خبرروز ۱۳۹۶/۰۴/۲۷

  • آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: معارف ناب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به دنیا عرضه شود
  • آیت‌الله یزدی: شورای نگهبان به هیچ عنوان مصلحت اندیشی نمی‌کند
  • آیت‌الله جنتی: شورای نگهبان تحت تأثیر فشارها و تهدیدها  قرار نمی‌گیرد
  • آیت‌الله مومن: اعمال نظارت استصوابی از زمان حضرت امام(ره) بوده است
  • آیت‌الله شب‌زنده‌دار: شورای نگهبان جلوی نفوذی‌ها را می‌گیرد
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: اعضای شورای نگهبان هیچگاه سلایق فردی شان را اعمال نمی‌کنند

** جام جم ۹۶/۴/۲۷
*  فیلتر کانال‌ها با تصمیم شخصی نیست
حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور گفت: فیلتر سایت‌ها و کانال‌های شبکه مجازی از دو طریق دستور قضایی یا تصویب و دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام می‌شود و افراد نمی‌توانند با نظر شخصی خود اقدام به چنین کاری کنند.
*  حزب‌الله لبنان بیش از ناتو موشک دارد
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست اعلام کرد: حزب‌الله لبنان به علت داشتن حدود ۱۵۰ هزار موشک به خطر بزرگی برای «اسرائیل» تبدیل شده است.
این روزنامه در مقاله‌ای ادعا کرد: تعداد موشک‌های حزب‌الله لبنان بیشتر از موشک‌های اعضای ناتو به استثنای آمریکاست.
این روزنامه اسرائیلی تاکید کرد بزودی جنگی جدید میان حزب‌الله و اسرائیل در جنوب لبنان شعله‌ور خواهد شد و حزب‌الله در این جنگ خواهد توانست تهدید خود را مبنی بر شلیک روزانه هزار موشک به سمت اهداف اسرائیلی اجرا کند که در نتیجه این اقدام هزاران نفر کشته خواهند شد.
** همشهری ۹۶/۴/۲۷
*  ششمین گزارش وزارت خارجه از برجام تسلیم مجلس شد
ششمین گزارش وزارت خارجه در خصوص روند اجرای برجام، تسلیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.
در این گزارش آمده است یکی از دستور کارهای نشست کمیسیون مشترک که ۳۰ تیر برگزار می‌شود، تبیین بدعهدی‌های آمریکاست.
** کیهان ۹۶/۴/۲۷
*  حمایت قاطعانه از آمران به معروف و ناهیان از منکر
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی فراتی در افتتاحیه دوره آموزشی طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح در عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری خود را موظف می‌داند که از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کند.
*  آمریکا به طور میانگین روزی ۱۲ غیرنظامی را در عراق و سوریه می‌کشد
موسسه غیردولتی انگلیسی «ایروارز» طی گزارشی اعلام کرده که جنگنده‌های آمریکایی روزانه جان ۱۲ نفر را در عراق و سوریه می‌گیرند.
موسسه تحقیقاتی «ایروارز» می‌افزاید، رئیس‌جمهور آمریکا قول داده بود که «داعش را بمباران و نابود کند»، اما نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا، غیرنظامیان کشته می‌شوند.
** شرق ۹۶/۴/۲۷
*  آزادی فریدون پس از ۲۴ ساعت
حسین فریدون دیروز آزاد شد. دادگاه با قبول وثیقه‌های حسین فریدون، حکم آزادی او را صادر کرده است.
علی ربیعی گفت که میزان وثیقه حسین فریدون بیش از ۵۰ میلیارد تومان بوده است.
** ایران ۹۶/۴/۲۷
*  سپاه در حوزه اقتصادی نگاه کاسبکارانه ندارد
سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی فعالیت‌های حوزه سازندگی سپاه مانند عرصه‌های دفاعی، تصریح کرد: امروز شاهدیم که رسانه‌های معاند و متأسفانه برخی در داخل کشور، فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی را اقتصادی و با نگاه منفعت طلبانه معرفی می‌کنند، در حالی که حضور و نقش‌آفرینی سپاه در این عرصه تنها با هدف خدمت به مردم و سازندگی و آبادانی ایران اسلامی صورت گرفته و سپاه هیچ گونه نگاه کاسبکارانه‌ای را در این عرصه دنبال نمی‌کند.
*  فرد دستگیر شده در ایران به اتهام جاسوسی تابعیت چینی ندارد
سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که تاریخ‌پژوهی که در ایران به اتهام جاسوسی به مدت ۱۰ سال به حبس محکوم شده است، ملیت چینی ندارد.
لوکانگ، تأکید کرد که چین تابعیت دوگانه «زی یو وانگ»، تاریخ‌پژوه ۳۷ ساله چینی که به اتهام جاسوسی در ایران به ۱۰ سال حبس محکوم شده و عامل نفوذی امریکا نام گرفته است را به رسمیت نمی‌شناسد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۴/۲۷
*  تعداد پرونده‌های قضایی در کشور بسیار فراتر از استانداردهای بین‌المللی است
رئیس قوه قضاییه رسیدگی به بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در سال ۹۵ را بسیار فراتر از میزان استانداردهای بین‌المللی دانست و گفت: با توجه به کمبود امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی و در عین حال ارائه میلیون‌ها خدمت سالانه از سوی دستگاه قضایی به مردم، باید گفت که قضات و کارکنان قوه قضاییه واقعاً کار جهادی انجام می‌دهند.
در جلسه مسئولان عالی قضایی رئیس قوه قضائیه خطاب به مسئولان عالی، مدیران، قضات و کارکنان دستگاه قضایی بر لزوم پذیرش کاستی‌ها و ریشه‌یابی آنها و همچنین رفع فوری آنها تاکید کرد.
*  پسر کوچک ملک سلمان به عنوان سفیر جدید عربستان در آمریکا وارد واشنگتن شد
سفیر جدید عربستان در آمریکا آماده است استوارنامه خود را به رئیس‌جمهوری این کشور تقدیم کند.
رسانه‌های عربستانی اعلام کردند که خالد بن سلمان بن عبدالعزیز، سفیر جدید عربستان در آمریکا چند روز پیش برای شروع ماموریت خود به واشنگتن وارد شد.
تعیین پسر پادشاه عربستان به عنوان سفیر جدید عربستان در آمریکا نشان دهنده تمایل ریاض به تحکیم روابط خود با آمریکاست.
** وطن امروز ۹۶/۴/۲۷
*  سدهای کشور تقریبا خالی است
شرکت مدیریت منابع آب با اعلام اینکه میزان آب ورودی به سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته، گزارش داد از مجموع ۱۷۱ سد کشور فقط ۱۳ درصد آنها بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر است، ۶۶ درصد آنها تا ۴۰ درصد و ۲۱ درصد نیز کمتر از ۴۰ درصد آب دارند. بر همین اساس، ۳۰ درصد سدهای کشور بین ۷۰ تا ۹۰درصد، ‌۳۰ درصد سدها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۷ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آب دارند.
*  پاکسازی کامل شرق حلب از داعش
فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه، با اعلام پاکسازی کامل ۲ منطقه مسکنه و دیرحافر و اطراف آنها در حومه شرقی حلب، اهالی آنها را به بازگشت به منازل و مزارع خود دعوت کرد.
ارتش سوریه در بیانیه‌ای که یکشنبه منتشر شد اعلام کرد واحدهای ارتش روز چهارم آگوست گذشته موفق شدند امنیت و ثبات را به شهرک راهبردی مسکنه و تعدادی از روستاهای واقع در حومه شرقی حلب بازگردانند.
** جوان ۹۶/۴/۲۷
*  طرح‌های استعماری نباید اجازه تحقق پیدا کنند
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار کسرت رسول، معاون اول دبیر کل اتحادیه با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: اگر چه ممکن است ظاهر این موضوع جذاب باشد اما در حقیقت موجب انزوا و فشار بر کردهای عراق و تضعیف کردستان و در نهایت کل کشور عراق خواهد شد.
وی با بیان اینکه خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست، تصریح کرد: نباید اجازه داد این طرح‌های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.
*  شورای نگهبان تحت تأثیر فشارها و تهدیدها قرار نمی‌گیرد
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: هماهنگی کاملی میان اعضای این شورا وجود دارد و از خودمان دغدغه داخلی نداریم؛ ما بر مواضع خود پافشاری کرده و از مواضع مان عدول نمی‌کنیم و تحت تأثیر تهدیدها و امثال آن قرار نمی‌گیریم.
وی افزود: بعضی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که ما اینها را تحمل می‌کنیم البته چاره‌ای نداریم باید تحمل کنیم و به آنان سلام می‌کنیم. برخی نیز مطالبی می‌گویند که نمی‌دانیم تا چه حد دقت می‌کنند، آنان می‌خواهند همه مسائل شورای نگهبان را گردن من بیندازند، در حالی که این شورا ۱۲ عضو دارد و بنده فقط یک عضو آن هستم.
** آفتاب یزد ۹۶/۴/۲۷
*  محرمانگی «توتال» تجاری است نه سیاسی و امنیتی
حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهور در جمع مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی، به قرارداد نفتی توتال و مسائلی که از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره این قرارداد مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان به محرمانه بودن این قرار داد اعتراض داشتند در حالی که محرمانگی در چنین قراردادهایی به هیچ وجه محرمانگی سیاسی و امنیتی نیست بلکه منظور محرمانگی تجاری است.
*  عراق ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برقی را پرداخت کرد
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: عراق در چهار ماه گذشته ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی‌ها‌ی خود بابت خرید برق را پرداخت کرد.
هوشنگ فلاحتیان افزود: پرداخت بدهی‌ها‌ توسط طرف عراقی نسبت به گذشته بهتر شده است. وی ادامه داد: آنها در آخرین مذاکرات متعهد شدند تا دو هفته دیگر مبالغی دیگر از مطالبات ایران را پرداخت کنند.
** رسالت ۹۶/۴/۲۷
*  شورای نگهبان جلو ی نفوذی‌ها را می‌گیرد
آیت الله محمد مهدی شب زنده دار در سالروز تاسیس شورای نگهبان با اشاره به نقش مهم شورای نگهبان در پاسداری از شرع و قوانین و آراء مردم گفت: استمرار انقلاب وابسته به جایی است که برای جلوگیری از ورود نامحرمان فیلتر است، چه در قوانین و چه در افرادی که خدای ناکرده نفوذی باشند.
عضو فقیه شورای نگهبان تصریح کرد: مسئله نفوذ بسیار پراهمیت است؛ دشمنان اسلام و انقلاب همت بر آن گماشته اند که به هر وجهی نفوذ کنند، اما دست شورای نگهبان از ابزارهایی که بتواند از جمهوریت، احکام اسلام و قوانین مملکت دفاع کند و جلو نفوذی‌ها را بگیرد خالی نیست.
*  اعمال نظارت استصوابی از زمان حضرت امام (ره) بوده است
آیت‌الله محمد مومن در سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار داشت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برعهده این شورا گذاشته شده است و آنچه همه اعضای شورای نگهبان از ابتدا از این اصل فهمیده اند و در زمان حضرت امام (ره) نیز بر آن تاکید شده این نظارت، استصوابی است.
وی افزود: اگر شورای نگهبان تشخیص دهد افرادی که می‌خواهند در این جایگاه‌ها قرار گیرند شرایط لازم را ندارند رد صلاحیتشان می‌کند و وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های قانونی ملزمند که به این تشخیص شورای نگهبان ترتیب اثر دهند.
*  شورای نگهبان به هیچ عنوان مصلحت اندیشی نمی‌کند
آیت الله محمد یزدی در سالروز تاسیس شورای نگهبان در مصاحبه ای با تبیین وظایف این شورا گفت: شورای نگهبان در بررسی طرح‌ها و لوایح باید مقررات را رعایت کند تا مصوبات مخالف شرع و قانون اساسی نباشد.
وی افزود: برخی ارجاعات نیز از طریق دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان می‌آید که باید با شرع و قانون اساسی تطبیق داده شود که مخالف آن نباشد.
وی بار دیگر تاکید کرد: مصلحت اندیشی مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که اگر مصوبه‌ای میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و آمد مکرر کند و بخواهند که مصلحتی عمل شود، باید به این مجمع بروند و شورای نگهبان به هیچ عنوان مصلحت اندیشانه عمل نمی‌کند.
** مردم سالاری ۹۶/۴/۲۷
*  بازدید کمیسیون امنیت ملی از گمرک و هوافضای سپاه
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز از سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.
*  وزارت دادگستری کم‌اختیارترین وزارتخانه است
وزیر دادگستری گفت: در قانون اساسی یک بند مربوط به وزارت دادگستری است، اما کم‌اختیارترین وزارتخانه محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در نشست حقوقی – کاربردی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تعامل بین قوا گفت: تعامل نیاز جدی کشور است. مجموعه ها و کشورهای موفق کسانی هستند که روح تعامل و هم افزایی در آن‌ها بالاتر است. این یک تجربه ثابت شده بشری است.
** آرمان ۹۶/۴/۲۷
*  به اعتبارنامه‌ها اعتراض می‌کنیم
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه فرماندار تهران از بازشماری ۱۰درصد صندوق‌های رای امتناع می‌کند، گفت: در صورتی‌که این بازشماری صورت نگیرد، ما نیز به اعتبارنامه اعضای شورای شهر پنجم اعتراض خواهیم کرد.
*  آخرین وضعیت مرزبان ربوده‌شده
سردار سعید کمیلی فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان با تایید خبر سلامت سرباز ربوده‌شده گفت: تلاش مسئولان امنیتی، انتظامی، وزارت امور خارجه و علمای شیعه و سنی و سران طوایف منطقه برای آزادی مرزبان ربوده‌شده توسط تروریست‌ها در مرز میرجاوه ادامه دارد.
*  آیت‌ا.. شاه‌آبادی بستری شد
آیت‌ا… شاه‌آبادی فرزند آیت‌ا…العظمی حاج‌شیخ محمدعلی شاه‌آبادی و از شاگردان خاص امام خمینی اکنون به علت بیماری حاد کلیوی در بیمارستان بستری شده‌اند.
** فرهیختگان ۹۶/۴/۲۷
*  دریافتی مدیران ۱۸ میلیون تومان است
سخنگوی دولت در مورد مصوبه هفته گذشته هیات وزیران در خصوص سقف حقوق مدیران دولتی، گفت: «آنچه تصویب شد بر اساس مصوبات پیشین شورای حقوق و دستمزد بود. مدیران سیاسی با مقامات کشور باید کمتر از ۱۰ میلیون تومان دستمزد داشته باشند و این در حالی است که برای سایر مدیران رقم به حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان می‌رسد.»
** آفرینش ۹۶/۴/۲۷
*  باید برای بهبود محیط کسب‌وکار چاره ای اساسی اندیشید
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصادی گفت: باید برای بهبود محیط کسب و کار و از بین بردن بوروکراسی در کشور چاره‌ای اساسی و جدی اندیشیده شود؛ باید محیط کسب و کار را در کشور بهبود ببخشیم و فعالیت بخش خصوصی را تسهیل کنیم.
*  عربستان چند شهروند خود را به جاسوسی برای ایران متهم کرد
یک روزنامه سعودی اعلام کرد که عربستان چند تن از شهروندان خود را به جاسوسی برای سازمان اطلاعات ایران متهم کرد.
دادستان عمومی عربستان پس از بازجویی و تحقیق پرونده آنان را به مقامات قضایی ارجاع داده است تا بقیه کارهای قضایی این پرونده انجام شود.
** قدس ۹۶/۴/۲۷
*  جان باختگان حادثه تروریستی مجلس «شهید» محسوب می‌شوند
نایب رئیس مجلس گفت: نشست شورای تامین استانداری امروز برگزار و فهرست جان باختگان و مجروحان حادثه تروریستی مجلس به بنیاد شهید اعلام می‌شود.
مسعود پزشکیان افزود: بر اساس فهرست ارائه شده اطلاق عنوان شهید و جانباز به آن‌ها تحقق یابد.
** اعتماد ۹۶/۴/۲۷
*  وزارت کشور ادعای عدم حمایت دولت از متروی تهران را رد کرد
مرکز اطلاع‌رسانی و اموربین‌الملل وزارت کشور در یک یادداشت رسانه‌ای با رد برخی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خاص با تیتر «دولت مترو را ورشکسته کرد» با مضمون عدم حمایت دولت از متروی تهران با رد ادعای عدم حمایت دولت از متروی تهران اعلام کرد: از ابتدای شروع طرح احداث متروی تهران تاکنون و بر اساس مبالغ مصوب در بودجه‌های سنواتی با عنوان طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای، دولت به تعهدات خود عمل کرده و مبلغ ٠٩٢/١٩ میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت کرده است.
*  در مورد ٧٠ تا ٨٠ درصد از سند نهایی رژیم حقوقی دریای خزر توافق شد
المار ممدیاروف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در یک مصاحبه از توافق ۵ کشور ساحلی دریای خزر روی ٧٠ تا ٨٠ درصد از سند نهایی رژیم حقوقی این دریا خبر داده است.
وی گفت: کشورهای حوزه دریای خزر توانستند گام به گام به سمت راه‌حل پیش بروند و با هم متحد شوند.
** شهروند ۹۶/۴/۲۷
*  نسبت به اجرای کامل توافق هسته‌ای هوشیار هستیم
آمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس به وی اطمینان داد که فرانسه درخصوص اجرای دقیق توافق هسته‌ای ایران و گروه ١+۵ که در ژانویه ۲۰۱۵ میان این کشورها حاصل شد، طبق تمامی مفاد آن کاملا هوشیار خواهد بود.
نتانیاهو در این دیدار با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس خود علیه کشورمان نسبت به عملکرد نظام ایران ابراز نگرانی کرد.
*  با بارزانی گفت‌وگو خواهم کرد
ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در مورد همه‌پرسی اقلیم کردستان با رئیس اقلیم کردستان عراق گفت‌وگو خواهد کرد.
قبل از این نیز ایرج مسجدی با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان دیدار و اعلام کرد که ایران آماده حل مشکلات میان اربیل و بغداد از طریق گفت‌وگو است.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۴/۲۷
*  هیات رئیسه مجلس به زودی با رئیس جمهوری در مورد دولت دوازدهم دیدار می‌کند
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ‌اعضای هیات رئیسه مجلس به زودی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری در مورد انتخاب وزیران کارآمد دولت دوازدهم، دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
بهروز نعمتی این دیدار را در راستای افزایش تعامل میان مجلس و دولت دانست و افزود: در این دیدار ما در مورد معیارهای انتخاب وزرا گفت و گو می‌کنیم.
*  آمریکا خواستار آزادی اتباع زندانی خود در ایران شد
ایالات متحده، ساعتی پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه ایران در مورد محکومیت یک شهروند آمریکایی دیگر به ۱۰ سال زندان، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر شهروندان زندانی خود در ایران شد.
یک مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: از ایران می‌خواهیم همه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه در زندان هستند، آزاد کند تا آنها بتوانند به آغوش خانواده خود بازگردند.
** صبح نو ۹۶/۴/۲۷
*  ایران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد جوان دارد
علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی روز گذشته در جریان امضای تفاهم نامه مشترک با موسسه آموزشی رزمندگان گفت: ایران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد زیر ۵۰ سال دارد.
*  جزئیات لایحه هوای پاک
در جلسه یکشنبه مجلس شورای اسلامی لایحه هوای پاک پس از سال‌ها انتظار به تصویب رسید.
محمد مجایی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این لایحه تعریف آلودگی هوا و تسری آن به آلودگی بو، صدا و امواج شفاف سازی شده و منابع آلاینده هوا بر اساس منابع معتبر بین‌المللی مشخص شده‌اند.
** بهار ۹۶/۴/۲۷
*  نگرانی از رسیدن ایران به جولان
سفیر سابق آمریکا در سوریه تاکید کرد: آمریکا و روسیه هرگز نخواهند توانست مانع از رسیدن ایران و حزب‌الله به مرزهای جولان شوند.
رابرت فورد گفت: سیاست دونالد ترامپ، در سوریه بر پایه نابودی داعش و عقب نشینی آنها همسو با سیاست او در ادامه دخالت در خارج از مرزهای آمریکا است.
وی ادامه داد: ایران و همپیمانانش در تحقق پیروزی‌های نیروهای سوریه در عملیات‌های زمینی قدرت اصلی محسوب می‌شوند.
*  حمله انتحاری طالبان در پیشاور با ۹ کشته و زخمی
یک عامل انتحاری طالبان با منفجر کردن موتورسیکلت حامل بمب در میان اعضای نیروهای شبه نظامی دولت پاکستان باعث کشته شدن دو تن از آنها از جمله یک افسر و زخمی شدن هفت تن دیگر شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
معارف ناب اهل بیت(ع) به دنیا عرضه شود
حوزه/ آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی در دیدار با  مسئولان شبکه رادیویی معارف تصریح کردند: معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) معارفی ناب و اصیل است که رسانه‌ها و به خصوص رادیو معارف، باید آن را به همه دنیا عرضه کنند. این مرجع تقلید با اشاره به وجود فتنه‌ها و شبهات دینی و اعتقادی که از سوی دشمنان اسلام دامن زده می‌شود تاکید کردند: همه در مقابل این شبهات مسئول هستیم و رادیو معارف نیز به عنوان رسانه‌ای دینی باید به این شبهات پاسخ دهد.
اعضای شورای نگهبان هیچگاه سلایق فردی شان را اعمال نمی‌کنند
صدا و سیما/ آیت الله مدرسی یزدی در سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: اعضای این شورا اعم از فقها و حقوقدانان معیارهای قانونی و شرعی دارند که پایبند آن هستند و باید باشند.عضو جامعه مدسین تاکید کرد: همه اعضا باید به معیارهای قانونی اعم از قانون اساسی، قانون عادی و معیارهای شرعی پایبند باشند که تا توان دارند پایبند هستند و فکر نمی‌کنم کسی از آنان حاضر باشد یا حتی در فکرش مطرح باشد که بدون معیار و براساس ملاک و سلیقه‌های شخصی تصمیماتی اتخاذ کند.وی همچنین حفظ نظام اسلامی از نظر جمهوریت و اسلامیت را منوط به موجودیت این شورا دانست و تصریح کرد: اگر این شورا نبود ظاهرا خبری از جمهوری اسلامی هم نبود.
سیاست تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد
باشگاه خبرنگاران/ وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا، با «ریچارد هاس» رئیس این شورا درباره مسائل مختلف منطقه به گفتگو پرداخت.
ظریف در این دیدار در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در حمایت از تغییر نظام ایران گفت: ایالات متحده از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره به دنبال تغییر نظام ایران بوده اما ایران بواسطه اتکا به مردم خود هیچگاه آسیب ندیده است. ایالات متحده یکبار در سال ۱۹۵۳ (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) نظام حاکم در ایران را سرنگون کرد و اکنون باید از پیامدهای آن درس بگیرد. وی درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خاطر نشان کرد: شخصا اعتقاد دارم که تحریم علیه ایران کارساز نیست و فقط باعث افزایش بدهی آمریکا می‌شود.
دولت ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید کرد
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه واشنگتن‌تایمز، اعلام کرد: دولت ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز با انتشار این خبر نوشت: این اتفاق پس از چندین ساعت مشاجره بین ترامپ و مقامات ارشد امنیتی کاخ سفید صورت گرفت. شب گذشته‌ شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی خود گفت: ترامپ، برجام را توافق بدی می‌داند و وزارت خارجه آمریکا به‌زودی در بیانیه‌ای اعلام خواهد کرد که آیا ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا خیر.
احتمال وقوع کودتا در قطر
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه ملیت چاپ ترکیه اعلام کرد: خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر، ضمن اشاره به احتمال کودتا در این کشور گفت: پایگاه نظامی ترکیه در قطر موضوعی مرتبط با روابط دو کشور دارای حق حاکمیت ملی است و هیچکس حق ندارد تعطیلی این پایگاه نظامی را در قطر خواستار شود. او در پاسخ به پرسشی درباره کودتا در قطر گفت: بر این باورم که ممکن است نوبت قطر نیز فرارسد؛ زیرا ترکیه و قطر موضع مشترکی در جهت حمایت از انسان‌های مظلوم در جهان دارند. با توجه به این موضوع ممکن است قطر هدف بعدی باشد.
تحریم‌های جدیدی علیه ایران اتخاذ می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ دولت ترامپ پایبندی ایران به برجام را در حالی تایید خواهد کرد که قرار است تحریم‌های جدیدی علیه ۷ نهاد دولتی و ۵ فرد ایرانی از سوی کاخ سفید اعمال شود. مقامات وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شدند این کار برای این است که به ایران نشان داده شود به خاطر فعالیت‌های بدش تنبیه خواهد شد، زیرا آن فعالیت‌ها به مثابه یکی از جدی‌ترین تهدیدها ضد منافع آمریکا هستند. بازفید با اعلام دست‌یابی به برخی از مفاد بیانیه دولت آمریکا در این رابطه مدعی شد که قرار است وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌هایی را بر هفت نهاد و پنج شخصیت ایرانی در تلاش برای نشان دادن عزم خود در تحریم ایران و آنچه‌ که فعالیت‌های بدخیم این کشور در منطقه نامیده شده، وضع کند.
پاسداری از جمهوریت و اسلامیت وظیفه شورای نگهبان
صداوسیما/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: تفسیر اصول قانون اسلامی پاسداری از جمهوریت و اسلامیت وظیفه شورای نگهبان است. کدخدایی افزود: نظارت تقنینی و نظارت بر انتخابات دو وظیفه واضح و پربازتاب است که برای مردم نام آشناترند. وی گفت: شورای نگهبان در طول سالیان گذشته حدود ۱۵۰ مورد نظر اختلافی با مجلس داشت که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و این مجمع نسبت به آنها تصمیم‌گیری کرده است. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که برخی مواقع به ویژه در زمان انتخابات شائبه‌هایی را علیه شورای نگهبان مطرح و انگ جناحی بودن می‌زنند آیا می‌پذیرید؟ گفت: خیر. در این باره باید مردم و منتقدان قضاوت کنند و بهترین شاهد ما در این باره عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف است.
 نسخه داعش در حومه «الرقه» پیچیده شد
تسنیم/ نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن، روز دوشنبه به حضور گروه تروریستی داعش در ریف غرب و جنوب غرب استان الرقه پایان دادند. یک منبع نظامی سوریه در این‌باره تصریح کرد که یگان‌های ارتش سوریه، عملیات فشرده‌ای علیه تجمعات و محورهای تحرک گروه داعش صورت دادند و بعد از انهدام آخرین این گروه تروریستی در حومه جنوب غربی الرقه، کنترل میدان نفتی «الدیلعه» در این منطقه را به دست گرفت. این مرکز افزود: ارتش سوریه با این پیشروی به حضور داعش در حومه‌های غربی و جنوب غربی شهر الرقه پایان داد و این منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی درآمد.
 عطوان: برنده بحران عربی، سوریه و ایران است
العالم/ عبدالباری عطوان در تحلیل جدید خود در روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با اشاره به تحولات منطقه نوشت: برنده اصلی بحران کنونی در روابط قطر با عربستان و متحدانش، سوریه و ایران هستند که معادلات را به نفع خود تغییر داده‌اند. این تحلیلگر با اشاره به شکست عربستان وامریکا در سوریه می‌نویسد: دولت قطر مخالف حضور ایران در سوریه بود و امپراتوری رسانه‌ای خود را علیه تهران به کارگرفت و خواستار خروج همپیمانان بشار اسد از خاک این کشور بود، اما امروز امیر قطر با حسن روحانی درباره همکاری بین دو کشور بحث و گفت‌وگو می‌کند و به ایران پیشنهاد داده می‌شود تا این کشور در کنار پایگاه‌های نظامی ترکیه و آمریکا در خاک قطر، پایگاه نظامی احداث کند.
بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی در تشکیل کابینه در جلسه غیرعلنی مجلس
مهر/ جلسه علنی روز سه شنبه مجلس دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان مجلس، پس از حدود یک ساعت جلسه غیرعلنی آغاز شد. لاریجانی در ابتدای جلسه درخصوص جلسه غیرعلنی گفت: از ساعت ۸ جلسه غیرعلنی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و تأثیر آن در اقدامی که پیش رو داریم یعنی تشکیل کابینه، برگزار شد. وی ادامه داد: علاوه بر این مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای نیز در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت.
باید منتظر بهار عربی جدید در خلیج فارس بود
فارس/ اندیشکده صهیونیستی «بگین ـ سادات» در تحلیلی پیرامون تحولات آتی منطقه تحت عنوان «بهار عربی جدید در خلیج فارس» پیش‌بینی نمود ظهور مجدد بهار عربی در منطقه اینبار یقه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را خواهد گرفت. در بخشی از این تحلیل آمده است: موقعیت وخیم اقتصادی نیز به خاطر تصمیم‌گیری‌های اشتباه در سال‌های اخیر در حال ایجاد قیام‌های مردمی گسترده است. این بحران‌های داخلی منجر به «بهار عربی» در برخی کشورهای پادشاهی خلیج فارس شده که ممکن است آن‌ها را سرنگون سازد. به نوشته این اندیشکده، برنده اصلی این ماجرا ایران خواهد بود که اینک بغداد، دمشق ، بیروت و صنعا را در اختیار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *