خبرروز ۱۳۹۶/۰۴/۲۲

  • انتقاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از نحوه رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
  • آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: رکن قویم و اصیل حجاب اساس و پایه‌ای است که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند
  • آیت‌الله مصباح یزدی: دنیا طلبی موجب نوکری و دریوزگی می‌شود
  • آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: لزوم تقویت همکاری حوزه و کمیته امداد در خدمت رسانی به محرومان
  • آیت‌الله اراکی: خصیصه بارز جامعه ایمانی حفظ عزت در برابر بیگانگان است
  • معاون وزیر امور خارجه روسیه: با ادعای آمریکا علیه برنامه موشکی ایران مخالفیم

** جام جم ۹۶/۴/۲۲
*  مخالفت لاریجانی با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی موافق نیستم.
علی لاریجانی در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: من با لایحه تفکیک وزارت مسکن از راه و شهرسازی موافق نیستم، زیرا مشکلات کنونی کشور این نیست ضمن این‌که سال‌ها برای ادغام این وزارتخانه‌ها برنامه‌ریزی شده است.
*  تحرکات گروهک‌های تروریستی در آن سوی مرزها خنثی می‌شود
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از پاسگاه مرزی خسروی در پاسخ به پرسشی در زمینه تحرکات گروهک‌های تروریستی گفت: اگر تحرکی هم وجود داشته باشد در آن سوی مرزهاست و در همان جا نیز خنثی خواهد شد. نیروهای امنیتی در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی آمادگی هرگونه جانفشانی برای حفظ امنیت و اقتدار کشور را دارند.
** همشهری ۹۶/۴/۲۲
*  مرجع رسیدگی کننده به تخلفات دارویی دستگاه قضایی است
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به طرح مواردی از سوی رسانه‌ها درباره تخلفات دارویی اظهار داشت: معمولا حدس و گمان‌هایی هست اما مرجعی که باید رسیدگی کند دستگاه قضایی است.
*  تجزیه در دستور کار آینده سوریه نیست
استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در سوریه گفته است، طرح مناطق کاهش تنش در سوریه به معنی تجزیه این کشور نیست و اساسا تجزیه بخشی از آینده سوریه نخواهد بود. بر اساس طرح کاهش تنش، سوریه به ۴ منطقه تقسیم شده است.
** کیهان ۹۶/۴/۲۲
*  سیاست سپاه بر کمک به دولت و ملت استوار است
جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: سپاه چه در دوران حضرت امام و چه در دوران رهبر انقلاب سیاستش در راستای کمک به دولت‌ها و ملت ایران است.
سردار عبدالله عراقی، جانشین گفت: وحدت و انسجام در کشور باعث رونق و سربلندی کشور می‌شود. وی افزود: امروز در کشور ما، نقطه مرکزی وحدت در نظام مقام معظم رهبری هستند و همه ما باید پشت سر ایشان حرکت کنیم و فرامین ایشان را در جهت اعتلای نظام جمهوری اسلامی اجرا کنیم و اگر بخواهیم تفرقه ایجاد کنیم به ضرر ملت ایران و به ضرر اسلام است.
*  غزه غیرقابل سکونت شد
سازمان ملل متحد می‌گوید، نوار غزه با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، به لحاظ درآمد سرانه ملی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، برق‌رسانی و تأمین آب آشامیدنی در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته و دیگر قابل سکونت نیست.
رژیم صهیونیستی تمام گذرگاه‌های این باریکه را مسدود کرده و این منطقه را تحت محاصره شدید قرار داده است.
** شرق ۹۶/۴/۲۲
*  ملاقات لاریجانی با جلال طالبانی
رئیس مجلس شورای اسلامی با جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق و رئیس‌جمهور سابق این کشور دیدار کرد.
شنیده شده به دلیل شرایط جسمی طالبانی این ملاقات بسیار کوتاه و در حد چند دقیقه بوده است. ملاقات‌های طالبانی غیررسمی و در محل اقامتگاهی که به او اختصاص یافته، انجام می‌شود.
*  قاضی مرتضوی دوباره به دادگاه می‌رود
وکیل‌مدافع یکی از قربانیان حادثه کهریزک از محاکمه سعید مرتضوی در ۱۸ مهرماه خبر داد.
میرمجید طاهری با بیان اینکه دادگاه برای رسیدگی به پرونده شکایت عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک، وقت جدید تعیین کرده است، گفت: برای این فرد دو روز وقت تعیین شده است که ۱۸ مهرماه زمان رسیدگی به اتهامات این فرد در رابطه با پرونده کهریزک است.
سعید مرتضوی روز ۱۷ مهر هم برای رسیدگی به بخش نخست اتهاماتش در رابطه با پرونده تأمین اجتماعی به دادگاه احضار شده است.
** ایران ۹۶/۴/۲۲
*  ایران شبیه جلادهای داعش را در سال‌های ۵۹ و ۶۰ مشاهده کرده است
رئیس جمهوری دیروز در نشست هیأت وزیران، شکست داعش در موصل را نشانه شکست راهبرد کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه چنین کارهای وحشیانه داعشی ها در دهه‌های اخیر کمتر سابقه داشت، خاطرنشان کرد: البته ما شبیه این جلادی‌ها را در سال‌های ۵۹ و ۶۰ در ایران مشاهده کردیم. تروریست‌هایی در ایران بودند که متأسفانه اکنون برخی‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن یک پاسدار کمیته را جدا کردند و درآوردند. ما این جنایت‌های بزرگی را که منافقین در کشور ما انجام دادند، یادمان نرفته است.
*  نشست ظریف با اعضای کمیسیون امنیت مجلس
حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه میزبان رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، گفت که به‌دلیل اهمیت مسائل منطقه بیشتر موضوعات مطرح شده در این جلسه در مورد تحولات اخیر در منطقه بود.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۴/۲۲
*  مذاکره ایران با ۲۷ شرکت خارجی برای امضای ۲۰۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی
امیر حسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت: دولت ایران درحال مذاکره در مورد پروژه‌های نفتی به‌ارزش ۲۰۰میلیارد دلار با ۲۷ شرکت خارجی است و برخی از این قراردادها احتمالاً خیلی زود بسته خواهند شد.
** وطن امروز ۹۶/۴/۲۲
*  لغو همه تصمیمات هیأت دولت درباره پیگیری سند ۲۰۳۰
سند ۲۰۳۰ که در ماه‌های اخیر و پس از هشدارهای رهبر انقلاب و کارشناسان فرهنگی – اجتماعی درباره زیر سوال بردن هویت و استقلال کشورمان، از جمله موضوعات حساس و داغ محسوب می‌شد، به پایان کار خود نزدیک و نزدیک‌تر شد. هیات دولت در آخرین مصوبه خود رای به لغو اجرای سند ۲۰۳۰ و کارگروه‌های تشکیل‌شده برای پیگیری آن داد.
*  یکی از رزمندگان نیروی زمینی ارتش در سوریه به شهادت رسید
ستوان سوم سیدمهدی جودی‌ثانی از رزمندگان نیروی زمینی ارتش در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید.
** جوان ۹۶/۴/۲۲
*  ایران بزرگ‌ترین چالش بلند مدت آمریکا در خاورمیانه است
«مایک پامپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سیا) گفت: «تهران مشخصاً آرزوی تبدیل شدن به قدرت هژمونیک منطقه را دارد، اگرچه ما هم‌اکنون روی نابودی داعش تمرکز کرده‌ایم (اما) ایران، بزرگ‌ترین چالش بلندمدت ما در خاورمیانه است.»
رئیس سیا می‌گوید: «در ایران، ما با یک دشمنی مواجه هستیم که در حال جولان دادن است. برخلاف داعش، جمهوری اسلامی ایران یک دولت ملت قدرتمند است که بزرگ‌ترین حامی دولتی – تروریسم در جهان است.»
*  افشای پروژه ریلی اسرائیل و عربستان
رژیم‌صهیونیستی به دنبال پروژه دسترسی بیشتر به کشورهای عرب منطقه، طرح ایجاد خط ریلی که با عبور از کشورهای عربی به عربستان سعودی می‌رسد را دوباره به جریان انداخته است.
وزیر حمل و نقل و اطلاعات اسرائیل روز سه شنبه به خبرنگاران خارجی گفت که تل‌آویو اینک آماده پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه خط ریلی موجود به مرز اردن و کرانه باختری است.
** آفتاب یزد ۹۶/۴/۲۲
*  تجهیزات نیروهای مسلح توسط وزارت دفاع تهیه می‌شود
سردار حسین دهقان وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره ساخت موشک اظهار داشت: اساساً تهیه تمامی تجهیزات و اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح و یا تامین آن برای خرید توسط وزارت دفاع انجام می‌شود، البته این بر مبنای نیاز و درخواست نیروهای مسلح خواهد بود.
نیروهای مسلح هم به طور طبیعی کاربران ما خواهند بود. به طور طبیعی همواره اینگونه هست و خواهد بود.
*  محمد بن سلمان پست عالی‌رتبه دیگری را به دست گرفت
در نشست رهبران عربستان فاش شد که محمد بن سلمان یک منصب عالی رتبه‌ دیگر را بر عهده گرفته که قبلا مشخص نبود که چه کسی این منصب را برعهده خواهد گرفت.
محمد بن سلمان ریاست نشست شورای امور سیاسی و امنیتی را بدون ذکر جزئیات نحوه اداره آن و تاریخ تصدی‌اش در این پست جدید عالی رتبه بر عهده گرفت.
** رسالت ۹۶/۴/۲۲
*  فضای کوچه و خیابان‌های کشور امام‌رضاپسند نیست
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در مراسم بزرگداشت شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی‌علیهم‌االسلام در بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع) مشهد گفت: زیارت را باید شناخت تا به فیض آن رسید. اگر زیارت را بفهمیم و بدانیم که به زیارت امام آمده‌ایم جانمان زنده می‌شود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فضای کوچه و خیابان‌های کل شهرهای کشور به‌ویژه مشهدمقدس امام رضا(ع)پسند نیست چرا که ایشان مروج مکتب مادرشان فاطمه(س) هستند اظهار داشت: یک زیارت با معرفت برای بیمه کردن عمر انسان کافی است، زیارت با معرفت همان زیارت جناب حر است و ارتباط با روح امام کیمیاست.
آیت‌الله خاتمی افزود: زائر باید خدا باور و قیامت باور باشد تا امام رضا(ع) دستش را در قیامت بگیرد.
** مردم سالاری ۹۶/۴/۲۲
*  امضای قرارداد توتال شکست آمریکایی‌ها و تحریم‌ها است
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هر کس به توسعه ایران علاقه‌مند است باید از قرارداد توتال خوشحال شود، گفت: امضای این قرارداد شکست آمریکایی‌ها و تحریم‌ها است؛ چرا که گفته شده بود پول و سرمایه به سمت ایران نباید برود.
*  آغازاولین پروژه مشترک همکاری کمیسیون اروپا و نظام ایمنی هسته‌ای ایران
هیات عالی اتحادیه اروپا و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای در بیانیه ای مشترک اعلام کردند اولین پروژه مشترک خود را به ارزش ۵/۲ میلیون یورو در زمینه ایمنی هسته‌ای از دیروز – ۱۲ جولای ۲۰۱۷ – در تهران کلید زدند.
این پروژه اولین پروژه از یک بسته ۵ میلیون یورویی ویژه ایران است که توسط کمیسیون اروپا در ۲۰۱۶ مطابق با سند همکاری ایمنی هسته‌ای به تصویب رسید.
** آرمان ۹۶/۴/۲۲
*  ۳۶هزار نفر ممنوع‌الخروج و معامله شدند
با اعلام دادستانی کل کشور به مراجع قضائی در سراسر کشور، در سال گذشته ۲۷ هزار و ۸۲۰ نفر از کشور ممنوع‌الخروج و ۹ هزار و ۱۷۳ نفر هم ممنوع‌المعامله شدند. همچنین در سال ۹۵، دادستانی کل کشور ممنوعیت خروج ۶۲۸ نفر را از کشور لغو کرده و ممنوعیت معامله یک‌هزار و ۴۶۱ نفر نیز برطرف شده است.
*  دیدار وزیرخارجه عمان با ظریف
یوسف‌بن‌علوی، وزیر امورخارجه عمان که برای سفری یک‌روزه در ایران حضور دارد، پیش از ظهر روز چهارشنبه با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.
در این دیدار دو طرف درخصوص روابط دوجانبه و راه‌های گسترش و تعمیق مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
** فرهیختگان ۹۶/۴/۲۲
*  وحدت شکنی، پاشنه آشیل ادامه حیات نظام است
محمد رضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری طی اظهاراتی مبنی بر ایجاد دو قطبی در کشور بر اثر حملات کلامی دولت به سپاه گفت: «حفظ وحدت و انسجام ملی از طرف رئیس قوه مجریه مهم است. وحدت، پاشنه آشیل ادامه حیات نظام است و برای پیشرفت عدالت و توسعه حرف‌های وحدت شکنانه مضر است و باید تلاش شود چنین حرف‌هایی نباشد.»
*  دولت تعمدی بر به کارگیری نیروهای دوتابیعیتی ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی، وزیر اطلاعات ظهر دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «هیچ دستگاهی در دولت تعمدی بر این ندارد که فردی دو تابیعیت باشد و به قانون دهن کجی کند؛ اما او را به کار بگیرد و به او مسئولیت بدهد.» وی افزود: «چنین موردی در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد.»
** آفرینش ۹۶/۴/۲۲
*  بیانیه ۱۷۱ نماینده خطاب به رئیس جمهوری درباره لزوم استفاده از جوانان متخصص در کابینه دوازدهم
۱۷۱ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از رئیس جمهوری خواستند فرصت برای جوانان فرهیخته و متخصص در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم فراهم کند.
*  نیروهای عراقی حمله داعش به مرزهای سوریه را خنثی کردند
نیروهای امنیتی عراق حمله داعش را به مرزهای سوریه ناکام گذاشتند.
نیروهای امنیتی با پشتیبانی نیروهای “حشد شعبی” بر کارخانه بمب‌گذاری و مواد منفجره داعش در موصل قدیم تسلط یافته و حدود ۲۰ خودروی حاوی ماده سی۴، ۲۰۰ بمب و تعداد زیادی سلاح‌های سبک و نیمه سنگین را خنثی کردند.
** قدس ۹۶/۴/۲۲
*  حجاب، مانع از دستبرد دزدان عفت و پاکی زن می‌شود
آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش عفاف و حجاب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با بیان این حدیث از امیرالمومنین(علیه‌السلام) که می‌فرمایند: «فان المراه ریحانه و لیست بقهرمانه» گفت: ریحان، یعنی شاخه گلی طبیعی که طاقت سرما و گرمای شدید را ندارد و باید باغبان در حراست آن کوشا باشد، و زن، آن شاخه جامعه و گوهر گرانبهایی است که حرامی‌ها در صدد ربودن سرمایه عفت و پاکی او هستند و حجاب، مانع از دستبرد دزدان عفت و پاکی او می‌باشد.
*  تحریم‌های بانکی بعد از برجام پابرجاست
دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: واردات کشور به دلیل شرایط رکود کاهش پیدا کرده و در نتیجه موفق به خرید مواد اولیه برای کارخانجات نشده‌ایم.
مسعود دانشمند با بیان اینکه کاهش وارداتی که به تولید آسیب بزند جای افتخار ندارد خاطر نشان کرد: ما نتوانستیم در پسابرجام به شبکه بانکی کشور متصل شویم و متاسفانه روال تحریم‌های بانکی بعد از توافق برجام همچنان پابرجا باقی ماند.
** خراسان ۹۶/۴/۲۲
*  قطر شرایط تحمیلی ضدایرانی عربستان را نمی پذیرد
روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت قطر هیچگاه شرایط تحمیلی عربستان سعودی و چند کشور متحد علیه ایران را نمی پذیرد . این روزنامه افزود: درخواست پایین بردن سطح مناسبات با تهران دشوار است.
قطر تنها عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس نیست که رابطه با ایران را قطع نکرده است، کویت و عمان هم از قطع مناسبات با جمهوری اسلامی خودداری کرده‌اند.
*  نشست شورای مرکزی فراکسیون امید با فرمانده جدید سپاه تهران
روز گذشته اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در جلسه‌ای واقع در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با سردار یزدی فرمانده سپاه تهران و معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران دیدار و گفتگو کردند.
در این نشست اعضای این فراکسیون با معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران که اخیرا به عنوان فرمانده سپاه تهران منصوب شده است به بحث و تبادل نظر درباره مسائل روز کشور، منطقه و مسائل و تهدیدات بین‌المللی پرداختند.
*  گاهی تنش‌هایی در مرز ایران و پاکستان رخ می‌دهد
سخنگوی وزارت خارجه در مورد شلیک سه راکت از سمت ایران به سمت خاک پاکستان،گفت: تاکید می‌کنم؛ گاهی تنش‌هایی در مرز ایران و پاکستان رخ می‌دهد. ما به زودی کمیسیون مشترکی با طرف پاکستانی تشکیل می‌دهیم.
** اعتماد ۹۶/۴/۲۲
*  اگر آرمان فلسطین مساله اصلی مسلمین باقی می‌ماند شاهد پیدایش داعش نبودیم
حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی با اشاره به مساله وحدت اسلامی گفت: اگر آرمان فلسطین مساله اصلی مسلمین باقی می‌ماند شاهد پیدایش داعش نبودیم.
وی گفت: پیگیری این مساله انسانی، اسلامی، مطابق با موازین حقوق بشر، سودمند، ساکت‌کننده مخالفین جمهوری اسلامی در جدل‌های بین‌المللی، نمایانگر تزلزل اندیشه صهیونیزم، نمایانگر میزان صداقت دولت‌های مستکبر در ادعاهای گوشخراش اخلاق‌گرایی و پایداری به اخلاق و حقوق بشر است.
** شهروند ۹۶/۴/۲۲
*  با ادعای آمریکا علیه برنامه موشکی ایران مخالفیم
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در سفرش به تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مسکو صراحتا با ادعاهای واشنگتن درخصوص این‌که برنامه موشکی ایران خلاف قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل است، اختلاف‌ نظر دارد، زیرا آمریکا و برخی کشورهای غربی دیگر تلاش می‌کنند تا از این مسأله سوء برداشت کنند.
*  اسناد حمایت عربستان و امارات از القاعده و داعش در یمن فاش شد
یک سند دیپلماتیک قطری از حمایت دو کشور عربستان و امارات از چهره‌های برجسته دو گروه تروریستی القاعده و داعش در یمن پرده برداشت.
در سند مذکور به نقل از معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم آمده است که محمد بن سلمان و محمد بن زاید با دو یمنی به نام‌های علی ابکر الحسن و عبدالله فیصل الاهدل، دو تن از چهره‌هایی که به دلیل ارتباطات جدی‌شان با گروه تروریستی القاعده نامشان در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در ارتباط دایم بوده‌اند.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۴/۲۲
*  بُعد نظامی بسیج تقویت می‌شود
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: عرصه نظامی از جمله عرصه‌هایی است که بسیج در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن را تقویت خواهد کرد.
سردار سرتیپ غلامحسین‌ غیب‌پرور، از روند آموزشی آنان بازدید کرد و در سخنانی با اشاره به اهمیت تقویت بُعد نظامی در بسیج گفت: تلاش ما بر این است که فرماندهان گردان‌ها، گروهان‌ها و بسته‌های بیت‌المقدس در عین کسب بصیرت اسلامی و انقلابی از چابکی و جسارت لازم برای ورود در عرصه‌های دفاعی برخوردار شوند.
*  اجرای کامل برجام را تضمین خواهیم کرد
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری با وزیر امور خارجه روسیه در بروکسل، بار دیگر از توافق هسته‌ای دفاع و بر ضرورت ادامه اجرای کامل آن توسط تمام طرف‌ها از جمله آمریکا تاکید کرد.
وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در دفاع از برجام متحد است، افزود: تضمین خواهیم کرد که تعامل با ایران ادامه خواهد یافت و برجام به طور کامل و توسط همه طرف‌ها اجرا خواهد شد.
** بهار ۹۶/۴/۲۲
*  تلاش رئیس جمهوری برای معرفی وزرا در روز تحلیف
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که رئیس جمهور تلاش دارد در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهد.
وی درباره حضور زنان در کابینه جدید گفت: این یک مطالبه عمومی است و رئیس جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود.
*  گزارش کمیسیون امنیت ملی از روند اجرای برجام
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارش شش ماهه دوم از روند اجرای برجام، از دولت خواست در اجرای قاطع بندهای ۹ گانه ماده واحده قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام را صریح، شفاف و به موقع اقدام کند.
این گزارش که روز گذشته تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد، در هشت بخش، مبانی و منابع گزارش، اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های رفع شده، تحریم‌های باقی مانده، موارد نقض عهد و پیمان شکنی آمریکا، اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران و در نهایت جمع بندی و پیشنهاد تدوین شده است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
انتقاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از نحوه رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار با عادل‌آذر رییس دیوان محاسبات کشور، رسانه‌ای کردن برخی موضوعات را در جامعه نادرست دانست و گفت: رسانه‌ای کردن برخی مسائل در نظام جمهوری اسلامی که دارای قداست است در اذهان عمومی مردم موجب ایجاد سؤال‌های فراوان خواهد شد. ایشان همچنین از نحوه رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان انتقادکرد و اظهار داشت: حل این ماجرا هنوز در جامعه مبهم است و نیاز دارد به سرعت رسیدگی شود.
رکن قویم و اصیل حجاب اساس و پایه‌ای است که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند
رسا/ آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی بمناسبت۲۱ تیرماه روز «عفاف و حجاب» در نوشتاری با عنوان «مقابله با حجاب، محور دشمنی با فرهنگ اسلام» ضمن اشاره به اهمّیت مسأله حجاب و مفاسد روشن اختلاط مردان و زنان، تاریخچه‌‌ای از عداوت دشمنان اسلام با فریضه‌ی حجاب را به اختصار بیان کرده و زنان مسلمان را به مراقبت بر حفظ حجاب و عفاف، سفارش کردند. ایشان تصریح کردند: رکن قویم و اصیل «حجاب»، اساس و پایه‌ای است که بانوان مسلمان در جهان به آن ممتاز هستند و کرامت و شرافتی است که به آن افتخار می‌نمایند.
سیاست بدون قرآن و نهج‌البلاغه معنا ندارد
حوزه/ آیت‌الله جوادی آملی گفتند: حوزه انقلابی یعنی نهج‌البلاغه را صرفاً چند تا خطبه و جملات قصار نداند. حوزه‌ای که مجهز به نهج البلاغه، تفسیر و آیه محکمه باشد، دیگر در آن، نفوذی حضور نخواهد داشت و از مشکلات و آسیب‌ها در امان خواهد بود.ایشان تصریح کردند: مگر سیاست بدون قرآن و نهج‌البلاغه می‌شود، اصلا شدنی نیست. ایشان خاطرنشان کردند: همه نهادهای انقلابی برای ما محترم هستند. ولی طبق روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» یعنی بنیاد شهید و همه ارگان‌ها و نهادهای انقلابی باید زیر نظارت حوزه باشند.
دنیا طلبی موجب نوکری و دریوزگی می‌شود
حوزه/ آیت‌الله مصباح یزدی گفت: بیان می‌کنند که مشکل اصلی تحریم‌ها است و باید از بین برود، ولی تحریم‌ها ماند و بیکاری و نداری مردم بیشتر شد؛ مشکل از آنجا ناشی شد که به جای اتکای به خدا، دنیا را ترجیح می‌دهیم. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از نوکری و دریوزگی جانوران شاخدار امروزی دنیا نجات پیدا کنیم، باید دندان دلدادگی لذات دنیا را بکنیم؛ اگر دنیا را کنار گذاشتیم به عزت می‌رسیم؛ قرآن کریم بیان می‌کند که جای دنیا و آخرت و موارد مرتبط به آن را اشتباه نگیریم؛ تا به این لذات دنیا مبتلا هستیم خواه ناخواه در مشکلات غرق خواهیم بود.
لزوم تقویت همکاری حوزه و کمیته امداد در خدمت رسانی به محرومان
حوزه/ آیت‌الله اعرافی با تاکید بر این که در آموزه‌های دینی ما‌ کمک به نیازمندان و رسیدگی به اوضاع مستمندان و ایتام دارای اهمیت بسیار بالایی است، گفت: بی‌شک رفع فقر و نیاز انسان‌های محتاج یک اصل مسلم است و در این باره هم دولت و هم مردم رسالت مهمو سنگینی بر دوش دارند. مدیر‌ حوزه‌های علمیه ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری حوزه و کمیته امداد در خدمت رسانی به محرومان و تلاش برای محرومیت زدایی در کشور تصریح کرد: بی شک مشارکت همگانی مردم در امداد به نیازمندان، برکات بسیاری برای جامعه به همراه دارد.
خصیصه بارز جامعه ایمانی حفظ عزت در برابر بیگانگان است
رسا/ آیت‌الله اراکی، گفت: هرجا اراده‌ای مبتنی بر هوای نفس و دلخواهی باشد، خضوع بر این اراده بیانگر ذلت است چراکه این اراده اراده باطل و غیر الهی است، بنابراین ذلت رهاورد کوتاه آمدن در برابر اراده باطل است. عضو‌جامعه‌مدرسین با بیان این که پیروان انبیا در برابر بیگانگان ضعف، ذلت‌و خواری به خود راه نمی‌دهند،بیان کرد:این‌خصوصیت‌و ‌ویژگی جامعه‌ایمانی ‌وپیروان حقیقی پیامبران است که کسی احساس سستی نمی‌کرد؛ همچنین کسانی‌که در برابر دشمن احساس ضعف می‌کنند بدانند در زمینه‌های شیطانی ورود کردند وآنچه گفتیم اصل‌نخست تعامل با بیگانگان بود.
نیروهای آمریکایی در عراق باقی می‌مانند
تسنیم/ فرمانده ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش گفت که نیروهای آمریکایی بعد از آزادسازی موصل در عراق باقی می‌مانند.وی افزود: نبرد نهایی با داعش هنوز به اتمام نرسیده است و تروریست‌های داعشی در تلعفر، الحویجه و غرب الانبار حضور دارند. تاونسند در ادامه افزود: مراحل تدوین نقشه آزادسازی تلعفر در حال انجام است و قرار است طی هفته‌های آینده، این امر به اتمام برسد.
 اعتراف رژیم صهیونیستی به تلفات سنگین جنگ ۵۱ روزه غزه
ایرنا/ رژیم صهیونیستی در سومین سالگرد تجاوز به نوار غزه در ۱۶ تیرماه ۹۳ اعتراف کرد که در جریان این جنگ، ۴۸۱ نظامی دچار معلولیت شده‌اند. اسرائیل اعلام کرد: در جریان جنگ۵۱ روزه با حماس، ۶۸ نظامی اسرائیلی کشته و ۲ هزار و ۵۲۲ تن زخمی شدند که از این میان ۷۴۰ تن را نظامیان تشکیل می‌دادند.
براساس آمار منتشر شده، که در نوع خود بی سابقه است، حدود ۲۰ درصد از نظامیان زخمی شده اسرائیلی، دچار نقص عضو کامل شده‌اند که از این میان ۵۷ تن را افسران بلند پایه تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر منابع صهیونیستی اعلام کردند که در جنگ ۵۱ روزه نتیجه‌ای عاید اسرائیل نشده است.
بیانیه ۳۸ ژنرال آمریکا در حمایت از توافق هسته‌ای
مهر/ با نزدیک شدن به دومین سالگرد انعقاد توافق هسته‌ای ایران، ۳۸ تن از ژنرالها و دریاسالاران بازنشسته ارتش آمریکا با صدور یک بیانیه حمایت خود را از این توافق اعلام کردند و خواستار ایجاد یک کانال ارتباطی دیپلماتیک میان تهران – واشنگتن شدند.در این بیانیه آمده است: «توافق هسته‌ای با ایران بطور موفقیت آمیزی مانع از دستیابی تهران به یک سلاح هسته‌ای شد و تا حد زیادی امنیت آمریکا و متحدان ما را تقویت کرد».در بخشی دیگر از این بیانیه، آنان با لحنی هشدار آمیز نوشتند: «ما [آمریکا] نباید در وضعیتی تهاجمی که ممکن است راه را برای آغاز جنگ هموار نماید، درگیر شویم. جان مردان و زنان در حال خدمت در ارتش آمریکا نباید پیش از آنکه تمام گزینه‌های دیپلماتیک آزموده شوند در معرض خطر قرار گیرد.
وقتی داعش عراقی‌ها را می‌کشت عفو بین الملل کجا بود؟
مهر/ نخست‌وزیر عراق در جلسه کابینه این کشور عنوان داشت: این سربازهای عراقی بودند که جان خود را برای آزاد کردن غیرنظامیان به خطر انداختند.سازمان عفو بین‌الملل وقتی که داعش ساکنان موصل را به قتل می‌رساند و همه چیز را نابود می‌کرد کجا بود.وی افزود: ناراحتی برخی افراد در قبال خوشحالی ملت عراق به دلیل آزاد سازی موصل عجیب است. گفتنی است اخیرا عفو بین الملل مدعی شده بود که سربازهای عراقی در جریان عملیات موصل دست به نقض حقوق بشر علیه ساکنان این شهرزده بودند. العبادی تاکید کرد: بغداد هرگز تروریست‌های قاتل را عفو نخواهد کرد.
نگرانی واشنگتن از تداوم پیشرفت‌های دفاعی ایران
مهر/ پایگاه «یو.اِس.نیوز» در گزارشی از تداوم پیشرفت‌های دفاعی ایران در حوزه‌های مختلف ابراز نگرانی کرد و آن را برای دولت آمریکا مخاطره آمیز دانست. در بخشی از این گزارش دلایل نگرانی واشنگتن از تهران برشمرده شده است: ادامه تلاش ایران برای دست یابی به فن آوری هسته ای، تداوم آزمایش موشک‌های بُرد بلند و یا موشک‌های بالستیک، ساخت تأسیسات زیرزمینی در لبنان و ارسال تسلیحات دفاعی برای حزب‌الله.
طرح استیضاح ترامپ کلید خورد!
باشگاه خبرنگاران/ روزنامه لس آنجلس‌تایمز در مطلبی نوشت: یک قانونگذار دموکرات آمریکایی اولین ماده قانونی رسمی درباره استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را ارائه کرده است. بر این اساس، «برد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد ماده قانونی مربوط به استیضاح «دونالد ترامپ» را به کنگره این کشور ارائه کرده است. شرمن تاکید کرده است بر اساس باور او، به نظر می‌رسد ترامپ در حال پنهان کردن روابط ستاد انتخاباتی‌اش با روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *