طلیعه ۱۳۳۵ – ۹۶۰۶۲۳

نیروهای مقاومت سوری در روزهای اخیر موفق شدند در دستاوردی جدید به محاصره سه ساله شهر «دیرالزور» پایان دهند تا بدین ترتیب سلسله پیروزی‌های آن‌ها در نبرد با تروریست‌های تکفیری در داخل و خارج از مرزهای سوریه همچنان تداوم یابد. خبر شکسته شدن محاصره سه ساله دیرالزور باعث تحلیل‌های جدید و بسیار امیدبخشی درباره آینده سوریه و شکست نهایی داعش شده است.

استان دیرالزور پس از استان حمص، دومین استان بزرگ سوریه به شمار می‌رود و حدود ۱۷ درصد از مساحت کل این کشور را دربر می‌گیرد. این استان دارای مساحتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع است و شمار ساکنان آن حدود یک میلیون نفر برآورد شده است. شهر دیرالزور در مرکز این استان واقع شده است و سوریه و عراق را از یکدیگر جدا می‌کند؛ درست به همین دلیل ، از اهمیت استراتژیک بسزایی برخوردار است. ازآنجایی که استان دیرالزور در واقع دروازه شرقی اراضی سوریه محسوب می‌شود، تروریست‌های تکفیری طی سه سال گذشته با حمایت‌های بی دریغ ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا محور شرقی سوریه را از محور غربی آن جداساخته تا بدین ترتیب، ارتباط میان نیروهای مقاومت در هر دو محور با یکدیگر قطع شود.

از سوی دیگر، در شهر دیرالزور میادین نفت و گاز بسیاری قرار دارد که بخشی از ذخایر آن‌ها توسط تروریست‌های تکفیری طی سه سال گذشته به غارت رفته است و تکفیری‌ها از این میادین برای تأمین منابع مالی خود بهره‌برداری می‌کردند. گر چه هنوز ارتش سوریه بر دیرالزور تسلط کامل نیافته اما در صورت تحقق این پیروزی بزرگ و به تبع آن تسلط بر میادین نفت و گاز این شهر می‌تواند سرآغازی برای حل و فصل بسیاری از مشکلات اقتصادی سوریه باشد؛ کما اینکه محروم شدن تکفیری‌ها از این منابع، بدون تردید، آن‌ها را با چالش‌ها و معضلات عدیده‌ای مواجه خواهد ساخت.

با توجه به در پیش بودن دور جدید مذاکرات آستانه و دست برتر نظام سوریه در این دور از مذاکرات در صورتی که اراده‌ای از سوی مخالفان اسد و حامیان غربی و عربی آنها برای صلح و آرامش در سوریه وجود داشته باشد می‌توان به این دور از مذاکرات امید بست .گرچه آمریکا و دیگر کشورهای حامی مخالفان اسد آن گونه که تاکنون نشان داده اند تمایلی به حل بحران‌های منطقه ندارند همچنان که بارها در مواقع حساس جنگی و محاصره سران داعش از سوی نیروهای محور مقاومت با هلی برن آنها را از مهلکه نجات داده‌اند.

بنابراین فقط در صورتی می‌توان به این مذاکرات امید داشت که برخی کشورهای منطقه و حامیان غربی آنها، با عبرت‌آموزی از اشتباهات گذشته خود، از حمایت‌های مادی و معنوی تروریست‌های تکفیری دست بردارند تا دولت‌های مرکزی عراق و سوریه نیز بتوانند موفق به نابودی داعش و سایر گروهک‌های تروریستی بشوند. ان شاءالله تعالی. (خ-۱۳۳۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *