خبرروز ۱۳۹۶/۰۹/۰۵

شهادت‌ یـازدهمین اختر سپـهر ولایت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: پیروزی بر داعش نتیجه اتحاد مسلمانان بود
  • رئیس جمهور: ایران در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه خواهد ماند
  • آیت‌الله مقتدایی: شکست داعش خبر مسرت بخش و افتخار آمیزی بود که دل‌های مسلمانان را شاد کرد
  • آیت‌الله اعرافی خبر داد: راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: مسئولیت روشنگری در جامعه کنونی بر عهده روحانیت است

** جام جم ۹۶/۹/۵
*  نامه مشترک ایران، روسیه و ترکیه به دبیرکل سازمان ملل
روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و ارسال متن بیانیه مشترک روسای جمهور سه کشور در مورد سوریه که روز پنجشنبه در سوچی به تصویب رسید، از وی درخواست کردند این متن به‌عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.
در این بیانیه که ۲۲ نوامبر و در جریان دیدار سه‌جانبه روسای جمهور به تصویب رسید بر عزم سه کشور برای ادامه همکاری‌های سه‌جانبه با هدف استقرار صلح و ثبات در سوریه تاکید شده است. همچنین با اذعان بر نقش سازنده پروسه آستانه در ایجاد مناطق تنش‌زدایی و کاهش خشونت‌ها، بر لزوم ادامه روند آستانه تاکید شده است.
*  به حمایت از عربستان در برابر ایران متعهد هستیم
در ادامه فرافکنی‌های آمریکا،کاخ سفید با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه کشورمان تاکید کرد واشنگتن به حمایت از عربستان در برابر ایران متعهد خواهد ماند.
کاخ سفید در بیانیه‌ خود به طرح ادعاهای بی‌اساس و واهی واشنگتن علیه کشورمان پرداخت و تاکید کرد: ما به حمایت از عربستان سعودی و تمام شرکایمان در منطقه خلیج (فارس) در برابر ایران و اقدامات این کشور در نقض حقوق بین‌الملل متعهد خواهیم ماند.
** همشهری ۹۶/۹/۵
*  اعلام پایبندی آمریکا به برجام
نیکول شامپاین، نماینده آمریکا در آژانس و دیگر سازمان‌های بین‌‌المللی در وین بیانیه کشورش در نشست روز جمعه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قرائت کرد که در آن آمریکا از ادامه راستی آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال کرده است.
در این بیانیه آمده است: آمریکا یک بازنگری دقیق در سیاست‌هایش در قبال ایران شامل بازبینی برجام انجام داده است. ما پس از این بازنگری به روشنی مشخص کردیم که به تعهدات‌مان در این توافق ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که ایران نیز به طور دقیق به تعهداتش عمل کند.
** کیهان ۹۶/۹/۵
*  دشمن می‌خواهد مسئله اصلی جهان اسلام یعنی «آزادی قدس» را به‌حاشیه براند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: دشمن با فتنه‌ها و دسیسه‌ها تلاش دارد مسئله اصلی جهان اسلام که موضوع فلسطین و آزادی قدس شریف است را به‌ حاشیه براند. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی عصر روز شنبه در جمع میهمانان اجلاس جهانی محبان اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: امروز راهبرد دشمن ایجاد تفرقه در امت اسلامی و راهبر جهان اسلام باید ایجاد وحدت باشد؛ روشنفکران و علما باید در راستای بصیرت افزایی و یکپارچگی امت اسلامی تلاش کنند.
*  تأکید ایران بر هماهنگی برای جلوگیری از تحریم یک‌جانبه علیه‌کشورها
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تامین منافع کلیه کشورهای عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلی فعالیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌داند و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و همسو را برای جلوگیری از اعمال تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه علیه هر کشوری را بیش از پیش ضروری می‌بیند.
** شرق ۹۶/۹/۵
*  مواضع حزب الله را نمی پذیریم
سعد حریری، نخست وزیر لبنان، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، گفت: ما هرگز مواضع حزب الله را در مخالفت با دوستان عرب خودمان نخواهیم پذیرفت.
او افزود: بحران دولت لبنان مقاصد درونی و رویکردهای بعضی را نشان داد که چگونه به دنبال اهداف خاص خود هستند و می خواهند به ثبات و امنیت دیگران لطمه بزنند.»
*  سفر اسد به سوچی با هواپیمای روس و از حریم هوایی ترکیه انجام شد
رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که بشار اسد از طریق حریم هوایی ترکیه به شهر سوچی روسیه سفر کرده بود.
رسانه‌های مخالف ترکیه‌ای اعلام کردند: آنکارا که به جنگنده‌های وابسته به وزارت دفاع روسیه اجازه نمی‌دهد از حریم هوایی‌اش برای ورود به سوریه استفاده کنند اما هفته گذشته برای نخستین بار بعد از چهار سال به هواپیمای نظامی روسیه اجازه داد از این حریم هوایی عبور کند.
** ایران ۹۶/۹/۵
*  اولویت ایران حل مسائل منطقه با مذاکره است
جلسه رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه شامگاه شنبه به میزبانی حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، آیت‌الله آملی لاریجانی و دکتر علی لاریجانی در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
رئیس جمهوری پس از این نشست در سخنانی دخالت برخی  کشورها در امور داخلی مردم منطقه را  بسیار مشکل‌آفرین دانست و افزود: ایران در این زمینه با وجود اینکه کشوری توانمند و قدرتمند بوده و اگر لازم باشد از همه شیوه‌ها می‌تواند استفاده کند، اما اولویت را همواره در تعامل، مذاکره و حل معضلات پای میز گفت وگو دانسته و آن را همیشه ترجیح می‌دهد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۹/۵
*  قتل ۲۳ هزار نوزاد یمنی در سال گذشته
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت کودکان یمن اعلام کرد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳ هزار نوزاد در این کشور کشته شدند. سازمان ملل ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و نابسامانی اوضاع انسانی در یمن عنوان کرده است.
یونیسف افزوده است: در سال ۲۰۱۶ چهار هزار و ۲۷۲ مادر و ۲۳ هزار نوزاد به دلایلی که می‌شد از آن پیشگیری کرد، کشته شدند.
*  اتهام مالی تازه به حمید بقایی
محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره تخلفات «حمید بقایی» اظهار کرد: تکلیف برداشت ۱۶ میلیارد تومانی غیر قانونی از بیت‌المال و واریز آن به حساب شخصی یکی از بنیانگذاران دانشگاه ایرانیان و ذخیره ۲ میلیارد تومان در صندوق امانت بانک ملی در سال ۹۰ باید به صورت شفاف تعیین شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تعداد بسیاری کارت هدیه از صندوق خودروی شخصی وی پیدا شد که منشا آنها باید مشخص شود. ۳میلیون و حدود ۷۰۰ هزار یورو از کنفرانس جنبش عدم تعهدها به اضافه حدود ۵۳۰ هزار دلار مفقود شده که آخرین بار حسب اظهار یکی از عوامل در اختیار «حمید بقایی» بوده است لذا نحوه هزینه‌کرد این منابع باید مشخص شود.
** وطن امروز ۹۶/۹/۵
*  شکست داعش استکبار را به توطئه‌های جدید وامی‌دارد
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی جبهه مقاومت بر گروه تروریستی داعش را به رهبر معظم انقلاب، ملت و دولت تبریک گفت و از تلاش‌ها و مجاهدات نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروهای جبهه مقاومت، تشکر و قدردانی کرد.
آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی دیروز در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیروزی جریان مقاومت بر داعش و با یادآوری هشدارهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم هوشیاری نسبت به توطئه‌های استکبار افزود: شکست داعش، استکبار را به طراحی توطئه‌های جدید وا خواهد داشت، بنابراین ملت و دولت عراق و سوریه نباید از دسیسه‌های شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم صهیونیستی غفلت کنند، هرچند جبهه مقاومت در غلبه بر آن دسیسه‌‌ها نیز پیروز خواهد بود.
** جوان ۹۶/۹/۵
*  تفکر بسیجی الگویی کارآمد در اختیار ملت‌های آزادیخواه است
ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای سالروز صدور فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین را گرامی داشت.
ستاد کل نیروهای مسلح در این بیانیه تأکید کرد: تردیدی نیست که سربلندی بسیج در رویارویی با دشمنان، امروز روحیه و تفکر بسیج را به مثابه الگویی نافذ و کارآمد در اختیار ملت‌های عراق، سوریه و دیگر کشورهای آزادیخواه قرار داده است.
*  هشدار گوترش درباره درگیری حزب‌الله و اسرائیل
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش جدیدی بدون آنکه دلیلی برای اثبات سخنانش داشته باشد حزب‌الله لبنان را به در اختیار داشتن «‌تسلیحات غیرمجاز‌» متهم کرد و «‌لفاظی تهدیدآمیز‌» میان این حزب و مقام‌های اسرائیلی را خطری دانست که «‌محاسبات اشتباه و تشدید تنش‌» را بیشتر می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از حزب‌الله لبنان و اسرائیل که سال ۲۰۰۶ جنگی با هم داشتند خواست تا خویشتنداری نشان داده‌ و از بیان ‌اظهاراتی که به طور بالقوه آتش‌افروزانه است‌، خودداری کنند.  
** آفتاب یزد ۹۶/۹/۵
*  سردار سلیمانی در جبهه‌های نبرد باقی می‌ماند
شیخ اکرم الکعبی، دبیر کل جنبش نجباء عراق در گفتگو با شبکه المیادین در رابطه با نبرد البوکمال گفت: سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران فرماندهی اصلی این نبرد را بر عهده داشت و او همچنان از جبهه‌های نبرد به خصوص از جبهه‌های سوریه بازدید می‌کند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در هر جنگی علیه لبنان در کنار حزب‌الله هستیم، گفت:‌ به دولت سوریه پیشنهاد دادیم تا در عملیات آزادسازی جولان با آنها مشارکت داشته باشیم.
*  «سیف» از وضعیت موسسات اعتباری در مجلس گزارش می‌دهد
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از بررسی وضعیت سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری در جلسه غیر علنی روز یکشنبه در مجلس خبر داد.
بهروز نعمتی در این باره، اظهار کرد: آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی امروز با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس درباره آخرین وضعیت ساماندهی موسسات مالی و اعتباری گزارشی را به نمایندگان ارائه خواهد کرد.
** رسالت ۹۶/۹/۵
*  درخواست رسمی عراق از ایران، ترکیه و روسیه
سفیر عراق در ترکیه می گوید که مقامات بغداد منتظر دریافت پاسخی رسمی توسط  کشورهای ضامن صلح در سوریه برای ایفای نقشی فعال در مذاکرات صلح این کشور هستند. هشام العلوی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت که نشست سه جانبه مقامات ایران، ترکیه و روسیه در سوچی «به کاهش تنش کمک کرد» و برای پایان دادن به تعارض ۶ ساله در سوریه از طریق ابزارهای سیاسی «محیطی مناسب را مهیا ساخت».
*  ساخت ۳۱۳ واحد مسکونی توسط کمیته امداد تهران برای زلزله‌زدگان کرمانشاه
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران از بر عهده گرفتن ساخت ۳۱۳ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران خبر داد. محسن ولیئی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی بر اثر زلزله غرب کشور از بین رفته است، گفت: بیش از ۱۵ هزار واحد نیز نیاز به بازسازی و تعمیر دارند که از این میان ۱۰ درصد از مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در این حادثه دچار مشکل شدند.
** مردم سالاری ۹۶/۹/۵
*  نیروی دریایی اجازه نداده استکبار جهانی منافع ایران را به خطر بیندازد
امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش صبح دیروز  (شنبه) در مراسم تجدید میثاق فرماندهان و پرسنل این نیرو با آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ با اشاره به حضور مستمر شناورهای این نیرو در آب‌های بین‌المللی گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی‌در دریاها باقی ماند و اجازه نداد که شیطنت‌های استکبار جهانی منافع کشور را به خطر بیندازد.
*  وزیر اقتصاد قطر خواستار افزایش مبادلات با ایران
 وزیر اقتصاد قطر در دیدار با وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان خواستار افزایش حجم مبادلات بین دو کشور شد. احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی وزیر اقتصاد قطر و هیئت تجاری و اقتصادی این کشور با محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی کشورمان در ساختمان مرکزی وزارت صنعت دیدار کرد. وزیر اقتصاد قطر پس از دیدار با وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان گفت: در این دیدار درباره افزایش حجم مبادلات و رفع موانع بحث و تبادل نظر کردیم. وی از توسعه چشمگیر مراودات تجاری دو کشور در ماههای اخیر خبر داد.
** آرمان ۹۶/۹/۵
*  بنای قضاوت ما بر اندیشه دینی است
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: امروز می بینید شدیدترین تهاجمات علیه دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی ایران چه از ناحیه دشمنان بیرونی و برخی از جاهلان داخلی صورت می پذیرد، منشأ آن همین است و یک علت آن این است که ما بنای قضاوت مان بر اندیشه دینی است و عده‌ای با این امر مشکل دارند و حکومت دینی را نمی خواهند؛ چرا که در بین دستگاه‌های حکومتی آنچه که پیوند عمیقی با دین دارد دستگاه قضایی است و برای همین سعی دارند با ادعاهای واهی نظیر حقوق بشر، مبنای فکری ما را هدف قرار دهند و برای این منظور دشمنان به سراغ خائنین رفته اند تا بتوانند بواسطه آنها به نظام اسلامی و دستگاه قضایی لطمه وارد کنند.
*  ایران در مبارزه با تروریسم در کنار سوریه خواهد ماند
رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی بشار اسد همتای سوری‌اش، با تاکید بر ضرورت تداوم مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، همچنان در کنار مردم و دولت سوریه خواهد ماند. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر اینکه دو ملت ایران و سوریه در این مبارزه چند ساله درکنار یکدیگر کار بزرگی را به ثمر رساندند، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در روند بازسازی سوریه است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هر گام پیروزی که در سوریه علیه تروریسم برداشته می‌شود، ملت و دولت ایران همانند ملت و دولت سوریه خوشحال می‌شوند، ادامه داد: روابط راهبردی ایران و سوریه ادامه می‌یابد و به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه، مسیر درست را با یکدیگر ادامه خواهیم داد.
** فرهیختگان ۹۶/۹/۵
*  حقوق شهروندی در ایران برای همه اقلیت‌های دینی وجود دارد
«ژرژیک آبرامیان» نماینده مسیحیان ارامنه جنوب در مجلس در دیدار رئیس هیات روابط ایران با پارلمان اروپایی، با اشاره به سهم بالای اقلیت‌های دینی در امور سیاسی ایران گفت: «حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران با تصریح قانون اساسی برای همه اقلیت‌های دینی وجود دارد.»
وی در ادامه تصریح کرد: «نمایندگان دیگر ادیان، مطابق قانون اساسی با نمایندگان مسلمان برابر هستند.»
*  کمک موشکی ایران به یمن کذب است
سردار سید مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح طی سخنانی گفت: «کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به یمن در راستای کمک‌های بشردوستانه است.»
وی با تکذیب خبرهای کمک نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به یمن اظهار داشت: «دولت قانونی یمن و رزمندگان یمنی نیازمندی‌های دفاعی را خودشان تامین می‌کنند.»
** آفرینش ۹۶/۹/۵
*  تعداد تلفات جنگ سوریه از مرز ۳۴۰هزار کشته گذشت
دیده‌بان حقوق بشر سوریه که یک نهاد غیر دولتی است، گزارش داد، تعداد کشته‌ها از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ تا آغاز ماه جاری میلادی به ۳۴۳ هزار و ۵۱۱ مورد رسیده است. در میان کشته شدگان ۱۰۲ هزار و ۶۱۸ غیرنظامی از جمله حدود ۱۹ هزار کودک و ۱۲ هزار زن وجود دارد.
*  ۳ کشته و ۱۵ زخمی در انفجار کویته پاکستان
پلیس پاکستان اعلام کرده است انفجار بمب در شهر کویته واقع در جنوب غربی این کشور دست کم سه تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی برجای گذاشته است. طالبان پاکستان مسئولیت آن انفجار را برعهده گرفت.
** قدس ۹۶/۹/۵
*  دشمن به دنبال حرکات جنون آمیز برای شکست اخیر است
آیت‌الله العظمی نوری همدانی با گرامیداشت پیروزی رزمندگان اسلام و محو داعش، اظهار داشت: این پیروزی، آمریکا و صهیونیست‌ و نوکران‌شان را سرگردان کرد؛ بنابراین دست به حرکات جنون آمیز می‌زنند.
وی در آغاز درس خارج فقه خود افزود: این پیروزی توسط رزمندگان اسلام در ایران و عراق و سوریه و لبنان همه به برکت اسلام و اهل‌بیت و برگرفته از اندیشه حسینی است. وی هچنین تاکید کرد: باید مناسبت‌های مذهبی؛ چه ایام حزن چه ایام فرح و شادی اهل‌بیت، به بهترین وجه انجام شود چون هر کدام از این مناسبت‌ها تیری به قلب دشمن می‌زند.
*  راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه
آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه از راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه خبر داد. آیت‌الله اعرافی در دیدار با مدیر بنیاد فقه و معارف اهل‌بیت(ع) با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات تخصصی و راهبردی مورد نیاز جامعه در حوزه دین و فرهنگ اسلامی و شیعی اظهار داشت: مقدمات تدوین نظام جامع فتوا در رشته‌های تخصص‌های گوناگون انجام شده و ان‌شاءالله بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
** خراسان ۹۶/۹/۵
*  نقاط مشترک ایران و اردن بیشتر از نقاط اختلاف است
سفیر ایران در امان گفت که روابط ایران و اردن در سطح مطلوب نیست اما نقاط مشترک دو کشور بیشتر از نقاط اختلاف بین آن هاست.
مجتبی فردوسی‌پور افزود: به دنبال وقوع بحران در روابط ایران و عربستان و قطع روابط دو کشور، اردن سفیر خود را از تهران فراخواند اما ایران، اقدامی برای مقابله به مثل اتخاذ نکرد.
*  وزارت نفت درآمد هدفمندی را به خزانه واریز نمی کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شرکت نفت و گاز باید درآمدهای حاصل از هدفمندی را طبق اصل ۵۳ قانون اساسی به خزانه واریز می‌کرد که این کار انجام نشده است. به گفته وی این درآمدها در حساب یکی از بانک‌ها رفته و از این محل سود دریافت می‌شود.
هادی قوامی گفت: در صورت تمکین نکردن وزارت نفت و مسئولان دولت، قطعاً درباره هدفمندی یارانه تصمیم قاطع تری در بودجه ۹۷ خواهیم گرفت.
** اعتماد ۹۶/۹/۵
*  افزایش قیمت نان فعلا منتفی شد
در حالیکه قرار بود از دیروز (چهارم آذر) انواع نان در تهران و از فردا دوشنبه (ششم آذر) در استان‌ها با افزایش قیمت ۱۵ درصدی فروخته شود با دستور رئیس جمهور، این تصمیم منتفی شد. حسین درودیان، مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: طبق صحبت‌های رییس جمهوری قرار است که افزایش قیمت نان متوقف شود. تصمیمات بیشتر در این زمینه در جلسه آتی ستاد تنظیم بازار گرفته خواهد شد.
** شهروند ۹۶/۹/۵
*  به جای هجمه به ایران با یمن صلح کنید
رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان به مصاحبه اخیر ولیعهد عربستان واکنش نشان داد و خواستار گفت‌وگو ایرانی ـ عربی شد.
ولید جنبلاط، در صفحه توئیتر خود نوشت: تا زمانی که جنگ یمن برقرار است ماموریت شما به موفقیت نخواهد رسید، من به شما نصیحت می‌کنم که به جای هجمه به ایران از اینجا و آنجا که هیچ فایده‌ای ندارد با یمن صلح برقرار کنید و گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح هیچ عیبی ندارد. صلح و توافق لازم است میان دو ملت برقرار شود.
** صبح نو ۹۶/۹/۵
*  نتیجه نشست سوچی باعث امیدواری درباره نشست ژنو شده است
فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: اتحادگروه‌های معارض در سوریه و اقدامات صورت گرفته در نشست سوچی باعث شد که امیدواری درباره نتیجه‌بخش بودن نشست ژنو بیشتر شود.
وی با انتشار بیانیه‌ای در این مورد اعلام کرد: « شکل گیری نمایندگان معارضان سوری در کنفرانس ریاض و بیانیه سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی بیانگر پیشرفت قابل توجهی برای موفقیت در ژنو است. اکنون معارضان موضع متحدی دارند تا بدون پیش‌شرط در قالب سازمان ملل مذاکره کنند.
** جامعه فردا ۹۶/۹/۵
*  ظریف خواستار رفع محدودیت‌های بانکی در قبال اجرای برجام شد
وزیر امور خارجه ایران خواستار اجرای کامل برجام از سوی تمامی طرف‌ها، بهره‌وری کشورمان از منافع برجام و در عین حال، رفع محدودیت‌های بانکی در قبال اجرای آن شد.
محمد جوادظریف در دیدار «یانوش لواندوفسکی» رئیس گروه روابط با ایران در پارلمان اروپا با بیان این مطلب گفت: اتحادیه اروپا شریکی مهم برای ایران است.
در این دیدار همچنین در مورد راه‌های گسترش و تعمیق همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و اروپا، تحولات منطقه و برجام گفت و گو و تبادل نظر به عمل آمد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
پیروزی بر داعش نتیجه اتحاد مسلمانان بود
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از علما و شخصیت‌های شرکت کننده در اجلاس جهانی محبین اهل بیت(ع) پیروزی اخیر جبهه مقاومت را نتیجه اتحاد مسلمین دانست و خواستار هوشیاری امت اسلام و علمای اسلامی در برابر توطئه‌های ‌آینده دشمنان شد.ایشان محبت اهل‌بیت(ع) را عامل مهم وحدت بین مسلمین دانست و تأکید کرد: باید دست به دست هم داده و اجازه ندهیم کسی در امت اسلامی اختلاف ایجاد کند.
شکست داعش خبر مسرت بخش و افتخار آمیزی بود که دلهای مسلمانان را شاد کرد
حوزه/ آیت‌الله مقتدایی در پیام تبریکی خطاب به سردارسلیمانی پیروزی جبهه مقاومت در منطقه و نابودی داعش را تبریک گفت. در بخشی از این پیام امده است: بی شک پیروزی رزمندگان سرفراز جبهه مقاومت بر شیطان صفتان داعشی که خشونت و آدم‌کشی را ظالمانه به نام اسلام به نمایش گذاشتند و موجب درد و رنج مردم مظلوم و مسلمان که سخت ترین تلخی‌ها و عذاب را از این گروه جنایتکار و دست پرورده استعمار متحمل شده‌اند، خبر مسرت بخش و افتخار آمیزی بود که دلهای مسلمانان را شاد کرد.
مسئولیت روشنگری در جامعه کنونی بر عهده روحانیت است
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی، در دیداربا طلاب سنندج، با اشاره به برکات فراوان انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر ناسپاس باشیم و قدر این همه نعمت در کشور را ندانیم، بی شک خداوند همه این نعمت‌ها را از ما خواهد گرفت، عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه برخی افراد دستاوردهای عظیم انقلاب را نمی بینند تاکید کرد: ما طلبه‌ها که در مسیر الهی قرار گرفته‌ایم باید بدانیم که مسئولیت روشنگری در جامعه کنونی بر عهده ماست.
واکنش وزیر آموزش و پرورش به آسیب‌های اجتماعی در مدارس
مهر/ وزیر آموزش و پرورش درباره آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، اظهار داشت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی را در کشور و مدرسه شاهدیم و برای آگاهی بخشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دوره‌های آموزشی اجباری برای خانواده‌ها برگزار خواهیم کرد. بطحایی بیان کرد: در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان آن را به صفر برسانیم. اما برای نمونه خطرات را در فضای مجازی به دانش آموز و خانواده‌ها هشدار می‌دهیم.
شکست داعش افتخاری برای تاریخ اسلام است
مهر/ جانشین فرمانده کل سپاه در تشریح نشانه‌های حمایت آمریکا از گروه‌های تکفیری گفت که در سال‌های ۲۰۱۳ تا۲۰۱۴ صدها سورتی پرواز هواپیماهای امریکا سلاح برای تکفیری‌ها پیاده می‌کرد. سردار سلامی در ادامه، شکست داعش را افتخاری برای تاریخ اسلام دانست و گفت: این پیروزی شکست خفت باری برای حامیان این گروه تروریستی بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی تکیه گاه اصلی این پیروزی‌ها بود.
اروپا در رابطه با منافقین موضع محکم‌تری اتخاذ کند
مهر/ وزیر کشور در دیدار رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اتحادیه اروپا خواستار آن شد که اروپا در رابطه با منافقین موضع محکم‌تر و قوی‌تری اتخاذ کند. رحمانی فضلی در ادامه درباره روند اجرای برجام گفت: از عملکرد و موضع‌گیری‌های اروپا در این زمینه راضی هستیم، همچنین به این قراردادی که بین ایران و جامعه بین الملل منعقد شده است معتقدیم. وی ادامه داد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در چهارچوب پروتکل‌ها و قوانین آژانس حق همه ملت‌ها است و ما هم باید از این حق برخوردار باشیم لذا هیچگونه انحرافی هم از این مقررات نخواهیم داشت.
بیانیه کاخ سفید مشارکت آمریکا درجنایات عربستان را آشکار می‌کند
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه گفت: بدون شک بیانیه کاخ سفید مشارکت و مسئولیت آمریکا در جنایات عربستان سعودی علیه یمن را آشکارا به اثبات می‌رساند. بهرام قاسمی افزود: ایران از هیچ کوششی برای انعکاس طنین هر چه بیشتر فریاد داد خواهی و مظلومیت مردم یمن به تمامی جهانیان و مجامع بین‌المللی دریغ نخواهد کرد. وی افزود: بارها و در مناسبت‌های مختلف همواره اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران هیچ ارتباط نظامی با یمن ندارد و توانمندی‌های دفاعی و موشکی این کشور موضوعی کاملا داخلی و صرفا مربوط به خود آن کشور است.
ملت یمن باید آماده مقابله با تشدید تحرکات سعودی‌ها باشد
مهر/ رهبر انصارالله یمن با اشاره به اینکه سعودی‌ها به علت شکست‌های متوالی به دنبال انتقام گیری از یمنی‌ها هستند بر ضرورت آمادگی برای مقابله با تشدید تحرکات آتی آل سعود تاکید کرد. عبدالملک الحوثی بیان کرد: سعودی‌ها به دنبال انتقام گیری از شکست‌های متوالی شان در سوریه و عراق با تشدید اقدامات ددمنشانه خود در یمن هستند. ملت ما باید آماده مقابله با تشدید تحرکات آتی سعودی‌ها باشند
اعزام هیئتی از دفاتر مراجع عظام به مناطق زلزله زده
حوزه/ هیئتی از سوی دفاتر آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی برای بازدید و ارائه گزارش میدانی از وضعیت موجود، به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شد. حجت الاسلام والمسلمین حسین حبیبی‌تبار، با اشاره به کمک‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به زلزله زدگان گفت: براساس نگرانی و دغدغه مندی مراجع معظم تقلید، هیئتی چهارنفره از سوی دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی برای ابلاغ سلام این بزرگواران و تسلی خاطر مردم آسیب دیده و داغدار، به مناطق زلزله زده اعزام شد.
امید بستن برخی کشورهای عربی به آمریکا خودکشی است
ایرنا/ روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم چاپ لندن در مطلبی با اشاره به اینکه آمریکا بار دیگر یکی از همپیمانان خود یعنی نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را کنار گذاشت نوشت: همپیمانی برخی کشورهای عربی با آمریکا و امید داشتن آنها به حمایت‌های این کشور، خودکشی محض است.این روزنامه همچنین تاکیدکرد:ایالات متحده آمریکا عظمت و هیبت گذشته خود را در جهان و بخصوص خاورمیانه از دست داده و تهدیدهای واشنگتن جز اندکی کسی را به هراس نمی اندازد.
تکرار شکست آمریکا و عربستان سعودی، این بار درسازمان منع سلاح‌های شیمیایی
ایرنا/ پنجاه و ششمین اجلاس فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که با درخواست گروه غرب به رهبری آمریکا و عربستان سعودی، به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی برگزار شد. با ابتکار عمل و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این سازمان، توطئه آمریکا و عربستان سعودی در تحمیل فشار مضاعف بر سوریه به شکست انجامید.
پایان داعش مرهون مرجعیت و کمک ایران است
ایرنا/ محمد ناجی رئیس فراکسیون سازمان بدر عراق در پارلمان این کشور در مراسم جشن به مناسبت پایان داعش گفت: پایان داعش مرهون فتوای مرجعیت، مجاهدت فرزندان عراق و یاری جمهوری اسلامی ایران است. در این مراسم همچنین ‘هادی العامری’ دبیرکل سازمان بدر نیز طی سخنانی حضور داعش در عراق را یک توطئه بزرگ دانست وگفت : فکر داعشی همچنان وجود دارد و علما و روشنفکران و همه قشرها باید با آن مبارزه کنند.
آمریکا برای تقسیم سودان به ۵ پاره تلاش می‌کند
ایرنا/ رئیس جمهوری سودان اعلام کرد: آمریکا برای تقسیم سودان به پنج قسمت تلاش می‌کند. عمرالبشیر گفت: اطلاعاتی در اختیار داریم که از تلاش آمریکا برای تقسیم سودان به پنج بخش حکایت می‌کند. آنها می‌خواهند در صورتی که نیرویی برای دفاع از کشور خود نیابیم، این نقشه خود را تحقق بخشند. وی افزود: سودان از روسیه انتظار دارد که در تمام امور این کشور مشارکت داشته باشد، از جمله می‌خواهیم که برابر مداخله‌های آمریکا از ما دفاع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *