طلیعه ۱۳۵۱ – ۹۶۱۱۱۹

شکست‌های پی در پی داعش در عراق و سوریه و ناکامی جریان‌های تکفیری – تروریستی در دستیابی به اهداف خویش سبب شده است که حامیان بین‌المللی آنها به فکر گشودن حوزه‌های جغرافیایی دیگری در سطح منطقه، برای استمرار فعالیت‌ها و بقاء داعش باشند.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا در درس خارج فقه خود با اشاره به اوضاع دردناک افغانستان، داعش و آمریکا را عامل ناامنی‌های منطقه خواندند. ایشان هدف آمریکا از انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان را تلاش این کشور برای توجیه حضور دائمی خود در منطقه دانستند. ایشان، مشغول‌سازی ملت‌های منطقه به خود را سیاست درجه اول آمریکایی‌ها دانستند و گفتند: آمریکا به‌دنبال آن است که این منطقه روی خوش نبیند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه به خود مشغول باشند تا به فکر معارضه با عامل خبیث استکبار یعنی صهیونیسم نیفتند.

واقعیت امر این است که آمریکا برای خود در منطقه غرب آسیا منافع گسترده‌ای تعریف کرده ‌است و به منظور دستیابی به این اهداف، توطئه‌های جدیدی را در این منطقه طراحی و اجرا می‌کند.آمریکا به همین منظور در حال انتقال رهبران شکست خورده داعش از عراق و سوریه به شمال افغانستان است.

شجره خبیثه داعش حاصل طراحی آمریکا و غربی‌ها بود که با موتور محرکه دولت‌های مرتجع عربی تلاش کردند تسلط خود را بر منطقه استراتژیک غرب آسیا توسعه دهند. آمریکا سالهاست که به جای درگیری مستقیم خود با انقلاب اسلامی، مقوله اسلام تکفیری را در پیش گرفته است و بدین شکل تلاش کرده تا از یکسو چهره‌ای خشن از اسلام به دنیا معرفی کند و از سوی دیگر وقت و هزینه جمهوری اسلامی ایران را به جای مقابله با صهیونیست‌ها، صرف تقابل با داعش و تکفیری‌ها در کشورهای همسایه کند.

بر این اساس در ماه‌های اخیر و پس از پاک‌سازی کامل شرق سوریه به ویژه مناطق دیرالزور و البوکمال توسط محور مقاومت آمریکائی‌ها اقدام به انتقال عناصر داعش به افغانستان کرده‌اند. این اقدام در چارچوب تلاش آمریکا ‌برای انتقال بحران سوریه و خاورمیانه به آسیای میانه و آسیای مرکزی قابل تجزیه و تحلیل است. هدف دیگر آمریکا نیز این است تا کشورهای تأثیرگذار منطقه مانند ایران و روسیه را به داعش مشغول کند تا راهبردهای آینده خود را در سوریه عملیاتی نماید.

ویژگی‎های منحصر بفرد افغانستان همچون مجاورت با روسیه و چین که از آنها به عنوان دو تهدید بزرگ در «سند راهبردی آمریکا» ذکر شده، نزدیکی به غرب آسیا، همسایگی با ایران و کشورهای نفت خیز، نزدیکی به اقیانوس هند، تنگه هرمز و خلیج فارس، از جمله پارامترهایی هستند که جایگاه ویژه‎ای به این کشور بخشیده و برای بازیگران فرصت‎طلب و حامیان سلطه‌طلب آنها، غیرقابل اغماض است.

براین اساس با توجه به برخی اخبار منتشره، آمریکا در نظر دارد با بهره‌گیری از ناامنی‌های شمال سوریه، بیش از ۴ هزار تن دیگر از نیروهای داعش را به تدریج از شمال سوریه و همچنین اطراف رقه و درعا به افغانستان منتقل کند تا این کشور به کانون حضور گروهک تروریستی داعش تبدیل شود. از این رو امید است کشورهایی مانند ایران، روسیه، هند، افغانستان، چین و ترکیه در ماه‌های آتی با ایجاد هماهنگی‌های لازم در مقابل این توطئه آمریکا تدابیر لازم را اندیشیده و نقشه‌های شوم آنها را جهت حضور بیشتر در منطقه نقش بر آب کنند. (خ-۱۳۵۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *