طلیعه ۱۳۳۴ – ۹۶۰۶۱۶

فاجعه انسانی در میانمار همچنان ادامه دارد. میانمار یکی از سرزمین‌‌هایی است که طی هفته‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین محورهای رسانه‌ای جهان مبدل شده است. کشوری در جنوب شرقی آسیا که بخشی از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد. مسلمانانی که با نام ساکنان راخین و مسلمانان روهینگیایی شناخته می‌شوند. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که ده‌‌ها هزار نفر از مسلمانان ساکن این مناطق تحت حملات گروه‌‌های افراطی بودایی و به ویژه ارتش میانمار یا به قتل رسیده و یا اینکه به مرزهای کشورهای همسایه از جمله بنگلادش آواره شده اند. مسلمانانی که از هیچ یک از حقوق شهروندی برخوردار نیستند چرا که دولت میانمار آنها را شهروند این کشور محسوب نمی‌کند و معتقد است که آنها باید به بنگلادش بازگردانده شوند. از سویی دولت بنگلادش نیز مدتی است به شدت علیه این مسلمانان وارد عمل شده است!

شمار مسلمانانی که از اواخر ماه آگوست تا الان به دلیل هراس از کشتار دولت میانمار به سمت بنگلادش گریخته‌اند، به ۹۰ هزار نفر رسیده است، این یعنی آنکه آنگونه که دبیر کل سازمان ملل گفته، در میانمار یک «فاجعه انسانی» در حال رخ دادن است. آمار رسمی که دولت میانمار تأیید می‌کند این است که طی یک هفته گذشته ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند ولی سازمان‌های حقوق بشری شمار قربانیان را خیلی بیشتر اعلام می‌کنند. پناهجویان گفته‌اند فقط در یک روستا، خانه‌های مسلمانان روهینگیا به دست بودایی‌های افراطی به آتش کشیده شده و ۲۰۰ نفر را کشته‌اند.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی درباره «نسل‌کشی اخیر مسلمانان در میانمار به دست نیروهای نظامی میانمار و بودایی‌های تندرو» نوشته: «کودکان روهینگیا توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی در میانمار سرشان بریده شده و تعدادی نیز به صورت زنده سوزانده شده‌اند.» سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم ، تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده که به وضوح نشان می‌دهد دست‌کم در ۱۷ مکان، صدها خانه مسلمانان «روهینگیا» به آتش کشیده شده است. تحلیل این تصاویر نشان داده فقط در یک روستا ۷۰۰ خانه به آتش کشیده شده و روستا به تلی از خاکستر تبدیل شده است. دفتر سازمان ملل در میانمار نیز گفته که دولت میانمار کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای مسلمانان روهینگیا را مسدود کرده و نمی‌گذارد غذا و آب آشامیدنی و دارو به دست مردم نیازمند روهینگیا برسد.

در واکنش به جنایات گسترده علیه مسلمانان روهینگیایی، مسلمانان سایر کشورها و برخی دولت ها و کشورهای اسلامی نیز ضمن محکومیت این حوادث، خواستار دخالت مجامع بین المللی و دفاع از مسلمانان مظلوم میانمار شده‌اند. وزیر امور خارجه کشورمان هم در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیران امور خارجه ترکیه، مالزی و اندونزی، ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار، خواستار توجه بیشتر و اقدامات عملی کشورهای اسلامی برای پایان دادن به خشونت‌های ناروا و غیر انسانی علیه آنان شد. در این تماس‌ها، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مساعدت و اتخاذ راهکارهای جمعی توسط مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی اعلام شد.

امید است با تلاش، پیگیری و همدلی کشورهای اسلامی و سازمان‌های مسئول بین المللی، شاهد پایان مصیبت‌های مسلمانان مظلوم میانمار باشیم و این نسل کشی بی رحمانه که در سال‌های اخیر جان بسیاری را گرفته و موجب آوارگی هزاران نفر هم شده، متوقف شود.  (خ-۱۳۳۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *