دیدار یکی از علمای جنوب آفریقا با حجه الاسلام والمسلمین کعبی

با هدف تبیین و اهمیت نقش اسلام، ضرورت ها و کارکردهای اسلام در منطقه آفریقا روز سه شنبه مورخ ۲ خرداد ۱۳۹۶ با هماهنگی دفتر امور بین الملل جامعه مدرسین یکی از علمای جنوب آفریقا با حضور در دفتر جامعه مدرسین با حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی دیدار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی ضمن ابراز خرسندی از فرصت بدست آمده برای این دیدار، این عالم دینی را  به صبر وتلاش برای رسیدن به اهداف والای اسلامی  دعوت نمود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید خطرات تکفیر را به گوش جهان اسلام رساند فرمود: امروزه تکفیر غده سرطانی است و حقوق انسانی را پایمال می کند.

ایشان افزودند: حقوق انسانی با حقوق اسلامی همخوانی دارد، اسلام محمدی پایبند به حقوق انسانی است، و باید این فلسفه و این حقیقت را در آفریقا به خوبی بیان داشت و  بین جوامع نشر  داد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشتند: باید اجلاسیه و دبیرخانه دائم از مفتیان آفریقا تشکیل گردد و در مورد زوایا و اهداف اسلام واقعی در زندگی امروزه بشر و نقش فتاوای دینی بحث گردد.

ایشان ادامه دادند: باید بر مقتضیات زمانی و مکانی در دادن فتوا دقت کرد، فتوا باید پویا ، زنده و متحرک باشد.  فتوا در اسلام دارای روح اجتماعی ، فرهنگی، علمی و سیاسی است، نباید فتاوا منحصر به خوردن، آشامیدن و نجاسات و … باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متاسفانه در طول تاریخ اسلام، برخی از مفتیان با به خدمت درآمدن نزد حکام جور اقدام به ارائه فتاوایی کردند که با اصل اسلام همخوانی نداشت و اسلام را به بی راهه برد گفتند: باید از ظرفیت های مشترک اسلام و دیگر ادیان بالاخص مسیحیت استفاده کرد. زیرا اصولی مانند عدالت، دستیابی به حیات طیبه، رفع فقر و جهالت خواست همه مکاتب است.

این استاد خارج حوزه علمیه قم تاکید داشتند که اسلام واقعی محمدی بر پایه عدالت، ایمان، تاکید بر نقش مردم، برابری،  عدم توجه به قومیت و دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی است و  در مقابل آن اسلام آمریکایی اسلام پادشاهی، نفاق ، ظلم به حقوق انسانی ، غیر سیاسی  و فردی و بی توجهی به هم نوع است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزودند: مسلمانان در آفریقا باید برای ترویج هدفمند اسلام اقداماتی انجام دهند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱- تشکیل مراکز فرهنگی : این مراکز فرهنگی باید با هدف ترویج اسلام، برگزاری نمازهای جمعه و جماعات، برپایی اعیاد و مناسبت های دینی و استفاده بهینه و کارآمد از فضای مجازی باشد.

۲- تشکیل مراکز اقتصادی: باید موسسات خیریه با هدف رفع نیاز محرومین و فعالیت اقتصادی بر پایه اصول اسلامی تشکیل گردد. 

۳- تشکیل موسسات و انجمن ها:  باید انجمن هایی با هدف سازماندهی معلمان، مهندسان ، نخبگان و .. در آفریقا بر پایه آموزه های اسلام تشکیل گردد و فعالیت علمی و دینی اجرا گردد.

۴- سازماندهی خطبات جمعه : با توجه به اینکه نمازهای جمعه ظرفیت و اثرگذاری بالایی بر روی اجتماع دارند باید این خطبه به صورت نظامند سازماندهی شوند.

۵- تاکید بر وحدت بین مذاهب اسلامی و همکاری با دیگر ادیان بر پایه اصول مشترک

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان تاکید کردند: تبلیغ و ترویج دین باید همراه با مسالمت و دوستی باشد و از الگوهای رفتاری  مانند امام موسی صدر در تبلیغ و ترویج دین استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *