خبرروز ۱۳۹۶/۱۰/۰۵

  • آیت‌الله مظاهری: زیرمیزی گرفتن بدتر از رشوه‌خواری است
  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: وجود ربا جامعه را از رحمت و عنایت الهی دور می‌کند
  • آیت‌الله مقتدایی: حضور طلاب در منصب قضا ضرورتی انکار ناشدنی است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: علم اصول فقط در دایره احکام شرعی نقش آفرینی نمی‌کند
  • آیت‌الله اعرافی: مراکز پژوهشی مستقل طلاب حمایت جدی شوند
  • دکتر ولایتی: قطعنامه سازمان ملل درباره بیت‌المقدس «نه» بزرگی به آمریکا بود

** جام جم ۹۶/۱۰/۵
* تکذیب اتهامات وارده به مسئولان درباره کرسنت
دیوان محاسبات در اطلاعیه‌ای، اتهامات به مسئولان درباره پرونده کرسنت را تکذیب کرد و گفت که اساسا نامه‌ای توسط یکی از روسای پیشین دیوان محاسبات درباره کرسنت وجود ندارد و رسانه‌های معاند با شیطنت و فضاسازی اتهاماتی را به برخی مقامات نسبت داده‌اند.
* آزادی مهدی جهانگیری تکذیب شد
به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر آزادی مهدی جهانگیری، وکیل مدافع وی، این خبر را تکذیب کرد. محمود ایثاری افزود: پرونده موکلم همچنان در مرحله تحقیقات است. مهدی جهانگیری ۱۴ مهر امسال در کرمان بازداشت شد و ۱۳ آذر برای ادامه رسیدگی‌ها از کرمان به تهران منتقل شد.
** همشهری ۹۶/۱۰/۵
* دبه قزاقستان در قرارداد اورانیوم
یک شرک قزاقستانی اعلام کرد: انتقال اورانیوم به ایران را به تعویق انداخته است. رئیس شرکت قزاتم پروم اعلام کرد: انتقال اورانیوم به ایران تنها در صورت موافقت گروه ۱+۵ یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان ممکن خواهد بود.
قزاقستان پیش از این قرار بود به ایران کیک زرد بفروشد که اجرای آن قرارداد هم با کارشکنی انگلیس و بعد آمریکا متوقف شده است.
** کیهان ۹۶/۱۰/۵
* کنایه سنگین مفتی اعظم سوریه به ارتجاع عرب؛ برای کشتن مسلمانان از آمریکا سلاح می‌خرند!
مفتی اعظم سوریه گفت، کشورهای مرتجع عرب حومه خلیج‌فارس با سلاح‌هایی که از آمریکا می‌خرند، مسلمانان را می‌کشند.
«احمد بدرالدین حسون» طی یک خطاب طعنه‌آمیز به مقامات کشورهای عربی خلیج‌فارس، از آنها پرسید:‌با سلاح‌هایی که از آمریکا می‌خرید، علیه چه کسانی می‌جنگید؟ حسون به سران این کشورهای مرتجع یادآور شد که حوثی‌های یمن،‌ مسلمان هستند.
وی گفت که آمریکا جنگ‌های مذهبی را در منطقه راه انداخته و این درگیری‌های فرقه‌ای، با جنگ عراق و ایران (۱۳۵۹) آغاز شده است.
* مذاکرات برجام خالی از دانش بین‌المللی و دچار هیجان بود
یک استاد دانشگاه گفت: اگر دستگاه دیپلماسی ما در رابطه با موضوع برجام مشاور بین‌المللی می‌گرفت و متن مذاکرات ۲۲ جلدی آمریکا و چین را مطالعه می‌کرد،به طور قطع موفقیت بیشتری با دریافت امتیازات حاصل می‌شد.
محمود سریع‌القلم با ‌اشاره به اینکه مذاکرات برجام توسط ایران بر اساس دانش بین‌المللی نبود، تصریح کرد: این مذاکرات دچار هیجان و احساس بود و باید مطالعات بیشتری صورت می‌پذیرفت.
** شرق ۹۶/۱۰/۵
* با بزرگ‌بینی و دروغ قصد دارند به دستگاه قضایی ضربه وارد کنند
حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در نشست معاونان عقیدتی – سیاسی و جمعی از فرماندهان بسیج قوه قضائیه به برخی از هجمه‌ها و سخنان علیه دستگاه قضایی از سوی برخی افراد که امروز نقش اپوزیسیون را دارند اشاره کرد و افزود: «کسانی با بزرگ‌بینی و دروغ‌های مخرب قصد دارند به دستگاه قضایی ضربه وارد کنند. عده‌ای هم ماموریت دارند دستگاه‌های منصوب رهبری را بکوبند.» او تاکید کرد: البته نمی‌گویم در قوه قضائیه و دستگاه‌های دیگری که منصوب رهبری هستند اشکال و ضعف نیست اما ببینید که چگونه این دستگاه‌ها را سیبل کرده و آماج حملات خود قرار داده‌اند.
* اظهارات عادل الجبیر لقلقه زبان است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام‌زنی‌های اخیر وزیر خارجه عربستان به جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اظهارات عادل الجبیر لقلقه زبان است و پاسخ ندارد و او هر بامداد که بیدار می‌شود، سخنان نادرستی درباره ایران مطرح می‌کند. قاسمی در پاسخ به پرسش دیگری، انتشار اخبار لغو روادید بین ایران و عمان را تکذیب کرد و یادآور شد: چنین بحثی وجود نداشته و اتفاقی هم در این زمینه نیفتاده است.
** ایران ۹۶/۱۰/۵
* ۴ ابقا و انتصاب جدید در دولت دوازدهم
رئیس جمهوری با صدور احکامی مسئولیت‌هایی برای رضا فرجی دانا، علی یونسی، حسینعلی امیری و اکبر ترکان تعیین کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رضا فرجی دانا وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری را به‌عنوان مشاور علمی رئیس جمهوری انتخاب کرد.
بر اساس حکم رئیس جمهور، حجت‌الاسلام علی یونسی هم در مقام «مشاور رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» ابقا شد.
حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهوری در دولت یازدهم نیز در سمت خود ابقا شد.
اکبر ترکان به‌عنوان «مشاور رئیس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری» منصوب شد.
* ۱۰۳ میلیارد تومان تسهیلات ارزان برای زلزله زدگان استان کرمان
هیأت وزیران در جلسه دیروز خود با اختصاص مبلغ یکهزار و ۳۰ میلیارد ریال (۱۰۳ میلیارد تومان) تسهیلات بانکی برای بازسازی اماکن مسکونی روستایی و شهری و تأمین لوازم خانگی و سایر هزینه‌های ضروری آسیب ‌دیدگان ناشی از زلزله استان کرمان با سود و کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری موافقت کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۱۰/۵
* هر کجا اقداماتی بر علیه اسلام انجام شود، محکوم به شکست است
دبیر شورای نگهبان، اقدام علیه اسلام و مسلمین را محکوم به شکست دانست و گفت: هر کجا اقداماتی بر علیه اسلام و مسلمین انجام می‌شود، محکوم به شکست است چنانچه قدرت پوشالی داعش، توسط ایثار و فداکاری نیروهای اسلامی شکست خورد و از کشورهای عراق و سوریه بیرون رانده شد.
آیت‌الله احمد جنتی در دیدار جمعی از اساتید نخبه لبنانی خطاب به دانشجویان نخبه لبنانی گفت: ان‌شاء‌الله شما جوانان شاهد سقوط رژیم جعلی صهیونیستی خواهید بود و به زودی سقوط آنها را جشن خواهید گرفت. ضمن اینکه این شکست تنها مختص غاصبان صهیونیستی نخواهد بود، بلکه شکست آمریکا و حامیان آن نیز خواهد بود.
* انتصاب مدیر کل جدید روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام
زارعی کوشا به عنوان مدیر کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.
محسن رضایی دبیر مجمع طی حکمی اسماعیل زارعی کوشا را به عنوان مدیر کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.
** وطن امروز ۹۶/۱۰/۵
* جریان خاصی در کشور به‌دنبال تخریب حوزه‌های علمیه است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس رفعتی با انتقاد از تضعیف روحانیت توسط یک جریان خاص در کشور عنوان کرد: این جریان در روزهای اخیر در جریان بودجه ۹۷، درصدد تخریب حوزه‌های علمیه بوده است، درحالی‌که استقلال حوزه‌های علمیه همواره مورد مطالبه بزرگان حوزه بوده که باید همیشه حفظ شود.
رفعتی ادامه داد: بودجه‌ای که در مجلس شورای برای حوزه‌های علمیه در نظر گرفته‌ شده، بودجه پیشنهادی است و چون این‌ یک بودجه کمکی بوده، دولت تضمینی در پرداخت آن نخواهد داشت.
* سخنان وزیر خارجه بحرین ارزش پاسخ دادن ندارد
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در توئیتر نوشت: «حرف‌های سخیف وزیر خارجه بحرین درباره تمدن، تاریخ و ادیان جمهوری اسلامی ایران فراتر از وسعت جغرافیایی این جزیره کوچک جدا شده از ایران است و ارزش پاسخ دادن ندارد».
** جوان ۹۶/۱۰/۵
* تقویت بسیج لازمه ارتقای قدرت بازدارندگی است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر ضرورت بسیج برای ارتقای قدرت بازدارندگی کشور تأکید کرد: از مقابله با تهدید دشمنان لحظه‌ای نباید غفلت کرد.
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز گذشته به همراه هیئتی بلندپایه از معاونین خود با حضور در ستاد سازمان بسیج مستضعفین از نمایشگاه عملکرد این نهاد مردمی بازدید و با حضور در جلسه شورای معاونین و اقشار بسیج، سخنانی ایراد کرد.
سرلشکر باقری افزود: در این مسیر هم باید توطئه‌های دشمن را خنثی کرد و هم با رویکردی آفندی، دشمن را غافلگیر کرد و به عقب راند.
* قطعنامه سازمان ملل درباره بیت‌المقدس «نه» بزرگی به آمریکا بود
علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب درامور بین‌الملل، درباره قطعنامه سازمان ملل در رد تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس گفت: این قطعنامه «نه» بزرگی به آمریکا بود. اکثریت قابل ملاحظه‌ای از کشورهای دنیا به رغم تهدیدات آمریکا به آن نه گفتند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با اعلام اسامی کشورهای مخالف قطعنامه سازمان ملل، اندک آبروی آمریکایی‌ها هم از بین رفت و افتضاح جدید برای آنها به بار آورد.
** آفتاب یزد ۹۶/۱۰/۵
* هشت نوبت ملاقات احمد جلالی با افسران سرویس اطلاعاتی
جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با اشاره به ملاقات اخیر خود با زندانی احمد رضا جلالی که بابت جاسوسی به اعدام محکوم شده است، اظهار داشت: نامبرده دارای دکترای حوادث غیر مترقبه و کارشناس پزشکی هسته ای است و همسرش از کارشناسان سازمان انرژی بوده که در حال حاضر از خدمت منفصل شده است. نامبرده در این بازدید به هشت نوبت ملاقات با ماموران سرویس جاسوسی بیگانه اقرار و در همین رابطه وجوهی را اخذ کرده است.
این زندانی علاوه بر اطلاعات مربوط به پروژه‌های وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، اسامی و اطلاعات تعدادی از مدیران سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع را به افسران موساد تحویل داده است.
** رسالت ۹۶/۱۰/۵
* وجود ربا جامعه را از رحمت و عنایت الهی دور می‌کند
آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در درس خارج خود با اشاره به دلایل عدم استجابت دعا، گفت: یکی از مشکلات زمان ما این است که غذای بدون شبهه هیچ کجا پیدا نمی‌شود، به علت اینکه همه پول‌ها در بانک می‌رود و رباخواری بانک هم مسلم است. پول حلال با این پول‌های ربا آمیخته و کارها و برنامه‌های زندگی با این پول انجام می‌شود. وی یکی از عوامل عدم استجابت دعاها را آلوده بودن غذا به حرام یا مشکوک دانست و افزود: این مسئله مشکل بزرگ زمان ما است.
* معماری غربی با مبانی اسلام در تضاد است
آیت الله اراکی گفت: یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ می‌دهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است. وی در جلسه چهاردهم از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» عنوان کرد: نظام عمران شهری از یک جوهر، و یک قالب و صورتی برخوردار است و این مسئله به نظام عمران شهری در شهرهای اسلامی هم اختصاص ندارد و همه جا همین قاعده جاری است. جان و روح نظام عمران شهری را آن ساختار فکری و ارزشی‌ای تشکیل داده است که نظام عمران شهری را جهت می‌دهد.
* زیرمیزی گرفتن بدتر از رشوه‌خواری است
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: زیرمیزی گرفتن بدتر از رشوه‌خواری است. آیت‌الله مظاهری در جلسه تفسیر قرآن گفت: رشوه دادن و رشوه گرفتن از افعال ناحق و باطل است و قرآن در چندین آیه و تعداد زیادی از روایات معصومین(ع) حکم تحریم برای آن را اعلام کرده‌اند و بزرگی گناه آن بر کسی پوشیده نیست.
آیت‌الله مظاهری بیان کرد: عنوان رشوه به هر چیزی تغییر کند، از میزان گناهش کاسته نمی شود؛ متأسفانه در جامعه امروز رشوه دادن و رشوه گرفتن تحت عنوان‌های گول زننده در حال انجام است و همچون رباخواری به یک مسئله مشهور و عادی مبدل شده است.
** مردم سالاری ۹۶/۱۰/۵
* تفاهم میان ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس بسیاری از مسائل را حل می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق مسالمت‌آمیز است، گفت: «اگر میان شورای همکاری خلیج فارس و ایران تفاهم وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حل بسیاری از مسائل منطقه تسهیل خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد. «لاوروف تاکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نشستن بر سر میز گفت‌وگو و رایزنی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رباره مسائل نگران‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه ضروری است.»
* رئیس پارلمان ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن روابط با ایران را خواستار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
رئیس پارلمان ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اشاره به ایران و سوریه، خواستار آن شد‌‌‌‌ه است که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت متبوعش مبنای گزینه‌ها و ائتلاف‌هایش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه را گسترش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
«عاطف الطراونه» رئیس پارلمان ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن خواستار گسترش ائتلاف‌های کشورش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منطقه شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. وی گفت: «امروز اهمیت د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن مبنای گزینه‌ها و ائتلاف‌هایش را گسترش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون آن‌که بر روابط استراتژیک‌مان با براد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ران‌مان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خلیج‌فارس تاثیر بگذارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
** آرمان ۹۶/۱۰/۵
* استیضاح وزیر جهاد کشاورزی کلید خورد
رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: به دلیل سوءمدیریت‌های موجود در بخش کشاورزی کشور، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در مجلس کلید خورد. صدیف بدری اظهار کرد: بیش از ۶۰ تن از نمایندگان مجلس تا امروز استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را امضا کرده‌اند و تا پایان هفته جاری متن استیضاح به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.
* زاغری امروز آزاد می‌شود؟
شوهر تبعه ایرانی- بریتانیایی زندانی در ایران از آزادی قریب‌الوقوع همسرش خبر داد.
ریچارد راتکلیف، گفت: او هنوز در زندان است، بنابراین، روز سه‌شنبه به احتمال زیاد آزاد خواهد شد. نازنین زاغری به دلیل سپری‌شدن یک‌سوم دوران محکومیتش، می‌تواند از آزادی زودهنگام بهره‌مند شود.
** فرهیختگان ۹۶/۱۰/۵
* احتمال تغییر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی
«افکارنیوز» در کانال تلگرامی خبر از تغییر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی طی هفته‌های آینده داد.
بر اساس این خبر حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی پس از سازمان تبلیغات اسلامی عهده دار مسئولیتی جدید در حوزه بین‌الملل خواهد شد.
حجت‌الاسلام غلامی، حمید محمدی، و حیدر مصلحی سه گزینه مطرح برای ریاست سازمان تبلیغات اسلامی هستند که در میان این افراد جایگزینی حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی محتمل‌ترین گزینه در این خصوص است.
** آفرینش ۹۶/۱۰/۵
* مسئولان ،قانون ساخت ۱۰۰ هزار کانکس را اجرا نکردند
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد زلزله‌های اخیر در کشور و عدم مدیریت درست از سوی مسؤولان ذی‌ربط گفت: مجلس چند سال قبل قانونی را در مورد زلزله تصویب کرد.
در این قانون صراحتا ذکر شده است که باید ۱۰۰هزار کانکس ساخته شده و آماده باشد و یا تعدادی مشخص چادر آماده باشد که در صورت وقوع زلزله در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد اما این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.
* تصویب قطعنامه‌ در سنای آمریکا با ادعای نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران
مجلس سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق اقلیت‌ها در کشورمان مدعی شد که ایران به نقض معاهدات بین‌المللی حقوق بشر ادامه می‌دهد.
در این قطعنامه از دولت آمریکا خواسته شده است تا دولت ایران را به دلیل ادامه نقض حقوق بشر محکوم کند و خواستار آزادی افرادی شود که به دلیل عقاید دینی‌شان در ایران زندانی شده‌اند و به علاوه مقامات ایرانی و افرادی را که مسوول نقض جدی حقوق بشر در این کشور هستند، تحریم کند.
** قدس ۹۶/۱۰/۵
* اختصاص یک میلیارد دلار برای تولید بالگرد نظامی
عضو کمیسیون دفاعی مجلس از پیشنهاد اعطای یک میلیارد دلار وام به صنایع بالگرد سازی وزارت دفاع برای تولید بالگرد نظامی خبر داد. ابوالفضل حسن بیگی، گفت: صنایع ساخت بالگرد وزارت دفاع امروز در وضعیت بسیار خوبی از لحاظ علمی و تکنولوژی قرار دارد و جزو پنج کشور برتر دنیا در این حوزه به حساب می‌آید.
** خراسان ۹۶/۱۰/۵
* احتمال «قتل تدریجی» شیخ زکزکی در زندان
دکتر ابراهیم سلیمان، عضو ارشد حرکت اسلامی نیجریه گفت: محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه مانع اصلی آزاد نشدن شیخ زکزکی است. وی افزود: ما نمی دانیم حکام نیجریه با شیخ چه کار می کنند.
احتمالا آن‌ها قصد دارند شیخ زکزکی را به شکل تدریجی به قتل برسانند. زیرا آن‌ها شیخ را از دسترسی به بیمارستانی مناسب محروم کرده اند.
** اعتماد ۹۶/۱۰/۵
* درخواست ملاقات با مهندس موسوی
اسماعیل دوستی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی برای بار سوم با مهدی کروبی، دبیرکل این حزب دیدار کرد. این خبری بود که الیاس حضرتی، نماینده تهران به اعتماد آنلاین داده بود.
حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز در مورد روند درخواست‌ها برای ملاقات با محصورین اظهار کرد: «آن‌طور که شنیده‌ام برخی درخواست ملاقات با آقای موسوی را هم داده‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند که به دیدار ایشان بروند اما تا به حال موافقت نشده یا بعدا قرار است با این درخواست‌ها موافقت شود را نمی‌دانم.»
** شهروند ۹۶/۱۰/۵
* حواله دادن موضوع شنود به دولت از سوی متولی قضایی قابل قبول نیست
علیرضا رحیمی عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید در واکنش به صحبت‌های سخنگوی قوه قضائیه درباره موضوع شنود گفت که قابل قبول نیست که متولی قضایی شنود رسما موضوع را به میدان دولت حواله دهد و مسئولیت مهم پیشگیری و نظارتی خود را از حوزه‌ای که دست مردم از آن کوتاه است را مسکوت گذارد.
** صبح نو ۹۶/۱۰/۵
* ایران به مرز فلسطین اشغالی نزدیک‌تر شده است
وبگاه صهیونیستی «عروتص شوع» با اشاره به راهبرد جدید امنیت داخلی آمریکا مدعی شد: «ایران به تثبیت حضور خود در بلندی‌های جولان (سوریه) از طریق شبکه‌ای از نیروهای نیابتی ادامه می‌دهد.
عروتص شوع در ادامه به طرح موارد ادعایی درباره تلاش ایران برای حضور در بلندی‌های جولان و نزدیک شدن به مرز فلسطین اشغالی پرداخته و نوشته: در نیمه ماه نوامبر، ایران یک پل زمینی ارتباطی بین مرز عراق و بلندی‌های جولان در سوریه و دریای مدیترانه، ایجاد کرد (تسلط نیروهای عراقی بر مرز با سوریه) ایران در حال ساخت کارخانه‌هایی در سوریه و لبنان برای تولید موشک‌های هدایت‌شونده و دیگر تسلیحات نقطه‌زن برای هرگونه درگیری آتی با اسرائیل است.
* ورود ۶۳۰ واگن جدید به پایتخت
هیربد معصومی، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره آخرین وضعیت تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران و سایرکلانشهرها گفته است: اسناد مناقصه ۶۳۰ واگن مترو برای تهران را انتشار داده‌ایم و ۱۲ شرکت خارجی و ۵ شرکت داخلی در این مناقصه شرکت کرده‌اند. وی ادامه داد: هنوز پاکت‌های مربوط به این مناقصه باز نشده که امیدواریم هرچه زودتر این پاکت‌ها باز شده ودر نهایت ۶۳۰ واگن مترو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه شوند
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۱۰/۵
* ۵۰ هزار معتاد متجاهر
علی مویدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان متجاهر کل کشور را ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۶۰۰۰ نفر از معتادان متجاهر بهبود یافته را ساماندهی کرده‌ایم.»
او خاطرنشان کرد: معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد معتادان پاک می‌مانند. روز گذشته در تهران ۹۳۵ نفر جمع آوری شدند که ۴۰۰ نفر آن‌ها معتاد متجاهر بودند.
** جامعه فردا ۹۶/۱۰/۵
* ایرادات نظام انتخاباتی، برای کشور هزینه زاست
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: همه ما می دانیم نظام انتخاباتی کشور ایرادات و اشکالاتی دارد و این ایرادات و اشکالات برای مردم، نظام، نامزدها، شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر بخش‌های مرتبط با بحث انتخابات هزینه درست کرده است.
حسینعلی امیری درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات در مجلس گفت: هم اکنون لایحه نظام جامع انتخابات در دستور کار دولت است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حضور طلاب در منصب قضا ضرورتی انکار ناشدنی است
رسا/ آیت‌الله مقتدایی در جمع طلاب کارآموز قضایی در مجتمع آموزش قوه قضاییه استان قم، با تأکید بر این که داوطلبان منصب قضا باید خودشان را با شرایط موجود تطبیق بدهند، اظهار داشت: امروز حضور طلاب در این عرصه بسیار لازم و ضروری است. عضو جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: همواره مسؤولان قوه قضاییه تأکید داشته‌اند که قضات روحانی هم در ارتقاء کیفیت منصب قضا و هم در سلامت قضایی موفق تر بوده‌اند، بنابراین حضور روحانیان قوی در این منصب ضرورتی غیر قابل انکار است.
مراکز پژوهشی مستقل طلاب، حمایت جدی شوند
حوزه/ آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر حمایت از مراکز و نهادهای پژوهشی مستقل طلاب، گفت: بازبینی، بازسازی و اصلاح هدفمند قوانین، مقررات و دستور العمل‌ها بر حسب نیازهای به روز جهانی پیگیری گردد.عضو جامعه مدرسن، ارتقاء کیفی و رشد آثار نخبگانی و فاخر در موضوعات ادبی، فقهی، کلامی را مهم برشمرد و اظهار داشت: در حوزه نشریات باید حمایت جدی تری از طلاب، انجمن‌ها و پژوهشگران صورت گرفته و از ظرفیت نشریات فرهنگی استفاده شود.
علم اصول فقط در دایره احکام شرعی نقش آفرینی نمی‌کند
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین گفت: ما معتقدیم که علم اصول فقط در دایره احکام شرعی نقش ندارد و انحصاراً ابزار و فن استنباط احکام نیست، بلکه در علوم دیگر هم نقش بسزایی دارد، در علم حدیث، تفسیر و بالخصوص در علم کلام و این ادعای ماست. حالا این ادعا را باید با بیان نمونه‌ها و ردپاهایی از مسائل علم اصول در علم کلام پی بگیریم.
معرفی علمای ربانی که در راه ائمه(ع) قدم گذاشته‌‌اند، عمل بسیار پسندیده‌ای است
حوزه/ آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به برگزاری کنگره ملی آیت‌الله آقا نجفی(ره)، در همدان، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت و کنگره برای این عالم برجسته، یک عمل سازنده و خدا پسندانه است.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در زمان کنونی علمای ربانی بهترین الگو هستند، از این رو ما هر قدر که در بُعد ارتباط با علمای ربانی و معرفی علمای ربانی که در راه ائمه(ع) قدم گذاشته‌‌اند، حرکت کنیم عمل بسیار پسندیده‌ای است.
اجازه چشیدن طعم آرامش را به آل‌خلیفه نمی‎دهیم
رسا/ معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در پیامی، صدور حکم اعدام علیه ۶ تن از شهروندان این کشور از سوی دادگاه نظامی آل خلیفه را به شدت محکوم کرد. حجت‌الاسلام شیخ حسین الدیهی ادامه داد: گمان نظام بحرین مبنی بر پایان جنبش ملی و چیره شدن بر عزم و اراده مردم به وسیله چنین احکام ظالمانه‌ای یک توهم به شمار می آید و ملت ما اجازه نمی‌دهد نظام طعم آرامش و راحتی را بچشد.
نشریه فرانسوی پس از انتشار مطلبی درباره «اسرائیل» به دردسر افتاد
باشگاه خبرنگاران/ درحالی که ادعای آزادی بیان در کشورهای غربی بلند است اما مجله فرانسوی «یوپی»، که مخصوص گروه سنی کودکان پنج تا هشت سال است، به دنبال درج جمله «اسرائیل یک کشور واقعی نیست»، با واکنش شورای نمایندگی نهاد‌های یهودی فرانسه (Crif)، روبرو شد.شورای نمایندگی نهاد‌های یهودی فرانسه، مسئولین این مجله را وادار به جمع‌آوری نسخه‌های آن از گیشه کرده است.
باید اتحاد و وحدت ملی در عراق تقویت شود
باشگاه خبرنگاران/ رئیس پارلمان عراق بر ضرورت تقویت اتحاد ملی در این کشور برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد. سلیم الجبوری با اشاره به شکست داعش گفت: ما وارد مرحله جدیدی خواهیم شد که دشواری‌های آن کمتر از مراحل گذشته نخواهد بود. نباید اجازه بدهیم تروریسم، افراطی گری و فرقه گرایی به کشور بازگردد. ما در برابر مرحله جدیدی با عنوان انتخابات قرار داریم.
وزیر صهیونیست از احتمال احداث خط آهن از عربستان تا بندر حیفا خبر داد
صداوسیما/ وزیر حمل و نقل رژیم صهیونیستی درباره توسعه زیرساخت‌ها و راه‌های زمینی، از جمله ارتباط با کشورهای عربی از طریق خط آهن، از عربستان با قطار از طریق گذرگاهی به دریای مدیترانه، سخن گفت. «یسرائیل کاتس» افزود: «سخن از مسیر تاریخی راه آهن حجاز است و برای پیشبرد این طرح تلاش می‌کنم و چند بار با برخی طرف‌ها در دولت آمریکا دیدار کردم. از ریاض تا اردن، خط آهن کشیده شده است و قطاری به بندر حیفا و مرزها در گذرگاه الشیخ حسن نیز وجود دارد. فقط حدود ۲۰۰ کیلومتر خط آهن برای مرتبط کردن مسیرها به یکدیگر نیاز است.»
دهها کشته و زخمی در حمله هوایی عربستان به یمن
ایرنا/ جنگنده‌های سعودی در ادامه حملات خود به یمن امروز صنعا، ذمار و الحدیده را هدف قرار دادند که بیش از ۷۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. ۲۳ غیرنظامی از جمله چند زن و کودک در این حمله کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. همچنین بر اثر حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه «عصر» شهرستان «معین» در استان صنعا ۱۱ نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند. حملات هوایی جنگنده‌های سعودی به اداره گمرکات ذمار، نیز چهار کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت.
ادامه حضور نظامی آمریکا در سوریه خطرناک است
ایرنا/ وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ادامه حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در سوریه برای یکپارچگی این کشور خطرناک است. لاوروف گفت: حفظ حضور نظامی آمریکا در سوریه پس از قلع و قمع گروه تروریستی داعش، در روند حل و فصل سیاسی مسائل این کشور اخلال ایجاد کرده و وحدت و یکپارچگی آن را زیر سوال برده است. وی همچنین از آموزش تروریست‌ها در پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه ابراز نگرانی کرد.
راهبرد ارعاب و تهدید ترامپ در مورد برجام شکست خواهد خورد
ایرنا / تارنمای اندیشکده آمریکایی ‘نشنال اینترست’ نوشت: راهبرد سراسر ارعاب و تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، با توجه به اینکه فاقد مشوق است و طرف ایرانی را به همکاری ترغیب نمی‌کند، به شکست خواهد انجامید.
این مقاله افزود: راهبرد ترامپ که از دیدگاه تئوریک باید آن را استراتژی ‘تحکم آمیز برای چانه زنی’ نامید که امروزه به عنوان محور سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته، فاقد عوامل موثر برای موفقیت است. این استراتژی با هدف وادارکردن ایران به تغییر سیاست‌های خود و در پی کشاندن اروپا به دنباله روی از سیاست‌های واشنگتن است.
تیر سعودی در ماجرای حریری به هدف نخورد
ایرنا/نیویورک تایمز نوشت: در ماجرای استعفای حریری نخست وزیر لبنان، نه تنها تیر ولیعهد سعودی به هدف نخورد، بلکه حریری با محبوبیتی تازه کارش را از سر گرفته و حزب‌الله لبنان هم قویتر از پیش شد. این روزنامه آمریکایی با اشاره به پشت پرده ماجرای اجبار سعد حریری نخست وزیر لبنان به استعفاتوسط سعودی‌ها و نتیجه آن که خلاف انتظار آنها رقم خورد، نوشت: تسلط بر ایران و به زیر کشیدن ‘حزب‌الله’ خواست آل سعود ازحریری بود که برخلاف خواست سعودی‌ها این خواسته محقق نشد.
ایران بزرگترین اطلاعات غرب آسیا را دارد
تسنیم/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم سی و سومین سالگرد تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی طی سخنانی پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه آغاز بازگشت اقتدار و امنیت به کشور دانست و تصریح کرد: در طول انقلاب ملت ما با کمک سربازان خدمتگزار خود در نیروهای مسلح خلأ اقتدار و امنیت را پر کردند. سرلشکر رضایی درادامه با اشاره به اینکه امروز ایران بزرگترین اطلاعات غرب آسیا را دارد افزود: روزی که اسناد فروپاشی داعش منتشر شود، معلوم می شود که ما در عمق داعش نفوذ کرده بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *