طلیعه ۱۳۴۷ – ۹۶۱۰۲۱

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ناآرامی‌های اخیر ایران که به پیشنهاد نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل برگزار شده بود به جلسه‌ای برای زیر سوال بردن اقدامات آمریکا در منطقه و انزوای بیش از پیش آمریکا در صحنه بین الملل تبدیل شد . درباره این نشست و نتایج آن نکاتی چند قابل ذکر و تامل است:

 

۱ – با توجه به افزایش اقتدار نظامی و همچنین تئوریک نظام مقدس جمهوری اسلامی در چند سال اخیر در منطقه و جهان و زیر سوال رفتن هژمونی آمریکا خصوصا پس از شکست‌های اخیر سران استکبار در عراق و سوریه، رییس جمهور آمریکا به دنبال بهانه‌ای است تا همگام با برخی دول عربی خودکامه منطقه از هر رهگذری برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی بهره برداری کند همچنان که در توییت‌های مضحکی که وی در روزهای نا آرامی‌های ایران منتشر می کرد این امر کاملا هویدا بود.
نفس طرح چنین درخواستی از سوی ایالات متحده آمریکا برای تشکیل جلسه شورای امنیت درباره ایران، نشان از آن دارد که مقابله دولت ترامپ با ایران یک استراتژی ثابت و دنباله‌ دار در دولت جدید ایالات متحده آمریکاست تا از یک‌سو حلقه فشار و تحریم ایران را تنگ‌تر کند و از سوی دیگر، با خارج کردن مسأله فلسطین از مرکزیت مسائل خاورمیانه، ایران را به مرکز توجه و فشار جامعه بین‌‌المللی تبدیل کند.

۲ – موافقت شورای امنیت با درخواست آمریکا برای مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل، برخلاف اصول منشور سازمان ملل است که حق حاکمیت ملی ایران را خدشه دار می‌کند و دستگاه دیپلماسی ایران باید تدابیری را اتخاذ کند تا این امر به یک رویه ثابت و سنگ بنای سایر اقدامات شورای امنیت و سازمان ملل تبدیل نشود.

 

۳ – بدون شک بازنده بزرگ این نشست ایالات متحده بود، جایی که به جز کشورهای «پرو» و «انگلیس» که در حمایت از مواضع آمریکا در این جلسه شورای امنیت سخنرانی کردند و خواستار ورود این شورا به اعتراضات در ایران شدند و دو کشور «هلند» و «کویت» که موضعی نگرفتند، ۱۰ کشور دیگر شامل فرانسه، لهستان، بولیوی، ساحل عاج، سوئد، گینه، اتیوپی، قزاقستان، چین و روسیه در مخالفت با خواست آمریکا برای ورود شورای امنیت به این موضوع سخن گفتند تا به این ترتیب انزوای آمریکا در یک موضوع مرتبط با ایران بار دیگر در صحن علنی شورای امنیت سازمان ملل تکرار شود. طی هشت ماه اخیر دست کم در سه پرونده ضد ایرانی دیگر شامل «آزمایش های موشکی ایران»، «موشک شلیک شده توسط انصارا… به ریاض» و «پایبندی ایران به توافق هسته ای» آمریکا در شورای امنیت منزوی شده و دستورالعمل های کاخ سفید راه به جایی نبرده است.

 

۴- در چنین شرایطی لازم است تا جامعه ایرانی و مردم عزیز کشورمان با اتحاد و همدلی و دستگاه سیاست خارجی کشور با هوشیاری، برنامه‌ریزی و گسترش تعاملات دیپلماتیک، جلوی اجرایی شدن سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال کشورمان را بگیرند.

 

۵- در پایان همچنان که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود اشاره نمودند، تاکید می کنیم که دشمنان ملت ایران و در راس آنها آمریکای جنایتکار، هنوز مردم شجاع و جوانان مومن کشورمان را نشناخته‌اند. ملتی که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان با همان منطق اول انقلاب، اهداف والای خود را دنبال می‌کند و از توطئه‌ها و تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان نمی‌ترسد و خم به ابرو نمی‌آورد. (خ-۱۳۴۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *