خبرروز ۱۳۹۶/۰۵/۰۲

  • غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) با حضور رهبرمعظم‌انقلاب
  • پاسخ آیت‌الله العظمی سیستانی به پیام تبریک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم غیور عراق باعث افتخار و شایسته تقدیر فراوان است
  • آیت‌الله مقتدایی: حوزه علمیه‌ی عصر امام صادق(ع) را الگوی خود در مدیریت قرار دهیم
  • آیت‌الله خاتمی: سپاه مانند خاری در چشم دشمنان اسلام است
  • آیت‌الله کعبی: گره‌زدن حل مشکلات اقتصادی به برجام توفیقی نخواهد داشت
  • آیت‌الله مروی: نباید حوزه ابزاری برای سیاست‌های گروه‌های گوناگون باشد

** جام جم ۹۶/۵/۲
*  آمادگی ایران برای ارسال دارو و تیم پزشکی به فلسطین
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ارسال دارو و تیم پزشکی جهت مداوای فوری مجروحان حوادث تلخ اخیر مسجدالاقصی آمادگی دارد.
حسین امیرعبداللهیان با اشاره به حوادث اخیر در مسجدالاقصی این مطلب را در دیدار «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در تهران بیان کرد.
*  فرمانداری تهران بازشماری آرا را قبول نمی‌کند
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شصت و دومین جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران به موضوع شمارش ۱۰ درصد از صندوق‌های آرای انتخابات شورای شهر اشاره کرد و گفت: در ‌خصوص شمارش آرا با مشکل مواجه شده‌ایم و به‌رغم درخواست مکرر از هیات نظارت، هیات اجرایی و هیات استان، هنوز به درخواست‌های ما توجه نشده به همین منظور معتقدم که پذیرش‌ها سلیقه‌ای بوده است.
** همشهری ۹۶/۵/۲
*  رژیم صهیونیستی منشأ ترور دولتی
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه تداوم اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی را محکوم کرد و گفت: استمرار سرکوب گسترده مردم فلسطین ازسوی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی به عنوان مظهر، منبع و منشأ اصلی تروریسم دولتی و وحشت‌پراکنی در منطقه عمل می‌کند.
*  تفاهم همکاری ایران و عراق
تفاهمنامه همکاری میان وزیران دفاع ایران و عراق امضاء شد. سردار حسین دهقان گفت: در گذشته و در مدتی که داعش و گروه‌های تروریستی در عراق جنایت می‌کردند همکاری‌های میان دو کشور ثمرات فراوانی داشت.
در شرایط موجود و در ادامه، همکاری‌های عمیق‌تر و جدی‌تر باید مانع بروز و ظهور این جریان‌ها در عراق و منطقه شود. سرلشکر الحیالی وزیر دفاع جمهوری عراق نیز با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری‌ها گفت: امروز سند همکاری در زمینه امنیتی میان دو کشور به امضاء رسیده که در جهت مصالح و منافع دو کشور است.
** کیهان ۹۶/۵/۲
*  غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب
در آستانه ماه ذی‌القعده و دهه کرامت، مراسم غبارروبی مضجع شریف ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام)، صبح دیروز (یکشنبه) در فضایی معنوی و با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از علما و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.
در طول مراسم، قاریان و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) با قرائت آیات نورانی قرآن و مدیحه‌سرایی به این آیین باشکوه، معنویت و روحانیت خاصی بخشیدند.
*  ارتش سوریه پس از ۴ سال از استان رقه به فرات رسید
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت پیروزی‌های گسترده و جدیدی را در جنوب استان «رقه» رقم زدند و برای نخستین بار پس از چهارسال، به کرانه جنوبی رود «فرات» رسیدند. هم اکنون کرانه شمالی رود فرات در استان رقه، در اختیار شبه نظامیان کرد قرار دارد. شهر رقه نیز تحت اشغال داعش است و فقط بخش‌های اندکی از آن به کنترل شبه نظامیان کرد درآمده است.
** شرق ۹۶/۵/۲
*  استقبال تهران از آمادگی پکن برای کمک به گفت‌وگوهای آستانه
شیه شیائو یان، فرستاده ویژه چین در امور سوریه، روز گذشته با مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه دیدار کرد.
او با اشاره به سابقه روابط خوب و طولانی چین با جمهوری اسلامی ایران و سوریه، آمادگی کشورش را برای همکاری مؤثر در مبارزه با تروریسم اعلام کرد.
محمد ایرانی نیز در این دیدار با تأکید بر اشتراک مواضع ایران و چین در قبال تحولات جاری در سوریه، بر ضرورت تداوم مشورت‌های دو کشور برای کمک به خاتمه بحران جاری و همچنین کمک به مردم این کشور در روند بازسازی سوریه تأکید کرد.
** ایران ۹۶/۵/۲
*  پیام تبریک رئیس جمهوری به پادشاه بلژیک
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی به «اعلیحضرت فیلیپ» پادشاه بلژیک، فرا رسیدن روز ملی پادشاهی بلژیک را به وی، دولت و مردم آن کشور تبریک گفت و برای پادشاه و مردم بلژیک، بهروزی و شادکامی مسألت کرد.
*  آغاز بررسی عملکرد معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران
بازرسان سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی عملکرد معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران در آن سازمان مستقر شدند. بنابر اعلام سازمان بازرسی کل کشور، هیأت بازرسی امور وزارت کشور و شهرداری‌ها (گروه شوراها و مدیریت امور شهری) در معاونت مالی و اقتصاد شهری واقع در خیابان بهشت، طبقه اول کار خود را آغاز کردند.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۵/۲
*  دولت عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت عراق باید از تمامیت ارضی خود دفاع کند تا در آینده شاهد یک عراق قدرتمندتر، امن و دموکراتیک در منطقه باشیم و این امر با حفظ وحدت سیاسی امکان پذیر خواهد بود.
علی لاریجانی دیروز در دیدار با «عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق با بیان این مطلب افزود: عراق با کمک رشادت‌های نیروهای مسلح و مردم توانست به پیروزی بزرگی دست پیدا کند و باید قدر این دستاورد را به خوبی دانسته و از آن حفاظت نماید.
*  موافقت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با تحریم ایران
مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا با تحریم ایران موافقت کردند. این دو مجلس همچنین با اعمال تحریم‌هایی علیه کره شمالی و روسیه نیز اعلام موافقت کردند.
چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا بر ضرورت تحریم‌های جدی تاکید کرد و گفت: انتظار دارم که مجلس نمایندگان و سنا اقدامی سریع در قبال این لایحه داشته باشند و در این راستا توافق گسترده دو حزب وجود داشته باشد.
** وطن امروز ۹۶/۵/۲
*  ایران به روسیه پهپاد صادر می‌کند
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: با روس‌ها کار مشترکی را شروع کرده‌ایم که شامل همکاری در طراحی و صادرات برخی پهپاد‌هایی است که می‌توانیم به روسیه صادر کنیم.
امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی، با بیان اینکه روسیه همواره به دنبال همکاری با ایران در زمینه پهپادها بوده است، خاطرنشان کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در زمینه طراحی و تولید پهپادها جزو کشورهای برتر جهان است، روسیه تمایل بسیار زیادی برای همکاری در این حوزه دارد که البته به صورت رفت و برگشتی خواهد بود و ما نیز از برخی تکنولوژی‌های آنها استفاده خواهیم کرد.
*  بازداشت یک روحانی برجسته شیعیان در بحرین
منابع بحرینی گزارش دادند شیخ بشار العالی از روحانیون برجسته بحرین به مرکز تحقیق و بازجویی این کشور احضار و سپس برای تکمیل بازجویی قرار بازداشت وی صادر شد. علت احضار، بازداشت یا اتهام وارده به این عالم شیعیان بحرین اعلام نشده اما ارتباط وی با بیرون از بازداشتگاه نیز قطع شده است. آخرین سخنرانی‌های‌ شاخص العالی به مراسم‌های تشییع و بزرگداشت شهدای انقلابی که توسط عوامل دولت بحرین به شهادت رسیده‌اند، بازمی‌گردد.
** جوان ۹۶/۵/۲
*  روند بررسی رجل سیاسی در شورای نگهبان
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان روند بررسی موضوع «رجل سیاسی» در شورای نگهبان را تشریح کرد.
 سیامک ره‌پیک، با اشاره به اینکه «رجل سیاسی» یکی از شرایط انتخاب شوندگان در هنگام ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری است، تصریح کرد: در شورای نگهبان این شرایط مورد بررسی قرار گرفت و در سال ۹۲ یک آیین‌نامه داخلی تهیه شد. وی ادامه داد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات بنا بر این شد این شرایط از جمله «رجل سیاسی» تنظیم و اعلام شود.
*  روح‌الامینی فرمانده هوادریای نیروی دریایی ارتش شد
با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش مراسم تودیع و معارفه فرماندهان جدید و قدیم هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش برگزار شد. طی این مراسم ناخدا یکم منصور روح‌الامینی به عنوان فرمانده هوادریای این نیرو منصوب شد. ناخدا یکم روح‌الامینی پیش از این فرمانده هوادریای منطقه یکم بود. پیش از این مسئولیت فرماندهی هوادریای نداجا بر عهده امیر دریادار رضا اسماعیلیان بود.
** آفتاب یزد ۹۶/۵/۲
*  حمایت از دولت وظیفه امامان جمعه است
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سخنانی با بیان اینکه حمایت از دولت، به تبعیت از رهبری وظیفه امامان جمعه است، اظهارداشت: نقد منصفانه و دفاع از دولت در تریبون‌های نمازجمعه در اولویت خواهد بود.
وی در ادامه افزود: دولتی که می‌خواهد موفق باشد باید پشت سر رهبری حرکت کند. وی تصریح کرد: باید همه مسئولان بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد برجام را قبول داشته باشند و از آن استفاده کنند.
** رسالت ۹۶/۵/۲
*  سپاه مانند خاری در چشم دشمنان اسلام است
آیت‌الله سید احمد خاتمی در حسینیه حداد بندرلنگه با اشاره به هجمه دشمنان علیه سپاه، گفت: دلایل تخریب سپاه این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مثل خار در چشمان دشمنان اسلام است، گناه سپاه این است که غیرت دین را با ۶ موشک به قلب دیرالزور و مقر داعش کوبید.
وی ادامه داد: تخریب سپاه نشان‌دهنده ارزش والای این نهاد ولایی و انقلابی است، گناه شورای نگهبان چیست؟ این است که در تنگه نظام ایستاده و نمی‌گذارد دشمن از این تنگه رد شود.
*  فاز سوم شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد
مراسم بهره برداری ازفاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات صبح دیروز با حضور وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و حمید شهریاری عضو شورای عالی فضای مجازی در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکامپ برگزار شد. شبکه ملی اطلاعات در ٣ فازبندی در تاریخ شهریور٩۵، بهمن ٩۵ و مرداد ٩۶ پیاده سازی و به بهره برداری رسید.
** مردم سالاری ۹۶/۵/۲
*  عضویت کشتیرانی ایران در اتاق بازرگانی بین المللی چین
کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران به عضویت اتاق بازرگانی بین المللی چین (Ciccps) درآمد.
به گزارش روابط عمومی‌شرکت کشتیرانی، عضویت کشتیرانی ایران در اتاق بازرگانی بین المللی چین (Ciccps) در دیدار مدیرعامل کشتیرانی ایران و هیات همراه با مدیرعامل این اتاق محقق شد.
محمد سعیدی با حضور در اتاق بازرگانی چین (Ciccps) و دیدار با «وانگ یانگو» بر توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد.
*  دشمن هر روز در حال توطئه جدید علیه ایران است
فرمانده‌نیروی‌زمینی‌سپاه گفت: دشمن هر روز در حال توطئه جدید است و همین که مردم امنیت کشور را می‌بینند، بهترین اتفاق است. سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی‌سپاه اظهار داشت: نیروی زمینی‌سپاه در سه بخش مسئولیت خود را پیاده می‌کند و غرب، شرق و محدوده‌های مرزی را در حفظ خود دارد. نیروی‌انتظامی و مرزبانی این نقاط زیرنظر مسئولان ماست.
** آرمان ۹۶/۵/۲
*  امام جمعه بیرجند استعفا داد
حجت‌الاسلام علی‌رضایی بیرجندی، استعفای خود از امامت جمعه بیرجند را به شورای سیاستگذاری امامان جمعه تحویل داد. روز شنبه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه استان با بیان اینکه بحث رفتن امام جمعه بیرجند از استان از قبل مطرح بود، گفت: حجت‌الاسلام رضایی به‌طور رسمی استعفای خود را از امامت‌جمعه مرکز استان ‌اعلام کرده است.
*  دیدار جابری‌انصاری با فواد معصوم
معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه، صبح روز یکشنبه با رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. حسین جابری‌انصاری که به عراق سفر کرده است، در دومین روز سفر خود به بغداد با فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق، در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه دیدار و رایزنی کرد.
جابری‌انصاری همچنین با ابراهیم جعفری، وزیر امورخارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
** فرهیختگان ۹۶/۵/۲
*  ایران باید نقض برجام توسط آمریکا را اعلام می‌کرد
حبیبی دبیر کل حزب موتلفه با اشاره به مواضع حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در خصوص نقض برجام تاکید کرد: «ما از موضع رئیس جمهور که گفت در برابر آمریکا می‌ایستیم دفاع می‌کنیم، اما در این دو سال چه اقداماتی در برابر بدعهدی‌های آمریکا و دیگران صورت گرفت؟» وی افزود: «دولت امروز باید بر اساس موضع رئیس جمهور رسما نقض برجام از سوی آمریکا را اعلام کند.»
*  ایران زیر بار مذاکره مجدد پیرامون برجام نمی‌رود
علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: وقتی پس از ماه‌ها مذاکره سندی به امضای همه طرف‌های مذاکره کننده می‌‌رسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز در این زمینه ضمن صدور قطعنامه‌ای آن را تایید می‌کند، نباید در این زمینه دوباره مذاکره‌ای صورت پذیرد.
وی افزود: این موضوع از جمله جرزنی‌های آمریکا است که می‌توان آن را حرکتی غیر منطقی خواند.
** آفرینش ۹۶/۵/۲
*  پرونده‌ خشونت‌ها در قدس امروز روی میز شورای امنیت
منابع دیپلمات اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل امروز برای بررسی درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تشکیل جلسه می‌دهد. کارل اسکو، نماینده سوئد در شورای امنیت در پیامی در توییتر اعلام کرد که سوئد، فرانسه و مصر خواهان برگزاری این نشست شده‌اند. وی گفت، برگزاری این جلسه با این هدف است که هرچه‌سریع‌تر چگونگی پاسخ گویی به درخواست‌ها جهت کاهش خشونت‌ها در قدس مورد بررسی قرار بگیرد.
*  صدور بیش از ۲۲ هزار روادید الکترونیکی
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتقاد از انتشار برخی اظهارنظرها مبنی بر ابهام در انجام شدن حج گفت: تاکنون بیش از ۲۲ هزار ویزا برای زائران ایرانی بیت‌الله الحرام صادر شده است و این روند با قوت در حال انجام است.
** قدس ۹۶/۵/۲
*  عزم تهران و مسکو برای افزایش همکاری‌های راهبردی
لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران صبح دیروز با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.
وی در این دیدار، بر لزوم توسعه همکاری‌های استراتژیک ایران و روسیه در موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در عراق و سوریه تاکید کرد و گفت: ما و روسیه تحریم هستیم و می‌توانیم از این تحریم‌ها با همکاری هم یک فرصت تاریخی بسازیم و از بازارهای مشترک ایران، روسیه در منطقه برای سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی بهره ببریم.
*  مشکل تحقق آرمان وحدت، تحریف حقایق است
دبیر کل مجمع جهانی تقریب گفت: مشکل تحقق آرمان وحدت در جهان امروز تحریف حقایق توسط صاحبان قدرت‌های رسانه‌ای است.
آیت‌الله محسن اراکی در آیین آغازین همایش وحدت اسلامی لندن با موضوع «بررسی توطئه اسلام هراسی در غرب» افزود: اگر عقلای عالم و مخلصین و نخبگان جامعه بشری به حال خود رها می‌شدند، همگی آن‌ها از حق پیروی می‌کردند و همگی حول یک کلمه و پرستش یک خالق جمع می‌شدند و آرمان وحدت محقق می‌شد، ولی متاسفانه مشکلی که در راه تحقق این آرمان وجود دارد، تحریف حقایق است.
** خراسان ۹۶/۵/۲
*  اسرائیل با آتش بازی می‌کند
اتحادیه عرب در واکنش به تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی، تأکید کرد که قدس خط قرمز است و اسرائیل با آتش بازی می‌کند. اتحادیه عرب چهارشنبه نیزدرباره قدس نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.
*  روزنامه ایران مجرم شناخته شد
کسائیان دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: روزنامه ایران به اتهام نشر مطالب خلاف واقع با اکثریت آرا مجرم شناخته شد. همچنین این روزنامه به اتهام استفاده از بودجه دولتی به نفع یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مجرم شناخته اما مستحق تخفیف دانسته شد.
** اعتماد ۹۶/۵/۲
*  امروز؛ بررسی «توتال» با حضور دادستان در هیات عالی نظارت بر منابع نفتی
اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی با اشاره به بررسی قرارداد «توتال» در مجلس و دیگر مراجع ذی‌ربط، گفت: قرارداد شرکت ملی نفت با شرکت «توتال» فرانسه امروز در هیات عالی نظارت بر منابع نفتی بررسی می‌شود.
وی اظهار داشت: هیات عالی نظارت بر منابع نفتی با حضور وزیر نفت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، روسای کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه مجلس، دادستان کل کشور، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از معاونان وزارت نفت تشکیل می‌شود و وزیر نفت دبیر این هیات است.
*  دو شهرستان افغانستان به دست طالبان افتاد
در دو حمله جداگانه نیروهای طالبان به دو استان فاریاب و غور در ساعت ۱۰ و نیم صبح و ۱۲ ظهر به وقت محلی، در روز گذشته ادارات دولتی این دو شهرستان به تصرف این نیروها درآمد.
در جریان نبرد در ولایت غور، شش پلیس و در استان فاریاب دو پلیس کشته شدند.
طالبان طی بیانیه‌ای مدعی شده که ۴۶ نیروی امنیتی افغان را در جریان این حملات کشته است.
** شهروند ۹۶/۵/۲
*  با توافق هسته‌ای ایران بازی نکن
یک روزنامه آمریکایی ضمن تأکید بر این‌که زمان آن رسیده تا ترامپ از بازی «حمایت آمریکا از برجام» دست بکشد نوشت: این موضع باعث اختلاف آمریکا با متحدانش بر سر برجام می‌شود چرا که متحدان ما از برجام به‌شدت دفاع می‌کنند و می‌تواند ایران را به سمت لغو توافق حرکت دهد. روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت:‌ تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند، آمریکا نیز باید تعهدات خود در این‌باره را اجرایی کند.
*  جهانگیری مصوبه بهبود فضای کسب و کار را ابلاغ کرد
معاون اول رئیس‌جمهوری دو مصوبه جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درخصوص رفع مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی در جهت بهبود فضای کسب و کار را به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۵/۲
*  در کابینه جدید حضور ندارم
فخرالدین احمدی‌آشتیانی وزیر‌آموزش‌و‌پرورش از انصراف خود مبنی بر حضور در کابینه دوازدهم خبرداد.
*  وزیر حج عربستان مشکل ویزای هیات کنسولی ایران را حل می‌کند
حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روال عادی صدور ویزای حج برای ایرانی‌ها گفت: با توجه به تاخیر در صدور ویزای هیات کنسولی، حضورا با وزیر حج عربستان مذاکره‌ای داشتم و وی تاکید کرد که در روزهای آتی به سرعت این مشکل را رفع خواهد کرد تا هیات کنسولی جمهوری اسلامی ایران ویزای خود را دریافت کند و در قالب رسمی بتواند خدماتی را به زائران ایرانی ارائه دهد.
** صبح نو ۹۶/۵/۲
*  ۱۵شاخص فراکسیون ولایی برای رأی اعتماد به کابینه
روز گذشته اعضای کمیته تعامل فراکسیون ولایی با رئیس جمهور منتخب دیدار کردند.
حمیدرضا حاج بابایی، درباره جزئیات جلسه کمیته تعامل فراکسیون نمایندگان ولایی با رئیس جمهور گفت: این جلسه حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید.
فراکسیون نمایندگان ولایی هیچ سهمیه‌ای از دولت نمی‌خواهد، مهم‌ترین شاخص فراکسیون کارآمدی و بدون حاشیه بودن دولت و وزرای کابینه دوازدهم است.
** بهار ۹۶/۵/۲
*  تفکیک سه وزارتخانه در سه کمیسیون مجلس
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (تفکیک سه وزارتخانه ورزش و جوانان، راه و شهرسازی و صنعت، معدن تجارت) در سه کمیته تخصصی این کمیسیون بررسی می‌شود. سه کمیته برای بررسی وضعیت تفکیک سه وزارتخانه تشکیل شده و بنا شده که هر یک از کمیته‌ها به صورت جداگانه تفکیک یا وزارتخانه را بررسی کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
پاسخ آیت‌الله العظمی سیستانی به پیام تبریک آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی
جهان نیوز/ آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ به نامه تبریک آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی به مناسبت آزادسازی موصل آورده است: رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم غیور عراق از پیر و جوان، بزرگ و کوچک در کارزار سرنوشت‌ساز سه سال گذشته،‌ باعث بسی افتخار و مباهات و شایسته‌ تقدیر و تشکر فراوان است. در ادامه این نامه آمده است: امیدوارم با دعای خیر حضرتعالی شر اشرار و کید فجّار از کشور عراق و دیگر بلاد اسلام دفع و امنیت کامل و آسایش تمام را خداوند منّان به همگان ارزانی دارد.
حوزه علمیه‌ی عصر امام صادق(ع) را الگوی خود در مدیریت قرار دهیم
حوزه/ آیت‌الله مقتدایی گفت: امام صادق(ع) رشته‌های تخصصی را در فقه، کلام، تفسیر و… تشکیل دادند و مدیریت این حوزه علمیه را نیز به عهده گرفتند و مشاهده می‌کنیم که این اداره باعث شد که این حوزه عظیم خروجی هایی داشته باشد که واقعا باعث افتخار است که در علم و تهذیب و… نمونه بودند.
قائم مقام جامعه مدرسین بیان کرد: باید بررسی کنیم که مدل مدیریتی امام صادق(ع) به چه شکلی بود که این خروجی‌های عظیم تولید شد. وی بیان کرد: اگر این مدل را عملی کردیم حوزه ما نیز چنین خروجی‌هایی پیدا خواهد کرد.
گره‌زدن حل مشکلات اقتصادی به برجام توفیقی نخواهد داشت
رسا/ آیت‌الله کعبی، اظهار داشت: مسأله اصلی کشور تأمین حداقل‌های معیشتی، حل مسائل مهم مردم نظیر ریزگردها، آب، برق، پیشبرد تولید داخلی، حمایت از تولیدکنندگان، حل بیکاری، تأمین مایحتاج عمومی، پیشبرد مسائل داخلی، مبارزه با فساد و رانت خواری، حفظ انقلاب و نظام اسلامی و تقویت ارزش‌های اسلامی است. عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه استحکام داخلی نظام اسلامی را نباید با موضوعات بین‌المللی همچون برجام گره زد، افزود: تجربه ثابت کرده است که ارتباط دادن مشکلات و پیشرفت اقتصادی به برجام و تکیه بر گشایش‌های ناشی از آن توفیقی نخواهد داشت.
نباید حوزه ابزاری برای سیاست‌های گروه‌های گوناگون باشد
حوزه/ آیت‌الله مروی گفت: حوزه‌های علمیه باید نسبت به حوادث واقعه موضع گیری داشته باشند؛ اینکه به کناری نشسته و مؤثر نباشیم، از مباحث نادرست است؛ البته این سخن به این معنا نیست که حوزه ابزاری برای سیاست‌های گروه‌های گوناگون باشد. عضو جامعه مدرسین در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها ظهار داشت: ضرورت و بایستگی تحول از امور واضح است؛ اما مهم آن است که در چه ابعادی در نظام حوزه نیازمند تغییر، دگرگونی و تحول هستیم و در چه زمینه‌هایی وضعیت سابق و موجود حوزه باید حفظ شده و در تحکیم و تثبیت آن بکوشیم.
اسلام طرفدار و مشوق هنر است
حوزه/ آیت‌الله علیدوست امروز در جمع اصحاب رسانه در تشریح برنامه‌های دومین همایش ملی فقه هنر گفت: اسلام با هنر شروع می‌شود و قرآن خود یک پدیده هنری است؛ رفتار پیامبر(ص)، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم هر کدام یک خلق هنری هستند و اسلام در ساحت‌های مختلف از هنر شروع می‌کند و به هنر تشویق می‌کند. دبیرعلمی دومین همایش ملی فقه هنر در تشریح اینکه چرا نمی شود هنر را نادیده گرفت، خاطر نشان ساخت: به سه دلیل نمی شود ما هنر را نادیده بگیریم، اول اینکه خدای متعال خود هنر را دوست دارد، دلیل دوم اینکه همه ما انسان‌ها هنر دوست آفریده شده‌ایم، یعنی حتی انسان‌های فاقد هنر نیز به هنر علاقه دارند و دلیل بعدی اینکه دین مبین اسلام نیز ما را به هنر تشویق کرده است.
معاریو: اسرائیل معشوقه پنهان عربستان سعودی است
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه عبری‌زبان «معاریو»، رژیم صهیونیستی را معشوقه پنهان عربستان دانست. به نوشته العهد، روزنامه عبری‌زبان معاریو در مقاله‌ای به قلم «جاکی خوجی»، نویسنده صهیونیست، از سیاست کابینه اشغالگر رژیم صهیونیستی در پنهان کردن روابط محرمانه خود با عربستان انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: با توجه به نیاز شدید عربستان به اسرائیل، زمان آن رسیده است که روابط اسرائیل و عربستان سعودی تغییر کند. معاریو از کابینه اشغالگر رژیم صهیونیستی خواست دیدارهای محرمانه با سعودی را انکار نکند.
تیراندازی در اطراف سفارت رژیم صهیونیستی در اردن
باشگاه خبرنگاران/ خبرها حاکی از آن است که بر اثر تیراندازی در اطراف ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در شهر امان پایتخت اردن، چندین تن زخمی شدند. رسانه‌های محلی اردن از کشته شدن عامل تیراندازی و برقراری تدابیر امنیتی شدید در نزدیکی سفارت خانه خبر می‌دهند.
رأی منفی بیش از ۶۱ درصد مردم اقلیم کردستان عراق به استقلال
مهر/ کانال خبری «ان.آر.تی»، یکی از معتبرترین شبکه‌های بخش خصوصی در اقلیم کردستان عراق که‌ متعلق به‌ هیچ حزبی نیست، اقدام به‌ برگزاری نظرسنجی پیرامون رفراندوم استقلال کردستان عراق کرد. در اولین نظرسنجی یکی از معتبرترین رسانه‌‌های اقلیم کردستان عراق، بیش از ۶۱ درصد مردم اقلیم کردستان عراق رای «خیر» به‌ استقلال این اقلیم دادند.
امنیت کشور مدیون خون شهدای دفاع مقدس است
مهر/ سردار‌ رحیم‌صفوی برگزاری یادواره شهدا در شناساندن شهیدان به مردم را موثر دانست و گفت: این مراسم می‌تواند به همه ما کمک کند تا شهدا را بهتر از گذشته بشناسیم. دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: امروز امنیت پایدار و عزت ملی را مدیون خون پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس و جانفشانی‌های آنان هستیم. وی اضافه کرد: ملت ما باید از خانواده‌های معزز شهیدان حمایت کند.
واحد پول ایران تومان و برابر ۱۰ ریال تعیین شد
ایرنا/ دبیر هیات دولت از تصویب لایحه اصلاح قانون پولی بانکی در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه، واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل ده ریال تعیین شد.
لغو روادید اربعین در دستور کار نیست
تسنیم/ دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مدت ماندگاری زوار ایرانی اربعین در عراق ۲۰ روز بوده که این میزان افزایش پیدا کرده، افزود: برای اربعین ۹۶ بعد از هماهنگی با دولت عراق مدت ماندگاری زوار ایرانی به یک ماه افزایش پیدا کرده است. مجید آقابابایی درباره آخرین تمهیدات اندیشیده شده برای صدور ویزای زائران اربعین گفت:‌ با تدابیر و هماهنگی دولت عراق، وزارت کشور و سفارت بغداد در تهران پیش بینی می‌شود صدور ویزا سریع‌تر از سال گذشته انجام شود وی درباره احتمال لغو روادید در اربعین سال جاری افزود: تاکنون بحثی درباره لغو روادید صورت نگرفته است.
کاخ سفید از طرح تحریم ایران و روسیه حمایت کرد
فارس/ سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت ترامپ از نسخه کنونی طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی که در مجلس نمایندگان طرح شده، حمایت می‌کند. «سندرز» که با شبکه «ای.‌بی.‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «ما از نسخه کنونی این طرح حمایت می‌کنیم و به رایزنی با مجلس نمایندگان و سنا ادامه می‌دهیم تا آن تحریم‌های شدید را تا زمان حل و فصل کامل مسئله اوکراین، علیه روسیه اعمال کنیم.»
بسیاری آرزوی داشتن نفوذ منطقه‌ای ایران را دارند
فارس/ روزنامه «برلینگسکه» از معروف‌ترین روزنامه‌های دانمارک به بررسی وضعیت خاورمیانه در سال‌های اخیر پرداخته است. این روزنامه نوشته که اشتباهات آمریکا و اتحاد ایران-چین-روسیه به ایجاد ائتلافی قدرتمند در خاورمیانه و کاهش روز افزون تسلط آمریکا بر این منطقه راهبردی منجر شده است. این یادداشت به افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران، و کاهش توان بازیگری واشنگتن در منطقه اذعان کرده ونوشته است. بسیاری آرزوی داشتن نفوذ منطقه‌ای ایران را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *