خبرروز ۱۳۹۶/۰۸/۰۴

شهادت سبـط نبی اکرم کـریـم اهـل‌بیت امام‌حسن‌مجتبی(علیه السلام) را تسلیت عرض می نماییم

  • فرمانده کل قوا در دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام): قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه زنی نیست
  • آیت‌الله ممدوحی: مسؤولان با سرلوحه قرار دادن فرمایشات رهبری با دشمن مقابله کنند
  • آیت‌الله اعرافی: مدیریت فضای مجازی نیازمند هوشمندی، بصیرت و آگاهی خاص است
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: فقهای شورای نگهبان به اتفاق نمایندگی یک اقلیت برای مسلمانان را مغایر با شرع دانستند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی: انقلابی بودن، هویت حوزه‌های علمیه است

** جام جم ۹۶/۸/۴
*  مرز «باشماق» میان ایران و سلیمانیه عراق بازگشایی شد
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به تقاضای شورای استانی سلیمانیه، فرهیختگان و خانواده معظم شهدای شیمیایی استان حلبچه، مرز باشماق مریوان با استان سلیمانیه، فعالیت عادی خود را از سر گرفت و به‌این ترتیب علاوه بر انجام تردد متقابل مسافران، تمامی عملیات گمرکی نیز به حالت عادی بازمی‌گردد.
*  شکست آمریکا در عراق و سوریه ادامه خواهد داشت
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که صهیونیست‌ها از طراحی‌های خود در منطقه ناامید شده‌اند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در عراق و سوریه قطعا شکست خورده‌اند و این شکست ادامه خواهد داشت.
علی‌اکبر ولایتی دیروز در دیدار فیصل مقداد قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه، گفت: همواره شجاعت و جسارت و تدبیر بشار اسد مورد تقدیر همه ملت‌های مسلمان و انقلابی است.
** همشهری ۹۶/۸/۴
*  نشست ایران و سوریه پیش از آستانه
معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست کمیته سیاسی ایران و سوریه گفت: ما و سوریه در سطح منطقه و جهان با چالش‌های مشترکی رو به رو هستیم. حسین جابری انصاری در این نشست که با حضور فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه برگزار شد، گفت: هفته آینده نشست آستانه ۷ را در پیش رو داریم و باید در این نشست به توافق‌های مشترکی برسیم و مسائل مشترک زیادی را بررسی کنیم.
*  تکرار ادعاهای آمریکا علیه ایران
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعای تغییر حکومت در ایران گفت که آمریکا به دنبال این است که از سلاح‌های مدرن درون ایران حمایت کند تا سرانجام حکومت در این کشور تغییر کند. او پیش از این در نشستی در مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود سیاست دولت آمریکا حمایت از انتقال مسالمت آمیز قدرت در ایران است.
تیلرسون در ادامه ادعاهایش علیه ایران درباره آنچه «رفتارهای بدخواهان ایران می‌خواند» گفت: تحریم‌های آمریکا این رفتارها را هدف قرار داده است تا مردم این کشور بتوانند کنترل دولت خود را در دست بگیرند.
وی مدعی شد که جنگ ما با مردم ایران نیست، اختلاف ما با حکومت انقلابی این کشور است.
** کیهان ۹۶/۸/۴
*  قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه زنی نیست
فرمانده کل قوا در دانشگاه افسری امام علی(علیه‌السلام):
– امنیت بستری برای رشد همه عناصر قدرت و پیشرفت است زیرا در فضای ناامنی، آرمان‌های بزرگ و درخشان از ذهن‌ها فراموش می‌شوند.
– وابستگی اقتصاد به نفت،‌یک مشکل تاریخی و به جامانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده است که ما در دوران‌های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن، دغدغه داشته باشیم.
– تا وقتی اقتصاد کشور از نفت فاصله نگیرد، بنیان صحیح و امنی به وجود نخواهد آمد و بیان این موضوع اقتصادی در این محیط نظامی،‌برای نشان دادن اهمیت امنیت در همه بخش‌‌ها است.
– دشمنان نظام اسلامی عناصر اقتدار ملی کشور را عامل مزاحم خود می‌دانند و با آنها مقابله می‌کنند و بر همین اساس با افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملت‌ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند.
– راه مقابله با این مخالفت‌ها این است که بر خلاف خواسته آنها، بر عناصر اقتدار ملی، تکیه و ایستادگی کنیم.
– قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست.
– راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.
*  اظهارات اخیر ترامپ ناشی از دستپاچگی آمریکا در مقابل اقتدار ایران است
سفیر سوریه در گفت و گو با کیهان:
– به دلیل شکست بزرگ محور غربی – تکفیری – صهیونیستی و طرح‌های آمریکا در منطقه ما شاهد تشدید حملات ترامپ بر ضد جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت هستیم.
– راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث قدرتمندی ایران و کل محور مقاومت در مقابله با تروریسم تکفیری شده و توطئه آمریکا را برای تسلط بر کل ثروت‌های منطقه خنثی کرده است.
** شرق ۹۶/۸/۴
*  حکم همدستان بابک زنجانی صادر شد
رئیس کل دادگستری تهران در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شرکای بابک زنجانی گفت: حکم دو همدست بابک زنجانی صادر شده است. غلامحسین اسماعیلی افزود: در مهلت مقرر قانونی حکم انشا شده است. دستنویس حکم و تصمیم دادگاه انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این بخش هم تا هفته آینده به اتمام برسد و حکم به متهمان و وکلای آنان ابلاغ خواهد شد. او گفت: به موجب قانون از بیان جزئیات رأی صادره معذور هستم.
*  دیدار وزیران خارجه ایران و اوگاندا
وزیر خارجه ایران در دیدار با سام کوتسا، وزیر خارجه اوگاندا ضمن ابراز خرسندی از همکاری‌های دوجانبه خواستار تعمیق و گسترش هرچه‌بیشتر روابط دو کشور در سطوح مختلف شد. محمدجواد ظریف با اشاره به هیئت اقتصادی بلندپایه همراه گفت: امیدواریم همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور هر چه سریع‌تر عملیاتی شود. وزیر خارجه اوگاندا نیز در این دیدار گفت: اوگاندا تلاش می‌کند تمهیدات و بسترهای لازم را برای حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در این کشور ایجاد کند.
** ایران ۹۶/۸/۴
*  شرایط وزرای پیشنهادی در مجلس بسیار مثبت است
معاون امور مجلس رئیس جمهوری، شرایط مجلس نسبت به دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی شده است که در روز رسیدگی به صلاحیت‌شان شاهد یکی دیگر از جلوه‌های همکاری و همراهی میان دولت و مجلس باشیم.
حسینعلی امیری در حاشیه جلسه هیأت دولت، افزود: بررسی صلاحیت این دو وزیر روز یکشنبه آغاز می‌شود.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۸/۴
*  افشای سند محرمانه نقش مستقیم رژیم سعودی در جنگ سوریه
بر اساس یک سند محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، رژیم سعودی مسئول مستقیم حمله گسترده به دمشق در ۱۸ مارس ۲۰۱۳ (۲۷ اسفند ۹۳) بوده است.
بر اساس سندی که روزنامه «داینترسپت» منتشر کرده است، سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان در آن زمان حدود ۱۲۰ تن مواد منفجره و موشک را برای افراد مسلح در سوریه فراهم آورده بود و از آن‌ها خواسته بود دمشق را زیر آتش گرفته و فرودگاه آن را با خاک یکسان کنند.
بر اساس این سند کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه دمشق و مجتمع امنیتی وابسته به دولت هدف قرار گرفتند.
*  سه قوه پیگیری حل مشکلات سپرده گذاران کاسپین و سایر موسسات مالی و اعتباری هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز به مردم اطمینان داد سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه پیگیر حل مشکلات سپرده گذاران کاسپین و سایر موسسات مالی و اعتباری هستند. دکتر علی لاریجانی دیروز در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر در مجلس افزود: در مورد مسئله مربوط به کاسپین یک بار رئیس بانک مرکزی به مجلس آمدند و توضیح دادند و گفته شد این موضوع سریع پیگیری و حل شود.
** وطن امروز ۹۶/۸/۴
*  محدودیت برای پذیرش پناهجو از ایران و ۱۰ کشور دیگر
با توجه به انقضای فرمان ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ مبنی بر پذیرش پناهجو برای ورود به خاک آمریکا، دولت آمریکا بار دیگر محدودیت‌هایی را برای پذیرش پناهجو از ایران و ۱۰ کشور دیگر وضع کرد.
دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به طور موقت فرآیند پذیرش پناهجو از ایران و ۱۰ کشور دیگر را به تعویق انداخته بود.
*  وتوی قطعنامه آمریکایی علیه سوریه
نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره تمدید تحقیقات سازمان ملل درباره حملات شیمیایی صورت گرفته در سوریه را وتو کرد.
** جوان ۹۶/۸/۴
*  مقابل دشمن گردن کلفت باید متحد بود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج خود با بیان اینکه اختلاف آثار زیانباری برای جامعه دارد، گفت: متاسفانه بین مذهبی‌های ما اتفاق نظری نیست.
وی افزود: جناح‌های مذهبی با یکدیگر اختلافاتی دارند و شکست‌های پی در پی می‌خورند و تعجب است که بیدار نمی‌شوند، کی می‌خواهند دست به دست هم دهند و متحد شوند؟ در زمانی که دشمن گردن کلفتی در برابر ما ایستاده و تهدید می‌کند باید اتحاد داشته باشیم.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید از اختلاف داخلی پرهیز کرد و مقابل دشمن ایستاد، اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید اگر اختلاف پدید آید سست شده و روح ازجامعه مسلمین بیرون می‌رود و به جامعه‌ای مرده تبدیل می‌شود.
*  امروز به یک اقتدار معتبر تبدیل شده‌ایم
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در یادواره بزرگ شهید شاخص کشور، شهید محمد سعید جعفری در کرمانشاه که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد اظهار داشت: ما امروز به یک اقتدار معتبر تبدیل شده‌ایم. اقتداری که هم توسط دشمنان و هم دوستان به رسمیت شناخته می‌شود و این نشانه تولد یک قدرت است. وی گفت: البته مواجهه با دشمنان ما ادامه دارد اما بیش از هرزمان دیگری امروز مسلط تر و قدرتمند تر هستیم و دشمنانمان از هر زمان دیگری ضعیف تر هستند.
** آفتاب یزد ۹۶/۸/۴
*  مقامات سعودی باید در رویکرد و نگاه خود تجدید نظر کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات عادل الجبیر در نشستی در لندن گفت: بسیار جای تاسف است که وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنان اصرار دارد همان رویکرد پر اشتباه، پرهزینه و بی‌حاصل سال‌های اخیر این کشور را دنبال و بر طبل تنش، خشونت و رفتار و سیاست‌های تخریبی بکوید.
بهرام قاسمی اظهار کرد: مقامات سعودی باید در رویکرد و نگاه خود تجدید نظر کنند و به جای ابراز شیفتگی و ذوف زدگی بیش از حد نسبت به گفته‌ها و سیاست‌های تکراری و بی‌نتیجه آمریکا درقبال ایران، راه گریزی آبرومند برای خروج از بحران‌های داخلی و منطقه‌‌ای که سخت با آن دست به گریبان هستند، پیدا کنند.
** رسالت ۹۶/۸/۴
*  استکبار به نام حقوق بشر به ملت‌های دیگر ظلم می‌کند
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: استکبار به نام حقوق بشر به ملت‌های دیگر ظلم می‌کند.
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در درس خارج فقه خود خاطرنشان کرد: در دنیای کنونی به نام حقوق بشر ملت‌های دیگر را می‌کوبند و ایران را متهم می‌کنند که حقوق بشر را رعایت نمی‌کند و فریادشان بلند می‌شود ولی در زمینه میانمار سخنی نمی‌گویند. وی عنوان کرد: اکنون در میانمار این بلاهایی که سر مسلمانان می‌آید همه مسئول هستند بنابراین امروز باید در برابر سلطه‌گران و ظالمان ایستاد.
*  انقلابی بودن، هویت حوزه‌های علمیه است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در سومین نشست مدیران استان حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۹۶ با بیان اینکه مقام معظم رهبری، شاخص عمل حوزه‌‌های علمیه خواهران در همه عرصه‌هاست بیان کرد: حوزه‌های علمیه انقلابی بودند و همواره انقلابی می‌مانند؛ انقلابی بودن هویت حوزه‌های علمیه است و اگر انقلابی بودن را از حوزه‌های علمیه بگیریم، هویت و ذات حوزه را گرفته‌ایم.
*  آبروی کشور در صادرات حفظ شود
استاد حوزه علمیه قم گفت: صادرات باید به گونه‌ای باشد که آبروی کشور حفظ شود و مراقب بود که زیر و روی جعبه یکسان باشد تا به آبروی کشور لطمه وارد نشود. آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن کریم گفت: دستور عدل و انصاف به عنوان میزان یاد شده تا مردم به قسط قیام کنند برخی اوقات هدف سعادت مردم و برخی اوقات قیام به قسط و عدل برای حمایت از عدل و جلوگیری از فساد است.
** مردم سالاری ۹۶/۸/۴
*  لایحه سازمان نظام رسانه‌‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد
هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه سازمان نظام رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را با هدف حمایت از حقوق و آزادی‌های مشروع فعالان رسانه‌‌ای و رسانه‌های همگانی بررسی و تعدادی از مواد آن را تصویب کرد.
*  اذعان ولیعهد جوان عربستان به نفوذ و قدرت بلامنازع انقلاب ایران در ۳۰ سال گذشته
ولیعهد عربستان وضعیت حکمرانی بر جامعه سعودی را واکنشی به انقلاب اسلامی ایران دانست که رهبران قبلی این کشور نمی‌دانستند چگونه با آن برخورد کنند. محمد بن سلمان ادامه داد: آنچه در ۳۰ سال گذشته اتفاق افتاد عربستان سعودی نیست. آنچه در منطقه طی ۳۰ سال گذشته روی داد، خاورمیانه نیست.
پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ مردم می‌خواستند که این مدل را در کشورهای دیگر اجرا کنند که یکی از آنها عربستان سعودی بود. ما نمی‌دانستیم چطور با آن کنار بیاییم و این مشکل در سراسر جهان گسترش یافت. اکنون زمان آن است که از آن خلاص شویم.
** آرمان ۹۶/۸/۴
*  سفر هیأتی ازاتحادیه اروپا به تهران
سفیر بلغارستان و رئیس دوره‌ای نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در تهران گفت: اتحادیه اروپا به حفظ برجام و سازوکارهایی که براساس آن، این معاهده به تصویب رسیده، متعهد است.
«هریستو پولنداکف» در دیدار «هادی شوشتری» رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این مطلب افزود: معتقدیم اعتمادی که بین ایران و اتحادیه اروپا در این زمینه ایجاد شده باید به سایر حوزه‌ها تسری یابد.
سفیر بلغارستان در ایران از سفر هیأتی از اتحادیه اروپا و همچنین گروه دوستی بلغارستان- ایران در آینده نزدیک به ایران خبر داد.
*  افزایش ۶۰ درصدی صادرات نفت به چین
صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به چین، با رسیدن به بیش از ۷۸۴ هزار بشکه در روز، حاکی از رشد تقریبا ۶۰ درصدی است.
** فرهیختگان ۹۶/۸/۴
*  تکذیب ادعای ممنوع التصویری نجفی
علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درپاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه آیا نجفی شهردار تهران ممنوع التصویر شده است، گفت: «نه». برای چه ایشان باید ممنوع التصویر باشند؟ اخیرا اخباری مبنی بر ممنوع‌التصویری شهردار تهران از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود، اما تا کنون هیچ دلیل و مدرکی در این باره از سوی اعضای شورای شهر و شهرداری تهران مطرح نشده است.»
*  دولت سوئیس حافظ منافع ایران در عربستان شد
عصر روز گذشته «سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی» توسط مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سفیر سوئیس در تهران به امضا رسید.
بر اساس این سند، سوئیس حفاظت منافع کشورمان را در عربستان سعودی به عهده خواهد داشت.
بعد از ماجرای حمله به سفارت عربستان، روابط دیپماتیک دو کشور قطع شده است.
** آفرینش ۹۶/۸/۴
*  جمهوری اسلامی ایران در رتبه۸۹ جهان
در آخرین رده بندی منتشر شده از ارزش «پاسپورت» (گذرنامه) کشورهای مختلف دنیا ایالات متحده آمریکا سقوط رتبه داشته است. در رتبه بندی جدید پاسپورت جمهوری اسلامی ایران در رده ۸۹ جهانی و در کنار کشور نپال، سریلانکا و سودان قرار گرفته و شهروندان این چهار کشور با پاسپورت‌هایشان تنها می‌توانند ۳۶ کشور جهان بدون روادید سفر کنند.
*  ابراز نگرانی وزارت خارجه آمریکا نسبت به نفوذ ایران در عراق
هیتر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود مدعی شد: حضور و نفوذ ایران در منطقه، از جمله در عراق مایه نگرانی است. حضور ما در عراق برای همکاری با دولت این کشور و همکاری با اعضای ائتلاف ضد داعش است.
نائورت در ادامه ادعاهای خود گفت: ما می‌دانیم که در عراق گروه‌های مختلفی وجود دارند که بخشی از نیروهای دولت عراق هستند اما در این کشور شاهد نفوذ ایران هستیم که موجب نگرانی است. ما کاملا از این موضوع مطلعیم.
** قدس ۹۶/۸/۴
*  عراق نباید با ایران متحد باشد
ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: این برای آمریکا مهم است که یک عراق با ثبات داشته باشیم ولی عراق نمی‌تواند متحدی برای ایران باشد.
وی افزود: برای دستیابی به یک عراق با ثبات به تلاش‌های پیچیده زیادی نیاز خواهد بود و این مسئله در صورتی محقق خواهد شد که عراق روابط مستحکمی باکشورهای همسایه داشته باشد، ولی نه اینکه با ایران متحد و هماهنگ باشد.
*  آمانو شنبه به تهران می‌آید
یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه ۱۶ آبان ماه به تهران خواهد آمد و روز یکشنبه با مقامات کشورمان دیدار و گفت و گو خواهد داشت.
وی همچنین با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت و گو خواهد داشت.
** خراسان ۹۶/۸/۴
*  کردستان عراق نتیجه همه پرسی را تعلیق و پیشنهادمذاکره کرد
اقلیم کردستان عراق طی بیانیه‎ای رسمی با تعلیق نتیجه همه پرسی، پیشنهاد آتش بس و برقراری مذاکره با بغداد را ارائه کرد. همزمان، سه حزب کرد انحلال ریاست اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولتی موقت را خواستار شدند. بغدادنیز اعلام کرد که خواستار لغو نتیجه همه‌پرسی است نه تعلیق آن.
بغداد پیشتر هم تأکید کرده بود که با تعلیق همه پرسی موافق نیست و باید نتایج این همه پرسی که بر خلاف قانون اساسی این کشور برگزار شده است کأن لم یکن تلقی شود.
** اعتماد ۹۶/۸/۴
*  کمیته امداد سیاسی نیست
پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در مجمع نمایندگان استان با تاکید براینکه کمیته امداد امام خمینی‌(ره) به هیچ‌وجه سیاسی نیست و در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کند، گفت: این نهاد حمایتی فراجناحی، فراقومی و فرامذهبی است و در حال حاضر ١۵ درصد از جامعه اهل سنت نیز تحت پوشش این نهاد قرار دارند.
تدوین آیین‌نامه برای ارتقای کیفیت نظارت برای اجرای سیاست‌های کلی
آیت‌الله مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد که قرار است برای ارتقای کیفیت نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام، آیین‌نامه نوشته شود که جزییات آن هر زمانی تصویب شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی درباره تشکیل هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، اظهار کرد: در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تعیین اعضای هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی بحث شد و ضوابط و شرایط تعیین اعضای آن به تصویب رسید.
** شهروند ۹۶/۸/۴
*  موضع‌گیری دولت درباره سپنتا نیکنام
شهیندخت مولاوردی با اشاره به طرح برخی مطالب نسبت به حضور سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد در دوره فعلی این شورا اظهار کرد: مطالبی در این زمینه مطرح و قرار شد که من گزارش مستندی از این موضوع تهیه کنم تا دولت براساس آن در این زمینه موضع‌گیری کند. دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان این‌که حتما بخشی از گزارش مستندی که تهیه می‌شود راجع به تعامل با شورای نگهبان خواهد بود، درباره این‌که آیا این احتمال وجود دارد که رأی شورای نگهبان تغییر کند، گفت: در این زمینه امیدواریم و باید تعامل کنیم.
*  سوال ملی نمایندگان از وزرای کار و نفت اعلام وصول شد
محمدعلی وکیلی عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جریان نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی سوال ملی حسن کامران نماینده اصولگرای اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم اجرای بیمه کارفرمایی کشاورزان و عدم رعایت شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌های صورت گرفته در سازمان تأمین اجتماعی اعلام وصول شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهراز وزیر نفت درباره علت برنامه‌ریزی برای اجرای طرح برندینگ و سوال ملی نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب از وزیر نفت درباره علت واردات بی‌رویه پمپ‌های صنعتی و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی اعلام وصول می‌شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مسؤولان با سرلوحه قرار دادن فرمایشات رهبری با دشمن مقابله کنند
رسا/آیت‌الله ممدوحی با بیان این که مسؤولان باید با سرلوحه قرار دادن فرمایشات رهبری با دشمن مقابله کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب بسیار دقیق و حکیمانه اعلام کردند که اعتمادی به مستکبران به ویژه آمریکایی‌ها نیست و نباید به آن‌ها تکیه کرد.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به یاوه گویی‌های وقیحانه رییس جمهور آمریکا، این سخنان را ناشی از عدم تعادل روانی ترامپ دانست. وی افزود: آمریکایی‌ها با رفتارها و سخنان خود آبروی کشورشان را در جهان می‌برند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را خار چشم دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: با یاوه گویی‌های اخیر آمریکا دنیا متوجه می‌شود که سپاه از قدرت و وجاهت فوق العاده‌ای برخوردار است، این که دشمن علیه سپاه حرف می‌زند بهترین دلیل بر درستی راه سپاه و قدرتمندی و اقتدار سپاه است.
فقهای شورای نگهبان به اتفاق، نمایندگی یک اقلیت برای مسلمانان را مغایر با شرع دانستند
فارس/ عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: فقهای شورای نگهبان که تنها مرجع تشخیص موافقت قوانین با شرع هستند، بالاتفاق این برداشت از تبصره ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها را که اقلیت می‌تواند نمایندگی مسلمانان را داشته باشد، خلاف شرع می‌دانند.
آیت‌الله مدرسی یزدی خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایش امام و معیارهای مدنظر فقهای شورای نگهبان همه به اتفاق گفتند که این تبصره نمی‌تواند مجوزی برای نمایندگی اقلیت‌ها برای مسلمان‌ها در نقاطی که مسلمان‌ها اکثریت هستند، باشد.
عضو جامعه مدرسین افزود: اگر قانون اجازه دهد از نظر شرعی در جایی که اقلیت‌های دینی غالب باشند مانعی ندارد که برای خود نماینده انتخاب کنند. اما به طور کل غیرمسلم نمی‌تواند نمایندگی مسلمان‌ها را در شوراها داشته باشد.
مدیریت فضای مجازی نیازمند هوشمندی بصیرت و آگاهی خاص است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: امروز فضای مجازی و فناوری‌های نوین می‌بایست همراه با زیرساخت‌های لازم در جامعه رشد و نموّ داشته باشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: باید فضای مجازی را از محتواهای خوب و جذاب پرکنیم و حوزه علمیه در این زمینه آماده هر نوع همکاری، هم افزایی، همفکری و همراهی می‌باشد.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: ما اکنون با یک دنیای بی نهایت و بیکرانی مواجه هستیم که به سرعت نیز در حال پیشروی می‌باشد و مدیریت این فضا نیازمند هوشمندی، هوشیاری، بصیرت و آگاهی خاصی می‌باشد.
رعایت وحدت اسلامی ضرورت امروز مسلمانان در برابر بحران‌های منطقه
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کعبی طی دیدار با دکتر عبدالسلام الراجح نایب رئیس دانشگاه الشام که در قم برگزار شد، بر اصل وحدت اسلامی تاکید و آن را رمز موفقیت در برابر بحران‌های منطقه عنوان کرد.
عضو جامعه مدرسین ضمن محکوم کردن جنایت‌هایی که گروه‌های تروریستی در حق امت اسلام روا داشته‌اند، اصل رعایت وحدت اسلامی در قبال این بحران را ضرورت امروز مسلمانان دانست.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، ارتش سوریه بتواند تروریست‌ها را به طور کامل از این سرزمین خارج کند.
داعشی‌ها باید بمیرند یا تسلیم شوند
مهر/حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز پنجشنبه از آغاز عملیات آزادسازی شهر القائم خبر داد. وی افزود: نیروهای عراقی عملیاتی را برای آزادسازی القائم و راوه و روستاها و قصبات غرب الانبار آغاز کرده‌اند.
این مناطق که آخرین مناطق تحت اشغال داعش هستند با عزم و اراده نیروها به آغوش وطن بازخواهند گشت. وی افزود: آنچه قبلا گفته‌ایم را تکرار می‌کنیم که نبردهای ما جشن پیروزی و شکست داعشی‌هاست. داعشی‌ها باید بمیرند یا تسلیم شوند. ما به پیروزی‌ها در همه زمینه‌ها ادامه خواهیم داد زیرا ملتی بزگوار داریم.
اگر راهبرد درستی نداشته باشیم، ایران ما را از خاورمیانه اخراج می‌کند
فارس/ رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در یادداشتی در روزنامه «نیویورک‌تایمز»، به دولت این کشور توصیه کرده است که ضمن تدوین راهبردی مشخص برای مقابله با ایران، به حمایت از کردها بپردازد.
جان مک کین می‌افزاید: «درگیری‌ها در کرکوک، نشانه مسئله‌ عمیق‌تری هستند که ایالات متحده سال‌هاست آن را حل‌نشده باقی گذاشته است: «نظم منطقه‌‌ای خاورمیانه، هم در داخل کشورها و هم بین آن‌ها، در حال فروپاشی است.
قدرت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه، عمدتا به واسطه عقب‌نشینی هشت ساله ایالات متحده از آن منطقه، رو به افول است و این نیروهای ضدآمریکایی هستند که در حال پر کردن خلأ به وجود آمده هستند.»
درگیری لفظی نماینده سوریه با نماینده عربستان بر سر حمایت از ایران
صداوسیما/ درگیری لفظی شدید نماینده سوریه و عربستان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ جلسه را موقتا به تعطیلی کشاند. نماینده سوریه در پاسخ به ادعاهای نماینده عربستان گفت: عربستان حق ندارد درباره دیگر کشورها نظر بدهد؛ وقتی اوضاع حقوق بشرش این است. نماینده سوریه در اعتراض به گزارش حقوق بشری درباره ایران گفت: کشورهایی اینجا حضور دارند و از حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند که خود افغانستان، عراق و یمن را بمباران کرده‌اند.
فرمانده ارتش لبنان کنفرانس واشنگتن را در اعتراض به حضور رژیم صهیونیستی تحریم کرد
ایرنا/ فرمانده ارتش لبنان نشست ویژه تروریسم در واشنگتن را به دلیل حضور «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تحریم و در آن شرکت نکرد. این نشست با حضور فرماندهان ارتش کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم در واشنگتن برگزار شده است. بر اساس گزارش‌ها در حالی که فرمانده ارتش لبنان این نشست را در اعتراض به حضور رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تحریم کرد، روسای ستادهای مشترک برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی در آن شرکت کردند.
تصویب قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران از سوی کنگره آمریکا
ایسنا/ مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تحت عنوان “قانون اجرایی برنامه‌ی موشکی بالستیک ایران و تحریم‌های بین المللی” را با اکثریت آرا به تصویب رساند. این قطعنامه با هدف متوقف ساختن برنامه موشکی بالستیک ایران به تصویب رسیده است. همچنین در قطعنامه‌های دیگر از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی بداند. این اقدام کنگره در راستای سیاست دولت ترامپ برای متوقف کردن توسعه برنامه موشکی ایران انجام شد. درحالی که مقامات کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بودند که هرگونه توافق با ایران علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران باید شامل همه اختلافات از جمله برنامه موشکی ایران نیز باشد، مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که تغییر در برجام امکان پذیر نیست.
مراسم چهلمین روز رحلت آیت‌الله راستی کاشانی با حضور علما و اساتید حوزه علمیه قم برگزار می‌شود
اختصاصی/ مراسم چهلمین روز ارتحال آیت‌الله حسین راستی کاشانی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز پنجشنبه چهارم آبان از سوی بیت ایشان پس از نماز مغرب و عشاء در حسینیه شهدا واقع در خیابان صفاییه قم برگزار می‌شود.
از علمای اعلام‌، روحانیت معظم و سایر مؤمنین جهت حضور پرشور در این مراسم معنوی دعوت به عمل می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *