طلیعه ۱۳۵۲ – ۹۶۱۲۰۳

سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی توسط پدافند هوایی سوریه که می‌توان آن را نقطه عطفی در دستاوردهای نظامی و استراتژیک برای محور مقاومت به‌شمار آورد واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.

پاسخ سخت سوریه به رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن دو فروند جنگنده اف-۱۶ این رژیم که منجر به سرنگونی یک فروند از آنها شد، از یک سو موجب وحشت صهیونیست‌ها و هم پیمان استراتژیک آنها یعنی آمریکا شد و از سوی دیگر میدان بازی را در منطقه به شدت به نفع محور مقاومت تغییر داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در همین رابطه گفت: دولت سوریه تصمیم گرفته است که از این کشور دفاع کند و این تصمیم شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه است نه تصمیم ایران و دیگران. سید حسن نصرالله افزود: کاری که ارتش عربی سوریه انجام داد باید باعث افتخار همه باشد، زیرا اقدامی قهرمانانه است. اینکه گفته می‌شود ایران پشت این قضیه بوده است، مزخرف است.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های آمریکا جهت حفاظت از عناصر باقیمانده داعش درسوریه از علت علاقه آمریکایی‌ها به ادامه حضور در منطقه پرده برداشت و افزود: آمریکایی‌های اشغالگر، با وجود شکست داعش در سوریه باقی می‌ماند، زیرا مهمترین چاه‌های نفتی و گازی سوریه در شرق فرات قرار دارد. سید حسن نصرالله افزود: نبرد نفتی و گازی در منطقه وجود دارد که واشنگتن آن را از شرق فرات تا عراق و از آنجا به قطر و خلیج فارس مدیریت می‌کند.

در همین زمینه احمد مرعی نماینده پارلمان سوریه نیز تاکید کرد: دولت سوریه و همپیمانانش این پیام را برای رژیم صهیونیستی فرستادند که دیگر هیچ تجاوزی بدون پاسخ نخواهد ماند، این پیام باید به رژیم صهیونیستی و حامی آن ایالات متحده آمریکا برسد.

البته جرقه این درگیری‌ها از آن جایی رقم خورد که آمریکایی‌ها مدعی شدند که سوری‌ها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند. آن‌ها با این ادعا عملا خط و نشان کشیدند که علیه سوریه دست به اقدامات نظامی خواهند زد. این خط و نشان در اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و دیگر مقامات این کشور مشاهده می‌شد. سپس شاهد حمله اسرائیل به پایگاه‌های نظامی سوریه و سرنگون شدن جت اسرائیلی توسط سوری‌ها بودیم.

بنا بر نظر اکثر کارشناسان روابط بین الملل، آنچه در سوریه اتفاق افتاد تثبیت موقعیت و جایگاه بشار اسد و دست بالای او در میدان عملیات بود. آنها بر این باورند که این مساله باعث تغییر معادلات نظامی منطقه به نفع محور مقاومت شد زیرا ضعف نیروی زمینی ارتش اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ بر همگان هویدا شد و نتوانست در مقابل حزب‌الله دست برتر داشته باشد؛ لذا از آن پس اتکای رژیم صهیونیستی بر نیروی هوایی خود به عنوان نیروی برتر نظامی و ابزاری استراتژیک و راهبردی با برخورداری از هواپیماهای آمریکایی بود که به واسطه آن برای دشمنانش خط و نشان می‌کشید. اما سرنگونی هواپیمای اف ۱۶ توسط پدافند هوایی سوریه باعث شد رژیم صهیونیستی اُبهت نظامی خود یا حداقل بخش بزرگی از آن را از دست بدهد و قدرت راهبردی نیروی هوایی اسرائیل نیز در حد یک نیروی معمولی که همه ی ارتش‌های دنیا آن را دارا می‌باشند تنزل یابد.  (خ-۱۳۵۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *