دیدار جمعی از مدیران مدارس علمیه کشور لبنان با رئیس شورای عالی جامعه مدرسین

جمعی از مدیران مدارس علمیه کشور لبنان روز شنبه مورخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ با حضور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله یزدی ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت وگو کردند.

آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار ضمن خوشامدگویی به مدیران مدارس علمیه لبنان وظیفه اصلی طلاب علوم دینی را ابلاغ معارف اهل بیت(ع) به شیعیان و محبان اهل بیت(ع) با ملاحظه شرایط مکانی و زمانی برشمرد و گفت: امام خمینی(ره) همواره بر نقش مکان و زمان در اجتهاد تاکید داشته و این دو رکن را در استنباط احکام دینی بسیار موثر می‌دانستند. همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند، تبلیغات دشمنان به حدی افزایش یافته که برخی گمان می‌کنند عالم واقعی کسی است که در حاشیه‌ای نشسته، مشغول به مطالعه شده، حاشیهای بر عروه الوثقی بنویسد یا در مسجدی حاضر شده و نماز جماعتی خوانده و یا استخارهای بگیرد و تعبیر خواب نماید.

ایشان با اشاره به سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) افزود: سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) مبتنی بر حضور در میان مردم و جامعه و تلاش برای پیشرفت علمی، اخلاقی و عقیدتی مردم بوده است. دو مساله در موفقیت و پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) تاثیر داشت. اول موضوع اجتهاد امام خمینی(ره) است. ایشان از بزرگان و فحول علمای عصر خویش در موضوعات مختلف فقهی، اصولی، کلامی، فلسفی و عرفان و تفسیر بودند. دوم ایستادگی و مبارزه با این عقیده که عالم  خوب کسی است که گوشهنشینی، انزوا و دوری از تعامل با مردم داشته باشد. ایشان سالها عمر شریفشان را قبل از تبعید به مبارزه با این اندیشه صرف کردند. مرحوم امام در مصاحبهها، نوشتهها و مقالات و مصاحبههایشان بارها اعلام کردند که وظیفه علما تبیین حقایق اسلام و توضیح اهداف ائمه علیهم السلام است.

ریاست شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان شرایط صدر اسلام و مشکلات موجود در مسیر تبلیغ آموزههای اسلام خاطر نشان کرد: مهمترین هدف صلح امام حسن(ع) امکان ابلاغ مقاصد اسلام به نسلهای بعدی در سایه حاکمیت طاغوتی مانند معاویه و بنی امیه بود. هر امام و جانشین پیامبر اکرم(ص) دو وظیفه را بر عهده دارد: اول معرفت احکام و معارف اسلام و اهل بیت(ع) در کنار معارف غنی قرآن. اسلام یعنی معارف قرآنی و معارف اهل بیت(ع). هرکس تنها به قرآن یا معارف اهل بیت(ع) اکتفا کند تنها به نیمی از اسلام تمسّک کرده است. وظیفه دوم امام ترویج و تبلیغ معارف دینی برای مردم، معاشرت با آنها و تبیین آموزههای دینی برای جامعه است نه آنکه در انزوا به سر ببرد.

آیت الله یزدی وظیفه علما و روحانیان را شناخت احکام و آموزههای دینی و تبلیغ و تبیین آن در میان مردم دانسته و تصریح کرد: امام خمینی(ره) با اتکا بر این دو بعد یعنی شناخت احکام دین تا حد اجتهاد و تبیین آموزههای دین برای مردم توانستند نظام شاهنشاهی را سرنگون کنند که نباید حرکت عظیم امام خمینی(ره) را یک اقدام ساده دانست. در مسیر شناخت معارف اهل بیت(ع) نیز باید به کتب و احادیث صحیح و معتبر مراجعه کرد نه آنکه معارف خود را از روزنامهها، خبرگزاریها یا شبکههای مجازی گرفت. نکته مهم که سبب تمایز شیعیان از سایر مکاتب میشود آن است که پس رحلت پیامبر اکرم(ص) کتابت و نقل احادیث ممنوع شد اما در همان دوران اصحاب امیرالمومنین علی(ع) مأمور به کتابت احادیث بودند بنابراین احادیث شیعه با نظر به حیثیت سند، تماما به رسول گرامی اسلام(ص) مستند است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: این اندیشه اشتباه است که گمان کنیم اگر در گوشهای نشسته و به عبادت و تحصیل مشغول شویم زاهدترین بندگان خواهیم بود. عالم کسی است که هم خود و هم دیگران را نجات میدهد اما عابد تنها خود را نجات میدهد از این رو در کلمات معصومین(ع) نیز آمده است عالمی که به تبلیغ دین خدا مبادرت میورزد از زاهدی که تنها به عبادت مشغول است با فضیلتتر است. شرایط تعاملات و ارتباطات کنونی جهان اسلام نیازمند تبلیغ صحیح معارف دینی است خصوصا آنکه بیشتر انحرافات و گمراهیها مانند جریانهای تکفیری از ناحیه کشوری مانند عربستان سعودی صادر میشود که افرادی وابسته به آمریکا و استکبار جهانی در رأس حاکمیت این کشور قرار دارند که تنها قدرت را میفهمند.

آیت الله یزدی فراگیری سایر علوم دینی در کنار فقه و اصول برای طلاب علوم دینی را امری ضروری دانسته و تاکید کرد: فراگیری علوم دینی و ترویج آن در میان مردم از نماز شب بافضیلتتر است. بسیاری از علما و اساتید در گذشته طلاب را به خواندن نماز شب سفارش میکردند اما اکنون هرچند ما نیز بر انجام مستحبات و نوافل تاکید داریم لکن در جهان امروز و وجود فرقهها و رویکردهای مختلف، شناخت حقیقت و معرفت الهی و تبلیغ آن به مردم بسیار بیشتر ثواب دارد. اگر امام خمینی(ره) نیز به سرحد اجتهاد نمیرسیدند سخنانشان را نمیپذیرفتند اما وقتی به این درجه از علم رسیدند و در میان اهل علم به عنوان صاحب نظر شناخته شدند، انقلاب را رهبری کردند.

این عضو شورای نگهبان با بیان شجاعت امام خمینی(ره) در تبیین و تبلیغ احکام اسلامی گفت: یکبار با یکی از علما گفتوگویی داشتیم. ایشان به بنده گفتند، آنچه را که امام خمینی(ره) میگوید ما هم میگوییم بنده به ایشان عرض کردم که امام به صراحت اعلام میکند که شاه افسد الفاسدین و رأس الفتنه است در حالی که شما از نام بردن حروف «ش،ا،ه» نیز بیمناک هستید. آن عالم به من گفت ما مجتهد هستیم و تو تنها یک طلبه، مبلغ و روضه خوان هستی. بنده در جواب به ایشان گفتم شاه خود را مسلمان میداند اما به حجاب هیچ الزامی ندارد. شاه در این قانون اساسی طاغوتی این توانایی را دارد که مجلس شورای ملی را منحل کند اما امام به صراحت اعلام کرد که این قانون اساسا قانون نیست و مجری قانون و رأس قانون که شاه باشد، رأس الفتنه هستند. بحمد الله انقلاب پیروز شد و اکنون ما در کشوری هستیم که نایب امام زمان(عج) آیت الله العظمی خامنهای سکاندار این انقلاب شدند. از بزرگترین نعمتها این است که در این زمان زندگی میکنیم.

ایشان در با تشریح مولفه های حوزه انقلابی و نسبت حوزه علمیه قم با انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: حوزه علمیه قم از ابتدای انقلاب با انقلاب اسلامی همراهی کرده و تا به امروز اینگونه بوده و حتی شورای عالی حوزههای علمیه که از اعضاء جامعه مدرسین تشکیل شده، در رأس خود افراد انقلابی را دیده که بسیاری از آنها در جریان انقلاب بازداشت، زندانی و یا تبعید شدند. در خصوص مولفههای حوزه انقلابی نیز باید گفت که علاوه بر شناخت، معرفت و تبیین، مبارزه و مناظره با جریانهایی است که تاثیر بسزایی در جامعه داشته و حتی در لباس روحانیت به انقلاب و اسلام ضربه میزنند مانند جریان شیرازیها که رهبر معظم انقلاب از آنها با عنوان «تشیّع انگلیسی» یاد کردند. باید با جریانهایی که به مجموع کلمات اهل بیت(ع) نظر نکرده و تنها مثلا به صلح امام حسن(ع) اخذ کرده و از قیام امام حسین(ع) چشم پوشیده به مقابله برخاست که البته این وظیفه سخت و سنگین و نیازمند به اطلاعات و معلومات کافی است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با تجلیل از مواضع و رویکردهای سیاسی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: سید حسن نصرالله(حفظه الله) رهبر سیاسی و رهبر حقیقی لبنان است و اگر مواضع و رویکردهای صحیح ایشان و مجموعه تحت امرشان نبود، امروز چیزی از اسلام باقی نمیمانده بود  بلکه آمریکاییها امروز بر لبنان حکومت میکردند و اگر ایستادگی محور مقاومت نبود اکنون عرصه برای تبلیغ اسلام فراهم نبود. این از افتخارات شما لبنانیها است که توانستید آمریکاییها را از کشورتان بیرون کنید. از نعمتهای خداوند به شما یکی اخراج آمریکاییها از لبنان و دیگری حضور سید حسن نصرالله در لبنان است. سلام گرم بنده را به ایشان برسانید. انشاء الله که خداوند شما، مردم لبنان و سید حسن نصرالله را موفق و موید بدارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *