خبرروز ۱۳۹۶/۰۷/۱۵

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: وزارت خارجه از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکل میانمار استفاده کند
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: باید در برابر ‌طرح استکباری تجزیه عراق ایستاد
  • آیت‌الله خاتمی: برخورد با مفسدان راز هجمه به رئیس قوه قضائیه
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: رهبران اقلیم می خواهند کردها را در باتلاق فرو ببرند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: باید مقابل هرگونه اهانت و حمله به دین بایستیم
  • آیت‌الله علیدوست: رسانه‌ها برای تحقق ‌اقتصاد مقاومتی از مسئولان مطالبه‌گری کنند

** جام جم ۹۶/۷/۱۵
*  محکومیت حوادث تروریستی اخیر در بلوچستان پاکستان از سوی ایران
بهرام قاسمی، انفجار انتحاری تروریستی در یکی از مراکز شیعیان ایالت بلوچستان پاکستان که ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت را بشدت محکوم و با دولت و ملت پاکستان و خانواده قربانیان این فاجعه خونبار ابراز همدردی کرد. این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: این گونه حملات کور و ناجوانمردانه به منظور ایجاد ناامنی در پاکستان و دامن زدن به فتنه و درگیری‌ها مذهبی صورت می‌گیرد که لزوم هوشیاری و حفظ آرامش و وحدت دولت و ملت پاکستان را برای تداوم مبارزه با ترور و ریشه کنی خشونت در این کشور طلب می‌کند.»
*  محدودیت جدیدی برای سران فتنه اعمال نشده است
در پی انتشار ادعایی درباره ایجاد محدودیت‌های جدید برای یکی از فعالان فتنه، یک منبع آگاه این خبر را تکذیب کرد. این منبع آگاه خاطر نشان کرد: محدودیت‌ جدیدی در مورد وی اعمال نشده است و کماکان بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی اقدام می‌شود.
همچنین دادستان ویژه روحانیت استان تهران گفت که هیچ محدودیت جدیدی علیه رئیس دولت اصلاحات اعمال نشده است.
** همشهری ۹۶/۷/۱۵
*  همایش آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و ۸ سال دفاع مقدس
همایش ملی «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ۸ سال دفاع مقدس»، با سخنرانی علی اکبر ناطق نوری و محمد جواد ظریف فردا در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
از دیگر سخنرانان و میهمانان این همایش می‌توان به محمد فروزنده، مهندس محسن هاشمی و سردار حسین علایی اشاره کرد.
*  واکنش معاون اول به بازداشت برادر
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره بازداشت برادرش مهدی جهانگیری نوشت: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم. البته وی هیچ گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مسئله قابل پیش بینی بوده و باید صبر کرد. امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با مفاسد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود.»
مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران است.
** کیهان ۹۶/۷/۱۵
*  افزایش ظرفیت‌های دفاعی متناسب با تهدیدات پیش‌رو
امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح پنجشنبه در جمع کارکنان ستاد آجا با ابراز اینکه «دشمنی دشمنان با ما تمام نشده است»، گفت: امروز دشمن در حوزه جنگ نرم و نیمه‌سخت مقابل ما ایستاده است و ما باید متناسب با تهدیدات ظرفیت‌های دفاعی خود را بالا ببریم.
** شرق ۹۶/۷/۱۵
*  استیضاح وزیر جهاد کشاورزی کلید خورد
طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی درحالی‌که وی برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی دامداری شهر کلرمون فران فرانسه به این کشور سفر کرده است، در مجلس کلید خورد. محمود حجتی با ١۵ محور به مجلس فراخوانده شده است. معترضان به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی معتقدند وی در انتصابات سیاسی‌کاری می‌کند.
*  پس‌گرفتن «نشان آزادی» از سوچی
شورای شهر آکسفورد در واکنش به مواضع آنگ سان سوچی در قبال اقلیت مسلمانان روهینگیا، نشان آزادی آکسفورد را از او پس می‌گیرد.
شورای شهر آکسفورد اعلام کرد: در نامه‌ای به آنگ سان سوچی از او خواسته بود «هر کاری که می‌تواند برای توقف پاک‌سازی قومی در کشور خود انجام دهد» اما او جوابی به این نامه نداده است.»
** ایران ۹۶/۷/۱۵
*  هیأت «اندیشه‌ ورز» خبرگان رهبری جایگزین مجمع تشخیص مصلحت نمی‌شود
عباسعلی کدخدایی گفت: هیأت اندیشه‌ ورز جایگزین مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هم‌عرض آن نخواهد بود. قطعاً یک نهاد مستقلی در داخل مجلس خبرگان رهبری خواهد شد که بتواند وظیفه مطالبه‌گری را انجام دهد. رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تشکیل هیأت اندیشه‌ ورز گفت: در اولویت‌بندی مباحث در هیأت اندیشه‌ ورز، مسائل ساده و جزئی اجرایی جایی نخواهد داشت.
*  تصویب ۴/۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جدید
سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران از تصویب ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در جلسه اخیر هیأت سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد. در جلسه اخیر هیأت سرمایه‌گذاری خارجی در مجموع با انجام ۲۵ طرح شامل ۷ طرح جدید و ۱۹ مورد مرتبط با طرح‌های فرعی سرمایه‌گذاری موافقت شد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۷/۱۵
*  آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای شیطنت می‌کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها با وجود ناکامی در اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران پس از انقلاب اسلامی هنوز به کینه‌ورزی خود ادامه می‌دهند و در مسأله هسته‌ای شیطنت می‌کنند.
علی لاریجانی در سومین روز سفر خود به استان فارس در یادواره شهدای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان مرودشت افزود: با وجود اوضاع آشفته منطقه، کسی جرأت نمی‌کند علیه ایران اسلامی حرف بزند چون آن‌ها این موضوع را آزموده‌اند که شرق و غرب با هم متحد شدند اما نتوانستند ایران را شکست دهند.
وی یادآوری کرد: استقامت و روحیه مجاهدت در مردم باعث بازدارندگی حمله دشمنان شده است.
*  آیت‌الله العظمی سیستانی آزادی «حویجه« را تبریک گفت
آیت الله العظمی سیستانی ضمن تبریک آزادی حویجه ابراز امیدواری کرد که بقیه مناطق عراق نیز هرچه سریع‌تر از دست داعش آزاد شوند.
عبدالمهدی الکربلائی، نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفت: ما به نیروهای مسلح عراق پیروزی‌های اخیر در آزادی حویجه و روستاهای اطراف آن از وجود تروریست‌ها را تبریک می‌گوییم و امیدواریم که هرچه سریع‌تر بقیه مناطق نیز آزاد شوند.
** وطن امروز ۹۶/۷/۱۵
*  طالبانی با تجزیه عراق مخالف بود
علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پی درگذشت جلال طالبانی پیام تسلیتی منتشر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: باید تصریح کرد ایشان با هرگونه اقدام تفرقه‌افکنانه، تجزیه‌طلبانه و در راستای منافع شخصی که می‌توانست یکپارچگی و جایگاه عراق متحد را به‌خطر بیندازد و تضعیف کشوری مهم در منطقه را به دنبال داشته باشد مخالف بود.
*  استان کرکوک تحت کنترل حشدالشعبی
نیروهای عراقی با پیشاهنگی حشدالشعبی پس از آزادسازی شهر راهبردی الحویجه به عنوان مهم‌ترین پایگاه تروریست‌های داعش در استان کرکوک، در حال تثبیت کامل مواضع خود در این استان هستند. این نیروها ظرف کمتر از ۱۰ روز ۸۰ درصد اراضی این استان را پاکسازی کرده‌اند و در آینده نزدیک نیز تکلیف شهرهای بزرگ آن نظیر کرکوک را که پس از خروج داعش به دست پیشمرگ‌های مافیای بارزانی افتاده‌، روشن خواهند کرد.
** جوان ۹۶/۷/۱۵
*  برخورد با مفسدان، راز هجمه به رئیس قوه قضائیه
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران در خصوص هجمه به رئیس قوه قضائیه گفت: از اول انقلاب، نظام و انقلاب هدف بوده است و از جمله روش‌هایشان تخریب مسئولان عالی رتبه نظام بود. یادمان نرفته است تخریبی که از شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی داشتند؛ آن روزها به ترور سخت افزاری و فیزیکی روی آوردند.
 الان روش عوض شده و وارد ترور نرم‌افزاری و تخریب شخصیت این رئیس مجتهد قوه قضائیه شده‌اند. خاتمی افزود: ریشه‌اش روشن است؛ قوه قضائیه عزم خود را جزم کرده است با مفسدان اقتصادی قاطع برخورد کند؛ رئیس قوه قضائیه محکم در برابر فتنه‌گران ایستاده است و این هم هزینه‌اش است و بحمدالله خودشان هم متوجه هستند که با این ترفندها می‌خواهند آنها را از هدف والایشان بازدارند که نخواهند توانست.
*  رهبران اقلیم می خواهند کردها را در باتلاق فرو ببرند
آیت‌الله حسینی بوشهری، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه قم به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که این همه پرسی خیانت به منطقه و تهدید آینده بود، به روشنی دست آمریکا و اسرائیل دراین برنامه دیده می‌شود و اگر چراغ سبز صهیونیست‌ها نبود این اتفاق نمی‌افتاد. وی ادامه داد: به شدت این حرکت آمریکایی صهیونیستی را محکوم می‌کنیم، نمی‌خواهیم کمترین آسیبی به کردهای همسایه ایران وارد شود اما رهبران این منطقه با همدستی با دشمنان می‌خواهند مردم را در باتلاق گرفتار کنند، موضوع تنها به اقلیم کردستان ختم نمی‌شود و نقشه راه آنان تجزیه در منطقه است و کشورهای منطقه باید با جدیت در برابر توطئه دشمن ایستادگی کنند.
** آفتاب یزد ۹۶/۷/۱۵
*  دیدار بروجردی با بشار اسد
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیئت همراهش در جریان سفر به دمشق با رئیس جمهور سوریه دیدار و رایزنی کردند.
در این ملاقات دو طرف به بررسی آخرین وضعیت جنگ علیه تروریسم و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند. بشار اسد در این دیدار بر اهمیت تقویت روند سیاسی به منظور مستحکم کردن موضع محور مبارزه با تروریسم و گسترش آن تاکید کرد.
*  آمریکا از برجام خارج شود تصمیم می‌گیریم
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به رم سفر کرده است با تاکید بر اینکه همه طرف‌ها باید به برجام پایبند باشند، گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود و دیگر کشورها از آن پیروی کنند، قطعا برجام به‌ هم خواهد ریخت، اما اگر فقط آمریکا از برجام خارج شود باید هیئت نظارت بر برجام کشورمان در این خصوص تصمیم بگیرد.
** رسالت ۹۶/۷/۱۵
*  چراغ ولایت سالار شهیدان را روشن نگه دارید
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در جمع برپاکنندگان مجلس عزای حسینی از زحمات خدمتگزاران در مجلس امام حسین(ع) قدردانی کرد و بیان داشت: خدا را شاکر باشید که این چراغ به دست شماها دارد روشن می‌شود. سفارش وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) در آن وصیت‌نامه معروفش که بعد از ضربت خوردن و قبل از شهادت، این وصیت‌نامه را تنظیم کردند، این بود که فرمود این دو تا ستون را شما اقامه کنید، به پا بدارید و این دو تا چراغ را شما افروخته نگه بدارید؛ چراغ قرآن و چراغ عترت. استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: شما بزرگواران چراغ ولایت سالار شهیدان(ع) را روشن نگه می‌دارید، حضرت فرمود شما این چراغ را روشن نگه بدارید. این ستون را به پا کنید.
*  باید در برابر ‌طرح استکباری تجزیه عراق ایستاد
آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی در دیدار معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: جای بسی تأسف است که برخی افراد در فضای مطبوعاتی کشور از همه‌پرسی استقلال‌طلبان عراق و تجزیه آن حمایت می‌کنند در حالی‌که باید در جامعه مطبوعاتی کشور وحدت رویه وجود داشته باشد. وی به مخاطرات ناشی از استقلال احتمالی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و ادامه داد: با تشکیل کردستان عراق مستقل، اسرائیل جدیدی در منطقه تأسیس می‌شود در نتیجه باید در برابر این طرح استکباری ایستادگی کرد.
*  وزارت خارجه از همه ظرفیت‌ها برای حل مشکل میانمار استفاده کند
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به بازتاب وضعیت ناگوار مسلمانان میانمار بر افکار عمومی کشور و توقع مراجع عظام و مردم از مسئولین دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه از همه ظرفیت‌ها و مجاری بین المللی درجهت فشار بر دولت میانمار بهره گرفته و مسئله مسلمانان روهینگیا تا بهبود شرایط بحرانی و اسفبار آنها در دستور کار و مذاکره قرار داشته باشد. وی با اشاره به سابقه همزیستی مسالمت آمیز جوامع مسلمان و بودایی بر لزوم گفتگوی علمای طرفین تاکید و آن را عامل موثری در جهت کاهش بحران و کنترل جریان هایی از هر دو طرف ارزیابی کرد.
** مردم سالاری ۹۶/۷/۱۵
*  تحمیل ناعادلانه تحریم‌ها مغایر با نظام تجاری چندجانبه‌گراست
سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل گفت: تحمیل ناعادلانه تحریم‌ها مغایر با حقوق بین‌الملل، تبعیض آمیز و مغایر با نظام تجاری چندجانبه گراست. غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد طی سخنانی در کمیته دوم مجمع عمومی (کمیته اقتصادی و مالی) سازمان ملل به اهمیت دستیابی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه به توسعه پایدار در چارچوب نیازها و سیاست‌های ملی آنها تاکید و در این خصوص بر ضرورت تقویت نظام چندجانبه گرایی تجاری  تاکید کرد.
** آرمان ۹۶/۷/۱۵
*  اجازه هیچ‌گونه ناامنی را نمی‌دهیم
فرمانده نیروی انتظامی گفت: ناجا از بیش از ۸هزار کیلومتر مرز‌های کشور دفاع می‌کند و اجازه هیچ‌گونه ناامنی را نمی‌دهیم. سردار حسین اشتری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ناجا در تثبیت هنجار‌ها و پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی مبارزه کرده و ایستادگی می‌کند. وی تاکید کرد: امنیت امروز ما به‌برکت تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حرکت نیرو‌های مسلح و هوشیاری مردم است.
*  آغاز جنگ نفتی واشنگتن علیه تهران
پس از اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر جنگ نفتی با ایران، نخستین محموله نفت خام آمریکا وارد هند شد. «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد اولین محموله نفت خام این کشور وارد هند شد. روزنامه «واشنگتن‌اگزماینز»، این اقدام را در راستای طرح «جنگ نفتی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که وزیر کشور دولت آمریکا هفته گذشته به آن اشاره کرده بود.
** فرهیختگان ۹۶/۷/۱۵
*  اشتباهات برخی را به حساب کُردهای عراقی نمی‌گذاریم
ظریف در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق بار دیگر بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و اظهار داشت: «ایران دوست همیشگی مردم عراق از جمله کردهای این کشور است و اشتباهات راهبردی برخی افراد را به حساب مردم کرد عراق نمی‌گذاریم.» وی ابراز امیدواری کرد همه در کردستان عراق به راه «مام جلال» که سمبل وحدت و تمامیت ارضی عراق بود بازگردند.
*  برخی با بی‌توجهی به مردم برای نظام هزینه می‌تراشند
حمید رضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه موسسات کاسپین و آرمان و موسسات مالی زخمی بر دل سپرده‌گذاران شده‌اند که مرحم گذار ندارد، تاکید کرد: «بی توجهی به مردم و هزینه‌ای که نظام بابت آن پرداخت می‌کند، تاوان ندانم کاری کسانی است که باید با اقتدار از مردم دفاع کنند.» وی اظهار امیدواری کرد: «ای کاش کسانی که باید تصمیم بگیرند، خود دچار چنین معضلی بودند تا درک بهتری از موقعیت داشتند.»
** آفرینش ۹۶/۷/۱۵
*  تکرار ادعاهای ضدایرانی پادشاه عربستان سعودی و بی توجهی روسیه
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، ادعاهای ضدایرانی رد شده خود را تکرار کرد که با بی توجهی مقام‌های روسی برای اظهارنظر در این زمینه مواجه شد.
ملک سلمان با طرح «ادعای دخالت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه»، گفت: تهران باید به این اقدامات خود پایان دهد. خبرگزاری ایتارتاس به نقل از ادعاهای شاه عربستان در مذاکره با رییس جمهوری روسیه نوشت: ضرورت دستیابی به ثبات منطقه ای، می طلبد که ایران از مداخله در امور داخلی یمن چشم پوشی کند. ملک سلمان در ادامه ادعاهای ضدایرانی خود اظهار کرد: تهران باید از تلاش برای بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه صرفنظر کند.
*  قطعنامه سنا درباره «زندانیان آمریکایی در ایران»
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا یک قطعنامه فراحزبی را با مضمون درخواست از دولت ایران برای آزادی تبعه‌های آمریکایی در ایران،‌ به تصویب رساند.
به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن در این قطعنامه از دولت ترامپ خواسته شده است تا موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.
منتقدان توافق هسته‌ای و مدافعان زندانیان آمریکایی امید دارند که دولت ترامپ فشارها بر ایران را بر مبنای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی افزایش دهد.
** قدس ۹۶/۷/۱۵
*  شهادت شهید همدانی‌ها منجر به رویش شهید حججی‌ها شده است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شهادت شهید همدانی‌ها منجر به رویش شهید حججی‌ها، شهدای هسته‌ای و دیگر شهدا شده است.
سرلشگر محمد باقری در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار همدانی اظهار داشت: شهید همدانی این مسئله را درک می‌کرد که اگر سوریه، عراق یا دیگر مناطق شکست بخورند نوبت به ام‌القرای اسلام می‌رسد بنابراین با درک این شرایط در آن سن و سال به سوریه رفت.
اصل جبهه ما آنجاست. اگر رهبری می‌فرمایند که ۲۵ سال بیش از عمر رژیم صهیونیستی نمانده به اینجاها نگاه می‌کنند، رژیم صهیونیستی از اساس سست و بی‌پایه است اما خود را آهنین جلوه می‌دهد.
** خراسان ۹۶/۷/۱۵
*  سلب تابعیت ۲ بحرینی توسط آل خلیفه به اتهام رابطه با ایران
دولت بحرین در ادامه سرکوب مخالفان آل‎خلیفه، تابعیت دو نفر دیگر را به اتهام واهی دست داشتن در عملیات‌های تروریستی سلب کرد. خبرگزاری بحرین (بنا) مدعی شد که یکی از متهمان توسط ایران برای اجرای عملیات‌های تروریستی ، آموزش دیده است.
*  صادرات آمریکا به ایران ۳ برابر شد
صادرات آمریکا به ایران در هشتمین ماه سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر شد و به ۳۴.۷ میلیون دلار رسید. واردات آمریکا از ایران در هشت ماهه نخست امسال نیز ۴۲.۸ میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲۷ درصدی داشته است.
** اعتماد ۹۶/۷/۱۵
*  توضیحات وزارت کشور درخصوص روند انتصابات
مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص روند انتصابات در این وزارتخانه توضیحاتی ارایه کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: همچنان که بارها گفته شده، سوابق موثر و مفید مدیریتی، تعهد و تدین و در عین حال وفاداری کامل به برنامه‌ها و سیاست‌های رییس محترم جمهوری و دولت خدمتگزار و نهایتا برخورداری از مشی اعتدالی و قدرت تعامل با ظرفیت‌های موجود در مناطق، چارچوب اصلی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها در وزارت کشور است.
*  بازگشت۱۱۹ شهید به کشور
روز پنجشنبه پیکر مطهر ۱۱۹ شهید تازه‌تفحص شده دوران دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد. قرار است پیکر این شهدا پس از تشییع در اهواز، برای شناسایی به معراج تهران منتقل شود. ٣۶ پیکر نیز، متعلق به شهدای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی است و ٣٠ شهید هم از شهدای سپاه پاسداران و بسیج در عملیات کربلای ۴ هستند.
** شهروند ۹۶/۷/۱۵
*  چراغ سبز وزارت کشور برای برگزاری «الکترونیک»  انتخابات ۹۸
امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور درباره رایزنی‌های وزارت کشور با شورای نگهبان برای برگزاری تمام الکترونیک یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مورد توافق واقع شود، به لحاظ فنی و آمادگی عوامل اجرایی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس یازدهم کاملا آماده هستیم.
*  لغو برجام باعث زیر سوال رفتن توافقات بین‌المللی آمریکا می‌شود
ریچارد‌ هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: رد پایبندی ایران براساس معیارهای سیاسی باعث زیر سوال رفتن هر نوع توافق با ایالات متحده از سوی دیگر دولت‌ها می‌شود. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که قرار است ترامپ با اعلام این‌که برجام در راستای منافع آمریکا نیست، عدم پایبندی ایران به برجام را در هفته بعد اعلام کند.
** صبح نو ۹۶/۷/۱۵
*  ۱۹ مهر؛ جلسه غیر علنی مجلس با ظریف
آقای اکبررنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: روز چهارشنبه هفته آینده (۱۹ مهر) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی مجلس گزارشی درباره حوادث منطقه به نمایندگان ارائه می‌کند. وی افزود: در این جلسه وزیر امور خارجه گزارشی درباره برجام و همه پرسی در اقلیم کردستان به نمایندگان ارائه می‌کند.
*  ارتش سوریه وارد شهر «المیادین» شد
نهاد موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» از ورود نیروهای ارتش و مقاومت سوریه به شهر المیادین، در استان دیر الزور خبر داد.
یک منبع در ارتش سوریه اعلام کرد که نیروهای سوری، از محور غربی شهر وارد شده‌اند و توانسته‌اند قلعه «الرحبا» و بازار «الهال» و یک سیلوی گندم را به کنترل خود در‌آورند. ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش از چهارشنبه گذشته پیشروی چشمگیری به سمت شهر المیادین استان دیرالزور داشتند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
باید مقابل هرگونه اهانت و حمله به دین بایستیم
حوزه/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت بازشناسی قیام عاشورا گفت: انسان در عزاداری امام حسین(ع) به تکامل می‌رسد و این اشک‌ها نیز انسان را به مراتب عالی صعود می‌دهد؛ حضور در مجلس عزاداری ایجاد تعالی قطعی می‌کند. عضو جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: انسان‌های دین دار واقعی در مواقع مهم امتحان خود را نشان می‌دهند؛ باید به گونه‌ای زندگی کنیم که در مقابل هرگونه اهانت و حمله به دین بایستیم؛ امام راحل نیز با این دغدغه قیام کردند و در شرایطی که هیچ کسی حتی بسیاری از یاران امام نیز باور نداشتند این انقلاب به پیروزی رسید.
رسانه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی از مسئولان مطالبه گری کنند
حوزه/ آیت‌الله علیدوست با اشاره به گذشت نیمی از سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و ضرورت همت دو چندان مسئولان برای فعالیت بیشتر در ادامه سال اظهار داشت: اگر بخواهیم که در بحث اقتصاد مقاومتی به اهداف مدنظر دست یابیم باید هم مردم، هم مسئولان و هم رسانه‌های جمعی به خوبی به وظیفه خود عمل کنند. عضو جامعه مدرسین افزود: در سال جاری گرچه تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و این مهم در سایه مجاهدت و تلاش مستمر و خستگی ناپذیر امکان پذیر است.
فروش تسلیحات آمریکا به عربستان به بهانه ایران هراسی
باشگاه خبرنگاران/ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از موافقت با انعقاد قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی تاد به عربستان سعودی به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار خبر داد. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: قرارداد مذکور «امنیت ملی ایالات متحده و منافع سیاست خارجی آن را تقویت می‌کند و همچنین امنیت عربستان سعودی و منطقه خلیج‌فارس را در برابر تهدیدهای منطقه‌ای از جمله ایران تقویت خواهد کرد.
 توافق هسته‌ای ایران قابل مذاکره مجدد نیست
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: توافق هسته‌ای ایران قابل مذاکره مجدد نیست و این اتحادیه قاطعانه به مفاد آن پایبند خواهد بود.کاترین ری به صورت کاملا واضح گفت: این قرارداد موثر است و نتیجه می‌دهد. وی افزود: همه امضاکنندگان باید به امضای خودشان در این قرارداد احترام بگذارند.
حذف نام ابوبکر البغدادی از فهرست افراد تحت تعقیب «اف.بی.آی»
باشگاه خبرنگاران/ نام ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، در فهرست جدید افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا که برای دریافت اطلاعات درباره آن‌ها، پاداش در نظر گرفته شده است، دیده نمی‌شود. وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۶، پاداش هرگونه اطلاعات درباره محل حضور البغدادی را از ۱۰ میلیون دلار به ۲۵ میلیون دلار افزایش داد، اما در فهرست جدیداف بی آی، نام البغدادی ذکر نشده است.
توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست
باشگاه خبرنگاران/ معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کرده که توان دفاعی مان به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست. سردار سنایی راد با بیان اینکه در زمینه توان موشکی هیچ گونه مذاکره‌ای با هیچ طرفی نداریم عنوان داشت: استکبار به دنبال تغییر ماهیت برجام است و این در حالی است که روح و جسم برجام را قبل از این مخدوش کرده‌اند.
لاوروف: برجام را باید به شکل کنونی حفظ کرد
باشگاه خبرنگاران/ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیمی «متعادل» درباره باقی ماندن این کشور در توافق هسته‌ای ایران (برجام) بگیرد. او درباره برجام گفت: «بسیار مهم است که این توافق را به شکل فعلی حفظ کرد و البته مشارکت آمریکا در این توافق عامل بسیار مهمی است.»
۵۰۰ فرانسوی در عراق و سوریه عضو داعش هستند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر دفاع فرانسه، گفت: تعداد تروریست‌های فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به ۵۰۰ نفر کاهش یافته است. وزیر دفاع فرانسه گفت: «زمانی این نیروها تعدادشان بیشتر بود. اکنون با توجه به درگیری‌ها در مناطق، تعداد افراد کاهش یافته است.» چندین ماه پیش مقامات فرانسه شمار تروریست‌های فرانسوی در عراق و سوره را ۷۰۰ نفر اعلام کرده بودند.
خروج آمریکا از برجام، به حقوق بین الملل ضربه می‌زند
صداوسیما/ طارق رئوف رئیس سابق بخش راستی آزمایی و هماهنگی سیاست‌های امنیتی در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «گزارش‌های رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا حاضر نیست استمرار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند. اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود به این کشور به چشم شریکی غیرقابل اعتماد نگریسته خواهد شد و این امر به شورای امنیت سازمان ملل متحد ضربه وارد خواهد کرد.
تفاوتی میان اماکن نظامی و غیرنظامی ایران وجود ندارد
مهر/ «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به انتقادها از بابت نرمش با ایران گفت: بازرسی‌ها محرمانه می‌ماند و هر اتفاقی بیفتد کار نظارت و راستی آزمایی ایران بی طرفانه ادامه می‌یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا آژانس بر سایت‌های نظامی ایران نیز نظارت دارد، گفت: وقتی احساس نیاز کنیم، به دنبال دسترسی به این مکان‌ها هم می‌رویم. فرقی میان اماکن نظامی و غیرنظامی قائل نمی شویم. اما درباره جزئیات اماکنی که می‌رویم گفتگو نمی کنیم.
عصبانیت سعودی‌ها از درج نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه سازمان ملل
مهر/ نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل از اقدام سازمان ملل در درج نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه رژیم‌های ناقض حقوق کودکان در یمن، انتقاد کرد و گفت: آمار و ارقامی که سازمان ملل در کشته شدن کودکان یمنی توسط ائتلاف سعودی ارائه کرده است، مبالغه آمیز است. وی مدعی شد که نیروهای یمنی مسئول کشته شدن کودکان در این کشور هستند. معلوم نیست سازمان ملل با چه سازوکارهایی به آمار کودکان کشته شده توسط ائتلاف سعودی دست پیدا کرده است.
آنچه در خطر است، نه برجام که اعتبار آمریکا است
مهر/ یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد این توافق هسته‌ای نیست که با تصمیمات دولت ترامپ در خطر قرار گرفته بلکه اعتبار ایالات متحده است. این روزنامه آمریکایی با اشاره به تصمیم احتمالی آمریکا در هفته آینده مبنی بر اعلام پایبند نبودن ایران به برجام، افزود: ترامپ قصد دارد اعلام کند که توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکا نبوده و باقی امور را به کنگره بسپارد. این اقدام در نهایت به از سر گیری تحریم‌ها علیه ایران می‌انجامد و با محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، نهایتا برجام را از بین ببرد. این در حالی است که متحدان آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند قصد ندارند توافق هسته‌ای را لغو کنند.
راهبرد جدید ترامپ علیه ایران شامل مقابله با حزب‌الله لبنان است
مهر/ پایگاه خبری پولیتیکو اعلام کرد: دولت «دونالد ترامپ»، قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر خود برای مقابله با ایران از عملیات جدید خود ضد حزب‌الله لبنان رونمایی کند.سه مقام آمریکایی نیز اعلام کردند که طرح جدید دولت ترامپ مواردی مانند در نظر گرفتن جایزه‌های نقدی برای دستگیری اعضای حزب‌الله، تشدید فعالیت‌های اطلاعاتی و اجرایی علیه این گروه و همراه کردن متحدان آمریکا برای تضعیف شبکه‌های حزب‌الله در دنیا را شامل می‌شود.
 بغداد رسما از ایران و ترکیه بستن گذرگاه‌ها و توقف تعاملات نفتی با اقلیم کردستان را خواستار شد
تسنیم/ وزارت خارجه عراق طی یادداشتی رسمی به سفارتخانه‌های ایران و ترکیه در بغداد، از این دو کشور خواسته است تمامی گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان عراق را بسته و تعاملات نفتی با آن را معلق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *