خبرروز ۱۳۹۶/۰۵/۰۱

  • آیت الله یزدی: شورای نگهبان حساس‌ترین نهادی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
  • بیانیه جامعه مدرسین: وزارت‌خارجه حمایت از مسلمانان میانمار را پیگیری کند
  • آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: استفاده از مشارکت مردمی و ظرفیت علما برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
  • آیت الله فاضل لنکرانی: مشکلات جامعه با رجوع به قرآن حل می شود
  • آیت الله اعرافی: سیاسی بودن، مدال افتخار حوزه است
  • حجت الاسلام والمسلمین فیاضی: جایگاه ولی امر مسلمین، جایگاه نیابت از حضرت حجت(عج) است

** جام جم ۹۶/۵/۱
*  جلسات ۳ ‌گانه برای بررسی قانون جامع انتخابات
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ادامه پیگیری‌ها درباره قانون جامع انتخابات گفت: ما تاکنون جلسات کارشناسی برای بررسی دشواری‌ها و مشکلات انتخابات داشتیم، اما در جلسه‌ای که هفته گذشته با رئیس مجلس داشتم قرار شد بزودی جلسات سه‌گانه میان وزارت کشور، کمیسیون شوراهای مجلس و شورای نگهبان تشکیل شود.
*  طرح مجلس نمایندگان برای تحریم ایران و روسیه
نسخه اولیه طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی که گفته می‌شود این هفته به رأی گذاشته خواهد شد، در سایت مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده است.
در این طرح که نسخه اصلاح و تکمیل‌شده مصوبه سنای آمریکا برای تحریم ایران و روسیه است، به فعالیت‌های موشکی، حمایت از گروه‌های مقاومت و مسائل حقوق بشری به عنوان بهانه‌هایی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران استناد شده است.
** همشهری ۹۶/۵/۱
*  توقیف شناور سعودی در آب‌های ایران
یک فروند شناور صیادی متعلق به کشور عربستان به دلیل تجاوز به آب‌های مرزی ایران توقیف شد.این شناور، پنج‌شنبه ۲۹ تیر حوالی جزیره فارسی توقیف و ۵ خدمه هندی آن توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شدند. این افراد برای طی مراحل قانونی تحویل دریابانی شدند.
*  دیدار وزیر دفاع عراق با شمخانی
سرلشکر عرفان محمود عبدالغفور عبدالله الحیالی وزیر دفاع عراق و هیات همراه در سفر به تهران با امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقه و روابط دفاعی میان دو کشور و مبارزه با داعش گفت و گو کرد.
** کیهان ۹۶/۵/۱
*  برای تربیت دینی نسل جوان باید کاری بزرگ و حرکتی انقلابی را آغاز کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، متولی آستان قدس رضوی در جمع اساتید بسیجی گفت: سیاسی بودن به معنای حضور در یک حزب و دسته سیاسی نیست، به معنای آن است که انسان اقتضائات زمان را بشناسد و متناسب با آن شرایط نقش و وظیفه خود را ایفا کند. وی تصریح کرد: نسل سوم و چهارم انقلاب در برهه‌های مختلف نشان دادند که خوب تشخیص می‌دهند و خوب عمل می‌کنند، اما برای تربیت دینی نسل جوان باید کاری بزرگ و حرکتی انقلابی را آغاز کرد.
*  ۵۰ درصد کابینه دولت یازدهم در دولت بعد تغییر می‌کند
عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس گفت: رئیس‌جمهور در دیدار هیئت مؤسس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس با اشاره به موضوع انتخاب اعضای کابینه دوازدهم عنوان کرد که ۵۰ درصد اعضای کابینه دولت فعلی در دولت بعد تغییر می‌کند.
** شرق ۹۶/۵/۱
*  تکرار ادعاهای بی‌اساس الجبیر
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیایی خود در رم مدعی شد: ایران حامی تروریسم است و نفرت و کینه را شعله‌ور می‌کند. ایران در امور داخلی کشورهای منطقه مداخله می‌کند.
وزیر خارجه عربستان دو روز پیش نیز در نشست خبری با همتای بلژیکی خود ادعاهایی را علیه ایران مبنی‌بر تلاش برای دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه‌اش مطرح کرد.
*  وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نیستم اما در کابینه می‌مانم
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ، گفت: من در وزارت ارتباطات نخواهم بود، اما در کابینه دولت دوازدهم به کار ادامه خواهم داد.
** ایران ۹۶/۵/۱
*  برجام باید کامل و با حسن‌نیت اجرا شود
هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت اجرای توأم با حسن نیت تمامی مفاد برجام در حوزه رفع تحریم‌ها تأکید کرد.در بیانیه هلگا اشمید آمده است: «تمام طرف‌های برجام از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که موید پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بود استقبال کردند و رئیس جلسه ضرورت ادامه پایبندی را مورد تأکید قرار داد.»
*  دومین مرکز آموزشی انرژی اتمی در مشهد راه‌اندازی می‌شود
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دومین مرکز آموزشی انرژی اتمی در مهرماه و در مشهد مقدس راه‌اندازی می‌شود، گفت: تلاش ما توزیع امکانات علمی بر مبنای کیفیت و کمیت در سراسر کشور و مناطق کمتربرخوردار است.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۵/۱
*  ایران و اتریش یادداشت تفاهم همکاری‌های کنسولی امضا کردند
سومین اجلاس مشترک کنسولی ایران و اتریش در محل وزارت امور خارجه اتریش برگزار شد و ضمن آن یادداشت تفاهم همکاری‌های کنسولی بین دو طرف به امضا رسید. این نشست دو روزه به ریاست ‘علی چگنی’ مدیر کل امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و خانم ‘تیشی’ مدیر کل حقوقی و امور کنسولی وزارت خارجه اتریش و با حضور دکتر عبادلله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین، و شرکت هیات‌هایی از نهادهای مختلف اعم از وزارت کشور و پلیس برگزار شد.
*  تفاهم نامه‌های امضا شده با توتال و شل به مراحل عملی رسیده است
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تفاهم نامه‌های امضا شده با توتال و شل به مراحل عملی رسیده و تیم‌های ایرانی و خارجی در حال بررسی نهایی امور فنی و اقتصادی هستند.
مرضیه شاهدایی اظهارکرد: برای قرارداد توتال در تفاهم‌ نامه ۶ ماه زمان تعیین شده بود که در پایان شش ماه نتایج برآورد اقتصادی و فنی اعلام خواهد شد.
** وطن امروز ۹۶/۵/۱
*  نقض عهد آمریکایی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با فرستاده ویژه دولت چین در امور سوریه، در پاسخ به سوالی درباره قانع نشدن ایران درباره نقض عهد برجام از سوی آمریکا در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام و اقدام بازدارنده ایران در این زمینه افزود: بدون تردید به عنوان یکی از اعضای کمیسیون نظارت بر برجام به این نقض عهد آمریکا معترضم.ولایتی خاطرنشان کرد: بدون تردید نقض عهد آمریکایی‌ها درباره برجام بی‌پاسخ نخواهد ماند.
*  آل‌خلیفه تابعیت همسر شیخ الدقاق را سلب کرد
رژیم آل‌خلیفه در ادامه سیاست سلب تابعیت انقلابیون بحرینی، تابعیت همسر شیخ عبدالله الدقاق، نماینده آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در ایران و مدیر حوزه علمیه بحرینی‌های قم را سلب کرد.
بر این اساس، مقام‌های  بحرینی، جمعه به همسر شیخ الدقاق که به این کشور سفر کرده بود، اعلام کردند وی سلب تابعیت شده و باید خاک این کشور را ترک کند. این بانوی بحرینی در بازجویی‌ها با خواسته ماموران امنیتی مبنی بر جاسوسی از همسر خود مخالفت کرد.
** جوان ۹۶/۵/۱
*  برای حالت خروج امریکا از برجام آماده هستیم
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با فرانس‌۲۴ تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران را ناقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواند.
مقام ایرانی با بیان اینکه «به‌رغم اینها امریکا هنوز ادعا می‌کند که به توافق پایبند است» گفت: «ما برای حالتی که امریکا از توافق خارج شود، آماده هستیم.»
*  قرائت گزارش برجام به بعد از تعطیلات موکول شد
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به ارائه گزارش شش ماهه دوم اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به هیئت رئیسه مجلس جهت قرائت در صحن، اظهار داشت: پیگیر بوده‌ایم که این گزارش با توجه به فضای موجود در امریکا، در اولویت قرائت قرار گیرد. وی افزود: با وجود اینکه تلاش کردیم تا گزارش قرائت شود، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و به ما گفتند که گزارش‌های دیگر در نوبت قرار دارد! بنابراین قرائت این گزارش به بعد از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس موکول شد.
** آفتاب یزد ۹۶/۵/۱
*  ناطق نوری پیشنهاد رئیس جمهور برای حضور در دولت را قبول نکرد
حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اندیشه و قلم درباره کناره‌گیری حجت‌الاسلام ناطق نوری گفت: ایشان کنار نکشیده‌اند، فقط مسئولیت در دولت قبول نمی‌کنند. پیشنهاداتی را که از طرف آقای رئیس جمهور به ایشان شده است، قبول نکرده‌اند.
*  قطع ارتباط تشکیلات خودگردان و اسرائیل
تشکیلات خودگردان فلسطین روابط با اسرائیل را به دلیل تشدید کنترل‌ها در اماکن مقدس بیت‌المقدس (اورشلیم) قطع کرد.محمود عباس، رئیس این تشکیلات اعلام کرد مناسبات زمانی از سر گرفته خواهد شد که اسرائیل تدابیر امنیتی جدید را لغو کند.
به دلیل نصب دستگاه‌های فلزیاب درگیری‌های شدیدی میان تظاهر کنندگان فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیل صورت گرفت. در این درگیری‌ها دست کم سه نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر زخمی شدند.
** رسالت ۹۶/۵/۱
*  جامعه مدرسین درباره کابینه به روحانی نامه ننوشته است
رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری جلسه اخیر جامعه مدرسین، ارسال نامه این تشکل به رئیس‌جمهور برای انتخاب وزرا را تکذیب کرد.
حجت‌الاسلام علی ابراهیمی درباره جلسه اخیر جامعه مدرسین اظهار داشت: جلسه شورای عالی به ریاست آیت‌الله یزدی تشکیل شد و بحث‌ها نیز بیشتر حول محور بحث‌های داخلی جامعه مدرسین و حوزه‌های علمیه بود. وی درباره خبر پیشنهاد «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» به دولت برای انتخاب وزرای کابینه دوازدهم، گفت: چنین چیزی نبوده و تکذیب می‌کنم. بحثی درباره انتخاب وزرا و کابینه نداشتیم.
*  خط قرمز ما قانون است
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در برنامه “بدون تعارف” در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا قوه قضائیه خط قرمزی در برخورد با مفاسد اقتصادی دارد، همچون گذشته با قاطعیت پاسخ داد: خط قرمز قوه قضائیه قانون است و هیچ خط قرمزی نداریم.
وی با بیان اینکه هیچوقت این ادعا را نداریم که بر کار قوه قضائیه اشکال نیست، به دو نکته اساسی اشاره و اظهار کرد: اولا حتما بر کار قوه قضائیه هم ممکن است یک جا‌هایی اشکالی وارد باشد و ثانیا از خیلی از اشکالاتی که وارد می‌شود، مطلع هستیم و تلاشمان را هم می‌کنیم آن را رفع نماییم، ولی واقعا امکاناتش نیست.
** مردم سالاری ۹۶/۵/۱
*  تایید صحت انتخابات شوراها با ابطال دو حوزه
محمد محمودی شاه‌نشین، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور با بیان اینکه «گزارش روند بررسی صحت انتخابات در کل کشور به هیئت رئیسه داده شده است» گفت: این گزارش در هیئت رئیسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت صلاحدید در صحن علنی قرائت خواهد شد.وی در توضیح جزئیات این گزارش گفت: صحت انتخابات در کل کشور به جز دو شهر تایید شده است. این شهرها منصوریه اهواز و جزیره مینو در استان خوزستان است.
** آرمان ۹۶/۵/۱
*  افزایش تعداد موشک‌های ذوالفقار و قیام
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از توسعه کمی موشک‌هایی خبر داده که سپاه در عملیات لیله‌القدر علیه مواضع تروریست‌ها استفاده کرده است.
او در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه که در مشهد مقدس برگزار شد، گفته بود: موشک‌های نقطه‌زنی که در عملیات اخیر موشکی علیه تروریست‌های تکفیری کیلومترها دورتر از مرزهای کشور با دقت و موفقیت به اهداف اصابت کرد، در حال توسعه کمی است.
منظور فرمانده کل سپاه از موشک‌های به‌کار گرفته شده در عملیات موشکی علیه تروریست‌ها، همان موشک‌های بالستیک ذوالفقار و قیام است.
*  فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلمانی در راه ایران
مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اعلام آمادگی شرکت‌های آلمانی و فرانسوی برای راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در کشور خبر داد و گفت: این شرکت‌ها پیشنهادهای عملی و برنامه‌های خود را از سال آینده میلادی (۲۰۱۸) به بعد اعلام خواهند کرد.
** فرهیختگان ۹۶/۵/۱
*  تغییر در بخش‌هایی از دولت ضروری است
محسن مهرعلیزاده، معان رئیس دولت اصلاحات گفت: «اصلاح و تغییر در بخش‌هایی از دولت ضروری است. دولت نخست روحانی در حوزه سیاست خارجی عملکرد موفقی داشته است. بدیهی است که در این باره نیاز به تغییر چندان احساس نمی‌شود، ولی در خصوص مسائل مربوط به اشتغال، اقتصاد و ایجاد رونق کسب و کار نیازمند اقدامات جدی‌تر هستیم.»
*  احتمال منتفی شدن اعزام حجاج
محمد ابراهیم رضایی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «لازم است پیش از حضور حجاج ایرانی در عربستان تیمی از وزارت خارجه برای رسیدگی به امور حجاج از قبل در عربستان مستقر شده باشد اما هنوز این کشور اقدام به صدور ویزا برای آنها نکرده است و در صورت عدم همکاری عربستان موضوع اعزام حجاج منتفی می‌شود.»
** آفرینش ۹۶/۵/۱
*  از هدف قرار گرفتن نیروهایمان در عراق توسط سپاه نگران هستیم
“پل سیلوا” ژنرال آمریکایی و معاون ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنانی طی حضور اعضای کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا با اشاره به پیامدهای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط آمریکا گفت: از احتمال حمله نیروهای سپاه به سربازان آمریکایی در عراق نگران هستیم.وی به نمایندگان سنای آمریکا گفت: من با شما موافقم در روزنامه‌ها خواندم که سپاه قدس اعلام کرده است که اگر آمریکا سپاه را در لیست گروه های تروریستی قرار دهد نیروهای ارتش آمریکا در عراق را هدف قرار خواهد داد.
*  خواهان آزادی ایرانیان تازه دستگیر شده‌ایم
سید عباس عراقچی عضو ارشد هیات مذاکره کننده کشورمان با اشاره به دیدار دو جانبه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در حاشیه برگزاری هشتمین نشست کمیسیون برجام در وین اظهار کرد: اخیرا تعداد جدیدی از ایرانیان در کشورهای مختلف به درخواست آمریکا به جرم واهی دور زدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند که در این جلسه ما اعتراض خود را نسبت به این موضوع مطرح کرده و خواهان آزادی آنها شدیم.
** قدس ۹۶/۵/۱
*  داخل خودرو حریم خصوصی نیست
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتایی در مورد حریم خصوصی در داخل خودرو تاکید کردند: داخل خودروی شخصی، حریم خصوصی محسوب نمی‌شود. در پاسخ معظم‌له آمده است: داخل خودرو حریم خصوصی نیست و پوشش نامناسب در آن که در معرض نگاه نامحرم باشد جایز نیست و موسیقی مطلقا چه در حریم خصوصی و چه در انظار عمومی پخش و شنیدن آن حرام است.
*  سیاسی بودن، مدال افتخار حوزه است
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه انقلابی باید پاسخگوی نیازهای مردم و انقلاب باشد، گفت: سیاسی بودن نباید یک موضوع مذموم شمرده شود، زیرا سیاسی بودن مدال افتخار حوزه است.
آیت‌الله اعرافی در چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه‌های علمیه، تفکر اصیل تمدنی را مولفه نخست حوزه‌ انقلابی دانست و گفت: حوزه‌ای که این تفکر را به درستی استخراج و ارائه کند، می‌تواند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کند، دیگر مولفه‌ها نیز در راستای این تفکر اصیل است.
** خراسان ۹۶/۵/۱
*  با ایران اشتراک نظر داریم
نماینده چین در امور سوریه در دیدار با ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: در این سفر ما و طرف ایرانی در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی و به خصوص موضوع سوریه رایزنی و تبادل نظر خواهیم داشت.
شیائو یان افزود: ایران و چین نه تنها درباره پرونده سوریه، بلکه در مورد سایر مسائل منطقه‌ای و بین المللی دیگر هم با یکدیگر اشتراک مواضع دارند.
*  امیر قطر در نطقی تلویزیونی از ایران قدردانی کرد
روزنامه الاخباربا اشاره به نطق تلویزیونی شیخ تمیم بن حمد آل خلیفه نوشت: پیام قدردانی امیر قطر به طور تلویحی به ایران اشاره داشت که از آغاز بحران همبستگی خود را با دوحه نشان داد و کشتی‎های حامل کمک‎های غذایی را به این کشور روانه کرد.
** اعتماد ۹۶/۵/۱
*  اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره برآورد حجم قاچاق سالانه کالا در کشور
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای نوشت: وزارت اطلاعات یکی از اعضای اصلی ستاد و عضو فعال کارگروه‌های مختلف تشکیل شده ذیل ماده ۴ قانون مزبور از جمله کارگروه برآورد حجم قاچاق است و در فرآیند جمع‌آوری اطلاعات پایه و برآورد حجم قاچاق سالانه کشور وفق دستورالعمل اجرایی ماده ١۶ قانون مزبور، حضور موثر داشته و در این ارتباط نظری متفاوت از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد.»
*  بغدادی زنده است
جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا به خبرنگاران گفت: من معتقدم که ابوبکر بغدادی همچنان زنده است. ما با فرض اینکه وی زنده است برای کشتنش تلاش خواهیم کرد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اوایل ماه جولای از کشته شدن ابوبکر بغدادی خبر داده بود.
** شهروند ۹۶/۵/۱
*  برخی جریان‌ها درصددند مسیر انقلاب را تغییر دهند
نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: مهم‌ترین ارکان حوزه انقلابی، معنویت‌افزایی، بصیرت‌افزایی و آگاه‌سازی جامعه است و حوزه در این مسیر باید هوشیارانه گام بردارد. حجت‌الاسلام علی سعیدی گفت: امروز برخی از جریان‌ها در صددند تا مسیر انقلاب را تغییر دهند از این رو شاهد تصرف‌هایی در مفاهیم انقلابی هستیم که باید آن را به‌عنوان تهدیدی جدی مورد توجه قرار داد.
وی افزود: دشمن در تلاش است تا در مقدسات و شخصیت‌های حوزوی و دولتی دست به انقلاب‌زدایی بزند؛ بر این اساس باید تهدیدات را به خوبی در این حوزه‌ها شناخت و با آن مقابله کرد.
*  قراردادهای نفتی در جلسه هیأت عالی نظارت بررسی می‌شود
فریدون حسنوند از بررسی متن قرارداد توتال با مسئولیت رئیس کمیسیون انرژی و با حضور رئیس مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مربوطه در مجلس خبر داد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی در جلسه هفته جاری خود قراردادهای نفتی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۵/۱
*  کابینه دوازدهم، فراجناحی است
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه برای توسعه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، خاطرنشان کرد: کابینه دوازدهم، فراجناحی خواهد بود. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه به دنبال پاسخگویی به مطالبات مردم هستیم، گفت: وقتی این مطالبات پاسخ داده می‌شود که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و از همه جریان‌های سیاسی اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا می‌خواهم شورای راهبردی توسعه استان را تشکیل دهند.
*  ما نه در صف ایران و نه کشورهای عربی هستیم
نوری المالکی معاون رئیس جمهوری عراق گفت: ما نه می‌خواهیم در محور ایران قرار گیریم و نه در محور کشورهای عربی؛ ما می‌خواهیم ایران دوست ما باشد و کشورهای عربی نیز دوستمان باشند و می‌خواهیم مشکلاتمان را حل کنیم.
** صبح نو ۹۶/۵/۱
*  نوای نواصول‌گرایی
دکتر محمد باقر قالیباف درنامه‌ای خطاب به جوانان انقلابی و دلسوز ایران اسلامی با نقد فضای موجود، خواهان تغییراتی جدی در الگوی رفتار جبهه انقلاب اسلامی شد و در گام آغازین به چرایی تبیین مفهوم «نواصول‌گرایی» پرداخت و متناسب با آن خواهان ترسیم مختصات اقدامات و کنش‌های هدفمند آتی، در این فضای تحلیلی شد.
*  استقبال از قطع رابطه جنبش فتح با رژیم صهیونیستی
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با استقبال از قطع رابطه جنبش فتح با رژیم صهیونیستی به علت جنایات اخیر این رژیم، گفت: شهید و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ فلسطینی جنایتی بزرگ بوده که نیازمند واکنش جدی و فوری مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی است.
** بهار ۹۶/۵/۱
*  افتتاح خط تولید و تحویل موشک برد بلند صیاد ۳
خط تولید انبوه و تحویل دهی موشک پدافند هوایی برد بلند صیاد ۳ در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد. سردار حسین دهقان در مراسم افتتاح این خط تولید طی سخنانی با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقویت و روزآمدسازی پدافند هوایی کشور در بردهای پست، متوسط و بلند، گفت: سامانه صیاد ۳ با برد عملیاتی حدود ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۲۷ کیلومتر در مقابل تهدیدات هوایی در برد متوسط و بلند طراحی شده است.
*  «حجتی» وزیر کشاورزی می‌ماند
یک مقام ارشد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: با درخواست تشکل‌های مختلف بخش خصوصی و تاکید رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و برخی از بزرگان نظام، محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی می‌ماند. وی افزود: با توجه به رضایت حجتی و شخص رئیس جمهور، به نظر می‌رسد روحانی وی را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم به مجلس معرفی کند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
شورای نگهبان حساس‌ترین نهادی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
اختصاصی/ آیت الله یزدی در دیدار با کارکنان شورای نگهبان قانون اساسی و خانواده های آنان با تاکید بر اهمیت جایگاه شورای نگهبان به تشریح وظایف آن پرداخت و گفت: شورای نگهبان حساس‌ترین نهادی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، به عبارت دیگر دروازه‌ی ورودی و خروجی دشمنان و دوستان به سیستم حکومت است. رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: از آنجایی که نظام ما، نظامی اسلامی است و اکثریت مردم هم مسلمانند، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، اسلام باید بر همه‌ی قوانین حاکم باشد. بنابراین تشخیص و تطبیق قوانین با اسلام، طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است. از سویی شورای نگهبان لوازم و ابزار و ملازماتی دارد که آن لوازم و ملازمات، کارها و خدماتی است که شما کارکنان شورای نگهبان انجام می دهید.
وزارت‌خارجه حمایت از مسلمانان میانمار را پیگیری کند
حوزه/ جامعه مدرسین در بیانیه ای ضمن محکومیت نسل کشی مسلمانان میانمار از تمام آزادیخواهان جهان و امت اسلامی خواسته است ندای مظلومیت مسلمانان میانمار را فریاد بزنند و نگذارند این وحشی‌گری‌ها و جنایتها در پس سکوت خائنانه نهادهای بین‌المللی پنهان بماند. دربخش دیگری از این  بیانیه آمده است :سازمان های بین المللی باید به خیانت خود در برابر انسانیت و حقوق بشر اعتراف کنند. این چه حقوق بشری است؟ حقوق بشری که اکنون بیش از آنکه به انسانیت و انسان اهتمام واعتنا داشته باشد به حربه‌ای سیاسی در دستان نظام سلطه و تحت اراده ی شیاطین بین‌المللی تبدیل شده است،همچنین در پایان این بیانیه آمده است: از مسئولان کشور به‌ویژه وزارت امور خارجه خواستاریم با  اتخاذ تدابیری حکیمانه، حمایت از مسلمانان میانمار را پیگیری و در دستور کار خود قرار دهند، تا چون همیشه ایران اسلامی پرچمدار حمایت از مستضعفان جهان باشد.
استفاده از مشارکت مردمی و ظرفیت علما برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی
حوزه/آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار اعضای هیئت امنای آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) اظهار کرد: برای معرفی بهتر امامزادگان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از مشارکت مردم و ظرفیت علما و بزرگان استفاده شود.معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین با بیان اینکه امامزادگان پناهگاه امن مردم در مواجهه با طوفان مشکلات اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌روند گفت: لازم است از این ظرفیت‌های مهم فرهنگی و مذهبی برای خنثی کردن تبلیغات سوء دشمنان و فضای مسموم مجازی که سبب بروز مشکلات فرهنگی متعددی شده استفاده کنیم.
برخی با ساختن درمانگاه به فکر ثروت اندوزی هستند
حوزه/آیت الله نمازی در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، فرهنگ طبابت را مبتنی بر مبانی توحیدی دانست و از اینکه عده ای از پزشکان به جای خدمت به مردم و بیماران با ساختن درمانگاه و بیمارستان به فکر ثروت اندوزی هستند، ابراز تاسف کرد.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بیمار، طبیب، دارو و درمان به عنوان سه عنصر اصلی سلامت در جامعه باید مورد مطالعه و پژوهش قرارگیرد، به هزینه های کمرشکن بیماری در کشور اشاره کرد و گفت:باید با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی با ساخت بیمارستان و درمانگاه به افراد بیمار و بی بضاعت کمک کرد.
مشکلات جامعه با رجوع به قرآن حل می شود
حوزه/آیت الله فاضل لنکرانی با انتقاد از وهابیت که ادعای تمسک به قرآن کریم را دارند، تاکید کرد: وهابیت به دروغ می گویند ما طرفدار قرآن کریم هستیم.عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: طلاب و فضلای حوزه هرچه می توانند در جهت افزایش دانش قرآنی خویش بکوشند. وی افزود: باید یک طلبه وقتی سطح یک را به پایان می رساند حداقل یک بار تفسیر کل قرآن کریم را به خوبی مطالعه کرده باشد و تا حدی بر مباحث قرآنی مسلط باشد، چرا که دوای بسیاری از دردهای جامعه امروز ما با توجه به قرآن و معارف اهل بیت(ع) قابل حل می باشد.
جایگاه ولی امر مسلمین، جایگاه نیابت از حضرت حجت(عج) است
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فیاضی، با تأکید بر اینکه ولایت جایگاهی با ارزش به نصب از خداوند متعال است، گفت: با توجه به آیه شریفه «اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» ولایت از خداوند متعال به پیامبر اعظم(ص) و از ایشان به امامان معصوم و نهایتا به عالمان دینی نصب پیدا می کند؛ از این رو جایگاه ولی امر مسلمین جایگاه نیابت امام معصوم حضرت حجت(عج) است.عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه عامل سعادت انسان، ایمان و عمل صالح است، تصریح کرد: معرفت به خداوند متعال پیش درآمد و مقدمه ایمان و عمل صالح بوده و انسانی که می‌خواهد سعادت‌مند شود، باید چشمه معرفت بالله در قلبش جاری باشد.
علما و روحانیون با نفوذ در قلب ها سکان هدایت جامعه را در اختیار دارند
حوزه/رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: علیرغم تبلیغات منفی که دشمنان نظام اسلامی علیه روحانیت انجام می دهند، روحانیون و علما با نفوذ در قلب ها همچنان سکان هدایت جامعه را در اختیار دارند. سردار غیب پرور در چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه‌های علمیه، مسئولان دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسئولان بسیج طلاب و روحانیون کشور با اشاره به ویژگی های حوزه های علمیه انقلابی گفت: یکی از عرصه های جدید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که حضور طلاب و روحانیون در این عرصه برای رفع شبهاتی که مطرح می شود، ضروری است.
پالایشگاه نفت عربستان هدف موشک نیروهای یمنی قرار گرفت
باشگاه خبرنگاران/یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن یک فروند موشک دوربرد «برکان H-2» به سوی پالایشگاه نفت در استان ینبع عربستان شلیک کرد. یک منبع آگاه در یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن یادآورشد که موشک به هدف اصابت کرده است. پس از حمله موشکی یمنی ها به پالایشگاه های نفتی عربستان، معاون سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد در صورتی که سعودیها تجاوز به این کشور را متوقف ننمایند مناطق حساس عربستان را مورد هدف قرار خواهند داد.
آغاز به کار گران‌ترین ناو هواپیمابر جهان در آمریکا
باشگاه خبرنگاران/نیروی دریایی آمریکا مراسم آغاز به کار ناو هواپیمابر «یو اس اس جرالد آر. فورد» را برگزار کرد. این ناو گرانترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر جهان لقب گرفته است و هزینه ساخت آن تقریبا ۱۳ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. ساخت این ناو هواپیمابر سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد.
ترامپ، سوریه را دو دستی تقدیم ایران و روسیه کرد
باشگاه خبرنگاران /روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: درحالیکه ترکیه، عربستان، قطر و امارات متحده همچنان به حمایت مالی بی‌حاصل خود از گروه‌های مخالف بشار اسد ادامه می‌دهند و این موضوع موجب تداوم نبردهای نظامی شده ؛ فرآیند دیپلماتیک در سوریه رسما به ایران و روسیه واگذار شده است.این گزارش افزود: تصمیم ترامپ برای قطع کمک مالی و لجستیک به گروه‌های مخالف بشار اسد، این موضوع نه فقط روسیه بلکه ایران رانیز بسیار خوشحال کرده است.هاآرتص در ادامه نوشت: معارضان سوری نیز متوجه شده‌اند که واشنگتن دیگر برای تقویت آنها ارزشی قائل نیست.
ایران نقشی اساسی در نبرد با داعش داشته است
باشگاه خبرنگاران/وزیر خارجه عراق در دیدار معاون وزارت خارجه کشورمان از حمایت های ایران از عراق در دوران مبارزه علیه صدام، استقرار نظام جدید در عراق و مبارزه با داعش تقدیر کرد و نقش ایران را در جنگ علیه داعش اساسی خواند. ابراهیم جعفری در دیدار با حسین جابری انصاری با اشاره به روابط روبه گسترش دوکشور گفت: ایران و عراق دارای روابطی تاریخی هستند که اشتراکات فراوانی مانند فرهنگی، مذهبی ، مردمی و جغرافیایی آنان را به هم پیوند زده است و طبیعی است که بهترین روابط را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *