خبرروز ۱۳۹۶/۰۸/۱۳

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مسئولان نگاه ویژه‌ای به آبادانی و امنیت قم داشته باشند
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: آمریکایی‌ها حتی به کسانی که به آنها امید می‌بندند رحم نمی‌کنند
  • آیت الله هاشمی شاهرودی: دفاع موشکی حق ماست و ارتباطی با برجام ندارد
  • آیت الله ممدوحی: مبارزه با استکبار در منظومه فکری ولایت فقیه است
  • آیت الله خاتمی: دشمنان در خواب و خیال آسیب رساندن به استقلال ما هستند
  • آیت الله اعرافی: فریبکاری اروپا در قضیه هسته‌ای آشکار شد، مبادا مسئولان به اروپا اعتماد کنند

** جام جم ۹۶/۸/۱۳
*  نبایدبه اروپا خوش‌بین باشیم
امام جمعه موقت تهران همراهی اروپا و آمریکا علیه ملت ایران را نشانه خیانت اروپا خواند و گفت: مسئولان توجه داشته باشند ما آن کشورهای اروپایی را که برنامه‌هایشان برنامه‌های آمریکاست، دشمن انقلاب اسلامی می‌دانیم.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: باید آمریکا را در رأس جنایتکاران بدانیم اما از اروپای همراه با این کشور نیز نباید غافل و به آنها خوش‌بین باشیم. آیت‌الله موحدی‌کرمانی، گفت: چه بسا بعضی از اروپاییان خائن که به عنوان سفر تجاری به ایران می‌آیند جاسوسانی در لباس تجار باشند که قصد ضربه زدن داشته باشند؛ مسئولان خیلی مراقب باشند.
** همشهری ۹۶/۸/۱۳
*  شهادت ۸ تن ازنیروهای مرزبانی ناجا در منطقه مرزی چالدران
بعدازظهر دیروز طی درگیری بین نیروهای مرزبانی ناجا و گروه‌های تروریستی در منطقه مرزی چالدران، ضمن وارد شدن تلفات به گروه‌های تروریستی، متأسفانه ۸ تن از نیروهای هنگ مرزی چالدران به شهادت رسیدند.
*  به تشکیل اسرائیل افتخار می‌کنیم
همزمان با صدمین سالگرد صدور بیانیه بالفور که به تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین منجر شد، هزاران نفر در داخل و خارج از فلسطین به ۱۰۰ ساله شدن اشغال این سرزمین اعتراض کردند.
همزمان با این اعتراض‌ها، ترازمی نخست وزیر انگلیس در مراسم شامی که به همین مناسبت در لندن با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار شد، گفت: انگلیس به نقش پیشتازانه خود در ایجاد دولت اسرائیل افتخار می‌کند.
** کیهان ۹۶/۸/۱۳
*  آمریکایی‌ها حتی به کسانی که به آنها امید می‌بندند رحم نمی‌کنند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: بر اساس اطلاعات دقیق، امروز جوانان و نوجوانان ما در بخش‌های مختلف حتی بهتر از جوانان نسل‌های قبل، مسائل را تحلیل، و عمل می‌کنند.
شما نسلی هستید که این کشور را به نقطه‌ اوج و به آرمان‌های اسلامی می‌رسانید.
سخنان ابلهانه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها نه فقط با رهبری و دولت ایران دشمنند بلکه با اصل وجود ملتی که خستگی‌ناپذیر در مقابل آنها ایستاده، خصومت و کینه‌ورزی می‌کنند.
آنها قادر به درک این حقیقت نیستند که ملتی با چنین سابقه‌ پربار تاریخی و فرهنگی را نمی‌توان ریشه‌کن کرد.
آمریکایی‌ها حتی به کسانی که به آنها امید می‌بندند رحم نمی‌کنند.
آمریکایی‌ها حتی به امثال دکتر مصدق هم راضی نمی‌شوند، آنها نوکر، توسری خور و سرسپرده می‌خواهند تا مثل دوران محمدرضا پهلوی بر کشور مهم و پرمنفعت ایران حکومت کنند.
آمریکا الان هم برای خراب کردن نتیجه مذاکرات هسته‌ای یعنی برجام نهایت خباثت را به عمل می‌آورد.
کوتاه آمدن در مقابل آمریکایی‌ها، آنها را جری و گستاخ می‌کند. بنابراین تنها راه، مقابله و ایستادگی است.
*  فریبکاری اروپا در قضیه هسته‌ای آشکار شد، مبادا مسئولان به اروپا اعتماد کنند
امام جمعه قم گفت: مسئولان در برابر غرب به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب توجه کنند. مبادا این بار به اروپا دل ببندند.
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم افزود: اروپایی‌ها راستگو نیستند و بارها فریبکاری آنها در همین قضیه هسته‌ای آشکار شده است.
وی اظهار داشت: اروپا حتی اگر در موضوع برجام وفاداری‌ نشان دهد اما هنوز هیچی نشده به صراحت می‌گویند باید در موضوعات غیرهسته‌ای به ایران فشار بیاورند. مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آمریکا با همراهی اروپا با مجموعه شگردهایی تلاش می‌کنند اراده و عزم مسئولان را سست کنند، لذا راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار امسال باید هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.
** شرق ۹۶/۸/۱۳
*  دستگیری افراد فاقد ویزا در مرز مهران
حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین در حاشیه مراسم شورای راهبردی اربعین با اشاره به اینکه در روزهای گذشته تعدادی از افراد فاقد ویزا در مرز مهران دستگیر و عودت داده شدند، گفت: امسال عراق اعلام کرده است که اگر افراد فاقد ویزا وارد کشور شوند، حتما مرزها را می‌بندد؛ بنابراین ما هم کنترل‌های خود را جدی انجام می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم کسی بدون روادید وارد عراق شود.
*  عامل حمله به منهتن، سرباز خلافت
گروه داعش مسئولیت اقدام تروریستی در منهتن نیویورک را بر عهده گرفت و سیف‌الله سایپف، مهاجم ۲۹‌ساله منهتن را یکی از مبارزان خود و سرباز خلافت اسلامی معرفی کرد؛ سیف‌الله سایپف پیش‌تر خود را هوادار داعش معرفی کرده بود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر در شبکه اجتماعی توئیتر خواستار اعدام سیف الله سایپف شد. ترامپ نوشت: باید سریع اقدام کنیم،‌مجازات اعدام!».
** ایران ۹۶/۸/۱۳
*  گزارش معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره «نیکنام» به رئیس جمهوری ارائه شد
لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری از تهیه گزارشی جامع درباره موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد و ارائه آن به رئیس جمهوری خبر داد و گفت: مجموع ابعاد این گزارش تماماً دلالت بر استحقاق این عضو شورا و بقا در سمت خود دارد.
*  روایت «واشنگتن پست» از درخواست ترامپ برای گفتگو با روحانی
روزنامه واشنگتن پست بامداد جمعه گزارش داد؛ دولت امریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه خواسته بود تا واسطه گفت‌وگوی مستقیم «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» رئیسان جمهوری آمریکا و ایران شود؛ درخواستی که به گفته این رسانه با «مخالفت قاطع» تهران مواجه شد. این رسانه به نقل از منابع خبری خود می‌افزاید که این درخواست را «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه امریکا در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) و تنها چند ساعت پس از سخنرانی ترامپ علیه ایران مطرح کرده بود.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۸/۱۳
*  اطفای آتش چاه نفتی «رگ سفید» یک ماه طول می‌کشد
بعد ازظهر روز هفتم آبان ماه (ساعت۱۳) چاه شماره ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید هنگام عملیات حفاری به دلیل فوران گاز، منفجر شد که این انفجار موجب آتش‌سوزی در دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری شد. آتش چاه نفتی میدان «رگ سفید» بعد از گذشت ۶ روز همچنان شعله می‌کشد و وزیر نفت زمان لازم برای مهار آتش را بیش از یک ماه اعلام کرده است.
*  دیرالزور به طور کامل آزاد شد
تلویزیون سوریه از آزادسازی کامل شهر دیرالزور از چنگ داعش خبر داد.
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که ارتش این کشور و متحدان آن صبح امروز موفق شدند به صورت کامل بر شهر دیرالزور مسلط شوند.
گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان نیز شب گذشته اعلام کرد که ارتش سوریه شهر دیرالزور را کاملا از دست داعش آزاد کرده است.
خبرگزاری سوریه گزارش داد که پس از نابودی آخرین مقر تروریستهای داعش در شهر دیرالزور، امنیت و ثبات به صورت کامل در این شهر برقرار شد.
** وطن امروز ۹۶/۸/۱۳
*  تشکر سرلشکر سلیمانی از ابراز همدردی رهبر معظم انقلاب
در پی صدور پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کـل قوا امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به مناسبت درگذشت پدر گرانقدر سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی از الطاف و محبت معظم‌‌له قدردانی کرد.
*  تداوم اجلاس آستانه تا بازگشت صلح دائمی در سوریه
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: اجلاس آستانه، یک روند است و تا هنگام بازگشت ثبات، آرامش و ایجاد صلح دائمی در سوریه ادامه پیدا خواهد کرد. حسین جابری‌انصاری درباره اجلاس آستانه افزود: بنای ما تاکنون این است که به این روند ادامه دهیم تا به برقراری ثبات و آرامش در سوریه کمک کنیم.
** جوان ۹۶/۸/۱۳
*  سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در راه‌های ایران
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت : چین برای انجام سرمایه گذاری در زمینه ساخت راه در ایران به مبلغ ۳۰ میلیارد دلار به شکل فاینانس اعلام آمادگی کرده است. ولی ملکی با اشاره به علاقه فراوان چینی‌ها در این زمینه افزود : در شرایط کنونی و با توجه به کمبود نقدینگی تلاش برای جذب سرمایه گذاران خارجی به منظور سرمایه گذاری گسترده در ایران یک کار پسندیده و مناسب است.
*  دفاع موشکی حق ماست و ارتباطی با برجام ندارد
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی صبح پنج‌شنبه عدنان محمود سفیر سوریه در تهران را به حضور پذیرفت. آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در این دیدار با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در توافق برجام گفت: امریکا توافق‌های انجام‌شده در برجام را زیر پا گذاشته است، موضوعات دفاعی و موشکی را که حق ملت ماست و ارتباطی با برجام ندارد، مطرح و علیه سپاه پاسداران تحریم‌هایی را اعمال کرده است که از رفتارهای مفتضحانه آنها به حساب می‌آید. آمریکایی‌ها در ذهن خود این نقشه را پرورده‌اند که با نزدیک شدن به کشورهای منطقه، آنها را از منبع مقاومت یعنی جمهوری اسلامی دور کنند.
** آفتاب یزد ۹۶/۸/۱۳
*  فضای مجازی بلای جامعه امروز ماست
حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در مراسم تودیع و معارفه دادستان ویژه روحانیت، فضای مجازی را بلایی برای جامعه امروز دانست و گفت: باید فضای مجازی متناسب با نظام جمهوری اسلامی مدیریت شود. دادستان کل کشور در ادامه گفت: دولت باید زیرساخت‌ها را در اختیار جوانان قرار دهد و با سپردن فضای مجازی به جوانان متعهد هم از این فناوری استفاده کند و هم در امنیت این فضا تلاش کند.
*  پاسخ قاسمی به ادعای رژیم صهیونیستی درباره حملات سایبری ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی، بریتانیا و آمریکا در خصوص حملات سایبری ایران، گفت: نباید تعجب کرد اگر رژیم اشغالگر قدس و آمریکا چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند که بی اساس و در ادامه نفرت‌پراکنی‌های سابق علیه دولت و ملت ایران است. وی با بیان اینکه نباید این اتهام‌افکنی‌ها و نفرت پراکنی‌ها را باور کرد،‌ اظهار داشت: اگر چنین بحثی جدی باشد، ایران حتما این مسئله را دنبال می‌کند و از راه‌های مختلف، آن را مورد پیگیری قرار می‌دهد.
** رسالت ۹۶/۸/۱۳
*  دشمنان در خواب و خیال آسیب رساندن به استقلال ما هستند
آیت الله سید احمد خاتمی در مراسم بزرگداشتی که به مناسبت گرامیداشت ۵۴ شهید تازه تفحص شده ژاندارمری سابق برگزار شد اظهار داشت: پیام برگزاری این مراسم این است شهدای عزیز فداکاری کردید تا استقلال به غارت رفته این کشور به ملت برگردد، این استقلال به غارت رفته، به برکت خون این شهدا برگشت و دشمنان گاهگاهی در خواب و خیال شان بر آنند که به استقلال مان آسیب برسانند، اما به فضل الهی نخواهند توانست، چنین کنند.
** مردم سالاری ۹۶/۸/۱۳
*  اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی عراق
شریعتمداری و الجمیلی روز پنجشنبه یک دور مذاکرات فشرده در خصوص روابط تجاری ایران و عراق برگزار کردند. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در بغداد تاکید کرد: ایران در دوران بازسازی عراق در کنار این کشور قرار خواهد داشت و وزیر برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق نیز خواستار مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و سازندگی کشورش شد.
*  قطعنامه نماینده کنگره علیه دخالت آمریکا در جنگ یمن، ضد ایرانی شد
اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌‌ای را که یک عضو این مجلس برای پایان دادن به دخالت واشنگتن در جنگ یمن پیشنهاد داده بود تغییر داده و به آن بندهای ضدایرانی اضافه کردند. «رو کانا» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا اخیراً قطعنامه‌ای پیشنهاد کرده که از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد دخالت نظامی این کشور در یمن را متوقف کرده و آن را به عملیات علیه گروه القاعده محدود کند. رسانه المانیتور گزارش داده که در قطعنامه جدیدی که روز چهارشنبه معرفی شده، در اثر فشارهای سران مجلس نمایندگان، بند فوق‌الذکر حذف شده و به جای آن یک بند ضد ایرانی اضافه شده است.در قطعنامه جدید «از تمامی کشورهای مسئول خواسته می‌شود اقدامات مناسب و لازم را علیه دولت ایران مبذول دارند».
** آرمان ۹۶/۸/۱۳
*  دستور ویژه رهبری برای حل مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی
عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار، از تفویض اختیار رهبری برای حل مشکل موسسات اعتباری به سران قوا خبر داد و گفت که این موضوع در دو جلسه اخیر سران سه قوه بررسی شده است. محمد رضا تابش درباره حل مشکل موسسات مالی و سپرده گذاران آن‌ها گفت: قدم‌هایی برای حل مشکل سپرده گذاران موسسات مالی برداشته و کل حاکمیت متوجه این موضوع شده است.
*  موگرینی برای تاکید دوباره بر اجرای برجام به واشنگتن می‌رود
«کاترین ری» سخنگوی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: موگرینی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه آینده ۶ و ۷ نوامبر ( ۱۵ و ۱۶ آبان) به واشنگتن سفر می‌کند و در این سفر درباره روابط دوجانبه اتحادیه اروپا – آمریکا و همچنین تازه‌ترین تحولات در خصوص شماری از مسائل سیاست خارجی مورد علاقه مشترک از جمله اجرای توافق هسته‌ای با ایران و اوضاع شبه‌جزیره کره، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.
** آفرینش ۹۶/۸/۱۳
*  اخبار دروغ، نمی‌تواند نقش متحدان آمریکا در ۱۱ سپتامبر را تطهیر کند
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود در واکنش به اسناد ادعایی آمریکا از ارتباط ایران با القاعده نوشت: یک رکورد سخیف از میزان تاثیرگذاری دلار‌های نفتی؛ اخبار دروغ سازمان سیا و بنیاد دفاع از دمکراسی با اسناد گزینشی القاعده درباره ایران نمی‌تواند نقش متحدان آمریکا در ۱۱ سپتامبر را تطهیر کند. سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به تازگی اسنادی را منتشر کرده که مدعی است در جریان عملیات سال ۲۰۱۱ ترور «اسامه بن لادن» بنیانگذار القاعده به دست آورده است.
*  اتحاد اسرائیل با کشورهای عربی علیه ایران
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تلاش خود برای اتحاد با کشورهای عربی خاورمیانه علیه ایران خبر داد. نتانیاهو بار دیگر یاوه سرایی های خود علیه ایران و برجام را ادامه داده و گفت: مشکل اصلی در برجام این است که فقط برای چند سال آینده ایران را از تسلیحات هسته ای دور نگه داشته و ایران می‌تواند به هنگام منقضی شدن توافق، مجددا فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد.
** قدس ۹۶/۸/۱۳
*  وعده خدا به پیروزی مستضعفان بر استکبار
آیت الله عباس کعبی به مناسبت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در گفتگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه یکی از مولفه‌ها و شاخصه‌های مهم تفکر انقلاب اسلامی ناظر به مسئله استکبارستیزی است، اظهار داشت: در قرآن کریم در خصوص نوع تقابل با مستکبران و مستضعفان یک نظریه بنیادین ارائه شده، بدان معنا که این مواجه را در سطوح و عرصه‌های گوناگون از سطح نفس انسانی تا درون یک خانواده در عرصه یک شهر و منطقه و سرانجام در سطح جهانی مطرح کرده است.
عضو جامعه مدرسین همچنین با بیان اینکه این وعده الهی است که سرانجام مستضعفان بر مستکبران عالم پیروز خواهند شد، گفت: البته خداوند در قرآن کریم تاکید می‌کند، راه غلبه مستضعفان بر مستکبران، مقاومت است و اینکه بکوشند خود را از استضعاف نجات دهند.
*  مبارزه با استکبار در منظومه فکری ولایت فقیه است
آیت الله حسن ممدوحی استاد حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نامگذاری یوم الله ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نشان دهنده منش و روحیه استکبارستیزانه ملت و نظام اسلامی ایران است،‌ابراز داشت: ۱۳ آبان بهترین فرصت است که بتوان در راستای تعمیق فرهنگ استکبارستیزی در این جامعه تلاش کرد و البته باید در این راستا بیش از پیش به کلام امام و رهبری توجه داشت که به شایستگی در منظومه فکری ولایت فقیه به بایسته‌های مقابله با استکبار اشاره شده است.
** خراسان ۹۶/۸/۱۳
*  ایران، متوقف شدنی نیست
سردار قاآنی جانشین فرمانده سپاه قدس گفت: آمریکایی‌ها با به راه انداختن سناریوهای مختلف، سعی در حذف جمهوری اسلامی کرده‌اند، اما ملت ایران با فرهنگ ایثار و شهادت ثابت کردند که جمهوری اسلامی ایران، متوقف شدنی نیست.
*  اگر تسخیر «لانه» دیرتر اتفاق می‌افتاد، بیشتر به ضرر ما بود
محمدرضا باهنر  بابیان این که اگر تسخیر سفارت آمریکا دیرتر اتفاق می‌افتاد، بیشتر به ضرر ایران بود،گفت: عده‌ای همان زمان ساده انگارانه  می‌گفتند که ما با آمریکا مشکلی نداشتیم و می‌توانستیم با این کشور کنار بیاییم.
*  پیام تسلیت رهبر حماس به سردار سلیمانی
اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی درگذشت پدر سردار سلیمانی را تسلیت گفت.
** اعتماد ۹۶/۸/۱۳
*  توان تولید ۶ میلیون بشکه نفت در روز را داریم
حبیب الله بیطرف، معاون وزیر نفت گفت: پتانسیل تولید روزانه شش میلیون بشکه نفت خام از میادین نفتی سطح کشور و تولید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر گازی کشور در ایران وجود دارد. وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش دفتر برنامه ریزی شرکت نفت ایران، ۱۸ درصد ذخایر گاز جهان و ۱۰ درصد ذخایر نفت جهان معادل ٨/١۵٧ میلیارد بشکه در ایران وجود دارد
*  رسانه‌ها در مبارزه با فساد دچار لکنت نشوند
دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: همه باید به تیز شدن تیغ رسانه‌ها برای مقابله با فساد کمک کنیم. زبان رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی برای مبارزه با فساد اثبات شده با رعایت قانون و اخلاق نباید دچار لکنت شود. این روند به طور قطع ایجاد بازدارندگی خواهد کرد و به افزایش هزینه فساد و ناامن شدن فضا برای مفسدین کمک می کند. همه باید تمام ابزارهای قانونی را برای ایفای نقش فعال و پیشروی رسانه‌ها در مقابله با فساد به کار بگیریم. رسانه‌ها باید بتوانندبا اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت بیان، امنیت قلم و امنیت شغلی به مسوولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند.
** شهروند ۹۶/۸/۱۳
*  بین آمریکا و اروپا در مسأله هسته‌ای شکاف ایجاد شد
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درمورد مسأله هسته‌ای ایران شکاف به وجود آمده است. علی لاریجانی در مجمع سابقون با اشاره به تحولات بین‌المللی گفت: در صحنه بین‌المللی تحولاتی رخ داده که نسبت به ‌سال گذشته متفاوت است. پس از توافق هسته‌ای ایران و طرف مقابل تعهداتی داشتند که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داد و طرف مقابل نیز برخی تعهدات خود را انجام داده و برخی را انجام نداده است. وی اظهار داشت: علیرغم صرف پول و امکاناتی که سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی علیه ایران هزینه می‌کردند اما جمهوری اسلامی ایران با تیزهوشی این دستاورد را به وجود آورده است.
*  پوتین و مکرون بازنگری در برجام را «غیرقابل پذیرش» دانستند
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی درباره نتایج گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره سوریه در آستانه گفت‌وگو کردند. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کردند بازنگری در توافقنامه هسته‌ای با ایران (برجام) غیرقابل پذیرش است.
** صبح نو ۹۶/۸/۱۳
*  قانون انتخابات برای اقلیت‌های دینی تغییر می‌کند
محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی در این کمیسیون به دستور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه برای اصلاح تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات خبر داد و گفت: قرار است این تبصره شفاف‌ سازی شود.
این کارگروه این بند از قانون انتخابات را به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که هم نظر شورای نگهبان و هم اقلیت‌های دینی تامین شود.
*  دیدار ولایتی با سیدحسن نصرالله در لبنان
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری که برای حضور در اجلاس اتحادیه علمای مقاومت در بیروت حضور دارد، روز گذشته با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، و همچنین با سعدحریری نخست وزیر لبنان در بیروت دیدار کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مسؤولان نگاه ویژه‌ای به آبادانی و امنیت قم داشته باشند
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای شهر قم به جایگاه ویژه شهر مقدس قم اشاره کرد و از مسوولان خواست برای آبادانی و امنیت این شهر بیشتر تلاش کنند تا این شهر در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: برای خدمت به قم، ابتدا باید قم شناسی کرد و سوابق تاریخی، موقعیت امروزه و تأثیرگذاری آن در کل کشور و خارج از کشور را تبیین کرد. ایشان درادامه اظهار داشت: قم دارای جایگاهی ملی است و امروز نگاه‌ها همه به این شهر است و نیاز است برای بازسازی شهر نگاه ویژه‌ای شود تا کاستی‌ها و نواقص شهر زودتر برطرف شود.
محور مقاومت قدرت اول منطقه است
رسا/آیت الله اراکی در حاشیه اجلاس بین المللی علمای مقاومت  با اشاره به شرایط خاص منطقه‌ای و بین المللی گفت: ما در یک جنگ تمام عیار قرار داریم اما نه تنها عقب نشینی نخواهیم کرد بلکه با استفاده از تمام ظرفیت های خود برای تقویت محور مقاومت و تقویت اندیشه تقریب میان علما و کشورهای اسلامی تلاش می‌کنیم.عضو جامعه مدرسین افزود: امروز حرف اول را در منطقه نه آمریکا که نیروهای مقاومت در منطقه می‌زنند.وی ادامه داد: امروز قدرت اول منطقه محور مقاومت است و در این راستا فلسطین برای ما جایگاهی محوری دارد.
درخواست مجلس از دولت درباره بودجه ۹۷
تسنیم/رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال آینده در دولت، گفت: انتقادی که همواره به دولت‌ها وارد است، این است که گویا عزمی برای تهیه و تدوین عملیاتی لوایح بودجه ندارند. وی با تأکید بر اینکه بودجه سال ۹۶ کمتر از ۵۰ درصد عملیاتی شده است، اظهار داشت: درخواست مجلس از دولت این است که لایحه بودجه سال ۹۷ را درشرایطی واقع‌بینانه وعملیاتی تصویب کند.محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد:می‌خواهیم که بودجه سال آینده را در شرایطی تنظیم کند تا هم فکری برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و هم چاره‌ای برای تخصیص اعتبار طرح‌های عمرانی اندیشیده شود.
دیدار مقام بلندپایه آمریکا با رئیس نهاد امنیت ملی سوریه در دمشق
مهر/خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک مقام بلندپایه آمریکا در هفته جاری با «علی مملوک» رئیس نهاد امنیت ملی سوریه در دمشق دیدار کرده است که این بالاترین سطح ارتباط میان مقامات واشنگتن با مقامات دمشق از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ بشمار می‌رود. این مقام آمریکایی پیرامون موضوعات امنیتی از جمله آمریکائیان مفقود شده در سوریه با مقامات دمشق گفتگو کرده است. گفتنی است که تعدادی از عوامل  سیا (CIA)- در زمره مفقودین هستند.این مقام منطقه‌ای بدون ذکر نام این مقام آمریکایی که با علی مملوک دیدار کرده است، گفت: «این یک گام مهم است اما دمشق به موضع آمریکا اعتماد ندارد».
برای مذاکره موشکی با ایران از چماق و هویج استفاده کنیم
فارس/ «ریچاردنفیو»،عضوسابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در یادداشتی پیشنهاد کرد برای از سرگیری مذاکرات موشکی با ایران از رویکرد معروف به «چماق و هویج» استفاده شود.وی در بخشی از این مقاله که در مجله «فارن‌افرز» منتشر شده برنامه موشکی ایران را «تهدیدی علیه آمریکا و متحدانش» خوانده و می‌نویسد:«به منظورترغیب ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشک‌های بالستیک آمریکا بایستی راهبردی دو وجهی دنبال کند: اول، واشنگتن بایستی برای کند کردن و مهار پیشرفت برنامه موشکی ایران از تدابیری مانند تحریم‌های اقتصادی استفاده کند و دوم، بایستی به دنبال مذاکره با ایران بر سر توافقی جهت تسهیل کنترل تسلیحاتی باشد.»  
اعلام موجودیت فراکسیون«حقوق شهروندی»
ایسنا/فراکسیون حقوق شهروندی مجلس برای پیگیری مسائل مربوط به حقوق زنان، کودکان، اقوام، مذاهب، اصحاب رسانه و فعالان سیاسی اعلام موجودیت کرد. عبدالکریم حسین‌زاده رییس فراکسیون حقوق شهروندی تصریح کرد: ما نمایندگان مجلس به منظور عملیاتی سازی منشور حقوق شهروندی و تحقق مطالبات ملت، اقدام به تشکیل فراکسیون حقوق شهروندی کردیم تا از این رهگذر ضمن اعمال ابزار نظارتی خود، در صورت لزوم اقدامات تقنینی لازم را نیز انجام دهیم.
نتیجه معکوس تلاش آمریکا برای انزوای ایران
تسنیم/ روزنامه اینترنتی روسی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است:تلاش مقامات واشنگتن برای منزوی کردن ایران و روسیه با اعمال تحریم‌های شدیداللحن، نتیجه‌ای عکس داشته؛.این روزنامه روسی در ادامه تحلیل خود آورده است:حتی رسانه‌های گروهی غربی نیز یادآور شده اند که سفر پوتین به تهران، نشان دهنده شکست سیاست آمریکا در قبال روسیه و ایران بود. در واقع تلاش مقامات واشنگتن برای منزوی کردن ایران و روسیه و اعمال تحریمهای شدیداللحن جدید علیه این دو کشور، منجر به نزدیکتر شدن روابط این دو قدرت منطقه‌ای به یکدیگر شده است.
تیلرسون به‌عنوان وزیر خارجه باقی نمی ماند
 ایلنا/رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس‌نیوز»، از وزارت خارجه تحت رهبری «تیلرسون» انتقاد کرده و گفته است، او به تنهایی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند.ترامپ گفت: «آن کس که مهم است، من هستم؛ زیرا در زمان تصمیم‌گیری درخصوص سیاست خارجی،این من هستم که تصمیم گیریش اهمیت دارد.»ترامپ در پاسخ به این پرسش، که آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره ریاست‌جمهوری وی در سمت خود به عنوان وزیر خارجه خواهد ماند، اظهار داشت: «باید ببینم چه خواهد شد. نمی‌دانم.»
افتتاح دفتر توتال فرانسه در واشنگتن برای هماهنگی با آمریکا در خصوص تحریم‌های ایران!
باشگاه خبرنگاران/شرکت فرانسوی توتال با وجود اینکه خود را برای سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در ایران آماده می‌کرد، برای همکاری با آمریکا درخصوص تحریم تهران، در واشنگتن دفتری افتتاح کرد. «پاتریک پویان»، مدیر عامل شرکت توتال با تأیید اینکه این دفتر در واشنگتن افتتاح شده است، گفت: «ما باید خیلی زودتراین کار را می‌کردیم.»پاتریک پویان روز پنجشنبه در لندن اعلام کرده بود: شرکت توتال از هرگونه محدودیتی که مانع از فعالیت در ایران شود، تبعیت می‌کند. دولت ایران می‌داند که اگر ما نتوانستیم به توافق خود پایبند باشیم، به دلیل تصمیم آمریکا بوده است.
بازدید کمیته هسته‌ای مجلس ازمراکز هسته ای
ایرنا/رییس کمیته هسته‌ای مجلس درباره هفتمین گزارش وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام اظهارکرد: در این گزارش حدود ۱۸ مورد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا و موارد خروج از برجام ذکر شده است در حالی که در گزارش های قبلی بسیار کلی به آن اشاره شد.وی تاکید کرد: در گزارش هفتم همچنین موانع و مشکلات بر سر راه اجرای برجام ذکر شده است که متفاوت از گذشته بود.ذوالنوری همچنین ازبرنامه های آینده این کمیسیون خبر داد و گفت: برای گزارش قبلی ما از کرج بازدید کردیم و برای گزارش چهارم نیز از یو سی اف اصفهان و ساغند یزد بازدید می‌کنیم.
شهروندان ایرانی اعتمادی به آمریکا ندارند
تسنیم/نتایج نظرسنجی “مرکز افکارسنجی ایرانیان” نشان می‌دهد که ۹۴.۵ درصد شهروندان ایرانی اعتمادی به آمریکا ندارند.نتایج به دست آمده از این نظرسنجی حاکی است که در میان پاسخ دهندگان ۶۰.۶ درصد اصلا به آمریکا اعتمادی ندارند و ۲۱.۳ درصد گزینه خیلی کم و کم و ۱۲.۵درصد نیز گزینه تاحدودی را انتخاب کرده‌اند.همچنین۲۳.۴ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که اصلا به برجام امیدوار نیستند. ۲۷ درصد گزینه ی “کم یا خیلی کم” و ۲۹ درصد نیز گزینه “تاحدودی ” را انتخاب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *