خبرروز ۱۳۹۶/۰۲/۱۷

  • آیت‌الله علوی گرگانی: با بی ‌تدبیری راه سعادت جوانان را تخریب نکنیم
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: شرکت در انتخابات برای همه تکلیف است
  • آیت‌الله نمازی: انتخابات آزمون الهی است جای کاسبی نیست
  • آیت‌الله اراکی: دست رانت خواران باید از اقتصاد کوتاه شود
  • دکتر ولایتی: برخی‌کشورها در پی پیچیده کردن مشـکلات منطقه هستنـد
  • جنایت هولناک آمریکا در موصل؛ ۸۲ زن و کودک شهید و ۱۳۰ تن مجروح شدند

** جام جم ۹۶/۲/۱۷
*   برخی کشورها در پی پیچیده کردن مشکلات منطقه هستند
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی کشورها علاقه‌ای به حل و فصل موضوعات منطقه ندارند و بیشتر در پی پیچیدگی مشکلات منطقه هستند.
علی اکبر ولایتی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آلمان با اشاره به شرایط و تنش‌های موجود در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف جلوگیری از تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه و در جهت صلح و ثبات بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی بر این اساس ایفا کند.
** همشهری ۹۶/۲/۱۷
*   عملیات جدید ارتش یمن در خاک عربستان
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عربستان سعودی را تهدید کردند برای عملیات ویژه جدی با عنوان الباس الشدید در عمق خاک این کشور آماده شده‌اند.
دیروز نیروهای یمنی پیشروی شبه نظامیان وابسته به عربستان در استان حجه را خنثی کردند و ده‌ها سودانی را در این عملیات کشتند.
*   انتقاد شدید از سیاست‌های هسته‌ای آمریکا
مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیات ایران در نخستین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) نبود پیشرفت واقعی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در نزدیک به ۵۰ سال گذشته را بزرگ‌ترین چالش اجرای این پیمان عنوان کرد.
غلامحسین دهقانی با نگران کننده خواندن تداوم این وضعیت افزود: اگر برای حل آن تلاش فوری صورت نگیرد، تمامیت و اعتبار این معاهده با چالش جدی مواجه خواهد شد.
** کیهان ۹۶/۲/۱۷
*   تجدید میثاق سربازان نمونه با امام راحل
مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های امام و شهدا در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی و با حضور ۲ هزار سرباز منتخب نیروهای مسلح با نثار تاج گل و قرائت زیارت‌نامه برگزار شد.
جمع کثیری از فرماندهان، روحانیون و سربازان برگزیده و منتخب نیروهای مسلح با حضور در حرم مطهر امام خمینی(س) با آرمان‌های گرانقدر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
*   جنایت هولناک آمریکا در موصل، ۸۲ زن و کودک شهید و ۱۳۰ تن مجروح شدند
هیئت علمای مسلمین عراق با صدور بیانیه‌ای، بمباران مدرسه‌ای در غرب موصل را به شدت محکوم کرده و این حمله را که ۲۳۸ کشته و مجروح برجای گذاشته کار آمریکا دانسته است. پیش از این گفته می‌شد این جنایت ‌کار داعش است.
پنجشنبه گذشته مدرسه «الفتح» در غرب شهر موصل هدف حملات موشکی قرار گرفت و منهدم شد. طبق گزارش‌های رسیده، در این حمله حدود ۸۲ زن و کودک جان خود را از دست داده و حدود ۱۳۰ تن نیز زخمی شده‌اند. طبق تصاویر منتشر شده، زنان و کودکان در این حملات تکه‌تکه شده‌اند!
** شرق ۹۶/۲/۱۷
*    شکایت روحانی از رئیسی
دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه، ١۵ اردیبهشت، در حالی پایان یافت که حجت‌الاسلام حسن روحانی شکایت خود را از حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد ریاست‌جمهوری، به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه داده است.
عنوان شکایت مربوط به اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی مبنی بر آنکه صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته، بوده است.
*   تغییر فضا را در مناظره سوم خواهید دید
اسحاق جهانگیری با انتشار دو پست پیاپی در صفحه توییتر خود نوشت: «هنوز در نیمه راه هستیم. خواهید دید که کدام فکر و جریان، برنامه و حرف برای گفتن دارد،‌ حوصله کنید تا انتخابات فرصت باقی است»؛ «حوصله کنید. تغییر فضا را در مناظره سوم خواهید دید. تا انتخابات فرصت باقی است».
** ایران ۹۶/۲/۱۷
*   رشد ۵۰ درصدی مبادلات تجاری تهران – رم
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در دیدار با همتای ایتالیایی خود از رشد ۵۰ درصدی مبادلات تجاری تهران – رم خبر داد و گفت: ایتالیا از شرکای مهم اقتصادی و تجاری ایران است.
مجید تخت روانچی در دیدار با وینچنزو آمندولا معاون وزیر خارجه ایتالیا که در تهران به سر می برد با یادآوری بحران های موجود در منطقه خاورمیانه و مردود دانستن اقدامات نظامی یک جانبه، آمادگی ایران را به منظور تبادل نظر و همکاری با ایتالیا برای حل مشکلات منطقه اعلام کرد.
*   «برجام» را دستکاری نمی‌کنیم، به توافق پایبندیم
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: توافق هسته‌ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد اما آنچه پذیرفت کف خواسته‌های ما بود.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت دستکاری کردن توافق هسته‌ای می‌تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند البته ایران به این توافق و تعهد پایبند است و این به دلیل روش کار ایران است.
** جمهوری اسلامی ۹۶/۲/۱۷
*   ایران حمله موشکی داعش به مدرسه‌ای در موصل را به شدت محکوم کرد
سخنگوی وزارت ‌امور خارجه‌ حمله موشکی تروریست‌های داعش به مدرسه‌ای در غرب موصل که منجر به کشته و زخمی شدن دهها زن و کودک پناه گرفته در آن شد را به شدت محکوم کرد.
«بهرام قاسمی» با ابراز همدردی با دولت و ملت عراق و بازماندگان این جنایت هولناک افزود: صدای خرد شدن استخوان تروریسم در عراق شنیده می‌شود و دولت و ملت یکپارچه و متحد عراق بزودی طومار تروریست‌ها را در سراسر خاک خود در هم خواهند پیچید.
** وطن امروز ۹۶/۲/۱۷
*   احتمال ازسرگیری سفر سوریه
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: وزارت گردشگری سوریه برای ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به آن کشور جلسات و  مکاتباتی داشته است و تقاضا دارد با توجه به آماده‌سازی فضای موجود این مهم هرچه سریع‌تر به انجام رسد.
محمدی گفت:‌ شرایط کلی برای اعزام زائران ایرانی به سوریه را بررسی کرده‌ایم و در صورت اطمینان از تامین امنیت، آمادگی برای ازسرگیری اعزام وجود دارد.
*   رهبری آمریکا در جهان روبه افول است
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی جایگاه «رهبریت» آمریکا در جهان را رو به افول دانسته و آن را «فرصتی» برای تبدیل اتحادیه اروپایی به «شریکی قابل‌اعتماد» در عرصه بین‌المللی عنوان کرده است. فدریکا موگرینی به سیاست خارجی غیرمنتظره  آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اشاره کرد و افزود: «اتحادیه اروپایی می‌تواند به شریک اصلی روسیه،‌ هند و چین تبدیل شود». وی تصریح کرد: «اروپا می‌تواند جایگاه واشنگتن را در اختیار گیرد».
** جوان ۹۶/۲/۱۷
*   تولید قدرت دفاعی در عصر بی‌ثباتی اجتناب ناپذیر است
سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در مراسم ششمین جشنواره تحقیقات، فناوری و نوآوری وزارت دفاع گفت: ما به دنبال تولید قدرت هستیم و توان و قدرت دفاعی در شرایط آشوبناک کنونی منطقه و جهان و عصر بی‌ثباتی در محیط پیرامونی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است.
وزیر دفاع با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران را از همه عناصر قدرت محروم کند، تصریح کرد: باید با شناخت دقیق نقاط ضعف دشمن و تمرکز بر آنها اصل غافلگیری را محور قرار داد و هرگز دچار غفلت و غافلگیری نشد.
*   اعلام دارایی نامزدها و بستگان مطالبه عمومی شد
در پی پیشنهاد یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اعلام اموال و دارایی‌های کاندیداها در مناظره هفته آینده، موج جدیدی به ویژه در فضای مجازی به راه افتاده و مردم اعلام عمومی دارایی‌های آنها را خواستار شدند.
** آفتاب یزد ۹۶/۲/۱۷
*   ظریف و علوی به کمیسیون امنیت ملی می روند
محمدجواد ظریف و حجت‌الاسلام محمود علوی وزرای امور خارجه و اطلاعات این هفته با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به پرسش های نمایندگان پاسخ می‌دهند.
اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری با حضور در کمیسیون های تخصصی به بررسی موضوعات مختلفی می پردازند.
*   امیر کویت، جان باختن کارگران معدن آزادشهر را تسلیت گفت
شیخ صباح الاحمد، امیر کویت با صدور پیامی به حجت‌الاسلام حسن روحانی ضمن ابراز همدردی با حادثه‌دیدگان انفجار معدن آزادشهر گلستان، جان باختن تعدادی معدنچی را به رئیس‌جمهور کشورمان تسلیت گفت.
** رسالت ۹۶/۲/۱۷
*   شرکت در انتخابات برای همه تکلیف است
آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در دیدار جمعی از معاونان مرزبانان ناجا و مسئولان بازرسی سپاه پاسداران با اشاره به نزدیک شدن انتخابات اظهار داشت: باید سعی کنیم همه در انتخابات شرکت کنیم. این یک حق و تکلیف است و ما باید فرد اصلح را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید فردی را انتخاب کنیم که ولایت‌مدار باشد و این مسئله بسیار مهم است گفت: فرد اصلح باید دشمن شناس خوبی باشد و با شجاعت در برابر دشمن ایستادگی کند فردی که روحیه شجاعت و مبارزه قوی داشته باشد و خدمت به مردم را افتخار بداند.
آیت الله العظمی نوری همدانی در ادامه گفت: امام راحل با انقلاب اسلامی استکبار را به جهانیان شناساند و پرده از چهره استکبار برداشت. ما باید قدر این انقلاب را بدانیم و اجازه ندهیم به دست نااهلان بیفتد.
*   نیازمند مدیریتی انقلابی برای اداره کشور هستیم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نیازمند مدیریتی انقلابی برای اداره کشور هستیم.
سید مصطفی میرسلیم در جمع مردم ایلام با تاکید بر این نکته که با سخنرانی کردن هیچ کاری انجام نمی شود بلکه باید عمل انقلابی داشته باشیم تصریح کرد: یک فرد انقلابی اول به تکلیفش نگاه می کند؛ اگر من تکلیفم را تشخیص دادم می توانم حق شما را احقاق کنم.
** مردم سالاری ۹۶/۲/۱۷
*   اوایل سال آینده وارد عملیات ساخت رآکتور اراک می‌شویم
علی‌اصغر زارعان دستیار ویژه و مشاور معاون رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح سی‌ و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای انرژی هسته‌ای در دانشگاه مازندران با بیان اینکه سالانه از ۵۰ تن اورانیوم ذخایر داخلی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: بحث بازطراحی رآکتور اراک با محوریت جمهوری اسلامی‌ایران آغاز شد و اوایل سال آینده وارد عملیات ساخت رآکتور می‌شویم.
*   ایران هرگز اجازه اقدامی از خاک خود علیه پاکستان نداده و نخواهد داد
محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به اسلام آباد و ملاقات با عالی‌ترین مقامات دولتی و نظامی پاکستان، این سفر را حاکی از اراده بالای ایران برای تقویت روابط دوستانه با پاکستان دانست و گفت: ایران هرگز اجازه نداده و نخواهد داد اقدامی از خاک این کشور علیه پاکستان انجام شود.
** آرمان ۹۶/۲/۱۷
*   مذاکره با انگلیس برای تامین مالی صادرات ایرباس
یک مقام ایرانی خبر داد که ایران سرگرم مذاکره با آژانس اعتبار صادرات انگلیس به منظور تسهیل فاینانس فروش هواپیما به شرکت ایران ایر است.
ایران ایر قصد دارد بیش از ۱۸۰ فروند هواپیمای مسافربری از ایرباس و بوئینگ خریداری کند.
تاکنون ایران ایر تنها سه فروند ایرباس تحویل گرفته که به گفته منابع صنعتی، پول آنها به صورت نقد پرداخت شده است.
*   تکذیب هتک‌حرمت زنان ایرانی در تفلیس
حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته به‌منظور بررسی موضوع برخورد نامناسب با بانوان گردشگر ایرانی در فرودگاه تفلیس گفت: تا این لحظه مدرکی به وزارت خارجه تحویل نشده است.
به گفته قشقاوی، سفیر کشورمان در گرجستان نیز اذعان کرده که تاکنون هیچ‌ گزارشی مبنی بر اینکه چنین اتفاقی رخ داده باشد، به سفارتمان ارائه نشده است.
** فرهیختگان ۹۶/۲/۱۷
*   قرارداد ۲۰ هزار میلیارد ریالی دانشگاه‌ها با وزارت دفاع و نفت
دانشگاه‌های کشور در دولت تدبیر و امید ۲۰ هزار میلیارد ریال قرار داد با بخش‌های تحقیقات، فناوری و پژوهش وزارتخانه‌های دفاع و نفت امضاء کردند.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر در آیین گشایش نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای هسته‌ای کشور در دانشگاه مازندران در بابلسر گفت: «این قراردادها را یکصد دانشگاه کشور برای اجرای هزار طرح تحقیقاتی، پژوهشی و فناورانه با وزراتخانه‌های دفاع و نفت منعقد کردند که تا کنون ۵۰۰ طرح تحویل داده شده است.»
*   افزایش تایید صلاحیت‌های انتخابات شوراها
علی اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه «منتظر هستیم هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی نتایج نهایی را تا ۱۷ اردیبهشت اعلام کند»، گفت: «آماری که از نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت داریم حاکی از آن است که حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر به تعداد ۱۰ هزار نفر رد صلاحیت شده، اضافه شده است.»
** آفرینش ۹۶/۲/۱۷
*    حضور پیمانکار معدن آزادشهر در دادسرا
رییس کل دادگستری استان گلستان از احضار پیمانکار معدن زمستان یورت آزادشهر به دادسرا خبر داد و گفت: پیمانکار به همراه وکیل خود در دادسرا حضور یافت.
هادی هاشمیان اظهار کرد: این فرد به منظور بررسی زوایای حادثه به دادسرای عمومی و انقلاب آزادشهر احضار شده است.
*   ما هیچ دغدغه‌ای در زمینه امنیت کشور نداشته و نداریم
وزیر کشور با اشاره به اینکه ارزیابی ما این بود که مناظره‌های انتخابات در یک فضای آرام، منطقی و با رعایت قوانین برگزار شود، گفت: به لحاظ شکلی مناظره‌ها خوب برگزار شد و ما هیچ دغدغه‌ای در زمینه امنیت کشور نداشته و نداریم.
عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود اظهار کرد: برخی تحلیل‌ها این بود که مناظره‌ها شاید موجب تحریک هواداران شود و اقداماتی خلاف نظم و امنیت رخ دهد که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد و ما امنیت، نظم و آرامش را در حوزه تبلیغات خواهیم داشت.
** قدس ۹۶/۲/۱۷
*   برنامه جدید بسیج مستضعفین برای محرومیت زدایی در ۷۰ نقطه کشور
رئیس سازمان بسیج از برنامه جدید این سازمان برای محدودیت زدایی در ۷۰ نقطه کشور خبر داد.
سردار غیب‌پرور در حاشیه برگزاری همایش «قرآن مجسم» با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی در عرصه محرومیت زدایی اظهار داشت: امسال، کار جدیدی با مشارکت وزارت کشور در ۷۰ نقطه شروع شده است و در کنار آن بسیج به صورت مستقل ۳۲۰ نقطه را تحت پوشش قرار داده است.
*   معیارهای جامعه انقلابی در کلام آیت‌الله جوادی آملی
آیت‌الله جوادی آملی مفسر قرآن در جلسه درس اخلاق گفت: اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود، احکام، اخلاق، حقوق، استقلال و انقلاب و نظام باید حفظ شود. این با سفارش و موعظه و نصیحت نخواهد شد.
این فکر در جامعه به وسیله حوزویان و دانشگاهیان منتقل می‌شود. اینکه لحظه به لحظه می‌گویند مواظب مملکت باش، مواظب اخلاق باش، مواظب حقوق باش، مواظب دیگری باش، این نهج البلاغه علوی است.
** اعتماد ۹۶/۲/۱۷
*   فرانسوی‌ها  ترمینال فرودگاه امام (ره)را نمی‌سازند
قرارداد مقدماتی که سال گذشته از سوی شرکت فرانسوی Bouygues برای ساخت و اداره یک ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی تهران امضا شده بود، لغو شده است.
مشکلات شرکت Bouygues برای دریافت حمایت مالی از بانک‌های بین‌المللی که همچنان نگران تحریم‌های امریکا هستند، مانع اجرای این پروژه شده است.
*   نزدیک به ۶۴ درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند
براساس نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی در روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، ۹/۶۳ درصد مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت امسال پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. این نظرسنجی را با نمونه آماری ۶ هزارو ۴۷ نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به صورت حضوری در مراکز ۳۱ استان کشور در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت) انجام شده است.
** شهروند ۹۶/۲/۱۷
*   دیدار حجت‌الاسلام رئیسی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که به قم سفر کرده است، با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، پس از تشرف به حرم حضرت معصومه(س) و زیارت حرم ایشان، در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد و در جمع آنها سخنرانی کرد.
در این مراسم، آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله مقتدایی و برخی دیگر از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین حضور داشتند. جامعه مدرسین هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای از حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی حمایت کرده بود.
*   از ادامه اجرای برجام حمایت می‌کنیم
مارکوس ادرر معاون وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: آلمان از ادامه اجرای برجام و همچنین از مذاکرات کشورهای منطقه حمایت می‌کند.
** صبح نو ۹۶/۲/۱۷
*   یکسان سازی حقوق در«دولت مردم» انجام می‌شود
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ‌اطمینان می‌دهیم که یکسان سازی حقوق را انجام می‌دهیم.
وی افزود: بنده با بازنشستگان شهرداری خیلی ارتباط دارم، و پای درد دل آن ها می‌نشینم و حرف بازنشستگان را گوش می‌کنم.
قالیباف تصریح کرد: ما در «دولت مردم» مصمم هستیم و به این قشر زحمتکش اطمینان می‌دهیم که هیچ موقع نگران یخچال‌هایشان نباشند و یکسان‌سازی حقوق را انجام می‌دهیم.
*   سالی یک میلیون شغل را می‌توان ایجاد کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در دومین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد، با بیان اینکه «ما نگفتیم یک ‌میلیون شغل را نمی‌توان ایجاد کرد» گفت: ما خودمان این یک‌میلیون شغل را نوشتیم و نمی‌گوییم نمی‌توان آن را ایجاد کرد، ولی ملزومات می‌خواهد.
** بهار ۹۶/۲/۱۷
*   اعلام گزارش حادثه معدن
محمدرضا نعمت‌‌زاده وزیر صنعت و معدن تجارت بعد از جلسه با کمیته حقیقت‌یاب حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر از فرصت یک هفته‌ای به کمیته حقیقت‌یاب برای اعلام علت اصلی انفجار در معدن خبر داد.
قرار است که کمیته حقیقت یاب ظرف یک هفته با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد علت اصلی حادثه را مشخص کند و به اطلاع هموطنان برساند.
** افکار ۹۶/۲/۱۷
*   بدون خط کشی شیعه و سنی آماده خدمت باشیم
حجت‌الاسلام رئیسی نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در جمع علمای اهل سنت گفت: بدون خط کشی سنی و شیعه و گرایش‌های مختلف سیاسی باید به عنوان شهروندان این کشور آماده خدمت باشیم.
وی اظهار داشت: امروز وحدت مثال زدنی در جامعه ما وجود دارد و این به برکت حضور مردم و هدایت شما علما در مناطق مختلف است و این وحدت از برکات الهی است.
*   اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس شد
اسماعیل هنیه، عضو ارشد جنبش مقاومت مردمی حماس به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شده است.
هنیه جایگزین خالد مشعل در پست ریاست دفتر سیاسی حماس شده است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
ارتقاء سطح اجتماعی شیعیان در اروپا یک نوع بشارت است
حوزه/ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین خلیل زاده مدیر مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت و رئیس مجلس شیعیان آلمان ضمن قدردانی از همه کسانی که در زمینه گسترش شیعه دراروپا فعالیت می‌کنند گفتند: گزارشات شما از فعالیت‌های انجام گرفته برای ما بشارت بود. ایشان با ذکر خاطره‌ای از رنج‌ها و مشقت‌های یک مسلمان افغانی که برای معرفی فرهنگ اسلامی به افغانستان رفته و به همین جرم در آنجا به ۱۶ سال حبس محکوم شده بود افزودند: زمانی در افغانستان شیعیان حق درس خواندن در مقاطع تحصیلی را نداشتند؛ اکنون که انسان این گزارشات را می‌شنود و از ارتقاء سطح اجتماعی شیعیان در اروپا آگاه می‌شود، حقیقتاً یک نوع بشارت و بسیار باعث خوشحالی است.
با بی تدبیری راه سعادت جوانان را تخریب نکنیم
حوزه/ ‌آیت‌الله علوی گرگانی در دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم گفتند: معلم موفق و ارزشی کسی است که با رفتار و اخلاق دانش آموز و قشرجوان را دعوت به خیر و نیکی کند؛ صرف گفتار اثری نخواهد داشت. ایشان درادامه افزودند: اگر معلم صحبت از نماز جماعت و آثار و برکات بکند، ولی خود عامل نباشد این عدم حضور آثار بدی در ذهن دانش آموز خواهد گذاشت و مانند تیر زهر آلودی در قلب جوان اثر می‌گذارد و از مسیر تعالی باز می‌دارد. بنابراین با بی‌تدبیری راه سعادت جوانان را تخریب نکنیم.
انتخابات آزمون الهی است، جای کاسبی نیست
حوزه/‌ آیت‌الله نمازی ‌بابیان اینکه انتخابات و رأی دادن دارای احکامی است گفت: انتخابات دارای عناصری چون اخلاق، فقه و قانون است؛ بر اساس مبانی فقهی حضور در انتخابات واجب عینی است و رأی دادن دیگران باعث اسقاط تکلیف از سایرین نمی‌شود. عضو جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: عرصه انتخابات، آزمون الهی است، جای کاسبی نیست، فردی که صلاحیت ندارد و به قوانین دین، اسلام و ارکان انقلاب پایبند نیست نمی‌تواند و نباید در جایگاه ریاست جمهوری وارد شود.
دست رانت خواران باید از اقتصاد کوتاه شود
رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دیروز در سفری به شهر مقدس قم، با علما، استادان و اعضای جامعه مدرسین دیدار وگفتگو کرد. آیت‌الله اراکی، در همایش بزرگ حامیان حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مصلای قم گفت: انقلاب ما بر پایه دین و ارزش‌های دینی بود. امروز در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و مردم و حوزه علمیه قم حق دارند مطالبات اسلامی و دینی خود را به گوش کاندیداها برسانند. عضو جامعه مدرسین در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سیستم اداری ما معیوب بوده و در شان نظام نیست، ادامه داد: سیستم اقتصادی معیوبی داریم و بزرگان و مراجع و مردم اتحاد نظر دارند که با اسلام فاصله دارد و باید اصلاح شود. باید به یاری خدا و همت کارشناسان دینی و علمی شاهد پیاده شدن سیستم جدید اقتصادی و بانکی باشیم.
از هر روش قانونى برای پاسدارى از راى مردم استفاده می‎کنیم
باشگاه خبرنگاران/ عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند از رأی‌شان به خوبی پاسداری نمی‌شود، اعتمادشان سلب خواهد شد،‌ گفت: سلب اعتماد مردم موجب مشارکت کمتر می‌شود و این در سرنوشت نظام اسلامی موثر است. کدخدایی با بیان اینکه وظیفه ما در شورای نگهبان یک وظیفه حقوقی و قانونی است و بر اساس قوانین و مقررات باید اقداماتی را انجام دهیم، گفت: از اعمال هر روش قانونى در جهت پاسدارى از راى مردم استفاده می‌کنیم.
انقلاب بحرین وارد فاز جدیدی می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ خیابان‌های بحرین شاهد افزایش بی‌سابقه تظاهرات مردمی علیه اقدام آل‌خلیفه درخصوص محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم و محکوم کردن اقدامات سرکوب‌گرانه این رژیم است. ده‌ها هزار تن از شهروندان بحرینی طی تظاهراتی مردمی در مناطق مختلف این کشور و در محکومیت محاکمه رهبر برجسته شیعه بحرین، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به خیابان‌ها آمدند. تظاهر کنندگان بحرینی با پوشیدن کفن آمادگی خود را تا آخرین نفس برای دفاع از آیت‌الله قاسم اعلام کرده و خشم خود را از خاندان سلطنتی و پادشاه بحرین به‌عنوان مسئول مستقیم هجمه به تشیع و عامل افزایش شکنجه‌های طائفه‌ای اعلام کردند.
ظریف با همتای افغانستانی خود دیدار و گفتگو کرد
باشگاه خبرنگاران/ وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دیدار و گفتگو کردند. ظریف صبح امروز در رأس هیأتی عالی رتبه سیاسی به منظور گفتگو با مقامات عالیرتبه افغانستان، وارد کابل شد. این سفر به دعوت رسمی وزیر امورخارجه افغانستان صورت گرفته است و وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر ضمن دیدار با صلاح‌الدین ربانی همتای افغانستانی خود، اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و تعدادی دیگر از مقام‌های عالی رتبه افغانستانی دیدار خواهد داشت.
 اعتصاب غذای اسقف اعظم قدس اشغالی در حمایت از زندانیان فلسطینی
تسنیم/اسقف اعظم ارتدکس‌های انطاکیه و رم شرقی، اسکندریه و قدس اشغالی به نشانۀ همبستگی با صدها فلسطینی که در اعتراض به سیاست بازداشت اداری و شرایط زندان‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند، اعتصاب غذا کرده است.گریگوری سوم لحام ۸۳ ساله این اقدام را شنبه (۱۶ اردیبهشت) آغاز کرد.
 بوکوحرام دختران ربوده‌شده را آزاد کرد
تسنیم/ مقامات نیجریه‌ای اعلام کردند گروه تروریستی بوکوحرام دخترانی را که سه سال قبل ربوده بود آزاد کرده است.گروه بوکوحرام این دختران دانش‌آموز را که تعداد آنها حدود ۲۰۰ نفر اعلام شده در ماه مه سال ۲۰۱۴ از شهرک چیبوک در شمال شرقی نیجریه ربود. آن طور که گزارش شده آزادی این دختران پس از موفقیت در مذاکرات میان دولت نیجریه و بوکوحرام صورت گرفته اما از جزئیات این مذاکرات گزارشی منتشر نشده است.
ارتش ترکیه در سوریه نیرو پیاده می‌کند
 فارس/ منابع نزدیک به معارضان سوری گفته‌اند که ترکیه قصد دارد از فردا در قالب اجرای طرح «مناطق عاری از تنش»، در شمال سوریه نیرو پیاده کند. ارتش ترکیه در استان ادلب مستقر خواهد شد. حضور ارتش ترکیه در داخل خاک سوریه باعث نگرانی برخی گروه‌های سوری بخصوص کُردها می‌شود؛ ترکیه بارها برای حذف فیزیکی شبه‌نظامیان کُرد در داخل خاک سوریه و حتی عراق، به حملات بدون‌مجوز و سنگین نظامی متوسل شده و تأکید کرده که این کار تا از بین رفتن تهدید آنها برای آنکارا، ادامه خواهد یافت.
قطر ۱.۵ میلیارد دلار به داعش کمک کرده است
حوزه/ یک پژوهش تخصصی توسط کارشناسان متخصص ضد تررویسم در مرکز تحقیقات جنایی سازمان مبارزه با فساد در بوسنی اعلام کرد قیمت محموله‌های سلاحی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از سوی کشورهای شرق اروپا به دست تروریست‌های سوریه و عراق رسیده حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. برپایه این گزارش، منابع مالی زیادی از سوی کشور قطر برای خرید این محموله‌های سلاح پرداخت شده و ترکیه نیز امکانات لجستیکی را برای انتقال این محموله‌ها به مناطق درگیری فراهم کرده است.
آماده مذاکره با انصارالله در کویت هستیم
ایرنا/ وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن با اشاره به وضعیت سیاسی حکمفرما بر این کشور خواستار برگزاری مجدد مذاکرات صلح به میزبانی کویت شد. عبدالملک المخلافی گفت: یمن آماده است تا گفت‌وگوها را به میزبانی کویت و با هدف برقراری صلح در یمن از سر گیرد و بر اساس قطعنامه‌های بین المللی عمل کند. اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن نیز در سفر اخیر خود به کویت رایزنی‌هایی را با مقامات این کشور در زمینه حل و فصل بحران یمن انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *