خبرروز ۱۳۹۶/۰۶/۲۰

میـلاد با سعادت امام موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) مبارک باد

  • آیت‌الله علوی گرگانی تاکید کردند: ضرورت استفاده از ظرفیت یادواره شهدا برای نشر معارف اسلامی
  • آیت‌الله مصباح یزدی: فرمان «آتش به اختیار» باید جدی گرفته شود
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: طلاب به دنبال انتقال پیام اسلام به سراسر جهان باشند
  • آیت‌الله اعرافی: جامعه امروزی به فقه اجتماعی نیازمند است
  • دکتر ولایتی: کشورهای مسلمان روابط دیپلماتیک با دولت میانمار را قطع کنند

** جام جم ۹۶/۶/۲۰
*  با من برای وزارت علوم صحبت شده است
سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از گفت‌وگو با وی به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی مسئولیت این وزارتخانه خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور درحال بررسی گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم است و طبیعتا فردی که سرپرستی این وزارتخانه را برعهده دارد نیز در معرض معرفی و انتخاب است.
*  سفر میشل عون به تهران در اکتبر
یک روزنامه لبنانی نوشت که رئیس‌جمهور لبنان پس از سفر به نیویورک و فرانسه، در ماه اکتبر به ایران سفر می‌کند. روزنامه الدیار لبنان نوشت: میشل عون رئیس‌جمهور لبنان ۱۷ سپتامبر به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد. حسین جابری‌انصاری، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در سفر اخیرش به بیروت از میشل عون رئیس‌جمهور لبنان دعوت کرده بود تا به تهران سفر کند.
** همشهری ۹۶/۶/۲۰
*  احکام ۸ نفر از متهمان کانال‌های تلگرامی صادر شد
قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی از صدور احکام ۸ نفر از متهمان کانال‌های تلگرامی خبر داد. وی با بیان اینکه حکم این افراد صادر و به آنها ابلاغ شده است، گفت: ادمین‌های کانال‌های تلگرامی از زمان ابلاغ حکم می‌توانند ظرف مدت ۲۰ روز لایحه اعتراضی خود را ارائه کنند.
*  هشدار ناو ایرانی به ناو آمریکایی
ناو موشک انداز فلاخن ارتش جمهوری اسلامی ایران که برای کمک به یک لنج ماهیگیری در منطقه ساحل بندر جاسک اعزام شده بود به یک فروند ناو آمریکایی هشدار داده است. این ناو آمریکایی بعد از هشدار از منطقه دور می‌شود.
** کیهان ۹۶/۶/۲۰
*  هلاکت ۱۲۰ تروریست داعش و طالبان در ۱۲ استان افغانستان
نیروهای دولتی افغانستان طی عملیاتی سراسری در ۱۲ استان این کشور، حدود ۱۲۰ تروریست وابسته به طالبان و داعش را از پای درآوردند. این نخستین عملیات بزرگ و هماهنگ نیروهای دولتی طی ماه‌های گذشته است.
*  همام حمودی، رسماً ریاست مجلس اعلای عراق را برعهده گرفت
مجلس اعلای اسلامی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، شیخ همام حمودی دیروز رسماً به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی انتخاب شد. اخیراً سیدعمار حکیم از ریاست مجلس اعلا کناره گرفت و حزب «حکمت ملی» را تأسیس کرد.
** شرق ۹۶/۶/۲۰
*  دستور ویژه جهانگیری برای تهیه نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور
اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده‌های کشور و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی دراین‌باره تأکید کرد و گفت: باید نقشه راهی برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد.
** ایران ۹۶/۶/۲۰
*  فراخوان رئیس جمهوری به اعتدال اسلامی
رئیس جمهوری در سخنرانی خود در جمع سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که صبح دیروز در «آستانه» -پایتخت قزاقستان – ایراد شد، سران کشورهای اسلامی را به گشودن عرصه‌هایی نو برای همکاری‌های علمی و فناورانه و نوسازی هرچه بیشتر این کشورها، به دور از تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام و قدرت‌های جنگ‌طلب، فراخواند و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای همکاری همه جانبه در عرصه علم و فناوری و نوآوری با همه کشورها و ملّت‌های اسلامی آماده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی تصریح کرد: ما برای صلح، همزیستی و همکاری هرچه بیشتر با شما دولت‌های دوست و برادر به این اجلاس آمده‌ایم.
رئیس جمهوری همچنین در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با رؤسای جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و ونزوئلا دیدار و با آنان درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگو کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۶/۲۰
*  بازسازی صحنه‌ها و وقایع دفاع مقدس در ۱۱ نقطه از کشور
سردار فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج گفت: در زمینه راهیان نور و بازسازی وقایع دفاع مقدس در یازده نقطه کشور فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که به فراخور شرایط جوی در شهرهای مختلف این نمایش‌ها اجرا می‌شود.
*  جاده اصلی دیرالزور به دیگر استان‌های سوریه امن شد
رسانه جنگ سوریه از فرار بسیاری از داعشی‌ها از میادین درگیری در دیر الزور و اطراف آن به سوی شهر المیادین واقع در نزدیکی رودخانه فرات در جنوب دیر الزور خبر داد این در حالی است که جاده اصلی دیر الزور به استان‌های اصلی امن شد. در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد گروه تروریستی داعش با شکست در دیرالزور که نتیجه همکاری ارتش سوریه و پشتیبانی نیروی هوافضای روسیه بود، بزرگ‌ترین ناکامی در سه سال گذشته را تجربه کرد.
** وطن امروز ۹۶/۶/۲۰
*  کشورهای مسلمان روابط دیپلماتیک با دولت میانمار را قطع کنند
علی اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: کشورهای مسلمان با قطع روابط دیپلماتیک، تجاری و بازرگانی خود با دولت میانمار، مراتب همدردی و حمایت قاطع خویش را از مردم مظلوم، بی‌پناه و بی‌دفاع روهینگیا به عمل آورند.
*  مهرماه، آغاز محاکمه استانداران و فرمانداران متهم در جرائم انتخاباتی
رئیس کل دادگستری استان تهران می‌گوید طبق تعیین دادگاه کارکنان دولت، ۱۲ استاندار و فرمانداری که به خاطر جرائم انتخاباتی برای شان کیفرخواست صادر شده، مهر و آبان محاکمه می‌شوند.
غلامحسین اسماعیلی افزود: تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و استفاده از امکانات دولتی به نفع یک نامزد، عمده اتهامات متهمان این پرونده‌هاست.
** جوان ۹۶/۶/۲۰
*  بازدید نمایندگان از سفارتخانه‌های ایران
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای این کمیسیون از مهرماه ۹۶ از سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اروپایی و آسیای میانه بازدید می‌کنند.
محمد مهدی برومندی ادامه داد: همانگونه که کمیسیون انرژی مجلس باید بر مسائل حوزه انرژی داخل و خارج نظارت کند، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم باید بر مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نظارت دقیق و کافی داشته باشد.
*  امریکا می‌خواهد ایران را به سمت «وضعیت قرمز» ببرد
محمدجواد لاریجانی به تحلیل قانون تحریمی اخیر امریکا علیه ایران و چند کشور دیگر پرداخته و گفته است: امریکا قصد دارد ایران را به سمت یک «وضعیت قرمز» هل بدهد و ما نباید اجازه این کار را به او بدهیم.
لاریجانی اظهار کرد: خط قرمز برای ما پایبندی طرف‌های مذاکره‌کننده به برجام نیست بلکه خط قرمز ما یک «وضعیت قرمز» است.
وضعیت قرمز این است که غرب تحریم‌های خود را عمدتاً و «عملاً» و «به طور مؤثر» داشته باشد و در عین حال ادعا کند برجام برقرار است و نقض نشده اما تمام محدودیت‌ها و نظارت‌های ایران در موضوع هسته‌ای به همان شدت باقی باشد. این حالت قرمز است و ما باید داغ این را به دل امریکا بگذاریم.
** آفتاب یزد ۹۶/۶/۲۰
*  اگر ائتلاف روسی- ایرانی نبود پیروزی محقق نمی‌شد
حاج ابومصطفی، فرمانده میدانی حزب‌الله لبنان اظهار داشت: از اهالی دیرالزور که در عملیات از ما حمایت کردند تشکر می‌کنم و اگر شجاعت رزمندگان از خارج و حمایت‌های ائتلاف روسی، سوری، ایرانی نبود این پیروزی محقق نمی‌شد.
حاج ابومصطفی همچنین گفت: حزب‌الله جزئی جدایی ناپذیر از محوری است که از ایران تا عراق، دمشق، بیروت و فلسطین اشغالی امتداد می‌یابد.
*  پذیرش خانم‌ها به عنوان رجل سیاسی در حال حاضر مشکل است
نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، درباره آخرین تصمیمات شورای نگهبان درباره شناخته شدن زنان به عنوان رجل سیاسی با بیان اینکه هنوز این مباحث در شورای نگهبان ادامه دارد، گفت: برداشتم با وضعیت فعلی قانون اساسی این است که در حال حاضر پذیرش خانم‌ها به عنوان رجل سیاسی شاید یک مقدار مشکل باشد.
** رسالت ۹۶/۶/۲۰
*  ضرورت استفاده از ظرفیت یادواره شهدا برای نشر معارف اسلامی
آیت‌الله علوی گرگانی شهادت در راه خدا را هنری بی بدیل برشمرد و تأکید کرد که باید از ظرفیت یادواره‌های شهدا برای نشر معارف اصیل انقلاب اسلامی استفاده شود.
آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار جمعی از اعضای ستاد مرکزی کنگره شهدای دانشجوی استان قم، با تأکید بر این که شهدا به واقع زنده هستند، ابراز داشت: علامت زنده بودن شهدا آثاری است که از آنها در جامعه امروزی دیده می شود به علاوه این که همیشه یاد و خاطره آنها در ذهن ها وجود دارد.
** مردم سالاری ۹۶/۶/۲۰
*  ایران یکی از موضوعات نشست اتحادیه عرب
صدوچهل و هشتمین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم روز گذشته (یکشنبه) در مقر دبیرخانه عمومی‌اتحادیه عرب به ریاست جیبوتی برگزار ‌شد که ایران یکی از مهم‌ترین موضوعات این نشست بود.
حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد که در این نشست درباره موضوعات فلسطین و درگیری عربی ـ اسرائیلی، آخرین تحولات سوریه، لیبی و یمن و همچنین جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و آن چه مساله دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی خواند، گفت‌وگو خواهد شد.
*  دیدار سفیر ایران با سرپرست اداره دینی ترکیه
سفیر کشورمان در آنکارا با سرپرست اداره دینی ترکیه ملاقات کرد. ابراهیم طاهریان – سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در ترکیه – با اکرم گلش سرپرست اداره دینی ترکیه و امیر الحاج این کشور که از حج بازگشته‌اند دیدار کرد و عید سعید قربان را به ملت و دولت ترکیه تبریک و تهنیت گفت.
** آرمان ۹۶/۶/۲۰
*  تعیین تکلیف فرزندان دو تابعیتی
جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه «دولت و مجلس باید به طور جدی وضعیت تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را مشخص و تعیین تکلیف کنند» گفت: آمار چند صد هزار نفری از افراد فاقد شناسنامه وجود دارد که باید سروسامان یابد.
*  رشد ۶۴‌ درصدی صادرات گاز ایران
مهدی جمشیدی‌دانا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت صادرات گاز ایران گفت، صادرات گاز ایران در طول پنج ماه نخست سال گذشته به صورت میانگین ۳/۲۱میلیون مترمکعب در روز بوده است در حالی که این رقم در مدت مشابه امسال به ۸/۳۴‌میلیون مترمکعب رسیده که رشد ۶۴‌درصدی مجموع صادرات را نشان می‌دهد.
** فرهیختگان ۹۶/۶/۲۰
*  بررسی کشتار مسلمانان میانمار در کمیسیون امنیت ملی
حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کشتار مسلمانان میانمار اظهار داشت: «سرنوشت مسلمانان میانمار نشان می‌دهد که سیاست دو گانه‌ای در دنیا حاکم است. جای تاسف دارد که عامل اصلی این کشتار در سال ۱۹۹۰ جایزه صلح نوبل را از سوی کشورهای غربی دریافت کرد اما در حال حاضر به بزرگ‌ترین جانی دنیا تبدیل شده است.
موضوع کشتار مسلمانان بی‌گناه میانمار حتما در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بعد از تعطیلات مجلس بررسی می‌شود.»
*  بیسوادی ۱۰ درصد افراد بالای ۶ سال
سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: «نرخ بیسوادی در گروه بالای ۶ سال به حدود ۱۰ درصد رسیده است.
** آفرینش ۹۶/۶/۲۰
*  کشورهای اسلامی خواستار پایان خشونت ها در میانمار شدند     
سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس علم و فناوری سازمان همکاری های اسلامی، در نشستی فوق العاده وضعیت مسلمانان آسیب دیده و آوارگان میانمار را بررسی کردند و در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید از جنایت و خشونت علیه مسلمانان منطقه روهینگیا در میانمار، خواستار توقف فوری حمله به مسلمانان در این منطقه شدند.
در این بیانیه همچنین سران حاضر در اجلاس آستانه، بر ضرورت سازماندهی جمعی و همکاری کشورهای اسلامی برای ارسال کمک های انساندوستانه به آسیب دیدگان و آوارگان تاکید کردند.
*  نگرانی مقامات انگلیس از کمک محرمانه ایران به برنامه هسته‌ای کره شمالی
روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد: مقامات انگلیس نگران‌اند که پیشرفت ناگهانی کره شمالی در توسعه تسلیحات هسته‌ای‌اش در نتیجه کمک مخفیانه ایران حاصل شده باشد.
مقامات انگلیسی می‌گویند که قابل قبول نیست دانشمندان کره شمالی توانسته باشند به تنهایی به این پیشرفت در برنامه هسته‌ای و موشکی‌شان رسیده باشند. از این رو در حال بررسی یک فهرست از کشورهایی هستند که احتمال دارد در این مسیر به پیونگ یانگ کمک کرده باشند. بنا بر ادعای دیلی تلگراف، ایران در راس این فهرست قرار دارد و احتمال می‌رود که روسیه نیز به کره شمالی کمک کرده باشد.
** قدس ۹۶/۶/۲۰
*  پیشنهاد مرکل برای حل مسئله کره شمالی با استفاده از مدل مذاکرات هسته‌ای
صدر اعظم آلمان با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواستار مدل مذاکرات هسته‌ای برای حل مسئله کره شمالی شد. مرکل با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد، گفت: این توافق حاصل یک دیپلماسی طولانی مدت و مهم بود که در نهایت یک نتیجه خوب در پی داشت.
*  «وسائل الشیعه» یکی از بزرگ‌ترین مجامع حدیثی است
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مجموعه حدیثی «وسائل‌الشیعه» تنها حدیث نیست، بلکه باید گفت هم به نوعی فقه است و هم به نوعی حدیث و دلیل موضوع این است که «وسائل الشیعه» یکی از بزرگ‌ترین مجامع حدیثی ماست.
آیت‌الله محسن اراکی در حاشیه کنگره بین‌الملل شیخ حر عاملی که در لبنان در حال برگزاری است، درباره شخصیت علمی این عالم شیعی و کتاب گرانسگ «وسائل‌الشیعه» گفت: دوره حدیثی «وسائل الشیعه» بر اساس ابواب و نیاز فقیه دسته بندی شده، متناسب با کتب فقهی بوده و همراه با فهرست موضوعات فقهی است.
** خراسان ۹۶/۶/۲۰
*  گمانه زنی ها از گزینه‌های تصدی معاونت‌های جدید وزارت خارجه
خبرگزاری تسنیم مدعی شد گزینه جدی برای معاونت سیاسی وزارت خارجه  سید عباس عراقچی است که پرونده برجام به نوعی در دست اوست. همچنین درباره معاونت دیپلماسی اقتصادی نیز با علی ماجدی سفیر ایران در آلمان و غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند صحبت شده است.
این خبرگزاری همچنین از محمد خزائی نماینده دایم سابق ایران در سازمان ملل به عنوان دیگر گزینه این معاونت یاد کرده است. با این حال  قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هم اکنون انتخاب  هیچ فردی برای تصدی معاونت‌های جدید وزارت امور خارجه نهایی نشده است.  
*  پیش بینی کسری ۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در سال ۹۶
قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، پیش بینی کرد که تا پایان سال حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان کسری منابع بودجه داشته باشیم.
** اعتماد ۹۶/۶/۲۰
*  پیشنهاد تغییر در ساختار جمنا
سیدکمال‌الدین سجادی، دبیر کل جامعه اسلامی کارمندان خواستار تغییراتی در ساختار جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شد و تصریح کرد: ما از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حمایت می‌کنیم اما معتقدیم که باید جامعه کارمندی هم در ساختار این جبهه گنجانده شود. بنده نظر و پیشنهادم را به نمایندگی از جامعه اسلامی کارمندان درباره ایرادات ساختاری جمنا به اعضای آن گفتم و انتظار داریم که از ظرفیت‌های جامعه کارمندی استفاده بیشتری شود.
*  قراردادها و واگذاری‌های هفته‌های اخیر در شهرداری را بررسی می‌کنیم
محمدعلی نجفی شهردار تهران درباره بررسی قراردادها و واگذاری‌های صورت گرفته از سوی شهردار سابق تهران در هفته‌های اخیر اظهار داشت: حتما این قراردادها و واگذاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
** شهروند ۹۶/۶/۲۰
*  رئیس‌جمهوری دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجرای اصل ١٢٣ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را برای اجرا به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ کرد.
همچنین رئیس قوه مجریه قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ ‌کرد.
*  اولویت‌های نمایندگان در بازدید از تأسیسات هسته‌ای کشور
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای کشورمان انجام می‌شود، گفت: اولویت‌ نمایندگان تأسیسات هسته‌ای کرج است که هم در زمینه کشاورزی و هم در زمینه پزشکی فعالیت‌های هسته‌ای در این مرکز انجام می‌شود و بازدید دوم نیز احتمالاً مرکز بازفرآوری اورانیوم اصفهان UCF (اصفهان) خواهد بود و در مرحله سوم از ساغند یزد بازدید خواهیم کرد.
نماینده مردم قم در مجلس افزود: علاوه بر این، ممکن است از ذخایر و معادن اورانیوم که در بندرعباس داریم بازدیدی صورت گیرد.
** صبح نو ۹۶/۶/۲۰
*  تشریح برنامه‌های وزیر خارجه پاکستان در ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: آقای خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان امروز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات کشورمان در موضوعات مهم دو جانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی و در رأس هیاتی سیاسی و اقتصادی به کشورمان سفر می‌کند. وی افزود: وزیر خارجه پاکستان در این سفر یک ‌روزه با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور دیدار خواهد کرد
** بهار ۹۶/۶/۲۰
*  شورای همکاری برای مقابله با ایران متحد شود
وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با خالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت بر ضرورت اتحاد شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای از جمله تهدید ایران تاکید کرده است.
رکس تیلرسون از ابتکار امیر کویت برای حل اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرده و گفته است: آمریکا و کویت بر نقش مهم اتحاد اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با چالش‌های منطقه‌‌ای که ما همگی با آنها مواجه‌ایم از جمله مقابله با تهدیدهای ایران، تاکید دارند.
*  رسیدن تعداد آوارگان میانماری به ۳۰۰ هزار تن
با ورود موج گسترده و ادامه‌دار مسلمانان روهینگیایی به جنوب بنگلادش که شمار آنها را به حدود ۳۰۰ هزار تن رسانده است، سازمان ملل برای رسیدگی به این وضعیت بحرانی درخواست کمک کرده است.
سازمان ملل تاکید کرد: نشانه‌ای دال بر اتمام درد و رنج موج مهاجران گرسنه و وحشت زده به چشم نمی‌خورد و آژانس‌های امداد رسان در منطقه کوکس بازار واقع در جنوب بنگلادش درگیر رسیدگی به وضعیت صدها هزار آواره‌ای هستند که حاصل دوره‌های پیشین خشونت در ایالت راخین میانمار است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
کار وکلای حقوقدان باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد
حوزه/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مساله وکالت امری ضروری و لازم است تصریح کردند: وکلا باید نسبت به دستگیری از قشر ضعیف جامعه و احقاق حقوق مستضعفین عنایت ویژه‌ای داشته باشند. این مرجع تقلید بیان داشتند: کار وکلا باید کاملاً منطبق با احکام اسلامی و موازین شرعی باشد و هدف در آن نیز احیاء حق باشد نه کسب درآمد. ایشان با انتقاد از برخی اقدامات دفاتر وکالت پیرامون مساله طلاق گفتند: اینکه عده‌ای از مراکز مشاوره مساله تسهیل در امر طلاق را آگهی می‌کنند بسیار زننده، زشت و زیبنده جامعه اسلامی نیست و در واقع خیانت به بنیان خانواده و جامعه است.
فرمان «آتش به اختیار» باید جدی گرفته شود
رسا/ آیت‌الله مصباح یزدی فعالیت در عرصه فرهنگی را مهمترین وظیفه روحانیت دانست و بر جدی گرفتن دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر «آتش به اختیار» در عرصه فرهنگی تأکید کرد. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اگر بخواهیم در این زمانه جزء کسانی که اسباب غضب خود را فراهم می‌کنند نباشیم باید امر رهبر معظم انقلاب در زمینه آتش به اختیار در عرصه فرهنگی را جدی گرفت که لباس روحانیت و زبان و هدف ما بیان کننده است که کار ما فرهنگی است.
طلاب به دنبال انتقال پیام اسلام به سراسر جهان باشند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری،در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه شهرستان آمل گفت: طلاب حوزه علمیه برای ایران درس نخوانند و برای سراسر جهان مطالعه داشته باشند تا پیام اسلام به دنیا منتقل شده و روز به روز بر مشتاقان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) افزوده شود. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حوزه مطلوب دارای شاخص‌هایی است، ادامه داد: سه نگاه مطلوب در حوزه وجود دارد و حوزه‌های علمیه باید از حالت رکود خارج شوند و به حال و آینده کاری نداشته باشند و همراه با زمان اندیشه کنند.
جامعه امروزی به فقه اجتماعی نیازمند است
تسنیم/ آیت‌الله اعرافی ارزش موضوع‌شناسی برای فقیه را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: فقیه بدون شناخت موضوعات روز نمی‌تواند پاسخ‌گوی سؤالات در قلمروهای جدید باشد. وی با اشاره به اینکه مسائل روز باید در فقه مطرح شود، افزود: باید علاوه بر اینکه ابواب قدیم از جمله صلات، زکات و سایر عبادت‌ها در فقه مورد توجه قرار گیرد، لازم است قلمروهای جدید هم به روی فقها باز شود. مدیر حوزه‌های علمیه گفت: جامعه امروز به دنبال فقهی است که پاسخگوی نظام اسلامی باشد متأسفانه اکنون شرایط مناسبی در علوم انسانی نداریم و نسبت به آن غفلت داشته‌ایم که باید با اهمیت بخشیدن به آن غفلت را جبران کنیم.
وزیر علوم باید اعتقاد راسخ به اسلامی شدن علوم انسانی داشته باشد
رسا/ آیت‌الله رجبی با اشاره به انتظار علما و حوزویان از وزیر علوم آینده گفت: وزیر علوم و مدیران و نهادهای تحت نظر آن تربیت کننده نسلی هستند که باید کشور را اداره کنند و این نشان دهنده اهمیت و خطیر بودن این وزارتخانه و مسؤول آن است. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: وزیر علوم باید روحیه انقلابی و دغدغه حفظ انقلاب داشته باشد، وزیر آینده باید کسی باشد که برای حفظ انقلاب به هیچ وجه در برابر هیچ فشاری کوتاه نیاید بلکه باید انگیزه جدی برای پرورش نسل انقلابی را داشته باشد.
پی‌ام‌دی منتفی شد
تسنیم/ رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس گفت: پس از بازدید آمانو و تدوین نقشه راه بین ایران و آژانس انرژی اتمی، موضوع دسترسی‌ها به اماکن نظامی ایران موضوعیت خود را از دست داد و پی‌ام‌دی منتفی شد. ابراهیم کارخانه‌ای،‌ با اشاره به درخواست اخیر غربی‌ها برای بازدید از اماکن حساس و نظامی کشورمان، اظهار داشت: سفر شهریور ماه سال ۹۴ آمانو به تهران (دو ماه بعد از تصویب برجام در شورای امنیت) و بازدید وی از پارچین و طی آن انتشار گزارش رسمی آژانس در آذرماه همان سال در چارچوب راه توافق شده بین آمانو و دکتر صالحی  مبنی بر رفع نگرانی‌های گذشته و حال، عملا مهر پایانی بر اتهام انحراف در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بود.
هیچ کس حق بازدید از اماکن نظامی ایران را ندارد
رسا/ رییس سابق ستادکل نیروهای مسلح و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی برای بازدید از اماکن نظامی ایران گفت: در حال حاضر ناتوانی آقای ترامپ در اداره آمریکا بر همگان آشکار شده است. سرلشکر فیروزآبادی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران بازدید از مراکز نظامی ممکن نیست و هیچ مقام خارجی و داخلی نمی‌تواند این بازدید را داشته باشد، حتی مقامات نیروهای مسلح که غیر مرتبط با یک مرکز نظامی هستند بدون اجازه رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای عزیز حق بازدید و ورود به مراکز نظامی را ندارند.
بلای جدیدی که بر سر مسلمانان میانمار آمد
باشگاه خبرنگاران/ مسلمانانی که برای حفظ جان خود از میانمار به مناطق مرزی با بنگلادش پناه برده‌اند، در اردوگاه‌های آوارگان در مناطق مرزی درگیر بیماری‌های واگیردار شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که وضع دشوار آوارگان و نبود آب آشامیدنی، آن‌ها را در مقابل بیماری‌ها آسیب پذیر کرده است.گفتنی است؛ ارتش و بوداییان افراطی در روزهای گذشته ۴ روستای دیگر مسلمانان را به آتش کشیدند.
عربستان به شکست اعتراف کرد
صداوسیما/ معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: پیروزی‌های محور مقاومت به صورت مداوم و پیوسته ادامه خواهد داشت. شیخ نعیم قاسم افزود: موافقت عادل الجبیر وزیر امورخارجه سعودی با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اقرار عربستان به شکست است. با آزاد سازی حلب طرح تجزیه سوریه منتفی شد و با آزاد سازی دیرالزور پیروزی بر داعش رقم خورد.
ملت عراق حضور آمریکا را در خاک خود نمی پذیرد
صداوسیما/ سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق، بر مبارزه گروه‌های مقاومت با حضور آمریکا در عراق تاکید کرد و گفت: آمریکایی‌ها جایی در عراق ندارند؛ ملت عراق حضور آمریکا را در خاک کشور نمی پذیرد. جعفر الحسینی افزود: نبرد در سوریه و عراق ضد طرح‌های آمریکا، مشترک است. می‌دانیم آنچه در دیرالزور رخ می‌دهد تاثیر مستقیم بر اوضاع عراق و به طور مشخص بر مرزهای عراق دارد و عامل مثبتی برای پاکسازی این مرزها خواهد بود.
 پلمب مدرسه‌ ایرانی در شارجه امارات!
تسنیم/ معاون امور بین‌الملل مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش جزئیات تعطیلی یک مدرسه ایرانی در شارجه امارات را تشریح کرد. علی حسینی در این خصوص اظهار کرد: اخیراً در عمارت شارجه، مجوز فعالیت یک مدرسه ایرانی تمدید نشده و بر همین اساس مدرسه پلمب شده است، وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت امور خارجه در تلاش است تا مجوز فعالیت این مدرسه را تمدید کند و در ماه‌های آینده شاهد فعالیت آن باشیم.
 آغاز صدور ویزای اربعین از امروز
فارس/ محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به زمان آغاز صدور ویزای اربعین اعلام کرد: صدور ویزای اربعین از امروز (دوشنبه) ۲۰ شهریور تا اوایل مهرماه در ۴ کنسولگری تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز انجام خواهد گرفت و از اوایل مهرماه به بعد به منظور تسهیل و تسریع در صدور ویزای زائران، ۱۲ دفتر کنسولگری موقت در سراسر کشور فعال خواهد شد.
شاهزاده‌ سعودی که اخیرا به تل‌آویو رفت «محمد بن سلمان» بود
مهر/ هفته گذشته رادیوی رژیم صهیونیستی در خبری از سفر یک شاهزاده سعودی به اسرائیل خبر داده بود. بر اساس این گزارش، رادیوی رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که این شاهزاده سعودی در سرزمین‌های اشغالی با شماری از مسئولان اسرائیلی در خصوص پیشبرد گفتگوهای سازش رایزنی کرده بود. در حالی که گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی از سفر یک شاهزاده سعودی به سرزمین‌های اشغالی حکایت داشت حالا چندین خبرنگار صهیونیست تایید کرده‌اند آن شاهزاده مذکور محمد بن سلمان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *