خبرروز ۱۳۹۶/۰۵/۰۳

سالروز میلاد حضرت فاطمه‌معصومه(سلام‌الله‌علیها) کریمه اهل‌بیت(ع‌) مبارک‌باد

  • آیت‌الله علوی گرگانی: حق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جامعه شیعی باید ادا شود
  • آیت‌الله خاتمی: استراتژی آمریکا در جنگ با ایران تغییر از درون است
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: مرز آموزه های دینی در جامعه رعایت شود
  • آیت‌الله اعرافی: حوزه نباید هیچ فرصتی را برای تبلیغ، ترویج و صیانت از دین از دست بدهد
  • آیت‌الله اراکی: نهاد خانواده در جوامع بشری مورد حمله واقع شده است

** جام جم ۹۶/۵/۳
*  عده‌ای درصدد تضعیف تریبون نماز جمعه هستند
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: نماز جمعه تریبون نظام و متعلق به حاکمیت است و باید به تبیین اهداف انقلاب بپردازد و عده‌ای به عمد درصدد تضعیف آن هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در نشست خبری در آستانه ۵ مرداد، سالروز اقامه اولین نماز جمعه در سال ۵۸ به امامت آیت‌الله طالقانی، به هجمه‌های شدید علیه جایگاه نمازجمعه اشاره کرد و گفت: عده‌ای در داخل مدام دنبال تضعیف جایگاه‌هایی هستند که به نحوی به رهبری مرتبط است و در این مسیر از انتشار دروغ و تهمت نیز ابایی ندارند.
*  خروج عمار حکیم از مجلس اعلا و تاسیس حزب جدید
سید عمار حکیم، رهبر مجلس اعلای عراق با خروج از این مجلس، حزب جدیدی را تاسیس کرد. دلیل خروج حکیم از مجلس اعلا، برخی اختلافات در این مجلس به دلیل جوانگرایی وی بوده است. وی پس از درگذشت پدرش «سید عبدالعزیز حکیم» در آگوست سال ۲۰۰۹ به این سمت انتخاب شده بود.
** همشهری ۹۶/۵/۳
*  مثل سایه مشکلات را رصد می‌کنیم
سعید جلیلی، مذاکره کننده سابق هسته‌ای در نشستی درباره موضوع «دولت سایه» که از طرف وی مطرح شده است، گفت: باید مانند «سایه» قدم به قدم مشکلات کشور را رصد کرد، اگر جایی اشکالی وجود دارد باید آن را بیان کرد تا اصلاح شود و اگر هم نقطه قوتی وجود دارد، فارغ از دولت‌ها و جناح‌های سیاسی باید آن را تشویق کرد.
** کیهان ۹۶/۵/۳
*  نخستین گروه از زائران حج تمتع دوشنبه هفته آینده به عربستان اعزام می‌شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از اعزام نخستین گروه از زائران حج تمتع امسال در ۹ مرداد ماه به سرزمین وحی خبر داد و گفت: با وجود برخی فضاسازی‌ها برای منصرف کردن مردم از سفر حج، خوشبختانه کاروان‌‌ها به موقع پر شد و ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر برای اعزام تاکنون ثبت‌نام کرده‌‌اند و تعداد زیادی هم رزرو هستند.
*  حزب‌الله مهم‌ترین پایگاه النصره را تصرف کرد
نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در چهارمین روز نبرد با تروریست‌های جبهه النصره در منطقه «عرسال» و «قلمون»، مهم‌ترین پایگاه این گروه تروریستی را در عرسال به تصرف درآورده و پرچم حزب‌الله و لبنان را جایگزین پرچم سیاه تروریست‌ها کردند.
طبق آخرین خبرها، بیش از ۷۵ درصد منطقه کوهستانی عرسال به تصرف آنها درآمده است و به گفته رزمندگان مقاومت، ۲۵ درصد باقی مانده نیز به زودی آزاد می‌شود.
** شرق ۹۶/۵/۳
*  اقدام کویت درباره ایران زیبنده نیست
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت:
– برجام یک تفاهم چندجانبه است. در تماس‌هایی که با کشورهای اروپایی داشته‌ایم، آنها متعهد به برجام هستند و این توافق با استحکام لازم پیش می‌رود. اروپایی‌ها با رفتارهای آمریکا در این زمینه چندان موافق نیستند.
– ممکن است آمریکا دست به هر اقدامی بزند؛ اما موضوع تحریم سپاه، اشتباهی استراتژیک است که اگر مرتکب شوند، به نفع آمریکا نخواهد بود.
– ما روابط خوبی با کویت در حوزه خلیج ‌فارس داشتیم؛ ولی اقدام آنها زیبنده‌ نبود و می‌توان آن را سرزنش کرد.
*  نامه ۷۱ اقتصاددان به رئیس جمهوری
۷۱ اقتصاددان و چهره اقتصادی، در نامه‌ای به حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، خواستار دقت او در چینش کابینه دولت دوازدهم شده‌اند. به اعتقاد آنها، برخی افراد که نام آنها در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور به چشم می‌خورد، واجد شرایط نیستند.
** ایران ۹۶/۵/۳
*  ۲۶ کشته و ۴۹ زخمی در انفجار لاهور پاکستان
انفجار تروریستی در شهر «لاهور» مرکز ایالت پنجاب پاکستان ۲۶ کشته و ۴۹ زخمی برجا گذاشت. تاکنون هیچ‌گروهی مسئولیت این انفجار را بر‌عهده نگرفته است.
*  وحدت همه نیروها برای خدمت به مردم ضروری است
عصر روز گذشته رئیس جمهوری با چند نفر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تأکید و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌های مردم بینجامد و قویت توان رزمی سپاه‌و‌ارتش با بهره گیری از فناوری‌های نوین، امنیت‌ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند. رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه مأموریت خود تأکید کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۵/۳
*  امضای موافقت نامه مشارکت سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری ریلی میان ایران و فرانسه
محمدرضا نعمت زاده در مراسم امضای توافقنامه همکاری مشترک در ساخت واگن‌های مترو شهری و حومه میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت آلستوم فرانسه و شرکت ایریکو (شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان) گفت: موافقتنامه امضا شده ریلی با شرکت آلستوم فرانسه برای مشارکت سرمایه گذاری، انتقال فناوری، تولید و صادرات و استفاده حداکثری از توانمندی داخلی است.
*  صدور حکم اعدام برای ۲۹ نفر از شیعیان شرق عربستان
مقامات قضایی عربستان علیه ۲۹ نفر از اهالی قطیف، الاحساء و مدینه منوره حکم اعدام صادر کردند.
به نقل از پایگاه خبری العهد، دادگاهی در عربستان با حکم اعدام ۲۹ نفر از ساکنان مناطق قطیف، الاحساء و مدینه منوره که عمدتا شیعی هستند، موافقت کرد.
** وطن امروز ۹۶/۵/۳
*  در حمایت از مجاهدان «طریق‌القدس» دریغ نمی کنیم
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید حمله رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی، ظهور انتفاضه نوین و خیزش نسل جدید فلسطین با تکیه بر گزینه مقاومت را کابوس صهیونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حامیان اصلی و راهبردی انتفاضه فلسطین اراده همه مجاهدان طریق القدس را می‌ستاید و در حمایت از آنان ذره ای دریغ نخواهد کرد.
*  دوتابعیتی به رسمیت نمی‌شناسیم
رئیس دستگاه قضا به بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید درباره آزادی زندانیان دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی در ایران پاسخ داد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی ضمن یادآوری اینکه براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، مقوله «دوتابعیتی» به رسمیت شناخته نمی‌شود، افراد دوتابعیتی را «شهروندان ایرانی» خواند و تاکید کرد با دوتابعیتی‌ها نیز همچون سایر ایرانیان رفتار می‌‌شود.
او گفت قضات در دستگاه قضا کاری به سخنان امثال آقای ترامپ ندارند و وظیفه قانونی خود را به بهترین شکل انجام می‌‌دهند.
رئیس دستگاه قضا همچنین به تهدید ایران در صورت عدم اجرای خواسته‌‌های آمریکا نیز اشاره کرد و آن را نشانه فهم نادرست آمریکا از جمهوری اسلامی و منطقه خواند.
** جوان ۹۶/۵/۳
*  مقابله با گروه‌های تکفیری نیازمند اقدامات منسجم
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان ضمن محکوم نمودن انفجار تروریستی روز جاری (دیروز) در کابل با اشاره به درهم‌تنیدگی و غیرقابل‌گسست‌بودن امنیت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان خاطر‌نشان کرد: مقابله با شکل‌گیری و گسترش گروه‌های تروریستی و تکفیری نیازمند اقدامات منسجم و هماهنگ میان کشورهای همسایه است.
** آفتاب یزد ۹۶/۵/۳
*  آمریکا برای اجرای برجام به عزم سیاسی نیاز دارد
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که «هم‌اکنون آمریکا کمترین پایبندی را نسبت به برجام دارد» تاکید کرد که آمریکا برای اجرای تعهدات خود در برجام به عزم سیاسی نیاز دارد.
وی درگفتگوبا نیویورک تایمز افزود: آمریکا باید درک کند که جامعه جهانی معتقد است برجام توافقی موفق بوده و به هدفی که برای آن تعیین شده بود، دست یافته است.
*  پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح دیروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم‌عرض) به ریاست قاضی باتجربه قوه‌قضائیه حجت‌الاسلام والمسلمین مقیسه برگزار شد.
در پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی، شمس متهم ردیف دوم پرونده برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد.
** رسالت ۹۶/۵/۳
*  استراتژی آمریکا در جنگ با ایران، تغییر از درون است
آیت‌الله سید احمد خاتمی در مسجد مهدی‌ موعود بندرعباس در خصوص استراتژی جنگ نرم اظهار کرد: وزیرخارجه آمریکا گفت استراتژی ما در جنگ با ایران تغییر از درون است و برای این کار آدم‌هایی در ایران داریم که برای این هدف فعالیت می‌کنند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اهداف استراتژی جنگ نرم تصریح کرد: مقابله علیه تمام دین و معارف اعتقادی، مقابله با اخلاق و عفاف از طریق گسترش فساد و اعتیاد در بین جوانان ایران و هدف قرار دادن نظام سیاسی و اصل ولایت فقیه که از آغاز انقلاب مورد هجوم قرار گرفته است از اهداف این استراتژی است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اینکه برخی‌ها می‌گویند مسئولان نظام دهه آخر عمر خود را می‌گذرانند با این کار می‌خواهند فاتحه انقلاب را بخوانند، باید بدانند کور خوانده‌اند و به فضل خدا نسل آینده با نشاط و صلابت بیشتر از آرمانهای امام و مقام معظم رهبری پاسداری خواهد کرد.
*  کناره‌گیری ملک سلمان تا پنج ماه آینده
روزنامه رأی الیوم به نقل از منابعی در کاخ پادشاهی عربستان از احتمال کناره‌گیری شاه سعودی به نفع فرزندش محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی، در پنج ماه آینده خبر دادند.
** مردم سالاری ۹۶/۵/۳
*  باید از ظرفیت اقوام مختلف در مدیریت‌ها  استفاده شود
معاون اول رئیس جمهور در جلسه دیدار مجمع نمایندگان استان گلستان  به تصمیم اخیر دولت مبنی بر استفاده ۳۰ درصدی از ظرفیت زنان و جوانان در انتصاب مدیران دولت اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت اقوام مختلف نیز در مدیریت‌ها استفاده شود و نباید کسی که از شایستگی و توانمندی برخوردار است به دلیل اینکه جزو اقوام و مذاهب دیگر به شمار می‌رود از فرصت مدیریتی محروم گردد.
*  پرونده حقوق‌های نجومی‌بسته شده است
عضو کمیسیون اصل نود گفت: ما گزارش بررسی پرونده حقوق‌های نجومی‌را به صحن ارائه دادیم و دیگر در این باره بحثی نمی‌کنیم.
بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل نود درباره وضعیت بررسی پرونده حقوق‌های نجومی‌در کمیسیون متبوع خودگفت: بررسی پرونده حقوق‌های نجومی‌مدیران به طور کامل در کمیسیون اصل نود بسته شده است.
** آرمان ۹۶/۵/۳
*  ایران رشد اقتصاد جهان را ارتقا داد
صندوق بین‌المللی پول با اعلام رشد ۲/۳درصدی برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ که اندکی بالاتر از گزارش قبلی این موسسه بوده خاطرنشان کردکه این افزایش رقم عمدتا ناشی از رشد بسیار بالاتر اقتصاد ایران و تقویت اقتصاد هند بوده است.
این نهاد بین‌المللی در عین حال رقم رشد اقتصادی ایران را در گزارش خود ذکر نکرده است.
** فرهیختگان ۹۶/۵/۳
*  برای حضورم در کابینه مخالفتی نشده است
عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگویی در مورد فشارهای طیف‌های سیاسی به خصوص اصلاح طلبان برای عدم حضورش در کابینه آینده اظهار کرد: تا آنجا که اطلاع دارم به صورت متشکل، سازمان یافته و یکپارچه مخالفتی با من نشده است.
** آفرینش ۹۶/۵/۳
*  محل دپوی مواد منفجره تروریست‌ها در کرمانشاه شناسایی و تخریب شد
یک منبع آگاه امنیتی، اظهار داشت: با بررسی و تلاش سربازان گمنام امام عصر(عج) خانه تیمی محل اختفای مرتبط با عوامل تروریستی تکفیری با کمک مردم منطقه شناسایی و با دستور قضایی در یکی از روستاهای مرزی کرمانشاه تخریب شد.
این منبع آگاه همچنین تصریح کرد: امکانات و اسناد موجود در محل ضبط شده است. این خانه تیمی برای جمع‌آوری و دپوی مواد منفجره تروریست‌ها استفاده می‌شد.
*  هدف سفرم به ایران تحکیم روابط بین دو کشور است
عرفان الحیالی وزیر دفاع عراق که به ایران سفر کرد در گفت‌وگو با خبرگزاری الناظر، گفت: هدف از سفر به ایران تحکیم روابط بین دو کشور است زیرا آینده ملت‌ها مهم‌تر از گذشته آن است و ما با استفاده از گذشته روشن آینده‌ای روشن‌تر و انسانی‌تر بنا می‌سازیم.
الحیالی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران از نقش ارتش عراق، پلیس فدرال، نیروهای پیشمرگه، الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم در بیرون راندن دولت شر (داعش) از موصل تمجید کرد.
** قدس ۹۶/۵/۳
*  حق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جامعه شیعی باید ادا شود
آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه ما باید پیرو اهل‌بیت(علیهم‌السلام) باشیم، گفت: یکی از دستورات الهی این است که در جامعه تشیع حق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و حق‌الله ادا شود. آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی دهه کرامت تصریح کرد: لطف و محبت خداوند نسبت به این خانواده موفقیت‌های زیادی به همراه داشته است.
*  نهاد خانواده در جوامع بشری مورد حمله واقع شده است
آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «بررسی توطئه اسلام هراسی در غرب» گفت: نهاد خانواده در جوامع بشری مورد حمله واقع شده و استکبار جهانی با به کارگیری امکانات فرهنگی و رسانه‌ای خود برنامه‌ای دقیق برای از بین بردن حرمت و جایگاه پدر و مادر در خانواده‌ها در پیش گرفته است، در حالی که شخصی دلسوزتر و عطوف‌تر از پدر و مادر برای فرزندان و برای خانواده وجود ندارد.
** خراسان ۹۶/۵/۳
*   تهیه طرح افزایش امنیت مجلس
ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس از تهیه طرحی خبر داد که به واسطه آن مراجعه مردم به مجلس تسهیل و شرایط ایمن‌سازی مجلس فراهم می‌شود.
وی افزود: هیئت رئیسه مجلس باید در قبال تامین منابع‌ مالی آن یک تصمیم اداری بگیرد.
*  محمدحسین کروبی از بستری شدن پدرش خبرداد
فرزند حجت‌الاسلام کروبی از بستری شدن پدرش در یکی از بیمارستان ‌های تهران خبر داد و گفت: وزیر بهداشت پدرم را معاینه کرد. محمدحسین کروبی افزود: پزشکان تشخیص دادند که چون ضربان قلب ایشان بسیار پایین است باید بستری شوند.
*  احتمال‌برکناری تیلرسون به دلیل اختلاف برجامی با ترامپ
شبکه آمریکایی سی.ان.ان ضمن اشاره به اختلاف نظر وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور این کشور در مورد تأیید برجام، به نقل از ۲ منبع نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گزارش داد که تیلرسون احتمالاً به دلیل اختلاف با ترامپ تا قبل از پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
** اعتماد ۹۶/۵/۳
*  فرهاد رهبر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی شد
فرهاد رهبر در جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رییس قطعی دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد.
جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور با حضور اعضا روز گذشته برگزار شد و فرهاد رهبر در این کمیته با کسب تمامی آرا رییس دانشگاه آزاد شد.
*  مطالبات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور
یک عضو کمیته تعامل، دیدار این کمیته را با روحانی مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در این دیدار هر دوطرف نقطه‌نظرات خود را بیان کردند و اعضا درباره رفع حصر و انتظارات‌شان از رییس‌جمهور درخصوص تشکیل کابینه قوی سخن گفتند.
افشین حبیب‌زاده با اشاره به فضای حاکم بر این جلسه عنوان کرد: همه اعضای کمیته تعامل، نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند و موضوعاتی که می‌تواند این تعامل را تقویت یا ارتقا دهد نیز عنوان شد.
** شهروند ۹۶/۵/۳
*  رئیس فراکسیون زنان خواستار حداقل یک زن در کابینه دوازدهم شد
پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان بر لزوم بکارگیری از زنان توانمند و باتجربه در کابینه دوازدهم تأکید کرد و گفت که احتمالا کابینه بدون حضور وزیر زن به مجلس معرفی می‌شود اما نمایندگان زن و فعالان جامعه زنان هنوز ناامید نشده‌اند.
سلحشوری گفت: حداقل خواسته فراکسیون و جامعه زنان حضور یک وزیر زن در دولت دوازدهم است.
*  واشنگتن توان مداخله نظامی را در ایران ندارد
عضو کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به چالش‌های داخلی و خارجی آمریکا اذعان کرد: این کشور توان مداخله نظامی را در جمهوری اسلامی ایران ندارد.
«کریستوفر کونز» سناتور دموکرات گفت: در دورانی بسیار دشوار که ما با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستیم و در عین‌ حال منابع ناکافی داریم، تنها می‌توانیم با تهدیدات فوری مقابله کنیم. بنابراین دست‌کم امسال وقت کوبیدن بر طبل تغییر رژیم در ایران نیست.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۵/۳
*  حوادث مسجدالاقصی خوی غیر انسانی صهیونیست ها را نمایان کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی را محکوم کرد و خواستار برخورد جدی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با این اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی شد.
در بیانیه علی لاریجانی آمده است‌: حوادث تاسف بار روزهای اخیر در مسجدالاقصی و اقدامات خشونت‌بار صهیونیست‌ها که در راستای یهودی‌سازی کامل قدس شریف و تسلط رژیم صهیونیستی بر قدس شرقی است، بار دیگر خوی غیر انسانی این رژیم اشغالگر را برای جهانیان نمایان کرد.
*  آخرین دفاع از محمدعلی طاهری اخذ شد
محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری درباره آخرین وضعیت پرونده محمد علی طاهری، سرکرده گروه عرفان حلقه گفت: دو هفته پیش در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حضور پیدا کردیم و آخرین دفاع از موکلم اخذ شد.
** صبح نو ۹۶/۵/۳
*  دیدار سفرای سوئیس و اتریش با وزیر امور خارجه
بعد از ظهر دیروز، سفیر سوئیس برای دیدار خداحافظی و سفیر اتریش برای تقدیم استوارنامه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند.
*  افغانستان غرق در مرداب جنگ
در حمله مهاجم انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده به مینی‌بوس حامل کارکنان افغان در ساعات اولیه صبح دوشنبه در کابل، دست‌کم ۳۵ نفر کشته و بیش از۴۰ تن دیگر زخمی شدند.
به گفته مقامات اطلاعاتی افغانستان، این مینی‌بوس حامل کارکنان شاغل در وزارت معدن و نفت افغانستان بوده است. ساعاتی پس از این حمله گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفت.
** بهار ۹۶/۵/۳
*  ایران و روسیه بر سر سوریه رقابت دارند
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت: به سختی می‌توان چشم انداز آنچه ایران در منطقه خاورمیانه می‌خواهد و آنچه روسیه خواستار آن است، را منطبق دانست.
ژنرال جوزف دانفورد در پاسخ به پرسش در مورد بحران سوریه اظهار داشت: ایران و روسیه اهداف سیاسی بلند مدت متفاوتی در قبال دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دارند و هر چه از بحران فعلی می‌گذرد، این تفاوت‌ها نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. وی افزود: معقول است که بگوییم، ایران و روسیه بر سر نفوذ در سوریه رقابت دارند.
*  تعطیلی سفارت اسرائیل در ترکیه
وزارت خارجه اسرائیل از بستن سفارت و کنسولگری خود در ترکیه خبر داد. وزارت خارجه اسرائیل علت این اقدام را دلایل امنیتی عنوان کرده است.
این تصمیم اسرائیل در حالی گرفته شده است که یکشنبه شب حادثه تیراندازی در سفارت اسرائیل در امان پایتخت اردن باعث کشته شدن دو اردنی و زخمی شدن یک اسرائیلی شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
دختر نمونه  دختری است که عفت وکرامت خود را حفظ کند
رسا/ آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی به مناسبت میلاد حضرت معصومه علیها السلام و روز دختر  به بیان گوشه‌ای از ملاک‌های دختر نمونه پرداخت وتصریح کرد: بر حسب آنچه از هدایت‌های قرآنی، روایات شریفه، احادیث متواتره و سیره مسلمین خلفاً عن سلف استفاده می‌شود، دختر نمونه دختری است که به صفات ده‌گانه ارزشی اسلامی که در سوره احزاب آیه ۳۵ بیان شده آراسته، و حجاب و پوشش کامل اسلامی داشته باشد، و در برنامه‌ها و مسابقاتی که معرض نظر نامحرمان و بداندیشان قرار می‌گیرد شرکت ننماید و عفّت، کرامت و مقام و منزلت بالایی را که اسلام برای بانوان شناخته است، حفظ نماید.
مرز آموزه‌های دینی در جامعه رعایت شود
ایرنا/ آیت‌الله حسینی‌بوشهری در دیدار اعضای شورای هماهنگی دهه کرامت، اظهار داشت: گاهی در برگزاری آیین‌های مربوط به اهل‌‌بیت(ع) افراط و تفریط دیده می‌شود که باید مرز آموزه‌های دینی در جامعه رعایت شود. عضو جامعه مدرسین افزود: گاهی دیده شده است که در مجالس شادی اهل بیت(ع) برخی از عزیزانی که دارای هنری هستند تلاش می‌کنند تا مراسم را به عزا تبدیل کنند که این امر خدمت به اهل بیت(ع) نیست. وی اضافه کرد: امروز با توجه به این که در جهان تبلیغات زهرآگین شیعه هراسی، اسلام هراسی و ایران هراسی به وجود آمده است باید با برنامه‌های مختلف فرهنگی جوانان را به دین اسلام جذب کرد.
حوزه نباید هیچ فرصتی را برای تبلیغ، ترویج و صیانت از دین از دست بدهد
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در مراسم اختتامیه هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استانی با تشریح رسالت‌های حوزویان در بخش‌های مختلف و کارویژه‌ها و ماموریت‌های جدید حوزه‌های علمیه بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حرکت فرهنگی و صیانتی از دین تاکید کرد. مدیر حوزه‌های علمیه همچنین خاطرنشان کرد: هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه بر این میثاق و استواری بر راه انقلاب و شهیدان تاکید می‌کند؛ همه ما بر سر آرمان‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی با شاخص‌هایی که امام و رهبری فرمودند، ایستاده‌ایم.
 پور ابراهیمی: کاهش قاچاق مورد تایید نیست
تسنیم/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مبارزه با قاچاق باید منجر به رونق تولید شده باشد اما نه تنها شاهد رونق نیستیم بلکه در بخش تولیدی هم اصناف مختلف از گردونه فعالیت خارج شده‌اند. پورابراهیمی با انتقاد از اجرایی‌نشدن آیین نامه‌های مربوط به مبارزه‌با قاچاق افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا از سال ۱۳۹۲ ابلاغ شده که با گذشت سه سال از ابلاغ هنوز دولت برخی از آیین‌نامه‌های این حوزه را اجرایی نکرده است.
افسر قاتل اسرائیلی از اردن خارج شد
العالم/ یک روز پس از حادثه تیراندازی و قتل دو اردنی در سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت اردن، کارکنان این سفارت به سرزمین‌های اشغالی بازگشتند. نگهبان سفارت رژیم صهیونیستی که روز گذشته دو اردنی را به ضرب گلوله کشته بود نیز به همراه سایر کارکنان سفارت بازگشته است. پیش‌تر مقام‌های اردنی گفته بودند که این نگهبان اجازه خروج از اردن را ندارد.
آمریکایی‌ها در صدد دین زدایی جهانی هستند
رسا/ رییس کلیسای ارتدکس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان همدان، گفت: آمریکایی‌ها با گسترش انسان‌گرایی در پی دین زدایی از جهان هستند.
دستگیری سرشبکه عرفان حلقه در شاهین شهر
باشگاه خبرنگاران/ لیدر اصلی و یکی از سرشبکه‌های عرفان حلقه به همراه ۸ نفر از اعضای این گروه در شاهین شهر دستگیر شد.
در این اطلاعیه آمده است اطلاعات سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان با تلاش‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عج) استان اصفهان، شبکه منحرف عرفان حلقه را شناسایی و با استعانت از خداوند سبحان و تلاش‌های انجام‌گرفته با دستگیری مدرس و یکی از سر شبکه‌های اصلی، به ‌کلی متلاشی شد.
خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در کشور
صداوسیما/ وزیر اطلاعات از خنثی سازی بیش از ۱۲۰ عملیات تروریستی در چند سال اخیر در کشور خبرداد. حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه به فضل الهی امروز هیچ گونه ناامنی در هیچ نقطه از کشور وجود ندارد، اضافه کرد: سربازان گمنام امام زمان امروز چشم بینا و گوش شنوای ملت هستند و به هیچ قدرتی اجازه نفوذ در کشور و ایجاد خرابکاری نمی‌دهند.
پکن «برجام» را نتیجه مهم چندجانبه‌گرایی می‌داند
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه چین توافق هسته ایِ  موسوم به «برجام» را «نتیجه مهمی» از چندجانبه‌گرایی عنوان کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: چین معتقد است که برجام نتیجه مهمی از چندجانبه‌گرایی و نمونه خوبی از حل و فصل تنش‌‌های بین‌المللی از جمله مسائل مربوط به اشاعه از طریق ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی است.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی، امیدواریم که تمامی طرف‌‌ها بتوانند اراده سیاسی خود را تقویت کرده، متعهدانه وظایفشان را اجرا کنند و به نحو مناسب اختلافاتشان را حل کنند و از برجام حمایت و آن را حفظ کنند.
وقوع انفجار در خیابان امیرالمومنین(ع) زاهدان
مهر/ فرمانده انتظامی زاهدان گفت: عامل انفجار شب گذشته در خیابان امیرالمومنین(ع) زاهدان یک شی انفجاری دست ساز بوده است. سرهنگ علی عارف‌نژاد افزود: با توجه به بررسی‌های اولیه این موضوع به هیچ وجه امنیتی نیست و در حال حاضر وضعیت در حالت عادی قرار دارد. وی خاطر نشان کرد: اطلاعات تکمیلی پس از تحقیقات پلیس از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.
هلاکت «ایاد العبیدی» از سرکرده‌های بارز داعش
مهر/ برخی منابع از کشته شدن یکی از سرکرده‌های بارز داعش در غرب موصل که از وی به عنوان جانشین ابوبکر البغدادی خلیفه خود خوانده تکفیری‌ها نام برده می‌شد، خبر دادند. به گفته این منابع، ایاد العبیدی از سرکرده‌های بارز داعش در جریان حمله هوایی ائتلاف بین المللی به غرب موصل کشته شده است.
آمریکا افزایش تجارت با ایران را تبلیغ می‌کند
فارس/ وزارت کشاورزی آمریکا به تازگی گزارشی را منتشر کرده که با وجود سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه ایران، تجارت روزافزون با جمهوری اسلامی را تبلیغ می‌کند. وزارت کشاورزی آمریکا در حال ترویج تجارتی روزافزون با ایران است و این اقدام با وجود مخالفت آشکار کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» با این اقدام صورت می‌گیرد. بنا بر گزارش «فری بیکن»، منابع متعددی با اعلام این خبر، این رفتار وزارت کشاورزی آمریکا را در ادامه تلاش‌های درازمدت دولت سابق آمریکا برای پیشبرد تجارت بین‌المللی با ایران توصیف کرده‌اند.
خنثی‌سازی توطئه‌های مرزی با پهپاد و بالگردهای نیروی زمینی ارتش
تسنیم/ فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: نزاجا از ظرفیت بالگردی و پهپادی خود در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های احتمالی دشمنان در نقاط مرزی استفاده خواهد کرد.امیر حیدری تاکیدکرد: هرگونه تحرکات ضد امنیتی در مرزها را از سوی هر دشمنی رصد و در نطفه خفه خواهیم کرد.
اختلاف داخلی در دولت آمریکا روبه افزایش است
ایرنا/خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که ناخرسندی مسئولان سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ رو به افزایش است و آنها از ناکامی برخی سیاست‌ها و نداشتن استقلال در کارشان ناراضی هستند. مقامات آمریکایی می‌گویند که اختلاف میان بین‌الملل گرایانی که خواهان ادامه رهبری سنتی آمریکا در دنیا هستند با حامیان رویکرد «آمریکا اول» باعث شده است تا برخی مقامات سیاست خارجی و اطلاعاتی از روی موجود در کاخ سفید بیزارباشند و نسبت به ادامه کار با ترامپ دچار تردید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *