خبرروز ۱۳۹۶/۰۸/۰۳

  • آیت‌‌الله یزدی: فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد اشکال شرعی دارد
  • آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: برنامه اربعین، برنامه‌خدایی است که از توصیف و تصور عظمت آن قاصریم
  • آیت‌الله مصباح یزدی: برخی برای منفعتشان حامی انقلاب هستند
  • آیت‌الله خاتمی: مرکز اندیشه‌‌ورز در مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: هدف دشمن تضعیف نهادهای نظام است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: ایجاد ارتباط قوی بین قوه قضاییه و حوزه علمیه ضرورت دارد

** جام جم ۹۶/۸/۳
*  ترامپ قوانین مهاجرتی جدیدی را اعلام می‌کند
مقامات کاخ سفید از اعلام سیاست‌های مهاجرتی جدید ترامپ و اجازه ورود اتباع همه کشورها به آمریکا خبر دادند. برخی مقامات دولت آمریکا اعلام کردند: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی برای اجازه ورود به پناهجویان تمام کشورها به خاک آمریکاست. کاخ سفید قصد دارد امروز حداقل بخشی از قوانین جدید مرتبط با از سرگیری پذیرش پناهجویان تمام کشورها را اعلام کند.
*  هدایت‌های رهبری و فداکاری سردار سلیمانی نقشه‌های آمریکا را بر هم ریخت
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: آمریکا و اسراییل نقشه کشیده بودند که در اقلیم کردستان عراق اسرائیل دوم درست کنند و این شرم آور است که پرچم اسرائیل را در آنجا برپا کردند ولی هدایت‌های رهبری و فداکاری‌های سردار سلیمانی نقشه هایشان را برهم ریخت و بدون اینکه خون از دماغ کسی بیاید کرکوک آزاد شد.
** همشهری ۹۶/۸/۳
*  اصولگرایان، مجلس و دولت بعدی را می‌خواهند
محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اگر به جای آقای رئیسی فرد دیگری بود آرا خیلی تفاوت می‌کرد. نمی‌خواهم بگویم آرا کمتر می‌شد یا بیشتر اما تفاوت زیادی داشت. بنابراین هم اکنون ترکیبی ازچهره‌های حقیقی و شخصیت‌های حقوقی و امضاها و مهرهایی که به لیست‌ها می‌خورند، مجموعا سبد آرایی را درست می‌کند. هم‌اکنون نیز اصولگرایان ناامید نیستند وحتما دنبال کار هستند و می‌خواهند مجلس یازدهم و دولت سیزدهم را داشته‌ باشند.
*  حکم اعدام برای جاسوس موساد
دادستان تهران از صدور حکم اعدام برای خبرچین شهدای هسته‌ای خبر داده است. فردی که عامل موساد بوده و در ازای گرفتن پول و وعده اقامت در کشور سوئد، اطلاعات امنیتی مربوط به شهدایی مثل شهریار و علی محمدی رابه قاتلان شهدای هسته‌ای داده است.
جعفری دولت‌آبادی همچنین آماری از دادسرای شهید مقدس در رسیدگی به پرونده اتهامی گروهک داعش و تکفیری ارائه داد که بر اساس آن، برای ۹ نفر به اتهام عضویت در داعش و همکاری با این گروهک، کیفرخوست صادر شده و پرونده ۲ متهم نیزبه اتهام عضویت در گروه‌های تکفیری با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
*  فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد اشکال شرعی دارد
آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان اعلام کرد که اعضای فقهای این شورا بر اشکال شرعی فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به اتفاق آرا رأی دادند.
او گفت: در جلسه ۶ نفره فقها حضور داشتم، این حکم قطعی، شرعی و متن قانون اساسی است، هیچ کس نمی‌تواند قانون اساسی را زیر پا بگذارد، حتی رئیس جمهور هم که خودش حافظ قانون اساسی است باید از فقهای شورای نگهبان حمایت کند و بگوید که این مصوبه شورای نگهبان قانونی است.
آیت‌الله یزدی افزود: مجلس اصلا حق ورود به این موضوع را ندارد، چون جنبه شرعی مصوبات مجلس هم باید طبق نظر فقهای شورای نگهبان باشد و این فقها باید مصوبات را از جنبه شرعی تایید کنند. در این موضوع بدون جهت سر و صدا راه انداختند.
** کیهان ۹۶/۸/۳
*  برگزاری آیین چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید مصطفی خمینی درقم
آیین چهلمین سالگرد ارتحال آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند ارشد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب با حضور آیات و مراجع عظام تقلید، شخصیت‌های دینی، زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی حرم مطهر برگزار شد.
در این مراسم که حضرات آیات و مراجع عظام تقلید حسین نوری همدانی، سید محمد علی علوی گرگانی، عبدالله جوادی آملی، سید محمد سعیدی، و سایر شخصیت‌های علمی و حوزوی، برخی مدیران و مسئولان استان حضور داشتند، یاد و خاطره آن عالم ربانی گرامی داشته شد.
*  من و سید حسن نصرالله یک روح هستیم در ۲ بدن
نبیه بری، رئیس ‌پارلمان لبنان در پاسخ به پرسشی درخصوص ائتلافش با حزب‌الله گفت، «ائتلاف با حزب‌الله در انتخابات آتی پارلمان این کشور امری عادی است… اینکه انسان با خودش ائتلاف کند، امری عادی است. ما در همه حوزه‌ها با هم متحد هستیم. من و سیدحسن نصرالله اعتقادها و اندیشه‌های مشترکی داریم و یک روح در دو بدن هستیم.»
** شرق ۹۶/۸/۳
*  در مقطع فعلی، انسجام داخلی بیش از هر زمانی اهمیت دارد
جلسه دیدار مجمع نمایندگان استان لرستان با معاون‌اول رئیس‌جمهور، روز گذشته برگزار شد. اسحاق جهانگیری با اشاره به فضاسازی‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران و مسائل منطقه، گفت: «سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران، تلاشی در راستای متشنج‌کردن فضای داخلی کشور است».
او با تأکید بر اینکه در مقطع فعلی انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار است، عنوان کرد: «لازمه انسجام داخلی، همراهی و هماهنگی بیش از پیش دولت و مجلس و جریانات سیاسی مختلف کشور است تا بتوانیم از این دوران نیز به‌خوبی عبور کنیم».
*  پرونده بقایی صددرصد مالی است و بُعد سیاسی ندارد
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه حمید بقایی مدعی است پرونده‌اش صرفا سیاسی است، آیا این موضوع صحیح است یا خیر، گفت: «تمام پرونده مالی است و خیلی‌ها سعی می‌کنند وانمود کنند تحت‌تعقیب‌ قرار‌گرفتن آنها تحت‌تأثیر موضوعات سیاسی است. این پرونده ابتدا تا انتها صد‌در‌صد موضوعات مالی است و اصلا بعد سیاسی ندارد. تصرف غیرقانونی، اختلاس، حیف‌و‌میل بیت‌المال و این‌گونه مسائل در پرونده ایشان مطرح است و هیچ اتهام سیاسی وجود ندارد».
** ایران ۹۶/۸/۳
*  اعتراض فعالان سیاسی به حکم صادره دادگاه
وکیل جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی موکلان خود به دادگاه خبر داد.
حجت کرمانی افزود: ما منتظر ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر و تعیین جلسه رسیدگی خواهیم بود تا ضمن حضور در دادگاه تجدیدنظر و ارائه دفاعیات تکمیلی، رسیدگی تجدیدنظرخواهی انجام پذیرد.
*  ریل به ارومیه رسید
جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اعلام خبر اتصال ارومیه به شبکه ریلی گفت:‌ راه‌آهن مراغه – ارومیه حدفاصل مراغه تا مهاباد یکشنبه به بهره‌برداری رسیده است، عملیات ریل‌گذاری مهاباد تا نقده نیز در سال گذشته تکمیل شد و هم‌اکنون شاهد اتمام عملیات ریل‌گذاری نقده تا ارومیه هستیم.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۸/۳
*  بهره‌برداری همزمان از ۲۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی در مناطق محروم کشور
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در راستای اجرای منویات و رهنمودهای رهبری مبنی بر توجه هر چه بیشتر به مناطق کمتر توسعه یافته و به منظور ایفای بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی، دیروز ۲۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی برکت را در مناطق کمتر توسعه یافته ۲۴ استان کشور افتتاح کرد.
این مساجد و مراکز فرهنگی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کشور احداث یا تکمیل شده‌اند.
*  نشست ضدایرانی آمریکایی‌ها به صحنه اعتراض علیه عربستان تبدیل ‌شد
در نشست دوشنبه شب اندیشکده آمریکایی هادسون، در حالیکه پانه‌تا مشغول تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران بود، تعدادی از افراد شرکت‌کننده در اعتراض به سکوت واشنگتن در برابر حمایت عربستان از تروریسم سخنرانی او را قطع کردند و با بلند کردن دست نوشته‌هایی خواستار توقف اقدامات تروریستی عربستان در یمن شدند.
** وطن امروز ۹۶/۸/۳
*  ۱۸ بار نقض شد!
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح هفتمین گزارش برجامی وزارت امور خارجه، اظهار داشت: این گزارش وزارت امور خارجه به طور ویژه تحت تاثیر تلاش آمریکایی‌ها برای جلوگیری از موفقیت برجام است، به نوعی که وزارت امور خارجه به طور شفاف به ۱۸ مورد نقض عهد آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای در این گزارش اشاره کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکا ۱۸ مورد نقض صریح و ضمنی درباره برجام داشته‌ که در این رابطه وزارت امور خارجه ۱۰ مرتبه به خانم موگرینی نامه نوشته است.
*  از موضع ترامپ در قبال ایران کاملاً حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست اندیشکده انگلیسی «چتم‌هاوس» در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی از موضع و راهبرد دونالد ترامپ در قبال ایران حمایت می‌کند، جواب داد: «ما [از این راهبرد] کاملا حمایت می‌کنیم.» الجبیر در همین نشست ادعاهایی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و همچنین مدعی شد: «ایران با سوءاستفاده از منابع به دست آمده [ناشی از برجام] برای تامین مالی اقدامات شرورانه خود در منطقه استفاده کرد».
** جوان ۹۶/۸/۳
*  تجربه ویتنام شکست آمریکا مقابله اراده ملت‌ها را ثابت کرد
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در دیدار با نوین وانزائو رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ویتنام با ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های دوستانه دو کشور در عرصه‌های مخلتف گفت: دیدگاه‌ها و مواضع یکسان دو کشور درباره مسائل مختلف جهانی بستر مناسبی برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین ایجاد کرده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه تاریخی ملت‌ها از جمله مردم ویتنام نشان داد آمریکا در مقابله اراده ملت‌ها مجبور به پذیرش شکست خواهد بود.
*  هدف دشمن تضعیف نهادهای نظام است
آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در مجمع نخبگان نظارتی یزد، اظهار داشت: هر چه برآمده از نظام است مثل شورای نگهبان، انتخابات، ولایت فقیه و دولت، هدف دشمن است. وی ادامه داد: بعضی‌ از این نهادها آنقدر محکم و دارای حصارهای قوی هستند که دشمن به سادگی نمی‌تواند در آنها نفوذ کند. بنابر این با حمله‌های ناجوانمردانه، تهمت‌ها و دروغ‌هایی که به هم می‌بافند آنها را مورد حمله قرار می‌دهد. وی تصریح کرد: تضعیف نهادهای برخاسته ازانقلاب اسلامی از هدف‌های مهم و همیشگی دشمنان است، بنابراین باید با همدلی توطئه‌های آنها را خنثی کرد.
** آفتاب یزد ۹۶/۸/۳
*  اردکانیان دو تابعیتی بودن خود را تکذیب کرد
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دوم آبان ۹۶ ساعت ۷:۴۵، مجلس، جلسه فراکسیون ولایی با وزیر پیشنهادی نیرو؛ دکتر اردکانیان دو تابعیتی خود را محکم تکذیب کرد.»
*  ترویج فرهنگ «دست‌گیری» به جای «مچ‌گیری» در مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی ضروری است
حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، بر ارتقای نقش پیشگیرانه و تقویت جنبه نرم‌افزاری آنان در مواجهه با تخلفات اداری و انحرافات تاکید کرد.
علوی گسترش فرهنگ «دست‌گیری» به جای «مچ‌گیری» در مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی و حراستی را امری ضروری دانست و گفت: گزارش‌ها از کاهش کاستی‌ها و مشکلات در مقایسه با چهار سال گذشته حکایت دارد که نشان از کم شدن حاشیه‌ها، اخلاقی‌تر و شرعی‌تر شدن فعالیت‌هاست.
** رسالت ۹۶/۸/۳
*  کشورهای مسلمان به داد مردم مظلوم فلسطین برسند
آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار اعضای اولین اجلاسیه همبستگی با کودکان فلسطینی یادواره شهید محمد الدوره، اظهار داشت: شاید بتوان ادعا کرد هیچ کشوری به‌ اندازه فلسطین تحت ظلم و ستم قرار نگرفته است.
وی افزود: فلسطین نزدیک به ۶۰ سال است که تحت ظلم و ستم رژیم صهیونیستی قرار گرفته و اجحافی که به ملت فلسطین می‌شود به هیچ کشوری نمی‌شود.
وی با انتقاد از کشورهای مسلمان به‌ویژه عربستان سعودی تأکید کرد: کشورهای مسلمان اگر مسلمان هستند باید به داد مردم مظلوم فلسطین برسند، ای کسانی که خادم‌الحرمین هستید به داد بیچارگان برسید چرا به استعمارگران کمک می‌کنید.
*  برخی برای منفعتشان حامی انقلاب هستند
آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در دیدار جمعی از فرماندهان و رؤسای کلانتری‌های نیروی انتظامی با بیان اینکه در شرایط سخت جمعیت انسان‌های دیندار کمتر می‌شود، تصریح کرد: برخی تا زمانی حامی اسلام و انقلاب هستند که به نفع آنها باشد و در غیر این صورت پشت اسلام و انقلاب را خالی می‌کنند؛ آنها این کار خود را سیاست می‌دانند در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم از آنها به عنوان منافقین نام می‌برد. وی با تأکید بر اینکه منافقان تکلیف خود را هم نمی‌دانند، عنوان کرد: باید جایگاه خود را در انقلاب اسلامی مشخص کرده و در صورت حضور در جبهه حق بدون هیچ تردیدی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی گام برداریم.
** مردم سالاری ۹۶/۸/۳
*  قدردانی کشورها از رویارویی ایران با تروریسم دریایی
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به قدردانی سایر کشورها از تبیین تجارت ارزشمند ایران در آب‌های آزاد،گفت: رفت و آمد و دیپلماسی دریایی ما برای خنثی سازی ایران هراسی حائز اهمیت است. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به شرکت در همایش قدرت منطقه‌ای مدیترانه و دریای سیاه در ایتالیا، اظهار کرد: حدود ۵۰ کشور جهان در این همایش شرکت کرده بودند و سخنرانی‌های متعددی انجام شد و سخنرانی ایران نیز در اولین پنل قرار داشت.
*  تاکید هیات‌های ایران و آلمانی بر مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و ساماندهی مهاجرین
سید رمضان شجاعی کیاسری رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور در راس هیاتی در برلین با مسئولان وزارت کشور جمهوری فدرال آلمان پیرامون مسایل و موضوعات مورد توجه دو کشور گفت وگو کرد. در این نشست دو طرف برای تشکیل کمیته‌های کارشناسی برای پیگیری مذاکرات صورت گرفته و بررسی زمینه‌های جدید همکاری، میان وزارتخانه‌های کشور ایران و جمهوری فدرال آلمان ابراز علاقه و آمادگی کردند.
** آرمان ۹۶/۸/۳
*  همدلی سپاه و ارتش سبب عصبانیت و ناامیدی دشمن است
فرمانده قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا(ص) تاکید کرد: یگان‌های سپاه و ارتش دوشادوش یکدیگر در طرح‌های ولایت، دفاع همه‌جانبه و همچنین شبکه فرماندهی و کنترل و بالاتر از آن سیاستگذاری در حوزه ارتقای توان دفاع هوایی در هیات رئیسه قرارگاه را در دستورکار خود قرار داده است. امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی افزود: بی‌تردید این همدلی و همکاری عصبانیت و ناامیدی دشمن و ابترماندن تلاش آنها برای ایجاد اختلاف در نیروهای مسلح و تضعیف توان دفاعی کشور را به‌دنبال خواهد داشت.
** فرهیختگان ۹۶/۸/۳
*  احداث ۴۱۵۰ واحد مسکن روستایی توسط بسیج
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد گفت: سال گذشته تجربه موفقی در احداث ۴۱۵۰ واحد مسکن روستایی توسط بسیج داشتیم و امیدواریم این اقدامات ادامه یابد.
وی در ادامه افزود: در تلاشیم تا با همکاری دولت، خیرین و دستگاه‌های مختلف و بهره‌مندی از آورده‌های مددجویان، مشکل مسکن را برای مددجویان امداد حل کنیم.»
** آفرینش ۹۶/۸/۳
*  ترامپ ایران را زیر نظر دارد
معاون رییس جمهور آمریکا در ادامه‌ی زیاده‌گویی‌های خود علیه ایران ضمن ستایش اقدام ترامپ در اعلام عدم پایبندی ایران به برجام گفت: این اقدام نشان داد که این دولت تروریسم جهانی را تحمل نمی‌کند. مایک پنس در ادامه‌ی ادعاهای بی اساس خود علیه ایران افزود: ترامپ ایران را زیر نظر دارد و ما دیگر رفتارهای برهم زننده‌ی ثبات توسط ایران و حمایت آنها از تروریسم را تحمل نمی‌کنیم.
*  سه سال حبس ،جریمه ورود غیرقانونی به عراق
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی جریمه ورود غیرقانونی به عراق را سه سال حبس اعلام کرد و گفت: نیروهای انتظامی از تردد زائران بدون گذرنامه و روادید معتبر در مرزهای چهارگانه اربعین جلوگیری می کنند.
سردار قاسم رضایی در نشست مشترک با رییس پلیس استان بصره و فرمانده مرزبانی منطقه ۴ عراق در شلمچه افزود: پیش بینی های نظامی برای امنیت زائران در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی اتخاذ شده است و مشکلی در تامین امنیت زائران وجود ندارد.
** قدس ۹۶/۸/۳
*  برنامه اربعین، برنامه خدایی است که از توصیف و تصور عظمت آن قاصریم
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار مسئولان و اعضای موکب حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) گفت: حقیر کمترین، خاک پای زائران اربعین امام حسین(علیه‌السلام) هستم و به آن افتخار می‌کنم. این مرجع تقلید با قدردانی از همه کسانی که در این برنامه الهی خدمت می‌کنند، اظهار داشت: برنامه اربعین و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام)، برنامه‌ای خدایی است که ما از توصیف و تصور عظمت آن قاصریم، انسان واقعا از عظمت آن متحیر می‌ماند.
وی با اشاره به عظمت بیش از پیش برنامه عزاداری اربعین، افزود: کوچک‌ترین قدم و کمترین کار در این راه بسیار بزرگ و با عظمت است. حرکت، حرکت الهی است که در معرض دید همه جهانیان قرار دارد.
*  ۱۴ آذر لایحه بودجه سال ۹۷ تقدیم مجلس می‌شود
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت از ویژگی‌های بودجه سال ۹۷ خبر داد و گفت: ۱۴ آذر لایحه بودجه سال ۹۷ تقدیم مجلس می‌شود.
** خراسان ۹۶/۸/۳
*  سفر یک هیئت عالی‌رتبه نظامی از وزارت دفاع به باکو
با سفر یک هیئت عالی‌رتبه نظامی از وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به باکو، اولین نشست کمیسیون مشترک با هدف ایجاد و تحکیم همکاری‌های مشترک و ارتقای مناسبات دفاعی و نظامی بین دو کشور برگزار شد.
*  تاکید قائم مقام وزارت اروپایی و امورخارجه فرانسه بر توسعه روابط با ایران
مونتاین قائم مقام وزارت اروپایی وامورخارجه فرانسه دردیدار با دلفی، سفیر ایران در پاریس، با اشاره به اهمیت جایگاه منطقه‌ای ایران برای فرانسه، برآمادگی این کشور به منظور بهره برداری از ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و رایزنی‌های منطقه‌ای تاکید کرد.
** اعتماد ۹۶/۸/۳
*  نخست‌وزیر عراق امروز در تهران
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر خواهد کرد. دیدار با مقامات ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور در برنامه دیدارهای عبادی است. گفتنی است نخست‌وزیر عراق پس از ایران راهی کویت خواهد شد.
*  کمتر از ۵ درصدِ مناطق سوریه تحت کنترل داعش است
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست آسه‌آن در فیلیپین گفت: داعش بر کمتر از ۵ درصد از مناطق سوریه تسلط دارد و ٩٩٨ شهر کوچک و شهرک آزاد شده و فرآیند فراهم کردن صلح در سوریه آغاز شده است.
** شهروند ۹۶/۸/۳
*  تصمیم‌گیری درباره تخلفات احمدی‌نژاد در صحن علنی
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که کمیسیون به هیچ عنوان به مسائل مختلف، نگاه سیاسی ندارد، تصریح کرد: درباره تخلفات دولت‌های نهم و دهم تصمیم گرفتیم گزارش دیوان محاسبات که به کمیسیون ارایه شده بود تا پس از بررسی به صحن برود را عینا منتشر کنیم تا ابتدا مشخص شود کل تخلفات صورت‌گرفته، چه بوده تا پس از آن در صحن علنی بتوانیم در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم.
*  ایران و حماس از مرحله اختلافات عبور کردند
صالح عاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با الجزیره در مورد روابط ایران و جنبش حماس، گفت: میان ایران و جنبش حماس اختلاف‌نظر وجود دارد اما با حمایت ایران از قضیه فلسطین و باقی ماندن سلاح در دستان مقاومت، ایران و حماس از مرحله اختلافات عبور کردند بدون این‌که از حماس خواسته شود مواضعی در رابطه با درگیری‌های منطقه اتخاذ کند.
** صبح نو ۹۶/۸/۳
*  ملاقات نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با جابری انصاری
در حالی که هفتمین نشست بین‌المللی سوریه به زودی در آستانه برگزار می‌شود الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه امروز برای تبادل نظر پیرامون آخرین تحولات سوریه و دستور کار نشست پیش رو با حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.
*  قدردانی از نقش ایران در سیاست داخلی و خارجی افغانستان
حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان روز گذشته در دیدار دکتر کمال خرازی اظهار کرد: ما مردم افغانستان زمانی که از ایران یاد می‌کنیم، می‌گوییم کشور هم زبان، هم فکر و همسایه که نشان دهنده اشتراکات بسیار میان ماست. وی گفت: قرارداد امنیتی ما با آمریکا به شرط تامین صلح و ثبات در افغانستان امضا شد ولی نه تنها امنیت برقرار نشد بلکه تنش‌ها در کشورمان بیشتر هم شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
توضیحات آ‌یت الله سبحانی درباره کثرت دروس خارج
رسا/آیت الله سبحانی درباره سخنان اخیر خود در زمینه کثرت درس‌های خارج در حوزه، گفت: در دیدار با جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای اعرافی تأکید کردم کسانی باید درس خارج بگویند که دوره‌های سطح را قبلا گفته باشند، افراد باید قبل از درس خارج گفتن لمعه، رسائل، مکاسب و کفایه را تدریس کرده باشند.
وی ادامه داد: بنده نگفتم که درس خارج را تنها مراجع بگویند که حرف غلطی است، هر کسی که سطوح را مسلط است می تواند درس خارج داشته باشد و خواه مرجع باشد یا این که نباشد.
تشکیل مرکز اندیشه‌‌ ورز در مجلس خبرگان رهبری
رسا/ آیت الله خاتمی دیروزدر پایان جلسه هیأت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری گفت: از آنجا که دبیرخانه خبرگان رهبری، مسئولیت تمام مسائل خبرگان را دارد، قرار شد هیأتی از اعضای خبرگان رهبری با نظارت دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری تشکیل شود و در رابطه با اندیشه ورزی تلاش بایسته شان را داشته باشند. این تصمیم در نشست عصر دیروز هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گرفته شد.
ایجاد ارتباط قوی بین قوه قضاییه و حوزه علمیه ضرورت دارد
رسا/آیت الله فاضل لنکرانی در نشست همایش سراسری طب و قضا با اشاره به برکات زیاد انقلاب اسلامی در پویایی فقه بر ضرورت ارتباط هر چه بیشتر حوزه‌های علمیه و قوه قضاییه برای ارتقای سطح فعالیت‌های قضایی کشور تأکید کرد.
عضو جامعه مدرسین افزود: مشخص کردن زوایای فقهی قواعد قضایی بر عهده حوزه‌ها است، هر چند کارهای زیادی هم صورت گرفته است ولی باید ارتباط قوی بین قوه قضاییه و حوزه‌های علمیه وجود داشته باشد و صرف ساختن مرکزی در حوزه برای تربیت قضات کفایت نمی‌کند.
سنای آمریکا مفاد جدید و سختی را به پیش‌نویس قانون مربوط به برجام اضافه کرد
باشگاه خبرنگاران/ در پیش‌نویس قانونی که در مجلس سنای آمریکا در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ارائه شده، مفاد جدید و سختی گنجانده شده است.
بر اساس برخی از این مفاد، در صورتی که ایران اقدام به آزمایش موشک‌ بالستیکی کند که قادر به حمل کلاهک است یا با بازدید بازرسان هسته‌ای آژانس از هر مکانی جلوگیری کند، تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده مجددا اعمال خواهند شد.
واشنگتن باید پیروزی ایران در سوریه را بپذیرد
مهر/«جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از برنامه تروریست‌های داعش برای ایجاد پایگاه در عراق و سوریه، پس از پایان حضورشان در این دو کشور خبر داد. روزنامه لس آنجلس تایمز با انتشار مطلبی ضمن اشاره به نفوذ ایران در سوریه و عراق اعلام کرد پس از شکست داعش در رقه، آمریکا و نیروهای شورشی تحت امر این کشور در سوریه اکنون با حرکت نیروهای ارتش سوریه و مدافعان ایرانی آنها به سمت شرق این کشور، دیگر راهی ندارند و واشنگتن باید پیروزی ایران در سوریه را بپذیرد.
اذعان نتانیاهو به روابط محرمانه با کُردستان عراق
تسنیم/ نخست‌وزیر اسرائیل، روز گذشته طی سخنانی در مراسم یادبود «رحبعان زئوی» از ژنرال‌های پیشین ارتش این رژیم، که با کردستان عراق در ارتباط بود، حمایت خود را از جدایی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد. بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که اسرائیل «هوادار بزرگ» آرمان‌های کُردهاست و جهان بایستی درباره امنیت و آینده آنها تضمین دهد. وی همچنین فاش کرد که ژنرال زئوی، در دهه ۶۰ قرن گذشته در ماموریتی سری عازم کردستان عراق شد و در آنجا بر یک بیمارستان صحرایی، که توسط ارتش اسرائیل احداث می‌شد، نظارت داشت.
ایرانِ امروز، کره شمالیِ فرداست
باشگاه خبرنگاران/ وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، در ادامه تلاش‌های مذبوحانه سران این رژیم، از مقامات ژاپن خواست از توطئه صهیونیستی بازبینی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، حمایت کنند. این مقام صهیونیستی مدعی شد: ایران در صورت کنترل نشدن ممکن است پا جای پای کره شمالی بگذارد.
کردستان عراق نتیجه همه‌پرسی استقلال را تعلیق کرد
فارس/ اقلیم کردستان عراق نتیجه همه‌پرسی استقلال را تعلیق کرد. دولت اقلیم کردستان طی بیانیه‌ای با تعلیق نتیجه همه‌پرسی، پیشنهاد آتش بس و برقراری مذاکره با بغداد را ارائه کرد.در این بیانیه آمده؛ اقلیم کردستان به منظور جلوگیری از بروز خشونتهای بیشتر و درگیری با ارتش عراق مسئولانه و متعهدانه رفتار خواهد کرد. در این بیانیه همچنین گفتگو میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی عراق پیشنهاد شده است.
اروپایی‌ها کارنامه بدی درحقوق بشر دارند
فارس/ دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اتهامات آمریکا به نقض حقوق بشر در ایران اظهار کرد: حقوق بشر یک حقیقت بد شانس است چون کسانی که جنایتکار بزرگ هستند مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه که پرچم حقوق بشر را در دست گرفته اند در این خصوص کارنامه بدی دارند. محمد جواد لاریجانی گفت: حقوق بشر متاسفانه وسیله‌ای شده است که این قبیل کشورها در تئاتر بین‌الملل بر علیه کشورهایی که منافع آن‌ها را به خطر انداخته است از آن استفاده کنند.
عراق اجازه نمی دهد آمریکا در مورد روابط ایران و عراق دخالت کند
فارس/ معاون سابق نخست وزیر عراق با مثبت ارزیابی کردن روابط این کشور با ایران، گفت: اجازه نخواهیم داد آمریکا در مورد روابط ایران و عراق دخالت کند و اوضاع این کشور بعد از شکست داعش در وضعیت بهتری است. الشهرستانی همچنین گفت: «عراق در زمینه‌های مختلفی با ایران روابطی خوب دارد. ما هرگز دخالت آمریکا در این خصوص را نخواهیم پذیرفت».
 ایرانیان مقیم خارج پل ارتباطی میان تمدن‌ها هستند
ایرنا/ وزیر امورخارجه کشورمان در نشستی با ایرانیان مقیم اوگاندا ، ایرانیان مقیم خارج را پل ارتباطی میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنین معرف خوبی برای فرهنگ ایرانی توصیف کرد و گفت: آنها توانسته‌اند در کشورهای مقیم از منافع ملی وهموطنان خود دفاع کنند. ظریف همچنین نتایج سفر به آفریقای جنوبی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هیات عالی‌رتبه اقتصادی ایران در سفر به پرتوریا بسیار موفق بود و با انتخاب طرف‌های تجاری خوب توانستند زمینه را برای همکاری بیشتر فراهم کنند.
آمریکا نمی تواند با تداوم برجام مخالفت کند
ایرنا/ سفیر ایران در انگلیس طی سخنانی در پارلمان انگلیس ضمن انتقاد از مواضع ضد ایرانی و ضد برجامی دونالد ترامپ گفت: برجام مستحکمتر از آن است که دولت آمریکا بتواند با تداوم آن مخالفت کند. بعیدی نژاد گفت: مشکل محوری در آمریکا این است که مسئولان این کشور هیچ‌گاه نخواسته‌اند با واقعیات و لذا انقلاب اسلامی کنار بیایند و متأسفانه طرز تفکر نادرستی در کاخ سفید جاری است.
انگلیس: از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است
ایرنا/ معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه طی اظهاراتی در پارلمان انگلیس با اشاره به تائید مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفت که از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است. الستر برت از بهبود روابط دیپلماتیک لندن – تهران طی سال‌های اخیر ابراز خرسندی کرد و یاد آورشد: این رابطه به ما اجازه می‌دهد تا علاوه بر موضوع‌های موردعلاقه، در رابطه با اختلافاتمان گفت‌وگو و آن‌ها را برطرف سازیم.
اتحادیه میهنی خواهان حذف پست ریاست اقلیم کردستان عراق شد
ایرنا/ دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در نشستی در سلیمانیه با اشاره به تحولات اخیر خواهان آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با بغداد شد تا به اختلافات اربیل و بغداد پایان داده شود. بیانیه اتحادیه میهنی کردستان عراق در ادامه با اشاره به اینکه اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهان تغییر سیستم سیاسی اقلیم کردستان عراق از ریاستی به پارلمانی است تاکید کرد: ضروری است مشکل پست ریاست اقلیم کردستان عراق با همراهی همه احزاب کرد عراقی حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *