خبرروز ۱۳۹۶/۰۴/۱۵

  • جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکا جـرأت باز کردن پای نیـروهای زمینی‌اش را در جایی ندارد
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از سرداران و فرماندهان سپاه: هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید، دشمن باید سیلی بخورد
  • آیت‌الله آملی لاریجانی: مشکلات کشور با تعامل قوای سه گانه قابل حل است
  • آیت‌الله رجبی: منافع آمریکایی در سایه تضییع حقوق بشرتامین می‌شود
  • سردار سرلشکر رحیم صفوی: نیروی قدس اهرم قدرت سیاست خارجی ما در منطقه است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با کرامت است

** جام جم ۹۶/۴/۱۵
*  درآمد چند میلیون یورویی پ.ک.ک در اروپا
آژانس جاسوسی آلمان با انتشار گزارشی اعلام کرده است، پ.ک.ک که از سوی برخی کشورها یک گروه تروریستی محسوب می‌شود، سالانه از طریق کمک‌ها حدود ۲۸ میلیون یورو جمع آوری می‌کند.
حزب کارگزاران کردستان ترکیه پ.ک.ک از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد با این حال این گروه بر اساس گزارش دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان تنها در این کشور بین سپتامبر ۲۰۱۵ تا اوایل ۲۰۱۶ حدود ۱۴ میلیون یورو جمع‌آوری کرده است.
*  موضوع دوتابعیتی‌ها دوباره وزیر اطلاعات را به مجلس کشاند
بحث دو تابعیتی‌ها و حضور آنها در پست‌های مدیریتی که به موضوعی ادامه‌دار در کشور تبدیل شده است، بار دیگر به محور سوال نمایندگان از وزیر اطلاعات تبدیل شد. سید محمود علوی که پیش از این چندین بار در این زمینه مورد سوال قرار گرفته است، این بار باید برای پاسخگویی به سوال سه نماینده در خصوص «علت کتمان حضور تعدادی از افراد دو تابعیتی در دولت» در مجلس حاضر شود.
*  گلوله باران ضد انقلاب در شمال عراق
فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به گلوله‌باران مواضع ضد انقلاب در شمال عراق گفت: ضد انقلاب، اشرار و تروریست‌هایی را که در حال آموزش، برنامه‌ریزی و طراحی برای ناامن کردن مناطق مرزی ما باشند در هر نقطه‌ای مورد هدف قرار می‌دهیم. سردار محمد پاکپور تاکید کرد: حدود ۱۰ روز پیش یک تیم تروریستی که قصد اقدامات خرابکارانه‌ در مراسم روز قدس شهر سنندج را داشت نیز قبل از هر اقدامی توسط رزمندگان قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه به طور کامل منهدم شد.
** همشهری ۹۶/۴/۱۵
*  گفت‌وگو می‌کنیم؛ پروژه مشترک نداریم!
سفیر ترکیه در تهران، آب پاکی را درباره سدسازی‌های این کشور بر رودخانه‌های دجله و فرات روی دست فعالان محیط زیست کشورهای همسایه‌اش ریخت.
رضا تکین مدعی شد که تصمیم دولت آنکارا بر گسترش سدسازی‌ها توقف پذیر نیست چرا که به باور آنها این کار تاثیری بر محیط زیست عراق و سوریه ندارد.
سفیر ترکیه در حالی از آمادگی کشورش برای گفت وگو در زمینه حقابه دجله و فرات نیز سخن گفته که شرایط فعلی عراق و سوریه را مانع شکل‌گیری پروژه مشترک و بین‌المللی عنوان کرده است.
*  امتناع ۸ دستگاه دولتی از انتشار قراردادهایشان
از ۳۲ دستگاه اصلی کشور که از ابتدای پاییز سال گذشته می‌بایست اطلاعات معاملات متوسط و بزرگ خود را در پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور منتشر می‌کردند، ۸ دستگاه تا کنون هیچ اطلاعاتی از قراردادهای خود منتشر نکرده‌اند: بنیاد مسکن، نهاد ریاست جمهوری، سازمان صدا و سیما، بنیاد ۱۵ خرداد، قوه قضائیه، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، دیوان عدالت اداری و سازمان اداری و استخدامی کشور. نمایندگان برخی از این دستگاه‌ها حاضر به پاسخگویی نشدند.
** کیهان ۹۶/۴/۱۵
*  هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید، دشمن باید سیلی بخورد
رهبر معظم انقلاب اسلامی ساعاتی پس از یورش غرور آفرین موشکی سپاه پاسداران به مراکز تجمع داعش در دیرالزور سوریه، در دیداری صمیمانه با جمعی از سرداران و فرماندهان سپاه، با قدردانی از تلاش‌های سپاه در عرصه موشکی فرمودند: «کارتان خیلی عالی بود، خداوند از شماها قبول کند، این، عبادت ماه رمضان است.»
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: «هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید، ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است.» ایشان گفتند: «همگی می‌توانید و تا می‌توانید و امکان دارید کار کنید؛ دشمن باید سیلی بخورد.»
*  نیروی قدس اهرم قدرت سیاست خارجی ما در منطقه است
سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه سپاه یک فرد نیست یک جریان است،‌ گفت: افراد به دنبال تضعیف سپاه که مظهر قدرت ملی است نباشند، امیدواریم از این کار دست بردارند.
وی همچنین یادآور شد: سپاه حافظ انقلاب و کشور و سپر دفاع از کشور و از ارکان قدرت ما در برابر تهدیدات است. اگر آمریکا و اسرائیل سپاه را تضعیف کنند طبیعی است چون دشمن ما هستند اما اگر در داخل کسانی با تهمت و دروغ سپاه را تضعیف کنند غیرعقلانی است و تضعیف سپاه تضعیف کشور و سیاست خارجی و اقتصاد است.
وی ادامه داد: اهرم پیش برنده قدرت ما درمنطقه و سیاست خارجی همین نیروی قدس سپاه است و دشمنان هم این را به خوبی می‌فهمند.
** شرق ۹۶/۴/۱۵
*  اس – ٣٠٠ در کشور مستقر است
امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده پدافند هوایی خاتم‌الانبیا: سامانه موشکی اس- ۳۰۰ در کشور مستقر است و از آن استفاده می‌شود و سامانه باور ۳۷۳ سال آینده وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور می‌شود. مردم از ما مطالبه می‌کنند که سامانه باور ٣٧٣ به کجا رسید؟
*  تعیین مرزهای مناطق کاهش تنش به کارگروه مشترک سپرده شد
هیئت‌های ایرانی، روس و ترک برای پنجمین‌بار در پایتخت قزاقستان گرد هم ‌آمدند و توافق کردند که کارگروهی برای نهایی‌سازی ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه تشکیل شود.
مذاکرات آستانه که برای نخستین‌بار مذاکره مستقیم نمایندگان قانونی سوریه و معارضان مسلح را ممکن کرد، کار را به جایی رسانده است که معارضان این‌بار برای توافق درباره مسائل کلیدی اعلام آمادگی کرده‌اند.
** ایران ۹۶/۴/۱۵
*  تبریک رئیس جمهوری برای سالگرد استقلال ونزوئلا
رئیس جمهوری در پیامی به «نیکلاس مادورو موروس» رئیس جمهوری بولیواری ونزوئلا، فرا رسیدن سالگرد استقلال این کشور را به وی، دولت و مردم ونزوئلا تبریک گفت.
در پیام حجت الاسلام حسن روحانی آمده است: امیدوارم با تلاش‌های متقابل مسئولان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا شاهد تعمیق دوستی، ارتقای بیش از پیش روابط در کلیه عرصه‌ها و توسعه همکاری‌های بین‌المللی میان دو کشور باشیم.
*  موافقت با ایجاد، حذف و ادغام تعدادی از بازارچه‌های مشترک مرزی در هیأت دولت
هیأت وزیران در نشست روز گذشته خود که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، با هدف بهبود رفاه و ارتقای معیشت مرزنشینان و محرومیت‌زدایی از مناطق مرزی و نگه‌داشت جمعیت در آن مناطق، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایجاد تعدادی از بازارچه‌های مشترک مرزی، حذف بازارچه‌های غیرفعال از فهرست بازارچه‌های مشترک مرزی و ادغام بازارچه‌های همجوار با گمرکات اجرایی موافقت کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۴/۱۵
*  هرچه ما برای مبارزه با دخانیات می‌بافیم، وزارت صنعت پنبه می‌کند!
دکتر قاضی زاده هاشمی در مراسم هفته ملی مبارزه با دخانیات ضمن تاکید بر اینکه بدون تعهد سیاسی برای رفع مشکلات به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، اظهار کرد: این تعهد باید برای همه مشکلات مثل از بین بردن فقر، بیکاری، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی باشد؛ یعنی دولت، مجلس، قوه قضاییه، روحانیت و دستگاه‌های تبلیغی مانند صداوسیما در این زمینه فعالیت کنند.
وی ادامه داد: برای کنترل مصرف دخانیات در چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها در این چهار سال بلکه در هیچ دولتی این حرف‌ها را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است چون در آن پول وجود دارد. هر چه ما می‌بافیم آنها پنبه می‌کنند.
*  پیش بینی کرباسچی از شانس مرعشی برای حضور در شهرداری تهران
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران، گفت که تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی نسبت به انتخاب حسین مرعشی به عنوان شهردار تهران دارند.
وی ادامه داد: در محافل اصلاح طلبان نیز بحث شهردارشدن آقای مرعشی زیاد مطرح شده و خود ایشان به دلایل مختلف برای قبول این پست اظهار تمایل نمی‌کردند اما بحث‌های زیادی با ایشان انجام شد و فکر می‌کنم متقاعد شدند.
** وطن امروز ۹۶/۴/۱۵
*  انتقاد دادستان از ستاد مبارزه با قاچاق کالا
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه همایش رؤسای پلیس آگاهی کشور در جمع خبرنگاران گفت: غیر قابل قبول است که امروز شاهد این مقدار کالای قاچاق در کشور باشیم. آسیبی که ورود کالای قاچاق به عرصه تولید وارد می‌کند، به مجموعه اقتصاد کشور ضربه می‌زند و این غیرقابل قبول است.
دادستان کل کشور درباره اثرگذاری ستاد مبارزه با موادمخدر و ستاد مبارزه با قاچاق کالا در کشور، گفت: وقتی شاهد این حجم کالای قاچاق در بازار و موادمخدر در کشور هستیم،  نشان از ناکارآمدی این دو ستاد است.
*  درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم به هیأت‌رئیسه مجلس
۱۲ نفر از نمایندگان مجلس درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم را تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کردند. یکی از بندهای این درخواست ۸ ماده‌ای به موضوع دانشجویان بورسیه مربوط است.
** جوان ۹۶/۴/۱۵
*  اضافه خدمت سنواتی و انضباطی کارکنان وظیفه بخشیده شد
سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در یک گفت‌وگویی درباره موضوع اضافه خدمت کارکنان وظیفه اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت‌مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، اضافه خدمت سنواتی کارکنان وظیفه‌ در حال خدمت بخشیده شد.
وی همچنین از بخشیده شدن اضافه خدمت مشمولان غایبی که تا ۲۲ بهمن سال ۹۶ خود را جهت انجام خدمت دوره سربازی معرفی کنند، خبر داد.
*  افشای توطئه سعودی‌ها برای تقویت منافقین علیه ایران
یک روزنامه سعودی مدعی شده نه انتخابات‌ها و نه میلیاردها دلار پولی که در نتیجه توافق هسته‌ای به دست ایران رسیده هیچ کدام تأثیر واضحی در میانه‌رو شدن تهران نداشته است. وقت آن رسیده که بر تقویت منافقین تمرکز کنیم.
روزنامه عرب‌نیوز که به عربستان سعودی تعلق دارد در سرمقاله‌ای به قلم مشاور ارشد وزیر دفاع و وزارت خارجه عربستان به رویکرد جدید عربستان در قبال ایران اعتراف کرد. در این سرمقاله نویسنده به حضورش در نشست منافقین در پاریس اشاره کرده و مدعی شده اگر تهران به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه دهد، تنها راه باقی مانده پیگیری ایده تغییر نظام ایران است.
** آفتاب یزد ۹۶/۴/۱۵
*  بررسی شکایت فریدون و ابتکار از دو نماینده مجلس در جلسه هیئت نظارت
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی شکایت حسین فریدون و معصومه ابتکار از دو نماینده مجلس در جلسه این هیئت خبر داد. محمدجواد جمالی، در توضیح جلسه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: در این جلسه شکایت آقای فریدون از یکی از نمایندگان به دلیل مصاحبه‌اش درباره نقش آقای فریدون در مسائل اقتصادی، بانکها و مواردی دیگر مطرح شد.
وی افزود: در این جلسه که با حضور نماینده مجلسی که از او شکایت شده بود برگزار شد، هیئت رای داد که این نماینده در مراجع قضایی پاسخگو باشد.
*  وجود روابط سازنده با ایران ضروری است
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی،وزیر خارجه قطر در یک سخنرانی در مرکز مطالعاتی چتم‌هاوس لندن گفت: وجود روابط سالم و سازنده با ایران لازم و ضروری است. وی افزود: ما میدان گازی مشترک با ایران داریم و بر اهمیت همزیستی‌ با آن تاکید می‌کنیم.
** رسالت ۹۶/۴/۱۵
*  آمریکا جرأت باز کردن پای نیروهای زمینی اش را در جایی ندارد
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آمریکا جرأت باز کردن پای نیروهای زمینی اش را در جایی ندارد.
سردار حسین سلامی در مراسم افتتاح پایگاه هوایی سیدالشهدا(ع) سپاه پاسداران در استان فارس با بیان اینکه امروز به فضل الهی و با مجاهدت‌های شبانه‌روزی مسئولان و اعضای نیروی زمینی سپاه این نیرو به استوانه مستحکم امنیت ملی کشور در مقابل تهدیدات خارجی و مخاطرات داخلی تبدیل شده است، گفت: نیروی زمینی سپاه در حال گشایش یک مسیر جدید در ترازیابی از قدرت در سطح منطقه و جهان است.
*  شک نکنید توتال با آمریکایی‌ها هماهنگ کرده است
معاون وزیر نفت با بیان اینکه توتال درباره حضور در ایران قطعا با آمریکایی‌ها هماهنگ کرده است، گفت: اگر تحریم‌ها بازگردد، تمامی این قراردادها تا یک ساعت بعد منحل می شود و این امری طبیعی است.
امیر حسین زمانی نیا درپاسخ به این سوال که مدیرعامل توتال در زمینه تحریم‌ها گفته بود که از سیاست‌های آمریکا پیروی می کند در حالی که وزیر نفت کشور در این زمینه ضمن تذکر به این شرکت فرانسوی اعلام کرده بود که سیاست‌های توتال درباره حضور در صنعت نفت ایران درراستای سیاست‌های اروپاست، در نهایت کدام تعبیر صحیح است، گفت: یقین داشته باشید که توتال تمام جوانب حضور در ایران را بررسی کرده و کاملا بر اساس مقرراتی که برایش در نظرگرفته شده است، عمل می کند. شک نکنید که با آمریکایی‌ها نیز هماهنگ کرده‌اند.
*  اوضاع اسفناک مسلمانان روهینگیا در اردوگاه ها
شرایط اردوگاه هایی که در میانمار برای اسکان مسلمانان روهینگیا ایجاد شده به شدت به وخامت گراییده است.
یک گروه مدافع حقوق بشر از وضع اردوگاه هایی که در میانمار برای اسکان مسلمانان روهینگیا ایجاد شده است انتقاد و اعلام کرد شرایط در این اردوگاه‌ها نه تنها بهبود نیافته بلکه رو به وخامت نیز گذاشته است.
** مردم سالاری ۹۶/۴/۱۵
*  تابوی وزیر زن شکسته شده است
شهیندخت مولاوردی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که آیا زنان در کابینه بعدی به عنوان وزیر حضور خواهند داشت یا خیر اظهار کرد: در مورد حضور زنان در کابینه دوازدهم باید منتظر بمانیم، ببینیم نتیجه چه می‌شود. البته ما با کسانی که تصمیم‌گیر هستند در مورد حضور زنان در کابینه بعدی رایزنی کردیم، نظر رییس جمهور هم انشاءالله برای حضور زنان در کابینه مثبت است.
** آرمان ۹۶/۴/۱۵
*  معرفی به موقع دولت دوازدهم به مجلس
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: زمان تحلیف تعیین شده و اعضای هیات وزرا در فرصت قانونی به مجلس معرفی می‌شوند. وی افزود: طبیعتا آنچه من می‌توانم بگویم این است که رئیس‌جمهور اعضای هیات وزرا را در فرصت قانونی به مجلس معرفی می‌کند و دولت هم ان‌شاءا… در دولت موعد قانونی تشکیل خواهد شد.
*  رئیس‌جمهور از حامیان دولت برای کابینه دعوت می‌کند
دستیار رئیس‌جمهور اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور حتما از کسانی برای همکاری دعوت می‌کنند که حامی دولت و همراه با دولت باشند و بتوانند برنامه‌های ایشان را اجرایی کنند. حجت‌الاسلام علی یونسی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ویژگی دولت دوازدهم از نظر شما چیست، گفت: من فکر می‌کنم دولت دوازدهم دولتی کاری و جوان باشد. از صحبت‌های آقای روحانی پیداست که ایشان مصمم هستند دولتی کارآمدتر و جوان‌تر از دولت یازدهم تشکیل دهد.
** قدس ۹۶/۴/۱۵
*  تمرکز بر اسناد بین‌المللی خطایی راهبردی است
نشست بررسی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ توسط موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین پارسا‌نیا استاد حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: آنچه در سند ۲۰۳۰ مطرح شده، بخشی از سند توسعه پایدار است که از مسیر یونسکو به ایران آمده است. شاید یونسکو مناسب‌ترین و مستقل‌ترین بخش سازمان ملل باشد آنچه وجود دارد این است که بسیاری از این اسناد الزام آور نیست، بدان معنا که در عرف سازمان ملل کسی این مسئله را دنبال نمی‌کند که شما سندی را اجرایی کردید یا نه.
وی ادامه داد: پیش از اینکه ما مشکل را متوجه سند ۲۰۳۰ کنیم، مشکل متوجه خطای راهبردی است که در حوزه برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.
تعجب اینجاست سیاست‌های بومی ما به عنوان فرصت یا تهدید ذیل سندهای بین‌المللی تعریف می‌شود.
** خراسان ۹۶/۴/۱۵
*  جزئیاتی از محل اختفای تروریست‌های حوادث تهران
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تشریح جزئیاتی از محل هم پیمان شدن تروریست‌های اقدام کننده در مرقد امام و مجلس، بر لزوم فراهم کردن امکان استفاده پلیس از سامانه‌های اطلاعاتی خبر داد.
حسین ذوالفقاری افزود: اعضای گروه تروریستی که مدتی پیش در تهران دست به اقدامات تروریستی زدند، در منزلی با رئیس این گروه تروریستی هم پیمان شدند که آن محل، یک منزل استیجاری بود. وی ادامه داد: این افراد توانسته بودند باسوءاستفاده از خلأهای موجود، با عنوان جعلی در حاشیه شهر کرمانشاه خانه‌ای را اجاره کنند و تمام تجهیزات خود را به آنجا منتقل کرده و در آن محل با رئیس این گروه تروریستی بیعت کنند.
** اعتماد ۹۶/۴/۱۵
*  اینکه سهم توتال نسبت به ایران بیشتر خواهد بود «غلط» است
بیژن زنگنه وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران به انتقاد از اخباری که در مورد قرارداد توتال عنوان شده پرداخت و با بیان اینکه بعضی‌ها گفته‌اند ۵۰ درصد و بعضی‌ها گفته‌اند ۷۰ درصد کل درآمد میدان نفتی‌مان را به خارجی می‌دهیم، تاکید کرد: این حرف غلط است. حدود ۸۴ میلیارد دلار سهم ایران از قرارداد توتال خواهد بود.
*  انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران به آخر تیر موکول شد
عضو منتخب شورای شهر پنجم از به تاخیر افتادن دو هفته‌ای انتخاب و اعلام گزینه‌های شهرداری تهران خبر داد. محمد سالاری در تشریح آخرین جزییات انتخاب گزینه‌های شهرداری تهران که قرار بود در جلسه صبح دیروز اعضای منتخب برگزار شود، گفت: انتخاب گزینه‌های نهایی به تعویق افتاد.
** شهروند ۹۶/۴/۱۵
*  سیاست رسمی نظام، برگزاری حج با کرامت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در حاشیه حضور اعضای کابینه در حیاط هیأت دولت درباره تکلیف نهایی اعزام زائران به حج تمتع امسال گفت: امنیت و کرامت انسانی حجاج را تضمین می‌کنیم، عربستان کتبا این تضمین را اعلام کرده است.
رضا صالحی‌امیری در ادامه گفته است: در رابطه با حج، سیاست رسمی نظام برگزاری حجِ با عزت و کرامت است. برای این کار، همه مسیرهای ممکن را طی کردیم.
*  ٩ شهروند ایرانی در زندان‌های امنیتی عربستان به سر می‌برند
وزارت کشور عربستان در جدیدترین آمارهای خود اعلام کرد که ٩ شهروند ایرانی در زندان‌های امنیتی این کشور به سر می‌برند. در ادامه این گزارش آمده است: از میان ٩ شهروند ایرانی که در زندان‌های عربستان به سر می‌برند، ۶ نفر از آنها تحت تحقیق و بازجویی، یک نفر محکوم و یک نفر محکوم و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شده است و دیگری مدارکش درحال بررسی در دادستان عمومی است.
** وقایع اتفاقیه ۹۶/۴/۱۵
*  اعضای فراکسیون امید با روحانی در مورد دولت دوازدهم دیدار می‌کنند
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: محمد رضا عارف، رئیس و جمعی از اعضای این فراکسیون به زودی با رئیس جمهوری در مورد دولت دوازدهم دیدار می‌کنند. محمدرضا تابش اظهار کرد: ما جلساتی را در فراکسیون امید مجلس در مورد دولت دوازدهم داشتیم، وی افزود: در این جلسات عملکرد وزرای دولت تدبیر و امید بررسی شد و همکاران به عملکرد آنان نمره دادند.
** بهار ۹۶/۴/۱۵
*  ماهواره مصباح دست ایتالیاست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت ماهواره «مصباح» گفت: ماهواره مصباح اکنون در ایتالیا است البته پس از اجرایی شدن برجام، برای گرفتن ماهواره مصباح مذاکراتی را با ایتالیا شروع کردیم.
محمود واعظی در پاسخ به این سوال که «چرا ماهواره مصباح به جای پرتاب به فضا قرار است به موزه منتقل شود؟» گفت: این اظهار نظر یکی از کارشناسان سازمان فضایی نادرست بوده است. ما اصلا موزه‌ای برای ماهواره ‌نداریم، تکلیف ماهواره مصباح، بعد از تحویل از ایتالیا و توسط کارشناسان کشورمان مشخص می‌شود.
*  حفظ نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم
دولت کانادا با حفظ نام ایران در فهرست کشورهای خارجی حامی تروریسم به قربانیان حوادث تروریستی اجازه می‌هد علیه ایران در دادگاه‌های کانادا شکایت و درخواست غرامت کنند. وزارت امور خارجه کانادا به تازگی با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که کماکان نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریست حفظ شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مشکلات کشور با تعامل قوای سه گانه قابل حل است
 ایرنا/ آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه گفت: اگر همه قوا دست به دست هم دهند و مردم عزیز نیز به دولت، قوه قضائیه و مجلس اعتماد کنند، این مشکلات قابل حل است. وی با اشاره به اینکه قوای نظام گرچه مستقل هستند ولی جزایری نیستند که از هم بیگانه باشند، افزود: حتما باید مسئولان قوای سه گانه تعامل داشته باشند زیرا امروز کشور ما دارای چالش‌هایی است که از طریق این تعامل حل می‌شود. رئیس قوه قضائیه در ادامه اضافه کرد: همه مسئولان مخاطب توصیه رهبری در مساله وحدت، اتحاد و هم افزایی استعدادها هستند تا از این طریق مشکلات مردم برطرف شود.
منافع آمریکایی در سایه تضییع حقوق بشرتامین می‌شود
رسا/ عضو جامعه مدرسین با بیان این که آمریکا اهداف خود را در سایه تضییع حقوق بشر تأمین می کند، گفت: هرجا آمریکایی‌ها احساس کنند که منافع آن‌ها در گرو تضییع کردن حقوق بشر است از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. آیت‌الله رجبی با تأکید بر ضرورت تبیین حقوق بشر آمریکایی برای مردم و جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب از مدت‌ها قبل تأکید فرمودند که حقوق بشر آمریکایی باید به چالش کشیده شود چون آمریکا سردمدار تضییع حقوق بشر است؛ اما نقض حقوق بشر را به ملت‌های دیگر از جمله جمهوری اسلامی نسبت می دهد.
توافق ایران، روسیه و ترکیه برای تشکیل کمیته ویژه مناطق امن سوریه
ایرنا/ هیات‌های نمایندگی ایران روسیه و ترکیه در دور پنجم نشست سوری آستانه پایتخت قزاقستان، برای تشکیل کمیته ویژه تعیین شاخص‌های مناطق کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند. اجلاس آستانه پس از چند دور نشست‌های تخصصی دو و چند جانبه میان هیات‌های ایران، ترکیه، روسیه و سوریه و اعضای ناظر کنفرانس، عصر دیروز در پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این نشست هیات‌های نمایندگی سه کشور ایران به سرپرستی‌حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، روسیه به ریاست الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور در امور سوریه و ترکیه به سرپرستی سدات اونال معاون منطقه ای وزارت خارجه این کشور شرکت داشتند.
بیانیه وزیران خارجه کشورهای تحریم کننده علیه قطر
تسنیم/ وزیران امور خارجه کشورهای تحریم کننده قطر در بیانیه پایانی خود در قاهره اعلام کردند که دوحه به حل بحران بوجود آمده پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم‌پوشی کرد. سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای تحریم‌کننده قطر بیانیه‌ای را خواند و گفت: به دنبال افزایش هماهنگی و رایزنی برای تقویت امنیت ملی عربی هستیم. در بیانیه کشورهای تحریم کننده قطر آمده که همه باید به بیانیه ریاض و کنفرانس اسلامی که در ریاض برگزار شد پایبند باشند. عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز در این کنفرانس خبری گفت: باید منطقه را از هر چیزی که به هرج و مرج و از بین رفتن فرصت‌ها منجر شود عاری کنیم. “عادل الجبیر” وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری گفت: اقداماتی را علیه قطر اتخاذ کردیم که برای ما دردناک بوده است.
تشکر از ایران به دلیل حمایت از مقاومت
تسنیم/ “اسماعیل هنیه” رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در کنفرانس خبری در غزه تاکید کرد که مسجد الاقصی کاملا اسلامی باقی خواهد ماند و اشغالگران هیچ جایگاهی در آن نخواهند داشت. وی در بخشی دیگر از این کنفرانس خبری گفت: از ایران به دلیل حمایت و همراهی مقاومت و القسام تشکر می‌کنیم و این کشور در تراکم و توسعه قدرتی که داریم نقش داشته است.
اتحادیه اروپا مسئول افزایش مرگ مهاجران است
مهر/ سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی سیاست‌های بدبینانه اتحادیه اروپا را موجب افزایش مرگ مهاجران دانسته است. این نهاد بین‌المللی گفته اتحادیه اروپا با چشم فروبستن به روی اوضاع در لیبی و آزارهایی که در زندان‌های این کشور روی می‌دهد، بخش مهمی از عملیات نجات پناهجویان این کشور را بر عهده سازمان‌های خیریه امدادی گذاشته است. عفو بین‌الملل می‌گوید تاکنون در سال جاری میلادی که به نیمه رسیده، بیش از ۲۰۰۰ پناهجو در راه رسیدن به اروپا جان داده‌اند. اتحادیه اروپا هنوز واکنشی به این گزارش جدید عفو بین‌الملل نداده است.
حزب‌الله پیشرفته ترین دشمن اسرائیل است
تسنیم/ یک روزنامه صهیونیستی ضمن تشریح توانمندی‌های نیروی دریایی جریان‌های مقاومت فلسطین و لبنان، حزب‌الله را پیشرفته‌ترین دشمن اسرائیل توصیف کرد. روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر به دنبال توسعه توانمندی‌های خود متناسب با توسعه قدرت حزب‌الله لبنان است. یک تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی نیز مانند بسیاری از کارشناسان دشمن صهیونیستی در تشریح اولویت‌های نیروی دریایی و ارتش اسرائیل معتقد است که حزب‌الله دشمن شماره یک اسرائیل است که علت ‌این موضوع مناسبات مستقیم حزب‌الله با ایران است.
آمریکا آماده مذاکره درباره منطقه «پرواز ممنوع» در سوریه است
فارس/ وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، واشنگتن آماده است تا با مسکو درخصوص پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و همچنین منطقه «پرواز ممنوع» در این کشور گفت‌وگو کند. تیلرسون گفت: «آمریکا تمایل دارد درخصوص حضور ناظران آتش‌بس در سوریه و همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه، با روسیه گفت‌وگو کند.» طبق این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در آستانه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان در هفته جاری در بیانیه‌ای تصریح کرد: «آمریکا و روسیه بر سر مسایل مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند، اما اگر دو کشور ما برای ایجاد ثبات در سوریه همکاری کنند، چنین اقدامی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت در حل و فصل مناقشات بر سرآینده سیاسی سوریه شود.»
آمریکا به دنبال شکست مذاکرات آستانه است
فارس/ یک منبع از معارضان سوریه در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه گفته آمریکا در تلاش است با به شکست کشاندن مذاکرات صلح سوریه در آستانه، زمینه را برای برگزاری مذاکراتی جایگزین در «امان»، پایتخت اردن برگزار کند. این منبع آگاه به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری «آناتولی» گفت که معارضان سوریه با «اشتورات جونز»، معاون موقت دستیار وزیر خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند. یک دیپلمات آمریکایی هم این دیدار را تأیید کرد. طبق این ادعا، «جونز» به گروه‌های معارضان گفته که روسیه و اردن با ایجاد یک منطقه امن در جنوب سوریه موافقت کرده‌اند.
برگزارکنندگان همه‌پرسی کردستان عراق پشیمان خواهند شد
فارس/ رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه با فرانس‌۲۴ تصمیم برای برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق را نادرست‌خواند و گفت که برگزارکنندگان این همه‌پرسی از این اقدام پشیمان خواهند شد. رئیس‌جمهور ترکیه درباره بحران قطر بار دیگر حمایت خود را از این کشور اعلام کرد و مطالبات کشورهای عربی از دوحه را غیرقابل قبول خواند. وی همچنین انتقادات کشورهای اروپایی را از کشورش غیرمنصفانه خواند.
روسیه و چین با هرگونه اقدام نظامی علیه کره شمالی مخالفت کردند
مهر/ همزمان با هشدارهای مقامات واشنگتن در خصوص آمادگی آمریکا برای مقابله نظامی با کره شمالی، روسیه و چین با هرگونه اقدام نظامی و افزایش تحریمها علیه پیونگ یانگ مخالفت کردند. معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، از آمریکا و کره جنوبی خواست که از اجرای مانورهای نظامی مشترک و بزرگ خودداری نمایند. در همین حال، نماینده چین در سازمان ملل نیز اعلام کرد که پکن با هرگونه گزینه نظامی درباره کره شمالی مخالف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *