خبرروز ۱۳۹۶/۰۷/۱۰

  • آیت‌الله جوادی آملی: اشک و شهادت، جامعه را طیّب و طاهر می‌کند
  • رهبر معظم انقلاب: «شهـادت» عطیهِ الهـی به برگـزیدگان اسـت
  • آیت‌الله ممدوحی: شیوه‌های سنتی و کارآمد در حوزه باید حفظ و تقویت شود
  • آیت‌الله خاتمی: مرگ بر آمریکا شعار عاشوراییانی است که لعنت بر یزید را باور دارند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی: عزاداری‌های محرم هرسال پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود
  • آیت‌الله فقیهی: وزیر علوم باید به دنبال تربیت دانشجویان انقلابی باشد

** جام جم ۹۶/۷/۱۰
*  هدف از دیدار با روحانی جلوگیری از ایجاد شکاف بود
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی دستخط با تشریح جزئیات دیداری که چندی قبل میان جمعی از فرماندهان سپاه با رئیس‌جمهور برگزار شد، هدف این دیدار را جلوگیری از شکافی دانست که در حال ایجاد شدن بود.
جعفری در بخشی از سخنان خود گفت: دغدغه‌هایی در ذهن فرماندهان سپاه ایجاد شده بود.
شرایط بعد از انتخابات به گونه‌ای شد که لازم بود چنین حرکتی انجام شود. بیشتر با این هدف یعنی هدف ایجاد وحدت و انسجام و جلوگیری از شکافی که بین نیروهای انقلاب احساس می‌شد که دارد پیش می‌آید، با برخی شخصیت‌های دیگر هم دیدار کردیم.
*  بهبود شاخص رقابت‌پذیری ایران
جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که شاخص رقابت‌پذیری ایران در میان کشورهای جهان هفت رتبه بهبود یافته است.
در نتیجه این ارتقای رتبه، در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ ایران بین ۱۳۷ کشور جهان در رتبه شصت و نهم جای گرفته است. رتبه ایران در این گزارش در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب ۸۳، ۷۴ و ۷۶ بوده است.
** همشهری ۹۶/۷/۱۰
*  تیم مذاکره کننده هسته‌ای نامزد جایزه صلح نوبل
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل است.
علاوه بر تیم مذاکره کننده ایرانی، نام فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش پررنگی در به ثمر رسیدن مذاکرات اتمی داشت هم مطرح است. جایزه صلح نوبل، جمعه آینده اهداء خواهد شد.
*  جاسوسان از ایران غرامت می‌خواهند
دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت چیزی در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان (۶۳ میلیون دلار) به امیر میرزای حکمتی محکوم کرده است.
امیر میرزا حکمتی یکی از ۴ نفری بود که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت بودند و ۲۶ دی ماه سال ۹۴ آزاد شد. بر اساس قوانین آمریکا این پول باید از اموال بلوکه شده ایران به امیرمیرزای حکمتی پرداخت شود.
علاوه بر امیر میرزای حکمتی که پرونده خود را به سرانجام رسانده است، جیسون رضائیان یکی دیگر از آن ۴ زندانی آزاد شده هم پرونده علیه ایران تشکیل داده است.
** کیهان ۹۶/۷/۱۰
*  «شهادت» عطیه الهی به برگزیدگان است
حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته‌ دفاع مقدس پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی که همزمان با مراسم غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان در سراسر کشور از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده‌ ولیّ فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران قرائت شد، به این شرح است:
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم. شهادت، عطیه‌ الهی به برگزیدگان است. عظمت این مقام والا متناسب با عظمت از خودگذشتگی مخلصانه‌ای است که شهید را به عرصه‌ مجاهدت می‌کشاند و شهد شهادت را به او می‌نوشاند.
قلم و زبان ناتوان امثال اینجانب قادر به توصیف این عظمت نیست، ولی هرگاه در جامعه‌ای و در نقطه‌ای چنین انسان‌های بزرگی پدید آمدند بر امثال ما است که در پرتو آنان راه را تشخیص دهیم و پای در صراط مستقیم عروج الی‌الله گذاریم و دل و جان خود را حیات بخشیم. سلام بر سرور شهیدان، چراغ روشن همه‌ نسل‌ها و دوران‌ها و سلام بر همه‌ شهیدانی که در راه او قدم نهادند.
*  آیت‌الله العظمی سیستانی هم با همه‌پرسی اقلیم کردستان مخالفت کرد
آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق طی پیامی که از سوی نماینده خود در کربلا و در نماز جمعه قرائت شد، با جدایی اقلیم کردستان از این کشور مخالفت کرده و از مسئولان کردستان خواست به خاطر مردم این اقلیم به اصول قانون اساسی بازگردند.
نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی تاکید کرد: «نسبت به هرگونه جدایی و تقسیم عراق و شکستن تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق هشدار می‌دهیم و خواستار حفظ یکپارچگی عراق و وحدت ملت عراق و پرهیز از طائفه گرایی و نژادپرستی و تحقق برابری بین همه عراقی‌ها هستیم.»
وی اضافه کرد: «دولت مرکزی و پارلمان عراق را به حفظ تمامیت ارضی عراق و نیز رعایت حقوق کردها در چارچوب قانون اساسی فرا می‌خوانیم.»
** شرق ۹۶/۷/۱۰
*  تشریح هدف سفر ظریف به عمان و قطرتوسط سخنگوی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «محمدجواد ظریف روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در چارچوب مشورت‌های مستمر دوجانبه و منطقه‌ای، به کشورهای عمان و قطر سفر خواهد کرد».
بهرام قاسمی افزود: «وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر ملاقات با وزرای خارجه، با برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه این دو کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد».
*  باید بغداد را در مدیریت اوضاع قویا حمایت کنیم
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، در تماس تلفنی با بن علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگوهای سه‌جانبه ایران، ترکیه و عراق را در سطح دستگاه‌های اطلاعاتی و وزرای امور خارجه مفید ارزیابی کرد و وحدت رویه در مدیریت شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: «رایزنی‌های ما در بغداد تداوم دارد و تلاش می‌کنیم تحولات بعد از همه‌پرسی مدیریت شود.
مبنای ما مصوبات مجلس عراق و تصمیمات دولت العبادی بوده و قانون اساسی عراق باید محور باشد. ما باید بغداد را در مدیریت اوضاع قویا حمایت کنیم».
** ایران ۹۶/۷/۱۰
*  حضور رئیس جمهوری در مراسم عاشورای حسینی در حرم عبدالعظیم
رئیس جمهوری ظهر دیروز، همزمان با عاشورای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السّلام، با حضور در آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) شرکت کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی از هیأت‌های مذهبی و خادمان و نوکران اباعبدالله الحسین(ع) با اهدای تابلوی «مظلوم حسینم» تجلیل کرد.
*  تکرار مذاکرات برجام فرورفتن در باتلاق است
وزیر امور خارجه کشورمان با این پیش‌بینی که ترامپ در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد، بر پیگیری «تکنولوژی هسته‌ای بسیار پیشرفته‌تر از قبل از برجام» در صورت خروج امریکا از برجام و دنباله‌روی کشورهای اروپایی از این رویه تأکید کرد.
محمد جواد ظریف مذاکره مجدد پیرامون برجام را یک افسانه امکان‌ناپذیر دانست و گفت: در واقع، دور جدید مذاکرات ما را در باتلاق جدیدی فرو می‌برد که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن خارج شود.»
** جمهوری اسلامی ۹۶/۷/۱۰
*  امیدوارم روابط تهران – پکن بیش از پیش گسترش یابد
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌ جمهور در پیامی به آقای “شی جین پینگ” رئیس جمهور چین، فرا رسیدن شصت و هشتمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط این دو کشور متمدن و بزرگ آسیایی در تمامی زمینه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد.
*  مخالفت آژانس با آمریکا برای دسترسی به اطلاعات محرمانه درباره ایران
شبکه بلومبرگ گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با درخواست‌های دولت آمریکا برای فاش کردن اطلاعات محرمانه از ایران مخالفت کرده و مقامات این سازمان مجبور شده‌اند اصول اولیه توافق هسته‌ای را برای آمریکایی‌ها توضیح دهند.
** وطن امروز ۹۶/۷/۱۰
*  با حضور رهبر معظم انقلاب، در حسینیه امام خمینی(ره) مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی برگزار شد
در شب عاشورای حسینی و شب حزن و ماتم آل الله، هزاران تن از مردم دلباخته حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی(ره) گرد هم آمدند و در حضور رهبر حکیم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.
در این مراسم، پس از سخنرانی حجت‌الاسلام عالی، آقایان کریمی و آئینه‌چی به مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی بر مصائب حضرت سیدالشهدا و عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیهما) پرداختند.
*  کسانی که همه‌پرسی کردستان عراق را مطرح کردند اسرائیلی هستند
آیت‌الله امامی‌کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه دفاع ‌مقدس در کشور ما این همه ارزش ایجاد کرد و کشور را نجات داد، گفت: دفاع‌مقدس دشمن را مایوس کرد و این به خاطر مکتب شهادت و افتخار به آن بود. صف پشت سر شهدا هم این موضوع را قبول داشتند و به امثال شهید حججی‌ها افتخار کردند. پدران، مادران، همسران و فرزندان شهیدان به شهدا بالیدند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران به مساله رفراندوم اقلیم کردستان اشاره و عنوان کرد: کسانی که این مساله را طرح کردند وصل به اسرائیل هستند، اگر برادران و خواهران کرد به گردانندگان این رفراندوم وصل شده‌اید باید به آیندگان و فرزندان خود پاسخ دهید کشور عراق را تجزیه کردید و چه جنگ‌هایی رقم زدید. فریب این دروغگو‌ها را نخورید. با اسرائیل همدست نشوید و بجنگید با کسانی که این برنامه را می‌گردانند.
** جوان ۹۶/۷/۱۰
*  در جنگ بعدی هیچ کجای سرزمین‌های اشغالی امن نخواهد بود
سید‌حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب‌الله لبنان که هر ساله در روز عاشورا سخنرانی می‌کند، این‌بار نیز از طریق ویدئو‌کنفرانس برای عزاداران حسینی سخنرانی کرد.
نصرالله با اشاره به تهدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان به‌شدت به رژیم صهیونیستی و همچنین به یهودیان هشدار داد که سرنوشت خود را به دست دولت رژیم صهیونیستی ندهند.
دبیرکل حزب‌الله گفت: در صورتی که جنگی علیه لبنان آغاز شود، هیچ کجای فلسطین امن نخواهد بود.
*  آمریکا، ایران را به فهرست قاچاق انسان افزود
دولت آمریکا با بیان اتهامات اثبات نشده ایران و چند کشور دیگر را به فهرست کشورهایی که موفقیتی در مبارزه با قاچاق انسان نداشته‌اند، اضافه کرد.
کاخ سفید اعلام کرد: ایران، ونزوئلا و چهار کشور آفریقایی دیگر را به فهرست کشورهای متهم به عدم مبارزه با قاچاق کالا اضافه کرده است.
کاخ سفید همچنین اعلام کرد با محدود کردن همکاری‌های آموزشی و برنامه‌های مبادلات فرهنگی با آمریکا برای کشورهای کره شمالی، اریتره، روسیه و سوریه که از قبل در این لیست قرار داشته‌اند، فشارها را بر این کشورها برای مبارزه با قاچاق انسان تشدید خواهد کرد.
** رسالت ۹۶/۷/۱۰
*  اشک و شهادت، جامعه را طیب و طاهر می‌کند
استاد حوزه علمیه گفت: اشک و شهادت جامعه را طیب و طاهر می‌کند.
آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی با بیان اینکه جامعه طیب و طاهر ثمرات پاک و مبرا دارد، ادامه داد: این ثمرات به دست آوردن عقل، عدل، قداست و انسانیت و ایمان به الله است. وی با تأکید بر اینکه اشک و شهادت هدف نیست، گفت: گریه زمانی کارساز است که سلاحی برای حفظ دین، عفاف و امنیت جامعه باشد.
*  مرگ بر آمریکا، شعار عاشوراییانی است که لعنت بر یزید را باور دارند
آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم سوگواری نهمین شب ماه محرم گفت: حکومت لُب سیاست است. انسان عاشورایی نمی تواند تز جدایی دین از سیاست را که رضاخان به دنبالش بود، قبول کند.
امام جمعه موقت تهران افزود: حقیقت این است که امروز پس از قرن‌ها جولان آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در این کشور، نظام جمهوری اسلامی اسلام ناب محمدی را حاکم کرده است.
وی تصریح کرد: امروز ذلیل ترین و رسواترین دولت در نگاه مردم ما دولت آمریکاست. آیا جا ندارد که وقتی حتی هم پیمانان آمریکا نیز به عهدشکن بودن این دولت اعتراف کرده‌اند، ما از کنار مرقد امام هشتم(ع) فریاد بزنیم که شعار مقدس «مرگ بر آمریکا» شعار عاشوراییانی است که شعار «لعنت بر یزید» سر دادند.
** مردم سالاری ۹۶/۷/۱۰
*  مرزهای ایران امن است
سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  درباره مطالب منتشر شده در فضای مجازی پیرامون حضور داعش در استان دیاله عراق، اظهار کرد: داعش در این استان حضور ندارد‌.
فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به امنیت مرزهای غربی کشور گفت: مرزهای ما امن است.
** آرمان ۹۶/۷/۱۰
*  دلیلی برای بازرسی مراکز نظامی وجود ندارد
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: دلیلی برای اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از مراکز نظامی ایران را مطرح کند، وجود ندارد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست بازرسی از اماکن نظامی ایران را مطرح کند.
خبرگزاری اسپوتنیک فارسی به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت: «لازم است دوستان آمریکایی دوباره از اول مفاد برجام را بخوانند تا به تعهدات ذکر شده در برجام آشنا شوند و همچنین لازم است وظایف آژانس را هم بهتر بدانند.»
** فرهیختگان ۹۶/۷/۱۰
*  موفقیت حج امسال به معنای عقب نشینی از پرونده منا نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: «حج امسال قابل قبول بود و جای تشکر از مسئولان دارد، اما موفقیت حج امسال به معنای عقب نشینی از پرونده فاجعه منا نیست.» حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، با اشاره به پایان یافتن مناسک حج ۹۶ و باقی ماندن پرونده فاجعه منا، اظهار داشت: «حادثه منا یک فاجعه دلخراش و فراموش نشدنی و غیر قابل اغماض است.»
*  رزمایش مشترک ایران و عراق در آینده نزدیک
سردار سید مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار کرد: «در اجرای سیاست‌های اعلامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر احترام به یکپارچگی و حفظ تمامیت ارضی عراق و به دنبال درخواست دولت عراق در جهت همکاری جمهوری اسلامی ایران برای استقرار حاکمیت دولت مرکزی در پایانه‌های مرزی ایران با عراق، مقرر شد رزمایش مشترک اقتدار از جانب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و واحدهایی از ارتش عراق در مرزهای مشترک در مناطق مرزی قصر شیرین تا پرویزخان، مرز با شماق در مریوان و مرز تمرچین در پیرانشهر در روزهای آینده برگزار شود.
** آفرینش ۹۶/۷/۱۰
*  عاشورا نتیجه انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و دین‌باورانه بود
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی شنبه شب در مراسم شب عاشورای حرم امام خمینی(ره) گفت: عاشورا نتیجه انتخاب آگاهانه، هوشمندانه و دین‌باورانه سیدالشهدا(ع) بود و هدف، برنامه و تاکتیک داشت.
وزیر اطلاعات با اشاره به این که اگر امروز می‌بینیم دشمنان جرأت توطئه و اقدام عملی علیه نظام جمهوری اسلامی را ندارند به خاطر فرهنگ حسینی حاکم بر جامعه است، افزود: امام خمینی (ره) این فرهنگ را پایه گذاری کرد و با رهبری خلف صالحش این راه ادامه یافت.
** قدس ۹۶/۷/۱۰
*  فرودگاه المالحه در جنوب الحویجه عراق آزاد شد
ستاد اطلاع رسانی نیروهای الحشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیپ دوم نیروهای الحشد الشعبی فرودگاه المحاله در جنوب شرقی الحویجه را آزاد کرد.
این بیانیه افزود: نیروها هم اکنون کار پاکسازی فرودگاه از بمب‌های کارگذاشته شده را آغاز کرده‌اند.
عناصر گروه تروریستی داعش این فرودگاه را پیش از فرار بمب‌گذاری کردند.
*  حرکت امام حسین(علیه‌السلام) تا برپایی عدل جهانی ادامه می‌یابد
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: شهادت سیدالشهداء(علیه‌السلام) یک موتور محرک را در جامعه بشری ایجاد کرده و تا زمانی که جامعه به مقصد مورد نظر نرسد، عدل جهانی در جامعه حاکم نباشد و انتقام خون امام حسین(علیه‌‌السلام) گرفته نشود، ‌این موتور محرک به حرکت خود ادامه می‌دهد.
آیت‌الله محسن اراکی با اشاره به اینکه شهادت امام حسین(علیه‌السلام) شعله‌ای را برافروخت که تا روز قیامت خاموش نخواهد شد، اظهار کرد: محبت به خداوند می‌تواند جامعه را اصلاح کند.
** خراسان ۹۶/۷/۱۰
*  «مفتی‌های زن» برای اولین بار در عربستان
عربستان سعودی در ادامه اعمال برخی تغییرات در زمینه وضعیت زنان این کشور، با فتوا دادن آن‌ها نیز موافقت کرد. یکی از اعضای مجلس شورای عربستان، درخواست کرده زنان تحصیل‌کرده در رشته‌های فقه نیز حق فتوا دادن را داشته باشند. طرح مذکور با ۱۰۷ رأی مثبت در مجلس شورای سعودی به تصویب رسید.
*  سازمان بازرسی مامور نظارت بر بانک مرکزی در وصول معوقات شد
آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با ابلاغ دستورالعمل اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این قوه، سازمان بازرسی را به نظارت بر عملکرد بانک مرکزی به ویژه در زمینه اعطای تسهیلات و معوقات بانک‌های دولتی، مکلف کرد.
نظارت بر دستگاه‌های دولتی متولی واردات و صادرات، متولی خرید خارجی، مناقصات و قراردادهای خارجی از دیگر وظایف سازمان مذکور است.
** اعتماد ۹۶/۷/۱۰
*  ۲۷ میلیارد تومان به پرداخت معوقات کارگران هپکو و آذرآب اختصاص یافت
محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملى ایران گفت: پیرو تاکید رییس‌جمهور و دستور ویژه کرباسیان وزیر امور اقتصادى و دارایى براى تامین منابع لازم به منظور رفع مشکلات کارگرى شرکت‌هاى آذرآب و هپکو، بانک ملى ایران مبلغ دویست میلیارد ریال براى شرکت آذرآب و بانک تجارت مبلغ هفتاد میلیارد ریال براى شرکت هپکو روز پنجشنبه ششم مهرماه اختصاص داده و پرداخت کردند.
*  لغو برجام، اعتبار امریکا را تضعیف می‌کند
وزیر خارجه آلمان از پیشنهاد امریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با کره شمالی استقبال کرد و گفت: واشنگتن باید در قبال ایران هم موضع مشابهی اتخاذ کند.
گابریل گفت: «واقعا امیدوارم که پیشنهاد مشابهی را برای ایران شاهد باشیم. لغو توافق هسته‌ای با ایران توسط ایالات متحده، اعتبار پیشنهاد این کشور به کره شمالی را تضعیف می‌کند.»
** شهروند ۹۶/۷/۱۰
*  وزرای کشور، راه و اقتصاد در جلسات فراکسیون امید حضور می‌یابند
سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت که وزرای کشور و راه و مسئولان سازمان برنامه و بودجه در جلسه آتی این فراکسیون حضور پیدا می‌کنند.
بهرام پارسایی اظهار کرد: براساس اولویت‌بندی صورت گرفته و درخواست نمایندگان عضو فراکسیون وزرای کشور و راه و همچنین رئیس و معاونین سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد که در تنظیم بودجه ‌سال آینده نقش دارند در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید حضور خواهند یافت.
*  تلاش دولت اسپانیا برای ممانعت از برگزاری همه‌پرسی کاتالونیا
با فرا رسیدن ساعت ٩ و باز شدن در حوزه‌های رأی‌گیری در کاتالونیا، پلیس اسپانیا به زور وارد بسیاری از مراکز رأی‌گیری شد و روند رأی‌گیری در همه‌پرسی استقلال این منطقه را مختل کرد.  
در برخی مناطق در بارسلون خبر می‌رسد که پلیس برای متفرق کردن جمعیت خشمگینی که به منظور شرکت در همه‌پرسی در مقابل مراکز اخذ رأی تجمع کرده بودند، گلوله پلاستیکی شلیک کرده است. مسئولان محلی در کاتالونیا می‌گویند در درگیری افرادی که برای رأی‌گیری تجمع کرده بودند با نیروهای پلیس، ٣٣٧ تن زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها مساعد نیست.
** صبح نو ۹۶/۷/۱۰
*  بیکاری تحصیل کردگان بالاتر از نرخ متوسط
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته است: در برخی از شهرها میزان بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است. متاسفانه بین تحصیلکردگان ما رقم بیکاری بسیار بالاتر است از آنچه به طور متوسط اعلام می‌شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
شیوه‌های سنتی و کارآمد در حوزه باید حفظ و تقویت شود
حوزه/ آیت‌الله ممدوحی با اشاره به ضرورت حفظ و تقویت شیوه‌های سنتی وکار آمد در حوزه اظهار داشت: تحول مطلوب در حوزه زمانی محقق می‌شود که ما ضمن توجه به نیازهای روز جامعه، همان روش‌ها و سنت‌هایی که از دل آن‌ها شخصیت‌هایی چون امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و شهید مطهری‌ها بیرون می‌آمد را در حوزه‌های علمیه و نهاد روحانیت، حفظ و تقویت کنیم. عضو جامعه مدرسین افزود: بزرگان و مراجع عظام ما محصول همان سیستمی بوده‌اند که بر مبنای فقه جواهری عمل کرده و شیوه‌های سنتی در آن‌ها مورد توجه قرار می‌گرفته است واین تجربه جواب قطعی داده است.
وزیر علوم باید به دنبال تربیت دانشجویان انقلابی باشد
رسا/ آیت‌الله فقیهی با اشاره به انتظار حوزه علمیه و علما از وزیر آینده علوم گفت: وزارت علوم وزارت مهمی در بعد فرهنگی به شمار می‌رود، بسیار مهم است که وزارت علوم در راستای فرهنگ جامعه فعال باشد تا بتواند از انحرافات جامعه دانشگاه جلوگیری کند. عضو جامعه مدرسین با بیان این که باید سعی شود که همه دانشجویان راهنمایی شوند تا مسیر انقلابی، علمی و تخصصی خود را بپیمایند، گفت: دانشجویان باید به گونه‌ای تربیت شوند که حامی کشور و انقلاب باشند.
عزاداری‌های محرم هرسال پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی گفت: مراسم و عزاداری‌ها در ماه محرم، هر سال گسترده‌تر، پرشورتر و وسیع‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و این نشان دهنده پیروزی خون بر شمشیر است.مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های فرهنگی حوزه‌‌های علمیه خواهران در ماه محرم اشاره کرد و گفت: در ماه محرم خواهران طلبه مبلغ به بسیاری از روستا‌ها و مناطق دور افتاده و همچنین به هیئت‌های مذهبی و جلسات خانگی اعزام شده‌اند.
ناامیدی ترکیه از الحاق به  اتحادیه اروپا
صداوسیما/ پس از ۱۲ سال مذاکرات بی نتیجه؛ رجب طیب اردوغان در پارلمان این کشور گفت: کشورش دیگر به عضویت در اتحادیه اروپا از طریق مذاکراتی که ۱۲ سال است به نتیجه نرسیده است، نیاز ندارد. اردوغان همچنین کشورهای اروپایی را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم کرد و گفت: ترکیه حاضراست به تنهایی دربرابر تروریسم ایستادگی کند.
سرلشگر باقری از همتای ترک خود به طور رسمی استقبال کرد
مهر/ مراسم استقبال رسمی از ژنرال «حلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه، صبح امروز با حضور سرلشگر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در محل این ستاد برگزار شد. موضوع تروریسم، عملیات‌های مشترک دو کشور و اجرای عملیات آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه از جمله موارد مهم گفتگوهای دو طرف خواهد بود. همچنین بعد از ظهر امروز ژنرال آکار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفتگو می‌کند.
تظاهرات کفن پوشان بحرینی در حمایت از آیت‌الله قاسم
مهر/ عزاداران حسینی در بحرین با پایان مراسم عزاداری ظهر عاشورا در مناطق مختلف بحرین در حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم، کفن پوش دست به تظاهرات زدند. اهالی منطقه الدراز محل سکونت آیت‌الله عیسی قاسم نیز به سمت منزل ایشان حرکت کرده و با ماموران امنیتی که منزل را محاصره نمودند درگیر شده‌اند.
سقوط برجام امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد
مهر/ مدیر اجرایی پروژه مدیریت اتم در مرکز بلفر معتقد است در صورتی که دور بعدی مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، توافقی بهتر از برجام برای آمریکا در بر نخواهد داشت. «مارتین مالین» در مقاله‌ای که در سایت تحلیلی نشنال اینترست منتشر شده، می‌نویسد: سقوط برجام امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد، لذا برجام بهترین گزینه برای آمریکا بوده و ترامپ راهی جز پذیرش آن ندارد.
استقبال سران کردستان عراق از طرح آیت‌الله العظمی سیستانی
فارس/ سران سیاسی کردستان عراق با انتشار بیانیه‌ای از طرح مرجعیت عالی عراق (آیت‌الله العظمی سیستانی) در خصوص همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق، استقبال کردند. سران سیاسی کردستان عراق در بیانیه‌ای «این طرح را گامی مهم در حفظ اصول برشمرده‌اند و آن را آغازی برای حمایت از صلح و امنیت اجتماعی و اجتناب از خشونت و تهدید دانسته‌اند».
انفجار انتقام‌جویانه در سفارت میانمار در قاهره
تسنیم/ روز گذشته انفجاری در سفارت میانمار در قاهره به‌ وقوع پیوست. جنبش «حسم» وابسته به اخوان‌المسلمین مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و اعلام کرد این انفجار، انتقام از کشتار مسلمانان روهینگیایی توسط ارتش میانمار است. این جنبش افزود: «این انفجار، پیامی هشدارآمیز به سفارت خونریزان و قاتلان زنان و کودکان در آراکان مسلمان‌نشین (استان راخین) و اعلام همدردی با فرزندان ملت مسلمان و مستضعف است.»
 اردوغان اهداف و محور سفرش به ایران را اعلام کرد
تسنیم/ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، در پاسخ به سوالی درباره سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به ایران، گفت: «سفرم به ایران در راستای مشارکت در نشست شورای مشترک استراتژیک انجام می‌شود و همه‌پرسی اقلیم در شمال عراق در راس دستور کار و رایزنی‌های من با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و همچنین رهبر ایران قرار خواهد گرفت.» ترکیه در واکنش به همه‌پرسی تجزیه‌طلبی در اقلیم کردستان عراق، این اقلیم را به اتخاذ تدابیر سیاسی و اقتصادی تهدید کرده است.
 واکنش ایران به حملات تروریستی در فرانسه و کانادا
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حملات تروریستی در مارسی فرانسه و ادمونتون کانادا که چند کشته و مجروح برجای گذاشت را محکوم و با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد. قاسمی تاکید کرد: لازم است جامعه بشری و همه کشور‌ها در جنبشی فراگیر برای خشکاندن ریشه‌های فکری، حمایت مالی وتامین نیروی انسانی تروریسم به عنوان یکی از جدی‌ترین مصائب بشری در قرن حاضر به مبارزه‌ای عملی و موثر با این پدیده نفرت آفرین برخیزند.
 جان کری: ایران امتیازات را پیشاپیش داده است
مشرق/ وزیر خارجه سابق آمریکا در یادداشتی که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرده، نوشت؛ ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد.«جان کری» همچنین به انتقادات درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پاسخ داده و نوشته است نظارت‌های بی‌سابقه بر برنامه هسته‌ای این کشور هرگز منقضی نمی‌شوند. کری، همچنین خاطرنشان کرده که «تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران» سرعت حرکت ایران از یکصد سانتریفیوژ به هزاران دستگاه را متوقف نکرده بود.تنها مذاکره می‌توانست این برنامه را متوقف کرده و آن را به عقب برگرداند.
۶ میلیون زائران حسینی در روز عاشورا  درکربلا
فارس/ فرماندهی عملیات «الفرات الاوسط» اعلام کرد که کربلا در عاشورای امسال، میزبان شش میلیون زائر عراقی و ۴۰۰ هزار زائر خارجی بود.
 ایران  هیچ دخالتی در یمن ندارد
تسنیم/ رئیس‌جمهور سابق یمن، از ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی خواست با ایران به دور از یمن تسویه حساب کند. علی عبدالله صالح اتهامات ائتلاف سعودی مبنی بر حمایت ایران از نیروهای یمنی را رد کرد و از ائتلاف سعودی خواست اتهامات خود را اثبات کند. وی با اعلام عقب‌نشینی مراکش از ائتلاف عربی علیه یمن، پیش‌بینی کرد که دو کشور دیگر هم از این ائتلاف متجاوز جدا خواهند شد.
مقاومت قوی ترین گزینه برای آزادی فلسطین است
ایرنا/ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد انتفاضه سوم مردم فلسطین، مقاومت را قوی ترین گزینه در کنار دیگر ابزار برای آزادی فلسطین و برگرداندن حقوق ازدست رفته مردم فلسطین عنوان کرد. در بیانیه حماس آمده است: این انتفاضه مرحله جدیدی در مبارزه با رژیم صهیونیستی را گشوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *