خبرروز ۱۳۹۶/۰۶/۰۵

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: جشن‌های غدیر باید به دور از سخـنان تفـرقه‌انگیز بـاشد
  • توصیه رهبر معظم انقلاب به کابینه دوازدهم: حفظ و تقویت روحیه مردمی پرهیز از اشرافی‌گری
  • بیانیه جامعه مدرسین: حملات تروریستی داعش همبستگی مسلمانان افغانستان را افزایش خواهد داد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی: اهتمام دولت به اقتصاد نباید مانع از توجه به امور فرهنگی شود
  • آیت‌الله موسوی اصفهانی: تداوم انقلاب به انقلابی ماندن حوزه است
  • آیت‌الله طبسی: سنت‌ها و جشن‌های عید سعید غدیر احیا شود

** جام جم ۹۶/۶/۵
*  بسیج باید برای تحقق دولت اسلامی خط‌شکن باشد
جانشین رئیس سازمان بسیج گفت: بسیج در وزارتخانه‌ها و ادارات باید برای تحقق دولت اسلامی خط‌شکن باشد.
سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بسیج کارمندان که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، گفت: خدمات بسیج کارمندان ستودنی است؛ ولی باید از تمام ظرفیت دستگاه‌های دولتی برای رسیدن به اهداف انقلاب استفاده شود.
*  آغاز به کار سفیر قطر در ایران
علی بن احمد علی السلیطی، سفیر قطر که روز جمعه وارد ایران شده است، دیروز فعالیت خود را در سفارت کشورش در تهران آغاز کرد.
** همشهری ۹۶/۶/۵
*  عربستان ۵ نفر را به جاسوسی برای ایران متهم کرد
دادگاه جنایی ریاض ۵ شهروند سعودی را به جاسوسی برای ایران و آنچه آموزش دیدن توسط سپاه به منظور ایجاد ناامنی در عربستان عنوان کرده، متهم کرد.
دادستانی کل عربستان با ادعای سفرهای مکرر این افراد به ایران، خواستار اعدام هر ۵ تن شده‌ است.
*  سطح حضور ایران در اجلاس سازمان ملل مشخص نیست
محمد جواد ظریف وزیر خارجه گفت: ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مانند همیشه حاضر خواهد شد، اما درباره سطح حضور ایران هنوز تصمیم گیری نشده است. وی درباره اینکه رئیس جمهور در نیویورک حضور خواهد یافت یا خیر؟ هم گفت:‌در حال بررسی هستیم و هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
** کیهان ۹۶/۶/۵
*  حفظ و تقویت روحیه مردمی؛ پرهیز از اشرافی‌گری
حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار با رئیس جمهور و اعضای دولت دوازدهم به مناسبت هفته دولت: – بر اساس آمارها، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده، اما آیا قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی نیز در همین مقیاس بالا رفته است؟
– درباره رکود هم آمارهای اعلام شده درست است ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می‌کنند یا تعطیل شده اند و این واقعیت نشان می‌دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد.
– آمارهای اقتصادی به طول کامل نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست.
– باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم‌ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم.
– به حرکت‌های مردمی که غالبا خودجودش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید.
– تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید.
– کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن را در انتخاب همکاران و مدیران زیر مجموعه‌ در نظر بگیرید.
*  اسرائیل بزرگ‌ترین بازنده جنگ سوریه است
شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن اعتراف به شکست در سوریه اعلام کرد، اسرائیل بزرگترین بازنده در بحران سوریه است زیرا سرویس‌های اطلاعاتی در درک اوضاع جاری این کشور تاخیر کردند.»
** شرق ۹۶/۶/۵
*  نشست گروه دوستی پارلمانی ایران- انگلیس در تهران
نشست گروه دوستی پارلمانی ایران – انگلیس در تهران برگزار شد و پس از توضیحات سفیر انگلیس درباره موانع اجرائی صدور ویزای این کشور برای اتباع ایرانی اعلام شد که اوایل مهرماه هیئتی از وزارت خارجه انگلیس برای مذاکرات کنسولی به تهران اعزام می‌شوند و احتمالا سقف بیشتری برای صدور ویزای انگلیس مورد توافق قرار می‌گیرد.
*  نشست سه‌جانبه سازمان ملل  با انصارالله
فرستاده سازمان ملل به یمن از مقدمه‌چینی‌ها برای برگزاری نشستی با هیئت انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی خبر داد.
اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گفت: در این نشست که بین هیئت سازمان ملل و هیئت انصارالله و حزب کنگره سراسری مردمی برگزار خواهد شد، درباره جزئیات طرح مربوط به بندر الحدیده و فرودگاه صنعا صحبت خواهد شد.
** ایران ۹۶/۶/۵
*  تلاش  می کنیم سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود
رئیس‌ جمهوری، در دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین معضل پیش روی دولت را مسأله بیکاری و مشکلات اقتصادی خواند و افزود: نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، نبود تعادل در بودجه، مسأله آب و مشکلات محیط زیست از دیگر مسائلی است که باید در چهار سال آینده حل شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با برشمردن اهداف اصلی دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: هدف اول دولت حل مشکل بیکاری است و تلاش می‌کنیم سالانه بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
*  سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد  به بیش از ۳ میلیارد دلار رسید
محمدرضا عبدالرحیمی مدیر برنامه‌ریزی مناطق آزاد کشور مجموع سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در مناطق آزاد در سال ۱۳۹۱ را حدود ۳۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در دولت یازدهم و با اجرای برجام حجم سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد هفت گانه کشور به سه میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار رسید. مناطق آزاد هفت گانه ایران شامل مناطق کیش، قشم، انزلی، چابهار، اروند، ارس و ماکو است.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۶/۵
*  قرائت دومین گزارش برجامی کمیسیون امنیت ملی این هفته در مجلس
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دومین گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد روند اجرای برجام این هفته درصحن مجلس قرائت می‌شود. اکبر رنجبرزاده افزود: همچنین قرار است پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام‌خمینی از اقدامات انجام گرفته در زمینه دستاوردها، ارتقای ظرفیتهای اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و مشکلات اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر به استناد بند ۸ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس گزارشی را به نمایندگان ارائه کند.
** وطن امروز ۹۶/۶/۵
*  هدف جنایت مسجد کابل دامن زدن به اختلافات مذهبی است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریست‌های داعش به مسجد امام زمان(عج) در کابل را که به شهادت و جراحت ده‌ها تن از مردم بیگناه و بی‌دفاع انجامید، بشدت محکوم کرد. قاسمی اظهار داشت: بی‌شک دامن زدن به اختلافات مذهبی و بر هم زدن اتحاد ملت صبور افغانستان از جمله اهداف تروریست‌های رو به زوال در اینگونه جنایات است که ضرورت دارد دولت و ملت افغانستان با همدلی و هوشیاری، آنان و حامیان‌شان را چون همیشه مایوس کنند.
** جوان ۹۶/۶/۵
*  اگر مجری قانون به میل خود عمل کند جامعه متمدن نمی‌شود
آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود اظهار داشت: دین به ما دستور داده که یک ملت متدین و متمدن باشید و تاکید کرده است که تمدن شما را همان تدین شما فراهم می‌کند.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطر نشان کرد: برای سامان پذیرفتن تمدن جامعه، قرآن سه عنصر را به ما معرفی می‌کند؛ اول اینکه هر جامعه‌ای به قانون نیاز دارد، دوم اینکه هر جامعه‌ای نیروی اجرایی می‌خواهد که قانون را به مرحله عمل بیاورد و سوم اینکه هر جامعه‌ای یک نیروی داوری لازم دارد که عمل را با قانون بسنجد و انحراف احتمالی عمل از قانون را مشخص نماید.
وی ابراز داشت: اگر جامعه‌ای قانون نداشته باشد یا مجری قانون وجود نداشته باشد یا مجری وجود داشته باشد اما به میل خود عمل نماید آن جامعه هرگز متدین و متمدن نخواهد شد.
*  ۹۰ درصد تلعفر آزاد شد
نیروهای عراقی با پیشروی گسترده در مقابل تکفیری‌های داعش در شهر تلعفر توانستند ۹۰درصد خاک این منطقه را از دست تروریست‌ها آزاد کنند. منابع عراقی گفتند تلعفر تا عید قربان به طور کامل آزاد می‌شود.
در ششمین روز از عملیات آزادسازی شهر تلعفر در استان نینوا، نیروهای عراقی پیشروی‌های زیادی را در مواضع تروریست‌های داعش کردند و بر بسیاری از مناطق این شهر مسلط شدند.
** آفتاب یزد ۹۶/۶/۵
*  قراردادهای جدید نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت است
وزیر نفت با بیان اینکه تا به حال در تاریخ نفت، قراردادی بسته نشده بود که میانگین سنی مذاکره کنندگان آن ۳۰ سال باشد، گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت است. بیژن زنگنه، افزود: الگوی جدید قراردادهای نفتی با صبر و حوصله من و همکارانم به نتیجه رسید و قراردادی واقعی امضا شد که در کنار آن ۱۰ تا ۱۵ نفر از نیروهای جوان وارد صحنه این قراردادها شدند.
*  شاخص های قابل دفاع از عملکرد دولت زیاد داریم
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: دولت تلاش خود را به‌کار گیرد تا به مطالبات به حق مردم پاسخ درخوری بدهد. وی با بیان این که هفته دولت است و نمی‌توانیم فقط بخش خالی لیوان را ببینیم افزود: شاخص های قابل دفاع نیز برای گفتن زیاد داریم.
وی تصریح کرد: قاعدتا طومار کارهای انجام نشده زیاد است ولی نظام مردم سالاری دینی بی نظیر بوده و است و تلاش شده که این نظام تنومند شود.
** رسالت ۹۶/۶/۵
*  شیوه زندگی غربی انسان را به افراط و تفریط مبتلا می‌کند
آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن خود گفت: غفلت از آخرت یا دنیا در مبانی اسلامی جایی ندارد. وی ادامه داد: الگوبرداری از نوع زندگی غربی انسان را به افراط و تفریط دچار می کند مسئله ای که کاملاً مخالف مبانی اسلامی است؛ یکی از سؤالاتی که در روز قیامت از مسلمانان پرسیده می شود این است که چرا با وجود مسلمان بودن برای دیگران الگو نبودید و مسلمانانی که در دنیا به افراط و تفریط مبتلا بوده اند هیچ پاسخی در برابر این سؤال ندارند. وی اذعان کرد: انسانی که با الگوبرداری از شیوه زندگی غربی به افراط و تفریط مبتلا می شود احتمال ورودش به جهنم بسیار زیاد است.
*   جشن‌های غدیر باید به دور از سخنان تفرقه‌انگیز باشد
آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی با صدور پیامی به مناسبت دهه غدیر بر ضرورت اتحاد و همبستگی تمام مسلمانان جهان تأکید کرد. در پیام این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه دهه غدیر دهه آموختن سیره امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) است، اظهار شده است: در دنیایی که ظلم و ستم، تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها و انواع مفاسد اخلاق حاکم است، دهه غدیر فرصت بسیار خوبی به همه مسلمانان (نه فقط شیعیان) می‌دهد که به زندگی پررمز و راز و آموزنده امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) آشناتر شوند و راه بهتر زیستن را بیاموزند. در پایان این پیام تصریح شده است: امیدوارم دوستان مولا(علیه‌السلام) از سخنانی که موجب تفرقه است بپرهیزند و در مراسم جشن‌های شادی غدیر مسائل اخلاقی را کاملاً رعایت کنند.
** مردم سالاری ۹۶/۶/۵
*  اهداف سفر وزیر عربستان به لبنان بلافاصله پس از سفر دیپلمات ایرانی
وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس با اختلافی دو روزه از معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان وارد لبنان شد و برخی تحلیلگران معتقدند از جمله اهداف مهم سفر وی مقابله با نفوذ ایران در لبنان و منطقه است. وبگاه «النشره» در گزارشی در این باره نوشت: همزمانی سفر السبهان و هیأت ایرانی به بیروت تصادفی نبود، سفر السبهان که از قبل مشخص شده بود، جدای از سیاست‌های عربستان در منطقه و مقابله با نفوذ ایران نبود.
*  خبرسازی جدید سعودی‌ها علیه ایران
رسانه‌های سعودی به نقل از مقامات امنیتی این کشور مدعی کشف یک شبکه «جاسوسی» که برای ایران فعالیت می‌کرد، شدند. بر این اساس، روزنامه سعودی عکاظ ادعا کرد که نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور موفق شده‌اند شبکه‌ای متشکل از ۳۹ تن را که برای ایران جاسوسی می‌کردند کشف کنند.
عکاظ در ادامه نوشت که ۲ تن از آنها تابعیت ایرانی و افغانستانی داشته و مابقی شهروند عربستان هستند.
** آرمان ۹۶/۶/۵
*   خروج از برجام آمریکا را منزوی می‌کند
وزیر انرژی پیشین آمریکا هشدار داد که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند آمریکا را منزوی کند. ارنست مونیز در پاسخ به این سوال که آیا در دومین سالگرد برجام، اوضاع همان‌گونه که شما انتظار داشته‌اید، ‌پیش رفته است، گفت:‌البته که همین‌طور بوده است و به‌خصوص این خبر که آژانس اطلاعات لازم برای تصدیق پایبندی ایران به برجام را فراهم کرده است ما امیدوار بودیم که این اتفاق بیفتد و افتاد. وی افزود: اما در بسیاری از نظرهای سیاسی مثل خروج ترامپ از برجام اوضاع مطابق پیش‌بینی پیش نرفته است، این تصمیم (خروج از برجام) بسیار تصمیم بدی خواهد بود.
*  پشتیبانی از ناجا را ارتقا خواهیم داد
فرمانده نیروی انتظامی با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرحاتمی در این دیدار اظهار کرد: پشتیبانی از نیروی انتظامی به ویژه در حوزه‌های ماموریتی از قبیل یگان ویژه، مرزبانی را ارتقا خواهیم داد. سردارحسین اشتری افزود: پشتیبانی از نیروی انتظامی از طریق ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شود و وزارت دفاع نیز در این راستا کمک و حمایت‌های لازم را خواهد داشت.
** فرهیختگان ۹۶/۶/۵
*  ابلاغ مصوبه حضور ۳۰ درصدی زنان در مناصب مدیریتی
معصومه ابتکار در خصوص افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی گفت: «خوشبختانه شورای عالی اداری مصوبه‌ای بر این مبنا دارد که ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی به بانوان واگذار شود. این مصوبه اخیرا ابلاغ شده و در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.»
معاون رئیس جمهور با اشاره به تاکید رئیس جمهور ابراز داشت: «روحانی در به کار گیری زنان در سطوح عالی مدیریتی تاکید دارد.»
*  جابجایی و تغییر استانداران و فرمانداران تا پایان شهریور
عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه بنا داریم جا‌به‌جایی استانداران و فرمانداران حداقلی باشد، گفت: «تلاش می‌کنیم تا آخر شهریور این تغییرات انجام شود.»
وزیر کشور ادامه داد: «استانداران انتخاب شده باید برنامه‌های دولت و رئیس جمهور را قبول داشته، تجربه لازم را برای اداره استان داشته باشند و از هر گرایش سیاسی‌ای که هستند رویکرد اعتدالی داشته باشند.»
** آفرینش ۹۶/۶/۵
*  فرهنگ، بخشنامه ای و آمرانه نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ را هوای در گذر و پر نفس جامعه دانست و گفت: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر تلاش می کنند، طبیبان جان جامعه هستند.
سید عباس صالحی در آیین تکریم سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارفه خود با بیان اینکه فرهنگ بخشنامه ای و آمرانه نیست، گفت: فرهنگ، معاشرت، همدلی و هم نفسی است، از این رو می کوشم همدمی خوب برای اصحاب فرهنگ هنر و رسانه باشم.
*  واکنش وزارت نفت ایران به خبر فروش نفت به روسیه در برابر غذا
زمانی نیا گفت: ما قرارداد فروش نفت با روسیه داریم؛ یعنی شرکت ملی نفت(NIOC )، نفت را می فروشد و یک شرکت دولتی روس می خرد و پول را هم به یورو دریافت می‌کنیم.  امیر حسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت فروش نفت در برابر غذا به روسیه را تکذیب کرد و گفت: فروش نفت ایران در برابر غذا به روسیه صحت ندارد و این معامله های فروش نفت در برابر غذا مربوط به زمان جنگ با عراق بوده است.
** قدس ۹۶/۶/۵
*  کمیته مجلس برای تحقیقات درباره سرنوشت ۴ دیپلمات به لبنان می‌رود
برزگر دبیر کمیته پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در مجلس گفت: اعضای این کمیته برای تحقیقات میدانی به لبنان سفر خواهند کرد تا به جمع بندی کامل و جامعی برسند. دبیر کمیته پیگیری سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان ادامه داد: همچنین از افرادی که در گذشته در رابطه با این پرونده کار کرده بودند و اطلاعاتی دارند دعوت به عمل آمده تا نتیجه تحقیقاتشان را در اختیار ما قرار دهند.
** خراسان ۹۶/۶/۵
*  سفر قریب‌الوقوع «مقتدی صدر» به کشورهای اروپایی
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به زودی به کشورهای فرانسه، آلمان، بلژیک، ایتالیا و واتیکان سفر کرده و با مقام‌های این کشورها دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. برخی از منابع آگاه نزدیک به صدر اعلام کردند این سفرها در پاسخ به دعوت رسمی مسئولان این کشورها از مقتدی صدر انجام می‌شود.
*  قوه قضاییه با لایحه منع خشونت علیه زنان مخالفت نکرده است
خدائیان معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان این که  این قوه با لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر منع خشونت علیه زنان مخالفت نکرده است، افزود: این لایحه به صورت فوق العاده در حال بررسی است.
** اعتماد ۹۶/۶/۵
*  بویینگ اجاره‌ای هما  از آفریقا آمد
یک فروند هواپیمای بویینگ ۴۰۰-۷۴۷ اجاره‌ای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای انجام پروازهای برگشت حجاج در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. گفته می‌شود این هواپیمای امریکایی متعلق به یک ایرلاین نیجریه‌ای است که ایران‌ایر آن را برای پروازهای بازگشت حجاج اجاره کرده است.
*  شهردار تهران در انتظار صدور حکم از سوی وزیر کشور
محسن هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر تهران از انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در صورت نرسیدن حکم شهردار تهران تا فردا خبر داد.
 همچنین معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در واکنش به صدور حکم محمدعلی نجفی گفت: اقدامات لازم برای صدور حکم شهردار تهران در وزارت کشور انجام شده است و منتظر طی شدن تشریفات قانونی هستیم.
** شهروند ۹۶/۶/۵
*  اقتدار فرهنگ کشور در دست اصحاب فرهنگ و هنر است
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم تکریم از سیدرضا صالحی‌امیری و معارفه سیدعباس صالحی در تالار وحدت تأکید کرد: صیانت از فرهنگ، در مرتبه اول مستلزم این است که بازشناسی دقیقی از مبانی جلوه‌های اندیشه‌های ادب و هنر ایرانی اسلامی داشته باشیم و در مرتبه بعد نیازمندیم که از گسست فرهنگی پیشگیری کنیم. بار این دو مسئولیت سنگین بیش از آن‌که بر دوش نهادهای رسمی حاکمیتی باشد، بر دوش اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشه است.
** صبح نو ۹۶/۶/۵
*  پاکسازی ۲۰۰۰ کیلومتری حمص
نیروهای ارتش سوریه و نیروهای متحد آن، شنبه موفق شدند منطقه بین شهر السخنه تا منطقه الشاعر در ریف شمال شرقی استان حمص را به‌طور کامل آزاد و پاکسازی کنند. این منطقه به وسعت ۲۰۰۰ کیلومتر مربع است. نیروهای ارتش سوریه و مقاومت از صبح روز پنج‌شنبه گذشته توانستند با کنترل کوه «الضاحک» و «خربه الطلاع» و دست دادن با نیروهای مستقر در شمال شهر السخنه، داعش را در ریف حمص محاصره کنند.
*  ۴۰ هزار ایرانی؛ عرفه امسال در کربلا
مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام عتبات برای ایام عرفه از شنبه آغاز شد، گفت: امسال بیش از ۴۰ هزار نفر زائر ایرانی، روز عرفه در کربلای معلی حضور خواهند یافت.
محسن نظافتی گفت: تا پایان این دوره که ایام عید قربان و غدیر محسوب می‌شود حدود ۱۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات مشرف خواهند شد.
** بهار ۹۶/۶/۵
*  بهره‌برداری از طرحی جدید در فردو
رئیس سازمان انرژی اتمی از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد. علی اکبر صالحی در این باره افزود: این طرح مرتبط با ایزو توپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی دو هفته آینده ه بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی در ۲۰ فروردین آینده خواهد بود.
*  کشف دو گور در موصل
اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای تجسس عراق دو گور دسته جمعی را در موصل کشف کردند که بقایای ۵۰۰ جسد از زندانیان زندان بادوش در آنها وجود دارد. اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق تصریح کرد: گور اول شامل ۳۰ جسد و گور دوم شامل ۴۷۰ جسد است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حملات تروریستی داعش همبستگی مسلمانان افغانستان را افزایش خواهد داد
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دربیانیه ای حمله تروریست‌های داعش به مسجد امام زمان (عج) کابل را که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از مردم بی‌دفاع منجر شده است، محکوم نموده و اعلام کرد:این اقدامات کور تروریستی، ملت مظلوم و مسلمان افغانستان را هوشیار و بیدار تر خواهد کرد و آنها پاسخ این جنایتکاران را به‌زودی خواهند داد. دربخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: داعش و حامیان مستکبر آن بدانند وحدت و همبستگی امت اسلامی در مبارزه با تروریسم؛ سوریه، عراق و افغانستان را گورستان این جهال تکفیری قرار خواهد داد و روزگار زوال و نابودی آنها فرا رسیده است.همچنین جامعه مدرسین حوزه، از مسئولین دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه می‌خواهد با پیگیری‌های حقوقی و سیاسی نقش فعال‌تری در حمایت از شهدای مظلوم این حادثه دردناک تروریستی و دیگر مستضعفین جهان در مجامع بین المللی داشته باشند.
حوزه از سنت اصیل خود جدا نمی شود
حوزه/ آیت‌الله اعرافی، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان همدان، طلاب را آینده سازان کشور و حرکت آفرینان انقلاب اسلامی خواند و گفت: طلاب پایه‌های اصلی حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر ضرورت حفظ سنت‌های اصیل و عمق علمی و دانشی حوزه، تصریح کرد: باید پاسخگوی نیازهای جهانی بود و در فضای بین الملل حرف‌های جدید زد. وی با بیان این که جهان اسلام به برکت انقلاب اسلامی با تمدن مادی گرای غرب رویارویی دارد، بیان داشت: امروز با تمدن غربی روبرو هستیم که فکر و اندیشه بشر را با اندیشه‌های غیر الهی پر کرده است.
تداوم انقلاب به انقلابی ماندن حوزه است
حوزه/آیت الله موسوی اصفهانی، ، با بیان این که انقلابی ماندن حوزه مسئله ای حیاتی برای انقلاب و حوزه‌های علمیه است، گفت: اگر اساتید و مدیران انقلابی عمل نکنند، این بی تفاوتی به عموم مردم منتقل می‌شود. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که حوزه و روحانیت از انقلاب طلبکار نیستند، افزود: اگر روحانیون از انقلاب طلبکار شوند، دیگر از مردم نمی‌توان انتظار داشت، بر این اساس باید در زمینه تبیین آرمان‌های انقلاب و امام راحل برای طلاب تلاش ویژه‌ای صورت گیرد.
سنت ها و جشن‌های عید سعید غدیر احیا شود
رسا/آیت الله طبسی، در دیدار حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که دو سنت فراموش شده نسبت به عید سعید غدیر خم وجود دارد، گفت: یکی مسأله نماز عید الله الاکبر عید غدیر است و دیگری راه اندازی کاروان‌های شادی و فرهنگ سازی برای جشن و بزرگداشت ایام غدیر است. این سنت مهم و جشن‌های غدیر باید احیا شود.عضو جامعه مدرسین با بیان این که درباره به جماعت خواندن نماز عید سعید غدیر تعبیر به مشهور شده است، اظهار داشت: این سنت در جامعه باید در صورت صلاحدید بزرگان به صورت جدی در جامعه پیگیری شده واحیا شود.
اهتمام دولت به اقتصاد نباید مانع از توجه به امور فرهنگی شود
حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین  رجبی  ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: دولت در ساختار جامعه و نظام اسلامی وظایف بسیار مهمی در عرصه‌های گوناگون برعهده دارد اما آن چه مهم است این که اشتغال به یک وظیفه نباید باعث شود که از وظیفه مهم دیگر غافل شده یا آن یکی به طور کمرنگ دنبال شود. عضو جامعه مدرسین افزود: دولت باید در کنار جدیت برای کاستن از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نسبت به ساماندهی اوضاع فرهنگی جدیت لازم را از خود نشان داده و از دغدغه‌های علما و متدینین جامعه در این باره بکاهد.
تجدید میثاق هیات دولت با آرمان‌های امام راحل
ایسنا/ رییس جمهور و اعضای دولت دوازدهم، صبح یکشنبه با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند.حجت الاسلام والمسلمین روحانی و اعضای هیات دولت در این مراسم با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، بار دیگر با آرمانهای امام خمینی(ره) تجدید بیعت کردند.
تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو
مهر/ شماری از شهرک نشینان صهیونیست علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.بر اساس این گزارش، شهرک نشینان صهیونیست در این تظاهرات که در نزدیکی تل آویو برگزار شد، خواستار تسریع در روند رسیدگی به اتهامات فساد مالی نتانیاهو شدند. این درحالی است که روز شنبه هفته گذشته نیز هزاران اسرائیلی در شهرک‌های مختلف اراضی اشغالی تظاهرات کرده و استعفای بنیامین نتانیاهو بخاطر اتهامات فساد مطرح شده علیه وی را خواستار شدند.
 طراح نقشه ترور «نوری المالکی» دستگیر شد
میزان/ روزنامه «حریت» ترکیه از دستگیری فردی خبر داد که متهم به طراحی نقشه ترور نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق است. نیروهای امنیتی ترکیه روز شنبه این فرد را طی عملیاتی در هتلی واقع در استان «اسکی‌شهیر» به دام انداخته‌اند.
عقب نشینی انگلیس و همپیمانانش در مقابل بشار اسد
مهر/ روزنامه تایمز چاپ انگلیس نوشت: انگلیس و دیگر کشورهای غربی در برابر سوریه ناچار به عقب نشینی شدند. این گزارش حاکی است غرب حتی ممکن است با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه که طی آن اسد اجازه نامزد شدن داشته باشد، موافقت کنند. این تصمیم تاریخی، روز گذشته در نشست وزیران اروپایی و اعضای ناتو اتخاذ شده و مورد تایید قرار گرفته است.
ایران در مناقشات منطقه پیروز شده است
فارس/ نشریه «جروزالم‌پست» با بیان اینکه مجموع تحولات منطقه‌ای در جهت منافع ایران پیش رفته است، نوشت: اسرائیل و کشورهای عربی باید علیه تهران اتحاد ایجاد کنند. این نشریه صهیونیستی در گزارشی با عنوان «ایران پیروز سوریه است»، نوشته است که در منطقه دو اردوگاه در حال فعالیت هستند؛ یکی به رهبری ایران که به صورتی «متحد بر اساس منافع ضروری» عمل می‌کند و دیگری متشکل از مخالفان ایران که ناهماهنگ و آشفته است.
تروریستهای سوری خواستار پناهندگی به رژیم صهیونیستی هستند
فارس/ یک فرمانده معارضان سوری از طریق ویدئو کنفرانس، ضمن اذعان به همکاری با رژیم صهیونیستی مدعی شد آتش‌بس در سوریه فایده‌ای برای آنها نداشته است. «ابوحامد» همچنین از کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی و درمان معارضان مجروح در بلندی‌های جولان اشغالی تشکر کرد.وی در پایان تصریح کرد که همه معارضان خواستار پناهنده شدن به رژیم صهیونیستی هستند.
ارتش میانمار باز هم روهینگیا را هدف قرار داد
فارس/ ارتش میانمار در ادامه کشتار اقلیت مسلمان «روهینگیای» این کشور، ساکنان یک روستای مسلمان‌نشین را به گلوله بست. این گزارش را خبرگزاری فرانسه و مرزبانان کشور مجاور تأیید کرده‌اند.
ریشه دواندن افکار تروریستی در بین جوانان سعودی
تسنیم/ روزنامه رای الیوم اعلام کرد، بر اساس یک تحقیق روزنامه روسی، مجموعه شرایط و تحولات موجود در عربستان از جمله جنگ در یمن، ریشه دواندن تفکرات افراطی در بین جوانان سعودی و نیز تنش و ناآرامی در مناطق شیعه نشین، این کشور را به سمت روزهای سخت و تهدید آمیز سوق می‌دهد. به عبارت دیگر مجموعه رخدادهای اخیر در عربستان از جمله اخبار مربوط به تلاش برای ترور ولیعهد و شدت یافتن بی ثباتی در بزرگترین کشور نفت خیز عرب و نیز مشکلات پیچیده ناشی از آن حاکی از این است که عربستان سخت ترین روزهای تاریخ خود را پیش رو دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *