طلیعه ۱۳۳۸ – ۹۶۰۷۲۰

این روزها به‌واسطه اظهارات ضد برجامی مقامات آمریکایی و دور جدید اتهام زنی‌های آنها علیه ایران، برخی گمانه زنی‌ها حکایت از اقدام احتمالی رییس جمهور آمریکا در تایید نکردن پایبندی ایران به روح برجام در راستای اجرای قانون کورکر- کاردین دارد .

حدود دو سال و نیم قبل یعنی در فروردین سال ۹۴ و درست سه ماه قبل از توافق وین، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که براساس نام طراحان اصلی آن، به قانون کورکر- کاردین موسوم است. بر اساس این قانون، رییس جمهور آمریکا ملزم شده که هر نود روز گزارشی از پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، ارائه کند.۲۵ مهرماه، سومین گزارش نود روزه رییس جمهور آمریکا ارائه خواهد شد و اگر ترامپ، پایبندی ایران به تعهداتش را تایید نکند، موضوع به کنگره ارجاع داده می‌شود و کنگره می‌تواند درباره بازگرداندن تحریم‌ها و حتی اعمال تحریم‌های جدید تصمیم بگیرد.

همچنین در سوم مرداد ماه امسال، کنگره آمریکا قانونی موسوم به «کاتسا» را تصویب کرد که دربردارنده تحریم‌هایی برضد ایران، روسیه و کره شمالی است. از این قانون به عنوان مادر تحریم‌ها نیز یاد شده است. حال گذشته از این که اساسا تصویب کاتسا، نقض برجام است اما این قانون، دست رییس جمهور آمریکا را برای دور زدن برجام و بازگرداندن تحریم‌هایی که بواسطه برجام تعلیق شده بودند، به بهانه‌های دیگر، باز می‌کند. ضمن آن که به رییس جمهور آمریکا اجازه تحریم‌های جدید را نیز می‌دهد.

اینک برخی تحلیلگران بر این باورند که ترامپ درصدد است تا بر اساس قانون کورکر- کاردین، پایبندی ایران به روح برجام را تایید نکند و موضوع را به کنگره ارجاع دهد تا کنگره درباره بازگرداندن تحریم‌ها و حتی اعمال تحریم‌های جدید تصمیم بگیرد. در همین راستا و با توجه به قانون کاتسا آمریکا در صدد است تا سپاه پاسداران را هم در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند .

اقدام احتمالی آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، نه ‌تنها نشانه رفتن اقتدار، امنیت و منافع آحاد مردم ایران است بلکه به چالش کشیدن امنیت منطقه است. ترامپ نباید فراموش کند که اگر دلاوری‌های سپاه در سوریه و عراق نبود اکنون تروریست‌ها در این دو کشور حکومت می‌کردند؛ البته برای افکار عمومی کاملا روشن است که ژست مبارزه با تروریست و داعش از سوی سردمداران آمریکا به ویژه آقای ترامپ فریبکاری است.

نتیجه آنکه اکنون در شرایطی که آمریکا در منطقه شکست خورده و نقشه هایش نقش برآب شده است، می‌خواهد با ابزارهایی همچون قانون کاتسا و قانون کورکر-کاردین و حتی با استفاده از خودِ برجام، شکستهای خود را جبران کند و به عبارتی برجام را عامل فشار برای دستیابی به خواسته‌های فرابرجامی خود قرار دهد. حال سوال این است که پاسخ و واکنش جمهوری اسلامی ایران و مسئولان کشور به سناریوهای احتمالی، چگونه باید باشد؟ هفته‌های آینده، آزمون جنگ اراده و اقتدار است، آزمونی که مسئولان نظام و ملت مقتدر ایران، همچون گذشته سربلند و مقتدر از آن بیرون می‌آیند. انشاءالله تعالی. (خ-۱۳۳۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *