحمانی فضلی درپایان جلسه هیات دولت با تسلیت به خانواده شهدای نیروی انتظامی و بسیج در حوادث خیابان پاسداران تهران تاکید کرد: البته با مخلان امنیت قاطعانه برخورد می‌شود و هیچ گفت وگویی نیز با اغتشاشگران نمی‌شود.
*  سیاست ایران تامین امنیت منطقه در چارچوب مقررات بین‌المللی است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت کشورهای منطقه در چارچوب مقررات بین المللی و احترام به مرزهای بین المللی است. وزیران دفاع ایران و جمهوری آذربایجان پس از دیدار و مذاکره در خصوص همکاری دفاعی و نظامی میان دو کشور، در باکو، دریک کنفرانس با حضور خبرنگاران شرکت کردند، سرتیپ امیر حاتمی در این کنفرانس، اظهار داشت : این به حفظ تمامیت ارضی همه کشور تاکید دارد .وزیر دفاع کشور مان گفت: ما به این سیاست پایبندیم و به برادرانمان در جمهوری آذربایجان نیز اعلام کردیم که با این سیاست توانسته ایم امنیت را در بخش های مختلف منطقه فراهم کنیم.
** قدس ۹۶/۱۲/۳
*  عزاداری‌ها نباید در ذکر مصیبت خلاصه شود
آ‌یت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: همه ایام فاطمیه و عزاداری‌ها نباید منحصر در بیان مصیبت‌ها باشد. البته ذکر مصیبت‌ها و روضه‌ها جایگاه ویژه خود را دارد اما کافی نیست بلکه باید فضائل مهم اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) بیان شود. این مرجع تقلید در درس خارج خود افزود: به عنوان مثال در خطبه فدکیه حضرت شجاعت، جامعیت و فصاحت مشهود و واضح است، ایشان با وجود مصیبت‌های بسیاری که داشت در خطبه‌ای شجاعانه تمام اصول و فروع را با فصاحت و بلاغت ایراد کردند.
*  اخلاق، جهاد اکبر را فرماندهی می‌کند
آ‌یت الله جوادی ‌آملی اخلاق را غیر از موعظه دانست و گفت: دستورات فقه جهاد اصغر را تأمین می‌کند اما اخلاق، جهاد اکبر را فرماندهی می‌کند و تأمین ابد را آموزش می‌دهد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در درس تفسیر خود گفت: قرآن کریم پایه ترقی را عقیده، ایمان و معرفت صحیح می‌داند، قرآن می‌فرماید انسان لرزان است مگر این که دین را بشناسد، آگاه شود، به آن عمل کرده و از دین حمایت کند، برای داشتن این پایگاه باید سلامت فطرت را حفظ کرد.
** خراسان ۹۶/۱۲/۳
*  دعوت ایران از وزیر دفاع کویت برای سفر به تهران
علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت با شیخ ناصر صباح الاحمد الصباح، وزیر دفاع کویت و معاون اول نخست وزیر آن کشور دیدار و طرفین درباره مسائل مشترک و روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کردند.در این دیدار علیرضا عنایتی ضمن تبریک گفتن به وزیر دفاع کویت به دلیل انتخاب وی به عنوان وزیر دفاع این کشور، از او دعوت کرد تا به ایران سفر کند.
*  بررسی اساسنامه اطلاعات سپاه در مجلس
بهروز بنیادی نماینده کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد با اشاره به بررسی اساسنامه ۳۰ ماده‌ای اطلاعات سپاه در کمیسیون امنیت ملی گفت: این بحثی است که بارها مطرح شده و گاهی بیان می‌شود در فلان بحث، وزارت اطلاعات چه وظیفه‌ای دارد و سازمان اطلاعات سپاه موظف به انجام چه وظایفی است و در نتیجه قرار شد برای رفع این دوگانگی‌ها، شفاف‌سازی لازم انجام شود. عضو فراکسیون امید با اشاره به پرونده بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست با اتهام جاسوسی گفت: اطلاعات سپاه به‌موجب اساسنامه‌اش شایستگی ورود به پرونده‌های جاسوسی را دارد.
** اعتماد ۹۶/۱۲/۳
*  مرتضوی خبر اجرای حکم دو سال زندانش را تکذیب کرد
سعید مرتضوی خبر انتقال به زندان اوین را تکذیب کرد. وی با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره اجرای حکم دو سال زندانش گفت: این حکم هنوز قطعی نشده است و برای آن درخواست اعاده دادرسی کردیم و از اجرای احکام هم موضوعی به ما ابلاغ نشده است. من در حال حاضر در منزل هستم.
*  تمدیدتعلیق ایران از لیست سیاه FATF
تازه‌ترین اخبار از کارگروه مالی FATF نشان می‌دهد که این گروه تعلیق برخی از اقدامات تقابلی خودش علیه ایران را تا سه ماه آینده تمدید کرده است. این گروه اقدام مالی در تازه‌ترین تصمیم خود در قبال ایران، تعلیق اقدامات متقابل خود را ناشی از اعلان نظر مثبت کارشناسان خود اعلام کرده و گفته است: به نظر کارشناسان FATF ایران کار خوبی را برای اجرای بیشترین الزامات فنی انجام داده است. ایران با انتشار بیانیه‌ای گفت ایران تعهد سیاسی و اقداماتی در راستای توصیه‌نامه‌های این نهاد نشان داده و این دلیل کافی برای آنها جهت تداوم تعلیق آنچه «اقدامات تقابلی» نامیده شده، است.
** شهروند ۹۶/۱۲/۳
*  ایران از نفوذ خود برای حل مناقشات منطقه‌ خاورمیانه استفاده کند
آلفونس داستیس، وزیر خارجه اسپانیا پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی اظهار کرد: تقویت روابط دوجانبه خوبی که بین ایران و اسپانیا وجود دارد امیدواریم به راه‌اندازی پروسه‌ای منجر شود که به مشورت‌های همیشگی و مداوم بین دو کشور بینجامد.وی افزود: از طرف دیگر در حد خودمان برای کاهش یا حل یا از بین بردن مناقشات که در منطقه خاورمیانه وجود دارد از ایران درخواست داریم که از نفوذ و جایگاه خودش در منطقه استفاده کند تا بتوانیم شاهد منطقه امن و باثبات باشیم.
** سازندگی ۹۶/۱۲/۳
*  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور خطاب به فرمانده نیروی انتظامی: بدون تردید خویشتنداری پلیس و نیروهای امنیتی و انتظامی در مدیریت هوشمندانه، صبورانه و سنجیده ناآرامی‌های اخیر، از نگاه هیچ ناظر منصفی پنهان نخواهد ماند. امروز هر اقدام ضدامنیتی، افراطی و خشونت‌آمیز از سوی هر گروه، تفکر و جریانی محکوم و خلاف خواست مردم متمدن و بزرگ ایران است و ضرورت حفظ هوشیاری آحاد جامعه و دلسوزان ملک و ملت و تلاش برای تقویت وحدت و انسجام ملی و پرهیز از هرگونه اقدام تفرقه‌افکنانه، بیش از پیش احساس می‌شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
دشمن از ناآگاهی جامعه برای ایجاد شبهه و تردید استفاده می‌کند
رسا/ آیت الله استادی با اشاره به اثرگذاری عمل مسؤولان و عالمان در جامعه گفت: اگر می‌خواهیم مردم را به معنویات و دین علاقه‌مند کنیم باید عمل کرد. وی افزود: مردم باید احساس کنند که مسؤولان و روحانیت به آنچه می‌گویند عامل هستند عالم برای اثرگذاری بر جامعه و مخاطب خود باید عامل باشد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به این‌که دشمنان شبهات قدیمی که بارها پاسخ داده شده است را با ظاهری جدید پرورش می‌دهند، گفت: دشمن از ناآگاهی جامعه سوء استفاده می‌کند.
رشد حوزه انقلابی در گرو توجه به منشور روحانیت است
رسا/آیت الله کعبی ابراز داشت: منشور روحانیت صادره از امام راحل خطاب به مرجعیت، جامعه مدرسین، اساتید، فضلا، طلاب و روحانیت؛ سبب ارتقا، رشد و بالندگی روحانیت است.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بازخوانی منشور امام سبب تحول، پیشرفت و تحقق مأموریت های تاریخی روحانیت است، خاطرنشان کرد: روحانیت برپایه منشور تاریخی امام می‌تواند تمدن ساز باشد و در بازسازی تمدن اسلامی، بیداری امت اسلامی، ساخت دولت اسلامی و ترویج معارف اهل بیت(ع) نقش بالنده‌ای ایفا کند.
روز سیاه برای اشغالگران
صداوسیما/نشست شورای امنیت به دلیل شهرک سازی‌ها و انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس صحنه محکومیت رژیم صهیونیستی بود.فرانسه، قزاقستان، بولیوی، سوئد، روسیه، چین و حتی گینه استوایی، اسرائیل را برای تشدید شهرک سازی‌ها و انتقال پایتخت به قدس اشغالگر خواندند.
هشدار مجلس به مسئولان حمل‌ونقل هوایی
تسنیم/رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه مسئولان حمل‌ونقل هوایی کشور در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و باید هرچه زودتر استعفا دهند، گفت: درصورتی که مسئولان این کار را نکنند، مجلس اقدامات لازم را درخصوص سانحه سقوط ATR آسمان انجام می‌دهد. رضایی افزود:‌ متأسفانه مسئولان هیچ احساس مسئولیتی در قبال این سانحه نمی‌کنند، وقتی هواپیما ایرادی نداشته،‌ خلبان تجربه ۴۰۰ ساعت پرواز داشته و وضعیت جوی نیز خوب بوده چه اتفاقی افتاده که منجر به سقوط هواپیما شده است.
اغتشاشگران حادثه پاسداران ریشه در خارج از کشور دارند
مهر/ دادستان کل کشور با بیان اینکه دستگاه قضایی با اغتشاشگران برخورد می‌کند، گفت: اغتشاشگران خیابان پاسداران ریشه در خارج از کشور داشته و از پوشش دراویش استفاده کردند.حجت الاسلام منتظری افزود: قطعا قوه قضائیه در چارچوب قوانین و مقررات با متخلفین برخورد می‌کند وی اظهارداشت: دولت محترم، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی همیشه در صحنه هستند و حفظ و حراست از امنیت مردم برایمان مهم و اولویت است.
تقدیر رئیس مجلس از ناجا و بسیج
باشگاه خبرنگاران/ رئیس مجلس از پرسنل نیروی انتظامی و بسیج به جهت عملکرد مناسب در حادثه خیابان پاسداران تقدیر کرد. علی لاریجانی در نشست علنی امروز (پنجشنبه ۳ اسفند) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت پرسنل فداکار نیروی انتظامی و بسیج در حادثه خیابان پاسداران اظهار کرد: از فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی که توانستند با صلابت و درایت در رخنه ای که در مسائل امنیتی تهران ایجاد شد، عمل کنند، سپاسگزاری می‌کنم.
شکست فشارهای مالی آمریکا با رویکرد ایران به آسیا
فارس/بلومبرگ نوشت تلاش‌های آمریکا برای فشار مالی بر ایران با جریمه بانک‌های اروپایی داشت جواب می‌داد که واشنگتن فهمید ایران کانال جدیدی برای مبادلات خود یافته و آن آسیاست و اکنون نوک پیکان تحریم‌ها و جریمه‌های این کشور به سوی بانک‌های آسیایی تغییر جهت داده است. مقامات آمریکا، اکنون تمرکز خود را بر بانک های آسیایی گذاشته اند.
تخریب ‌آثار پیامبر(ع) در منطقه بنی سعد عربستان نشانه جهالت آل سعود است
حوزه/ سید مظهر سعید کاظمی امیر جماعت اهل سنت پاکستان ضمن انتقاد شدید از تخریب آثار منسوب به نبی مکرم اسلام(ص) در منطقه بنی سعد مکه توسط آل سعود گفت: فتوی وهابی‌ها مبنی بر بدعت دانستن محبت به آثار منسوب به رسول الله (ص) نشان دهنده جهالت آنان است.وی افزود: این یک فاجعه بزرگ است که توسط حکم فرماندار، آثار منسوب به نبی مکرم اسلام در منطقه بنی سعد مکه را از بین ببرند.
مسیر ملت بحرین برای تغییر اوضاع متوقف نخواهد شد
حوزه/ علمای بحرین به مناسبت شهادت چهار تن از شهروندان بحرینی به دست مزدوران آل خلیفه بیانیه ای صادر کرده واعلام کردند:مسیر ملت آزاد و ذلّت ناپذیر ما برای تغییر این اوضاع پُر از ظلم و ستم، هیچ وقت متوقف نخواهد شد .
لندن در حال بررسی حضور نظامی دائمی در کویت
مهر/«مایکل داونپورت» سفیر انگلیس در کویت اعلام کرد که لندن در حال بررسی حضور نظامی دائمی این کشور در کویت است.سفیر انگلیس در کویت در این باره گفت که دولت کویت تمایل خود در این باره را اعلام کرده؛ اما تأکید کرده است که این اقدام به مثابه استقرار گسترده نظامی نخواهد بود. لذا در حال بررسی تمامی گزینه های مطرح در این خصوص هستیم.
هشدار ایران درباره اقدامات نسنجیده در شورای امنیت برای بحران یمن
مهر/ نماینده ایران در سازمان ملل در دیدار دبیرکل این سازمان هشدار داد که حمایت از هر اقدام نسنجیده و یکجانبه در شورای امنیت درباره اوضاع یمن می‌تواند به وخامت بیشتر اوضاع منجر شود. خوشرو همچنین برای همکاری با «مارتن گریفیتس» نماینده جدید این سازمان در امور یمن به منظور پایان دادن به بحران سه ساله این کشور اعلام آمادگی کرد.گوترش نیز اظهار داشت که تمام تلاش خود را برای رسیدن به مصالحه سیاسی در یمن به کار خواهد گرفت.
مخالفت بغداد با درخواست آمریکا برای داشتن ۲۰ پایگاه نظامی در عراق
مهر/ المیادین به نقل از یک منبع مسئول عراقی اعلام کرد: آمریکا خواستار آن است چنانچه بغدادباحضور نیروهای آمریکایی در ۲۰ پایگاه درعراق موافقت نمی‌کند حضور آنها را در ۲۰ مقر نظامی بپذیرد.آنگونه که شبکه المیادین اعلام کرده است، این منبع مسئول افزود: بغداد با این درخواست آمریکایی‌ها مخالفت کرده و خواهان توافقی جدید جدای از توافق موجود درباره حضور نیروهای ائتلاف در عراق شده است.
آمریکا تلاش می‌کند از تعمیق روابط ترکیه با ایران و روسیه جلوگیری کند
فارس/یک روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع گزارش داده دولت آمریکا در تلاش است از تعمیق روابط ترکیه با ایران و روسیه جلوگیری کند. وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرد:مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله تیلرسون، ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در روزهای گذشته گفت‌وگوهای فشرده‌ای با اردوغان داشته و تلاش کرده‌اند او را از نزدیک شدن به تهران و مسکو منصرف کنند.
روسیه با فضاسازی غربی‌ها علیه ایران در شورای امنیت مخالفت کرد
فارس/ روسیه با تلاش کشورهای غربی برای فضاسازهای تبلیغاتی علیه ایران در شورای امنیت بر سر ادعای انتقال سلاح از ایران به یمن مخالفت کرده است. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: شورای امنیت بایستی در قطعنامه احیای تحریم‌ها علیه یمن، از محکوم کردن ایران خودداری کند. ۱۵ عضو شورای امنیت در حال مذاکره بر سر قطعنامه‌ای هستند که پیش‌نویس آن را بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه تهیه کرده‌اند. این پیش‌نویس، ایران را به نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن متهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *