طلیعه ۱۳۲۵ – ۹۶۰۳۱۱

بالاخره پس از ماه‌ها چشم انتظاری و پس از رقابت‌های نسبتا سنگین و قابل توجه، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردید و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با کسب ۵۷ درصد آرا به عنوان رییس جمهور منتخب برگزیده شد در این باره نکاتی چند قابل ذکر و درخور توجه است :

۱–همان گونه که رییس جمهور محترم و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی اشاره نمودند اینک دوران رقابت گذشته و آغاز دوران رفاقت و همکاری جهت رفع مشکلات مردم و کشور است و باید همه اشخاص و رقبا دست در دست یکدیگر تلاشی نو برای اعتلای نظام اسلامی و رفع مشکلات اعم از بیکاری و رکود و … را آغاز کنند.

۲–متاسفانه در ایام رقابت‌های انتخاباتی باز هم شاهد بی اخلاقی‌های گسترده و بی انصافی‌های فراوان بودیم که این نکته در طولانی مدت باعث ضربه زدن به بنیانهای نظام اسلامی و سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان  خواهد شد. شاید یکی از علل مهم این گونه رفتارها، استفاده از شیوه‌های غربی در تبلیغات انتخاباتی باشد. شیوه‌ای که به جای ارائه طرح و برنامه، سعی در نفی طرف مقابل دارد. به نظر می‌رسد بعد از برگزاری چند دوره از مناظرات به این سبک که عملا باعث ضربه زدن به پایه‌های نظام و در واقع ظلم به نظام می‌شود بازنگری در انجام شیوه مناظرات و تعریف چارچوب هایی جهت جلوگیری از این گونه اجحاف‌ها در حق نظام ضروری باشد .

۳- اگرچه سیستم برگزاری انتخابات و حضور مسئولان مختلف اجرایی و نظارتی و نمایندگان نامزدها، هرگونه تقلب منجر به تغییر نتیجه را عملا محال می‌نماید، اما به هرحال وجود برخی گزارشات مبنی بر انجام تخلفات انتخاباتی، این مساله را به مسئولان گوشزد می‌کند که با بررسی و آسیب شناسی دقیق، از انجام مجدد این گونه تخلفات در انتخابات بعدی مانع شوند. 

۴- همچنین احترام به قانون و راهکارهای قانونی در مسیر برگزاری انتخابات و نیز در اعتراضات احتمالی به نتیجه انتخابات، از جمله نکات مهمی است که در این دوره شاهد آن بودیم. شکی نیست که قانون اساسی راهکارهای مختلفی را برای بررسی شکایات نامزدهای معترض پیش بینی کرده که اگر همواره به آن تمکین شود، شاهد برخی حوادث تلخ مانند انتخابات دوره‌های قبلی نمی شویم.

۵–در پایان امیدواریم که دولت دوازدهم با عمل به وعده‌های انتخاباتی خود و هم چنین توجه به مطالب مطرح شده توسط دیگر کاندیداها، گام‌های بزرگی در جهت ایجاد اشتغال و از بین بردن رکود و حل مشکلات اقتصادی اقشار محروم جامعه بردارد. (خ-۱۳۲۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *