خبرروز ۱۳۹۶/۰۹/۲۱

  • دبیر کل حزب‌الله لبنان: تصمیم امریکا فرصت جهان اسلام برای پایان اسرائیل است
  • آیت‌الله یزدی: حوزه باید بر اساس استعداد طلاب برنامه ریزی داشته باشد
  • رئیس جمهور در تماس تلفنی با هنیه: ایران در کنار ملت فلسطین خواهد ماند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: نگاه اجتهادی باید در عرصه کلام اسلامی توسعه یابد
  • آیت‌الله اعرافی: ۱۵ هزار طلبه مترصد نوشتن پایان‌نامه تحصیلی هستند
  • آیت‌الله کعبی: تنها راه آزادی قدس مقاومت مسلحانه است


    ** جام جم ۹۶/۹/۲۱
    *  آمریکا مسئول هرگونه تنش و خونریزی در منطقه است
    وزیر دفاع، اقدام کاخ سفید در به رسمیت شناختن قدس شریف‌ به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را خصمانه برشمرد و گفت: مسئولیت هرگونه تنش و خونریزی بیشتر در منطقه متوجه آمریکاست.
    امیر سرتیپ حاتمی در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع، اقدام خصمانه ‌سردمداران کاخ سفید در به رسمیت شناختن قدس شریف‌ به‌عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی را فتنه‌ای عمیق برای تضییع حقوق مردم مسلمان فلسطین دانست و گفت: این اقدام نابودی رژیم صهیونیستی را جلو می‌اندازد و اتحاد و وحدت مسلمانان را دوچندان خواهد کرد.
    *  روایت «نیکی‌هیلی» از دغدغه‌های آل سعود
    نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: ما مشترکات بسیار زیادی با اتحادیه عرب داریم که هیچ‌گاه به این اندازه نبوده است و اصلی‌ترین دلیل آن نیز مقابله با ایران است. نیکی هیلی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.‌ان.‌ان به طرح ادعاهایی علیه کشورمان پرداخت و گفت که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و فقر در فلسطین به اندازه گسترش نفوذ ایران در منطقه مورد توجه متحدان‌مان در خاورمیانه بویژه عربستان سعودی نیست.
    ** همشهری ۹۶/۹/۲۱
    *  بازدید معاون اول رئیس جمهور از کانون ریزگردها
    معاون اول رئیس جمهور عصر دیروز از کانون ریزگردها و روند اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار دشت‌های خوزستان و ایلام بازدید کرد.
    اسحاق جهانگیری با حضور در منطقه شلمچه، از نزدیک در جریان روند برنامه مقابله با ریزگردها و به زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار اراضی استان‌های خوزستان و ایلام قرار گرفت.
    *  حمله تروریستی در میدان تایمز نیویورک
    پلیس نیویورک اعلام کرد: در پی انفجار در ترمینال اتوبوس در نزدیکی میدان تایمز نیویورک، عامل حمله زخمی شده است.
    به گزارش بی.بی.سی عامل حمله، حامل یک بمب دست‌ساز بوده و دستگیر شده است.
    ** کیهان ۹۶/۹/۲۱
    *  شمار مجروحان فلسطینی از مرز ۱۶۵۰ تن گذشت
    درگیری و تظاهرات فلسطینی‌ها در ششمین روز از آغاز انتفاضه چهارم نیز ادامه داشت. وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید طی این درگیری‌ها مجموعا چهار فلسطینی شهید و ۱۶۵۰ نفر هم زخمی شده‌اند و نا‌آرامی‌ها نیز به شدت ادامه دارد.
    سران گروه‌های فلسطینی همچنان مردم را به مبارزه و مقاومت دعوت کرده و خواستار تداوم تظاهرات و راهپیمایی‌ در اعتراض به تصمیم ترامپ هستند. اعتراض‌ها در کشورهای مختلف جهان نیز همچنان ادامه دارد.
    *  برای رسیدگی به یک پرونده از هیچ فردی اجازه نمی‌گیریم
    حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون قوه قضائیه دیروز در مراسمی با عنوان «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضائیه» گفت:
    – کسی به سبب افشای فساد تحت تعقیب قرار نگرفته است.
    – چرا همه مشکلات را متوجه قوه قضائیه می‌کنید؟
    -شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که الان محاکمه سران فتنه به مصلحت نیست.
    – پرونده ستار بهشتی پیگیری و بارها اعلام شد.
    – موضوع پرونده برادر رئیس جمهور و بقایی مالی است.
    – اتهام انتسابی به یکی از اعضای خانواده رئیس قوه قضائیه ۱۰۰ درصد دروغ است.
    – به هیچ وجه برای رسیدگی به یک پرونده از فردی اجازه نمی‌گیریم.
    ** شرق ۹۶/۹/۲۱
    *  ظریف موضوع نازنین زاغری را با قوه قضائیه پیگیری می‌کند
    بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از موضوعاتی که وزیر خارجه انگلیس در تهران مطرح کرد، موضوع خانم زاغری بود که با توجه به اینکه ایشان دوتابعیتی است و از نظر ما ایرانی تلقی می‌شود، از نظر سیستم قضائی ایران محکوم است و دوران محکومیت خود را طی می‌کند.
    قاسمی افزود: در نهایت وزیر امور خارجه اعلام کرد با توجه به مسائل انسان‌دوستانه این موضوع را دنبال و با مقامات سیستم قضائی ایران پیگیری خواهند کرد.
    *  تکذیب هرگونه اهانت، بدرفتاری و بازداشت اتباع ایرانی در بلگراد
    سفارت کشورمان در صربستان اخبار منتشرشده مبنی‌بر بدرفتاری پلیس این کشور، بازداشت و اهانت به هم‌وطنان ایرانی را تکذیب کرد.
    ** ایران ۹۶/۹/۲۱
    *  کنار ملت فلسطین خواهیم ماند
    رئیس جمهوری عصر دیروز با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تلفنی گفت‌وگو و آخرین تحولات، پس از اقدام دولت ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل را بررسی کرد.
    حجت‌الاسلام حسن روحانی در این تماس، با بیان اینکه ایران اسلامی همانند گذشته در کنار ملت فلسطین می‌ماند، گفت: ما به ملت بزرگ فلسطین به خاطر مقاومت، جهاد، ایستادگی و ایثارشان در برابر دشمن صهیونیستی افتخار می‌کنیم و مطمئنیم انتفاضه جدید مسیر صحیح خود را برای احقاق حقوق ملت فلسطین ادامه می‌دهد.
    *  یارانه هیچ نیازمندی قطع نمی‌شود
    محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری در نشست خبری:
    – در سال آینده هیچ نیازمندی یارانه خود را از دست نداده و همه نیازمندان با توجه به بررسی‌های که انجام می‌شود یارانه خواهند گرفت.
    – فعلا افزایش قیمت بنزین قطعی نیست.
    – حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی شناسایی شده که البته پرداخت نمی‌کنند و طبق قانون معاف هستند.
    – امیدواریم دلار ارزان شود.
    – افزایش عوارض خروج ازکشور با هدف توسعه بخش گردشگری بوده است.
    ** جمهوری اسلامی ۹۶/۹/۲۱
    *  اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به عشایر کشور
    هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، با اختصاص مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور جبران خسارات ناشی از خشکسالی به عشایر کشور موافقت کرد.
    *  عربستان در شرایط خودبزرگ بینی قبل از سقوط است
    یک استاد روابط بین الملل دانشگاه جورج تاون واشنگتن، عربستان را دچار ایران هراسی مفرط و خودبزرگ بینی قبل از سقوط دانست و گفت: عربستان و رژیم صهیونیستی به طور هماهنگ تلاش می‌کنند زمینه رویارویی آمریکا با ایران را فراهم کنند.
    شیرین هانتر افزود: عربستان فکر می‌کند که می‌تواند با همکاری اسراییل و آمریکا، ایران را تجزیه کرده و به باور خود به مساله ایران و نفوذ منطقه‌ای آن پایان دهد.
    ** وطن امروز ۹۶/۹/۲۱
    *  پرونده نقض تحریم‌های ایران توطئه سازمان گولن است
    «بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد پرونده «رضا ضراب» و دور زدن تحریم‌های ایران، توطئه سازمان «فتح‌الله گولن» (اپوزیسیون آمریکانشین) است.
    بوزداغ در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه ترکیه هیچ قانون بین‌المللی را در حین تجارت با ایران نقض نکرده، گفت: «این پرونده در نیویورک با همکاری سازمان تروریستی گولن (فتو) انجام می‌شود و دسیسه‌ای آشکار علیه ترکیه است».
    *  نیروهای روسی از سوریه خارج می‌شوند
    رئیس‌جمهور روسیه، ظهر دیروز طی سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی حمیمم در لاذقیه شده و با همتای سوری خود دیدار کرد. ولادیمیر پوتین در این سفر غیرمنتظره، دستور داد نیروهای روسی خروج از سوریه را آغاز کنند.
    پوتین طی بازدید از پایگاه هوایی حمیمم گفت: «بخش بزرگی از نیروهای ما از سوریه خارج خواهند شد. نیروهای روسیه و سوریه توانستند گروهی از تروریست‌های بین‌المللی با بالاترین توان نظامی را در کمی بیشتر از ۲ سال، شکست دهند.»
    ** جوان ۹۶/۹/۲۱
    *  تشکیل نیروی نظامی اسلامی برای حمایت از قدس
    حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه در اجتماع جوانان مدافع حریم قدس شریف طی سخنانی با اشاره به ظرفیت کشورهای اسلامی در حمایت از قدس و مبارزه با گروه‌های تروریستی، گفت: از کشورهای اسلامی به خصوص پارلمان‌های آنها که قرار است به زودی در ایران جمع شوند و مباحث دنیای اسلامی را پیگیری کنند، درخواست می‌کنیم نسبت به مسئله قدس دغدغه و حمایت ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانیم در جهان اسلام ارتشی برای حمایت حریم مسجدالاقصی داشته باشیم.
    *  تصمیم امریکا فرصت جهان اسلام برای پایان اسرائیل است
    دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، «آغازی بر پایان اسرائیل خواهد بود‌» و از جهان اسلام خواست تصمیم امریکا را به فرصتی برای پایان دادن به حیات رژیم صهیونیستی تبدیل کند.
    سیدحسن نصرالله گفت: ترامپ گمان می‌کند که اگر قدس را با نخوت و غرور به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد؛ تمامی جهان از اروپا تا چین و جهان عرب و اسلام و کانادا و استرالیا دنباله‌رو او خواهند بود، اما مشخص شد که او تنها و منزوی است و تنها اسرائیل با او همراه است.
    نصرالله مهم‌‌ترین راه مقابله با استکبار را اعلان انتفاضه جدید دانست و تأکید کرد که این انتفاضه باید کلید بخورد چرا که این پاسخ بزرگ و واقعی خواهد بود.
    ** آفتاب یزد ۹۶/۹/۲۱
    *  امضای ۵۰ نماینده پای استیضاح ربیعی!
    حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، از تدوین و امضای طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی بیش از۵۰ نفر از نمایندگان در پارلمان خبر داد.
    وی با بیان اینکه استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی در ۲۶ محور تدوین شده است، افزود: این طرح‌ در روزهای آینده برای اعلام وصول تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.
    *  فرانسه از مواضع ما علیه ایران حمایت می‌کند
    بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از دیدارش با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه، گفت: فرانسه از سیاست‌های ما برای مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده ایران در منطقه حمایت می‌کند.
    نتانیاهو در ادامه به تکرار ادعاهای خود مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه پرداخت و مدعی شد: ایران در تلاش است دو کار را انجام دهد، تقویت حضور نظامی‌اش در سوریه و ساخت کارخانه‌های موشک‌های دقیق، ما متعهد به جلوگیری از آن هستیم، ما یک گوش شنوا ویک حامی پیدا کرده‌ایم.
    ** رسالت ۹۶/۹/۲۱
    *  ایران امروز پشت‌ مرزهای ژریم صهیونیستی ایستاده است
    آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه:
    – شکست آمریکا با دو هزار میلیارد دلار هزینه در منطقه از الطاف خفیه الهی است.
    – اقدام احمقانه ترامپ مسئله فلسطین را مسئله اول جهان اسلام کرد.
    – ایران امروز پشت‌ مرزهای ژریم صهیونیستی ایستاده است.
    – اجرای حکم با دستگاه قضایی است نمی‌توان آن را به نهاد دیگری سپرد.
    – سازمان زندان‌ها برای بسیاری از محکومان اشتغال ایجاد کرده است.
    *  ۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک درایران صورت می گیرد
    علی مؤیدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دراجلاس گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری‌های بین‌مرزی گفت: به طور میانگین۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۱ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین وبیشترین مواد کشف شده پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدرتوسط ایران صورت می‌گیرد.
    ** مردم سالاری ۹۶/۹/۲۱
    *  آنقدر هوشمند بودیم که در زمین ترامپ بازی نکردیم
    معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه منطق اروپا این است که برجام جایگزینی ندارد، گفت:‌ از حدود یک ماه و نیم پیش اروپایی‌ها بعد امنیتی را به ادبیات خود اضافه کرده‌اند و می‌گویند برجام را حمایت می‌کنند و برجام مولفه مهمی در امنیت اروپا است و در گفتار موگرینی و اشمید و… مشاهده می‌کنیم که برجام را عامل امنیت بخش خود می‌دانند.
    سیدعباس عراقچی در سمینار قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه غرب گفت: آنقدر هوشمند بودیم که در زمین ترامپ بازی نکرده و نمی‌کنیم.
    *  مهمترین مرز ما سواحل مکران است
    با فرود هواپیمای مسافربری فوکر ۱۰۰ هما به فرودگاه شهدای هفتم آذر جاسک و با حضور مسئولان کشوری, لشکری و استانی، این فرودگاه به بهره‌برداری رسید.
    ‌امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در این مراسم اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین مرز ما سواحل مکران است، چون دروازه طلایی به آب‌های آزاد است که ارتباط با دنیا را فراهم می‌کند.
    ** آرمان ۹۶/۹/۲۱
    *  آماده صدور گاز به امارات هستیم
    بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفت: با هماهنگی‌هایی که انجام شده، بیش از یک سال است که اعلام کرده‌ایم آماده صدور گاز به امارات طبق قرارداد هستیم. او با بیان اینکه ما بر اساس قرارداد عمل کردیم و همه تجهیزاتمان نیز برای صادرات آماده است، اظهار داشت: از این به بعد نوبت کرسنت است که اقدام کند و اگر اقدامی نکند و تحویل نگیرد، آنها هستند که تخلف کرده‌اند.
    ** فرهیختگان ۹۶/۹/۲۱
    *  خطای احمدی‌نژاد در مناظره‌ها با ادعای تقلب قابل مقایسه نیست
    حجت‌الاسلام مصباحی مقدم درباره مناظره احمدی‌نژاد و موسوی در سال ۸۸ گفت: «آن مناظره آثار مخربی داشت اما نمی‌توان آن حرکت احمدی‌نژاد را با اعلام یک تقلب بزرگ و ایجاد بحران و مخدوش شدن حیثیت نظام در دنیا مقایسه کرد؛ این مسائل را نمی‌شود با خطای قابل توجه احمدی‌نژاد یکی گرفت.»
    ** آفرینش ۹۶/۹/۲۱
    *  قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه رو به اتمام است
    رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قرارداد ایجاد دو نیروگاه اتمی جدید با همکاری روس ها در حال نهایی شدن است و مجموعه‌ای از این مذاکرات و سرمایه‌گذاری‌ها بین ایران و روسیه در حال انجام است.
    علی لاریجانی در گفت و گو با اسپوتنیک روسیه، به موضوع سرمایه گذاری اقتصادی روسیه در ایران اشاره کرد و افزود: ایران با دولت روسیه روابط نزدیک و بسیار راهبردی دارد و هم در زمینه مبارزه با تروریست اقداماتی بین دو کشور صورت گرفت که تاثیر آن را مشاهده کردیم.
    *  ایران تا حدودی به عراق در مقابله با داعش کمک کرده است
    داگلاس سیلیمن سفیر آمریکا در عراق به تکرار ادعاهای بی‌اساس و نخ‌نمای واشنگتن علیه کشورمان پرداخت.
    وی مدعی شد: ایران به طور ساده به حق حاکمیت همسایگانش احترام نمی‌گذارد.
    ایرانی‌ها تا حدودی به دولت عراق برای مقابله با داعش کمک کردند اما صراحتا باید بگویم که ایرانی‌ها پول خود را برای کمک‌های بشر دوستانه صرف نکردند.
    ** قدس ۹۶/۹/۲۱
    *  شماری از سناتورهای آمریکایی خواستار استعفای ترامپ شدند
    شماری از سناتورهای کنگره آمریکا از جمله «برنی سندرز»، «کوری بوکر» و «جف مرکلی» دوباره درخواست استعفای «دونالد ترامپ» از ریاست جمهوری آمریکا را به دلیل اتهامات اخیر مربوط به فساد اخلاقی مطرح کردند.
    این سناتورها پیش از این نیز درخواست کناره‌گیری ترامپ را مطرح کرده بودند، اما پس از کناره‌گیری اخیر چندین قانونگذار کنگره به دلایل مشابه، درخواست خود را دوباره مطرح کرده‌اند.
    برنی سندرز گفت: ترامپ نیز باید اقدام مشابه سناتور «ال فرانکن» را انجام داده و به خاطر اتهامات فساد اخلاقی استعفا دهد.
    ** خراسان ۹۶/۹/۲۱
    *  اجتماع جوانان مدافع حریم قدس شریف برگزارشد
    دانشگاهیان، جوانان و اقشار مختلف مردم در اعتراض به طرح شیطانی رئیس‌جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس در میدان فلسطین تهران جمع شدند تا فریاد انزجار خود از دشمنان بشریت را به گوش جهانیان برسانند.
    حاضران در این تجمع با سر دادن شعار «مرگ‌بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» اعتراض خود را به طرح ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس نشان دادند.
    *  خانه احزاب در پی شکایت از رئیس جمهور
    سیدمحمد میرباقری رئیس کمیته حقوقی‌ و داوری خانه احزاب با اشاره به بررسی قانون جدید احزاب در این کمیته،‌ گفت: کمیته حقوقی خانه احزاب در حال آماده کردن لایحه شکایت از شخص آقای روحانی و دولت برای ارسال به کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان عالی کشور به علت انجام ندادن تکالیف این قانون از سوی دولت (حقوق احزاب طبق قانون جدید و مطالبه غیرقانونی برای تکالیف احزاب) است.
    وی افزود: دولت درباره تمام قول‌هایی که به احزاب و خانه احزاب داده بود بدقولی کرده است.
    ** اعتماد ۹۶/۹/۲۱
    *  واکنش وزارت کشور به راه‌اندازی گشت‌های سپاه
    سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور به اظهارات اخیر فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ مبنی بر احصای حدود ۲۳ نوع آسیب اجتماعی از سوی بسیج و سپاه و همچنین ایجاد گشت‌های جلوگیری از وقوع سرقت و برخورد با اراذل و اوباش واکنش نشان داد و گفت: «به صورت کلی راهکارهای قانونی پیش‌بینی شده که هر یک از دستگاه‌هایی که وظیفه انجام برنامه‌های شورای اجتماعی کشور در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را دارند، می‌توانند از همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌ها برای انجام وظایف قانونی خود استفاده کنند.»
    سامانی در ادامه گفت: «در بررسی‌ای که من داشتم، تاکنون نیروی انتظامی تهران بزرگ از هیچ دستگاهی درخواست کمک یا مشارکت برای مبارزه با این موضوع را نداشته است.»
    ** صبح نو ۹۶/۹/۲۱
    *  آتش زدن تصویرپادشاه عربستان در فلسطین، نشانه شکست سعودی‌هاست
    سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: آتش زدن تصاویرپادشاه سعودی و شعارعلیه آنها پدیده جدیدی است که نشان می‌دهد استراتژی‌های آنها در فلسطین، کردستان عراق، سوریه، عراق، لبنان و یمن شکست خورده است.
    *  ایران یک ستون نیرومند و مقاوم در حمایت از تحقق آرمان‌های ملت فلسطین است
    اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری ایران ضمن قدردانی از مواضع استوار و اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین و قدس شریف، تصریح کرد: از نگاه ملت فلسطین، جمهوری اسلامی ایران یک ستون نیرومند و مقاوم در حمایت از تحقق آرمان‌های ملت فلسطین است.
    ** جامعه فردا ۹۶/۹/۲۱
    *  جنگ احمقانه در یمن پایان یابد
    دبیر کل سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده است که دولت آمریکا بتواند عربستان سعودی را برای پایان دادن به جنگ در یمن تحت فشار قرار دهد.
    «آنتونیو گوترش» گفت: «معتقدم این یک جنگ احمقانه است، این جنگ در تضاد با منافع عربستان و امارات و قطعا مردم یمن است… ما به یک راه حل سیاسی نیاز داریم.»
    دبیر کل سازمان ملل همچنین ابراز امیدواری کرد که محاصره بنادر یمن «فورا» لغو شود.
    ** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
    تقدیر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
    رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیامی از آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دست‌اندرکاران برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تقدیر و تشکر کرد. در این پیام آمده است: بحمدلله کنگره وحدت اسلامی امسال از نظر کمیت و کیفیت بسیار باشکوه بود و وسیله موثری برای پیشرفت مسلمین و ایستادگی در مقابل دشمنان است. امیدوارم این مسیر را همچنان ادامه دهید و بر افتخارات آن مجمع بیفزایید و موجبات رضای الهی و بنیان‌گذار اسلام را بیش از پیش فراهم سازید.
    حوزه باید بر اساس استعداد طلاب برنامه ریزی داشته باشد
    حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکیدبرارائه آموزش‌های تخصصی به طلاب براساس علایق واستعدادها تصریح کرد: تصور می‌کنم بحث تخصص‌گرایی، بحثی اصیل است.
    آیت‌الله یزدى در ادامه افزود: تخصص‌گرایی مسئله‌ای است که در بحث تحول حوزه علمیه مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. تصور می‌کنم دیر یا زود شورای عالی حوزه باید به مسئله تخصص‌گرایی توجه بیشتری بکند و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کند.
    ایشان در ادامه با توجه به چگونگی ایجاد تحول در حوزه افزودند: زیاد کردن جملات و واژه‌ها و پر کردن صفحات، تحول نیست. تحول در حوزه با توجه به استعدادها و فطرت‌ها و با برنامه‌ریزی‌های علمی می‌تواند یک تحول اصولی باشد، بنده تحول در حوزه را در راستای تخصصی شدن علوم حوزوی می‌دانم، اما شیوه سلف حوزه را کماکان موثق می‌دانم.
    نگاه اجتهادی باید در عرصه کلام اسلامی توسعه یابد
    حوزه/ آیت‎الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه گام‌های بزرگی در زمینه مباحث کلامی در حوزه برداشته شده است اظهارکرد: باید یک تحول عمیق در تفسیر و کلام و فهم احادیث و علم حدیث و… داشته باشیم و این مسیر با مبانی اجتهادی صورت می گیرد.
    عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: تفسیر نیزباید با ضوابط اجتهادی تفسیر شود و اگر اینگونه عمل شود مباحث ناب و بسیار ارزشمندی را نیز منتج خواهد کرد.
    ۱۵ هزار طلبه مترصد نوشتن پایان‌نامه تحصیلی هستند
    حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار معاون، مدیران و کارکنان معاونت منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه اظهارداشت: به‌رغم تمامی مشکلات بودجه‌ای که حوزه‌ با آن مواجه است، هرگز کار خدمات‌رسانی متوقف نشده و در بسیاری از امور نیز با جهش‌هایی روبه‌رو شده است.
    مدیر حوزه‌های علمیه دربخش دیگری ازسخنان خود گفت:۱۵ هزار طلبه سطح سه و چهار حوزه علمیه، مترصد نوشتن پایان‌نامه بوده که اجرای آئین‌نامه‌های جدید، می‌تواند تحولی عظیم و نوینی در حوزه‌های علمیه به وجود آورد.
    تنها راه آزادی قدس مقاومت مسلحانه است
    رسا/ آیت‌الله کعبی با اشاره به اقدام شیطانی رییس جمهور آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این خطای استراتژیک را نتیجه اتحاد راهبردی آل سعود و مزدوران منطقه با آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست.
    عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان این که تنها راه نجات فلسطین، آزادی قدس و احقاق حقوق فلسطینی‌ها و آرمان امت اسلامی، مقاومت مسلحانه است، ابراز داشت: افزون بر حمایت‌های اجتماعی و مردمی، هرگونه اقدام دیپلماتیک، سیاسی، تبلیغاتی ورسانه‌ای باید تداوم پیدا کند.
    برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه در ۱۳ اسفندماه
    حوزه/رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین از برگزاری هشتمین انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در تاریخ ۱۳ اسفندماه سال جاری خبر داد.
    حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال، از تشکیل اولین جلسه ستاد برگزارکننده انتخابات در ۱۴ آذر خبر داد و تأکید کرد: در همان جلسه اول برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات انجام‌شده و کمیته‌های مربوطه تشکیل‌شده‌اند و بعد از کار بررسی صلاحیت کاندیداها به‌وسیله هیئت نظارت، اسامی به طلاب ابلاغ خواهد شد.
    درخواست نمایندگان دموکرات برای تحقیق درباره فساد اخلاقی ترامپ
    باشگاه خبرنگاران/ رویترز گزارش داد: بیش از ۵۰ قانونگذار دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (دوشنبه) از کنگره درخواست کردند تحقیقاتی درباره اتهامات جنسی مطرح شده علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام شود. این قانونگذاران دموکرات در نامه‌ای به کنگره نوشتند: ما نمی‌توانیم به این تعداد زنانی که اتهاماتی را علیه دونالد ترامپ مطرح کرده‌اند، بی توجه باشیم. اظهارات خود رئیس جمهور نشاندهنده این است که این اتهامات علیه وی حقیقت دارد.
    نیروهای روسی خروج خود از سوریه را آغاز کردند
    تسنیم/ وزیر دفاع روسیه گفت که نیروهای مسلح این کشور بازگشت از سوریه را آغاز کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی سفر به سوریه و بازدید از پایگاه حمیم، دستور خروج بخش زیادی از نیروهای نظامی کشورش از سوریه را صادر کرده بود.
    از ابتدای عملیات روسیه علیه تروریسم در سوریه، ۵۴ هزار تروریست کشته شدند.
    آمار تلفات زلزله استان کرمانشاه به ۶۲۰ نفر رسید
    باشگاه خبرنگاران/ با شناسایی و معرفی ۴۱ جسد دیگر از متوفیان زلزله کرمانشاه، تعداد اجساد این حادثه به ۶۲۰ تن افزایش یافت. از این ۴۱ جسد که همگی مربوط به شهرستان سرپل ذهاب است ۴۰ نفر بر اساس لیست دانشگاه علوم پزشکی و یک مورد نیز توسط کمیته تجسس شناسایی شده است.
    اعلام آمادگیِ  ایران  برای پشتیبانی همه جانبه از نیرو‌های مقاومت
    صداوسیما/ فرمانده نیروی قدس سپاه طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان های جهاد اسلامی) در غزه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرد. سرلشکر سلیمانی همچنین بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجد الاقصی تأکید کرد.
    ایران باید به‌خاطر حزب‌الله حساب پس دهد
    فارس/ وزیر آموزش رژیم‌صهیونیستی مدعی شد ایران باید به خاطر اقدامات حزب‌الله در لبنان و سوریه، حساب پس دهد. بنت ضمن بیان اینکه اسرائیل تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد، گفت: اما هر کاری را برای ممانعت از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه انجام می‌دهند.» بنت در پایان خواستار تغییر نظام ایران شده و افزود: «البته معتقدم ما نباید آغاز کننده این امر باشیم.»
    واشنگتن مجبور است با ماندن اسد تا ۲۰۲۱ موافقت کند
    تسنیم/ یک نشریه آمریکایی متذکر شد، پیروزی‌های میدانی، که دولت سوریه با پشتیبانی روسیه و ایران حاصل کرده است، این امر را بر آمریکا تحمیل کرده که با ماندن رئیس‌جمهوری سوریه حداقل تا سال ۲۰۲۱ موافقت کند.نشریه نیویورکر آمریکا به نقل از مسئولان آمریکایی و اروپایی نوشت: «این روند نشان‌دهنده واقعیت نظامی بر روی زمین و پیروزی‌هایی‌ است که همپیمانان سوریه یعنی روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان در تقویت موقعیت نظام سوریه به‌دست آورده‌اند.»
    ایران به برجام پایبند بوده است
    مهر/ وزیر خارجه انگلیس باارائه گزارشی از سفر خود به ایران در پارلمان انگلیس با اشاره به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، گفت: دیگر شرکا باید با کمک به ایرانی‌ها برای بهره‌مند شدن از مزایای تعامل با جهان، به تعهدات خودشان ذیل این توافق پایبند بمانند. جانسون با بیان اینکه پارلمان از نقش مخرب ایران در درگیری‌های سراسر منطقه، از جمله در سوریه و یمن آگاه است، ادامه داد:رایزنی‌هایمان در تهران درباره این موضوعات، صریح و سازنده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *