دیدار دانشجویان بسیجی دانشگاه الزهراء (س) با آیت الله حسینی بوشهری

روز یکشنبه مورخ ۸ بهمن ۱۳۹۶ جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه الزهرا سلام الله علیها با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله حسینی بوشهری، نائب رئیس این نهاد مقدس دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار آیت الله حسینی بوشهری ضمن خوش آمد گویی حضور دانشجویان در شهر کریمه اهل بیت علیهم السلام و شهر مرجعیت؛ سه موضوع دین شناسی، دینداری و دین یاوری را کلید¬های اصلی مسائل اعتقادی دانست و اظهار داشت: اولین مطلب این است که ما دین خد را بشناسیم و به عنوان یک مکلف، قبل از دینداری باید دین شناس هم باشیم و البته سوال اصلی این است که دین شناسی را از کجا دنبال کنیم و از چه کسی یادبگیریم؟ باید بدانیم که دانش و تفکر امری لازم برای هر شخصی است و مکتب ما اصولا برای علم و آگاهی ارزش بسیاری قائل است. باید شناخت دین از منابع دقیق و استوار دریافت شود تا بُن مایه دینداری ما نیز محکم و استوار باشد. و متاسفانه بعضی به خاطر عدم اطلاع دقیق از دین، حرف هایی در مورد آن می زنند که حرف و سخن پخته ای نیست.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با اشاره به سیره رفتاری و اخلاقی معصومین علیهم السلام افزود: سیره عملی و رفتاری معصومین علیهم السلام بهترین مبانی برای مردم و جامعه اسلامی است، چون همه آنها را به عنوان حجت قرار داده ایم و لازم است از مبانی اخلاقی و سیره گفتار و رفتاری اهل بیت علیهم السلام برای زندگی بهتر الهام و الگو گیری کنیم، در روایت آمده، هر کس الگویی دارد و حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف مادرشان را به عنوان الگو معرفی فرموده اند.

امام جمعه شهر مقدس قم در ادامه این نشست با قرائت روایتی اظهار داشت:  امام صادق علیه السلام می فرماید: مَن دَخَلَ فی هذا الدِّینِ بالرِّجالِ أخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ کما أدخَلُوهُ فیهِ ، ومَن دَخَلَ فیهِ بِالکِتابِ والسُّنَّهِ زالَتِ الجبالُ قَبلَ أن یَزولَ . (مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۲۴۱) [هرکه بواسطه مردم داخل این دین شود، بواسطه مردم نیز از آن خارج شود و هرکه بواسطه کتاب و سنت داخل دین گردد، کوه ها از بین میروند ولی دین او نه]

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اگر دین را از منابع متقن و محکم بگیریم دینداری محکمی خواهیم داشت. و باید نسبت به منابع دینی وسواس داشته باشیم و از منابع دقیق دریافت کنیم.

ایشان کلید دوم مسائل اعتقادی را دینداری عنوان کرد و افزود: عمل به دین باید براساس معرفت به دین باشد؛ دین شناس می شویم تا دیندار باشیم. باید بدانیم دینداری سختی هایی دارد چون برخی روش و منش ما قبول ندارند و متأسفانه در شرایطی قرار داریم که بعضی افراد حجاب، باور و اعتقاد جوانان مذهبی را قبول نداشته و حتی به دلیل دینداری مورد شماتت و طعنه قرار می دهند.اما اگر دینداری ما محکم بود و یقین به درستی آن داشتیم  در برابر شماتت افراد در این مسیر ناامید نمی شویم. که لا تاخذهم فی الله لومه لائم

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود موضوع کلیدی سوم را دین یاوری دانست و گفت: باید در همه حالات یاور دین خدا باشیم و هر کسی با رفتار خود و به اندازه توانی که در وسع دارد و در همه جا به تکلیف فردی خود عمل نماید.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از مام علی علیه السلام اظهارداشت: زمانی که در جامعه مشکلی پیش آید، اگر قرار است مال را فدا کنیم تا جان بماند، مال را فدا می کنیم و اگر شرایط طوری شد که بین جان و دین یکی را انتخاب کنیم، باید جان را فدای دین کرد تا دین بماند، چون اگر دین را فدای جان کنیم این جان بی دین هویت و ارزش ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: در حادثه عاشورا و زمان پیامبر(ص) انتخاب بین دین و جان بود؛ همه از جان خود گذشتند تا دین خدا باقی بماند و این همه تمجید خدا از شهید و ارزش قائل شدن برای شهید برای همین جنبه است که از جان خود به خاطر حفظ دین گذشتند.

ایشان همچنین اظهار داشت: شما خواهران نیز با حجاب خود دین خدا را یاوری می کنید، اگر چه عده ای این حجاب و عمل شما جوانان متدین را نپذیرند؛ ولی لازم است با همه سختیها از دین حمایت کرد تا دین باقی بماند.

شایان ذکر است در انتهای این دیدار پرسش و پاسخ و گزارشی از برنامه های دانشجویان ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *