خبرروز ۱۳۹۶/۰۵/۱۵

مشترکین گرامی؛ شماره بعدی خبر روز در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ منتشر می‌گردد

  • رئیس جمهور در مراسم تحلیف: مقابل بدعهدی‌های آمریکا ساکت نخواهیم نشست
  • آیت‌الله جنتی: انقلاب اسلامی ایران از مرز‌ها گذر کرده است
  • رئیس قوه قضائیه: مشارکت بیش از  ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند
  • آیت‌الله اعرافی: مسئولان از عهدشکنی‌های امروز برای آینده عبرت بگیرند
  • آیت‌الله بهشتی: حج فرصتی مغتنم برای متوجه کردن امت اسلام به اهمیت وحدت و استقامت است

** جام جم ۹۶/۵/۱۵
*  ترور نافرجام بن سلمان در جده
منابع نزدیک به دیوان ولیعهد عربستان گزارش دادند که «محمد بن سلمان» چند روز قبل در جریان حضور در یکی از کاخ‌های خانوادگی در شهر جده از سوءقصد توسط یکی از اعضای خاندان حاکم جان سالم به در برد. یک منبع دیپلمات غربی در ریاض تاکید کرد که ولیعهد عربستان در جریان این ترور ناموفق هیچ آسیبی ندیده و شاهزاده‌ای که این ترور نافرجام را انجام داد بازداشت شده است.
*  بررسی موضوع ۲بازیکن ایرانی در کمیسیون امنیت ملی
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصاف دو بازیکن فوتبال کشورمان با یک تیم باشگاهی اسرائیلی در قالب یکی از تیم‌های باشگاهی یونان، ‌گفت: مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آنجایی که این موضوع به نحوی به بعد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود نسبت به آن حساس است.
** همشهری ۹۶/۵/۱۵
*  علت غیبت فرمانده سپاه در مراسم تحلیف
سردار محمد اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله درباره غیبت فرمانده سپاه در مراسم تحلیف رئیس جمهور گفت: آقای جعفری فرمانده محترم سپاه در همایش فرماندهان سپاه‌های استانی در مشهد هستند که متاسفانه به دلیل تاخیر در پرواز، موفق نشدند در مراسم تحلیف در تهران حضور داشته باشند.
*  بیانیه اتحادیه اروپا درباره سفر موگرینی به تهران
اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای درباره سفر فدریکا موگرینی به تهران اعلام کرد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در این سفر بر لزوم اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها در طول مدت توافق تاکید کرده است.
** کیهان ۹۶/۵/۱۵
*  مرحله اول زائرشهر مشهد به بهره‌برداری رسید
مرحله اول پروژه ملی زائرشهر در شهرک طرق مشهد به بهره‌برداری رسید. مرحله اول این زائرشهر در فضایی به مساحت ۱۲ هکتار و زیربنای ۴۵ هزار متر مربع به ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر ساخته شده و ظرفیت پذیرش نهایی این طرح اسکان ۲۰ هزار زائر و مسافر است.
** شرق ۹۶/۵/۱۵
*  توافق‌نامه بهینه‌سازی پالایشگاه تبریز بین ایران و کره‌جنوبی امضا شد
توافق‌نامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی برای تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز به امضا رسید. این توافق‌نامه در حضور مقامات عالی‌رتبه دولتی و پارلمانی دو کشور با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو۵ به امضا رسید.
** ایران ۹۶/۵/۱۵
*  مقابل بدعهدی‌های آمریکا ساکت نخواهیم نشست
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم تحلیف:
– مردم در ۲۹ اردیبهشت با زبان رأی گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند؛ دستگاه‌های اجرایی هم باید به رنگ آن نیازها و خواسته‌ها درآیند.
– دولت دوازدهم، دولتی مصلح است ما پشتیبان نیروهای مسلح هستیم اما بزرگ‌ترین سلاح ما رأی مردم است.
– امروز؛ روزگار رونمایی از «مادر بمب‌ها» و «مـادر تحـریم‌هـا» نیست، بیاییـد از «مادر مذاکرات» رونمایی کنیم.
– با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم اما به کهنه سواران اعلام می‌کنیم می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد.
*  هشدار مقام سابق سیا به ترامپ درباره ایران
مقام ارشد سیا در دولت سابق امریکا اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور در آمیخته کردن مسائل سیاسی با تحلیل‌های اطلاعاتی درباره ایران را «خطرناک» توصیف کرده است.
دیوید کوهن در یادداشتی که در واشنگتن‌پست منتشر شد، نوشت: «اگر ترامپ بر پایه اطلاعاتی که سیاسی پنداشته می‌شود از توافق هسته‌ای خارج شود، امیدواری اندکی وجود خواهد داشت که متحدان اروپایی‌مان- از چین و روسیه هم که بگذریم- با ما برای اعمال مجدد تحریم‌ها همکاری کنند.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۵/۱۵
*  مشارکت بیش از ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند
رئیس قوه‌قضائیه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم گفت: مشارکت بیش از ۴۰ میلیونی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام رابه رخ جهانیان کشاند.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی افزود: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم دشمنی‌ها با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می‌دهند. وی اظهارداشت: نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه‌های دینی، با وجود تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته مظهر آزادی و مردم سالاری دینی در جهان باشد.
*  توافق هسته‌ای با ایران فاجعه نیست، اما ابطال آن فاجعه می‌آفریند
روزنامه گاردین روز شنبه در سرمقاله خود بابیان اینکه “توافق هسته‌ای با ایران فاجعه به شمار نمی‌آید” افزود: اما ابطال آن ازسوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا فاجعه‌بار خواهد بود. گاردین نوشت: سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که نظارت بر روند اجرای برجام را بر عهده دارد اذعان دارد که ایران به تعهداتش مبنی بر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای پایبند بوده است. بااین‌حال دونالد ترامپ وعده داده است که بزرگ‌ترین دستاورد دولت اوباما (توافق هسته‌ای) را نابود خواهد کرد.
** وطن امروز ۹۶/۵/۱۵
*  ایران برجام را نقض کند ما نیز به توافق پایبند نخواهیم بود
مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد که باید به ایران به صورت صریح و شفاف بیان کرد اگر برجام را نقض کند، آمریکا نیز به این توافق پایبند نخواهد بود.
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در ارتباط با تصمیم دولت ترامپ به لغو برجام گفت: «فکر می‌کنم آنچه در حال حاضر ما را اینجا نگه داشته است، عزم ما است و این تا حدی است که آنها متن توافق را نقض کنند.
*  تحریم‌‌ها شروع خوبی برای آغاز فشار بر ایران است
پایگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» در تحلیلی نوشت: اعمال تحریم‌های موشکی توسط دولت آمریکا علیه ایران، شروع خوبی برای ادامه فشارها علیه این کشور است. این پایگاه صهیونیستی با تکرار اتهامات بی‌پایه مدعی شده امروز ردپای ایران در عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن، افغانستان و بخش‌های شیعه‌نشین عربستان مشاهده می‌شود.
** جوان ۹۶/۵/۱۵
*  سفارت ایران در کویت هر گونه ارتباط با متهمان باند «العبدلی» را تکذیب کرد
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در بیانیه‌ای ضمن رد اخبار برخی رسانه‌های کویت درباره هر گونه ارتباط تهران با مخفی شدن متهمان فراری باند العبدلی این اخبار را «ادعاهای باطل و شایعات کذب» خواند.
سفارت ایران در کویت همچنین تاکید کرد که از طریق وزارت خارجه این کشور تصمیمات لازم درباره این ادعاها را اتخاذ خواهد کرد.
*  آمریکایی‌ها به هیچ وجه به مراکز نظامی ایران راه نخواهند یافت
علی اکبر ولایتی در مراسم استقبال از دانشجویان افتخارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۷ ژاپن، در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده قصد دارد از مراکز نظامی ایران بازدید کند و اینکه مواضع ایران در این رابطه چیست، اظهار داشت: جرئت نمی‌کنند به سمت ایران بیایند و به هیچ وجه به مراکز نظامی راه نخواهند یافت، چون جزو حریم امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها هم از این بیهوده‌گویی‌ها و گزافه‌گویی‌ها سودی نمی‌برند، جز اینکه آبروی خود را در صحنه بین‌المللی برده و خواهند برد.
** آفتاب یزد ۹۶/۵/۱۵
*  روابط ایران و عراق راهبردی است
عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق، با توصیف راهبردی بودن روابط ایران- عراق گفت: توسعه روابط دو کشور ایران و عراق از روزهای نخست ریاست جمهوری آقای روحانی، در اولویت ایشان قرار داشت. حکیم با قدردانی از نقش ایران در مقابله با داعش اظهار کرد: نقش ایران در مقابله با داعش بی نظیر است.
** رسالت ۹۶/۵/۱۵
انسان سازی بالاترین رسالت انبیا و کتب آسمانی است
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان سازی بالاترین رسالت انبیا و کتب آسمانی است. آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن خود گفت: پیامبر(ص) یک معلم آموزش و پرورش برای انسان‌ها بوده اند.
وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مسلمان و پیرو قرآن که یک کتاب آدم سازی است باید برای رسیدن به مقام آدمیت شبانه روز تلاش کنیم همچنین در راستای هدایت انسان های دیگر به سوی آدمیت مجاهدت انجام دهیم.
*  مسئولان از عهدشکنی‌های امروز برای آینده عبرت بگیرند
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مسئولان از عهدشکنی‌های امروز برای آینده عبرت بگیرند.
آیت‌الله علیرضا اعرافی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در وضع تحریم‌ها و نقض برجام گفت: انتظار می رود در شرایطی که آمریکایی‌ها یک جانبه و بدون هیچ واهمه‌ای معاهدات بین‌المللی را نقض می‌کند هیئت نظارت بر برجام و مسئولان به صورت جدی برنامه مقابله را دنبال کنند. وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور باید به صورت قاطع‌تر در زمینه شکل دادن جبهه مقابله با آمریکا در منطقه که جبهه مقاومت به شمار می‌رود فعالیت کرده و در حمایت و ارتقای آن تلاش کند، همچنین مواضع آن‌ها باید به صورت کاملا روشن و قاطع اعلام شود.
*  به جای اینکه امام زمان را ببینید کاری کنید، امام زمان شما را ببیند
استاد حوزه علمیه گفت: به جای اینکه امام زمان را ببینید کاری کنید که امام زمان شما را ببیند.
آیت‌الله جوادی‌آملی در ادامه جلسه درس اخلاق هفتگی خود در توصیه‌ای به طلاب حوزه‌های علمیه بیان داشت: امروز فرمایش امام زمان مان چیست؟ اگر کسی این لباس روحانیت را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ کند، عاقل باشد، عادل باشد، پاک باشد، دلباخته باشد، چنین طلبه‌ای، چنین روحانی، شایسته این لباس است.
** مردم سالاری ۹۶/۵/۱۵
*  وجهه بین‌المللی تحلیف روحانی نشانه موفقیت دیپلماسی ایران است
گنادی آودییف رئیس اداره امور بین‌الملل حزب لیبرال دموکرات روسیه گفت: حضور گسترده سران و مقام‌های ارشد دهها کشور در مراسم تحلیف حسن روحانی، نشانه موفقیت سیاست خارجی ایران است.
کارشناس ارشد روس افزود: چنین حضور گسترده ای این واقعیت مهم را اثبات می‌کند که با تحریم و فشار نمی‌توان ایران را متوقف کرد، زیرا به پیشرفت‌های خود در عرصه‌های مختلف ادامه خواهد داد.
** آرمان ۹۶/۵/۱۵
*  دادگاه مدیران کانال‌های تلگرامی در هفته آینده
غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی اظهار داشت: بیشتر متهمان پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی با قید وثیقه آزاد شدند و نوبت رسیدگی به پرونده آنها تعیین شده است و دادگاه در زمان مشخص شده با حضور وکلای مدافع برگزار می‌شود. وی در خصوص زمان برگزاری دادگاه متهمان این پرونده گفت: دادگاه مدیران کانال‌های تلگرامی اواخر هفته آینده برگزار می‌شود.
*  کرواسی، خریدار جدید محصولات پتروشیمی ایران
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن ابراز امیدواری از افزایش مناسبات اقتصادی میان ایران و کرواسی، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که اکنون در حال رایزنی و پیگیری است، تسهیل زمینه تبادلات بین بانکی است تا نقل و انتقالات ارز با سهولت انجام پذیرد.
علی ربیعی همچنین از توافق برای صادرات محصولات پتروشیمی به کرواسی خبر داد و گفت: کرواسی یکی از مشتری‌های محصولات پتروشیمی ایران خواهد بود و توافقات اولیه در این زمینه انجام شده است.
** فرهیختگان ۹۶/۵/۱۵
*  الحشد باید ادغام شود
مقتدی‌صدر رهبر جریان صدر عراق عصر جمعه طی سخنانی در جمع تظاهرات کنندگان در میدان التحریر بغداد درست دو روز بعد از سفر عربستان خواستار ادغام الحشدالشعبی در ارتش عراق و قرار گرفتن آن زیر نظر نیروهای دولتی شد. درست یک روز بعد «حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق اعلام کرد «الحشد الشعبی» زیر نظر مرجعیت نجف و فرماندهی کل نیروهای مسلح بوده و باقی خواهد ماند و منحل نخواهد شد.
** آفرینش ۹۶/۵/۱۵
*  برگزاری انتخابات در ایران نشانگر عمق نظام مردم سالاری دینی است
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری، ۱۰ انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج انتخابات مجلس خبرگان رهبری و پنج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشانگر عمق نظام مردم سالاری دینی در ایران است.
علی لاریجانی تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت بیش از ۷۲ درصدی مردم در انتخابات اخیر تعلق خاطر جدی ملت به نظام اسلامی و دخالت در سرنوشت خویش را نشان می دهد که از دور اندیشی پیشوای بزرگ ملت ایران حضرت امام خمینی(ره) حکایت دارد که با این تدبیر از استبداد در کشور جلوگیری و راه را برای چرخش نیروها فراهم می کند.
*  انتقاد ظریف از بیانیه سه کشور اروپایی درباره پرتاب ماهواره “سیمرغ”
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است اظهار کرد: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به شمار می‌رود.
ظریف همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ۲۲۳۱، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که به طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد.
** قدس ۹۶/۵/۱۵
*  اتحادیه اروپا باید در قبال سیاست‌های آمریکا مقاومت کند
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا باید در قبال سیاست‌های آمریکا مقاومت کند، اظهار داشت: مواضع آمریکا برای همه از جمله اتحادیه اروپا مشکل آفرین است و دامنه اختلاف بین اتحادیه اروپا و آمریکا نه تنها بر سر مسائل ایران بلکه در خصوص مسائل دیگر در حال گسترش است. کمال خرازی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها نگرانی دارند از اینکه آمریکا چه خواهد کرد.
*  آیت‌الله علی اصغر مروارید به دیار باقی شتافت
آیت‌الله علی اصغر مروارید از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی پس از تحمل دوره‌ای بیماری در ۹۳ سالگی درگذشت.
*  سفر مقام سعودی به بغداد
احمد جارالله روزنامه نگار کویتی در حساب توییتری خود نوشت: یک مقام بلند پایه سعودی قرار است به عراق سفر کند و روابط ریاض با بغداد قرار است شاهد یک تحول بی‌سابقه باشد.
** خراسان ۹۶/۵/۱۵
*  درخواست معاون وزیر خارجه انگلیس برای آزادی یک محکوم امنیتی
رسانه‌های انگلیس ادعا کردند: «آلیستر برت»، معاون وزیر خارجه انگلیس درحاشیه مراسم تحلیف برای درخواست آزادی زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی-انگلیسی که محکوم امنیتی است استفاده خواهد کرد.
*  شکایت ایرانیان از وزارت خارجه آمریکا درباره صدور روادید
بیش از ۹۰ نفر از اتباع کشورهای ایران و یمن که از برندگان یک برنامه قرعه‌کشی برای مهاجرت به آمریکا هستند از وزارت خارجه این کشور بابت عدم رسیدگی به تقاضایشان برای صدور روادید شکایت کرده‌اند.
شکایت‌کنندگان خواسته‌اند قبل از ۳۰ سپتامبر به درخواست‌هایشان برای صدور روادید رسیدگی شود.
** اعتماد ۹۶/۵/۱۵
*  مجلس همچنان در حال بررسی جزییات طرح مقابله با امریکا
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نمایندگان قوه قضاییه، سپاه پاسداران، وزارت اقتصاد و وزارت امورخارجه در جلسات بررسی جزییات طرح «مقابله با اقدامات ماجراجویانه امریکا» در این کمیسیون حضور خواهند داشت. سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی» مجلس تاکید کرد: هدف‌گیری کمیسیون این است که نهایتا یک طرح جامع، کامل و عملیاتی و با استحکام تهیه کند.
*  جهانگیری سند ملی راهبرد انرژی کشور را ابلاغ کرد
معاون اول رییس‌جمهوری مصوبه هیات وزیران سند ملی راهبرد انرژی کشور را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. بر این اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به انجام تمهیدات لازم جهت تحقق مفاد سند ملی راهبرد انرژی کشور اقدام کنند.
** شهروند ۹۶/۵/۱۵
*  درخواست اپوزیسیون اسراییل برای انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام
حزب اردوگاه صهیونیستی به رهبری آوی گابای روز جمعه در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در سایه اتهامات جدید که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل با آن مواجه است، همه احزاب حاضر در ائتلاف حاکم باید با شجاعت برای حفاظت از مردم و دموکراسی انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کنند.»
*  آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ در تعارض با برجام نیست
واسیلی نبنزیا، نماینده جدید روسیه در سازمان ملل ادعای مقامات آمریکایی را مبنی بر این‌که موشک ماهواره‌بر سیمرغ در تعارض با برجام است، رد کرد. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: مجموعه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کره‌شمالی و روسیه اقدامی بی‌معنی و حاصل ناچاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل کنگره کشورش است. نماینده جدید روسیه در سازمان ملل درباره نامه چهار کشور غربی به شورای امنیت درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ گفت که این نامه هنوز به دست او نرسیده اما از دید مسکو این آزمایش در تعارض با برجام نیست.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۵/۱۵
*  برجام؛ فرصت توسعه همکاری با اتحادیه اروپا بود
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در دیدار رئیس مجلس قبرس با تاکید بر اینکه سفر هیات‌های مختلف در سطوح عالی برای پیگیری اجرای قراردادهای فیمابین باید ادامه یابد، تصریح کرد: پس از توافق برجام فرصت خوبی برای کشورهای اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری با ایران ایجاد شده است؛ به طوری که امروز برخی شرکت‌های بزرگ اروپایی با انتخاب شرکای ایرانی به سرعت درحال گسترش فعالیت خود هستند.
*  عربستان قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست
معاون رئیس جمهوری عراق گفت: عربستان به تنهایی قادر به توقف نفوذ ایران در عراق نیست و این کار به تلاش مشترک کشورهای عربی نیاز دارد.
ایادعلاوی همچنین مدعی دخالت ایران شد و گفت که در صورت تغییر روند انتخابات در عراق، مداخله ایران نیز متوقف می‌شود که البته این امر بعید است.
** صبح نو ۹۶/۵/۱۵
*  استعفای ترامپ نزدیک است
روزنامه آمریکایی هافینگتون پست با اشاره به وضعیت رسوایی‌های سیاسی حاکم در دولت واشنگتن نوشت: پیش بینی می‌شود ترامپ به زودی از ریاست در کاخ سفید کناره گیری کند.
*  ساختارهایی مانند FATF برای جنگ اقتصادی علیه ما به کار گرفته شده‌اند
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، تحریم‌های بانکی، کالا، تکنولوژی، دانش و فناوری را از ابزارهای جنگ اقتصادی دانست و تصریح کرد: امروزه ساختارهای شکل گرفته در نظام بین‌الملل، نظیر FATF و سازمان تجارت جهانی همه به عنوان سلاح‌های جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بکار گرفته شده‌اند.
** بهار ۹۶/۵/۱۵
*  معرفی کابینه، احتمالا سه شنبه
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از احتمال معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم به مجلس در روز سه شنبه هفته جاری خبر داد. مسعود پزشکیان اظهار داشت: رئیس جمهور اسامی اعضای کابنیه دولت دوازدهم را به مجلس ارائه نکرده است و احتمالا بر اساس رایزنی‌ها اعضای کابینه روز سه شنبه هفته جاری به مجلس معرفی می‌شوند.
*  توافق ایران و روسیه برای همکاری‌های نظامی بیشتر
ایران و روسیه پس از تحریم‌های جدید آمریکا توافق کردند، همکاری‌های نظامی، فنی و تکنولوژیکی خود را تقویت کنند. یک منبع آگاه در دفتر دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه گفت که این مقام روس قرار است روز شنبه در تهران با حسین دهقان وزیر دفاع ایران، پس از آنکه دو کشور توافق کرده‌اند همکاری‌های خود را در زمینه نظامی تقویت کنند، دیدار و گفت و گو کنند. معاون نخست وزیر روسیه علاوه بر این قرار است با سورنا ستاری معاون رئیس جمهور ایران در امور علوم و تکنولوژی دیدار و درباره انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته و آموزش متخصصان ایرانی در روسیه رایزنی کند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
انقلاب اسلامی ایران از مرز‌ها گذر کرده است
صداوسیما/ آیت‌الله جنتی در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان گفت: انقلاب اسلامی ایران در درون کشور متوقف نمانده بلکه از مرز‌ها گذر کرده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشور دیگری در دنیا قابل قیاس نیست و ویژگی هایی دارد که برای همه دنیا قابل بهره برداری است.
ایشان در ادامه افرودند: انقلاب اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها ۳۷ سال با عزت باقی مانده و فلسفه ماندگاری و پیروزی آن در عرصه‌های مختلف، اسلامی بودن آن و وحدت کلمه ملت ماست.
 حج فرصتی مغتنم برای متوجه کردن امت اسلام به اهمیت وحدت و استقامت است
رسا/ آیت‌الله بهشتی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم موسم حج برای تشکیل امت واحده اسلامی گفت: حج یکی از برکات دین مبین اسلام است. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: ایران باید همه ساله در موسم حج حضور جدی و چشمگیر داشته باشد تا بتواند حاجیان کشورهای دیگر را متوجه اهمیت وحدت و استقامت کند تا مسلمانان با ما همدل باشند. وی خاطرنشان کرد: ما باید از روش اهل‌بیت(ع) الهام بگیریم از فرصت مهم حج نهایت بهره برداری را برای تبلیغ دین انجام دهیم، باید این فرصت را مغتنم بدانیم چون ائمه‌اطهار(ع) اینگونه بودند و از فرصت حج نهایت استفاده را می‌کردند.
تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو تقویت تولید و اشتغال است
رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو تقویت تولید و ایجاد اشتغال به صورت عملی است. عضو جامعه مدرسین ادامه داد: اگر ظرفیت‌های ملی ما با مدیریت جهادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بهره برداری قرار بگیرد، می‌تواند ما را به مرحله خودکفایی اقتصادی در همه عرصه‌ها رسانده و کشور را به غنای ملی برساند، تا بدون اعتنا به همه محدودیت‌ها در دنیا به پیش رویم. وی تصریح کرد: رسیدن به خودکفایی اقتصادی در گرو عمل به دستورات و توصیه‌های رهبری است.
اسیران آزاد شده مقاومت از ایران تشکر کردند
رسا/ اسیران آزاد شده مقاومت از جمهوری اسلامی ایران، بشار اسد رییس جمهور سوریه و ارتش این کشور به دلیل نقش فعال در آزادی خود تقدیر و تشکر کردند.
آنان تأکید کردند که ایران نقش مهم و فعالی در این دستاورد داشت و بشار اسد و ارتش سوریه نیز نقش پررنگی ایفا کردند.گفتنی است مجموعا هشت عضو حزب‌الله به اسارت جبهه‌النصره در آمده بودند که پنج نفرشان در عملیات جنوب حلب اسیر و سه نفر دیگر در جریان عملیات اخیر اسیر شده بودند.
ایران، به دنبال ایجاد آشوب دائم در جهان عرب است
باشگاه خبرنگاران/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یک‌بار دیگر اتهامات نخ‌نمای مقامات آمریکایی را علیه کشورمان تکرار کرد. مک‌مستر در ادامه سخنان خود مدعی شد: ایران برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه، به دنبال ایجاد آشوب دائم در جهان عرب است. وی همچنین بااشاره به حضور ناوگان امریکا در خلیج فارس و احتمال برخورد آنان با نیروی دریایی کشورمان گفت: دستورالعمل شفافی درباره رویارویی کشتی‌های ایرانی و آمریکایی در خلیج‌فارس داریم. مک‌مستر در ادامه با طرح ادعاهای بی‌اساس، ایران را به اقدامات مخرب در منطقه خاورمیانه و به راه انداختن جنگ‌های نیابتی در این منطقه متهم کرد.
تروریست‌ها درکی از مذهب اسلام و جهاد ندارند
باشگاه خبرنگاران/ نتایج تحقیقی که سازمان ملل به تازگی انجام داده نشان می‌دهد افراد جوانی که برای پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه وطنشان را ترک می‌کنند، اغلب از اقشار محروم هستند، سطح تحصیلات پاپینی دارند و «فاقد کوچکترین درکی درباره معنی حقیقی جهاد یا حتی مذهب اسلام هستند.» به گزارش ایندیپدنت، نتایج تحقیق انجام‌شده نشان می‌دهد اکثر این افراد علی‌رغم ادعاهایشان مبنی بر اینکه در حال نبرد برای حفظ اسلام هستند با این دین ناآشنا هستند و برخی از آنها حتی نحوه نماز خواندن صحیح را بلد نیستند.
کشته و زخمی شدن ۱۰۰ شبه‎نظامی ائتلاف سعودی در حملات موشکی یمن
فارس/ منابع نظامی یمن می‌گویند که یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله پایگاه علب را هدف حملات موشکی «زلزال۲» و «کاتیوشا» قرار داد و یگان توپخانه‎ای نیز همزمان این پایگاه مزدوران را گلوله باران کردند.یک منبع نظامی یمن به خبرگزاری یمنی سبانت گفته که بیش از ۱۰۰ نفر از عناصر مزدور ائتلاف سعودی در این حملات موشکی کشته و یا زخمی شدند. همچنین منابع خبری اعلام کردند:دو تن از نظامیان ارتش سعودی در مراکز دیده بانی هنجر و اسعر در منطقه عسیر کشته شدند.
افشای جزئیات کمتر رسانه‌ای شده از جنایات دولت سعودی علیه مردم «العوامیه»
فارس/ روزنامه ایندیپندنت طی مصاحبه بی‌سابقه با شهروندان «العوامیه» گوشه‌ای از جنایات کمتر رسانه‌ای شده دولت سعودی علیه این شهر شیعه‌نشین را افشا کرد. ایندیپندنت با اشاره به وخامت اوضاع درالعوامیه نوشت: «گزارشات محلی از کشته شدن حداقل ۲۵ نفر در حملات خمپاره‌ای و شلیک تک‌تیراندازها حکایت دارد. تصاویر نیز خیابان‌های مخروبه را که صحنه‌ای مانند سوریه است، نشان می‌دهد.»
کشته شدن ۴۳ غیر نظامی سوری در بمباران آمریکا
فارس/ جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی بار دیگرشنبه مناطق مسکونی شهر الرقه واقع در شمال سوریه را بمباران کردند. منابع امنیتی سوریه از کشته شدن ۴۳ نفر از غیر نظامیان سوری در بمباران مناطق مسکونی شهر «الرقه» توسط ائتلاف آمریکایی خبر دادند.این حمله ساعاتی پس از انتشار خبر حملات هوایی آمریکا به بیمارستانی در استان دیرالزور سوریه منتشر شد.
وقوع انفجار در مرکز اسلامی مینسوتای آمریکا
مهر/ پلیس آمریکا از انفجار در مسجد و مرکز اسلامی دارالفاروق این کشور واقع در شهر بلومنگتون ایالت مینسوتا خبر داد. پلیس آمریکا اعلام کرده که وسیله عامل انفجار به احتمال زیاد یک بمب بوده است.
ارتش سوریه کنترل شهر «السخنه» را در اختیار گرفت
مهر/گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر» سوریه وابسته به معارضان سوری از تسلط ارتش سوریه بر شهر «السخنه» آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در حومه حمص خبر داد.شهر «السخنه» در شمال شرقی شهر تاریخی تدمر قرار دارد. این شهر از استان دیرالزور که تقریبا به صورت کامل تحت سیطره داعش است حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
برجام برای برلین اهمیت دارد
ایرنا / وزیر مشاور در امور خارجی آلمان امروز یکشنبه در دیدار با وزیرخارجه کشورمان با تشکر از روحانی برای بازکردن درها و ایجاد تعامل تاکید کرد: برجام برای آلمان اهمیت دارد. ‘‌میشائیل روت’ افزود: ما متعهد به صلح و ثبات و علاقه‌مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم. محمد جواد ظریف نیز در این دیدار از تعهد آلمان برای گفت وگو و همکاری ابراز خرسندی کرد و گفت: آلمان می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت بسیاری از موضوعات داشته باشد.
تلاش برای انزوای ایران شکست‌خورده است
ایرنا/ نشریه ایندیپندنت در گزارشی بااشاره به حضوربیش از۱۰۰ هیات خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشورمان نوشت: عربستان و دولت ترامپ به‌عنوان دشمنان ایران، تأکیددارند که این کشور بایستی دوباره طرد شود؛ آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال و ترامپ تهدید کرده که از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد. با این ‌حال در مراسم تحلیف حسن روحانی نمایندگان صدها کشور در تهران حاضر شدند. این نشریه خبری افزود: حضور چهره‌های برجسته از کشورهای اروپایی از جمله ‘الستر برت’ معاون وزیر خارجه انگلیس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزرایی از سوی روسیه، چین و هند نشان داد که تلاش برای انزوای ایران دست‌کم در حال حاضر شکست‌خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *