خبرروز ۱۳۹۶/۰۶/۱۶

عید سعید غدیر خم، روز اکمال دین و اتمام نعمت را تبریک می گوئیم

  • پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه مولوی عبدالحمید: همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند هیچ تبعیضی بین ایرانیان روا ندارند
  • تاکید مراجع عظام تقلید و علما بر لزوم اقدام جدی در دفاع از مسلمانان میانمار
  • آیت‌الله اعرافی: جریانی در دنیا درصدد ایجاد جنگ‌های مذهبی است
  • رئیس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرد: لزوم ورود هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل به میانمار
  • روزنامه هاآرتص: اسرائیل فقط در رزمایش‌ها می‌تواند حزب‌الله را شکست دهد

** جام جم ۹۶/۶/۱۶
*  اسرائیل فقط در رزمایش‌ها می‌تواند حزب‌الله را شکست دهد
روزنامه هاآرتص در یادداشتی به بررسی رزمایش بزرگ رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی و نزدیک مرز لبنان پرداخته و تاکید کرده است که ارتش اسرائیل فقط می‌تواند حزب‌الله لبنان را در رزمایش‌ها شکست دهد، ولی واقعیت‌های میدانی چیز دیگری است.
در ابتدای این یادداشت اشاره شده که حزب‌الله اکنون دشمن اصلی و لبنان، نگران‌کننده‌ترین میدان نبرد برای اسرائیل است.
** همشهری ۹۶/۶/۱۶
*  پاسخ سفیر فرانسه در آمریکا به هیلی
سفیر فرانسه در آمریکا تاکید کرد که اساس برجام نه اعتماد به ایران بلکه بر پایه راستی آزمایی است. جرالد آرود در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در توییتر خود نوشت: توافق برجام تنها در مورد مسئله هسته‌ای ایران است. نه چیز دیگری و ایران تا کنون به تعهداتش در چارچوب توافق پایبند مانده است.
*  رئیس جمهوری به نیویورک می‌رود
رئیس دفتر رئیس جمهور از سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به قزاقستان در هفته آینده خبر داد. محمود واعظی درباره سفر رئیس جمهور به قزاقستان و آفریقای جنوبی، اظهار کرد: ان‌شاءالله هفته آینده سفر به قزاقستان انجام می‌شود اما زمان سفر به آفریقای جنوبی هنوز مشخص نشده است.
وی افزود: در حال طراحی سفر رئیس جمهور به نیویورک هم هستیم و این سفر ان‌شاء‌الله در هفته آخر شهریور انجام خواهد شد.
** کیهان ۹۶/۶/۱۶
*  پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌ سنت زاهدان طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار توجه بیشتر به حقوق اقلیت‌‌های مذهبی در کشور شده بود که مقام معظم رهبری نیز پاسخ نامه وی را مرقوم فرمودند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه امام‌جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کردند: همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.
ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»
** شرق ۹۶/۶/۱۶
*  رشد اقتصادی بدون نفت ۷ درصد با نفت ۵/۶ درصد
مرکز آمار ایران رشد اقتصادی سه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل را بدون نفت هفت درصد و با نفت ۶,۵ درصد اعلام کرد.
** ایران ۹۶/۶/۱۶
*  در مناسبات دنیای امروز باید عنصر تهدید حذف شود
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه در مناسبات دنیای امروز باید عنصر تهدید حذف شود، تصریح کرد: واشنگتن مرتباً کره شمالی را تهدید می‌کند و این کشور هم در مقابل بمب‌های جدیدی را آزمایش می‌کند.
تهدید کشورهایی که به سلاح اتمی دست یافته‌اند، بازی بسیار خطرناکی برای کل جهان است؛ لذا معتقدیم در این عرصه حل و فصل مشکلات باید با مذاکره و گفت‌و‌گو باشد.
رئیس جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه تفاوتی بین مردم میانمار و سایر مسلمانان جهان وجود ندارد، اظهار داشت: ما به‌عنوان یک کشور مسلمان و انقلابی در برابر مظلومان عالم حتی اگر مسلمان هم نباشند، احساس وظیفه و کمک‌رسانی می‌کنیم و دولت میانمار را دعوت می‌کنیم جلوی جنایات وحشیانه علیه مسلمانان را بگیرد.
*  ایران ‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست
محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در دیدار با ماساهیکو کومورا، فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن و هیأت همراهش گفت: برجام به کشورهایی که ایران را متهم به‌تولید سلاح هسته‌ای می‌کردند، ثابت کرد که ایران هرگز به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.
وی افزود: ما مسلماً نخستین کشوری نخواهیم بود که تعهد برجام را نادیده بگیریم، اما به نقض تعهد طرف مقابل بدون شک پاسخ متناسب خواهیم داد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۶/۱۶
*  انقلاب اسلامی شرایط بالندگی درعلم را مهیا کرده است
دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم تقدیرو تجلیل از ۱۳ تن از برترین‌های دبیرستان سازمان انرژی اتمی ایران، با بیان اینکه اکنون درسطوحی مختلف ایرانیان زیادی درمسائل علمی و فنی در سراسر جهان تاثیرگذار هستند، تاکید کرد: انقلاب اسلامی این شرایط بالندگی را مهیا کرده است.
*  اخبار منتشر شده درباره مسلمانان روهینگیا جعلی است!
رهبر میانمار و برنده صلح نوبل پس از افزایش فشارها، سکوتش را درباره قتل عام روهینگیا شکست و با بی‌شرمی گفت که اخبار منتشر شده درباره آنها جعلی هستند، اخباری که بیشتر آنها از سوی سازمان ملل مورد تایید قرار گرفته است.
آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد، حکومت میانمار از همه مردم این کشور و تمام ساکنان استان راخین حفاظت می‌کند.
آنگ سان سوچی گفت: انتشار چنین اخباری درباره روهینگیا و چنین اطلاعات غلطی منجر به تمایلات تروریستی خواهد شد.
** وطن امروز ۹۶/۶/۱۶
*  حجت‌الاسلام سید علیرضا عبادی به امامت جمعه بیرجند منصوب شد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج سیدعلیرضا عبادی را به امامت جمعه بیرجند منصوب کردند.
بخشی از متن حکم رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
نعمت بزرگ ارتباط با قشرهای گوناگون مردم که بحمدالله جنابعالی از آن برخوردارید، فرصت مغتنمی است که جایگاه امامت جمعه را در خدمت نیازهای فکری همه بویژه جوانان قرار دهید و این نسل شوق‌انگیز و امیدبخش را به تلاش روزافزون در راه هدف‌های بزرگ نظام اسلامی تشویق فرمایید.
*  تظاهرات مدافعان شیخ‌عیسی قاسم در الدراز
بحرینی‌های ساکن منطقه الدراز، امروز پنجشنبه در محکومیت اقامت اجباری آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان این کشور تظاهرات گسترده‌ای برگزار خواهند کرد.
برگزاری تظاهرات امروز در زادگاه شیخ عیسی قاسم را تعدادی از احزاب و جریان‌های سیاسی بحرین خواستار شده‌اند. شیخ عیسی قاسم بیش از ۳ ماه است توسط آل‌خلیفه در اقامت اجباری قرار گرفته است.
** جوان ۹۶/۶/۱۶
*  جبهه دشمن با فضای مجازی تا عمق خانه‌ها پیش رفته است
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بازدید از سازمان بسیج رسانه اظهار کرد: امروز دشمن یک جبهه جدیدتر، پیشرفته‌تر و عمیق‌تر را تشکیل داده است که در آن به روی همه باز است و پیش روی آن در عمق خانه‌ها و محل زندگی‌مان است و اکثر مخاطبان فضای مجازی در کشورهای جهان و در کشور ما جوانان هستند. سردار غیب‌پرور ادامه داد: بسیج رسانه باید برای مقابله با هجمه‌هایی که علیه انقلاب اسلامی در این عرصه وارد می‌شود. برنامه عملی داشته باشد، باید پشتوانه همه اقشار و تمام ماموریت‌های بسیج باشد، رسانه‌ زبان گویای انقلاب است.
*  همکاری پشت پرده اسرائیلی با شیوخ عربی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بی‌سابقه خواندن روابط اسرائیل با کشورهای عربی، از همکاری‌های گسترده در پشت پرده خبر داد. بنیامین نتانیاهو، گفت که روابط اسرائیل با کشورهای عربی، امروزه بهتر از هر زمان دیگری در تاریخ حتی دوران امضای توافقات صلح است.
نتانیاهو طی دیدار با کارکنان وزارت خارجه این رژیم تأکید کرد: «اتفاقاتی که اکنون میان اسرائیل و کشورهای عربی رخ می‌دهد، بی‌سابقه است. همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف، در پشت پرده در جریان است.»
** آفتاب یزد ۹۶/۶/۱۶
*  تداوم برجام بدون آمریکا غیرممکن نیست
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه المیادین در رابطه با توافق هسته‌ای گفت: غربی‌ها با دیکته کردن خواسته‌های خود هیچ چیزی را محقق نکردند و به نظر من با حمایت جامعه بین‌المللی از توافق هسته‌ای، این توافق محکم و پا بر جا خواهد ماند و محافظت از این توافق به نفع آمریکا خواهد بود.
وی افزود: تداوم توافق هسته‌ای بدون آمریکا امر غیرممکنی نیست اما ما خواستار آن نیستیم. هم‌چنین تمام گزینه‌ها از جمله بازگشت به مرحله قبل روی میز است و گزینه‌های دیگر به جز عقب کشیدن از این توافق نیز وجود دارد که در زمان مناسب مشخص خواهند شد.
*  بازگشت حدود ۱۲ میلیارد از حقوق‌های نامتعارف به بیت المال
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی‌در خصوص اقدامات دیوان محاسبات در رابطه با موضوع حقوق‌های نجومی‌گفت: دیوان محاسبات وظیفه خود را انجام داده است، در این راستا حتی نجومی‌بگیران هم متنبه شده‌اند به طوری که حدود ۱۲ میلیارد تومان به خزانه بیت المال بازگشته است و البته این عدد کمی‌ نبود.
** رسالت ۹۶/۶/۱۶
*  وزرای خارجه کشورهای اسلامی برای حل مشکل میانمار جلسه فوری تشکیل دهند
آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود با اشاره به مسائل و مشکلات میانمار گفت: میانمار از کشورهای جنوب شرق آسیا است؛ دو درصد مردم میانمار مسلمان و چهار درصد مسیحی هستند، بودایی‌ها تصمیم گرفتند مسلمانان را قتل عام کنند و هر روز نمونه‌های تازه از جنایت آنها به طور فجیع مشاهده می‌شود که حتی شنیده شده که طالبان آنها را محکوم کردند.
وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم اجتماعی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی درباره حل این مشکل تشکیل شود و اقدامی برای آنها کنیم باید در اینگونه موارد به طور جدی ورود پیدا کرد و فریاد کشید و در برابر جانیان وحشی بی‌رحم ایستاد. اغلب مسلمانان میانمار اهل سنت هستند و ما به همان اندازه دفاع می‌کنیم که اگر شیعه بودند و فرقی نمی‌گذاریم.
*  نجات مسلمانان میانمار نیازمند اقدام عاجل است
آیت‌الله علوی گرگانی با صدور پیامی کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کرد و گفت: این گونه رفتارها با هیچ معیار انسانی و فرهنگی مناسبت ندارد و لازم است هر چه سریع تر از طریق مجامع بین‌المللی جلوی آن گرفته شود.
در این پیام تاکید شده است: اینجانب ضمن اعلام محکومیت این جنایات از مسئولان مملکتی و مخصوصا وزارت امور خارجه می‌خواهم که از طریق دیپلماسی بین‌المللی و رایزنی با کشورهای مسلمان و کشورهای غیرمتعهد هرچه سریع تر به این جنایات پایان داده شود.
*  جریانی در دنیا درصدد ایجاد جنگ‌های مذهبی است
آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم عمامه‌گذاری طلاب خارجی جامعه‌المصطفی مشهد گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که هم هوشمند و حکیم بوده و هم در برابر امواج توفنده مقاوم است.
وی با بیان اینکه شرایط جهان، شرایط پیچیده و حساسی است، جهان تشنه شنیدن حق است و در این شرایط، هر کس هر آنچه می‌تواند باید در امر تبلیغ دین در اقصی نقاط عالم انجام دهد اضافه کرد: مخاطب ما ۷ میلیارد انسان ساکن در روی کره زمین و نسل‌های آینده آنها است و باید با همه گروه‌ها و طبقات ارتباط فکری برقرار کرد. وی با تأکید بر ضرورت دوستی و مودت با پیروان مذاهب مختلف، گفت: جریانی در دنیا درصدد ایجاد جنگ‌های مذهبی است تا توجه‌ها  از جنگ فقر و غنا پراکنده شود.
** مردم سالاری ۹۶/۶/۱۶
*  ارتقای ۲۱ تیپ ارتش در کشور به تیپ متحرک هجومی
امیر سر تیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به دلیل وجود فضای پیچیده‌تر در محیط جنگ‌های آینده نیازمند تحرک و چابکی بیشتر هستیم در این راستا ۲۱ تیپ ارتش در کشور به تیپ متحرک هجومی ارتقا یافتند.
*  مذاکره با ایران و ترکیه در مورد سوریه پیشرفت چشمگیری داشته است
سرگئی لارورف وزیر خارجه روسیه گفت: کارشناسان ایران، روسیه و ترکیه در مذاکراتی که در مورد ویژگی‌ها، شکل‌بندی و روش‌های تامین امنیت در منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه با یکدیگر انجام داده‌اند به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. وی افزود: در مورد استان ادلب تماس‌هایی میان کشورهای ضامن امنیت و آغازگر مذاکرات آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) انجام می‌شود.
** آرمان ۹۶/۶/۱۶
*  سوال از وزیر ورزش
نماینده مردم تهران از طرح سوال خود از وزیر ورزش درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها خبر داد و گفت که پس از تعطیلات مجلس آن را تقدیم هیات رئیسه خواهد کرد.
سیده فاطمه حسینی اظهار داشت: در سوال خود از آقای سلطانی‌فر عنوان کردم که تاکنون جهت فراهم کردن شرایط مطابق با موازین اسلامی و در شأن بانوان کشورمان جهت حضور در ورزشگاه‌ها جهت تماشای رقابت‌های ورزشی چه برنامه‌ریزی و اقداماتی صورت گرفته است؟
*  از راه گردشگری می‌توان پیام فرهنگی انقلاب را مخابره کرد
رئیس فراکسیون امید بر ضرورت استفاده از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح‌طلبانه نظام تاکید کرد و گفت: نسبت به توسعه اشتغال پایدار از راه گسترش گردشگری غفلت شده است.
عارف در نشست «ثبت جهانی شهر یزد» یادآور شد: می‌توان از ابزارهای فرهنگی برای کمک به نهادهای بین‌المللی مانند یونسکو بهره برد، به‌خصوص می‌توان از فرصت نامگذاری ثبت جهانی یزد در راه گسترش اهداف صلح‌طلبانه نظام استفاده کرد.
** فرهیختگان ۹۶/۶/۱۶
*  نماینده همه شهرداران و شهرنشینان در دولت هستم
شهردار تهران گفت: «در جلسات هیات دولت به عنوان نماینده همه شهرداران کشور و نماینده همه شهرنشینان کشور حضور یافتم. این فرصت مغتنم برای من، برای شهرداری تهران و بقیه شهرهای بزرگ کشور در جهت هماهنگی بین برنامه‌های توسعه شهری و توسعه ملی است.»
وی افزود: به هر حال شهرداری با تک تک دستگاه‌های اجرایی کشور ارتباط دارد و باید یک هم افزایی و همکاری بین شهرداری و تمام دستگاه‌ها وجود داشته باشد.»
*  اعلام نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان
سید محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت با اشاره به اینکه نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تا اواسط مهر آماده می‌شود، گفت:‌ تا این گزارش ارائه نشود، نمی‌توان چیزی را تایید یا رد کرد.»
وی افزود: آنچه از ابتدا در صندوق ذخیره فرهنگیان مورد مناقشه بود، مبالغی است که از بانک سرمایه در اختیار برخی قرار گرفته و برنگشته است.»
** آفرینش ۹۶/۶/۱۶
*  واکنش عادل الجبیر به سخنان ظریف     
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران مدعی شد: سخنان محمدجواد ظریف تمسخرآمیز است و هیچگونه نزدیکی روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد.
وی در ادامه ادعا کرد: هیچگونه جدیتی برای گفت‌وگو با ایران نمی‌بینم و فرماندهانی از گروهک القاعده در تهران وجود دارد که دستور انجام عملیاتی در داخل عربستان را داده‌اند.
جبیر همچنین مدعی شد: ایران از طریق حزب‌الله و حملاتی تروریستی در منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و اگر تهران می‌خواهد با عربستان روابطی ایجاد کند باید عملیات تروریستی و دخالت در منطقه عربی را متوقف کند.
** قدس ۹۶/۶/۱۶
*  مسلمانان در برابر کشتار مظلومان میانمار قیام کنند
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: بودائیان شروع به نسل کشی در کشور میانمار کرده‌اند. کشتن و سوزاندن مسلمانان یک مسئله است و فرار آن‌ها به بنگلادش مسئله‌ دیگری است که نباید در برابر آن سکوت کرد.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی دیروز در جلسه درس خارج که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به کشتار مسلمانان میانمار گفت: بودائیان شروع به نسل کشی در این کشور کرده‌اند، مسلمانان وظیفه بسیار حساسی در قبال کشته شدن مسلمانان میانمار دارند و باید سکوت نکرده و قیام کنند.
*  کشورهای اسلامی برای دفاع از مسلمانان میانمار نیروی مشترک ایجاد کنند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کانال شخصی خود در واکنش به نسل کشی مسلمانان در میانمار نوشت: «فاجعه خونین و وحشیانه میانمار لکه ننگی بر پیشانی مدعیان حقوق بشر است.
کشورهای اسلامی برای دفاع از مسلمانان میانمار نیروی مشترک ایجاد کنند.»
کشتار مسلمانان در میانمار موجب خشم عمومی در میان کشورهای مختلف شده و به خصوص در کشور ما بخش زیادی از مطالب صفحات مجازی به آن اختصاص یافته است.
** خراسان ۹۶/۶/۱۶
*  معارضان سوری بپذیرند که پیروز نشدند
فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در سخنانی تأکید کرد: معارضان سوری باید واقع بین باشند و درک کنند که در جنگ پیروز نشدند.
به گزارش النشره، «استفان دی میستورا» گفت: دیرالزور اکنون به طور نسبی آزاد شده است و پیش بینی می شود آزادسازی کامل آن خیلی زود اعلام شود. ما برای برقراری آتش بس فراگیر در سوریه تلاش می کنیم.
*  دیدار وزیر خارجه واتیکان با ظریف در تهران
وزیر خارجه واتیکان با  وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. ظریف در این دیدار، با اشاره به روابط دیرپا، احترام آمیز و مبتنی بر درک متقابل میان تهران و مقر مقدس (واتیکان) بر ضرورت گفت وگو و همکاری موثر بین ادیان و تمدن‌ها تاکید کرد.
ریچارد گالاگر،هم دراین دیدار گفت: تشویق فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز ادیان در خاورمیانه، باید با جدیت دنبال شود و واتیکان  از این همزیستی حمایت کرده است.
** اعتماد ۹۶/۶/۱۶
*  رییس مجلس خواستار ورود هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل شد
رییس مجلس نسبت به فجایع میانمار واکنش نشان داد. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در میانمار را محکوم کرد بخشی از بیانیه به شرح ذیل است: حوادث دردناک و کشتار، سرکوب و کوچ اجباری ده‌ها هزار تن از مسلمانان روهینگیا، روح هر انسان آزاده‌ای را به‌شدت متالم می‌سازد.
اینجانب کشتار و اخراج مسلمانان مظلوم میانمار را شدیدا محکوم نموده و بر مسئولیت دولت میانمار در قبال حوادث اخیر و ضرورت حمایت از اقلیت مسلمان این کشور تاکید می‌نمایم. موکدا خواستار ورود هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل برای بررسی اوضاع و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی فوری به وضعیت موجود هستم.
*  سازمان ملل رسما دولت سوریه را به انجام حملات شیمیایی متهم کرد
کارشناسان شیمیایی سازمان ملل رسما دولت سوریه را به انجام حملات شیمیایی در منطقه خان شیخون در جنوب ادلب متهم کردند. سوریه بارها این اتهامات را رد کرده است.
** شهروند ۹۶/۶/۱۶
*  تکذیب هرگونه سانحه پروازی در پایگاه‌های هوانیروز از سوی ارتش
فرمانده هوانیروز ارتش هرگونه سانحه پروازی در پایگاه‌های هوانیروز را تکذیب کرد.
 امیر سرتیپ دوم قربانی، فرمانده هوانیروز گفت: یک فروند بالگرد ۲۱۴ که برای برنامه‌های آموزشی در پایگاه هوانیروز تبریز به پرواز درآمده بود، پس از این‌که خلبانان مجرب هوانیروز متوجه حالت اضطراری احتمالی آن شدند، بلافاصله اقدام به فرود کرد.
گفتنی است، در برخی منابع خبری غیرموثق، خبری مبنی بر وقوع حادثه برای یک فروند بالگرد هوانیروز نقل شده بود.
*  گام بعدی بانک مرکزی کاهش سود وام
ولی‌اله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود در شبکه بانکی شامل دو مرحله است؛ در مرحله نخست نرخ سودهای مصوب شورای پول و اعتبار تثبیت می‌شود و در مرحله بعد که در آینده انجام می‌دهیم، نوبت به نرخ تسهیلات می‌رسد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
لزوم اقدام جدی و قاطع دولت‌های اسلامی در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار
رسا/ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به جنایات وحشیانه دولت میانمار و کشتار مسلمانان، این حوادث دردناک را محکوم کرده و خواستار  اقدام قاطع دولت‌های اسلامی شد. ایشان، با اظهار تاسف از عدم وحدت کشورهای اسلامی، گفت: اگر کشورهای اسلامی با هم وحدت داشتند مگر ممکن بود امروز چنین جنایات ددمنشانه‌ای در میانمار اتفاق بیفتد؟ استادبرجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: ما از دولت‌های اسلامی بخصوص دولت محترم جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که هر چه زودتر با درایت کامل و مذاکره با سایر دولت‌های اسلامی، اقدام جدی کرده و به ندای مظلومیت آنان پاسخ مثبت داده و به این حوادث ناگوار پایان دهند.
دولت‌های اسلامی دولت آدم کش میانمار را گوشمالی دهند
حوزه/ آیت‌الله سبحانی با اشاره به نسل کشی در میانمار گفتند: وقتی جهانیان می‌بینند در بین کشور‌های اسلامی درگیری و نفاق وجود دارد، آنها هم به خود جرأت می‌دهند حریم مسلمانان را بشکنند و دست به قتل عام بزنند. ایشان افزودند: در این شرایط همه مسلمانان جهان بپاخیزند و دولت‌های اسلامی تفرقه و درگیری‌ها را کنار بگذارند تا هیچ دولتی نتواند به خود اجازه دهد به جان مسلمانان تعرض کند. استاد حوزه علمیه قم یاد آور شدند: دولت‌های اسلامی باید از طریق فشار به سازمان ملل، دولت آدم کش میانمار را گوشمالی دهند تا این دولت در سر جایش بنشیند.
دولت‌های اسلامی در راستای توقف جنایت غیرانسانی در میانمار تلاش مجدانه کنند
رسا/ آیت‌الله هاشمی شاهرودی با صدور بیانیه‌ای جنایات وحشیانه علیه مسلمانان مظلوم میانمار را محکوم و دولت‌های اسلامی را به تلاش مجدانه در راستای توقف جنایت غیرانسانی و احقاق حقوق مردم مظلوم میانمار دعوت کرد. در بخشی از این بیانیه با انتقاد شدید ازسکوت مرگبار مدعیان حقوق انسان تصریح شده است: ادعای مزورانه دفاع از حقوق بشر و آزادی همچون سایر شعارهای بزک شده استکبار جهانی، تنها ابزاری برای توسعه مداخلات سیاسی و فرهنگی و تغییر وضعیت کشورها به خصوص کشورهای اسلامی در راستای تأمین امنیت رژیم سفاک و کودک کش اسرائیل و به تاراج بردن منابع و منافع امت اسلام و کشورهای مستقل جهان است.
بازدید از اماکن نظامی ایران مطلقاً ممنوع است
تسنیم/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بازدید از اماکن نظامی ایران مطلقاً ممنوع است و در برجام هم به هیچ عنوان اشاره‌ای به بازدید از اماکن نظامی و فعالیت‌های نظامی نشده است. نقوی حسینی  با اشاره به سنگ‌اندازی امریکا در مسیر برجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته تلاش بسیار زیادی کردند که توافق برجام را یا متوقف کنند یا موانعی بر سر اجرای آن ایجاد کنند یا جلوی بهره‌مندی ایران را از این توافق بگیرند، چراکه ایران اسلامی به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است.
هتک حرمت قرآن از سوی نیروهای ناتو در افغانستان
باشگاه خبرنگاران/ ژنرال «جیمز لیندر»، فرمانده نیروهای عملیات ویژه ناتو و آمریکا در افغانستان، برگه تبلیغاتی را که در روزهای اخیر در ولایت پروان، واقع در شمال کابل، منتشر شده است بسیار توهین‌آمیز به مقدسات مسلمانان ارزیابی و به دلیل انتشار آن عذرخواهی کرد. در این برگه تبلیغاتی، آیاتی از قرآن کریم به چشم می‌خورد که بر روی پرچم نیروهای طالبان درج و بر تصویر یک سگ قرار داده شده است.
آمریکا باقی ماندن «بشار اسد» در قدرت را پذیرفته است
مهر/ سفیر سابق آمریکا در سوریه اعلام کرد: دولت آمریکا باقی ماندن اسد در قدرت را پذیرفته است. «رابرت فورد» افزود: هیچ تحلیلگری پیش بینی رسیدن ارتش سوریه به دیرالزور را نداشت. دولت سوریه بر خلاف معارضان سیاسی و نظامی در قدرتمندترین موضع قرار دارد. وی همچنین گفت: اینکه روسیه به سوریه نیرو اعزام کند دور از انتظار بود و ما در پیش بینی‌های خود اشتباه کردیم.فورد همچنین مدعی شد که ایران به روس‌ها برای کاهش نفوذ آمریکا در منطقه کمک می‌کند.
تحولات خاورمیانه جایگاه ایران را ارتقاء داده است
ایرنا/ اندیشکده آمریکایی ‘سوفان گروپس’ در تحلیلی اعتراف کرد که جایگاه و موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه پس از تحولات چند سال اخیر ارتقاء یافته است. در تحلیل این اندیشکده آمریکایی آمده است: موفقیت‌های میدانی همپیمانان ایران و اقدامات ناموفق دشمنان آنها موجب شده است تا نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه در حد قابل توجهی افزایش یابد.این اندیشکده مستقر در نیویورک، که دارای شعبی در لندن، دوحه و سنگاپوراست در ادامه با اشاره به قدرت گیری ایران به واسطه نیروهای همپیمانش مانند حزب‌الله لبنان، آورده است: حزب‌الله به عنوان اصلی ترین همپیمان منطقه‌ای ایران امروزه به گونه‌ای در منطقه عمل می‌کند که به راحتی می‌تواند اسرائیل را به عنوان دشمن اصلی تهران تهدید کند.
آمریکا علیه مقام‌های سابق ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران کیفرخواست صادر کرد
فارس/ وزارت دادگستری آمریکا با متهم کردن چند مقام سابق ترکیه‌ای به تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران، علیه آنها کیفرخواست صادر کرد.  وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند وزیر اقتصاد سابق ترکیه، مدیر کل سابق یک بانک دولتی این کشور و دو نفر دیگر به همدستی برای دور زدن تحریم‌های ایران و جرائم دیگر متهم شده‌اند. در این کیفرخواست از «رضا ضراب»، «محمد هاکان آتیلا»، «محمد ضراب»، «کاملیا جمشیدی» و «حسین نجف‌زاده» به عنوان دیگر متهمان این پرونده نام برده شده که در این طرح جامع برای نقض قوانین مربوط به منع دسترسی ایران به نظام مالی آمریکا، مشارکت کرده‌اند.
گفتگوی تلفنی پادشاه سعودی با دونالد ترامپ
العالم/”سلمان بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان سعودی چهارشنبه شب با “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکاتماس تلفنی برقرار کرد.بر اساس این گزارش، دو طرف سعودی و آمریکایی در این تماس تلفنی درباره آخرین تحولات مربوط به منطقه بحث و رایزنی کردند.گزارش بیشتری درباره جزئیات مکالمه تلفنی ملک سلمان و ترامپ منتشر نشد.این دومین گفت‌وگوی دو طرف ظرف یک هفته گذشته است. کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد سران دو کشور درباره ایران و برجام گفت‌وگو کرده‌اند.
 انگلیس ۵ ناوچه نظامی جدید خریداری می‌کند
فارس/ سر مایکل فالن وزیر دفاع بریتانیا خبر داد این کشور به عنوان بخشی از راهبرد کشتی‌سازی‌اش، ۵ ناوچه خریداری می‌کند.وزیر دفاع بریتانیا روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد این ناوچه‌ها در داخل بریتانیا ساخته خواهند شد و انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسند. وزیر دفاع انگلیس گفت این ناوچه‌ها به منظور نیروی دریایی این کشور و یا برای صادرات به دیگر کشورها ساخته خواهند شد.
همه‌پرسی استقلال کردستان، عراق را وارد مرحله تاریکی می‌کند
ایسنا/ العبادی، نخست وزیر عراق در خصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان این کشور عنوان داشت: برگزاری همه پرسی باعث می‌شود عراق وارد یک دالان تاریک شود. این همه پرسی بدون دستیابی به نتایج از پیش بررسی شده در واقع فریب دادن مردم است.
انتقاد عفو بین الملل از بحرین
ایسنا/ در حالی که سازمان عفو بین‌الملل با انتشار جدیدترین گزارش خود از روش‌های سرکوبگرانه نیروهای دولت بحرین برای سرکوب تظاهرکنندگان در این کشور طی یک سال گذشته انتقاد کرده، نیروهای بحرینی بار دیگر چند تظاهر کننده را بازداشت کردند. در ادامه این گزارش که به اقدام نیروهای نظام بحرین در بازداشت، شکنجه، تهدید و ممنوعیت سفر ۱۶۹ تن از منتقدان دولت و یا نزدیکان آنها اشاره شده، آمده است: مقامات بحرین عادت کرده‌اند که به وسیله سیستم قضایی این کشور علیه آزادی بیان اقدام کرده و مدافعان حقوق بشر را مورد هدف قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *