خبرروز ۱۳۹۶/۰۵/۱۱

  • اعتراف رسانه‌های رژیم صهیونیستی؛ نقش برجسته ایران و رهبر معظم انقلاب در بازگشایی مسجد‌الاقصی
  • وزیر امور خارجه: بدعهدی آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی پاسخ می دهیم
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: مرور تاریخ انقلاب برای شناخت افراد و درک درست شرایط ضروری است
  • آیت‌الله رجبی: کوتاهی در برابر دشمنِ مستکبر باعث طمع و گستاخی بیشتر او  می شود
  • آیت‌الله فقیهی: امر به معروف وظیفه ای همگانی است و اختصاص به روحانی یا نیروی انتظامی ندارد
  • معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور: حضور ۸ رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس در مراسم تحلیف

** جام جم ۹۶/۵/۱۱
*  توقف برنامه موشکی ایران انتظاری غیرواقعی است
پال پیلار، تحلیلگر پیشین سیا در مسائل خاورمیانه در یادداشتی با بیان این استدلال که همسایگان ایران موشک‌های بالستیک دارند، درخواست‌های واشنگتن و کشورهای غربی از ایران برای متوقف کردن برنامه موشکی‌ این کشور را «غیرواقع‌بینانه» توصیف کرد.
این تحلیلگر سابق سیا می‌نویسد: «اگر تصمیم‌سازان در یک کشور هدف اعمالی که انجام می‌دهند را به عنوان اقدامی ضروری برای امنیت خودشان ببینند، حتی وارد کردن مقادیر زیاد فشار از طریق تحریم‌ها بعید است که به تغییر سیاست‌های آنها منجر شود.»
** همشهری ۹۶/۵/۱۱
*  کیفرخواست ۳۰ صفحه‌ای برای بقایی
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از صدور کیفرخواست ۳۰ صفحه‌ای با ۵ عنوان اتهامی در مورد حمید بقایی معاون احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم خبر داده و گفته است پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.
*  مردمداری حلقه گمشده جریان اصولگرایی است
محمد باقر قالیباف شهردار تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که اخیرا در نامه‌ای خطاب به جوانان از ضرورت تغییر در کنش اصولگرایان صحبت کرده و مفهوم نواصولگرایی را پیش کشیده است در یک برنامه تلویزیونی گفت که اصولگرایان اهل گفت‌وگو نیستند و اصولگرایی خود انتقادی ندارد.
وی با بیان اینکه مردمداری از اصول و گفتمان ما است، تاکید کرد: ‌اصولگرایان نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و این یک مشکل است.
** کیهان ۹۶/۵/۱۱
*  نقش برجسته ایران و رهبر معظم انقلاب در بازگشایی مسجد‌الاقصی
به اعتراف رسانه‌های رژیم صهیونیستی، حمایت‌های ایران و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در بازگشایی مسجد‌الاقصی نقش مهمی داشته است.
اسرائیل تایمز: تظاهر کنندگان فلسطینی با در دست داشتن نوشته‌هایی از رهبر ایران مبنی بر «فلسطین با کمک خدا آزاد خواهد شد»، دست به مقاومت می‌زدند.
*  استقبال از پیکر مطهر ۴۸ شهید دفاع مقدس در مرز شلمچه
پیکرهای پاک ۴۸ شهید دوران دفاع مقدس روز سه شنبه با استقبال جمعی از مردم ولایتمدار خرمشهر، خانواده‌های شهدا و مسئولان، از مرز شلمچه در خوزستان وارد کشورمان شد. سرتیپ پاسدار سیدمحمد باقرزاده رئیس‌کمیته جست وجوی مفقودان گفت: این شهیدان در عملیات‌های محرم، رمضان، کربلای چهار و تک ارتش در سال ۱۳۶۷ به شهادت رسیدند.
*  «شاهد خاقان عباسی» نخست‌وزیر پاکستان شد
شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان با رأی پارلمان به عنوان نخست ‌وزیر این کشور منصوب شد.
** شرق ۹۶/۵/۱۱
*  ارسال پرونده مداحان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران
یک مقام مسئول در دادسرای ویژه روحانیت گفت: پرونده دو نفر از مداحان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح و در حال رسیدگی است. او افزود: پرونده واصله به دادسرای ویژه روحانیت با قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب ارسال شده است.
** ایران ۹۶/۵/۱۱
*  روابط حسنه ما با تهران در حد حرف نیست
رئیس جمهوری ارمنستان در آستانه سفر به ایران با قدردانی از موضع اصولی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ، تأکید کرد: «موقعی که ما می‌گوییم با ایران روابط حسنه‌ای داریم، فقط در حد حرف نیست.»
«سرژ سرکیسیان» روابط سیاسی بین دولت‌های ایران و ارمنستان را در سطح بالا ارزیابی کرد، اما گفت: «از دیدگاه ما سطح روابط اقتصادی ایران و ارمنستان با سطح روابط سیاسی این دو کشور تطبیقی ندارد.
*  اولویت رئیس جمهوری مطالبات مردم است
نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری:
– رئیس جمهوری نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، ‌هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می‌کند.
– باب رفع کدورت‌ها با محصوران مفتوح است و رهبر معظم انقلاب هیچ چیزی را غیر قابل حل ندانسته‌اند، از این رو امیدواریم این مسائل در راه رفع دغدغه‌های مردم حل شود.
–  براساس ارقام و اعداد و شاخص‌ها تیم اقتصادی دولت موفق بوده است.
– عدد و ارقام تخلفات احمدی‌نژاد را دادستان دیوان محاسبات اعلام کرده که عدد ۸-۷ هزار میلیارد عدد بسیار بالایی است، ما تاکنون تلاش نکرده‌ایم عدد و ارقام را منعکس کنیم تا مسیر قانونی طی شود، اما اکنون که احکام قطعی صادر و اعلام شده است، ان‌شاء‌الله این احکام اجرا شود.
– هیات نظارت بر برجام باید تصمیم نهایی را بگیرد اما مطمئن باشید ما از منافع مردم و مصالح کشور به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و متناسب با کنش طرف مقابل واکنش نشان می‌دهیم.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۵/۱۱
*  روادید هیات عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک یک ماه قبل صادر شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ادعای مقام عربستانی درباره بازدید از اماکن دیپلماتیک آن کشور در ایران غیرواقعی است گفت: روادید هیات عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک یک ماه قبل صادر شده است.
بهرام قاسمی گفت: این سخنان مغلوط و غیر واقعی است؛ به نظر می‌رسد احتمالا این اظهارات بدون هماهنگی با مقامات ذیربط و آگاه در وزارت خارجه عربستان صورت پذیرفته است.
** وطن امروز ۹۶/۵/۱۱
*  پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ موفق بود
سردار حسین دهقان وزیر دفاع در حاشیه افتتاح مسجد بقیه‌الله الاعظم این وزارتخانه در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی اظهارات غربی‌ها درباره ناموفق بودن پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ اظهار داشت: ما توقع نداریم آنها بویژه آمریکایی‌ها این پرتاب را موفق اعلام کنند اما آنچه مسلم است این پروژه و این عملیات موفقیت‌آمیز بود و ما به اهداف مورد نظر خود رسیدیم.
*  عربستان، سوری‌ها را از حج محروم کرد
کمیته عمومی حج در سوریه اعلام کرد عربستان سعودی، برای پنجمین سال متوالی، حجاج سوری را از ادای فریضه حج منع کرد. در بیانیه این کمیته آمده است که عربستان همچنان از امضای توافقنامه رسمی انجام مناسک حج با وزارت اوقاف سوریه خودداری می‌کند و این روند، مغایر با پیمان‌های عرفی در این زمینه است.
سعودی‌ها امسال همچنین از امضای قرارداد حج با قطر نیز خودداری کردند.
** جوان ۹۶/۵/۱۱
*  آمریکا از سفر صدر به عربستان استقبال کرد
دولت امریکا از سفر مقتدی صدر به عربستان و ملاقات او با ولیعهد سعودی حمایت و تلویحاً آن را تعدیل‌کننده نفوذ منطقه‌ای ایران توصیف کرد. جیمز جفری، سفیر سابق امریکا در عراق و ترکیه، ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران سفر مقتدی صدر را حائز اهمیت دانست و گفت: «این سفر خیلی مهم و نشان‌دهنده این است که سعودی‌ها درک‌ می‌کنند که مهم‌ترین حقیقت در خاورمیانه، گسترش نفوذ ایران است که مهار نشده است.»
*  ساخت ۷۰ پروژه شهری به دست قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره به انجام ۹۰ پروژه شهری توسط این قرارگاه از پایان ۷۰ پروژه انجام شده خبر داد. سردار عبداللهی همچنین خطاب به شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید که در آینده عهده‌دار امور شهر خواهد بود از آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای ارائه خدمات عمرانی به شهروندان خبر داد.
** آفتاب یزد ۹۶/۵/۱۱
*  تایید قرارداد توتال در هیئت نظارت بر منابع نفتی
فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به نشست هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی برای بررسی قرارداد ایران و توتال، گفت: پس از پنج جلسه بحث و بررسی روی مفاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بین ایران و توتال این قرارداد در جلسه روز دوشنبه، ۹ مرداد ماه به تایید رسید.
*  مسئولیتی برای پیگیری درمان محصورین به وزارت بهداشت محول نشده
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت طی صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون به این وزارتخانه مسئولیتی در خصوص پیگیری مسائل درمانی آنها محول نشده و عیادت‌های وزیر بهداشت در بیمارستان، اقدامی شخصی بوده و به منظور ارائه گزارش به مقامات بالاتر حسب درخواست این مقامات انجام شده است.»
** رسالت ۹۶/۵/۱۱
*  اعلام موجودیت ارتش حزب ‌الله آمریکا!
یک گروه ناشناس که خود را «ارتش حزب الله آمریکا» معرفی کرده، اقدام به پخش شب‌نامه در شهر لس‌آنجلس آمریکا کرد. نویسندگان این شب‌نامه با اشاره به حضور نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در خلیج‌فارس، هشدار داده‌اند که به اقدامات آمریکا در خلیج‌فارس، در خاک آمریکا پاسخ خواهند داد.
*  نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها روشن است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها روشن است. علی لاریجانی اظهارداشت: در جلسه هیئت نظارت هسته‌ای اینکه چه مقدار تحریم های جدید آمریکا با برجام مخالف است، مورد بررسی قرار گرفت و معلوم شد که این موضوع با بندهای مختلف برجام تعارض دارد. لاریجانی افزود: در خصوص اعمال تحریم های جدید آمریکا علاوه بر اینکه اقدامات دیپلماتیک صورت بگیرد، باید شکایتی نیز به شورا و کمیسیون مربوطه در این رابطه ارسال شود که این موضوع صورت گرفته است.
** مردم سالاری ۹۶/۵/۱۱
*  فاز اول دولت الکترونیک رونمایی شد
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از فاز اول بهره برداری پروژه‌های خدمات الکترونیکی و خدمات همراه دستگاه‌های اجرایی با بیان این که در فاز اول ۵۱ دستگاه با ۴۴۰ خدمت به بهره برداری می‌رسد، افزود: دولت الکترونیک یک شعبه است و امیدواریم در فاز دوم دولت الکترونیک که در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد تعداد دستگاه‌ها و خدمات را افزایش دهیم.
*  نوری مالکی از حمایت‌های ایران در جنگ با داعش تقدیر کرد
نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق در گفت‌وگو با المیادین ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های ایران گفت: اگر حمایت‌های ایران از عراق در جنگ با تروریست‌ها نبود، وضعیت عراق بسیار بدتر و خطرناک‌تر از حال حاضر می‌شد. وی افزود: ایران سلاح خود را از دست سربازان خود گرفت و در اختیار سربازان ما قرار داد و ما با این سلاح‌ها مقاومت کردیم.
** آرمان ۹۶/۵/۱۱
*  ادعای بی‌اساس درباره بنیاد علوی
دان دانوان قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در اظهاراتی بی‌اساس اعلام کرد که نهادهای فدرال آمریکا باید درباره اینکه چطور یک بنیاد خیریه مرتبط با ایران میلیون‌ها دلار به دانشگاه‌های کلمبیا، هاروارد و پیرینستون کمک کرده است تحقیق کند.
منتقدان مدعی شده‌اند که بنیاد علوی به اساتید دانشگاه‌های آمریکا که دیدگاه‌های نزدیک به تهران و ضد اسرائیل داشته‌اند، کمک کرده است.
*  آزمایش‌های موشکی نقض برجام نیست
نشریه فارین پالیسی در گزارشی با اشاره به اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست، نوشت: ایران هر زمان که بخواهد قادر است یک موشک بالستیک قاره‌پیما بسازد، چراکه تکنولوژی آن شبیه به موشک‌های ماهواره‌بر است و دونالد ترامپ نمی‌تواند هیچ کاری برای آن انجام دهد. ایران هفته گذشته یک موشک ماهواره‌بر به اسم سیمرغ پرتاب کرد که بخشی از یک برنامه برای استقرار ماهواره در فضاست. سیمرغ به خودی خود یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) نیست اما تکنولوژی آنها به شدت مشابه است.
** فرهیختگان ۹۶/۵/۱۱
*  پاره کردن برجام اشتباه است
مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت: پاره کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) بهترین رویداد ممکن برای ایران خواهد بود، چرا که با لغو توافق هسته‌ای، ایجاد اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران غیر ممکن خواهد بود.
این رسانه تصریح کرده اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای فسخ این قرارداد در حال حاضر، اشتباه است و ترامپ باید دنبال توافقی طولانی‌تر باشد.
** آفرینش ۹۶/۵/۱۱
*  ۵۱۸ عراقی در ماه ژوئیه کشته و زخمی شدند
هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) اعلام کرد که ۵۱۸ عراقی در پی اقدامات خشونت آمیز و حملات تروریستی در ماه ژوئیه در عراق کشته و زخمی شدند. این هیئت در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر اقدامات خشونت آمیز و حملات تروریستی در ماه ژوئیه ۲۰۱۷، ۲۴۱ غیرنظامی عراقی کشته شده و ۲۷۷ تن دیگر زخمی شدند.
*  بدعهدی آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی پاسخ می دهیم
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران بدعهدی و رفتار خصمانه آمریکا نسبت به برجام را با اقدامات حقوقی و عملی متناسب پاسخ می‌دهد. وی افزود: سیاست های دولت آمریکا در کمیسیون نظارت بر برجام پپگیری و بررسی و مقرر شد که اقدامات حقوقی و عملی در برابر تصمیمات آمریکا بررسی و اجرا شود.
** قدس ۹۶/۵/۱۱
*  حضور ۸ رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس در مراسم تحلیف
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور از حضور هشت رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری خبر داد و با بیان اینکه تا کنون حضور حداقل ۹۲ هیئت بلند پایه خارجی و بین‌المللی در این مراسم مسجل شده و احتمال افزایش تعداد هیئت‌ها نیز وجود دارد، اظهار داشت: در این مراسم ۲۵ هیئت از آسیا و اقیانوسیه، ‌۲۶ هیئت از کشورهای عربی و آفریقایی و ۳۰ هیئت از اروپا و قاره آمریکا شرکت می‌کنند.
*  ۶۵ دو تابعیتی در بدنه دولت
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس می‌گوید در بحث کابینه یک خط قرمز هست و آن استفاده از مدیران دو تابعیتی است. بنده به عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها اعلام می‌کنم ۶۵ دوتابعیتی در بدنه دولت کار می‌کنند.
** خراسان ۹۶/۵/۱۱
*  سفر موگرینی به تهران پیامی صریح به آمریکا درباره برجام است
چند رسانه اروپایی و آمریکایی از رویکرد دولت ترامپ که به تضعیف برجام انجامیده انتقاد کردند؛ از جمله پایگاه لوبلاگ با اشاره به سفر موگرینی به تهران برای حضور در مراسم تحلیف روحانی، این سفر را پیامی صریح به آمریکا درباره مسائل منطقه ای و برجام توصیف کرد. این رسانه آمریکایی با اشاره به همراهی اروپا با آمریکا در جنگ عراق تصریح کرد: این بار اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای مقابله با واشنگتن است.
*  نه اعدام حذف می‌شود و نه موادمخدر دولتی توزیع
علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: چیزی به نام حذف اعدام نه در مجلس مطرح بوده است و نه نمایندگان به دنبال این موضوع هستند بلکه تصمیمات جدید اتخاذ شده برای اصلاح مجازات قاچاقچیان است. از طرفی قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی، مقررات کشورمان و‌ شرایط ژئوپلیتیک ما در منطقه اجازه توزیع موادمخدر را نمی‌دهد و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را رد کرده اند.
** اعتماد ۹۶/۵/۱۱
*  دوازدهمین تنفیذ
مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ در حسینیه‌ امام خمینی قدس‌سره برگزار خواهد شد.
این مراسم از ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه در حسینیه‌ امام خمینی قدس سره، در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور روسای قوا، رییس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی برگزار می‌شود.
** شهروند ۹۶/۵/۱۱
*  تحویل ١٨ تن از زندانیان محکوم ایرانی به مقامات کشور در مرز شلمچه
محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کارگروه انتقال محکومین جمهوری اسلامی گفت: دیروز دهم مرداد ماه، ١٨ تن از زندانیان محکوم ایرانی در چارچوب معاهده انتقال محکومان بین ایران و عراق در مرز شلمچه تحویل نمایندگان وزارت دادگستری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی شدند.
*  کره‌شمالی درصدد انجام ششمین آزمایش هسته‌ای
وزارت دفاع کره‌جنوبی هشدار داد، این احتمال وجود دارد که کره‌شمالی از طریق آزمایش موشکی با قدرت انفجار بیشتر، اقدام به آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای و توانایی‌های موشکی خود کند. وزارت دفاع کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد، پیونگ‌یانگ می‌تواند چنین آزمایشی را از سایت موشکی پونگیی- ری در هر زمانی انجام دهد.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۵/۱۱
*  از برور اختلاف با ایران متاسفیم
خالدالجارالله، معاون وزیر خارجه کویت در مراسم جشن بر تخت نشستن پادشاه مراکش در رابطه با روابط ایران و کویت بعد از اتفاقات اخیر گفت: من در این رابطه چیزی نمی‌گویم، جز چیزی که در بیانیه رسمی اعلام کردیم و از به وجود آمدن اختلافات در روابط ایران و کویت بسیار متاسف هستیم.
*  نگران حضور ایران در سوریه هستیم
سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو با استقبال از تلاش‌های روسیه برای کاهش تنش در سوریه در اظهاراتی فرافکنانه گفت: تا زمانی که مسئله حضور ایران در سوریه حل نشود، ما نگران این موضوع هستیم. گری کورن، افزود: ما به دیپلماسی روسیه ارزش می‌گذاریم. تلاش بسیار زیادی در راستای کاهش بحران در سوریه در حال انجام است اما تا زمانی که مسئله حضور ایران در سوریه حل نشود، ما نسبت به کارآمدی این سیاست تردید داریم.
** صبح نو ۹۶/۵/۱۱
*  با پرتاب ماهوراه‌بر سیمرغ، ایران صاحب چرخه کامل فضایی شد
امیر سرتیپ امیر حاتمی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌در رابطه با افتتاح پایگاه ملی فضایی امام خمینی(ره) اظهار داشت: با افتتاح این پایگاه و پرتاب ماهواره بر سیمرغ، صاحب چرخه کامل فضایی شدیم.
وی چرخه کامل فضایی را شامل پایگاه‌های ثابت و متحرک و ماهواره‌بر، ماهواره، طراحی و هدایت کامل این کار دانست.
*  پایان حضور داعش در جنوب رقه سوریه
گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که پس از تلاقی نیروهای کُرد حاضر در شرق رقه (هشام بن عبد الملک) با نیروهایی که از سمت غرب این شهر (نزله شحاده) آمدند، حضور داعش در محله‌های جنوبی رقه به پایان رسید. یگان‌های مدافع خلق کُرد – سخنگوی مهم‌ترین گروه  حاضر در نیروهای دموکراتیک سوریه- گفت: «نیروهای ما از سمت جنوب پیشروی کردند و تقریباً دو محله از وجود داعش تخلیه شد».
** بهار ۹۶/۵/۱۱
*  مصافحه ظریف و عادل‌الجبیر در استانبول
در حاشیه نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری‌های اسلامی که با حضور نمایندگان بیش از ۴۴ کشور اسلامی در استانبول برگزار شد هنگام ورود وزرا به سالن نشست، عادل الجبیر با هدف مصافحه به سوی محمد جواد ظریف آمد و پس از در آغوش کشیدن وی با هم گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه ایران این اقدام همتای عربستانی را عادی و حرکتی در عرف دیپلماتیک دانست و گفت: دلیل این کار هم احترام متقابل و هم دوستی دیرینه‌ای بود که با جبیر داشتیم.
*  تلاش کنیم مردم از نظر روانی احساس ناامنی نکنند
وزیر اطلاعات با تاکید بر اهمیت مقابله با تهدیدهای خارجی گفت: وزارت اطلاعات با عوامل ناامنی و تروریست‌ها با اقتدار برخورد می‌کند. حجت‌الاسلام سید محمود علوی خاطر نشان کرد: یکی از اهدافی که وزارت اطلاعات دنبال می‌کند تامین امنیت روانی مردم است و باید تلاش کنیم مردم از نظر روانی احساس ناامنی روانی نکنند. وی با تاکید بر اهمیت امنیت، گفت: امنیتی تاثیرگذار است که در نتیجه آن اندیشه‌ها به کار بیفتند، خلاقیت، نوآوری و وحدت پیشروانه در خدمت توسعه کشور ایجاد کند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مرور تاریخ انقلاب برای شناخت افراد و درک درست شرایط ضروری است
حوزه/ آیت‎الله حسینی‌بوشهری در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی بوشهر تصریح کرد: کشور ما پس از انقلاب روزهای سختی را با هدایت‏‎های امام راحل و مقام معظم رهبری طی کرده است و امروز این تجربه را داریم که اگر به درستی شرایط را درک نکنیم و لحظه‎ای غفلت کنیم، ضرر خواهیم کرد. معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین در ادامه تاکید کرد: تاریخ انقلاب باید مرور شود که چه افرادی با انقلاب ماندند و چه افرادی از انقلاب فاصله گرفتند؛ این شناسایی باعث می‎شود که ما نیز بتوانیم راه خود را با این تجربه به بهترین شکل انتخاب کنیم.
امر به معروف وظیفه ای همگانی است و اختصاص به روحانی یا نیروی انتظامی ندارد
حوزه/ آیت‌الله فقیهی  با اشاره به لزوم حمایت جدی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور ابراز داشت: یکی از واجبات الهی که در آیات نورانی قرآن و روایات ائمه‌اطهار(ع) بسیار مورد تاکید واقع شده، امر به معروف و نهی از منکر است که نه فقط در متون و منابع دینی؛ بلکه در قانون اساسی کشورمان نیز به آن اشاره شده و اصل هشتم قانون اساسی به همین موضوع اختصاص یافته است. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه همگانی است که اختصاص به روحانی و ضابط قضایی و نیروی انتظامی و… ندارد.
کوتاهی در برابر دشمنِ مستکبر باعث طمع و گستاخی بیشتر او می شود
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران در روزهای گذشته ابراز داشت: سران آمریکا بار دیگر نشان دادند که در دشمنی با مردم ایران و نفرتشان از نظام اسلامی اصرار دارند و در مواجهه با این مساله ما نیز باید موضع قاطعانه‌ای گرفته و فعالیت‌های هسته‌ای را به قبل از دوران موسوم به امضای برجام برسانیم.
عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: مسئولان کشور همواره باید این را بدانند که انفعال و کوتاهی در برابر دشمنِ مستکبر، باعث طمع و گستاخی بیشتر او می‌شود.
عربستان به دنبال بهبود روابط با ایران و همسایگان است
ایرنا/ عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب در تحلیلی در واکنش به دست دادن وزرای خارجه ایران و عربستان درحاشیه نشست سران همکاری‌های اسلامی در استانبول نوشت: سفر مقتدی صدر به عربستان به دعوت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و اقدام عادل الجبیر به دست دادن با محمد جواد ظریف وحضور حجاج ایران در مناسک حج نشان دهنده تغییر در سیاست ریاض و تلاش برای بهبود روابط با ایران وهمسایگان است.
آمریکا با اجرای تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه منزوی‌تر می‌شود
ایرنا/ معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه گفت که اقدام اخیر واشنگتن با تحریم‌های جدید ضد روسی و ایرانی سبب انزوای بیشتر آمریکا می شود. بوگدانف در پایان مذاکرات با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برگزار شد، به خبرنگاران گفت: تهران و مسکو به عنوان دو متحد پرتوان منطقه‌ای، همکاری‌های سازنده خود را برای ثبات بخشی بیشتر ادامه خواهند داد، زیرا باور دارند دستاوردهای سودمندی برای همه بویژه سوریه دارد.
انفجار در مسجد شیعیان هرات
باشگاه خبرنگاران/ بر اثر انفجار در مقابل مسجد جوادیه در مرکز شهر هرات در غرب افغانستان، تاکنون ۳۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. به گفته مقامات افغان، انفجار در مسجد شیعیان هرات توسط ۲ عامل انتحاری صورت گرفت که یکی از آنها پیش از انفجار به سمت مردم در داخل مسجد شروع به تیراندازی کرد.
کشتار تعداد زیادی از مردم سوریه به دست آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ جنگنده‌های ائتلاف که مدعی مبارزه با داعش است، منازل شهروندان سوری در حومه شرقی دیرالزور را بمباران کردند. این بمباران، به وقوع فاجعه‌ای بشری منجر شد که در آن دستکم ۶۰ تن شهید و ده‌ها تن از غیرنظامیان زخمی شدند که اکثر آن‌ها زن و کودک بودند. این بمباران همچنین ویرانی‌های گسترده‌ای را در این مناطق برجا گذاشت.
ترامپ طرح تحریم‌های ایران و روسیه را امضا می کند
مهر/ سخنگوی کاخ سفید از امضای مصوبه کنگره آمریکا در تحریم ایران، روسیه و کره شمالی توسط رئیس جمهور این کشور در آینده نزدیک خبر داد.
«سارا سندرز» تاکید کرد: ترامپ طرح کنگره آمریکا را که با اکثریت آرا به تصویب رسیده، امضا خواهد کرد. سنای آمریکا پنجشنبه گذشته با اکثریت قاطع آرا طرح تشدید تحریم‌های روسیه را تصویب کرد.
ایران تنها پیروز تحولات منطقه به شمار می‌رود
 فارس/ دیپلمات‌ کهنه‌کار آمریکایی و معاون اسبق وزیر خارجه این کشور در یادداشتی روز سه‌شنبه از دولت «دونالد ترامپ» خواسته اشتباهات مربوط به عراق را درباره ایران تکرار نکند. «فیتزپاتریک» می‌نویسد: «هزینه‌های این جنگ کشته شدن نیم میلیون عراقی، کشته شدن ۵۰۰۰ نیروی رزمی آمریکا، از دست رفتن بیش از ۲ تریلیون پول آمریکا و ایجاد منطقه‌ای سراسر آشوب بود که ایران تنها پیروز آن به شمار می‌رود.»
سه نیروی حزب‌الله از اسارت جبهه النصره آزاد شدند
فارس/ با آغاز اجرای توافق «عرسال»، سه نیروی حزب‌الله که به اسارت جبهه النصره درآمده بودند، آزاد شدند. به نوشته سایت شبکه «المیادین»، این سه اسیر پس از آزادی به مقر ارتش لبنان در شهر «اللبوه» واقع در شرق این کشور منتقل شده‌اند.
آمریکا بزودی از «تنف» سوریه عقب‌نشینی می‌کند
فارس/ گفته می‌شود به دور از چشم رسانه‌ها، توافقی آمریکایی – روسی حاصل شده که نتیجه آن تحویل پایگاه «تنف» در سوریه به روسیه و عقب‌نشینی آمریکا از آن است. بعد از آنکه نیروهای مقاومت مسیر پیشروی آمریکا در طول مرز سوریه با عراق را مسدود کردند، این کشور پس از «توافقی با روسیه»، ناچار شده که بپذیرد از «تنف» عقب‌نشینی کند.
تیلرسون: ایران سوریه را ترک کند
فارس/ وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که نیروهای ایران، چه نیروهای سپاه و چه نیروهای مورد حمایت این کشور باید «سوریه را ترک کنند و به خانه برگردند.»
تیلرسون گفت که سیاست آمریکا کماکان این است که «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه نقشی در آینده این کشور ندارد.تیلرسون گفت: «مباحثات درباره ایران، با برجام آغاز نشده و به آن هم ختم نمی‌شود. این توافق، به تکه کوچکی از تهدیدهای ایران پرداخت که برنامه هسته‌ای ایران بود.»
سفر محرمانه معاون کمیسیون اتحادیه اروپا به ایران
فارس/ معاون کمیسیون اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه پنجم مرداد ماه بشکلی کاملا پنهان از چشم رسانه ها و افکار عمومی و برخلاف پروتکل‌های مرسوم مربوط به تشریفات سفر و استقبال از مقامات عالیرتبه خارجی وارد تهران شده و سوالات بسیاری را در خصوص انگیزه و اهداف سفر طولانی خود در آستانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران برانگیخته است. این گزارش می‌افزاید که سفر آنسیپ آنچنان غیر مترقبه بوده که در هنگام ورود به خاک ایران از طریق فرودگاه امام وی دچار مشکل شده و ساعت ها از ورود او به کشور جلوگیری شده است. این سفر محرمانه سوالات بسیاری را در خصوص انگیزه و اهداف اصلی این سفر برانگیخته است.
 واشنگتن‌پست: ترامپ درک پایینی از قدرت دارد
تسنیم/ روزنامه آمریکایی نوشت تلاش ترامپ برای حکومت از طریق ایجاد تهدید و ارعاب، نتیجه‌ای جز ناکامی ندارد و نشان دهنده درک پایین رئیس جمهور آمریکا از قدرت است. واشنگتن پست در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا با تهدید فرمانروایی کند اما در این مسیر ناکام مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *