صداوسیمای مرکز قم باید به یک مرکز رسانه‌ای مطرح و قابل استناد تبدیل شود

روز چهارشنبه مورخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ مدیر کل و جمعی از مسئولین صدا و سیمای مرکز قم با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت‌الله حسینی بوشهری دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام ‌والمسلمین لطفی نیاسر، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز به رشد، توسعه و پوشش ۱/۹۹ درصدی صداوسیما در کل استان اشاره و فرمود: یکی از برنامه‌های مهم این مرکز استفاده از ظرفیت‌های بالای حوزه‌های علمیه در تولیدات مختلف این مرکز است که از جمله به برنامه‌هایی مانند پاسخگویی به شبهات و مهدویت می‌توان اشاره کرد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز قم افزود: در این مرکز به‌صورت مستمر بیانات، دغدغه‌ها و خط‌مشی‌های مقام معظم رهبری و مراجع معظم مورد توجه قرار می‌گیرد و در تهیه ی برنامه‌ها به‌صورت محوری از آن‌ها استفاده می‌شود.

حجت الاسلام لطفی نیاسر با اشاره به رشد مناسب و فراگیر برنامه های این مرکز از لحاظ محتوایی؛ ابراز داشت: ظرفیت بالایی که در این زمینه داریم باعث شده است که تولیدات این مرکز در شبکه‌های سراسری نیز پخش شود.

ایشان افزودند: صدای مرکز قم ۱۵% رشد شنونده داشته و بر این اساس برنامه های صدای قم به‌صورت ۲۴ ساعته در حال پخش برنامه‌های متنوع می‌باشد.

رئیس مرکز صداوسیمای قم بخش بین‌الملل را یکی از مسائل مهم این مرکز دانست و افزود: در حال حاضر در هفت زبان خارجی تولید محتوا داریم که در زمان تحویل فقط در سه زبان تولید برنامه داشتیم.

ایشان همچنین افزود: همکاری در بخش‌های مختلف استان مشهود است و الحمدالله همدلی خوبی در کل استان دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی نیاسر لزوم برنامه‌ریزی و پوشش هر چه‌بهتر برنامه‌ها و تجمعات قم را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به فعالیت‌هایی که در این زمینه تاکنون انجام‌شده است پیشنهاد داد در قم هم مانند سایر شهرها تجمعات مناسبتی گسترده پیش‌بینی شود و با پوششی کامل، قم در محور توجه قرار گیرد چرا که قم از ابتدا خاستگاه این حرکات پرشور و مؤثر بوده است.

همچنین در ادامه گزارشی از فعالیت‌های رادیو معارف ارائه گردید.

سپس آیت‌الله حسینی بوشهری، نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض خیر مقدم و تبریک دهه کرامت و ولادت باسعادت علی ابن موسی‌الرضا علیه السلام؛ گزارش حجت‌الاسلام‌ والمسلمین لطفی نیاسر را امیدوارکننده و نشانگر تحولات قابل ‌قبول در این مرکز دانست و اظهار امیدواری کرد با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های موجود به کمال مطلوب نزدیک‌تر شود.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به موضوع رسانه بیان داشت: رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما ظرفیت بسیار بزرگی است که در اختیار جامعه اسلامی ما قرارگرفته است و باید از این فرصت و ظرفیت، حداکثر استفاده را به عمل آید، چرا که ممکن است در آینده این فرصت استثنائی در اختیار ما نباشد.

ایشان یکی از وظایف اصلی صداوسیما را اطلاع‌ رسانی دانست و ابراز داشت: اطلاع‌رسانی صحیح، سالم و مستند می‌تواند در مخاطب تأثیرگذاری لازم را داشته باشد و مخاطب را جذب و با اهداف جامعه اسلامی هماهنگ نماید که البته تا حد بالایی هم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

امام جمعه قم با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل موجود در قم افزود: اما نسبت به مرکز قم هنوز از آن ظرفیت در اختیار به‌درستی استفاده ‌نشده است و هنوز فاصله زیادی با آنچه انتظار می‌رود و باید باشد وجود دارد. چرا که از یک سو کل کشور و از سوی دیگر جوامع  مختلف به این ظرفیت و توانایی که در قم وجود دارد چشم دوخته‌اند، و با اوجود مراجع معظم تقلید، مراکز حوزوی، گروه‌های علمی و معرفتی، اساتید، نخبگان و حرم‌های شریفی که در قم وجود دارد انتظار می‌رود افق بالاتری نسبت به چیزی که هست در نظر گرفته شود و البته همه این مشکلات به صداوسیما برنمی‌گردد و شما تلاش خود را انجام می‌دهید اما آن نتیجه مطلوب را هنوز به دست نیاورده‌اید هرچند صداوسیمای قم چه در بعد فنی و چه محتوایی رشد بالایی را طی کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: یکی از دغدغه‌ها و مشکلات اصلی قم که کار را بسیار سخت هم کرده است تنوع مخاطب است چراکه بافت جمعیت قم متشکل از اقشار مختلف و از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر است و این می‌طلبد که برنامه‌هایی تهیه شود که مخاطب را جذب کند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

این استاد درس خارج در ادامه یکی از مسائل مهم را نظرسنجی و نیازسنجی دانست و افزود: با نیازسنجی و بررسی دقیق؛ بسیاری از آسیب‌ها و نیازها شناسایی و برطرف خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری یکی از سرمایه‌های مهم قم را حضور نخبگان دانست و توصیه کرد در تولیدات این مرکز معرفی نخبگان استان چه حوزوی و چه دانشگاهی موردتوجه بیشتری قرار گیرد چراکه چهره‌های شاخص و اثرگذاری از  گذشته تاکنون در قم حضورداشته و دارند و می‌توان آن‌ها را به ‌عنوان الگو به مردم معرفی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: تولیدات این مرکز باید به نحوی باشد که به سایر استان‌ها خوراک‌دهی محتوایی داشته باشد و مرکز قم به یک مرکز رسانه‌ای مطرح و قابل استناد تبدیل شود.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فرمودند: باید تولیدات فاخر چنان در دستور کار صدا و سیمای قم قرار گیرد که در شبکه های داخلی و برون مرزی برچسب تولید قم بودن برای هر محصول به ‌عنوان ارزش بالا و قابل استناد موردتوجه قرار گیرد، و البته اگر چه این مهم نیاز به سرمایه و امکانات بیشتری دارد، لیکن با همین محدودیت‌ها هم می‌توان محصولات فاخر و مؤثری تولید کرد، و در این زمینه باید از نیروهای خوش‌فکر، دلسوز، خلاق و باسلیقه‌های مختلف استفاده شود.

آیت الله حسینی بوشهری پایش مستمر تولیدات و برنامه‌های مختلف را بسیار مهم و اساسی ارزیابی و ابراز داشت: آسیب‌شناسی و بررسی راهکارها باید همواره در دستور کار باشد و به‌صورت دائم نظرسنجی ها و نیازسنجی ها مورد توجه قرار گیرد تا کاستی‌ها برطرف شود و طبق بیانات امام راحل قدس سره دانشگاه بودن صدا و سیما عیان شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پایان اظهار امیدواری کرد رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیمای قم و رسانه قم به درجه‌ای از رشد و شکوفایی برسد که اهداف بلند انقلاب اسلامی را به سراسر دنیا ارائه کند و ان شاء الله بتواند زمینه‌ ساز ظهور حضرت بقیه ‌الله الاعظم ارواحنا فداه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *