خبرروز ۱۳۹۶/۰۴/۱۷

  • رئیس ستادکل نیروهای مسلح: تضعیف روحیه جهادی و انقلابی‌گری از تـرفندهای امروز دشـمن است
  • رئیس قوه قضائیه: قانون و شرع خط قرمز ماست؛ دستگاه قضایی برای پیشگیری عادلانه و رسیدگی استقلالی هیچ خط قرمزی ندارد
  • آیت‌الله نمازی: معرفت جامعه نسبت به مقام و منزلت علامه امینی شناختی بسیار جزئی و اجمالی است
  • آیت‌الله اعرافی: نگاه تمدنی و فرا مذهبی از رویکردهای المصطفی است
  • آیت‌الله کعبی: قوه قضائیه حق نظارتی خود را با قاطعیت اعمال کند
  • رئیس مجلس: مجلس حامی کابینه‌ای است که به فکر مردم باشد

** جام جم ۹۶/۴/۱۷
*  مجلس حامی کابینه‌ای است که به فکر مردم باشد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم سالگرد شهادت حجت‌الاسلام افتخاری، نماینده فقید مردم فومن و شفت با اشاره به لزوم توجه دولت دوازدهم به کار کردن در چارچوب قانون برنامه ششم، گفت: در برنامه ششم توجه ویژه‌ای به کار، اشتغال، رونق اقتصادی و رفع مشکلات آن شده و دولت آینده باید خالی از حواشی و در متن مسائل و خواسته‌های مردم که اصلی‌ترین آنها رفع مشکلات اقتصادی است، فکر و تلاش کند. لاریجانی بیان کرد: مجلس از کابینه‌ای که به فکر مردم باشد و در رفع مسائل و مشکلات معیشتی آنان گام بردارد، حمایت می‌کند.
*  خشم صهیونیست‌ها از تصمیم جدید یونسکو
حکم یونسکو در معرفی شهر قدیمی الخلیل و مسجد ابراهیمی به عنوان میراث جهانی و درج آن در فهرست شهرهای در معرض خطر، مقامات رژیم صهیونیستی را بسیار عصبانی کرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «غیرواقعی» خواندن این تصمیم مدعی شد: این بار، آنها تصمیم گرفته‌اند مقبره پدران ما در الخلیل را یک مکان فلسطینی، نه یهودی و در معرض خطر بنامند. این یک تصمیم از سر توهم است.
** همشهری ۹۶/۴/۱۷
*  برگزاری مراسم سالگرد ربایش ۴ دیپلمات ایرانی
در مراسم سالگرد ربایش ۴ دیپلمات ایرانی در بیروت اعلام شد که تهران، رژیم صهیونیستی را مسئول اول این جنایات می‌داند. محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان گفت که توانستیم سندی رسمی در سازمان ملل ثبت کنیم که ثابت می‌کند این جنایت در سال ۱۹۸۲ در ایست بازرسی «البرباره» صورت گرفته است.
*  ما نمی‌توانیم دشمن ایران باشیم
رئیس جمهور عراق در گفت و گو با روزنامه سعودی عکاظ گفت: ما نمی‌توانیم دشمن ایران باشیم و به دنبال رابطه‌ای متعادل با همه هستیم.
فواد معصوم با اشاره به اتهاماتی که درباره دخالت ایران در کشورهای منطقه مطرح می‌شود، گفت: می‌گویند که ایران در امور عراق دخالت می‌کند اما این حرف‌ها همگی سیاسی‌اند. من تا به امروز حتی یک مسئول ایرانی را ندیده‌ام که از من بخواهد اقدام خاصی انجام دهم.
** کیهان ۹۶/۴/۱۷
*  برگزاری مراسم پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم
مراسم گرامیداشت پنجاه و هشتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدحسین طباطبایی بروجردی(ره)، پنجشنبه شب با حضور علما، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در این مراسم آیات جعفر سبحانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، ابراهیم امینی، علوی بروجردی، محمدجواد فاضل لنکرانی، سیداحمد خاتمی، سیدهاشم حسینی‌ بوشهری، احمد فقیه یزدی، مرتضی مقتدایی و نمایندگان بیت‌ رهبر معظم انقلاب حضور داشتند.
همچنین نمایندگانی از بیوت آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، مرحوم گلپایگانی و مرحوم تبریزی در این مراسم حضور یافتند.
** شرق ۹۶/۴/۱۷
*  بازگشایی پرونده همدستان زنجانی
قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، از امروز رسیدگی دوباره به پرونده متهمان ردیف دوم و سوم پرونده «بابک زنجانی» را که بزرگ‌ترین پرونده فساد نفتی نام گرفته، آغاز می‌کند. این شعبه که به‌عنوان شعبه هم‌عرض انتخاب شده است، قرار است به پرونده «مهدی شمس» و«حمید فلاح‌هروی» رسیدگی کند.
*  اتاوا در پرونده استرداد خاوری سیاسی‌کاری کرد
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کانادایی‌ها در پرونده استرداد خاوری به ایران برای تأمین منافع ملی همکاری نکرده و این مسائل حاکی از نقاط منفی در سوابق کانادا در ارتباط با ایران است.
اخیرا هم در دادگاه‌های کانادایی برداشت از اموال ایران به تصویب رسیده است که لازم می‌دانیم فضایی که علیه ایران در کانادا ایجاد شده است به صورت حقوقی از سوی مسئولان کشور و دستگاه دیپلماسی دنبال شود.
** ایران ۹۶/۴/۱۷
*  از دیدار با پوتین بسیار مفتخرم
دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین عصر دیروز در حاشیه نشست گروه ۲۰ در شهر هامبورگ آلمان با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین دیدار رسمی آنها از زمانی است که ترامپ بر مسند ریاست‌جمهوری امریکا نشسته‌است. به گزارش سی‌ان‌ان، در ابتدای این نشست رئیس جمهوری امریکا پس از فشردن دست همتای روس خود گفت بسیار مفتخر است که با وی دیدار می‌کند. ولادیمیر پوتین نیز در پاسخ به وی، اظهار داشت: ما واقعاً نیازمند یک دیدار رودررو بودیم.
*  اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تولید و اشتغال روستایی
سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت برای ارتقای شاخصه‌های تولید و اشتغال در روستاهای کشور ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه در سال‌جاری اختصاص داده است که در قالب وام‌هایی با نرخ ۶ تا ۸ درصد پرداخت می‌شود.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۴/۱۷
*  دولت ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را تضمین کرد
محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در تاریخ ایران، ما تضمین‌هایی برای حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران صادر کردیم که در گذشته هیچوقت در این حد نبوده است.
*  ۲۲۴ غیرنظامی در بمباران جنگنده‌های آمریکایی در سوریه کشته شدند
ناظر حقوق بشر سوریه در گزارشی اعلام کرد که از آغاز عملیات نیروهای کردسوریه در شهر رقه، دستکم ۲۲۴ غیرنظامی سوری در این شهر در بمباران ائتلاف آمریکا کشته شدند.
رامی عبدالرحمن مدیر این مرکز افزود: در میان کشته شدگان ۳۸ کودک و ۲۸ زن نیز وجود دارند.
** وطن امروز ۹۶/۴/۱۷
*  ریاض تکیه‌گاه سیاسی قابل اعتمادی برای اعراب نیست
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تاکید کرد: ریاض دیگر تکیه‌گاه سیاسی خوب و قابل اعتمادی برای اعراب نیست.
حسین امیرعبداللهیان در پیامی توئیتری نوشت: « ۴ کشور که امروز در کنار عربستان و علیه قطرند هم توسط سعودی قربانی خواهند شد. ریاض دیگر تکیه‌گاه سیاسی خوب و قابل اعتمادی برای اعراب نیست».
*  تضعیف روحیه جهادی و انقلابی‌گری از ترفندهای امروز دشمن است
رئیس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: تضعیف روحیه جهادی و انقلابی‌گری و بیگانه‌سازی جامعه با فرهنگ شهادت از ترفندها و راهبردهای امروز دشمن است. سرلشکر محمد باقری در پیامی به یادواره سرداران و ۵۶۲ شهید اطلاعات قرارگاه ثامن الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: درک شرایط خطیر و حساس کنونی که جبهه دشمن، اهداف و راهبردهای پلید خود در تضعیف روحیه جهادی و انقلابی‌گری و بیگانه ساختن جامعه- بویژه نسل بالنده و آینده‌سازان جوان- با فرهنگ شهادت را با ترفندها و حیله‌گری‌های گوناگون دنبال می‌کند لازم است.
** جوان ۹۶/۴/۱۷
*  به جهنم خوش آمدید
همزمان با نشست سران ۲۰ کشور صنعتی جهان در آلمان هزاران نفر از مردم این کشوردر اعتراض به سیاست‌های اقتصادی و محیط‌‌زیستی تظاهرات کردند.
معترضان با سر دادن شعار «به جهنم خوش آمدید» اعتراض خود را به نظام سرمایه‌داری جهانی اعلام کردند که این اعتراضات با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و دهها تن در این درگیری‌ها زخمی شدند.
*  خط قرمزهای توهمی را قبول نداریم
آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم:
– قوه قضائیه به جرائم انتخاباتی رسیدگی می‌کند.
– اگر دستگاه قضایی تحت سیطره و فشار جریان‌های سیاسی، دستگاه‌های اجرایی و افکار عمومی باشد یا فضاسازی‌هایی که ممکن است برخی رسانه‌ها برای دستگاه قضا ایجاد کنند، همه اینها می‎تواند استقلال دستگاه قضایی را نفی یا مخدوش کند.
– ما خط قرمز توهمی را قبول نداریم. دستگاه قضایی برای پیشگیری عادلانه و رسیدگی استقلالی هیچ خط قرمزی ندارد و قانون و شرع خط قرمز ماست.
– بسیاری از معوقات بانکی برگشته است
– اقتدار کشور ماحصل ورود همه نیروهای انقلابی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای نگهبان، قوه قضائیه و نهادهای انقلابی است و اینها همه مورد هجمه‌های وسیع هستند.
-گرچه قوای این نظام مستقل هستند، اما جزایری نیستند که از هم بیگانه باشند و حتماً باید تعامل داشته باشند.
** آفتاب یزد ۹۶/۴/۱۷
*  رضایت عارف برای شهردار تهران شدن شرط است
احمد مسجد جامعی منتخب مردم تهران در خصوص انتخاب شهردار تهران گفت: باید فردی را انتخاب کنیم که هم چهره ملی باشد هم متخصص. وی درباره احتمال مطرح شدن محمدرضا عارف به عنوان شهردار تهران نیز گفت: به هر حال رضایت خود افراد هم شرط است.
** رسالت ۹۶/۴/۱۷
*  برخی همسو با آل‌سعود به‌دنبال تضعیف سپاه هستند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: برخی همسو با آل‌سعود به‌دنبال تضعیف سپاه هستند.
سردار غلامحسین غیب‌پرور در یادواره حاج احمد متوسلیان و یارانش با اشاره به فرموده امام راحل که اگر سپاه نبود کشور هم نبود، گفت: این جمله امروز هم تازه و با طراوت است و نمی‌توان باور کرد افرادی که سپاه را تضعیف می‌کنند از روی سهو و غفلت است.
وی خاطرنشان کرد: تضعیف جریان مقاومت که نماد آن بسیج و سپاه است گناهی نابخشودنی است.
*  واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بود
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه افزود: وزارت نفت گفته است می خواهد قراردادها به سمت مناقصه برود، اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است.
وی گفت: اگر به جای نگاه کردن به جاهای دیگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، تحریم‌ها اثری ندارد.
سردار عبادالله عبداللهی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بابیان اینکه تنها کسی هستم که در ارتباط قرارگاه سازندگی با دولت ها بیشترین تعامل را با آنها داشته‌ام، افزود: زمانی که در سال ۹۵ بالاترین رکورد کاری را برای دولت داشتیم، آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی تفنگ مطرح شود.
** مردم سالاری ۹۶/۴/۱۷
*  کسی حق ندارد جامعه را با مزدوری اداره کند
آیت‌الله‌ جوادی آملی در اولین جلسه درس اخلاق خود بعد از ماه مبارک رمضان در شهرستان دماوند به ضرورت بهره‌گیری از معارف اهل‌بیت(ع) و پیروی از سیره علمی و عملی خاندان عصمت و طهارت(ع) پرداخت و بیان داشت: دین که نمی‌خواهد شکم مردم را با اطعام سیر کند، دین می‌خواهد مردم را با اکرام تأمین کند. همین دین می‌گوید مزدوری مکروه است کسی حق ندارد جامعه را با مزدوری اداره کند چرا که با این روش کرامت افراد محفوظ نیست.
*  برنامه اتحادیه اروپا برای توسعه تجارت با ایران
مذاکرات رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای گسترش مناسبات گمرکی و توسعه و تسهیل تجارت در بروکسل آغاز شده است.
این مذاکرات میان رییس کل گمرک ایران و مدیر کل گمرک و مالیات اتحادیه اروپا صورت گرفت و دو طرف در خصوص جزییات گسترش همکاری‌های گمرکی و توسعه و تسهیل تجارت بحث و تبادل نظر کردند.
** آرمان ۹۶/۴/۱۷
*  تفتیش خودرو شخصی بدون اجازه مالک جایز نیست
آیت‌ا… العظمی شبیری زنجانی در پاسخ به این سوال که «آیا خودرو شخصی جزو حریم خصوصی تلقی می‌شود و داخل خودرو تابع احکام حریم خصوصی است؟» اظهار داشت: «خودرو شخصی نیز احکام ملک را دارد، بنابراین هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک آن فی‌حد نفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت اهمی مانند جلوگیری از حمل و نقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است. لازم به ذکر است که وسیله نقلیه، از لحاظ جواز نظر به داخل آن، نحوه پوشش سرنشینان و… ممکن است در برخی از صور دارای احکام خاصی باشد.»
*  خطر بزرگ برای تعرض‌کننده کوچک به کشتی‌های ایران
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: در حال حاضر ۹۷ فروند شناور ۲۴ ساعته در خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت را ایجاد کرده‌اند، ضمن آنکه اگر کشتی به پرچم ایران مزین باشد، کسی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند به آن نگاه چپ کند. دریادار علی فدوی اظهار داشت: کوچک‌ترین تعرض به کشتی‌های ایران در هر نقطه‌ای از دنیا خطر بزرگی برای آن تهدید کننده دارد.
** فرهیختگان ۹۶/۴/۱۷
*  نگرانی اسرائیل از نقش آفرینی تهران
پایگاه خبری «دبکافایل» نزدیک به منابع امنیتی رژیم اسرائیل در تحلیلی پیرامون برگزاری مذاکرات آستانه در قزاقستان و تصمیم به برگزاری نشست ششم در تهران نوشت: «تعیین مکان برگزاری نشست ششم در تهران، شوک نابهنگام روسیه به آمریکا بود و نمایندگان واشنگتن هرگز برای مذاکره جهت خاتمه جنگ به تهران سفر نمی‌کنند.
** آفرینش ۹۶/۴/۱۷
*  آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت دانشجویان بورسیه
حجت‌الاسلام محمد کاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت دانشجویان بورسیه اظهار کرد: مراحل اولیه حدود ۲۵۰ پرونده به دیوان وارد شد که گفتند اینها بحث‌های علمی و آموزشی داشت و پرونده‌ها به وزارت علوم یا وزارت بهداشت ارجاع شد. پرونده‌هایی که مربوط به تخطی از قوانین و مقررات است، دیوان عدالت رسیدگی می‌کند.
** قدس ۹۶/۴/۱۷
*  شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین‌المللی است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین‌المللی است.
عباسعلی کدخدایی در افتتاحیه جشنواره حقوق بشر آمریکایی افزود: نخستین ویژگی حقوق بشر آمریکایی تبعیض آمیز بودن روش‌های آمریکاست. فقدان عنصر عدالت و برابری دومین شاخصی است که حقوق بشر آمریکایی دارد و شاخص سوم در بحث حقوق بشر آمریکایی توسل به زور توسط این کشور است.
*  توقیف یک لنج سعودی در آب‌های ایران
یک منبع آگاه از توقیف یک شناور متعلق به عربستان سعودی که دیروز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بود، توسط سپاه پاسداران منطقه دوم نیروی دوم دریایی سپاه خبر داد. یک منبع آگاه افزود: این شناور صیادی از بندر دارین عربستان به آب‌های ایران تجاوز کرد که در استان بوشهر توقیف شد.
** خراسان ۹۶/۴/۱۷
*  استقبال پاکستان از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مردم کشمیر
نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد حمایت از مردم مسلمان از جمله مسلمانان میانمار، بحرین، کشمیر و … گفت: پاکستان از بیانات اخیر رهبر‌ایران و تاکید ایشان بر حمایت جهان‌اسلام از مردم‌مظلوم‌کشمیر استقبال می‌کند.
*  حکم انفصال از خدمت برای فرمانده سابق ناجا در پرونده فروش نفت
محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بررسی پرونده نحوه واریز درآمد نفتی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ به خزانه گفت: یکی از موارد مهم در این خصوص بحث میزان نفتی بود که توسط نیروی انتظامی و با دستور رئیس‌جمهور وقت صادر شده و نیروی انتظامی ۶۳۳ میلیارد تومان به خاطر فروش این محموله‌های نفتی به دولت بدهکار است و دیوان محاسبات اعلام کرد مسئول ارشد وقت این نیرو به عنوان متخلف از سوی دیوان‌محاسبات به دادسرای دیوان محاسبات معرفی و حکم انفصال از خدمت برایش صادر شد.
** اعتماد ۹۶/۴/۱۷
*  فرمانده نیروی زمینی سپاه:تحویل بالگردهای جدید ۲۰۶ و ۲۱۴ به هوانیروز سپاه
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: علاوه بر بالگردهای پشتیبانی، هجومی و رزمی، بالگردهای ۲۰۶ و ۲۱۴ که به تازگی در اختیار هوانیروز سپاه قرار گرفته است در گروه رزمی بالگردی شیراز حضور دارند.
سردار محمد پاکپور با اشاره به افتتاح گروه رزمی بالگردی هوانیروز سپاه با نام سیدالشهدا(ع) در شیراز گفت: این یک گروه رزمی از نیروی زمینی سپاه است که مسئولیت پشتیبانی بالگردی جنوب شرق، جنوب و جنوب غرب کشور را برعهده دارد.
*  طرح تحریم ایران باز معلق شد
با وجود اقدام مجلس سنای امریکا در رفع موانع آیین‌نامه‌ای طرح تحریم ایران و روسیه، قانونگذاران امریکایی در مجلس نمایندگان با رای‌گیری سریع درباره آن مخالفت کرده‌اند.
اعضای ارشد جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا چند روز پیش اعلام کردند مجلس سنا باید یکی از مفاد مصوبه تحریمی علیه ایران و روسیه را قبل از به رای گذاشتن آن در این مجلس اصلاح کند.
** شهروند ۹۶/۴/۱۷
*  تقویت روابط تهران و دوحه نتیجه محاصره قطر است
وزیر امور خارجه انگلیس گفت که قطع روابط قطر و عربستان‌سعودی به تقویت روابط میان تهران و دوحه منجر شده است.
بوریس جانسون، به موضوع قطع روابط میان قطر و چند کشور عربی حوزه خلیج‌فارس پرداخت و گفت: تنش در عربستان و قطر به نتایج ناخوشایند انجامیده است و بریتانیا برای کاهش این تنش‌ها تلاش می‌کند.
*  موضع رسمی فرانسه در مورد دیدار وزیر این کشور با ظریف
تارنمای رسمی وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار طرح سوال و جواب انجام‌شده در مورد دیدار رسمی وزیر امورخارجه فرانسه با محمدجواد ظریف نوشت: ویدیوی تلویزیونی ایران در مورد ملاقات لو دریان و ظریف در وزارت امور خارجه فرانسه نشان می‌دهد که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، همتای فرانسوی‌اش را برای ماه آگوست به تهران دعوت می‌کند.
ژان ایولو دریان، به ایران سفر خواهد کرد تا به تعمیق تعاملات دو کشور بپردازد.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۴/۱۷
*  از روسیه می‌خواهیم دست از حمایت ایران و سوریه بردارد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در مراسم یادبود حادثه ورشو از روسیه خواست به حمایت‌هایش از سوریه و ایران پایان دهد.
او در سخنرانی خود در لهستان مدعی شد: ما از روسیه می‌خواهیم که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در اوکراین و سایر مناطق را کنار گذاشته و از حمایتش از کشورهای ایران و سوریه دست بردارد و در عوض به جامعه کشورهای مسئولیت‌پذیر در مبارزه علیه دشمنان مشترک و دفاع از بشریت بپیوندد.
** صبح نو ۹۶/۴/۱۷
*  پراکندگی و فرار تروریست‌ها، خطری جدی برای کل منطقه و جهان است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی داعش در منطقه سینا در مصر را که به کشته شدن و مجروح شدن چندین نفر انجامید، محکوم کرد و هشدار داد: پراکندگی و فرار تروریست‌ها در پی شکست‌های سنگین آنها در عراق و سوریه خطری جدی برای کل منطقه و جهان است که هرگونه مماشات یا استفاده ابزاری از آنها موج تازه‌ای از تروریسم کور را در مناطق مختلف جهان در پی خواهد داشت.
*  سفر ترامپ تیغ ظلم آل سعود را تیزتر کرد
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سفر ترامپ به عربستان گفت: سفر ترامپ به عربستان تیغ ظلم آل سعود را تیزتر کرده و به خوبی نشان داده که حقوق بشر غربی‌ها قلابی است.
جنایات آل سعود در یمن و شهرهای شیعه نشین عربستان بسیار زیاد است و در مقابل این جنایات، مجامع حقوق بشر سکوت کرده‌اند. یکی از مطالبات رهبری که از قوه قضائیه داشته‌اند، پیگیری حقوقی و قضایی مسائل بین‌المللی از جمله حقوق مظلومین جهان مانند شیخ زکزاکی و علمای آذربایجان است که در بند هستند.
** بهار ۹۶/۴/۱۷
*  دستگیری ۲۱ داعشی در مشهد
قاضی حسن حیدری معاون دادستان مشهد اعلام کرد که در عملیات مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان(عج) در خراسان رضوی، ۲۱ داعشی دستگیر شدند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
معرفت جامعه نسبت به مقام و منزلت علامه امینی شناختی بسیار جزئی و اجمالی است
رسا/ آیت‌الله نمازی با اشاره به سالگرد درگذشت علامه امینی، گفت: مرحوم علامه امینی در نزد اهل علم شناخته است، اما معرفت جامعه نسبت به مقام و منزلت و برجستگی مرحوم علامه امینی شناختی بسیار جزئی و اجمالی است. وی از تألیف کتاب شریف و برجسته ۱۲ جلدی الغدیر مرحوم علامه امینی بعنوان معجزه علامه امینی نام برد و افزود: مرحوم علامه امینی در این کتاب در ارتباط با ولایت و امامت و شخصیت و منزلت امیرمومنان(ع) نوشت و زلزله ای را در جهان ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه مرحوم علامه امینی یک انقلاب و یک نهضت علمی تاریخی را در اثبات امامت امیرمومنان(ع) تعریف کرده است، عنوان کرد: مرحوم علامه امینی یک دنیا معرفت و اخلاص نسبت به مقام کبری الهیه امیرمؤمنان داشت.
نگاه تمدنی و فرا مذهبی از رویکردهای المصطفی است
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در اختتامیه یازدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی،با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای اختلاف بین امت اسلام به خصوص مکتب اهل بیت(ع) وتفکر شیعی اظهارداشت: باید به سیاست‌های استعماری در راستای دو قطبی سازی میان حوزه قم و نجف توجه بیشتری داشته باشیم. عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که جامعه‌المصطفی بر اندیشه تمدنی اسلام، گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کند، خاطرنشان کرد: نگاه تمدنی و فرا مذهبی یکی از رویکردهای جدی جامعه‌المصطفی به شمار می‌رود.
قوه قضائیه حق نظارتی خود را با قاطعیت اعمال کند
فارس/ آیت‌الله کعبی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف کاربردی قوه قضائیه است اظهار کرد: قوه قضائیه در بخشی دیگر به نظارت بر حسن اجرای قوانین می‌پردازد. وی خاطرنشان کرد: برای اینکه به استحکام، انسجام داخلی، تقویت اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال و حفظ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، پیشرفت و عدالت و رشد و اعتلای کشور کمک شود باید بعد نظارتی بر دستگاه‌های مختلف کشور و مدیران ارشد کشور با رویکرد حقوقی افزایش پیدا کند و قاطعانه در این زمینه برخورد شود.عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی ما در واقع از جایگاه والایی برخوردار هستند اظهار کرد: قوه قضاییه حق نظارتی خود را بدون رودربایستی اعمال کنند و در بخش‌هایی که از اسناد بالادستی نظام، قانون اساسی، قوانین و مقررات کشور تخلف می‌شود اقدام ویژه قانونی صورت گیرد.
نتانیاهو برای ایجاد منطقه حائل در سوریه با پوتین گفتگو کرده است
صداوسیما/ اسرائیل نشنال نیوز نوشت: اسرائیل خواستار ایجاد منطقه حائل برای محافظت از خود در مقابل حزب‌الله و ایران است، اما نمی‌خواهد این منطقه تحت کنترل روسیه باشد. در این گزارش آمده است: اسرائیل نگران آن است که آمریکا از سوریه عقب نشینی کند و شبه نظامیان تحت حمایت ایران مانند حزب‌الله را به حال خود بگذارد تا در جنوب این کشور از جمله در مرز جولان مستقر شوند. نتانیاهو درباره این موضوع با آمریکا نیز گفتگو کرده بود.
آمریکا در روابط خود با یونسکو بازنگری می‌کند
 مهر/ آمریکا روز جمعه اعلام کرد در روابط خود با یونسکو به دلیل به رسمیت شناختن بخش قدیمی شهر الخلیل به عنوان منطقه فلسطینی و قرار دادن آن در فهرست میراث جهانی، بازنگری خواهد کرد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: تصمیم یونسکو «توهین به تاریخ است و باعث بی‌اعتباری بیشتر یونسکو می‌شود که از قبل نیز به شدت زیر سئوال بوده است». هیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رای یونسکو هیچ نفعی ندارد و تنها آسیب بیشتری ایجاد خواهد کرد.».
توافق آمریکا و روسیه؛ اسد در ریاست جمهوری باقی می‌ماند
فارس/ روزنامه سعودی «الحیاه» به نقل از منابعی که آنها را آمریکایی می‌نامد، مدعی توافقی میان واشنگتن و مسکو بر سر سوریه شد. به گزارش این روزنامه، این توافق شامل مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی و در خصوص تقسیم نفوذ و امنیت و مرزهای سوریه است. طبق ادعای الحیاه، این توافق بر دو اصل استوار است: نخست؛ ابقای بشار اسد در مسند قدرت به عنوان رئیس جمهور و دوم دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن. هنوز هیچ منبعی رسمی محتوای این توافق در این خبر را تأیید نکرده است.
کشف دپوی سلاح‌های گروهک جیش‌الظلم در جنوب سیستان و بلوچستان
باشگاه خبرنگاران/ سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان گفت: به دنبال اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی و انتظامی که امروز در استان سیستان و بلوچستان برقرار است روز گذشته نیروهای انتظامی استان یکی از محل‌های دپوی سلاح‌های گروهک جیش‌الظلم را در ارتفاعات ۱۸۰۰ متری منطقه کوه سفید شهرستان سراوان کشف کردند.فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: این محموله شامل ۳۵ قبضه سلاح جنگی کلاشینکف، توپ ضد هوایی ۴.۵ میلی‌متری با برد ۷ کیلومتر به همراه ده‌ها فشنگ و ۲ قبضه سلاح سنگین SPG9 و مقادیر زیادی مهمات است.
کشته شدن چند تن از فرماندهان برجسته داعش در موصل
 ایسنا/ اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق اعلام کرد که یگان‌های لشگر نهم زرهی عراق یکی از فرماندهان و امیران داعش با نام ابوزید را با هفت تن از همراهانش در نزدیکی مسجد شیخ الشط در بخش قدیمی موصل از پای درآوردند.پلیس فدرال عراق نیز روز جمعه اعلام کرد که مأموریتش در شهر موصل به پایان رسیده اما به روند پاکسازی بخش قدیمی ادامه می‌دهد.رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهایش ۹۹ درصد از مأموریت جنگی خود را در راستای عملیات آزادی موصل تحقق بخشیده‌اند.
آمریکا به کشتن ۶۰۳ غیرنظامی در سوریه و عراق اذعان کرد
تسنیم/ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین المللی تحت رهبری این کشور علیه داعش از سال ۲۰۱۴ تاکنون در مجموع ۶۰۳ غیر نظامی کشته شدند. در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، همچنین آمده است که در حملات هوایی ائتلاف بین المللی از تاریخ ۱۹آوریل تا ۲۳ ماه مه ۱۱۹ نفر کشته شده‌اند. این گزارش می‌افزاید: حدود نیمی از این غیرنظامیان در موصل و یا نزدیک این شهر کشته شده‌اند. خبرهای مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در عراق و سوریه در ماه‌های اخیر همزمان با تشدید عملیات نظامی علیه داعش در موصل واقع در عراق و نیز سوریه افزایش یافته است.
مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه با معاهده جدید منع تسلیحات هسته‌ای
صداوسیما/ آمریکا، فرانسه و انگلیس روز جمعه معاهده جدید جهانی ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای را رد و اعلام کردند این معاهده آشکارا واقعیات فضای امنیتی بین المللی از جمله تهدیدهای ناشی از اقدامات کره شمالی را نادیده می‌گیرد. این سه کشور هسته‌ای در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند مذاکرات مربوط به این معاهده جدید را تحریم کرده‌اند و هیچ قصدی برای پیوستن به آن ندارند. معاهده جدید منع تسلیحات هسته‌ای با وجود مخالفت قدرت‌های هسته‌ای و متحدان آنها، روز جمعه در سازمان ملل ازسوی ۱۲۲ کشور پذیرفته شد.
قادر به تحمل محاصره هستیم
ایرنا/ ‘علی شریف العمادی’ وزیردارایی قطرگفت: ذخایر مالی دوحه توان مقاومت این کشور در برابر تحریم ها و محاصره برخی کشورهای عربی را افزایش داده و این کشور قادر به تحمل این محاصره است.وی افزود: اگر شرکت‌های خارجی بین همکاری با قطر و امارات قصد انتخاب داشته باشند بدون شک دوحه را انتخاب خواهند کرد. العمادی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشورش از کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر بهتر و در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *