طلیعه ۱۳۴۳-۹۶۰۹۰۹

نامه مهم فرمانده نیروی قدس سپاه به رهبر معظم انقلاب پس از آزادسازی شهر البوکمال سوریه محور اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی در روزهای اخیر بود . شش سال پیش برخی عناصر خارجی پرورش یافته در مکتب وهابیت و بقایای القاعده با سوءاستفاده از برخی اعتراضات داخلی در سوریه و البته با پشتیبانی آمریکا و صهیونیسم وارد این کشور شده و به این بهانه مبارزه با حکومت سوریه را آغاز نمودند.البته هدف اصلی آنها از این حملات ساقط کردن نظام سوریه بود که در ارزیابی علل شکست صهیونیست‌ها درجنگهای ۳۳ روزه و ۲۲ روزه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل شناخته شده بود .

تروریست‌های تکفیری پس از جدا شدن از القاعده در ۸ آوریل ۲۰۱۳ نام «حکومت اسلامی عراق و شام» را بر خود نهادند و از آن پس به داعش معروف شدند. آنها به سرعت بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه را تصرف کرده و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. سپس همزمان با اقدام نظامی در سوریه به عراق حمله کرده و موفق شدند رمادی و فلوجه مهمترین شهرهای استان انبار در عراق را به قلمرو خود اضافه کنند. در ژوئن ۲۰۱۴ مهمترین موفقیت داعش با تصرف موصل ـ دومین شهر بزرگ عراق ـ به دست آمد. آنها در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشته و تا خرداد ۱۳۹۴ حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال غربی عراق را به تصرف در آوردند .

در این زمان که شیرازه ارتش عراق از هم پاشیده شده و داعش از سویی به نزدیکی مرزهای ایران رسیده بود و از سوی دیگر در آستانه ی ورود به بغداد و تصرف این شهر بود، فرمانده نیروی قدس سپاه که در سالهای پیش از آن با دستور فرمانده کل قوا کمک‌های مستشاری زیادی به نظام سوریه کرده بود، با عنایت به فتوای آیت الله العظمی سیستانی، با بسیج کردن جوانان عراق و فرماندهی آنان در میدان نبرد با داعش موفق شد جلوی پیشروی داعش را بگیرد. پس از آن نیز با کمکهای مستشاری و میدانی به ارتش عراق و حشدالشعبی موفق به بازپس گیری شهرهای عراق از دست داعش شد. تا جایی که در ماههای گذشته پس از بازپس گیری موصل رییس جمهور عراق رسما پایان حکومت داعش در عراق را اعلام نمود .

البته همزمان در سوریه نیز حزب الله لبنان و نیروهای قدس و ارتش سوریه به صورت هماهنگ مشغول مبارزه با داعش و بازپس گیری شهرهای سوریه بودند . شهر بوکمال در واقع آخرین شهر باقیمانده تحت حاکمیت داعش و یکی از مهم ترین نقاطی بود که نیروهای الحشد الشعبی عراق و ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان درآن جا به هم پیوستند، این منطقه از مهمترین خطوط امدادی میان دو طرف سوری و عراقی به شمار می رود. در شهر البوکمال یعنی در شرق سوریه دراستان دیرالزور، خطوط و راه‌های ارتباطی مستقیم بین کشورهای محور مقاومت از ایران گرفته تا عراق و سپس سوریه و ازآنجا تا جنوب لبنان وجود دارد. بنابراین شکست داعش در البوکمال به افسانه داعش پایان داد و اکنون در مرحله عملی پسا داعش حضور داریم.

البته از سوی دیگر باید توجه داشت که هرچند سیطره داعش بر شهرهای عراق و سوریه از بین رفته است اما این به معنای پایان اندیشه تکفیری و نیز خاموشی اعضای داعش نخواهد بود. چرا که احتمال دارد کشورهای غربی و عربی به نحو دیگری از اعضای باقیمانده داعش در راستای منافع خود بهره برداری کنند.و باید به این نکته توجه نمود که آمریکا و صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها که در رأس آنها آل‌سعود قرار دارد، در برابر شکست داعش ساکت نخواهند نشست و نقشه‌های دیگری علیه محور مقاومت طراحی خواهند کرد. (خ-۱۳۴۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *