طلیعه ۱۳۲۴ – ۹۶۰۲۲۱

کشور عظیم و پهناور ایران که سرشار از استعداد‌های انسانی، ظرفیت‌های طبیعی و ثروت‌های خدادادی است سالها در اثر دیکتاتوری و وابستگی پادشاهان دچار یک ضعف و عقب ماندگی شدید شده بود . بیماری‌های موجود در نظام سیاسی و حاکمیت کشور، رشد و پیشرفت فکری و علمی را تخدیر، و با سستی مواجه کرده بود. تا جایی که ثروت و منابع طبیعی کشور به کام دشمنان ملت ریخته می‌شد. و ملت سهمی از این منابع و ثروت‌ها نداشت. اما با ظهور انقلاب اسلامی قیامی همه جانبه برای پایان دادن به این بیماری و ریشه کن کردن آن آغاز شد و ایران در مسیر استقلال و عزت ملت به حرکت افتاد.

انقلاب اسلامی ایران در مراحل تکوینی خود با هدف تحقق ارزشهای اسلامی و با شعار مبارزه با فساد،استقرار عدالت اجتماعی و همچنین حمایت از مستضعفان و محرومان گام برداشت و به تلاشی همه جانبه برای رسیدن به این آرمان‌ها پرداخت. در مسیر پیگیری اهداف انقلاب اسلامی برخی ضعف‌ها مانع حرکت سریع کشور شد و برخی قوت‌ها پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی بزرگ را برای کشور به ارمغان آورد . مرور ضعف‌ها و قوت‌های نظام اسلامی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه و مدل ادامه حرکت به سوی آرمانها را طراحی کنیم و پیش نیاز مواجه شدن با مشکلات کشور توجه به این واقعیت هاست. مقام معظم رهبری در بیان برخی ضعف‌های نظام اسلامی موارد زیر را از ضعف‌های جمهوری اسلامی برمی‌شمارند: نرسیدن به عدالت اجتماعی؛ ضعف در اخلاق عمومی؛ حل نشدن مسئله بیکاری و تورم؛ رفتار قبیله‌ای در سیاست و اقتصاد.

این موارد از موضوعاتی است که نپرداختن به آن کشور را با مشکلاتی پیچیده مواجه می‌کند و هر دولتی موظف به طراحی و برنامه ریزی برای عبور از این نقاط منفی است. آنچه در تحلیل کلان انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد توجه همزمان به ضعف‌ها و قوتهاست. نگاه ناامیدانه و بیان ضعف‌ها بدون توجه به نقطه قوت‌ها جامعه را سرخورده و افسرده می‌کند و توجه صرف به قوت‌ها نیز با ایجاد حس رضایت کاذب کشور و مدیران را دچار اشتباه و گمراهی می‌کند. مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت توجه به نقاط ضعف نظام اسلامی می‌فرمایند: “اگر نقاط منفی را نبینیم، ضعف‌های خودمان را نشناسیم، یقیناً ضربه خواهیم خورد. نقاط ضعف ما، هم در زمینه‌های اقتصادی است، هم در زمینه‌های فرهنگی است. ما خطاها داشتیم، ضعف‌ها داشتیم، بر بعضی از چالش‌ها نتوانستیم غلبه کنیم؛ این واقعیتی است. حتّی در همان تهدیدهائی که مستقیماً از طرف دشمن هست، اگر ما ضربه‌ای خوردیم، تقصیر خود ماست، کوتاهی‌های خود ماست.”

خوشبختانه امروز کشور با اتکا به قدرت الهی و حضور مردم با اقتدار و عزت در مسیر رشد نقطه قوت‌ها در حال حرکت است. اعتبار بین‌المللی، پیشرفت در شرایط تحریم، اعتماد بین مردم و نظام و همچنین روحیه انقلابی و جهادی در نسل امروز از نقاط قوت و مثبت نظام به حساب می‌آید و ایران به عنوان یکی از مردمی ترین و مقتدرترین نظام‌های حاکم در منطقه است. براین اساس در فضای انتخاباتی کشور، توجه به این نکته ضرورت دارد که دولت دست هر جریان سیاسی و گروهی که قرار گرفت، اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال باید جزء اصلی‌ترین برنامه هایش باشد و با این رویکرد گام در مبارزه با فقر و بیکاری و پیشرفت کشور بگذارد.

امروز کشور درگیر یک جنگ بزرگ اقتصادی با قدرت‌های زورگو و بی منطق است. توجه به اقتصاد مقاومتی می‌تواند ظرفیت‌ها و استعداد‌های کشور را برای مقابله با مشکلات فعال کند. امیدواریم دولت آینده با توجه به ضعف‌ها و قوت‌ها بر اساس واقعیت‌ها تصمیم گرفته وبا پیگیری اهداف شعار سال زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *