خبرروز ۱۳۹۶/۰۸/۱۷

فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و یاران باوفایش را تسلیت می‌گوییم

  • آیت الله العظمی شبیری زنجانی: امروز حوزه بیش از پیش باید پاسخگوی مطالبات دینی مردم باشد
  • رهبر معظم انقلاب: اربعین نماد شکوه پیروان اهل بیت علیهم السلام است
  • آیت الله نمازی: باید با فرهنگ سازی و تبیین آثار و برکات نماز، جوانان را نمازخوان کرد
  • آیت الله اعرافی: با توجه به نیازهای امروز، فقه باید بیش از ابواب موجود توسعه پیدا کند
  • رئیس ستادکل نیروهای مسلح: طرح وحدت ارتش و سپاه اوج بصیرت ارتش است
  • نظریه‌پرداز و استراتژیست روسی : راهپیمایی اربعین،مقدمه یک تحول جهانی است

** جام جم ۹۶/۸/۱۷
*  شناسایی ۲۳ متهم مرتبط با پرونده حمله تروریستی به مجلس
دادستان تهران در خصوص پرونده اقدام گروهک تروریستی داعش نسبت به مجلس شورای اسلامی، از شناسایی و دستگیری ۲۳ متهم مرتبط با این پرونده و رسیدگی به اتهامات آن‌ها در ناحیه ۳۳ دادسرای تهران خبر داد. عباس جعفری دولت آبادی در نشست شورای معاونین دادستانی همچنین از تائید حکم اعدام یک عضو گروهک داعش در دیوان عالی کشور خبر داد و در خصوص اقدامات اخیر شمار معدودی در حمله به بانک‌ها و برخی اماکن عمومی اظهار داشت: حمله به بانک‌ها و احراق اماکن عمومی، جرم علیه امنیت است؛ زیرا به قصد مقابله با نظام محقق می‌شود و به این‌‌گونه جرایم در دادسرای شهید مقدس رسیدگی می‌شود.
*  اروپا مواضع خود را روشن کند
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: کشورهای اروپایی به اندازه کافی برای همکاری بانک‌هایشان با ایران تلاش نکرده‌اند.
مجید تخت‌روانچی طی سخنانی در یک کنفرانس در پاریس بر لزوم شفاف‌سازی رویکرد اروپا در قبال هرگونه اقدام احتمالی آمریکا در جهت خروج از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد. تخت‌روانچی در این سخنان، اروپا را تحت فشار قرار داد تا روشن سازد اگر آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شود و تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کند، کشورهای اروپایی چگونه به اقدام واشنگتن واکنش نشان خواهند داد.
** همشهری ۹۶/۸/۱۷
*  کمیته رفع حصر با رئیس قوه قضائیه دیدار کرد
غلامرضا حیدری از اعضای کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس اعلام کرد: ظهر سه‌شنبه به همراه جمعی از اعضای کمیته حصر فراکسیون امید با آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه درباره موضوع حصر دیدار کردیم. وی این دیدار را خوب و امیدوار کننده نسبت به کاهش محدودیت‌ها برای محصورین توصیف کرد. کمیته حصر برای پیگیری وضعیت محصورین در فراکسیون امید تشکیل شده و اعضای آن تاکنون دیدارهایی با مقامات کشور داشته‌اند.
** کیهان ۹۶/۸/۱۷
*  اربعین نماد شکوه پیروان اهل بیت(ع) است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۶ درباره پیاده‌روی اربعین حسینی مطالبی بیان کردند که پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب متن این بخش از بیانات را منتشر کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص فرمودند: ایام اربعین است و خوشا به حال آن کسانی که در حال پیاده‌روی هستند یا پیاده‌روی خواهند کرد و به زیارت اربعین خواهند رسید و آن زیارت خوش مضمونِ روز اربعین را ان‌شاءالله خطاب به حضرت خواهند خواند.
این هم یکی از حوادث بسیار برجسته‌ای است که خدای متعال منّت گذاشته بر ما و این حادثه را برای ما خلق کرده است؛ این شد یک نماد.
همیشه اربعین پیاده‌روی بود امّا این حرکت عظیم که یک نماد بسیار زیبا و پرشکوهی از حضور پیروان اهل‌بیت و علاقه‌مند به اهل‌بیت هست؛ این نبود، ما این را نداشتیم، این را خدای متعال در اختیار ما گذاشت، خدا را بایستی شاکر باشیم.
*  اربعین مانور عظیم محبان اهل بیت(ع) در جهان است
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در درس خارج خود با اشاره به موسم عظیم اربعین، خاطرنشان کرد: اربعین مانور عظیم محبان اهل بیت(ع) در جهان است که میلیون‌ها انسان از سراسر جهان برای ارادت به امام حسین(ع) در کربلا و پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند. وی ابراز داشت: برنامه اربعین بسیار مهم است و همواره باید تقویت شود، پرچم کربلا همیشه باید در اهتزاز باشد تا همه از هدایت آن بهره‌مند باشند، کسانی که زائر اربعین هستند توفیق بسیاری دارند و امیدواریم که ما را هم دعا کنند.
** شرق ۹۶/۸/۱۷
*  ایستادگی سپاه برابر توطئه‌ها را نباید دخالت در انتخابات تعبیر کرد
سردار رمضان شریف، مسئول روابط‌عمومی سپاه درخصوص شائبه فعالیت‌های سیاسی سپاه و القای نگرانی‌هایی در این زمینه تصریح کرد: به نظر می‌رسد دراین‌باره یک ترس ساختگی و غیرواقعی القا شده است، آیا در اینکه سپاه مدافع انقلاب اسلامی است و باید نسبت به توطئه‌ها در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات که دشمن تلاش می‌کند از ناحیه آن به کشور ضربه وارد کند، شکی است؟ سخنگوی سپاه تأکید کرد: تلاش و ایستادگی سپاه در برابر توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن و نقشه نفوذ آن را نباید دخالت در انتخابات تعبیر کرد.
*  متکی نشان عالی امپراتور ژاپن را دریافت کرد
منوچهر متکی پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور در کاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» را در آیین خاصی از امپراتور و نخست‌وزیر این کشور دریافت کرد. سفارت ژاپن در تهران با اعلام این خبر تأکید کرده است: «وی به عنوان سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سهم بسزایی در ارتقای دوستی و تقویت روابط دوجانبه میان ایران و ژاپن داشته است».
** ایران ۹۶/۸/۱۷
*  ایران همواره در کنار ملت لبنان خواهد بود
رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با میشل عون رئیس جمهوری لبنان، روابط تهران و بیروت را روابط بسیار دوستانه و رو به توسعه خواند و اطمینان داد که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت لبنان خواهد بود و از هیچ کمکی در جهت تقویت ثبات و استقرار در این کشور دریغ نخواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی سه‌شنبه شب در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه و از جمله لبنان است.
*  متهم کردن ایران به قاچاق موشک به یمن بهانه است
«صالح صماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای ضمن مضحک توصیف کردن اظهارات مبنی بر متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله موشکی یمن علیه عربستان اعلام کرد: «متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به قاچاق موشک و مهمات به یمن دروغ محض است و با این اتهامات می‌خواهند گذرگاه‌های یمن را ببندند و تحریم علیه ملت یمن را افزایش دهند.»
** جمهوری اسلامی ۹۶/۸/۱۷
*  باید با رسانه‌هایی که منافع ملی را هدف قرار می‌دهند قاطعانه برخورد شود
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری: با رسانه‌هایی که منافع ملی را هدف قرار می‌دهند، برخورد می‌شود.
سران سه قوه جلسه‌ای داشته اند و در خصوص مشکل سپرده‌گذاران کاسپین تصمیمات بسیار مهم و رافع مشکلی اتخاذ کرده‌اند.
از سالهای قبل هم برای حذف دلار از تجارت بین‌المللی، گام‌هایی برداشته شده و عمده فعالیت‌های امروز ما بر اساس یورو انجام می‌شود.
پیش‌نویس بودجه سال ۹۷ مشتمل بر ۲۲ تبصره به هیئت وزیران ارسال شده و امیدواریم از هفته آینده بررسی آن آغاز شود.
آمریکایی‌ها صلاحیت اجتماعی ندارند که ما مجددا بخواهیم مذاکراتی داشته باشیم و تا اطلاع ثانوی مذاکره با این افراد که ثبات شخصیت بین‌المللی‌ آنها مشخص نیست انجام نخواهد شد.
سفر آمانو به ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام شده است و تاییدی بر صحت اقدامات ایران در چارچوب برجام است که مثل سایر موارد آمانو این بار هم پایبندی ایران به تعهدات برجام را اعلام کرد.
*  کشورهای تحریم کننده باید درقبال افزایش فساد پاسخگو باشند
آوایی وزیر دادگستری در اولین روز از هفتمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است هرگونه اقدامات یکجانبه کشورها در اعمال تحریم بر سایر کشورها،خلاف اهداف نهایی کنوانسیون یعنی شفافیت، مدیریت مناسب امور عمومی، پاسخگویی، حاکمیت قانون و تقویت دموکراسی است و در نهایت تاثیر منفی بر توانمندی دولت‌ها در مبارزه با فساد دارد. در این راستا اعلام می‌نماید، کشورهایی که اعلام تحریم می‌کنند باید در قبال افزایش فساد پاسخگو باشند.
** وطن امروز ۹۶/۸/۱۷
*  درخواست پاکستان برای دریافت تجربه بسیج
ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان با سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار ۲ طرف برگسترش مناسبات نظامی و دفاعی و توسعه همکاری‌ها و تعاملات در زمینه تأمین امنیت مرزهای مشترک در برخورد قاطع با اشرار و تروریست‌ها تأکید کردند.
فرمانده ارتش پاکستان از فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواست تجربه شکل‌‌‌گیری نیروی مردمی بسیج در ایران را به این کشور منتقل کند.
** جوان ۹۶/۸/۱۷
*  رآکتور اراک ۴ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در تشریح مراحل بازطراحی رآکتور اراک، گفت: بازطراحی رآکتور اراک سه تا چهار مرحله دارد، که مرحله نخست آن طراحی است و خود این طراحی به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود، که شامل طراحی اولیه، طراحی پایه و طراحی تفصیلی می‌شود، که در حال حاضر مرحله اول و دوم به اتمام رسیده و در مرحله سوم بازطراحی هستیم. کمالوندی یادآور شد: در مجموع پیش بینی می‌شود که رآکتور ظرف مدت پنج سال از آغاز طرح به بهره برداری برسد که عملاً با توجه به گذشت یک سال از آغاز آن تا حدود چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
*  امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم
امیر سرتیپ حاتمی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه ایران- پاکستان در راستای حفظ و تقویت بنیه دفاعی دو کشور گفت: احترام به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت ملی کشورهای منطقه از اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و بر این اساس امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم. حاتمی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، حضور ژنرال قمرجاوید باجوا در تهران را تحکیم‌بخش ثبات، امنیت و توسعه روابط دوجانبه عنوان کرد.
** آفتاب یزد ۹۶/۸/۱۷
*  به نظر می‌رسد کنگره آمریکا می‌خواهد در برجام باقی بماند
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با ملزم شدن کنگره آمریکا به تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت برجام گفت: «با مقامات آمریکایی در خصوص لزوم پایبند ماندن ایالات این کشور به مفاد برجام مذاکره کردم؛ با آنها در خصوص محتوای قانونی که می‌خواهند در خصوص برجام تصویب کنند و همخوان بودن مفاد آن با برجام صحبت کردم و نشانه‌های آشکاری دریافت کردم که آنها می‌خواهند آمریکا را در برجام نگاه دارند.»
** رسالت ۹۶/۸/۱۷
*  راهپیمایی اربعین،مقدمه یک تحول جهانی است
نظریه پرداز و نویسنده روس که برای مشاهده حادثه عظیم پیاده روی اربعین به عراق سفر کرده است، تحلیل و تعابیر جالب توجهی از این گردهمایی و حرکت میلیونی مسلمانان و سایر مذاهب و ادیان دارد.
الکساندر دوگین نظریه پرداز، نویسنده و استراتژیست روس گفت: از نظر من حادثه پیاده روی اربعین که هر روز ابعاد بین المللی گسترده‌تری پیدا می‌کند و از همه ملیت‌ها و ادیان از جمله مسیحیان در آن شرکت می‌کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است.
*  جای خالی نهادی مستقل برای رصد میزان تحقق وعده‌ها احساس می‌شود
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره «سنجش میزان تحقق وعده ها» مطلبی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. رضایی در این مطلب آورده است: «جای خالی نهادی مستقل برای دیده‌بانی و رصد وعده‌های مدیران و مسئولان، میزان تحقق آن وعده‌ها از یک‌ طرف و ارتباط کاری و اختیار اجرایی هر مسئول با وعده‌ای که طرح می‌کند، از طرف دیگر بیش‌ از پیش احساس می‌شود.»وی تاکید کرده است: «سنجش میزان تحقق هر وعده به‌صورت علمی، دقیق و مستقل از جریان‌های سیاسی، شفافیت واقعی ایجاد خواهد کرد.
** مردم سالاری ۹۶/۸/۱۷
*  مقصر اصلی بحران موسسات مالی بانک مرکزی است نه مردم
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌با انتقاد از اظهارات اخیر معاون رئیس قوه‌ قضائیه درباره سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز گفت که مقصر اصلی در بحران کنونی این موسسات، بانک مرکزی است نه مردم که به نظام مالی کشور اعتماد کرده‌اند.علی مطهری با اشاره به اظهارات اخیر معاون رئیس قوه‌قضائیه که گفته بود نباید سپرده‌گذاران موسسات غیرمجاز را مظلوم جلوه داد، اظهار داشت: ما نباید به نیت افراد کار داشته باشیم. افراد با هر نیتی در موسسات اعتباری سپرده‌گذاری کرده باشند وظیفه بانک مرکزی بوده که به موقع اطلاع رسانی کند.
*  دیدار قائم مقام وزیر خارجه با رئیس بانک مرکزی عمان
قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در راس یک هیات اقتصادی وارد مسقط شد.
سرمدی ساعتی پس از ورود به عمان و به عنوان اولین دیدار خود با طاهر بن سلیم العمری، رئیس کل بانک مرکزی سلطنت عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار زمینه‌های توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
** آرمان ۹۶/۸/۱۷
*  استقبال آمریکا از ادعای عربستان
وزارت دفاع آمریکا از ادعاهای عربستان درباره نقش ایران در یمن و حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض استقبال کرد. آدریان رانکین گالووی سخنگوی پنتاگون از ادعاهای روز دوشنبه مقامات عربستان سعودی درباره نقش ایران در یمن و اینکه تهران موشک‌های حوثی‌ها برای حمله به ریاض پایتخت عربستان را تامین کرده است، استقبال کرد. وی گفت: ما به حفظ روابط دفاعی قوی با پادشاهی عربستان ادامه می‌دهیم و در خصوص اولویت‌های امنیتی مشترک‌مان شامل مقابله با سازمان‌های افراط‌گرای خشونت‌آمیز و مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهیم.
*  انهدام باند بزرگ مفسدان اقتصادی
باند مفسدان اقتصادی، اداری و اجتماعی شرق استان تهران معروف به «میرزا» با تعقیب قضائی و قانونی از سوی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند متلاشی شد. همچنین با دستور قضائی دادستانی شهرستان دماوند، حکم بازداشت سلطان زمین‌خوار صادر شده و تحت تعقیب قانونی و قضائی قرار گرفت.
** آفرینش ۹۶/۸/۱۷
*  گفت وگوی تلفنی ظریف با وزیر امور خارجه انگلیس
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس تلفنی گفت وگو کردند.
روابط دو جانبه و بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از مهمترین محورهای این گفت وگوی تلفنی بوده است. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت و گو، به اقدامات تحریک آمیز عربستان در منطقه اشاره و ضمن رد ادعاهای خلاف و خطرناک مقامات رژیم سعودی، آن را در تضاد با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد ارزیابی کرد.
*  حزب‌الله باعث استعفای حریری شد!
عادل الجبیر،‌ وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان، درباره استعفای سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان در اظهاراتی بی‌پایه و اساس ادعا کرد، کاملا روشن بود که حزب الله لبنان او را در هر اقدامی ناکام می‌گذاشت و “زدوبندهای ایران” نظام سیاسی لبنان را ناتوان کرده بود. مساله وجود دولتی است که بتواند به صورت مستقل کار کند اما در لبنان این حزب‌الله بود که تصمیم می‌گرفت و این‌ها باعث شد حریری بگوید دیگر بس است! من این گونه کار نخواهم کرد. ما نیز از این تصمیم حریری به طور کامل حمایت می‌کنیم.وزیر خارجه عربستان مدعی شد، حزب الله با کارها و “گرفتن افسار امور سیاسی به دست خود و تهدید رهبران سیاسی” حریری را وادار به استعفا کرد.
** قدس ۹۶/۸/۱۷
*  طرح وحدت ارتش و سپاه اوج بصیرت ارتش است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طرح وحدت ارتش و سپاه را اوج بصیرت و هوشمندی ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست و از فرماندهان این نیرو به خاطر اینکه وقتی دشمن سپاه را گروه تروریستی معرفی کرد و تحت تحریم قرار داد، سکوت نکرده و همه یگان‌ها در ارتش و سپاه با برپایی مراسم وحدت و یکدلی دست در دست هم اتحادشان را نشان دادند، قدردانی کرد. سرلشکر باقری گفت: وحدتی که در دل ارتشی‌ها و سپاهی‌ها وجود دارد باید عیان شود تا مردم به این وحدت و برادری دلگرم شوند.
*  ماموریت ضدایرانی تل آویو به سفارتخانه‌هایش
وزارت خارجه اسرائیل به سفارتخانه‌های این رژیم در کشورهای مختلف ماموریت داد تا آن کشورها را به حمایت از عربستان سعودی و علیه حزب الله لبنان و ایران ترغیب کنند.دیپلماتهای اسرائیلی در تمامی کشورها باید از عالی‌ترین سطح دستگاه سیاسی کشور محل خدمت خود بخواهند تا در راستای حمایت از عربستان، مانع از حضور حزب الله در دولت بعدی لبنان شوند و استعفای حریری را سند خطر ایران و حزب الله معرفی کنند.
** خراسان ۹۶/۸/۱۷
*  مذاکرات تهران-مسکو برای بومی سازی هواپیماهای سوخو در ایران
راشاتودی به نقل از سازمان حمل‌ونقل هوانوردی فدرال روسیه اعلام کرد: تهران و مسکو در حال مذاکره برای ساخت سوپرجت ۱۰۰ در داخل ایران هستند و این احتمال وجود دارد که طی سال‌های آینده ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپرجت سوخو جایگزین هواپیماهای فرسوده ناوگان حمل و نقل هوایی ایران شوند.
** اعتماد ۹۶/۸/۱۷
*  شورای نگهبان مصداق «رجل سیاسی» را بررسی می‌کند
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از بررسی مصادیق رجل سیاسی در جلسه امروز این شورا خبر داد. عبارت «رجل سیاسی» یکی از موضوعات مهم و قابل توجه است که بر اساس تفسیر آن تکلیف امکان یا عدم امکان حضور زنان در انتخابات ریاست جمهور روشن خواهد شد. شورای نگهبان در جلسه امروز خود در حالی به بررسی این موضوع می‌پردازد که تاکنون دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و زنان امکان کاندیداتوری نداشته اند.
*  تا پایان امسال گاز ایران به بصره می‌رسد
معاون وزیر نفت اعلام کرد: اکنون روزانه به طور میانگین تا ١٢ میلیون مترمکعب گاز به بغداد صادر می‌شود و به احتمال زیاد تا پایان امسال گاز ایران به بصره می‌رسد. حمیدرضا عراقی گفت: اجرای ٢ طرح صادرات گاز به بغداد و بصره در عراق اکنون مهم ترین طرح صادرات گاز ایران به شمار می‌رود.
** شهروند ۹۶/۸/۱۷
*  استیضاح یک وزیر دیگر کلید خورد
روح‌الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع نامناسب باغداران و کشاورزان، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای برای صادرات و مصرف داخلی تولیدات باغداران آذربایجان‌غربی و سایر استان‌ها ندارد.
نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: در همین راستا طرح استیضاح از وزیر کشاورزی را تدوین و پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه اقدام به جمع‌آوری امضا‌های طرح سوال از وزیر می‌کنم.
*  برجام نشان داد که مذاکره می‌تواند جای جنگ را بگیرد
سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران با اشاره به این‌که قطعنامه حمایت سازمان ملل از برجام یکی از بلندترین قطعنامه‌های سازمان ملل است، گفت: برجام نمونه‌ای از موفقیت دیپلماسی و مذاکره است که نشان داد مذاکره می‌تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.
** فرهیختگان ۹۶/۸/۱۷
*  سرنوشت کشورهای جبهه مقاومت به هم گره خورده است
علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل روز گذشته با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر روابط همه‌جانبه و گسترده دو کشور، پیروزی‌های اخیر دولت و ملت سوریه در شرق این کشور را تبریک گفت. ولایتی با بیان اینکه سرنوشت کشورهای جبهه مقاومت به‌هم گره خورده است، گفت: «امروز دشمنان این جبهه در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن نسبت به گذشته قرار دارند‌.»
** صبح نو ۹۶/۸/۱۷
*  تدابیر جدید ایران و پاکستان در مرزهای جنوب شرقی
ژنرال عاصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان در نشست خبری که با حضور سردار قدیر نظامی معاون بین‌الملل ستاد کل نیروهای مسلح سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه در هتل استقلال برگزار شد، از تمهیدات جدید ایران و پاکستان در مرزهای جنوب شرقی برای ممانعت از ورود تروریست‌ها به هر دو کشور خبر داد.
** جامعه فردا ۹۶/۸/۱۷
*  تور یک روزه حریری به کشورهای عربی
سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان دیروز سفرهایی زنجیره‌ای داشت. او ابتدا برای دیدار با شیخ محمد‌بن‌زاید ولیعهد ابوظبی، عازم امارات شد. مقصد بعدی حریری پس از امارات بحرین بود و حالا خبر رسیده که او به ریاض برگشته است. به نظر می‌رسد این سفرهای حریری در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اقامت اجباری او در ریاض است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
امروز حوزه بیش از پیش باید پاسخگوی مطالبات دینی مردم باشد
حوزه/آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار آیت الله اعرافی گفتند: طلاب و روحانیون معظم حوزه‌های علمیه علاوه بر تقوایی که دارند می‌بایست دو مساله مهم علم و اخلاق را توامان با هم به جلو ببرند و در هر دو به کمالات برسند.ایشان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحولات اخیر حوزه‌های علمیه گفت: اینکه حوزه امروز در ابواب فقهی جدید، مسائل مستحدثه در حال برنامه ریزی و ورود می‌باشد، اقدام بسیار ارزشمند و بجایی است، چرا که امروز حوزه بیش از پیش باید پاسخگوی مطالبات دینی مردم باشد.
با توجه به نیازهای امروز، فقه باید بیش از ابواب موجود توسعه پیدا کند
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار با آیت الله العظمی شبیری زنجانی اظهار داشت: امروز با توجه به شرایط و مقتضیات زمان، ابعاد مختلف فقهی مورد توجه حوزه علمیه قرار گرفته است که اولین مسئله گسترش ابواب فقه است. مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اجتهاد، تمدن ساز و ناظر به تمدن سازی اسلامی است، افزود: با توجه به نیازهای امروز، فقه باید بیش از ابواب موجود توسعه پیدا کند و در حوزه فقه پزشکی، فقه اقتصادی، فقه سیاسی و … پاسخگوی نیاز‌های امروز باشند.وی همچنین تصریح کرد: به دنبال برنامه ای برای بهبود معیشت طلاب به ویژه طلاب متاهل هستیم .
باید با فرهنگ سازی و تبیین آثار و برکات نماز، جوانان را نمازخوان کرد
حوزه/ آیت الله نمازی، دردومین اجلاس استانی نماز با موضوع «نماز و فضای مجازی» نماز را کلید گشایش مشکلات جامعه و ابزار پیشرفت علمی برای تحقق اهداف فرهنگ توحیدی دانست. عضو جامعه مدرسین با تاکید براینکه باید با فرهنگ سازی و تبیین آثار و برکات نماز، جوانان را نمازخوان کردتصریح کرد: باید سطح آگاهی‌های جامعه خصوصا در بین جوانان نسبت به برکاتی که نماز به همراه دارد، گسترش یابد، و اگرآثار نماز به درستی در جامعه پیاده و عملیاتی شود بسیاری از منکرات از بین می‌رود.
قدرت ایران و حزب‌الله درحال افزایش است
تسنیم/وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان در تحلیلی با اشاره به شرایط منطقه نوشته تمامی سیاست‌های آمریکا، عربستان و اسرائیل برای منزوی کردن ایران و حزب‌الله در منطقه نتایج معکوس داده و قدرت و نفوذ آنها افزایش یافته وباعث شده آنها قوی‌تر از گذشته شوند.» در بخش دیگری از این مطلب که به گسترش نفوذ ایران اختصاص یافته، آمده است: «ایرانی‌ها تاریخشان بر حسب هزاره‌ها محاسبه می‌کنند. هر چقدر که آمریکا و متحدانش تلاش کرده‌اند ایران را بابت برنامه هسته‌ایش منزوی، مهار یا تحریم کنند، نفوذ و قدرت این کشور، روند رو به رشد خودش را ادامه داده است.
 آمریکا رتبه نخست کشتار جمعی در جهان را دارد
فارس/ روزنامه لس‌آنجلس تایمز درگزارشی به حوادث مرگبار آمریکا پرداخت وبا اشاره به برخی از انها که دهها نفر کشته وزخمی شدند نوشت: رسانه‌های جهان هر روز حوادث مربوط به تیراندازی‌هایی که منجر به کشتار جمعی در آمریکا شده را مخابره می‌کنند. آمریکا به نوشته مطبوعات داخلی خود، «رتبه نخست کشتار جمعی در جهان» را به خود اختصاص داده است.
امریکا نفوذ مخرب ایران در منطقه را تشخیص می‌دهد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اظهاراتی گزاف ایران را به انجام اقدامات «مخرب» در منطقه و جهان متهم کرد.او مدعی شد ما خواهان مشاهده صلح و ثبات در عراق و در دیگر مناطق هستیم. نائورت همچنین مدعی شد: اقدامات حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، در بهبود روابط با عربستان گامی در جهت کاهش نفوذ ایران در منطقه است.
آل سعود ضعیف‌تر از آن است که به ایران حمله کند
باشگاه خبرنگاران/امیل لحود، رئیس جمهور اسبق لبنان گفت: اگر حزب‌الله نبود اسرائیل خیلی وقت پیش لبنان را اشغال کرده بود و عربستان ضعیف‌تر از آن است که به ایران حمله کند.رئیس جمهور اسبق لبنان افزود:من از زمان شکست داعش و جبهه النصره در جرود عرسال نگران اقدامات منفی عربستان علیه لبنان بودم. لبنانی‌ها باید از شعله ور شدن آتش فتنه داخلی که اسرائیل در حال انتشار آن است برحذر باشند.
فرار دسته جمعی خانواده‌های سعودی از عربستان
باشگاه خبرنگاران/پایگاه قطری عربی ۲۱ اعلام کرد طبق اطلاعاتی که از سوی برخی منابع در ریاض در اختیار این پایگاه قرار گرفته، عربستان شاهد موجی از کوچ و فرار دسته جمعی خانواده‌های تجار و شاهزادگان سعودی، چه آنهایی که هم اکنون در بازداشت هستند، و چه آنهایی که بیم بازداشتشان در روزهای آینده می‌رود، است.طبق برآورد این پایگاه، شمار افراد خاندان حاکم در عربستان مابین بیست تا سی هزار نفر است که تعداد زیادی از آنها نگران هستند هر لحظه بازداشت شوند؛ خصوصا آنهایی که پیشتر سابقه مخالفت یا انتقاد از محمد بن سلمان را داشته‌اند.
هیلی ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد
باشگاه خبرنگاران/سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به قرار دادن موشک در اختیار نیروهای حوثی یمن متهم کرد و مدعی شد ایران باید به این دلیل پاسخگو باشد. «نیکی هیلی» همچنین مدعی شد اطلاعاتی که از سوی عربستان ارائه شده نشان می‌دهد موشکی که در ماه ژوئیه به فرودگاه ریاض شلیک شده یک موشک ایرانی از نوع «قیام» است. وی ادعا می‌کند این موشک پیش از وقوع تنش‌ها در یمن وجود نداشته است.
نامه اعتراض ایران به ادعای سعودی‌ها به سازمان ملل ارسال شد
مهر/ نماینده ایران در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل ادعای سعودی‌ها علیه کشورمان را بی اساس دانست و خواستار فشار جامعه بین المللی به ریاض برای جلوگیری از تهدید دیگران شد. در نامه غلامعلی خوشرو، دولت جمهوری اسلامی ایران قویا ادعاها و اتهام‌های بی اساس و بی پایه مقام‌های سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و آن را اظهاراتی مخرب، تحریک آمیز و در تناقض آشکار با بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور دانسته است.
عربستان بالگرد شاهزاده سعودی را سرنگون کرد
باشگاه خبرنگاران/ در پی مرگ مشکوک یک شاهزاده سعودی مشخص شد یک جنگنده عربستانی به بالگرد او هنگام تلاش برای فرار حمله کرده است.روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت فاش کرد: یک جنگنده سعودی بالگرد حامل شاهزاده منصور بن مقرن را هنگام تلاش او برای فرار سرنگون کرده است.وبگاه انگلیسی میدل ایست‌آی نیز تایید کرد «منصور بن مقرن»، معاون امیر منطقه عسیر، که همزمان با بازداشت شاهزادگان سعودی بر اثر سقوط یک بالگرد کشته شد، در حال فرار از عربستان بود.
قم از نظر تخصیص بودجه در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد
رسا/نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از نحوه تخصیص بودجه دولت به شهر مقدس گفت:قم از استان‌های آخر کشور در زمینه تخصیص بودجه است، احمد امیرآبادی فراهانی گفت: نمایندگان قم در مجلس تمام تلاش خود را در این مدت انجام داده اند و موفق شده اند که رتبه بودجه ای را از ۳۰ به ۲۸ برسانند.
به شاهزادگان سعودی پناهندگی سیاسی می‌دهیم
مهر/در پی بازداشت شماری از شاهزادگان، وزراء و سرمایه گذاران سعودی در بزرگترین عملیات ادعایی مبارزه با فساد در تاریخ عربستان،یک منبع نزدیک به فرماندهی حوثی‌های یمن اعلام کرد که هر شاهزاده سعودی یا تبعه عربستان که خواهان دریافت پناهندگی است، از سوی یمن «همسایه برادر خود» با آغوش باز پذیرفته می‌شود. این منبع آگاه در ادامه افزود که «این پناهندگی ۱۰۰ درصد واقعی خواهد بود» و حوثی‌ها به دنبالِ «بهره برداری سیاسی» از این وضعیت نیستند.
مراسم ترحیم والده آ‌یت الله مدرسی یزدی برگزار شد
رسا/ مراسم ترحیم والده آیت الله مدرسی یزدی دیشب با حضور مراجع و علما در حسینیه شهدای قم برگزار شد. در این مراسم حضرات آیات جعفر سبحانی، محمد یزدی، وجمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین و نمایندگان بیوت و دفاتر مراجع تقلید حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *