خبرروز ۱۳۹۶/۰۷/۲۲

  • در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت صورت گرفت: قدردانی مراجع عظام تقلید از برگزاری عزتمندانه مراسم با شکوه حج
  • حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی ترامپ: ملت ایران در برابر دیکتاتوری‌آمریکا سر خم نمی‌کند
  • آیت‌الله خاتمی: مذاکره کنندگان ایران قصد خدمت داشتند اما آمریکا به برجام پایبند نبود
  • آیت‌الله حسینی بوشهری مطرح کرد: تبلیغ وسیع شیعه‌هراسی و دین‌هراسی توسط دشمنان
  • آیت‌الله فاضل لنکرنی: شهادت و ایثار شهید حججی جان تازه‌ای بر کالبد انقلاب اسلامی دمید
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: تربیت نسل آینده رسالت سنگین خانواده و مدرسه و مسجد است

** جام جم ۹۶/۷/۲۲
*  درخواست دولت آمریکا برای تمدید مهلت افشای جزئیات قرارداد بوئینگ و ایران ایر
دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از یک دادگاه فدرال در شیکاگو خواسته است مهلت دو ماهه افشای جزئیات قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و ایران ایر را تمدید کند.
بوئینگ در دفاع از قرارداد خود با ایران‌ایر گفته است که افشای جزئیات آن می‌تواند بر سیاست خارجی ‌آمریکا در قبال ایران از طریق مانع‌تراشی برای یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های توافق بین‌المللی هسته‌ای و بعلاوه تضعیف جایگاه آن در بازار تاثیر گذارد.
*  همکاری ایران و سوریه در تولید آثار نمایشی فاخر
رئیس رسانه ملی در صدر هیاتی، بامداد روز جمعه وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال وزیر اطلاع‌رسانی این کشور و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه قرار گرفت. دکتر علی‌عسکری در این سفر ضمن دیدار با مقامات فرهنگی و رسانه‌ای سوریه بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه برنامه‌های نمایشی تاکید و تصریح کرد: روحیه مقاومت و ایستادگی که در میان مردم هر دو کشور از ویژگی‌های بارز است می‌تواند مبنای کارهای موثر رسانه‌ای باشد.
** همشهری ۹۶/۷/۲۲
*  اعزام ناوهای ایران به روسیه
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش از اعزام ناوگروه کشورمان متشکل از ناوشکن دماوند و ناو موشک‌انداز پیکان به بندر مخاچ قلعه روسیه خبر داد. وی گفت: هر کسی به منطقه ما ورود کند، حرکاتش رصد می‌شود و ما اجازه نمی‌دهیم به آب‌های سرزمینی و منطقه نظارت ایران نزدیک شوند.
*  پوتین ۱۰ آبان به ایران می‌آید
کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اول ماه نوامبر (۱۰ آبان ماه) به ایران سفر می‌کند. یوری اوشاکوف دستیار ارشد سیاست خارجی کاخ کرملین اعلام کرده که رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه با روسای جمهور ایران و آذربایجان به تهران سفر می‌کند. نخستین نشست سه جانبه این ۳ کشور در آگوست ۲۰۱۶ در باکو برگزار می‌شود.
** کیهان ۹۶/۷/۲۲
*  ملت ایران در برابر دیکتاتوری آمریکا سر خم نمی‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی ترامپ:
– صحبت‌های آقای ترامپ که در آن سیاست‌های آمریکا درباره ایران تبیین شد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
– چطور رئیس جمهوری اسم خلیج معروف، تاریخی و جهانی را یاد نگرفته است، همان خلیج فارسی را که متاسفانه ناوگان‌های آمریکایی بی‌جهت و مداوم در این منطقه رفت و آمد می‌کنند؟
– فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما برای دفاع از این موضوع یعنی دفاع برای ما همیشه مهم بوده است و امروز مهم‌ترین است.
– ملت ایران در برابر دیکتاتوری آمریکا سر خم نمی‌کند.
– ما همیشه برای ساخت سلاح‌هایی که مورد نیازمان است تلاش کرده‌ایم و از این به بعد تلاش مضاعف‌تری انجام می‌دهیم.
– آمریکا حامی رژیمی است که در منطقه علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان و دیگر کشورهای منطقه ظلم کرده و ظلم می‌کند، اما نسبت به سپاه که با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کند و هیچ گاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده، لحن بی‌ادبانه به کار می‌گیرد.
*  ترامپ برجام را حفظ کرد
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره استراتژی خود علیه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.
وی گفت: دستور دادم تا بازبینی راهبردی را درباره ایران انجام دهند. این بازبینی کامل است و من راهبرد خودمان را به همراه چند گامی که باید برداشته شوند را اعلام می‌کنم.
ترامپ همچنین گفت به وزارت دارایی آمریکا اجازه می‌دهد که کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کند. وی در خصوص تایید پایبندی ایران به برجام گفت: امروز اعلام می‌کنم که ما این تایید را نمی‌توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت. او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.
** شرق ۹۶/۷/۲۲
*  تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان استاندارد
ولی ملکی رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس از طرح موضوع تحقیق‌و‌تفحص از عملکرد سازمان استاندارد در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد و گفت: تخلفات اداری و وضعیت تغییرات در رده‌های شغلی مختلف این سازمان از جمله محورهای اصلی تحقیق‌و‌تفحص است.
** ایران ۹۶/۷/۲۲
*   ایران وارد تار عنکبوت امریکا نمی شود
علی لاریجانی، رئیس مجلس به‌منظور حضور و سخنرانی در صد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس عصر روز پنجشنبه راهی سن پترزبورگ روسیه شد.
رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی درباره عدم تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ گفت: ما اینگونه رفتارهای عامی و مقطعی که متأسفانه رجال سیاسی امریکا دچارش شده‌اند را در ایران نمی‌پسندیم و دلیلی نمی‌بینیم که در اینگونه رفتارها خودمان را در تار عنکبوتی آنها قرار دهیم.
لاریجانی همچنین در سخنانی در دهمین اجلاس عمومی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: راهبرد امریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن.
*  عربستان در مسائل سیاسی هم مانند حج رفتار کند
آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، ضمن غیرقابل انتظار دانستن برگزاری بدون مشکل و آبرومندانه حج امسال، تأکید کرد: تصور ما این است که دولت عربستان به این نتیجه رسیده که در پیروی از برنامه‌های امریکا در برابر ایران به جایی نمی‌رسد و باید راه دیگری را انتخاب کند و امیدواریم در مسائل سیاسی نیز شبیه حج عمل شود.
وی در دیدار حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور اختلاف میان مسلمانان را خواست امریکا دانست و افزود: امریکایی‌ها و همفکران‌شان می‌خواهند به طور دائم بین دولت‌های اسلامی اختلاف باشد تا کشورهای اسلامی تجزیه یا ویران شود لذا مسلمانان باید بیدار باشند و فریب خواسته‌های آنها را نخورند.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۷/۲۲
*  قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR نهایی شده است
تعداد هواپیماهای ‌ای تی آر براساس قرارداد با شرکت سازنده به ۲۰ فروند می‌رسد و این برنامه تا پایان سال ۲۰۱۸ محقق می‌شود
 فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” در مورد شرایط خط‌‌‌های پروازی هواپیماهای ATR تازه خریداری شده، اظهار کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده برای هواپیماهای ATR پسابرجامی، دو فروند هواپیمای ATR خریداری شده در استان هرمزگان مستقر خواهد شد.
*  ارتش در بیانیه‌ای مواضع ترامپ در مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد
ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اظهارات سخیف و نسنجیده ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در این بیانیه اهانت به سپاه پاسداران را توهین به کلیت نظام دانسته و بر اتحاد و یکپارچگی نیروهای مسلح بویژه ارتش و سپاه به عنوان ید واحده تاکید کرد.
** وطن امروز ۹۶/۷/۲۲
*  سپاه قدرتمندترین نهاد ضد‌تروریستی است
امیر سرتیپ امیر حاتمی در واکنش به مواضع و تهدیدات اخیر دولت و مقامات آمریکا، اظهار داشت: سپاه، ارتش و سایر قوای کشور، متحد و یکپارچه مقابل سیاست‌ها و اقدامات خصمانه و تنش‌آفرین دولت آمریکا ایستاده‌اند و اجازه نخواهند داد با توسعه جنگ نیابتی و تروریسم امنیت منطقه را به خطر بیندازند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان مقتدرترین و محبوب‌ترین نیروی ضد‌تروریستی منطقه یاد کرد و گفت: این نهاد انقلابی متعلق به همه ملت‌‌های منطقه است و برای صیانت از امنیت و آرامش منطقه مجاهدت‌های بی‌نظیر و فداکاری‌های درخشانی را به منصه ظهور رسانده است.
*  ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می‌شود
احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراها درباره جلسات کارگروه تقسیمات کشوری کمیسیون شوراها اظهار داشت: پس از بررسی‌های لازم در کمیسیون، این موضوع در صحن مجلس پیگیری می‌شود. وی افزود: ۴۰ نماینده به حوزه‌های مختلف نمایندگان مجلس اضافه می شوند و تنها ۷ حوزه انتخابیه است که اختلافاتی درباره اضافه شدن به تعداد نمایندگان‌شان وجود دارد که تکلیف آنها نیز مشخص می‌شود.
** جوان ۹۶/۷/۲۲
*  دست چدنی آمریکا با ترامپ آشکار شد
آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز عبادی ـ سیاسی جمعه پایتخت با بیان اینکه اوباما در ابتدای روی کار آمدن پیشنهاد مذاکره با ایران را داد تا به‌زعم خودش مشکلات فی‌مابین حل شود، اظهارداشت: عده‌ای ساده‌لوح سخنان او را باور کردند، اما با روشنگری‌های مقام معظم رهبری دروغ اوباما روشن  و معلوم شد که او دوست نیست، بلکه دست چدنی است که زیر دستکش مخملی پنهان شده است.
وی با اشاره به منتج شدن مذاکرات به برجام اظهار داشت: اندک‌اندک دستکش مخملی کنار رفت و با روی کار آمدن ترامپ دست چدنی آشکار شد. آیت‌الله موحدی کرمانی سخنان رئیس‌جمهور امریکا در سازمان ملل را شرم‌آور توصیف و تصریح کرد: این سخنان چهره واقعی امریکا را آشکار کرد و عمق دشمنی‌های مخفی شیطان بزرگ را به‌خوبی نمایان ساخت.
*  مذاکره کنندگان ایران قصد خدمت داشتند اما آمریکا به برجام پایبند نبود
آیت‌الله سید احمد خاتمی پنج‌شنبه شب در یادواره شهدای روستای هنجروئیه و هشت شهید گمنام مسجد ابوالفضل(ع) با اشاره به مسئله برجام اظهار کرد: ما همه قراردادهای برجام را عمل کردیم اما آمریکا به یک بند قرارداد هم عمل نکرد، در طول این چند سال قصه برجام را خیلی‌ها بزک کردند اما امروز همان بزک کنندگان اعتراف دارند آمریکا عهد شکنی کرده است.
وی افزود: قرار بود دیگر تحریمی نباشد اما تحریم پشت سر تحریم و من معتقدم مسئولان مذاکره کننده ایرانی قصد خدمت داشتند و نباید تندروی داشت اما آمریکای جنایتکار خیانت بزرگی مرتکب شد و پایبند به قرارداد نبود. وی بیان کرد: رئیس جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا یک ماه است که می‌گوید ما تصمیم خودمان را خواهیم گرفت در رابطه با برجام و چنین و چنان می‌کنیم که یکی تروریستی اعلام کردن سپاه است، چرا که آمریکا از اقتدار سپاه پاسداران در هراس است که این افتخار سپاه است که استخوان در گلو و خار در چشم آمریکا شده است.
** آفتاب یزد ۹۶/۷/۲۲
*  پای دشمنی را که وارد مراکز نظامی ایران شود خرد می‌کنیم
عبدالله عراقی، جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه در یادواره شهدای کارمند استان قزوین، با بیان اینکه اجازه بازدید دشمنان نظام از مراکز نظامی را نمی‌دهیم، اظهار کرد: پای دشمنی را که بخواهد وارد مراکز نظامی ایران شود خرد می‌کنیم. وی افزود: ملت هیچ گاه اجازه تعدی به تمامیت ارضی این کشور را نداده و با تمام قدرت بر روی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده و خواهند ایستاد.
** رسالت ۹۶/۷/۲۲
*  دست از مبارزه با استکبار جهانی برنمی‌داریم
آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی در پیامی به مناسبت خاکسپاری تعدادی از شهدای گمنام در مدرسه علمیه معصومیه گفت: ای مردم مسلمان و متعهد ایران و ای مسلمانان کل جهان، ما برای این منظور به پا خاستیم و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتیم که در مسیر جهاد فی سبیل الله رسالت خود را انجام بدهیم.
رسالت ما این بود که ارزش‌های اسلامی را حفظ کنیم و تابناک‌تر بسازیم. هیمنه و قدرت استکبار جهانی را در هم بشکنیم و گردوغبار ذلت و سرشکستگی را که در دوره طاغوت گریبان گیر ملت شده بود از چهره آن‌ها با خون خود بشوییم و به‌ جای آن افتخار و عظمت و سربلندی را برای جامعه اسلامی خود فراهم بسازیم. پیام ما این است که دست از مبارزه با استکبار نخواهیم کشید و دفاع از مظلوم را تکلیف می‌دانیم. ما در ادای تکلیف و عمل به دستورات اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسیم.
*  حفظ عزت نظام در گرو ایستادگی مقابل دشمن است
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: حفظ عزت نظام در گرو ایستادگی مقابل دشمن است.
آیت‌الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن خود خاطرنشان کرد: عزت اسلام مرهون همین ایستادگی ها در برابر دشمنان است؛ پیامبر(ص) در طول ۱۰ سال ۸۴ جنگ را با کفار و یهودیان پشت سر گذاشتند ولی حتی یک مرتبه هم تسلیم نشدند و به لطف خداوند همه جنگ‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشتند.
*  مردم به واسطه تورم و بیکاری دوران سختی را می‌گذرانند
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار شهردار و مدیران شهر قم، با اشاره به وجود برخی مشکلات رکود، گرانی و… در کشور بیان کرد: در شرایط فعلی به واسطه تورم، بیکاری و… دوران سختی به مردم می‌گذرد و علی‌رغم تلاش‌های دولت، امکانات در حدی نیست که پاسخگوی تمام نیازهای مردم باشد. وی با توصیه به صبر برای حل شدن مشکلات فعلی کشور خاطرنشان کرد: البته مردم نیازی به توصیه ندارند و همواره خودشان در راستای رفع مشکلات تلاش می‌کنند.
*  تبلیغ وسیع شیعه‌هراسی و دین‌هراسی توسط دشمنان
آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در یادواره شهدای روحانی استان مازندران با اعلام اینکه فضای جامعه ما باید از هر نظر آماده پاسخگویی به تهدیدات دشمن باشد، مطرح کرد: امروز نیاز داریم فضای جامعه از شرایطی که دشمنان ایجاد کردند دور باشد. وی اظهار داشت: برخی‌ افراد کعبه آمال کشور را در ارتباط با غرب می‌دانند، اما آنها بدانند اگر دست آنها به کشور ما برسد از هیچ عداوتی علیه ما کوتاهی نمی‌کنند، دشمن‌شناسی امروز بسیار مهم است، دشمن تبلیغ ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی و اسلام‌هراسی را به صورت ویژه در برنامه کاری خویش دارد.
** مردم سالاری ۹۶/۷/۲۲
*  خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو
آمریکا در اعتراض به آنچه جانبداری ضداسرائیلی خواند، از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، خارج شده است. اسرائیل نیز کمی پس از اعلام این تصمیم آمریکا، گفت از یونسکو خارج می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، گفته است تصمیم آمریکا شجاعانه و اخلاقی بوده است. اسرائیل در چند سال اخیر یونسکو را متهم کرده است که هویت یهودی مناطقی مثل بیت‌المقدس و الخلیل را نادیده می‌گیرد.
*  نامه مهم سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار سلیمانی به حید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر العباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی
روزنامه الاخبار لبنان مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌عی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نامه‌ای از طرف جمهوری اسلامی‌ ایران به حید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر العباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، نخست وزیر عراق توسط سرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار قاسم سلیمانی، فرماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه نیروی قد‌‌‌‌‌‌‌‌‌س سپاه، ارسال شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است.
د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این نامه آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که جمهوری اسلامی‌ ایران از تلاش‌های ارزشمند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر العباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یریت بحران میان بغد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اربیل تشکر می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. همچنین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این نامه آمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که جمهوری اسلامی‌ایران آماد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه حمایت از بغد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مقابله با بحران اربیل و ارائه پوشش سیاسی است.
** آرمان ۹۶/۷/۲۲
*  برای نشست ۳جانبه تهران آماده می‌شویم
سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد که ما در حال آماده‌سازی برای نشست سه‌جانبه تهران هستیم. دمیتری پسکوف اعلام کرد که ما در حال آماده‌سازی برای نشست سه‌جانبه روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ایران در تهران هستیم و موعد این نشست به‌زودی اعلام خواهد شد
 محمدرضا نجفی، مدیر واحد مطبوعاتی سفارت ایران در باکو تاکید کرد که برای برگزاری نشست سه‌جانبه روسیه، آذربایجان و ایران در مورد مسائل منطقه در یکم نوامبر در تهران برنامه‌ریزی می‌شود.
*  دچار خطای محاسبتی شوید شناسنامه سیاسی‌تان باطل خواهد شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: امروز ارتش ‌جمهوری اسلامی با تقویت بنیه دفاعی، بصیرتی و انقلابی‌گری خود در کنار سایر نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه قدرتمند تبدیل به قدرت بازدارنده‌ای شده که هرگونه ابتکار عمل را از دشمنان گرفته و اگر دشمنان دچار خطای محاسباتی شده یا دست به اقدام نابخردانه‌ای بزنند، شناسنامه سیاسی‌شان برای همیشه باطل خواهد شد و حتی فرصت گرفتن شناسنامه سیاسی المثنی هم از آنها گرفته خواهد شد.
** فرهیختگان ۹۶/۷/۲۲
*  تجزیه کشورهای عربی به نفع اسرائیل است
عمار حکیم، رئیس تحالف ملی عراق گفت: تجزیه کشورهای عربی و اسلامی و منازعات مسلحانه داخلی در این کشورها صرفا به نفع اسرائیل است. دولت عراق خردمندانه و با آرامش و در عین حال با قاطعیتی مبتنی بر قانون اساسی، با بحران همه پرسی تعامل خواهد کرد.
** قدس ۹۶/۷/۲۲
*  حج امسال موجب عزت شیعه بود
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، عقانیت را لازمه مدیریت امر حج دانست و بیان داشت اشخاصی که در برنامه‌ریزی این امر مهم نقش دارند باید عقلانیت را در پیش بگیرند تا مثل امسال حجّی با شکوه و آرام و مورد رضایت همگان داشته باشیم و ان‌شاءالله بتوانیم از آثار معنوی حضور در حرمین شریفین،‌مکه معظمه و مدینه منوره و قبرستان بقیع بهره‌مند شویم.
*  اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام) اساس اتحاد جامعه اسلامی هستند
آیت‌الله محسن اراکی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به ۱۹ مهرماه سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب به فرمان رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم‌السلام) وحدت بین جامعه اسلامی و مومنان نشانه رحمت الهی و نشانه محبت خدای متعال به جمع مومنان است. دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: در آستانه اربعین حسینی و راهپیمایی عظیم ده ها میلیونی بی‌سابقه در تاریخ بشر هستیم.
** اعتماد ۹۶/۷/۲۲
*  ۳۱ هزارتن گندم دوروم برای نخستین‌بار به ایتالیا صادر شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای نخستین‌بار در کشور ۳۱ هزار تن گندم دوروم با کیفیت، به کشور ایتالیا که مهد پاستای جهان است، صادر شد.
یزدان سیف با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال ۱۲۰ هزارتن آرد از ایران به کشورهای منطقه و اروپا صادر شده است، افزود: سال گذشته در مجموع میزان آرد صادراتی از کشور ۲۷ هزار تن بوده است.
*  باید جلوی حمایت از استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی گرفته‌شود
علیرضا جهانگیری، سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه گفت: «در شرایطی که دولت سوریه با وجود وضعیت دشوار در این کشور به همکاری خود با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه داده است، تروریست‌ها و از جمله داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند».
وی افزود: «همه کشورها باید از هرگونه حمایت از فعالیت‌های تروریستی اجتناب کرده و عاملان حملات شیمیایی و کشورهایی که از تروریست‌های عامل حملات شیمیایی حمایت می‌کنند، باید پاسخگوی رفتار و عواقب سیاست‌های خود باشند.»

** صبح نو ۹۶/۷/۲۲
*  ترامپ در برجام هیچ اختیاری ندارد
فدریکا موگرینی مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اظهارات ترامپ علیه برجام، نشستی خبری ترتیب داد و عنوان کرد که برجام یک توافق چندجانبه و ضامن این است که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً روی مسائل صلح‌آمیز متمرکز باشد.
وی افزود: در اروپا و به عنوان جامعه بین الملل نمی‌توانیم توافقی را زیر پا بگذاریم که مؤثر بوده است. آژانس ۸ بار اعلام کرده ایران تعهداتش را عمل کرده است و هیچ تخطی از تعهدات دیده نشد.  رییس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد، ‌ولی لغو برجام از اختیاراتش نیست.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
برخی در داخل کشور به دنبال تعطیلی حج بودند
تسنیم/ آیت‌الله سبحانی در دیدار با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین قاضی عسگر که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: اگر تلاش‌های مجموعه سازمان حج و زیارت نبود حج امسال تعطیل می‌شد، چراکه برخی عناصر داخلی درصدد تعطیلی حج بودند که اگر موفق به تعطیلی امسال حج می‌شدند مطمئناً تا چند سال آینده مراسم حج برگزار نمی‌شد. وی  خاطرنشان کرد: ایران باید در هر شرایط ممکن روابط خود را با عربستان سعودی نیز حسنه کند، چراکه مراودات مذهبی بین این دو کشور فراوان است و نباید روابط خاص سیاسی خدشه‌ای بر آن وارد سازد.
شهادت و ایثار شهید حججی، جان تازه‌ای بر کالبد انقلاب اسلامی دمید
ایسنا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار با خانواده شهید حججی گفت: شهادت این شهید بزرگوار تاثیر بسیار شگرفی درهمه پیروان انقلاب گذاشت و ما را مصمم تر به خدمت به این انقلاب نموده است. وی  بابیان اینکه شهادت و ایثار شهید حججی، جان تازه‌ای بر کالبد انقلاب اسلامی و ملت ایران دمید افزود: یاد این شهید تا قیامت باقی و جاودان است ایشان افتخاری بزرگ برای انقلاب و شهیدان می‌باشد.
حوزه و روحانیت پیوندی دیرینه با انقلاب اسلامی دارند
ایسنا/ آیت‌الله اعرافی در آئین خاکسپاری شهدای گمنام در مدرسه معصومیه قم گفت: حوزه و روحانیت پیوندی دیرینه با آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند. وی افزود: امروز طلاب و فضلای حوزه در این جا گرد آمده‌اند تا با شهدای سرافراز انقلاب تجدید میثاق نمایند. مدیر حوزه‌های علمیه کشور، خاطرنشان کرد: آنانی که تصور می‌کنند انقلاب اسلامی با مرور زمان پیر و فرسوده می‌شود باید بدانند که امواج انقلاب اسلامی همواره پاینده و ماندگار است.
تربیت نسل آینده رسالت سنگین خانواده، مدرسه و مسجد است
رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌خراسانی اظهار داشت: با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه و ملت‌مان، مثلت مقدس خانواده، مدرسه و مسجد در تعلیم و تربیت فرزندان و نسل جوان و نوجوان کشورمان در حقیقت یک نقش اساسی و بنیادی است. عضو جامعه مدرسین درباره اهمیت نسل آینده کشور گفت: این سه محیط و مرکز برای تعلیم و تربیت فرزندانمان همسو، هماهنگ و مرتبط با هم باشند و میزان موفقیت در به انجام رساندن رسالت سنگین ساختن نسل جوان بسیار بالا خواهد بود.
قرارداد بوئینگ و ایران ایر به قوت خود باقی است
مهر/ به رغم کارشکنی و بدعهدی مقامات واشنگتن در اجرای توافق هسته‌ای ایران (برجام)، قرارداد شرکت بوئینگ برای فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) به قوت خود باقی است. شرکت بوئینگ روز جمعه اعلام کرد: «ما در تمام معاملات خود با خطوط هوایی ایران از سیاست و خط مشی دولت آمریکا پیروی می‌کنیم».
 ظریف به موگرینی نامه نوشت
 ایسنا/ وزیر خارجه کشورمان در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت خروج آمریکا ایران نمی‌تواند به صورت یک طرفه به اجرای برجام ادامه دهد.
ظریف افزود: من معتقدم که موضع برد ـ برد که برجام بر اساس آن نهاده شده است، می‌تواند به عنوان یک مثال خوب برای حل مناقشات و بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به خصوص در خاورمیانه باشد.
 واکنش جان کری به اظهارات ترامپ
فارس/ وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» اعلام کرد: «تصمیم امروز رئیس‌جمهور ترامپ، خطرناک است. او یک بحران بین‌المللی ایجاد کرده است. این اقدام، منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان نزدیک ما را نادیده می‌گیرد.»
جان کری، اضافه کرده است: «من عمیقاً امیدوارم که شش امضاکننده دیگر صرفنظر از اتهامات نادرست، و اقدامات تحریک‌آمیز مطرح‌شده توسط ترامپ به دنیا، رفتار مسئولانه را نشان خواهند داد و به این توافق هسته‌ای پایبند بمانند.»
تکذیب دیدار وزیر خارجه ایران و آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اخبار منتشره از قول وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه وی استراتژی جدید آمریکا را به وزیر امور خارجه ایران اطلاع داده است، اظهار داشت: آنچه آقای تیلرسون می‌گویند مربوط به سخنرانی و اعلام مواضع شان در نشست وزرای امور خارجه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و جز آن هیچ دیدار و گفتگوی دیگری میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا وجود نداشته است.
آمانو: ایران به تعهداتش پایبند بوده است
مهر/ آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی در واکنش به سخنان «دونالد ترامپ» در مورد ایران و برجام، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند بوده است. وی گفت: در حال حاضر مستحکم‌ترین نظام بازرسی‌های هسته‌ای جهان در مورد ایران اجرا می‌شود.
آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست تحریمها قرار داد
مهر/ وزارت دارایی آمریکا، اعلام کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تحریم‌های جدید خود قرار داده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود در خصوص استراتژی جدید دولت امریکا در خصوص ایران به وزارت دارایی این کشور دستور تحریمهای جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را داده بود.
فرانسه، آلمان و انگلیس از برجام حمایت کردند
تسنیم/ به دنبال سخنرانی جنجالی ترامپ علیه ایران و توافق هسته‌ای فرانسه، آلمان، بریتانیا در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که حفظ برجام در راستای منافع ملی مشترک این کشورهاست. در این بیانیه آمده است: ما نگران عواقب آن هستیم. همچنین وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جلسه‌ای درباره  توافق هسته‌ای گفت وگو خواهند کرد.
سخنرانی ترامپ درباره ایران اشتباهی تاریخی بود
تسنیم/ «ناتالی گوله»، سناتور فرانسوی و دبیر کمیسیون مالی سنای فرانسه در خصوص سخنرانی رئیس جمهور آمریکا درباره ایران گفت: این یک اشتباه تاریخی هست. من مطمئن هستم که فرانسه مسیر آمریکا را نخواهد پیمود.
ارتقاء توان دفاعی  ایران ادامه خواهد یافت
باشگاه خبرنگاران/ سردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به اظهارات وقیحانه ترامپ گفت: از زبان نیروهای مسلح و آحاد مردم بصیر ایران اسلامی به دولت فاسد و شرور آمریکا می‌گوییم که ارتقاء توان دفاعی کشور برای مقابله با رژیم فاسد آمریکا مسیر توسعه بی وقفه خود را با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهد داد و نیز لحظه‌ای در دفاع از مظلومان در جای جای جغرافیای جهان ولو در ایالات متحده آمریکا و به خصوص مردم مظلوم منطقه غرب آسیا دریغ نخواهیم کرد.
ارتباط فرهنگ و هنر با فلسفه تقویت شود
حوزه/ دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فلسفه و حکمت اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند امتداد یابد، «طرح واره» و پیش نویس اولیه‌ای را در این زمینه ارائه کرد تا مجموعه‌های مربوطه نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.
 فیگارو: مکرون به ایران سفر می‌کند
ایرنا/ تارنمای پرشمارگان‌ترین روزنامه فرانسه اعلام کرد: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ‘قصد دارد’ به تهران سفر کند. این نخستین سفر یک رئیس جمهوری فرانسه به ایران ازسال ۱۳۵۰ خواهد بود. فیگارو یادآوری می‌کند: این دو رئیس جمهوری بعد از ظهر جمعه تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند و در آن امانوئل مکرون بر ‘پایبندی فرانسه’ به توافق هسته‌ای ایران که دونالد ترامپ روز جمعه تصمیم گرفت آن را رد کند، تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *