هشتمین اجلاس منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد

هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علما و فضلای استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل که به مرکزیت و میزبانی تبریز در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶ در تبریز برگزار شده با صدور بیانه ای به کار خود پایان داد.

متن این بیانیه که توسط آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری قرائت شد بدین شرح است.

 

 

 

 

بیانیه پایانی هشتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدسین حوزه علمیه قم با علماء و روحانیت استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل

بسم الله الرحمن الرحیم
« الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام على سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فى الارضین »

سپاس بی‌کران پروردگار عالمیان را که به توفیق حضرتش در شهر تبریز شهر علم و ادب و اجتهاد شهر شهیدان محراب و علامه‌ها، عالمان فرهیخته و مجاهد و فضلای محترم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل گردهم آمده و هشتمین اجلاس منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد را با موضوع رسالت حوزه و روحانیت در نهادینه کردن فرهنگ دینی  و مقابله با آسیب‌های اجتماعی را برگزار نمودند.

درود بر مردم غیور و انقلابی و افتخارآفرین شمال غرب ایران بویژه خطه آذربایجان و اردبیل که در طول تاریخ همواره دل در گرو اهل بیت (علیهم السلام) و تعالیم اسلام ناب داشته‌اند وبا تأسی به سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) پرچمدار مبارزه با ظلم و استبداد و دفاع از آزادی و آزادگی بوده‌اند.

شرکت کنندگان در این اجلاسیه دو روزه ضمن گرامیداشت یاد شهیدان محراب حضرات آیات قاضی طباطبایی و مدنی بر نکات ذیل تاکید می‌نمایند:

۱- روحانیت اصیل و انقلابی وارثان به حق انبیاء عظام سلام الله علیهم اجمعین و اوصیاء مکرم آنها می‌باشند و هدف اصلی آنان اعتلاء کلمه توحید و تحقق ارزشهای الهی است و این همان اساس هدف انقلاب اسلامی است از این رو روحانیت همواره نسبت به حال و آینده انقلاب حساس، مراقب، ناظر و پشتیبان بوده و خواهد بود. انقلابی بودن و انقلابی ماندن رسالت دائمی روحانیت اصیل و وفادار به آرمان‌های اسلام ناب می‌باشد.

۲- حرکت مستقیم و پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی مرهون تدابیر کم نظیر و حکیمانه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای «مدظله العالی» و وحدت و همدلی مسئولین و آحاد امت ایران اسلامی است. روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل معظم له در مهار فتنه‌ها و سکان‌داری انقلاب اعلام می‌دارد که حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه را وظیفه خود می‌داند.

۳- اقدامات جنایتکارانه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و همداستانی عوامل مزدور آنها و برخی دولت های خود فروخته منطقه که منجر به کشتار مسلمانان بی‌دفاع مظلوم و محروم در عراق ، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین، لبنان، فلسطین اشغالی و اخیراً در میانمار گردیده است محکوم می‌نمائیم. سکوت شرم آور مدعیان حقوق بشر نسبت به کشتار وحشیانه کودکان و پیرمردان و زنان بی‌دفاع همانا سند و گواه رسوایی این مدعیان دروغین است.

۴- اظهارات سخیف و توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا سند روشن پیمان شکنی‌های مکرر آمریکایی‌ها است. تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم این نهاد انقلابی که همزمان با توفیقات چشمگیر این نهاد مقدس در مبارزه با تروریست‌های تکفیری بویژه داعش در سوریه، عراق ، لبنان صورت گرفته است نمایانگر همدستی و حمایت مستقیم دولت آمریکا از تروریست‌ها و عمق کینه و خباثت آنهاست، ما ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر دولت آمریکا، حمایت قاطع خود را از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تلاش‌های روز افزون این نهاد مقدس در ارتقاء توان دفاعی کشور و بویژه در عرصه توان موشکی اعلام می‌داریم. تحقق پیش بینی حکیمانه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در عهدشکن بودن آمریکایی ها در مسئله برجام درس عبرتی برای همگان در کشور است که فریب وعده‌های آمریکا را نخورده و هوشیاری بیشتر را در مقابله با استکبار جهانی به خرج دهند. از این رو لازم است همگان ضمن تبعیت از رهنمودهای معظم له تدابیر لازم را جهت مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا اتخاذ نمایند.

۵- مراتب نگرانی خود را نسبت به وضعیت معیشتی واقتصادی عموم مردم، این ولی نعمتان انقلاب خاصه اقشار ضعیف وکم درآمد اعلام می‌داریم و به مسئولین محترم بویژه در قوه مجریه تذکر می‌دهیم تنها راه‌حل‌ مشکلات و برون رفت از وضعیت فعلی نگاه به داخل و تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های مادی ومعنوی کشور است و این مهم جز با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی – اقدام عمل میسور نخواهد بود.

۶- آسیب‌های اجتماعی اگر چه معلول عناصر و علل متعددی است که بخشی از آن متأثر از تهاجم فرهنگی سیاسی دشمن، وضعیت اقتصادی ؛ کم‌کاری مسئولین در خدمت به مردم و سایر عوامل فردی واجتماعی است به عنوان یک زخم جدی بر پیکره ایران اسلامی علاج و درمان آن نیازمند تلاش جمعی مسئولین و عناصر تأثیر‌گذار فرهنگی‌، سیاسی، اجرایی، اقتصادی و آحاد مردم است. روحانیت و حوزه‌های علمیه به اقتضای رسالت دینی واجتماعی خود هرگز نمی‌تواند نسبت به این معضل بی‌تفاوت بماند و در طول تاریخ نیز در هر بره‌ه‌ای از زمان متناسب با نوع آسیب‌ها، تمامی توان خود را به کار گرفته و مساعی خویش را در مسیر حل آن به کار گرفته است.

ما ضمن اعلام نگرانی نسبت به آسیب‌های موجود اجتماعی آمادگی خود را جهت همکاری با مسئولین ذی‌ربط در زمینه کمک در رفع این آسیب و ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه اعلام داشته و تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت. انشاء الله.

۷-  تحول در حوزه‌های علمیه به معنای آمادگی و توجه به نیازهای جهان و برنامه‌ریزی برای پاسخگو بودن به این نیازها از مباحث جدی و مهم حوزه‌های علمیه است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» بوده است از این رو لازم است حوزه‌های علمیه این مباحث پراهمیت را تا حصول نتیجه دنبال کنند.

۸- امر تبلیغ از رسالت‌های مهم روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده که امروز با هجوم شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه جهان اسلام گسترش فضاهای مجازی، توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی و اثرات مخرب آن تلاش مضاعف همه مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد، از این رو لازم می‌دانیم ضمن توجه به نیازهای جدید و شیوه‌های نوین سیاستگذاری در این عرصه که منجر به افزایش ظرفیت‌ها و هم‌گرایی و استفاده از فرصت‌های جدید می‌گردد با دقت و شتاب بیشتری همراه شود.

۹- حوزه‌های علمیه استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل ظرفیت‌ها و استعدادهای نهفته فراوانی دارند پیشینه درخشان آن‌ها، حضور عالمان فرهیخته در اعصار گذشته و معاصر حکایت از آن دارد که می‌توان فردایی روشن‌تر و درخشان‌تر را برای آنها رقم زد واین مسئله جز با حضور فضلاء و بزرگان حوزه‌های علمیه و هجرت به سوی این استان‌ها و تقویت بنیه علمی و عملی این استان‌ها میسور نخواهد بود.

۱۰- اربعین حسینی بزرگترین تجمع و راهپیمایی آزادی خواهان و ره پویان طریق حسینی در طول تاریخ بویژه تاریخ معاصر است. گرامیداشت این یوم الله عظیم و هرچه باشکوه‌تر برگزار نمودن آن رسالت دائمی همه مومنین و علاقه مندان به ساحت قدسی آن حضرت است ونقش موثری در خنثی نمودن توطئه های استکبار جهانی و ایادی تکفیری آن ها ونمایش وحدت مسلمانان دارد. لذا بر مسئولین دوکشور عراق وایران فرض است که با ارائه تسهیلات رایگان ومناسب همگام با مردم، زمینه حضور خیل مشتاقان را در این میعادگاه یاران حسینی فراهم سازند و از تحمیل هزینه های سنگینی به زائرین اربعین خود‌ خودداری نمایند.

در خاتمه از همه دست‌اندرکاران این اجلاسیه باشکوه بویژه میزبان محترم نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم‌، ‌اعضای محترم جامعه مدرسین، علمای محترم بلاد حاضر خاصه نمایندگان محترم ولی فقیه استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل و نیز مسئولین محترم استان وقوای انتظامی و نظامی کمال سپاسگذاری و امتنان داریم و برای ظهور موفور‌السرور حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء دعا می‌کنیم.

سید هاشم حسینی بوشهری
نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۲۷ مهر ۱۳۹۶
۲۸ محرم الحرام ۱۴۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *